Aihe: Treenis/''studio''- tila projekti
1 2 3 4
vanaha kettu
31.10.2012 14:51:29
Konsta_87:
Jos haluat panna aluille jonninnäköisen semanttisen väittelyn niin ollos welcome, mutta olen mielestäni nyt jo muutamaan otteeseen aika selkestäi ilmaissut nuo tavoitteet.

Mulla ei ole tavoitteena voittaa täällä mitään väittelyä. Minä haluaisin, että sinä voittaisit ja saisit rakennettua tilan joka miellyttäisi.

Ja noista tavoitteista; kyllä, olet niistä maininnut useampaan kertaan. Parempi soundinen tila ja osittainen äänieristys. Mutta kuten täällä minä ja monet muut ollaan yritetty kertoa, ei tuolla villahökkelillä saavuteta kumpaakaan, edes välttävästi.

Ongelmana tässä on, että olet rakentanut päähäsi kuvitelman tuosta huone-huoneen sisään rakennelmasta ja haluat sen toteuttaa kovasti. Sinulla ei edes ole aikomusta ottaa vastaan neuvoja, joita täällä annetaan, joten niiden kyseleminen on melko turhaa.
washburn
31.10.2012 16:36:50

Työnnä ne parvien aluset täyteen sitä COS5:ttä ja teet lasketun pehmeän katon siihen soittotilan päälle.
Live long and prosper.
Konsta_87
31.10.2012 19:52:39
vanaha kettu: Mulla ei ole tavoitteena voittaa täällä mitään väittelyä. Minä haluaisin, että sinä voittaisit ja saisit rakennettua tilan joka miellyttäisi.

Ja noista tavoitteista; kyllä, olet niistä maininnut useampaan kertaan. Parempi soundinen tila ja osittainen äänieristys. Mutta kuten täällä minä ja monet muut ollaan yritetty kertoa, ei tuolla villahökkelillä saavuteta kumpaakaan, edes välttävästi.

Ongelmana tässä on, että olet rakentanut päähäsi kuvitelman tuosta huone-huoneen sisään rakennelmasta ja haluat sen toteuttaa kovasti. Sinulla ei edes ole aikomusta ottaa vastaan neuvoja, joita täällä annetaan, joten niiden kyseleminen on melko turhaa.

Noh noh, ei tarvitse tulistua. Kyllä minä neuvoja otan vastaan, mutta en niele ehdotuksia pureksimatta- muuten saattaisi olla meikäläisellä seinät täynnä verhoa ja armoton ketutus jo tässä vaiheessa. Tuosta huone ajatuksesta nyt olen ottanut takapakkia varmaan joka viestissä ettei tulisi vaikutelmaa siitä, että minun se pakko rakentaa. Mutta tosiaan jos sen idea unohtaa, niin vieläkin pitäisi ko. tilalle jotain tehdä jotta siitä saisi mukavammin soivan. Sellainen leväperäinen ''heitä nurkkiin villaa'' ikävä kyllä ei ihan hirveästi auta. Tuon prosessin kun pystyy tekemään myös ''oikein'', sen sijaan että kokeilee ikään kuin järjestyksessä (nurkkiin villaa, jos ei toimi niin sitten seiniin, jos ei vieläkään sitten kattoon jne.) milloin natsaa ja jos natsaa. Pinta-alaa on kuitenkin siinä määrin että siitä tulisi huonossa lykyssä melkoisen kallis ja aikaa vievä kokeilu joka ei johdakaan toivottuun lopputulokseen. Ihan yhtälailla se ottaa päähän lähteä irroittelemaan ja siirtämään aku-elementtejä uudemman kerran, saatika jos tekee osan niistä turhaan.
Konsta_87
31.10.2012 20:16:13
washburn: Työnnä ne parvien aluset täyteen sitä COS5:ttä ja teet lasketun pehmeän katon siihen soittotilan päälle.

