![]() 28.12.2014 10:29:22 | |
---|---|
Kyllähän tuo 610 löytyy oikeastaan jokaisesta studiosta, joten varmasti on laatu peli jota ei tarvi heti olla vaihtamassa. Mulla oli testissä kaks kanavainen versio, mutta olin taas vaihteeksi niin kiireinen, ettei kerennyt paljon testailla. Eikä vertailukohtana ollut muuta kuin focusrite scarlett 18i20 omat etuset. Lisäks silloinen huone oli ihan surkea akustiikaltaan. Yks kaveri (viimeisen päälle analogimies) sanoi vinkiksi, että kun ostaa laadukkaita vehkeitä, niin ne pitää hintansa ja menee tarvittaessa hyvin kaupaksi. Huonot jää nurkkiin pyörimään tai sitten ne pitää myydä pilkkahintaan. Tätä neuvoa en tietenkään uskonut, vaan ostin halpaa :D Youtubesta löytyy jotain testivideoita ainakin la-610:stä, mutta ne nyt kertoo minkä kertoo. | |
![]() 28.12.2014 21:39:57 (muokattu 28.12.2014 22:10:40) | |
Mun mielestä 610 ei oo parhaasta päästä alkupään etusvalinnaksi, koska se on vahvan oman persoonan omaava putkipeli joka menee suhteellisen helposti särölle. Toki siitä irtoaa vintagehenkistä läskiä ja lämpöä, mut monipuolinen se ei ole. Mä valitsisin ennemmin jonkun laadukkaan trankkupelin josta irtoaa riittävästi puhdasta gainia ja headroomia. Esim. Focusrite ISA One, Grace Designs M101, Warm Audio WA12 jos nyt sit vaan yksi kanava pitäis olla. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband | |
![]() 28.12.2014 22:50:58 (muokattu 28.12.2014 23:06:40) | |
Mikael: Mun mielestä 610 ei oo parhaasta päästä alkupään etusvalinnaksi, koska se on vahvan oman persoonan omaava putkipeli joka menee suhteellisen helposti särölle. Toki siitä irtoaa vintagehenkistä läskiä ja lämpöä, mut monipuolinen se ei ole. Mä valitsisin ennemmin jonkun laadukkaan trankkupelin josta irtoaa riittävästi puhdasta gainia ja headroomia. Esim. Focusrite ISA One, Grace Designs M101, Warm Audio WA12 jos nyt sit vaan yksi kanava pitäis olla. Ok. Täytyy tutustua noihinkin, ennen kuin lähtee ostamaan sikaa säkissä:) E: Huh huh, millähän perusteella sitä tekisi valinnan.. Kaikkia olisi saatavilla. Mites Mikael, jos nostaisin budjetin about 1000€, niin saako sillä isomman harppauksen eteenpäin, vai ajaako nuo edellä mainitut saman asian? Master Plan | |
![]() 28.12.2014 23:11:53 (muokattu 28.12.2014 23:27:08) | |
master plan: Ok. Täytyy tutustua noihinkin, ennen kuin lähtee ostamaan sikaa säkissä:) E: Huh huh, millähän perusteella sitä tekisi valinnan.. Kaikkia olisi saatavilla. Mites Mikael, jos nostaisin budjetin about 1000€, niin saako sillä isomman harppauksen eteenpäin, vai ajaako nuo edellä mainitut saman asian? En oo Mikael mutta eBayssä näyttäisi olevan Dakingin etunen varustettuna EQ:lla alta 800€. Jos mä olisin sä, nappaisin ton. Noi on jo laatuluokaltaan semmoisia vehjeksiä, että ei elämän aikana tarvitse parempaan päivittää, korkeintaan erilaiseen. E: Ei, en myöskään ole töissä Dakingilla. Toi nyt sattuu vaan olemaan harvoja budjettiin mahtuvia 'huippuetusia' joita saa räkkiformaatissa. Jos 500-sarja olis vaihtoehto, sittenhän kannattaisi suoraan ostaa vaan Apia, Shadow Hillssiä tmv ja lopettaa arpominen.. Tosin jos, budjetti on nyt jo tonnin luokkaa, niin itse ostaisin vaan käytettynä pienen 500-räkin, siihen cApin 312-kopion ja jonkun kivan Eq:n.. Sitten voi seuraavaksi ostella jotain kompuraa ja lopputuloksena on channel strippi joka pesee laadullaan ja käytettävyydellään varmasti aivan mitä tahansa mitä tonnin hintaluokassa on tarjolla valmiina. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 28.12.2014 23:25:58 (muokattu 28.12.2014 23:32:28) | |
