![]() 22.10.2009 14:18:59 | |
---|---|
Esp: Onnea myös niiden demobändien etsimisessä joilla on varaa maksaa pelkälle miksaajalle 300 euroa/päivä. Ehkä Elmerillä on aikaa odottaa, kun tämä studiohomma ei ole profiilinsa mukaan ainoa hanke. | |
![]() 22.10.2009 14:41:54 | |
rintapek: Tota... suhteellisuudesta puheenollen, ni puhutko tossa yhden miehen päiväliksasta vai studiopäivän hinnasta? Meinaan vaan, et kuukaudessa on reilu parikytä työpäivää, joten kolmensadan päiväliksaisen kuukausipalkaksi tulee jokseenkin 7000E/kk. Ei se kyllä noin mene. Kuukaudessa on noita työpäiviä ainoastaan kuukausipalkkalaisilla, yrittäjän tai freekkarin hommat menee sillai että laskutettavaa tuloa on tunti tai kaks päivässä vaikka siihen kuluu koko päivä, ja työpäiviä on viikossa kolme. Eikä silti levon hetkeä nää. Kas kun sitä työtä ei lasketa samalla tavalla kuin normaalissa työelämässä. Tää on useimpien luovien töiden ongelma, että paperilla palkka näyttää hyvältä, mutta kun sitä palkkaa ei tuu viittä päivää viikossa kahdeksan tuntia päivässä, vaan se palkka maksetaan pienistä hetkistä, ja se on korkea koska työn kuva on jatkuvaa itseopiskelua ja valmistautumista josta kukaan ei maksa. Sitten kun kerran viidessä vuodessa saa sen keikan että pystyy laskuttaan vaikka kaksi viikkoa samalla tavalla kuin jokainen kuukausipalkkalainen pystyy, silloin laitetaan rahat pankkiin odottaan kolmea kuukautta jolloin järsitään kynsiä ja tehdään sitä työtä palkatta. Ihmeellistä, eikö totta? Tän takia harvat meistä on rikkaita. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 22.10.2009 22:09:26 | |
HateHalon: Olen miettinyt asiaa jokusen vuoden. ja rahaahan muilta ei saisi työstä ottaa ilman että on edes toiminimi jolla hoitaa verot ja maksut pois. Ja mainostaakaan ei siis voi kun ei ole toiminimeä. Joten asiakaskunta ei voi laajeta ilman mainostusta. "hyväveli"-puheet baarissa ja kylillä eivät liiemmin tuo asiakkaita kuin vahingossa. toiminimessäkin on jonkun verran vuosittaisia kuluja vaikka pitäis erillistä toimitilaa kotona ja vaikka ei olis yhtään maksavaa asiakasta. Olisi siis kätevä jos voisi harjoittaa liiketoimea ilman suurempaa byrokratiaa maksaen vaan summasta veron jne. On tullut kuultua puheita että "sun olisi parempi perustaa firma ja laittaa hinnat samalle tasolle kuin me muut, koska jossain vaiheessa joku voi käräyttää sinut." Toiminimen pitämisestä ei aiheudu kuluja. Alottaminenkaan ei välttämättä maksa mitään. Kaupparekisteriin ilmottautumisesta menee käsittelymaksu, mutta ilmottautuminen ei ole kaikissa tapauksissa pakollista (en nyt muista ehtoja ulkoa, verohallinnon sivuilta noi kaikki löytynee...) Itse esimerkiksi en maksanut aloittamisesta mitään. Ja kun ei ole omaa studiota, ei myöskään siitä aiheutuvia kuluja. Eli käytännössä jos ei ole hommia, ei ole myöskään kuluja. Kuvailemasi perusteella sun tilanne vaikuttaa aika samanlaiselta. Melko riskittömältä kuulostaa, kun kuitenkin käyt töissä. Eli ei se aloittaminen oikeastaan vaadi kuin yhden lomakkeen verotoimistoon. | |
![]() 22.10.2009 23:05:25 | |