Kuinka tehokas ratkaisu laskettu katto olisi? Korkeudesta riippuen pitäisi jättää joko oven puoleisen tai koko parven mitoilta pienemmäksi kuin itse huone (kulkuväylät), mutta vaikuttaako tämä kuinka paljon lopputulokseen? Ideana kuulostaa kyllä oikein mainiolta!
jannu
31.10.2012 22:49:06
Konsta_87: Kuinka tehokas ratkaisu laskettu katto olisi? Korkeudesta riippuen pitäisi jättää joko oven puoleisen tai koko parven mitoilta pienemmäksi kuin itse huone (kulkuväylät), mutta vaikuttaako tämä kuinka paljon lopputulokseen? Ideana kuulostaa kyllä oikein mainiolta!

Tää on ihan pelkkä "villi" idea: jos tilan kattoon on mahdollista ja turvallista propata jotain semipainavaa, niin hoida pari laatikollista jotain Parmitex Vivaa tai vastaavaa, joille rakentelet halutun kokoisia (esim 3000x1200) kehikoita, päällystät kankaalla ja roikotat katosta kettingillä. Näitä voit asetella sit vaikka vinoonkin ja lomittain sillai, ettei mene oviaukkojen eteen jne. Ainoo ongelmahan tommosessa on, että sen yläpuolelle kertyy pölyä ja paskaa.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Niq
01.11.2012 09:55:42

jannu: Ainoo ongelmahan tommosessa on, että sen yläpuolelle kertyy pölyä ja paskaa.

Mä laittaisin vaijereilla nuo riiputukset ja kattoon "pyörän" (mikä sen oikea nimi on?), jonka kautta sitten vaijeri seinässä olevaan koukkuun kiinni. Voisi sitten siivousta varten tai säätömielessä nostaa ja laskea niitä miten tahtoo. Mä ehkäpä roppaisin kattoon kakkosnelosesta jonkinlaisen ristikon silleen ihan helkutin lujaan kiinni. Siihen sitten saisi kiinniteltyä helposti kaikennäköistä.
Pauli Lappalainen
01.11.2012 10:09:34 (muokattu 01.11.2012 10:10:07)
Noissa ripustamisissa pitää ottaa huomioon turvallisuus- ja lujuusasiat. Ikävä paikka jos kellarissa tulee parikolmekerrosta välipohjaa ja konttorikalustetta niskaan.

Jatkan vielä tällä tylsällä linjalla; rakentaminen ja puuhastelu on kivaa. Usein noihin hommiin liittyy melkoisesti luvanvaraisia asioita, jotka tekevät tuollaisen halvan rakentelun mahdottomaksi. Tarvitaan suunnitelmia, laskelmia ja hakemuksia, aikaa ja rahaa kuluu yllättävän paljon jo pikkuhomman valmisteluihin.
Konsta_87
01.11.2012 10:42:55
Pauli Lappalainen: Noissa ripustamisissa pitää ottaa huomioon turvallisuus- ja lujuusasiat. Ikävä paikka jos kellarissa tulee parikolmekerrosta välipohjaa ja konttorikalustetta niskaan.

Jatkan vielä tällä tylsällä linjalla; rakentaminen ja puuhastelu on kivaa. Usein noihin hommiin liittyy melkoisesti luvanvaraisia asioita, jotka tekevät tuollaisen halvan rakentelun mahdottomaksi. Tarvitaan suunnitelmia, laskelmia ja hakemuksia, aikaa ja rahaa kuluu yllättävän paljon jo pikkuhomman valmisteluihin.

Tuossa asiassa onneksi vuokra-isäntä on hyvin yhteistyöhaluinen ja meillä on melko vapaat kädet kunhan ensin hyväksyttää hänellä suunnitelmat. Ainoa asia mistä on ehdoton on se että mitään ei saa suoraan seinään/kattoon kiinnittää. Ei siis tarkoita proppauksia yms, vaan että esim akupaneelit ovat irti seinästä.

