Aihe: Monitorit kotistudioon?
1 2 3 4
saastara
05.01.2014 17:07:24 (muokattu 05.01.2014 17:41:11)
hallu: Olet epäilemättä oikeassa, että olen taitamaton. Jos oikein tulkitsin rivien välit, niin olisi järkevämpää opetella äänittämään ja miksaamaan kuin hankkia kunnolliset monitorit?

En mä tiedä oliko se nyt niin rivien välissä.. Mutta luonnollisesti. Ei ne kalliit golf-mailat Tiger Woodsiksi tee. Mutta jos on mahdollista, niin totta kai kannattaa hommata niin hyvät vehkeet kuin perse kestää. Ei huonoilla kamoilla sähläämisestä mitään hyötyä ole verrattuna hyvillä kamoilla sähläämiseen.

Enkä mä yrittänyt nyt mitenkään rautalangasta vääntää, että sä olisit jotenkin taitamaton. Mä en ole edes ikinä kuullut mitään sun jälkeä. Sä sitä koko ajan toistelet, en mä.. Yritin vaan teroittaa, että monet, kenties myös sinä, lähestyvät näitä juttuja ihan väärästä kulmasta.

E: PurpleCandle: Mulla esimerkiksi on uusissa kaiuttimissa kuoppa jossain keskialueella. Miksauksissa se korostuu helposti jos ei vertaile toisillakin kaiuttimilla. Snaret voi esimerkiksi möykätä aika ikävästi jos ei vertaile.

Mulla särähtää tosta heti korvaan, että kannattaa ehkä kriittisesti uudelleenarvioida sitä, miten rakentaa miksauksiinsa balansseja ja korosta eri soittimien taajuusalueita. Ei hyvässä miksissä tommoisen pitäisi balansseihin erityisemmin vaikuttaa. Sä voit stereoista vääntää vaikka kaikki mahdolliset bassot, treblet ja loudnessit päälle, mutta ei silti ala balanssi seilaamaan.. Toki kaikki kuulostaa paskalta, mutta se ydinbalanssi säilyy muuttumattomana.

Jos instrumentteja katoilee riippuen kuunteluvälineestä, on siellä jotain paljon isompaa ongelmaa kuin pieni kuoppa kuuntelun keskarissa.
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Pauli Lappalainen
05.01.2014 17:11:28
hallu: Olet epäilemättä oikeassa, että olen taitamaton. Jos oikein tulkitsin rivien välit, niin olisi järkevämpää opetella äänittämään ja miksaamaan kuin hankkia kunnolliset monitorit?

Toistan vielä mielestäni tärkeimmän asian:

Tärkeintä on kuitenkin se, että tuntee kuuntelunsa perusteellisesti ja sitä ei opi muuten kuin kuuntelemalla paljon ja vähän lisää.
hallu
05.01.2014 17:29:02
saastara: En mä tiedä oliko se nyt niin rivien välissä.. Mutta luonnollisesti. Ei ne kalliit golf-mailat Tiger Woodsiksi tee. Mutta jos on mahdollista, niin totta kai kannattaa hommata niin hyvät vehkeet kuin perse kestää. Ei huonoilla kamoilla sähläämisestä mitään hyötyä ole verrattuna hyvillä kamoilla sähläämiseen.

Enkä mä yrittänyt nyt mitenkään rautalangasta yrittänyt vääntää, että sä olisit jotenkin taitamaton. Mä en ole edes ikinä kuullut mitään sun jälkeä. Sä sitä koko ajan toistelet, en mä.. Yritin vaan teroittaa, että monet, kenties myös sinä, lähestyvät näitä juttuja ihan väärästä kulmasta.

E:

Mulla särähtää tosta heti korvaan, että kannattaa ehkä kriittisesti uudelleenarvioida sitä, miten rakentaa miksauksiinsa balansseja ja korosta eri soittimien taajuusalueita. Ei hyvässä miksissä tommoisen pitäisi balansseihin erityisemmin vaikuttaa. Sä voit stereoista vääntää vaikka kaikki mahdolliset bassot, treblet ja loudnessit päälle, mutta ei silti ala balanssi seilaamaan.. Jos instrumentteja katoilee riippuen kuunteluvälineestä, on siellä jotain paljon isompaa ongelmaa kuin pieni kuoppa kuuntelun keskarissa.

