Aihe: Hiljaisten äänien kenttä-äänitys
1 2 3 4 5
jopasoli
21.04.2010 21:26:59 (muokattu 21.04.2010 21:27:22)
kompelonnora: Tossa näytteessä, jonka laitoit, noi äänet tulee aika mössöinä "huovan takaa", mutta ehkä se kuulosti tilassa siltä.

Mä en tarkoittanut roudaamista, vaan sijoittelua ja tuulen vaikutusta. Painavalle mikrofonille tarvitaan myös tukevampi ständi, se on huomattavasti herkempi tuulelle ja käsittelyäänille, eikä kukaan taida kyllä valmistaa isokalvoisille sopivia ulkokäyttöön tarkoitettuja tuulisuojia... Eikä kosteus tee sille hyvää, ne tilttaa toisinaan kun niihin vähän hönkii. Se ei ole tuohon tarkoitukseen optimaalinen työkalu, mutta yritä lainata jostain yksi ja kokeile! :)

Ok. Nauhoituksiin on kyllä mahdollista valita tyyni hetki. Zoominkin kanssa äänitellessä (vakiotuulisuojan kanssa) tuuli on yleensä paljon pienempi ongelma kuin pohjakohina.

Niille, jotka väittää, että ollaan päätetty jo valmiiks, mitä ostetaan: Ei ole näin. Rode NT1-a:n speksit vaan näyttää sopivalta. Saa ehdottaa muitakin, itse en ole juuri tietoinen muista mikeistä (paitsi Roden malleista).
Tämä ei ole provoa.
jopasoli
21.04.2010 21:33:02
kivi: Missä välissä sä ehdit kokeilla? Et kompressoria ainakaan ehtinyt säätää, se on varma.

Taitaa korvat heilua
:-P

Edit: En todellakaan vittuile. Mulla ei ole mahdollisuutta kuunnella netistä ääniä, mulla ei ole nettikoneessa äänikorttia, mutta oon ihan saletti että vika on nyt jossain muualla kuin Zoomin ja Röde NT1A:n välisellä alueella.

En kompuralla säätänyt ennen viestin lähetystä, mutta sen jälkeen kyllä. Laitoin ratioksi 2,5 ja kokeilin erilaisia gainin ja thersholdin arvoja, mutta en päässy mihinkään järkevään tulokseen.

Miten ton kompuran on tarkoitus auttaa asiaa? Oman järjen mukaan se vain hiljentää mahdollisia piikkejä, esim. linnun lauluja tai haravan vetoja. Näiden välissä kohina saa vielä dominoivamman roolin. Dynamiikka olisi mukava pitää mahdollisimman autenttisena.
Tämä ei ole provoa.
kivi
21.04.2010 21:41:28
jopasoli:
Miten ton kompuran on tarkoitus auttaa asiaa? Oman järjen mukaan se vain hiljentää mahdollisia piikkejä, esim. linnun lauluja tai haravan vetoja. Näiden välissä kohina saa vielä dominoivamman roolin. Dynamiikka olisi mukava pitää mahdollisimman autenttisena.

Kompuran ei oo tarkoitus tässä hiljentää piikkejä, vaan nostaa sitä kohinan ja piikkien väliin jäävää äänestä enemmän esille niin että kohina jää kuitenkin ennalleen, korostamatta. Tämän jälkeen voidaan kokonaisvolyymia pudottaa niin että kohina käytännössä katoaa, ottaa uudella kompuralla mukaan piikkien alapuolinen ja kohinan yläpuolinen aines, ja nostaa se taas esiin.

Tää ei oo se tapa millä humppabasisti säätää kompressorin, mutta aivan tehtävissä oleva asia.

Dynamiikka-alue toki kaventuu, mutta samalla hiljaisuus on "hiljaisempaa".
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jopasoli
21.04.2010 21:51:23
kivi: Kompuran ei oo tarkoitus tässä hiljentää piikkejä, vaan nostaa sitä kohinan ja piikkien väliin jäävää äänestä enemmän esille niin että kohina jää kuitenkin ennalleen, korostamatta. Tämän jälkeen voidaan kokonaisvolyymia pudottaa niin että kohina käytännössä katoaa, ottaa uudella kompuralla mukaan piikkien alapuolinen ja kohinan yläpuolinen aines, ja nostaa se taas esiin.

Tää ei oo se tapa millä humppabasisti säätää kompressorin, mutta aivan tehtävissä oleva asia.

