Aihe: Studiokuulokkeet ja vahvistimet
1 2 3 4
washburn
08.12.2014 18:14:40

Eiks vahvistimen pääteaste ole ns. aina täysillä. Sinne menevää signaalia vain rajoitetaan? En tiedä asiasta mitään, mutta näin olen antanut itseni joskus ymmärtää.
Live long and Prosper
saastara
08.12.2014 18:56:19 (muokattu 08.12.2014 19:03:37)
washburn: Eiks vahvistimen pääteaste ole ns. aina täysillä. Sinne menevää signaalia vain rajoitetaan? En tiedä asiasta mitään, mutta näin olen antanut itseni joskus ymmärtää.

Musta se riippuu vähän kytkennästä.. Näitä Class A, A/B, D etc juttuja. Muistaakseni Class A-vahvarit hörppää täyttä virtaa kaiken aikaa teki mitä teki. Voi olla, että puhun paskaa. Joku joka tietää, voisi tulla selventämään.

E: En tosin sitten yhtään tiedä kyllä miten tämä heijastuu perusäänikorttimeininkeihin. Jos virta hörpätään usbista, voidaan maalaisjärjellä päätellä, että erityisen vaativia toimenpiteitä sähkökulutuksen kannalta siellä sisällä tuskin juoksee.

Itse olen tosin kasvanut siinä old school-uskossa, että hyvät asiat painaa ja maksaa paljon. Mutta toki nykyään tehdään sydänleikkauksia nanoboteilla, joten kai se tekniikka kehittyy jopa äänialalla.
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
zmb
12.12.2014 16:37:56
Olen miettimässä sennheiserin kuulokkeiden ostamista kun jo hd-570 kuulokkeet oli aika mielettömän hyvät luurit. Jos kuuntelee Sennheiserin hd-650 kuulokkeita älypuhelimen kautta suoraan. Niin riittääkö teho (tietysti riippuu varmaan puhelimesta) Muistan että AKG K-240 kuulokkeissa ei monesti riitä volume normaali kuunteluun esim. mobiililaitteista. Ja akg ovat 600ohmiset ja senut puolet vähemmän. Kannattaako hd-650 maksaa uutena n. + 300e, kun n. Hd 570 saa halvalla käytettynä. Kuitenkin olen jonkin sortin "hifi"-harrastaja. Muutes tietääkö kukaan pääsekö missään liikkeessä lappeenrannassa kuuntelemaan sennheiserin hd-6xx kuulokkeita. Kun musta pörssi lopetti. Muinoin niitä oli täällä kuunneltavana Markkasella. Mutta Markkanen(kin) lopetti 10v sitten.
-
Antti1
12.12.2014 16:56:01 (muokattu 12.12.2014 16:56:47)
Mä ostin juuri tuollaiset HD650 itselleni ja toimii ainakin omaan makuun hyvin, ehdottomasti hintansa arvoiset. Mä en myöskään näe mitään ongelmaa käyttää mobiililaitteiden kanssa noita, ei ainakaan itseltäni löytyvien kanssa. Niissä tosin sit on paljon eroa, mutta vaikka noihin AKG K240 Monitoreihin verrattuna nämä on luurivahvistimelle todella paljon helpompi kuorma impedanssista huolimatta.

E: Noihin HD570 en osaa kyllä vertailla yhtään, en ole koskaan tietääkseni kuunnellut.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Ziggy Bubba
12.12.2014 16:56:49 (muokattu 12.12.2014 16:58:09)

zmb: Olen miettimässä sennheiserin kuulokkeiden ostamista kun jo hd-570 kuulokkeet oli aika mielettömän hyvät luurit. Jos kuuntelee Sennheiserin hd-650 kuulokkeita älypuhelimen kautta suoraan. Niin riittääkö teho (tietysti riippuu varmaan puhelimesta) Muistan että AKG K-240 kuulokkeissa ei monesti riitä volume normaali kuunteluun esim. mobiililaitteista. Ja akg ovat 600ohmiset ja senut puolet vähemmän. Kannattaako hd-650 maksaa uutena n. + 300e, kun n. Hd 570 saa halvalla käytettynä. Kuitenkin olen jonkin sortin "hifi"-harrastaja. Muutes tietääkö kukaan pääsekö missään liikkeessä lappeenrannassa kuuntelemaan sennheiserin hd-6xx kuulokkeita. Kun musta pörssi lopetti. Muinoin niitä oli täällä kuunneltavana Markkasella. Mutta Markkanen(kin) lopetti 10v sitten.