No juu, en terkoittanut kärjistää, mutta olenhan minä aloittelija ja vielä taitamaton en sitä häpeä enkä salaile. Teen itse biisejä, jotka soitan, äänitän ja miksaan itse. Materiaali on tuottamatonta eikaupallista puuhastelua teeseitse hengessä. Tätä matskua olen jakanut tutuille ja sukulaisille ja olen suunnitellut, että voisin oikeastaan pistää sitä netiin jakoon johonkin juutuubiin tms. ja sen takia haluan sen paremmin balanssiin. Tai oikeastaan en tiennyt sen olevan epäbalanssissa, vasta kun olen harrstanut vertailua eri laitteilla. Tavoitekaan ei ole saada aikaiseksi mitään prookamaa, mutta tottakai asiat yrittää tehdä niin hyvin kuin osaa ja samalla koittaen säilyttää tolkku tuossa kamarunkkauksessa.

Jos haluat kuullu tuotoksiani, niin tuolla mun profiilissa on linkki maihinnousuun, jossa on pikkuinen bluesveto nimella "hallin mojobluesi". Se on vähän nopeahkosti kyhätty versio, jossa en soita rumpuja vaan ne on kasattu luupeista. Muut soitin siihen ja äänitin logikilla. Se kuitenkin käy esimerkiksi mun miksauksista, koska se on miksattu pelkästään korvakuulokkeilla ja kotistereoilla.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
mhelin
05.01.2014 19:10:21
Krice: Missähän vaiheessa tuosta akustoinnistakin tuli noin iso ongelma? Eihän tässä voi musiikkiakaan enää kuunnella rauhassa ennenkuin on 20 sentin vaahtomuovilevyt seinässä.

Erittäin hyvä kysymys. Siinä miten ääni pitäisi ylipäänsäkin tuottaa kuulijan korviin on kaksi vastakkaista filosofiaa: toisen mukaan äänentoiston pitää tuottaa illuusio konserttitilasta, ja toisessa taas pyritään tuomaan esiintyjä siihen tilaan jossa sitä kuunnellaan (*).

Soveltaen tuota jälkimmäistä filosofiaa "they are here" koko tuotantoketjuun myös äänitys ja miksaus siis voisi ja jopa pitäisi tapahtua ja kohdeakustiikkana pitäisi olla sen kummemmin akustoimaton tila.

(*)
http://hub.audiogon.com/2013/03/you-are-there-or-they-are-here/
Kalmo
07.01.2014 10:16:56
Krice: Missähän vaiheessa tuosta akustoinnistakin tuli noin iso ongelma? Eihän tässä voi musiikkiakaan enää kuunnella rauhassa ennenkuin on 20 sentin vaahtomuovilevyt seinässä.

Näen tämän niin, että musiikin kuuntelussa voit säätää vempaimet miten haluat, kunhan kaikki kuulostaa mielestäsi hyvältä, vaikket välttämättä tiedä, miltä musan tekijän itsensä mielestä pitäisi kuulostaa. Eli tavallaan akustoinnilla ei ole väliä, ellet ole hifisti.

Musiikkia äänittäessä/miksatessa/masteroidessa tuloksen pitäisi olla mahdollisimman yleispätevällä tavalla luotettava, niin että se kuulostaisi hyvältä missä vaan. Tällöin et voi säädellä äänenväripotikoita miten päin vaan, ja akustoinnilla on iso merkitys.