Katto on ainakin 18cm paksua betonia (tämän verran siis näkyvissä sisään tultaessa, voi olla reilusti enemmänkin) ja sen päällä on yksi kerros. Tuntuisi siltä että aika paljon pitäisi katon varaan laittaa painoa, että se alas tulisi. Mutta tämänkin asian tarkistan vielä vuokra-isännältä ja lopulliset suunnitelmat teen sukulaismiehen kanssa, jolla on rakentamisesta paljon kokemusta.
Konsta_87
01.11.2012 10:46:17
Niq: Mä laittaisin vaijereilla nuo riiputukset ja kattoon "pyörän" (mikä sen oikea nimi on?), jonka kautta sitten vaijeri seinässä olevaan koukkuun kiinni. Voisi sitten siivousta varten tai säätömielessä nostaa ja laskea niitä miten tahtoo. Mä ehkäpä roppaisin kattoon kakkosnelosesta jonkinlaisen ristikon silleen ihan helkutin lujaan kiinni. Siihen sitten saisi kiinniteltyä helposti kaikennäköistä.

Tuollainen systeemihän olisi kerrassaan loistava! Nostamalla esim treenien päätteeksi ''kattoa'' ylöspäin säilyisi kulkuyhteydetkin. Pitääpä tutkia tuollaisen rakenteen toimintaperiaatetta tarkemmin.
kiiski
01.11.2012 11:26:13
Pari ajatusta kiehuu:
-Dumaat kyllä ihan turhaan tuota verho- ja matto-osastoa. Se vaikuttaa huomattavasti matalampiin taajuuksiin kuin "10kHz".
http://www.sae.edu/reference_material/pages/Coefficient%20Chart.htm

-Pelkästä betoniseinästä koostuva treenis on kamala, mutta niin on myös treenis, jonka joka seinällä on 10cm villaa. Alin basso humisee ja kaikuu, mutta muuten kuulee pelkkää suoraa ääntä. Todella ahdistava vaikutelma!

-Suosittelisin tappamaan tärykaikuja sopivasti limittäin sijotetuilla räsymatoilla (tai Moltonilla jos haluaa vähän sivistyneemmän ulkonäön ja fyrkkaa on). Tämän jälkeen esim. sitä COS-5:ta tai eXtraa rappusten alle nurkkiin tuhoamaan jyrinöitä.
Konsta_87
01.11.2012 12:37:19
No turhaan ja turhaan. Itse linkittämälläsi sivulla nyt näkyy ko. materiaalin ominaisuuksia. Voisihan sillä ehkä tyyliin haikkaa saada kuriin, mutta muuten sen hyöty on aika kyseenalainen. Ja tietysti mikä tärkeintä, seinälle ripustettuna tuo on merkittävä paloturva riski.

Tuossa tarkempaa testitietoa ~0,6cm paksusta matosta ikään kuin btw: http://www.acousticsfirst.com/docs/ … ick-pile-carpet-acoustical-test.pdf

Paksun maton NCR luku on 0.25 ja kun miettii että sen surullisen kuuluisan munakartongin on 0.40, niin epäilen kovasti moisen akustoinnin miellekkyyttä vaikka jossain tilassa niitä saisi seinälle laittaakkin.

Mutta joo, se villaboksi alkaa olla kutakuinkin poissa kokonaan laskuista, eli ei huolta.
kiiski
01.11.2012 13:04:16
Konsta_87: No turhaan ja turhaan. Itse linkittämälläsi sivulla nyt näkyy ko. materiaalin ominaisuuksia. Voisihan sillä ehkä tyyliin haikkaa saada kuriin, mutta muuten sen hyöty on aika kyseenalainen.

Materiaalin ominaisuudet muuttuvat vielä noista mitatuista huomattavasti kun se irroitetaan seinästä tai kankaan tapauksessa laskostetaan. Tuolla 3kHz yläpuolella tapahtuu hyvin paljon muutakin metakkaa kuin haikka.

Ja tietysti mikä tärkeintä, seinälle ripustettuna tuo on merkittävä paloturva riski.