Olen muistaakseni kuullut, että oma toiminimi vaikuttaa tai ainakin vaikeuttaa työttömyysturvan saantia. Onko huuhaata vai todellisuutta tämä kela? Meinaan vain, että monet duunimestat ovat aika höllässä tätä nykyä (taas) ja ei oo kiva, jos työkkäri sanoo irtisanomisen jälkeen, että "sähän oot yrittäjä, yritä nyt vaan ite maksaa bemaris bensat.". Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w | |
![]() 23.10.2009 02:03:25 (muokattu 23.10.2009 02:05:19) | |
Pieni rumpalipoika: Olen muistaakseni kuullut, että oma toiminimi vaikuttaa tai ainakin vaikeuttaa työttömyysturvan saantia. Onko huuhaata vai todellisuutta tämä kela? Meinaan vain, että monet duunimestat ovat aika höllässä tätä nykyä (taas) ja ei oo kiva, jos työkkäri sanoo irtisanomisen jälkeen, että "sähän oot yrittäjä, yritä nyt vaan ite maksaa bemaris bensat.". Yrittäjän status, eli toiminimi tai free-kortti vaikeuttaa, kyllä. Sairauspäiviäkin aletaan laskea vasta kymmenen jälkeen, tosi sit voi saada takautuvasti perusosan oliko se nyt kuudesta niistä. Karenssi oli ainakin ennen kuus kuukautta, tai vaihtoehtoisesti statuksen purku (toiminimen tai yrityksen lakkauttaminen, verokortin palauttaminen) ja todistus että työvälineitä ei ole omistuksessa eikä edes saatavilla. En tiedä onko muuttunut. Joka tapauksessa yrittäjänä on käytännössä mahdotonta päästä sosiaaliturvan piiriin vetoamalla siihen ettei tuloja ole - kuten KELAn täti mulle aikoinaan aika ilkeään sävyyn sanoi: "Yrittäjä yrittää nyt vaan, eikä tule tänne valittamaan". "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 23.10.2009 02:44:55 | |
kivi: ... - kuten KELAn täti mulle aikoinaan aika ilkeään sävyyn sanoi: "Yrittäjä yrittää nyt vaan, eikä tule tänne valittamaan". Ei se ole mihinkään muuttunut. Jos sulla on toiminimi ja pystyt osoittamaan ettet ole juuri mitään tienannut, niin sossu SAATTAA maksaa sulle rahaa, mutta tämäkään ei ole mitenkään taattua. Valokuvaajatuttavani sai tämän toimimaan, mutta hän jaksoi täyttää kaavaketta toisensa perään kunnes virasto uskoi. Uskoisin että kyse on aika lailla yksittäistapauksesta. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies | |
![]() 23.10.2009 10:49:33 | |
kivi: "Yrittäjä yrittää nyt vaan, eikä tule tänne valittamaan". "I don't do anything, I just try it." Mutta nimenomaan näin. Yrittäjänä on ihan omassa kädessä pitää ainakin parin kuukauden tienestien suuruista varmuuskassaa tilillä jotta keikan katketessa on millä tuoda ruokaa pöytään ja lyhentää lainoja ennen seuraavaa nakkia. Meilläkin, joilla laskutettavaa duunia normaalitilanteessa on se ~40h/viikko tai enemmän. No one prayed for Sodom | |
![]() 23.10.2009 16:27:06 | |
Esp: Ei, ei... täähän on ihan sama meininkin kuin 7 päivää lehden keikkaliksojen uutisoinnissa, jos ohjelmatoimisto laskuttaa 10000 euroa, niin tuo 10000 euroa menee lyhentämättömänä solistin taskuun. Näin tämä ala toimii, vai miten se menikään? Onnea myös niiden demobändien etsimisessä joilla on varaa maksaa pelkälle miksaajalle 300 euroa/päivä. Meillä toi on koko äänityksen budjetti, hoho. 80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi.