Mitä heikompi akustiikka ja monitorointi, sitä enemmän on yrityksen ja erehdyksen kautta opittavaa työympäristön heikkouksien kompensoinnissa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
McLeach
26.12.2014 20:18:38
Mielellään kuulisi vinkkejä yleispätevistä budjettiluokan monitoreista about 10-15 neliön tilaan, jossa akustiikka on lähtökohtaisesti laitettu kuntoon. Monitorit tuisivat hyvin lähelle seinää. Käytettynä olisi mukava hommata, joten tuttuja merkkejä ja liikkuvia malleja etsin. Nimenomaan erottelevuus olisi valttia, ei ole tulossa musan kuunteluun vaan harrastelumiksaukseen.
washburn
26.12.2014 20:21:06

Ja mikä se budjettiluokan budjetti nyt on?
Live long and Prosper
McLeach
27.12.2014 00:31:36
washburn: Ja mikä se budjettiluokan budjetti nyt on?

Sanotaan nyt vaikka 200-300 käytettynä
washburn
27.12.2014 13:21:43

Tuohon budjettiin menisi uutena uudet KRK:t
http://www.thomann.de/fi/krk_rp5_rokit_g3.htm

Moni on kehunut, että ovat selvästi paremmat kuin G2 edeltäjät.
Tuon kokoiseen huoneeseen ei kovin isoja kaiuttimia välttämättä muutenkaan kannata hankkia. Tosin riippuu akustoinnin järeydestä.

Muita tsekattavia mun mielestä on ainakin RCF Ayra -sarja, JBL LSR -sarja, sekä varmana valintana Yamaha HS -sarja. Noilla ei varmaan mene metsään millään. Tuossa hintaluokassa muutenkin on tärkeintä, että opettelee tuntemaan huoneen ja kaiuttimet, joihin on päätynyt, mahdollisimman hyvin. Kaikilla pystyy tekemään, kunhan tuntee työkalunsa. Ja mitään yhtä ylitse muiden tuossa hintaluokassa ei ainakaan itselle ole tullut vastaan.
Live long and Prosper
hallu
27.12.2014 13:58:22
washburn: Tuohon budjettiin menisi uutena uudet KRK:t
http://www.thomann.de/fi/krk_rp5_rokit_g3.htm

Moni on kehunut, että ovat selvästi paremmat kuin G2 edeltäjät.
Tuon kokoiseen huoneeseen ei kovin isoja kaiuttimia välttämättä muutenkaan kannata hankkia. Tosin riippuu akustoinnin järeydestä.

Muita tsekattavia mun mielestä on ainakin RCF Ayra -sarja, JBL LSR -sarja, sekä varmana valintana Yamaha HS -sarja. Noilla ei varmaan mene metsään millään. Tuossa hintaluokassa muutenkin on tärkeintä, että opettelee tuntemaan huoneen ja kaiuttimet, joihin on päätynyt, mahdollisimman hyvin. Kaikilla pystyy tekemään, kunhan tuntee työkalunsa. Ja mitään yhtä ylitse muiden tuossa hintaluokassa ei ainakaan itselle ole tullut vastaan.

Mulla on Yamaha HS toiminut hyvin pienessä huoneessa, mutta mainittakoon sellainen yksityiskohta, että siinä on refleksiputki taaksepäin (en tiedä onko asialla merkitystä seinän viereen sijoittamisen kannalta. Yamahan MPS sarjalaisissa on kaksi refleksi putkea eteenpäin (lieneekö sitten parempi ratkaisu?). Yamaha MPS viistuumaisena voisi käytettynä osaua juuri hintahaarukkaan.
Olisipa jo kevät
von spets
28.12.2014 13:46:21
Kannattaa ehdottomasti investoida kunnon kaiuttimiin!! Se musanteko hypähtää laadullisesti ylöspäin kun kuulee kunnolla mitä työstää. Esimerkiksi tonnilla Genelecin vanhempaa tai uutta sarjaa. Itellä 1032a:t ja taputtelen vieläkin itseäni selkään hyvästä valinnasta. Sitä ei usko ennen kuin kuulee laatumonitoreilla omin korvin millaista tuhnua on tullut aiemmin tehtyä pienillä harrastajakajareilla. Ja luullut että kaikki on ok... kiesus..
www.facebook.com/thebadcaseband
Kalmo
28.12.2014 14:57:36
von spets: Kannattaa ehdottomasti investoida kunnon kaiuttimiin!! Se musanteko hypähtää laadullisesti ylöspäin kun kuulee kunnolla mitä työstää. Esimerkiksi tonnilla Genelecin vanhempaa tai uutta sarjaa. Itellä 1032a:t ja taputtelen vieläkin itseäni selkään hyvästä valinnasta. Sitä ei usko ennen kuin kuulee laatumonitoreilla omin korvin millaista tuhnua on tullut aiemmin tehtyä pienillä harrastajakajareilla. Ja luullut että kaikki on ok... kiesus..