Siksi listasin Moltonin vaihtoehdoksi, se kun on palokäsiteltyä. Räsymatot tulevat kuitenkin huomattavan paljon halvemmaksi:
http://www.thomann.de/gb/stairville_buehnenmolton_schwarz.htm

Tuossa tarkempaa testitietoa ~0,6cm paksusta matosta ikään kuin btw: http://www.acousticsfirst.com/docs/ … ick-pile-carpet-acoustical-test.pdf

http://www.ognedal.com/software/abs … 0in%20free%20hanging%20textiles.pdf

Tuolla mitattuna myös Moltonia. Tekstistä ei käy ilmi onko kangasta laskostettu mitenkään.

Muutamalla sadalla eurolla on todella hankalaa tehdä tuolle tilalle mitään. Nätisti kehystetyt villalevyt ovat tuossa tilassa vain pieniä tilkkuja. Lähtisin itse sen takia liikkeelle tuolla verholla ja villapaaleilla.
AcLAc
01.11.2012 13:04:38

kiiski: Pari ajatusta kiehuu:
-Pelkästä betoniseinästä koostuva treenis on kamala, mutta niin on myös treenis, jonka joka seinällä on 10cm villaa. Alin basso humisee ja kaikuu, mutta muuten kuulee pelkkää suoraa ääntä. Todella ahdistava vaikutelma!

Tämä on totista totta. Itse rakentelin tarkkaamoksi tilaa, joka on betonia ja yhdellä seinällä puolet lasia. Sain mielestäni tilan soimaan hienosti ja siellä on miellyttävää soittaakin porukalla juurikin selkeän informaation takia. Työtä se teetti ja neliöitä "hukkaantui". Kivivillaa 20 jätesäkillistä, karhuntaljaa muutama neliö, 200 metriä rimaa, muutamia kyproc- ja haltex- levyjä, paksu matto ja sohva.

Kyllä ne kulmat on juurikin niitä ensimmäiseksi dempattavia paikkoja, jolla bassoa hallitaan. Seuraavaksi kuuntelupaikka ja ensiheijastumat. Näillä pääsee jo pitkälle. En itsekään aloittaisi rakentamaan uutta huonetta tuonne sisään, vaan yrittäisin akustoida askel kerrallaan tuota aloittelijan mainitsemaa tilaa. Kaikki nuo akustiset satsaukset olisi jokatapauksessa käytettävissä pienillä järjestelyillä, mikäli sinne on pakko seiniä pystyttää. Tsemppiä...
Minä kuljen, Herra ohjaa!
pimp
01.11.2012 13:11:14
Konsta_87: No turhaan ja turhaan. Itse linkittämälläsi sivulla nyt näkyy ko. materiaalin ominaisuuksia. Voisihan sillä ehkä tyyliin haikkaa saada kuriin, mutta muuten sen hyöty on aika kyseenalainen. Ja tietysti mikä tärkeintä, seinälle ripustettuna tuo on merkittävä paloturva riski.

Kannattaisiko nyt ihan kokeilla noita halvempia ja helpompia ratkaisuja ensiksi? Monen muunkin äänilähteen, kuin haikan, spektri yltää yli tuon 2000 hertsin. Irti seinästä asennettuna verhokin vaimentaa matalammalle. Paloturvallista on sitten se kaupasta ostettu akustointiverho.

Sitäpaitsi ei ole mitään järkeä dempata sitä huonetta täysin, jos yksi tavoite oli ulos kantautuvan äänen vähentäminen, sillä kun sisällä ääni vaimenee, jotuu äänilähteet laittamaan kovemmalle, ja ulos kantautuu taas enemmän melua.

Eli villapaaleja niiden parvien alle ja tavaraa seinille ja vaikka niihin kaiteisiin roikkumaan, niin kauan kunnes soundaa hyvältä.
Words can hurt, you know
rintapek
01.11.2012 13:16:09

Konsta_87: Tuossa asiassa onneksi vuokra-isäntä on hyvin yhteistyöhaluinen ja meillä on melko vapaat kädet kunhan ensin hyväksyttää hänellä suunnitelmat. Ainoa asia mistä on ehdoton on se että mitään ei saa suoraan seinään/kattoon kiinnittää. Ei siis tarkoita proppauksia yms, vaan että esim akupaneelit ovat irti seinästä.