saastara: En oo Mikael mutta eBayssä näyttäisi olevan Dakingin etunen varustettuna EQ:lla alta 800€. Jos mä olisin sä, nappaisin ton. Noi on jo laatuluokaltaan semmoisia vehjeksiä, että ei elämän aikana tarvitse parempaan päivittää, korkeintaan erilaiseen. Ok. En ole ebaystä mitään tilannut aiemmin, mutta kerta sen ensimmäinenkin. Tuo Daking one mallin hinta olisi alle 500. Tosin jos, budjetti on nyt jo tonnin luokkaa, niin itse ostaisin vaan käytettynä pienen 500-räkin, siihen cApin 312-kopion ja jonkun kivan Eq:n.. Sitten voi seuraavaksi ostella jotain kompuraa ja lopputuloksena on channel strippi joka pesee laadullaan ja käytettävyydellään varmasti aivan mitä tahansa mitä tonnin hintaluokassa on tarjolla valmiina. Joo, en ehkä rupea rakentelemaan, joutuisi vaivata teitä foorumilla liikaa:) Simppeli ratkaisu toimii nyt paremmin, ehkä myöhemmin voisi sitten jotain rakennellakkin, kun tietotaito lisääntyy. Master Plan | |
![]() 28.12.2014 23:40:04 (muokattu 28.12.2014 23:42:25) | |
Mites tälläinen Aphex 207D, tätä joku ehdottikin aiemmin? http://www.stpaulssound.fi/tuote/ap … 2-kanavainen-putkietuaste/aphx207D/ StPaulSoundissa Focusrite Isa One on myös myynnissä edulliseen hintaan. Onkos fr Isa two sama kuin One, mutta kahdella etusella? Master Plan | |
![]() 29.12.2014 00:04:21 | |
master plan: Mites tälläinen Aphex 207D, tätä joku ehdottikin aiemmin? Multa löytyy sama vehje ilman noita muuntimia, eli pelkkä 207. En ole vielä päässyt tositoimiin sen kanssa, mutta kokeilujen perusteella vallan kelvollinen vehje. Melko puhtaan kuuloinen värkki, ei mikään starved plate -putkisuristin. Vähän ehkä kirkkaan puolella soundiltaan, muttei räikeä. Hyvä vehje, käytettynä saa todella edullisesti. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 29.12.2014 00:20:57 | |
Joo, minä sitä ehdotin. Sound on Sound antoi ainoaksi miinukseksi juurikin tuon kirkkauden. http://www.soundonsound.com/sos/apr08/articles/aphex207d.htm "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 | |
![]() 29.12.2014 00:26:09 | |
Danko: Joo, minä sitä ehdotin. Sound on Sound antoi ainoaksi miinukseksi juurikin tuon kirkkauden. http://www.soundonsound.com/sos/apr08/articles/aphex207d.htm No, se on ehkä kyllä iso miinus. Just takkusin edellisten mikkien kanssa, kun siinä korostui yläkertaa liikaa. Master Plan | |
![]() 29.12.2014 00:26:21 | |
master plan: Mites Mikael, jos nostaisin budjetin about 1000€, niin saako sillä isomman harppauksen eteenpäin, vai ajaako nuo edellä mainitut saman asian? Noh... kyllä kun ruvetaan liikkumaan tossa 400-500€/kanava ja siitä ylöspäin niin laatu rupeaa olemaan mun nähdäkseni riittävää lähes mihin vaan. Kyse on sit enemmänkin makuasioista ja painotuksista. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband | |
![]() 29.12.2014 00:31:38 (muokattu 29.12.2014 01:11:52) | |