Ite en ostaisi HD650-mallia älypuhelimen kaveriksi. Ensinnäkin tossa kohtaa pitäisi käyttää mukana tulevaa "välipalaa" (piuhan pätkää), joka on erittäin epäkäytännöllinen mötikkä:
http://badassheadphones.com/wp-cont … ads/2012/09/Sennheiser-650-Plug.jpg

Omat muistikuvat heikommasta lähteestä (älypuhelin, suoraan koneen lähdöstä tms.) soitettuna.... Suht muhjuista ja epäskarppia soundia tais lähteä - testaanpa just kohta miten soivat suoraan omasta iPodista.

Jos meinaat käyttää noita liikenteessä tai muussa meluisassa ympäristössä, avoin rakenne peittää huolella kaikki luurien tuottamat äänen "hienoudet". (Normaali 3m piuha ei myöskään ole kovin kätsy, paitsi kotona.)

Oma valinta älypuhelimen/mp3-soittimen kanssa on Sennheiserin Momentum, joka sulkee tosi hyvin liikenteen metelin ja kokonsa puolesta sopii mainiosti reissuun. Äänenlaadussa on varsin paljon samaa kuin HDxx-sarjassa, se on hyvällä tavalla pehmeä ja miellyttävä.

Nyt testaankin HD650:t iPodini kanssa...

E: Testaahan Antti myös ja heitä omat arviot. Maku voi olla eri.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Antti1
12.12.2014 17:05:26 (muokattu 12.12.2014 17:08:31)
Ziggy Bubba: Testaahan Antti myös ja heitä omat arviot. Maku voi olla eri.

Juuri tässä istun luurit päässä ja oikein hyvin soi Whitney Houstonit Lumia 1020 luurivahvarin kanssa. Mitään muuta laitosta mulla ei oo nyt testattavaksi, kun vanhaan kännyynkään ei enää oo sopivaa sim-korttia.

E: Ehkä sellainen tietynlainen tilantuntu latistuu ja ylin helinä katoaa kännystä kuunnellessa, mutta alapää ja keskarit toistuu ihan mallikkaasti. Ei noi ensin mainitutkaan mikään oikea ongelma ole mun mielestä.
Ziggy Bubba
12.12.2014 17:05:34 (muokattu 12.12.2014 17:17:18)

Kappas, kyllä HD650 soittaa ainakin äänenlaadullisesti aika passelisti suoraan iPodista (joka on käytännössä älypuhelin ilman puhelinta). Vertailen tässä iPodia (luurien kanssa hyväksi todetun) Apogee Duet -äänikortin kuulokelähtöön ja -vahvariin.

Kirkkautta on hiukan enemmän äänikortista. AC/DC:n kitarat soi herkullisesti molemmista. Soundi on yläpäästä "avoimempi", paremman termin puutteessa. Bassokulkuja on ehkä hiukan helpompi seurata äänikortin kanssa.

Rumpujen iskut, sointi ja tilaäänet soivat selvemmin, suht vähän mutta kuitenkin. Iskuissa on enemmän painoa, jytää. (AC/DC:n Shoot To Thrillin lopun yksinäiset rumpukolinat.)

Nämä kun laittaa yhteen, niin eroa on. Etenkin bassotaajuuksien selkeys ja yleinen kirkkaus tekivät eroa. Perus-Pertille ei varmasti kovin paljoa, mutta HD650 ei ehkä hänelle ole tehtykään.