-Jannu | |
![]() 24.10.2009 02:29:06 | |
kivi: Ei se kyllä noin mene. Ihmeellistä, eikö totta? Kanssasi on hankala väitellä, koska olet taatusti enemmän oikeassa ko minäitte. Mut valitettavasti se menee just noin. Jos tunti/päiväliksaa kysytään, ni kolmesataa itteasiassa on melko paljon. One kind of music only - the good kind | |
![]() 24.10.2009 10:02:59 | |
rintapek: Kanssasi on hankala väitellä, koska olet taatusti enemmän oikeassa ko minäitte. Mut valitettavasti se menee just noin. Jos tunti/päiväliksaa kysytään, ni kolmesataa itteasiassa on melko paljon. No jos puhutaan vain sen miksaajan päiväliksasta (siis miksaajan palkka johon ei tietty kuulu muita vähennyksiä kuin verot yms.), niin 300e on kieltämättä aika paljon. Jos taas puhutaan studion ja napinkääntäjän päivätaksasta (josta katetaan studion kulut sisältäen sen miksaajan liksan ja jotain pitäs jäädä sen jälkeen vielä tuotoksi), 300e tuntuu hyvin edulliselta. ..Tämäkin on yksi niitä elämän vääryksiä että silloin teininä kun piti vähistä rahoistaan kaivaa tonni demon tekemiseen niin tiukkaa teki. Sittemmin oikeissa palkkatöissä ihan asiallisesti tienaavana tuommosen 300e voisi maksaa ihan hymyssäsuin että pääsisi harrastamaan päiväksi asiantuntevan kaverin kanssa. Tarvetta vaan ei oikein enään ole. | |
![]() 24.10.2009 11:53:36 (muokattu 24.10.2009 11:54:19) | |
rintapek: Jos tunti/päiväliksaa kysytään, ni kolmesataa itteasiassa on melko paljon. Kolmesataa päivässä on oikeasti todella naurettavaa kun sitä vertaa mihin tahansa muuhun ostettuun palveluun. Autohuolto on helposti nuhjuisemmassakin pajassa 80€ tunti (+ osat), eläinlääkärissä perustutkimus on helposti 50€ / 15 min... Mitä muuta erikoisosaamisen ammattitaitoa saat yhtä halvalla kuin äänityöläisen palveluita? Ennen ei ollut mitään - nyt on. | |
![]() 24.10.2009 15:40:13 | |
Mutta laatu ja hinta korreloi melko suoraan ihmisten mielissä, mikäli aikaisempaa kokemusta ei ole. Joten kannattanee laittaa lähes samat hinnat kun muilla seudun ammattipajoilla. tehokas markkinointi, tehokkaat kotisivut ja laillisesti toimiva yritystoiminta takaa paremmin asiakkaita, kuin kympin tunti kotistudiolla jota ei näy mediassa ja jonka laitteet kuulemma ovat yhtä hyvät kuin viereisellä 40€/tunti studiolla. Tavallinen kitaraa soittava teini ei yleensä ala tutkimaan ja vertailemaan studion tiloja, akustiikkaa ja laitteistoa sen enemmin. Mutta yksi tärkeimmistä lienee referenssit. Eli onko kukaan silmääntekevä käynyt studiollasi. ja miten maksetaan tuloveroina tuo studioveloitus jos sitä ei ole toiminimenä, niin kuin aikaisemmin ohjeistettiin? ilmoitetaan jälkiveroitukseen? | |
![]() 24.10.2009 15:51:56 | |
Mikael: Kolmesataa päivässä on oikeasti todella naurettavaa kun sitä vertaa mihin tahansa muuhun ostettuun palveluun. Autohuolto on helposti nuhjuisemmassakin pajassa 80€ tunti (+ osat), eläinlääkärissä perustutkimus on helposti 50€ / 15 min... Mitä muuta erikoisosaamisen ammattitaitoa saat yhtä halvalla kuin äänityöläisen palveluita? No mutta edelleenkin, omenoita ja appelsiineja jos puhutaan miksaajan palkasta. Ei 30e/h ole huono palkka millään mittarilla. Ei se automekaanikko tienaa varmasti noin