Dynamiikka-alue toki kaventuu, mutta samalla hiljaisuus on "hiljaisempaa".

Halutut äänet on vain muutamia desibelejä kovempia kuin taustalla oleva kohina, pahimmillaan esim. haravan ääni ei edes erotu kohinan takaa. En tiedä kuinka kompressorin avulla saisi tästä kaivettua esiin mitään.
Tämä ei ole provoa.
kivi
21.04.2010 21:57:18
jopasoli: Saa ehdottaa muitakin, itse en ole juuri tietoinen muista mikeistä (paitsi Roden malleista).

No haetaan Rödeistä sitten. Nehän on ihan mainioita mikkejä.

- Röden NTG 3 olis varmasti todella hyvä, ja siihen ehkä se Dead Wombat, Zeppeliinin lisäksi. Sillä olisi helppo poimia ääniä luontevasti esiin. Se taitaa olla Röden paras haulikko tätä nykyä. Todella alhainen kohinataso.

- Röde NT4 toimisi jos autenttista stereota haetaan. Siihen pitäisi keksiä jokin ylimääräinen tuulisuoja, mahtuisiko isoon Zeppeliiniin?

- Tallentimeksi vaikka FR2LE
http://www.fostexinternational.com/docs/pro_products/fr2le.shtml

Sellainen foorumi joka sua varmaan kiinnostaisi on:
http://taperssection.com/
Tällä hetkellä sivut on alhaalla, mutta auennee joskus taas.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
21.04.2010 22:07:06
jopasoli: Halutut äänet on vain muutamia desibelejä kovempia kuin taustalla oleva kohina, pahimmillaan esim. haravan ääni ei edes erotu kohinan takaa. En tiedä kuinka kompressorin avulla saisi tästä kaivettua esiin mitään.

Pakko taas kommentoida. Älä kompressoi. Kompressorilla ei tee hevonpashaa kohinaisten ja huonosti äänitettyjen pohjien siivoamisessa tai eläväksi tekemisessä. Vaihdoin tänään muutaman sanan aiheesta parin pitkän linjan äänisuunnittelija-kollegan kanssa. " EI IKINÄ!" oli ensimmäinen reaktio.

EQ, expanderi ja joku denoiser ovat työkalut, joilla voit koittaa siivota kohinaista pohjaa, jos sinun on pakko sitä käyttää. Huonosti, kehnoilla kamoilla äänitetty ei kuitenkaan hyväksi muutu, vaikka mitä tekisi. Kuten jo aiemmin sanoin, ovat luonnonäänet huomattavasti arempia äänitysteknisesti kuin särökitara. Tämän sanon särökitaraa väheksymättä.
GIGO
kivi
21.04.2010 22:17:50 (muokattu 22.04.2010 21:37:52)
loosah: Pakko taas kommentoida. Älä kompressoi. Kompressorilla ei tee hevonpashaa kohinaisten ja huonosti äänitettyjen pohjien siivoamisessa tai eläväksi tekemisessä. Vaihdoin tänään muutaman sanan aiheesta parin pitkän linjan äänisuunnittelija-kollegan kanssa. " EI IKINÄ!" oli ensimmäinen reaktio.

EQ, expanderi ja joku denoiser ovat työkalut, joilla voit koittaa siivota kohinaista pohjaa, jos sinun on pakko sitä käyttää. Huonosti, kehnoilla kamoilla äänitetty ei kuitenkaan hyväksi muutu, vaikka mitä tekisi. Kuten jo aiemmin sanoin, ovat luonnonäänet huomattavasti arempia äänitysteknisesti kuin särökitara. Tämän sanon särökitaraa väheksymättä.

Me ei edelleenkään puhuta samanlaisesta kompressiosta. Mun kompressori on nyt sun expanderi
:-D

Mutta joo, onhan se helpompaa tehdä alunperin oikeinpäin kytkien.