Tämä oli siis todella nopea testi, eli sen mukaan kannattaa tehdä päätelmiä.

E: Jotkut etenkin vanhat levyt soivat toisia hiljempaa (kuten Anthraxin Among The Living CD itellä), jolloin kotioloissakin piti laittaa volyymit täysille iPodista Senkkujen kanssa. Tähän kun lisää mahdollisen liikennemelun, niin vara voi loppua kesken. Erityisesti klassisessa, jazzissa ynnä muussa.
Ziggy Bubba
12.12.2014 17:31:13 (muokattu 12.12.2014 17:36:21)

Antti1: Ehkä sellainen tietynlainen tilantuntu latistuu ja ylin helinä katoaa kännystä kuunnellessa, mutta alapää ja keskarit toistuu ihan mallikkaasti. Ei noi ensin mainitutkaan mikään oikea ongelma ole mun mielestä.

Positiivinen yllätys oli itelle tosiaan miten passelisti toimivat taskulaitteesta. Siitä huolimatta en tätä mallia suosittele reissukäyttöön. Kuulokkeiden samettiset tyynyt parissa vesisateessa, pystyn kuvittelemaan miltä ne haisevat vähän ajan päästä.

Mutta, jos miettii yksiä luureja vähän joka paikkaan... Vaikkapa töissä koneen äärellä toimivat varmasti passelisti, kunhan vieressä ei työskentele paljon muita ihmisiä. Nämä nimittäin vuotavat ääntä ihan täysillä ulospäin.

Jos budjetti ei ole kovin tiukka, hankkisin kuitenkin eri luurit siihen tilanteeseen jossa on ympärillä meteliä ja/tai muita ihmisiä. Reissuluureissa on tällä hetkellä hurjan paljon tarjontaa, varmasti löytyy malli jokaiselle.

Aivan mainio halpa, suht pieni ja suljettu (tosin ei kovin paljon ulkometeliä sulkeva) malli on Creative Aurvana Live. Ne toimivat laitteesta kuin laitteesta moitteetta koko taajuuskaistalla. Tilasoundi on yllättävän hyvä ja skarppia bassoa riittää alas asti. Noita saa vähintään neljät Senkkujen hinnalla. (Bassoa ja diskanttia on ihan hilpan korostettu, mutta ei pahasti ollenkaan.)
Ziggy Bubba
12.12.2014 18:17:10 (muokattu 12.12.2014 18:18:10)

HD650:n iPod-testeistä innostuneena lykkäsin taskulaitteeseen kiinni omat ykkösluurit, Audezen LCD-2:t. Koon, painon ja piuhan kannalta nämä ovat vielä kehnommat reissuluurit kuin Senkun HD650:t.

Mutta, mutta. Näiden kanssa eroa äänikortin ja ipodin välillä on vielä vähemmän. Pienempi ohmi-lukema (70-ohm) säilyttää ehkä paremmin yläpäät? Äänen fysiikkaa paremmin tuntevat voivat kertoa paremmin, mutta näitähän kuuntelee oikein mielellään iPodista.

Reissuun en näitä ottaisi ikinä, sillä puinen runko, massiivinen koko ja erittäin löysä istuvuus tekevät näistä puhtaasti kotiluurit. Näiden kanssa käveleminen voisi olla aikamoista tasapainoilua - nämä kun lähinnä roikkuvat pään päällä. Korvakaiuttimet on näille paras termi.
Mikael
12.12.2014 18:18:50

Joo, kyllä tollaset isot ja täysin avoimet kuulokkeet ovat melko ongelmalliset reissukäytössä, kun eivät vaimenna ulkomaailmaa käytännössä ollenkaan ja toisaalta huutavat myös ulospäin aika reippaasti. Avoimet kuulokkeet ovat parhaimmillaan hiljaisissa olosuhteissa omassa rauhassa.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Ziggy Bubba
12.12.2014 18:59:39

Mikael: Joo, kyllä tollaset isot ja täysin avoimet kuulokkeet ovat melko ongelmalliset reissukäytössä, kun eivät vaimenna ulkomaailmaa käytännössä ollenkaan ja toisaalta huutavat myös ulospäin aika reippaasti. Avoimet kuulokkeet ovat parhaimmillaan hiljaisissa olosuhteissa omassa rauhassa.