Mikael: Noh... kyllä kun ruvetaan liikkumaan tossa 400-500€/kanava ja siitä ylöspäin niin laatu rupeaa olemaan mun nähdäkseni riittävää lähes mihin vaan. Kyse on sit enemmänkin makuasioista ja painotuksista. Ok, tässä vaiheessa ISO kiitos kaikille jotka on jaksanut antaa asiantuntevia kommentteja! Sori tämä laitteiden arpominen. Ei ole kokemusta näistä niin paljoa, joten pakko vaan pallotella ajatuksia. Kyllä tämä tässä rupeaa selkenemään, jos nyt enää ei tule uusia merkkejä vastaan:) Eli tässä listaa nykyisistä vaihtoehdoista, rajasin ne nyt kolmeen erilaiseen. Kaikkia suitsutetaan tasapuolisesti. Laitteet voi ajatella samanhintaisiksi. Focusrite ISA One Universal Audio 710 Universal Audio Solo 610 Master Plan | |
![]() 29.12.2014 14:33:26 | |
Jos saan oman mielipiteeni vielä tähän soppaan heittää (tämähän on kuitenkin muusikoiden.net :) ), niin henkilökohtaisesti ottaisin ihan suosiolla tuon UA:n 610 Solon. Harkitsisin ehkä uudemman kerran jos äänittäisin yksinomaan klassista musiikkia. Todella, todella iso osa musiikista on äänitetty nimenomaan väritetyillä etuasteilla ja se on yksi syy lisää siihen miksi suomalaisen kotiäänittäjän äänitykset ei kuulosta "ihan siltä". Eikä siihen oikeastaan liity mitään sen kummempaa "voodoota" (=pitäisi jotenkin osata tietää miten sitä värittävää etuastetta käyttää). Se toimii ihan samalla lailla kuin värittämätön, mutta kuulostaa vähemmän aneemiselta ja vähemmän "siltä miltä me oletetaan sen kuulostavan". Itsehän olen valtava Neve 1073 fani ja alan ymmärtää miksi se on monien äänittäjien "desert island preamp" siitä huolimatta että on aivan jäkkyttävän väritävä etuaste: väritys vie äänilähdettä suoraan oikeaan suuntaan: populäärimusiikkiin. Omissa silmissäni 610 on huomattavasti neutraalimpi tapaus verrattuna 1073:n ja siksi aivan tarpeeksi puhdas kevyeen musiikkiin. Äänitin tässä hiljattain projektin jossa käytin 1073:a lähes kaiken äänittämiseen paitsi jousisektion; siihen tuli laitettua varmuuden vuoksi etareiksi just 610:a. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
![]() 29.12.2014 15:56:36 | |
Spedemix: Jos saan oman mielipiteeni vielä tähän soppaan heittää (tämähän on kuitenkin muusikoiden.net :) ), niin henkilökohtaisesti ottaisin ihan suosiolla tuon UA:n 610 Solon. Harkitsisin ehkä uudemman kerran jos äänittäisin yksinomaan klassista musiikkia. Todella, todella iso osa musiikista on äänitetty nimenomaan väritetyillä etuasteilla ja se on yksi syy lisää siihen miksi suomalaisen kotiäänittäjän äänitykset ei kuulosta "ihan siltä". Eikä siihen oikeastaan liity mitään sen kummempaa "voodoota" (=pitäisi jotenkin osata tietää miten sitä värittävää etuastetta käyttää). Se toimii ihan samalla lailla kuin värittämätön, mutta kuulostaa vähemmän aneemiselta ja vähemmän "siltä miltä me oletetaan sen kuulostavan". Itsehän olen valtava Neve 1073 fani ja alan ymmärtää miksi se on monien äänittäjien "desert island preamp" siitä huolimatta että on aivan jäkkyttävän väritävä etuaste: väritys vie äänilähdettä suoraan oikeaan suuntaan: populäärimusiikkiin. Omissa silmissäni 610 on huomattavasti neutraalimpi tapaus verrattuna 1073:n ja siksi aivan tarpeeksi puhdas kevyeen musiikkiin. Äänitin tässä hiljattain projektin jossa käytin 1073:a lähes kaiken äänittämiseen paitsi jousisektion; siihen tuli laitettua varmuuden vuoksi etareiksi just 610:a. Tässä on totuuden siemen, tosin 610 ei nyt ole ihan se yksinkertaisin etunen käyttää, jos tykkää semmosesta simppelistä. Mun viisi senttinen olisi 500-sarjan räkki ja siihen sitten APIa ja Neveä sitä mukaa kun säästöt karttuu. Live long and Prosper | |