Mulle kaikki kompurat, ekspanderit ja de-esserit on kompuroita, ja sitten pelataan vastavaiheella ja sillai. Samoin musta kaikki chorukset, flanget, phaserit on vaan multitap-delayta eri asennoissa. Köyhänä piti oppia et kaikki laitteet saadaan aikaan parista perusvermeestä patchaamalla ja matrisoimalla.
;-)

Edit: Ja täytyy sanoa vielä että mä puhun kompressorista edelleen, en sekoita sitä ekspanderiin. Sillä voi myös lisätä dynamiikkaa ...jos osaa. Mut se ei ole ihan tavallisinta käyttöä.
(Handsome Dick Manitoba)
jopasoli
21.04.2010 22:51:04 (muokattu 21.04.2010 22:52:07)
Ahaa, sä kivi tarkotit tota expanderia. Joo joo, no sehän käy jo paljon paremmin järkeen kun se mitä nyt ite yleensä kompressoinnilla käsitän.

Rode nt-4 on ollut harkinnassa, mutta siinä toi equivalent noise on 16 db. NT1-a:ssa se on vain 5 db.

Muuten, eikös phaser ole ennemminkin filtteri feedbackilla kuin delay?

Edit. Haulikko ei toimi koko äänimaiseman poimimiseen, joten siksi se ei ole nyt oikeen se mitä haetaan.
Tämä ei ole provoa.
anapena
21.04.2010 23:20:45 (muokattu 21.04.2010 23:26:39)
jopasoli:Haulikko ei toimi koko äänimaiseman poimimiseen, joten siksi se ei ole nyt oikeen se mitä haetaan.

Niinno, ihan koko ketjua en huolellisesti lukenut, mutta oletteko kokeilleet tätä hyvän haulikon/haulikkojen kanssa?
Kyllä mä lähtisin stereometsälle kahden laatuhaulikon kanssa. Luulisi niillä äänimaiseman tarttuvan talteen. Stereokuvaakin saa säädettyä vaikka miten...Elikkä Senkun MKH-sarjaa, taikka sitten itseäni kiinnostaisi kokeilla Röden NTG3sta. Vielä hifimpiä saattavat olla DPA, Neumann ja Schoeps. MKHta on vanhempaa 416sta ja uudempaa MKH60stä. Haulikon mitta suurentaa taikka pienentää tuota numeroa. Kantsii ainakin kokeilla...
Tallentimeksi joku digipohjainen, mikä antaa phantomia mikeille. Ja suljetut luurit. Varovainen äänittäjä voi pitää karvaisia zeppeliinejä käsissään, niin ei tarvii pelata puomien ja ständien kanssa.
Useimmat haulikot ovat suunniteltuja kenttäkäyttöön kosteissa oloissa, johonka taasen isokalvoinen konkka ei ole.
Vielä tuli mieleen pienet DPAn laatupallokapselit. Onko kukaan kokeillut niillä saada ambienssia talteen? Olis ainakin sirot ja näpsäkät, tuulisuojia ja sen sellaista löytyy vaikka miten. Tarkoitan tässä näitä "ihmis"käyttöön tehtyjä kapseleita ilman valmista preesens-korostusta. Sittenhän on vielä niitä vähän isompia miniature-kapsuloita, mutta niitten kenttäsoveltuvuudesta en tiedä.
loosah
21.04.2010 23:33:17 (muokattu 21.04.2010 23:33:37)
jopasoli: Ahaa, sä kivi tarkotit tota expanderia. Joo joo, no sehän käy jo paljon paremmin järkeen kun se mitä nyt ite yleensä kompressoinnilla käsitän.

Kyllä Kivi taisi puhua kompressiosta puhuessaan 2:1 ratiosta jne.

Expanderi kääntää homman toisin päin.

Anapenalla hyviä huomioita!
GIGO
kompelonnora
21.04.2010 23:48:51
Uteliaana ihmisenä menin MKH-50 mikrofonin kanssa pihalle; linnut oli jo nukkumassa, mutta eikös mikin kääntely paljastanut mulle pilkkopimeästä siilin! :D

http://dl.dropbox.com/u/1736038/siili_21.5.aif

Tässä on hp filtteri n 100 hertsin kohdalla, ja tasoa on nostettu 20db:tä, muuten luomu.

Toi rahina tulee _siilin_ liikkeistä, mä olen täysin paikallani ja yritän pidättää hengitystä...

Joo, aika hiljaisia ääniä _voi_ äänittää, jos on oikeat työkalut, ja MKH-sarjan mikit vaan rulaa tässä sovelluksessa.

Palloista; olen äänittänyt katusoittoa pallokuvioisilla, kun artisti nimenomaan halusi ympäristön ääniä mukaan.
kompelonnora
21.04.2010 23:59:59
anapena: Kyllä mä lähtisin stereometsälle kahden laatuhaulikon kanssa.