Kyllä. Yksi mitä suosittelen bongailemaan kun luureja ostaa, on irrotettava piuha (ja hyvänä bonuksena jos saa halvalla uuden). Piuha kun on se osa mikä eniten ottaa aina osumaa ja prakaa ensimmäisenä.

Noissa Senkun HD6xx-malleissa semmonen on, mutta ei läheskään kaikissa tyyriimmissä.
zmb
12.12.2014 19:38:11
Kiitos vastauksista! Luurit tulee kotikäyttöön ja suljetut mallit ovat poislasketut. Omistan jo suljetut Sennheiser HD 280 prot ja RS 160 langattomat. Josta jälkimmäiset ovat äänenlaadultaan aika huonot. No eipä maksaneet käytettynä kuin 50e ja olen kuullut Sennheiseriltä hyvänkuuloisia langattomia. Muistaakseni avoimet/puoliavoimet RS 120. Eikö suljetuissa kuulokkeissa ole aina kotiolosuhteissa huonommat soundit kuin avoimissa/puoliavoimissa. Ainakin noin olen todennut, jo noissa omistamissa luureissa + akg k-55(?). Riittääkö voluumi HD-650:n esim puhelimesta? Toki käytän niitä myös läppärissä. Yamaha Aventage kotiteatterivahvarista ym. Mutta myös note 3 puhelimesta mahdollisimman hyvään ääneen, vaikka äänilähde (puhelin) ei olisikaan paras (esim kuin kuulokevahvistimella). Havaitsin että samsung note 3 on parempi soundinen kuulokeulostulo (käyttäen 64ohm hd-280) kuin yli puolivuotta vanhassa 450e ASUS-läppärissä. Jännä homma!
-
washburn
12.12.2014 19:56:38 (muokattu 12.12.2014 19:57:25)

Halpojen läppäreiden integroidut äänipiirit voi olla ihan mitä sattuu. Periaatteessa samaa hilua niissä on kuin tableteissa/puhelimissa. Samsung/Apple/Nokia todettu omassa käytössä ihan ok laadukkaaksi. 'Laatu' nyt toki aika suhteellinen käsite tässä.

Jos haet luureja ihan musiikinkuunteluun kotiin, niin tsekkaappa Gradon mallisto.
Live long and Prosper
Ziggy Bubba
12.12.2014 20:00:17 (muokattu 12.12.2014 20:08:19)

zmb: Eikö suljetuissa kuulokkeissa ole aina kotiolosuhteissa huonommat soundit kuin avoimissa/puoliavoimissa.

Ei aina, erittäin hyviäkin suljettuja kuulokkeita on olemassa ja paljon. Soundin puolesta hyvät suljetut tuottavat keskimäärin enemmän bassoa kuin avoimet. Tosi potkivaa alapäätä hakevalle suljetut voivat olla oikein hyvä vaihtoehto, vaikkei sitä suljettua rakennetta tarvitsisikaan. Suljetuissa on yleisesti vähemmän tilan tuntua äänessä, eli efekti on aika lähellä sitä minkä voi itse kuvitella: ääni on suljetun kupin sisällä. (Huom. nämä ovat yleistyksiä, poikkeuksia löytyy.)

Kuvailemaasi kotikäyttöön avoimet ovat yleensä parempia ja niitä saa halvemmalla hyviä. Suljetuissa kupin rakenne pitää olla erityisen hyvin suunniteltu ja toteutettu, jotta vältetään ikävät ääntä värittävät heijastumat. Avoimissa ei tätä ongelmaa ole, koska soundi pääsee karkaamaan suoraan ulos rei'itetystä kupista.

Riittääkö voluumi HD-650:n esim puhelimesta?