Ennen isoa kajarisatsaustta kannattaa kyllä vähän tsekata akustiikkaa. 800€ monitoreihin voi mennä hukkaan, jos akustiikka sabotoi kaiken. 400 monitoreihin ja 400 akustiikkaan saattaa tuottaa paremman tuloksen.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
von spets
28.12.2014 19:27:28
Mielestäni ensin monitorit, sitten akustiikka. Dempparilevyjä ja bassoträppejä voi tehdä itse halvalla. Ja lähikenttähommissa ei akustiikka pääse kovasti kiusaamaan jos kajarit on reilun metrin päässä naamasta.
washburn
28.12.2014 22:30:05

von spets:. Ja lähikenttähommissa ei akustiikka pääse kovasti kiusaamaan jos kajarit on reilun metrin päässä naamasta.

tää on kyllä puppua.
Live long and Prosper
saastara
28.12.2014 22:48:47
washburn: tää on kyllä puppua.

Ehkä tässä ajettiin, joskin hivenen epäonnistuneesti, sitä ajatusta takaa, että skobet naamalla ei tule kuunneltua ihan niin kovilla volilla kuin mitä kaukokentässä, jolloin huone ei villiinny ihan niin paljon..?
von spets
29.12.2014 10:48:18 (muokattu 29.12.2014 10:59:19)
saastara: Ehkä tässä ajettiin, joskin hivenen epäonnistuneesti, sitä ajatusta takaa, että skobet naamalla ei tule kuunneltua ihan niin kovilla volilla kuin mitä kaukokentässä, jolloin huone ei villiinny ihan niin paljon..?

Kyllä. Kun ollaan tasasuuntaisen kolmion kärjessä kaiuttimiin nähden ja etäisyys metrin hujakoilla ei ne huoneet vääristymät sieltä NIIN hirveästi sekoita soundia maltillisella volyymilla. Vaikuttavat kuitenkin jonkin verran, myönnetään. Hyvät kajarit auttavat aina miksaamaan middlet ja diskantit paremmin, huonossakin tilassa. Bassojen kanssa on joka paikassa haaste.

Pointtini on kuitenkin se, että ei kannata pihtailla kaiuttimien kanssa jos meinaa tosissaan harrastaa musantekoa. Se puoli ensin rohkeasti kuntoon ja sillä pääsee jo hyvään alkuun kun kuulee varsinkin ylämiddlet selkeästi. Laadukkaat kaiuttimet vaan auttavat.
Sitten huoneen käsittely akustisesti tee-se-itse-menetelmällä halvalla ja kajareille plus koko kioskille oikea sijainti huoneessa kohdalleen. Tää on meille amatööriharrastajille mukava projekti. Ammattilaiset katsonevat asiaa hieman tarkemmin.

Oma kioski työhuoneessani on aika karun näköinen yhdistelmä rojua, soittimia, pöytätasoa ja muuta sälää. Kuitenkin Genelecin setä mittasi varsin hyvät käppyrät nimenomaan kuuntelupisteestä ja totesi huoneen vaillinaisesta akustisesta virittämisestä huolimatta lähikuuntelun olevan ok. Ei olis ollut heppoisemmilla kajareilla.
saastara
29.12.2014 11:17:40
Jos on iso köntti rahaa sijoittaa monitoreihin, laittaisin mä sen kokonaan monitoreihin. Kivivilla ja lauta on halpaa kuin koulupäivä Somaliassa ja ne 400 euron monitorit on edelleen vain 400 euron monitorit jopa akustoidussa huoneessa.