Vuokraisäntäsi vaikuttaa vallan fiksulta henkilöltä. Mikäli paikka oikeesti on väestönsuoja, niin sinne ei kovin "kiinteitä" ratkaisuja tehdä, koska paikan pitää olla tyhjennettävissä X- tunnissa. En muista oliko 24 vai 48 h.

Sekä ittelläni ja hemmetin monella näille palstoille kirjoittavista on paljon kokemusta siitä, miltä betonikuutio "saundaa", tai mimmoista on soittaa keikka lasi/kivihelvettiluolassa. Ongelmasi on taatusti ymmärretty.

Mä en ymmärrä miksi sä näet tossa pelkkiä ongelmia, kun mä näen siinä yksinomaan mahdollisuuksia?

En suosittele tekemään yhtä tai muutamaa isoa ja raskasta kehikkoa = vaatii järeämmät ripustusratkaisut = hankalampaa ja kalliimpaa.

Niiden akulevyjen on tarkoitus olla paikallaan ja thats it. Ei niiden tartte ko kantaa oma painonsa. Et kumminkaan ole rakentamassa mitn varsinaista alaslaskettua kattoa, vaan ripustamassa akupaneleita sopiville paikoille.

Mä vilpittömästi suosittelen, et rakennat X kpl yhden miehen käsiteltävissä olevia "aku-paneleita". Maksimissaan kokoa 150 x 120. Käyttäen hyödyksi sulla jo olemassa olevaa villaa. Jonkun tukilevyn panelit todennäköisesti tarvitsevat, mut semmoiseksi käy joku huokoinen tuulensuojalevy, vaik TuuliLeijona. Siihen päälle kerros tai kaksi villaa ja käärit komeuden kankaaseen. (Siis mikäli olemassa oleva villasi on lasi- tai kivivillaa, semmoista ei peittämättömänä voi jättää huonetilan yhteyteen.)

Sit mä aloittaisin helpoimmasta kohdasta, eli asentaisin tommoisia parven kaiteen ulkopinnan täyteen. Siin niiden olettais olevan mahdollisimman vähän kenenkään tai minkään tiellä. Jos parven korkeus sallii, ni parven alapinnalle kans.

Seuraavaksi sit vastaavia "paneleita" roikkumaan katosta. En lähtis suosittelemaan mitään veiviratkaisuja, ihan vaan simppelisti koukut kattoon ja kiinnitys lamppuketjulla. Reilusti ketjua joka nurkkaan, ni voit ihan itte päättää millä korkeudella ja mis asennossa levy(t) katossa roikkuu. Vaaka- asennossa lepäävät epäilemäti tosiaan keräävät pölyt ja paskat päälleen, mut jos sä ripustat ne vaik suurinpiirtein parven kaiteen tasalle soittotilan päälle, ni noilla mitoilla parvelta niit ylettyy yläpinnalta vaik imuroimaan kerran vuoteen.
Huomaa, et sun ei tosiaankaan tartte tehdä mitn "alaslaskettua kattoa", riittää, et niit levyjä roikkuu katosta. Valoakin kattolampuista olis levyjen välistä hyvä päästä alas, muus tapauksessa soitatte todellista "bläkkistä".

Seuraavaksi, jos tarttee, niin samaisia levyjä seinään kiinni sopivaksi katsomasi määrä. Pitkällä ruuvilla ja väliholkilla ne pysyy tuuman tai kaks irti seinästä.

Mut väittäisin, et noilla eväillä betonikuutio lakkaa saundaamasta betonikuutiolta melko halvalla ja simppelisti. Et tartte ko tukevat A- tikkaat, mattoveitsen, proppuja, prikkoja, koukkuja, hyvän iskuporakoneen, 8- millisen kiviterän ja sitä villaa. Seuraavaksi sit kenties ne bassot kuriin, jos vielä tarttee.