Lueppa uudestaan mitä minä ja Antti1 äsken kirjoitettiin. (Huomaa, iPod on käytännössä sama kuin puhelin.)

Havaitsin että samsung note 3 on parempi soundinen kuulokeulostulo (käyttäen 64ohm hd-280) kuin yli puolivuotta vanhassa 450e ASUS-läppärissä. Jännä homma!

Läppärien kuulokelähtö voi olla mitä vaan, ne tuntuvat olevan se viimeinen juttu mitä mietitään. Ehkä siksi, että se ei vaikuta koneen myyntiin. Mennään halvimman kautta. Puhelimissa tämä voi jopa vaikuttaa tuotteen menekkiin.

Toistan sen mitä äsken sanoin: en itse ostaisi HD650:ia suoraan läppäristä tai puhelimesta toistettaviksi. Erot eivät ole massiivisia verrattuna kunnon kuulokelähtöön, mutta kuitenkin korvin kuultavia. Juuri nämä pienet asiat äänessä erottavat nämä luurit esimerkiksi Sennheiserin oikein pätevistä HD598-luureista. (Jotka muuten toimivat oikein hyvin mistä vaan lähteestä.)

Jos ei ole tarkoitus tulevaisuudessa hommata puhelinta parempaa äänilähdettä, katsoisin itse esim. tätä HD598-mallia. Mutta, se on vain oma näkemykseni.
Jape Muusa
13.12.2014 16:08:44

Osaako joku kertoa, mistä voi ostaa korvatyynyt AKG 271 Studio-kuulokkeisiin? Koetin googlailla, mutta en löytänyt.
Kyllä mä ton vielä ohitan.
Antti1
13.12.2014 16:19:44
Jape Muusa: Osaako joku kertoa, mistä voi ostaa korvatyynyt AKG 271 Studio-kuulokkeisiin? Koetin googlailla, mutta en löytänyt.

http://www.thomann.de/fi/akg_k240_270_271_280_ohrpolster.htm
http://www.thomann.de/fi/akg_k240270271_velour_ohrpolster.htm
Jape Muusa
13.12.2014 16:38:30

Kiitos! Jotenkin onnistuin nuo ohittamaan etsiessäni ;)
Kyllä mä ton vielä ohitan.
Mikael
14.12.2014 11:46:19 (muokattu 15.12.2014 09:46:34)

Jos vaan tietokoneelta itse kuuntelisin musaa, niin kyllä mä vähän panostaisin vaikka tollaseen johonkin edulliseen DAC/kuulokevahvistin -palikkaan. Noin satasella saa jo kelvollisia vekottimia, joilla normiläppärin kuulokeannosta hypätään aimo harppaus ylöspäin. Esim FiiO E10/E7, Nuforce uDAC3 tai joku vastaava vois olla käyttistä.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
oksatboys
14.10.2015 16:26:14

Mitkä suljetut luurit vaimentavat kunnolla?

Mulla olisi tarvetta luureille, jotka vaimentaa kunnolla koska äänittely tapahtuu yleensä yksin kotona eli mikin paikkaa yms. joutuu hakemaan luurit päässä. Tällä hetkellä luureina on Sonyn MDR-7506:set jotka ovat kyllä muuten hyvät mutta vaimennusta voisi olla vielä enemmän.

Senkun hd-25 muistaakseni vaimentaa aika kivasti. Onko muita ehdotuksia?
Miten ois esim. Beyerdynamicin DT-100-luurit. Vaimentaako ne kunnolla? Joskus lukiossa askartelin suljetut peltoreista ja vanhoista jvc:n luureista. Ne kyllä vaimensi :D
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
anapena
14.10.2015 20:07:41 (muokattu 14.10.2015 20:17:20)
Tässä syksyllä törmäsin johonkin mainokseen netissä, jossa joku neropattirumpali tietenkin kehui jotain uutuutta:) Olisko ollu Presonus...
Eikäkö Vinnie ja Blue!
https://www.youtube.com/watch?v=SdR8rl-NbB4
Istu ja pala!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)