Toinen mitä ei voi tarpeeksi korostaa kans on niiden skobejen laadun lisäksi myös oma maku, joka on vielä sitä hintalappua tärkeämpi asia. Mulla vaihtui taannoin yli kolmen tonnin kolmitiet huomattavasti halvempiin kaksiteihin.. Kalliimpien kanssa en koskaan oppinut elämään, nykyisten kanssa hymyilyttää aina kun painaa play.

Eli kannattaa aina omassa huoneessa kokeilla.
washburn
29.12.2014 14:05:05

njoo, kysyjä nyt vissiin oli aika entry levelillä menossa. Ja vaikka itselläkin tuossa edessä nököttää noin 4 kiloeuron kaiutinpari, niin kyllä niillä halvemmillakin pääsee alkuun, kunnes korva kehittyy niin, että tietää mitä niiltä paremmilta kaiuttimilta pitää odottaa. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kalliit kajarit menee osittain hukkaan vain kevyesti akustoidussa tilassa. Oli kuunteluetäisyys mikä tahansa, niin kaiuttimia ei voi erottaa siitä tilan akustiikasta, katsos kun akustiikka on nimenomaan ääntä jossakin tilassa ja sitä akustiikkaa ei ole ilman niitä kaiuttimia ja huonetta. Akustoinnissa pitäisi muutenkin lähteä liikkeelle bassopään ongelmista. Jos bassoille ei pienessä tilassa ole tehty mitään, saattaa kaiuttimen siirtäminen 30cm aiheuttaa bassovasteessa jollain taajudella +-10db heiton samasta pisteestä mitattuna, riippuen huonemoodeista.
Live long and Prosper
saastara
29.12.2014 14:33:41
washburn: njoo, kysyjä nyt vissiin oli aika entry levelillä menossa. Ja vaikka itselläkin tuossa edessä nököttää noin 4 kiloeuron kaiutinpari, niin kyllä niillä halvemmillakin pääsee alkuun, kunnes korva kehittyy niin, että tietää mitä niiltä paremmilta kaiuttimilta pitää odottaa. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kalliit kajarit menee osittain hukkaan vain kevyesti akustoidussa tilassa. Oli kuunteluetäisyys mikä tahansa, niin kaiuttimia ei voi erottaa siitä tilan akustiikasta, katsos kun akustiikka on nimenomaan ääntä jossakin tilassa ja sitä akustiikkaa ei ole ilman niitä kaiuttimia ja huonetta. Akustoinnissa pitäisi muutenkin lähteä liikkeelle bassopään ongelmista. Jos bassoille ei pienessä tilassa ole tehty mitään, saattaa kaiuttimen siirtäminen 30cm aiheuttaa bassovasteessa jollain taajudella +-10db heiton samasta pisteestä mitattuna, riippuen huonemoodeista.

Mä käsitin, että tässä viimeisimmässä keskustelussa ei ollut enää aloittajan tarpeet mitenkään osallisena. Tää nyt on joka tasolla vähän tämmöistä hypoteettista liirumlaarumia kun ei ole mitään eksaktia skenaariota päällä, mistä keskustella..
hallu
29.12.2014 15:48:58
Minkälainen on monitorin käyttöikä? noin ylisummaan, kun noita ihan huippukalliitakin kajareita potukat myy, niin meneekö ne joskus käyttökelvottomiksi tai huononevatko/kuluvatko ne käytössä? meinaan, että jos tonninkin tai kaksi tai kolmetonnia sijoittaa niihin kajareihin, niin saako sillä rahalla kaiuttimet loppuiäksi vai kymmeneksi vuodeksi? siis olettaen ettei niitä riko mekaanisella väkivallalla.

Itselläni hajosi yhdestä Sonyn passiivisesta hifikaiuttimesta bassoelementti ihan omia aikojaan ilman fyysistä väkivaltaa. Noihin kalliimpiin kajareihin varmaan voi ja kannattaakin niitä rikkoutuneita elementtejä vaihtaa.
Olisipa jo kevät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)