Ja se, mitä täs ketjussa on mainittu siit ovesta ja IV- putkista pätee aina vaan. Prioriteettisi ja budjettisi joudut määrittämään itte.
One kind of music only - the good kind
kiiski
01.11.2012 13:50:07 (muokattu 01.11.2012 13:50:24)
pimp: Sitäpaitsi ei ole mitään järkeä dempata sitä huonetta täysin, jos yksi tavoite oli ulos kantautuvan äänen vähentäminen, sillä kun sisällä ääni vaimenee, jotuu äänilähteet laittamaan kovemmalle, ja ulos kantautuu taas enemmän melua.

Mä itse näkisin, että kun seinistä saadaan vähemmän heijastavia, kuulevat soittajat itsensä paremmin (kun suoran äänen määrä suhteessa heijasteisiin vähenee) ja soittovolumea voidaan laskea. Rumpalinkaan ei tarvitse enää hakata virveliä kuin vierasta sikaa...

Hyvällä tsägällä siis vuodot voivat vähentyä tällä ratkaisulla. Toki jos saunatiloihin jyrää lähinnä bassoa, ei näillä rahoilla voida tehdä juuri mitään vuotojen pienentämiseksi.
dewil
01.11.2012 13:53:06

kiiski: Mä itse näkisin, että kun seinistä saadaan vähemmän heijastavia, kuulevat soittajat itsensä paremmin (kun suoran äänen määrä suhteessa heijasteisiin vähenee) ja soittovolumea voidaan laskea. Rumpalinkaan ei tarvitse enää hakata virveliä kuin vierasta sikaa...

Se ei just mene noin. Nimittäin heijastusten poisto sotkee sitä, miten aistimme kokonais soundia ja kummasti sitä tulee luukutettua lujempaa, kun mistään ei heijastu lähtösoundia.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Konsta_87
01.11.2012 14:12:40
No nyt tuli oikein urakalla aivan loistavia ideoita ja selityksiä! Minkä verran epäilisitte, että seinä pinta-alaa tulisi dempata ennen kuin soundi settuisi aloilleen? Lähinnä sillä mietin, että onko järkevää käyttää mieluummin moltonia vai ''muutamia'' strategisesti sijoitettuja akupaneeleja? Vai peräti käyttää kumpiakin riippuen kohdasta? Esim. moltonia roikkumaan kaiteesta maahan saakka, ja kahdelle muulle seinälle paneeleja?

Ja valosta senverran, että myös matalammalla on loisteputkia melko paljon, joten en usko valon puutteeseen kaatuu vaikka kattovalaistusta nuo paneelit häiritsisivätkin. Eikä ole tosiaan ns. oikea väestönsuoja. Tuo katosta roikkumaan lamppuketjuilla- meininki lähtee kyllä toteutukseen.
rintapek
01.11.2012 14:51:42

Konsta_87: Minkä verran epäilisitte, että seinä pinta-alaa tulisi dempata ennen kuin soundi settuisi aloilleen?

Semmottista gurua ei ole olemassakaan, joka paikan päällä käymättä osais nettineuvonnalla kertoa, et mitä sun tulis tehdä päästäksesi itteäsi miellyttävään lopputulokseen.

Kyl sun tarttee osata soveltaa saamiasi neuvoja, jos meinaat niitä noudattaa.

Kyl tommottia suurinpiirtein 150x120 "akupaneeleita" ripustaa ongelmitta kattoon vaik sata. Lukumäärän ja paksuuden päätät sinäitte, ihan tarpeesi mukaan.
One kind of music only - the good kind
jannu
02.11.2012 01:32:39
Pauli Lappalainen: Noissa ripustamisissa pitää ottaa huomioon turvallisuus- ja lujuusasiat. Ikävä paikka jos kellarissa tulee parikolmekerrosta välipohjaa ja konttorikalustetta niskaan.

Kyllä, asiaa kaikin puolin.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)