Haulikot ei soundaa kovin hyvältä, ja ne on aika herkkiä tuulen ja käsittelyäänten kanssa, joten jollei erikseen tarvitse poimia jotain, jättäisin ne väliin. Mut joo, MKH-60:llä varmati homman saisi hoidettua!

Ja suljetut luurit.

Mä käytän in-ear:eja ja kuulosuojaimia niiden päällä. Varsinkin alakerran eristys on parempi, suljetut luurit usein vuotaa kaiken alakerran...
mhelin
22.04.2010 00:13:00 (muokattu 22.04.2010 00:13:48)
jopasoli:
Rode nt-4 on ollut harkinnassa, mutta siinä toi equivalent noise on 16 db. NT1-a:ssa se on vain 5 db.

Joomutse lopullinen kohina (SNR) on suhteutettava herkkyyteen, eli paljonko mikki antaa ulos tietyllä äänenpaineella. Mutta kyllä isokalvoinen on herkempi aina - myös kosteuden suhteen.

Lisäksi pallokuvioinen kyllä suoran vasteensa vuoksi olisi parempi, hertta (kardioidi) on vasteeltaan matalia taajuuksia kohti laskeva. Ei sinällään ehkä haittaa koska matalilla taajuuksilla kohina vähemmin haittaa - siis kohina joka korostuu kun vastetta ekvalisoidaan luonnollisemmaksi.

Zoomit yms. ei varmaan muuten olisi huonoja jos etuvahvistimen gainia voisi säätää kunnolla, ja jos niissä olisi insertit. Netistä löytyy kyllä esim. modeja joissa laiteesta (H-2) on otettu kapselit pois ja töpselit tilalle (tosin löytyyhän siitä erillinen sisääntulo ilman modaustakin).

Hiljaisia ääniä äänitettäessä mun nähdäkseni noilla muistikorttipeleillä on pakko käyttää erillisiä mikkejä erillisellä etusella, ja tasot täytyy vaan yrittää nostaa analogisesti riittävälle tasolle jotta pohjakohina ei haittaa. Esim. Behrun 1002 paristokäyttöisenä mikserinä olisi hyvä laite etuseksi:

http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_1002_b.htm

Limitteri olisi varmaan hyödyllinen, sen voi kolvata helposti välijohdon sisään diodeita ja vastuksia sopivasti sarjaan ja rinnan kytkemällä.

Tuossa ARTissa on myös patterit:
http://www.thomann.de/fi/art_usb_dual_pre.htm

Niin ja voihan sitä nauhoittaa miniläppärilläkin, siihen vaan tuollainen USB-etunen.
loosah
22.04.2010 00:13:33
kompelonnora:
Mä käytän in-ear:eja ja kuulosuojaimia niiden päällä. Varsinkin alakerran eristys on parempi, suljetut luurit usein vuotaa kaiken alakerran...

...paitsi, että jälkityöstäjä leikkaa kuitenkin kaiken sen sun vaaliman alakerran veks. Hoh = ).
GIGO
Chaplin
22.04.2010 00:18:38
Kokeileppa ihan vit*uillessaan sitä videokamera hommaa.. Saat rahat takas jos ei toimi :-)
Ja kyllä ne ainakin miniDV kamerassa ihan 16 bittistä tavaraa on.. ja ihan CD tasosta..

Viime kesänä kuvasin maaseudulla yhellä konepajalla sellasta "musavideo - doggari - trilogia" tyylistä juttua.. Kuvailin sitten pihapiiri - pelto - maisema tunnelmaa ihan rauhassa.. Linnut lauloi ja koivunlehdet kahisi. Auton ääni, soratietä pitkin kuului kaukaa ja kohta se ajoi ohi jossain kaukaisuudessa. Yhtäkkiä konepajan nurkan takaa plasmaleikkuri vihelsi 20 millistä terästä leikaten.. Aika helvetin hienolta kuulosti!
Ääniä taltioin Fastexin raiturilla, mikkeinä pari pikkukonkkaa ja pari isoa konkkaa. Suunnittelin ja mietin tuota mikityshommaa hartaasti ja pitkään.
No anyway, Videon editoin vanhalla Premierellä ja heti huomasin, että nuo "jälkiäänitykset" joutaa romukoppaan. Se kameran oma ääni oli se juttu! Ja se, etten tehnyt sille kameralle taltioidulle äänelle mitään. Ei tarvinnut plugareita, ei kompuroita eikä muutakaan :-)
Tuossa sessiossa kuvasin noin 7 h tavaraa ja Fostexille "jälkiäänitettynä" noin 18 h. Ja mitää tuolta Fostexilta en videoon käyttänyt..
Tuo proggis on Ylellä ja se esitetään joskus.. Mä vaan kuvasin ja editoin sen..
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
kompelonnora
22.04.2010 01:02:24
loosah: ...paitsi, että jälkityöstäjä leikkaa kuitenkin kaiken sen sun vaaliman alakerran veks. Hoh = ).