paljoa, laskuttaa se korjaamo asiakkailtaan mitä tahansa. Siitä olen hyvin samaa mieltä että 300e/päivä on hyvin halpa taksa jos siitä maksetaan studion kulut ja vielä palkkaa jollekulle. Mutta jos hinnat on tosiaan poljettu näin alas, niin siitä kait ei voi syyttää kuin niitä hintoja polkeneita. Vaikea uskoa että tuolla hinnalla pystyy elantonsa tienaamaan. Ongelma taitaa olla sama kuin valokuvauksessa nykyään. Jokainen järjestelmäkameran ostanut on yhtäkkiä valokuvaaja ja ammattilaisten hinta tuntuu vallan pöyristyttävältä kun siskonpoika tulee kuvaamaan häät viidelläkympillä. | |
![]() 24.10.2009 16:33:57 | |
-Q-: No mutta edelleenkin, omenoita ja appelsiineja jos puhutaan miksaajan palkasta. Ei 30e/h ole huono palkka millään mittarilla. Ei se automekaanikko tienaa varmasti noin paljoa, laskuttaa se korjaamo asiakkailtaan mitä tahansa. Siitä olen hyvin samaa mieltä että 300e/päivä on hyvin halpa taksa jos siitä maksetaan studion kulut ja vielä palkkaa jollekulle. Mutta jos hinnat on tosiaan poljettu näin alas, niin siitä kait ei voi syyttää kuin niitä hintoja polkeneita. Vaikea uskoa että tuolla hinnalla pystyy elantonsa tienaamaan. Ongelma taitaa olla sama kuin valokuvauksessa nykyään. Jokainen järjestelmäkameran ostanut on yhtäkkiä valokuvaaja ja ammattilaisten hinta tuntuu vallan pöyristyttävältä kun siskonpoika tulee kuvaamaan häät viidelläkympillä. Juurikin näin: Aika moni musiikkia soittava ihminen jatkaa jossain vaiheessa äänityshommiin ja nykyään demobändit eivät välttämättä tarvitse oikeita studiopalveluksia tekemään sitä demoa, kun sen voi tehdä itse ja paljon korkeammalla laadulla kuin 80-luvun c-kasetti demot. Olen miettinyt itsekin miksi firma (jossa työskentelen) nettoaa tonnit päältä ja mä saan kympit siitä mitä mä tuotan firmalle. :O No onhan siinä kaikki muutkin kulut otettava huomioon. Mutta kun saan y-tunnuksen hommattua niin en ala huonommalla palkalla tekemään päivätöitten päälle studiopalveluja. Eli jos hinta olis esim. 15 niin saako menojen jälkeen edes sen kympin käteen jos ottaa huomioon että laitteisto on yksityinen ja tila on koti, eli ei mene kustannuksia laitteistoon ja tiloihin. meenkin verovirasto.fi moi. XD | |
![]() 25.10.2009 15:12:48 | |
Yksi asia mitä tässä ei kukaan tuonut esille on myös alalla yhteensä liikkuva raha. Kun levymyynti laskee niin tottakai se vaikuttaa liksoihin. Mistä ne muusikoiden "liiton mukaiset" taksat otetaan jos tuote ei kerta kaikkiaan myy. Eri sikäli erikoisosaamisesta maksettavaa palkkaa ei voi mitenkään verrata muihin aloihin pelkästään ammattiosaamisen ja kokemuksen perusteella. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 25.10.2009 16:11:31 | |
HateHalon: Juurikin näin: Aika moni musiikkia soittava ihminen jatkaa jossain vaiheessa äänityshommiin ja nykyään demobändit eivät välttämättä tarvitse oikeita studiopalveluksia tekemään sitä demoa, kun sen voi tehdä itse ja paljon korkeammalla laadulla kuin 80-luvun c-kasetti demot. Toisaalta se rimakin nousee kokoajan. Harva jaksaa nykyään edes kuunnella sellaista demoa, mitä vielä 15 vuotta sitten pidettiin vielä erinomaisen onnistuneena. 80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi.