![]() 29.12.2014 16:42:19 | |
No nyt kun sinulla jo budjetit paukkuu ja ostelun kiima on kuumimmillaan, ehdotan seuraavaa: osta nyt joka tapauksessa se RNP, kaksi hienoa, neutraalia kanavaa mihin tahansa käyttöön - lisäksi otat jonkun tajotuista putkilämmittimistä tai muista karaktääritapauksista. Vaikka sitten se monoversio 610:sta Vaihtelu virkistää, kiva olla arsenaalissa kaikenlaista jne. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 29.12.2014 18:55:58 | |
Mä heitän vielä puskista tällaisen jutun, että kannattaa mitata se oman pajan akustiikka jos jutut tuntuu liian kirkkailta. Sulla näyttäisi ton yhden kuvan perusteella olevan esim. sellainen tilanne, että pöydästä tulee mehevät ensiheijastukset, jotka sitten aiheuttaa pään sijainnista riippuen kuoppia ja korostumia tuosta jo alle kilohertsistä eteenpäin. Sori, vedin totaalisen offtopiciksi :D | |
![]() 29.12.2014 19:17:19 (muokattu 29.12.2014 19:36:14) | |
kiiski: Mä heitän vielä puskista tällaisen jutun, että kannattaa mitata se oman pajan akustiikka jos jutut tuntuu liian kirkkailta. Sulla näyttäisi ton yhden kuvan perusteella olevan esim. sellainen tilanne, että pöydästä tulee mehevät ensiheijastukset, jotka sitten aiheuttaa pään sijainnista riippuen kuoppia ja korostumia tuosta jo alle kilohertsistä eteenpäin. Sori, vedin totaalisen offtopiciksi :D Jatketaan off topicia:) Hankin jokin aika sitten Genelecin dsp 8240 kaiuttimet. Ja ihan totta puhut, noin 800hz kohdassa on noin 4dp korostuma. Genelec itse kävi kalbroimassa ja kehuivat huoneen akustiikan hyväksi. Dsp:llä saatiin korjattua kuuntelu ok-tasolle. Olisi joskus tarkoitus tehdä uusi tarkkaamo, joka olisi vähän suurempi tilaltaan. Mutta se sitten in future. Master Plan | |
![]() 29.12.2014 21:40:37 | |
master plan: Genelec itse kävi kalbroimassa ja kehuivat huoneen akustiikan hyväksi. Dsp:llä saatiin korjattua kuuntelu ok-tasolle. Hyvä homma, että ammattiukot on käyneet säätämässä kuuntelua! Panostus akustiikkaan ei mene ikinä hukkaan. | |
![]() 29.12.2014 22:58:52 | |
Tuli ihan vaan mieleen. Onkohan Genen miehet joskus käyneet asiakkaan luona moittimassa akustiikan lyttyyn.. Live long and Prosper | |
![]() 30.12.2014 10:05:39 (muokattu 30.12.2014 10:06:01) | |
washburn: Tässä on totuuden siemen, tosin 610 ei nyt ole ihan se yksinkertaisin etunen käyttää, jos tykkää semmosesta simppelistä. Mun viisi senttinen olisi 500-sarjan räkki ja siihen sitten APIa ja Neveä sitä mukaa kun säästöt karttuu. Rupesin tsekkailemaan tuota APIa. Eli mitäs kaikkea sitä täytyisi hankkia että homma skulais? Esim. API 512C ja sitten tyhmä kysymys: Miten liitän sen sen 003räkin linjaan? Master Plan | |
![]() 30.12.2014 11:23:50 | |
washburn: Tuli ihan vaan mieleen. Onkohan Genen miehet joskus käyneet asiakkaan luona moittimassa akustiikan lyttyyn.. En tiedä muista, mutta omalla kohdalla rakentavaa palautetta on tullut ja kaikista mittauksista raportit ja mittaustulokset. Tämä muutaman tarkkaamon ja auditorion suomalla kokemuksella. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)