Ei silloin, jos äänittää urkuja! ;) Pointti ei ole kuitenkaan siinä, vaan siinä, että se vuotava alakerta häiritsee tarkkailua. Mut mikä tämän kommentin pointti oli?
Kumiankka
22.04.2010 06:38:57
Nyt oli periaatteessa mielenkiintoinen aihe kun vanhan digitallentimen kaivoin kaapista ja patterit oli älyissään niin kysytään nyt vielä samaan ketjuun sellainen asia mikä on askarruttanut mieltä.

Omissa testeissä totesin että omat halpis pienikalvoiset konkkamikit ei ole niitä kaikkein vähäkohinaisimpia ilmeisesti vaikka joskus äänitys säkällä saattaa onnistua. Testailin tallennella halpis elektreettikapsuleilla ja kotieläimiä ja pihalintuja ja ympäristön ääniä niilläkin saa talteen. Pehringerin etu- ja muiden asteiden kohina askarruttaa myös

Tullaan varsinaiseen kysymykseen eli jotain ikivanhaa kytkiskokoelmaa lueskelin ja siinä oli kotiharrastajalla joku tee se itse vähäkohinainen etuvahvistin viritysluontoäänityksiä ajatellen ja siinä puhuttiin dynaamisesta mikistä. Eli tuli mieleen vertailu että voisiko olla vähemmän kohinaa jos olisi kohtuullinen dynaaminen mikki ja hyvä etuaste kuin halpa konkkamikki halpismikserin etuasteeseen?
anapena
22.04.2010 11:26:26
kompelonnora: Haulikot ei soundaa kovin hyvältä, ja ne on aika herkkiä tuulen ja käsittelyäänten kanssa, joten jollei erikseen tarvitse poimia jotain, jättäisin ne väliin.

Intän tähän vielä, että miten niin hyvä haulikko ei saundaa hyvältä...? Tuulen suhinaan on ne vaahtomuovisuojat, siihen päälle zeppeliinin mallinen kumilangoilla jousitettu kehikkokahva + tuuhea karvapeite kaiken päälle. Ei pitäisi tavallisen tuulen tuntua missään, pahimmat käsittelyäänetkin on hoidettu. Toki hieromalla kahvoja myrskytuulessa homma ei onnistu ;)
jopasoli
22.04.2010 21:16:52
Joo ette nyt saa mua vakuttuneeks tosta isokalvosen huonoudesta, joten semmoset varmaan lähtee tilaukseen. Jos ei toimi, niin sitten ei. Sitä pitää vaan kysyä, että voiko tosta kosteudesta aiheutua jotain pysyvää haittaa vai onko kyse vain väliakaisesta häiriöstä.

Ja sitten noista tallentimista. Zoom ilmeisesti paska, Fostex taas varmaan hyvä. Muita ehdotuksia? Kuhan olis mahollisimman herkkä ja hiljanen.
Tämä ei ole provoa.
kivi
22.04.2010 21:33:24
jopasoli: Joo ette nyt saa mua vakuttuneeks tosta isokalvosen huonoudesta, joten semmoset varmaan lähtee tilaukseen.

Mikä oli todistettava!
:-D :-D :-D

Ihan turha tulla kyseleen sen jälkeen kun ostopäätös oli jo tehty. Kukaan, ei ykskään, tässä keskustelussa suositellut noita NT1:sia kenttä-äänitykseen, sen sijaan kaikki mahdolliset syyt miksi ne ei toimi, valmistajan suosituksia myöten, tuotiin esiin.

Tällaisina hetkinä sitä miettii, miks ylipäätään vaivautua ikinä yhtään yrittään auttaa, kun ei mee yli 30 vuoden aikana opittu ammattitaito perille. Sama fiilis varmaan kaikilla muillakin neuvoneilla.

Masentaa
:-(
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)