-Jannu | |
![]() 25.10.2009 18:00:50 | |
Teijo K.: Toisaalta se rimakin nousee kokoajan. Harva jaksaa nykyään edes kuunnella sellaista demoa, mitä vielä 15 vuotta sitten pidettiin vielä erinomaisen onnistuneena. Tjaa. Mä oon ymmärtäny että demon tarkoituksena on esitellä artistin/lauluntekijän musiikillisia taitoja sellaisille tahoille joilla on valtaa/edellytyksiä edistää heidän uraansa. Demohan on onnistunut silloin - oli se sitten vaikka c-kasetilla, tai pahaisessa kotistudiossa poltetulla cd-levyllä - kun sille on tallentunut poikkeuksellista talenttia (mikin etupuolelta), vai? . | |
![]() 25.10.2009 18:58:12 | |
Pop Corn: Tjaa. Mä oon ymmärtäny että demon tarkoituksena on esitellä artistin/lauluntekijän musiikillisia taitoja sellaisille tahoille joilla on valtaa/edellytyksiä edistää heidän uraansa. Demohan on onnistunut silloin - oli se sitten vaikka c-kasetilla, tai pahaisessa kotistudiossa poltetulla cd-levyllä - kun sille on tallentunut poikkeuksellista talenttia (mikin etupuolelta), vai? Kyllä mulle on väitetty, että se äänenlaatu vaikuttaa ihan samalla tavalla levy-yhtiöihin jne. tahoihin, koska laatu kertoo halusta panostaa musaansa. Menestyksessä kuitenkin on 10% lahjakkuutta ja 90% raakaa duunia. Ihan siksikin, että sitä laatua saa nykyään niin helpolla. 80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi.
-Jannu | |
![]() 25.10.2009 19:11:34 | |
Teijo K.: Kyllä mulle on väitetty, että se äänenlaatu vaikuttaa ihan samalla tavalla levy-yhtiöihin jne. tahoihin, koska laatu kertoo halusta panostaa musaansa. Menestyksessä kuitenkin on 10% lahjakkuutta ja 90% raakaa duunia. Ihan siksikin, että sitä laatua saa nykyään niin helpolla. Joskus aikonaan niitä demolaatikoita läpi kuunnelleena rohkenisin sanoo et kun siellä tulee vastaan joku esitys jossa on hyvä meininki, kovat soittajat ja ETENKIN hieno laulaja, niin ei sillä teknisellä tasolla oo siinä vaiheessa niin väliä. Levy-yhtiö kyllä saa tuotettua lahjakkaalle hyvät saundit, se ei oo ongelma. Keskinkertasesta esiintyjästä ei saa koskettavaa vaikka miten taikos. Tosin, siitä on kauan kun mä oon joutunu kuunteleen demoja läpi ihan asioikseni. :-) "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix | |
![]() 25.10.2009 19:12:55 | |
Pop Corn: Tjaa. Mä oon ymmärtäny että demon tarkoituksena on esitellä artistin/lauluntekijän musiikillisia taitoja sellaisille tahoille joilla on valtaa/edellytyksiä edistää heidän uraansa. Demohan on onnistunut silloin - oli se sitten vaikka c-kasetilla, tai pahaisessa kotistudiossa poltetulla cd-levyllä - kun sille on tallentunut poikkeuksellista talenttia (mikin etupuolelta), vai? Niin. On demoja ja sitten on demoja. Toinen juttu on se että demon perusteella harvemmin saa mitään sopimusta. Siihen vaikuttaa enemmän kokonaisuus. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)