![]() 10.04.2009 16:30:51 (muokattu 10.04.2009 16:33:17) | |
---|---|
Zammy: Ok. Sä oot ilmeisesti ihan vakavissas? Kyllä se melu välillä hiukkasen taukosi, ja kuunteluhetkeä pystyi aika hyvin vertailemaan DLX:ssä koetun kanssa. Tämän perusteella niistä jammuista ei tuntunut tulevan liikaa bassoa, toisin kuin KRK:ista DLX:ssä, tosin tilatkin olivat erilaisia. En pysty noita muuallakaan kuulemaan, enkä myöskään tarkoittanut että purkkejen todellinen luonne kaupassa paljastuu. Ei se tapahdu vaikka kaupassa saisikin kuulla niitä kaikessa hiljaisuudessa. Mutta eipä siinä, nyt on Samsonit tilattu. Tuskin tulen pettymään, ja jos tulen, Thomann ottaa ne kyllä takaisin. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 11.04.2009 15:03:44 (muokattu 11.04.2009 15:10:33) | |
Noissa Samsoneissa on nauhadiskantit, ne saattavat kuulostaa hyvältä mikä johtuu suurimmaksi osaksi nauhadiskanttien tuottamasta säröstä (tässä eräs mittaus muutamasta nauhadisusta: http://www.zaphaudio.com/nondomes/ ). En tiedä onko sillä merkitystä, voi olla vaan että ei-nauhadiskanteilla kuunneltaessa yläpää ei ole yhtä hienon kuuloinen, mutta voi noillakin varmaan miksata jos ne vaan muuten ovat tasapainoiset. Behringeriltäkin on tullut tuollaisia nauhadiskantillisia monitoreita (esim. http://www.thomann.de/fi/behringer_b3030a_truth.htm ja http://www.thomann.de/fi/behringer_b3031a_truth.htm ), ilmeisesti Adamien suosio jonkinlainen tekijä noiden yleistyessä. Tosin Adamin diskantti ei ole ihan tyypillinen nauharatkaisu (se on amt -air motion transducer, eri tavalla laskostettu kuin perinteinen ribbon), ei kyllä Samsonienkaan (planaarinen, eli laskostamaton, ja jotain mylar-kalvoa eikä pelkkää alumiinia). | |
![]() 11.04.2009 16:27:59 (muokattu 11.04.2009 16:33:18) | |
Ohoh, noi on näköjään tulleet ihan muutamia päiviä sitten myyntiin. Onkin kuulunut vähän puhetta että ribbon-tekniikka alkaisi jälleen tulla takaisin, kun sitä on nykyään niin paljon halvempi käyttää kuin ennen. Luultavasti noita alkaa sitten puskea muiltakin valmistajilta jossain välissä. Noissa on näköjään isompi cone ja XLR-liitäntäkin, toisin kuin noissa Samsoneissa, ja hintaa vain pari kymppiä enemmän. Ainakin joidenkin arvostelujen mukaan noiden Samsonejen yläpää on erityisen hyvä, että en sitten tiedä millä tavalla se olisi heikompi tuolla nauhatekniikalla. Kohta näkee, kun ne varmaan parin viikon sisällä minulle saapuvat. Mielenkiintoista kyllä. En tiedä vaan olisiko noita uusia Trutheja uskaltanut ensimmäisien joukossa ostaa, kun noista ei mitään käyttäjäkokemuksia varmaan voi vielä löytää. Tuskinpa silti tuli huonoja kauppoja tehtyä, vaikka hyviä olisivat nuo uudet behkutkin. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 12.04.2009 11:52:32 | |
Siis ribbonit kuulostavat hyvältä koska ne "generoivat" harmonisia (kuten exciterit tai vaikka kitaran säröpedaalit), harmoninen särö (siis särö jossa särökomponentit ovat taajudeltaan kokonaislukukerrainnaisia perusäänen kanssa) kuulostaa hyvältä. Särön määrä tietysti riippuu kuunteluvoimakkuudestakin, mutta dynaamisilla diskanttielementeillä harmoninen särö on harvoin merkittävää (voi olla jos elementtiä käytetään väärin, esim. vedetään jakotaaduus liian alas elementin spekseihin nähden). | |
![]() 18.04.2009 20:27:30 | |
Varastanpa topicia! Eli ajattelin vihdoin siirtyä noista B2030a Trutheista parempaan. Ehdolla seuraaviksi olisi mm. mainittu Yamaha HS50M, Genelec 8020a, ADAM A5 ja ADAM A7, mikäli löydän sellaiset käytettynä. Onko tuo A7 noista paras vaihtoehto? "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak | |
![]() 18.04.2009 20:55:16 (muokattu 18.04.2009 20:56:36) | |
Ze Kink: Varastanpa topicia! Eli ajattelin vihdoin siirtyä noista B2030a Trutheista parempaan. Ehdolla seuraaviksi olisi mm. mainittu Yamaha HS50M, Genelec 8020a, ADAM A5 ja ADAM A7, mikäli löydän sellaiset käytettynä. Onko tuo A7 noista paras vaihtoehto? Mun korvaan noi Adamit on vähän ehkä väritetyn kuuloiset. Ite ottaisin Genelecit noista, niistä löytyy ainakin mun korvaan se aidoin soundi. Soundatasta taitaa löytyä nuo kaikki Yamahaa lukuunottamatta, kannattaa käydä katsomassa. Myös taannoin ilmestyneet uudet Truthit kopioivat tuota Adamin nauhatekniikkaa, ja ovat hintaisekseen ihan pätevän oloiset. Ehkä niitä pääsee piakkoin myös kuuntelemaan siellä Soundatassa. Jos Yamahat kiinnostaa, kannattaa noissa hintaluokissa varmaan miettiä HS80M:ää jo. edit. niin joo, jos tässä käytettyjä haettiin, niin silloin varmaan pääset monitoreja kuulemaan joka tapauksessa. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 18.04.2009 21:45:20 (muokattu 18.04.2009 21:51:15) | |
south_of_heaven: Jos Yamahat kiinnostaa, kannattaa noissa hintaluokissa varmaan miettiä HS80M:ää jo. En mä sellaisia, ihan liian isot ja käyttäjäkokemusten perusteella tuo HS50M on paljon enemmän mun juttu. Saundaavat paljon "huonommalta" ja ne saa aika helposti hyvin paljon NS10:n kaltaisiksi. Lähinnä haluaisin siis pienelle huoneelle sopivan kokoiset monitorit jopa "iljettävän" tarkalla keskialueella. Bassotoistolla ei ole juuri väliä, koska miksaan alimman alakerran kuitenkin luureilla. Mun korvaan noi Adamit on vähän ehkä väritetyn kuuloiset. Ite ottaisin Genelecit noista, niistä löytyy ainakin mun korvaan se aidoin soundi. Outoa, itse luin lähinnä päinvastaista, eli Genelecit saavat tasaisuutensa takia "kaiken kuulostamaan hyvältä", ja tuo on vähän omakin kokemuseni niistä. Tuota 8020 -mallia en ole tosin testannut, mutta noita 8 -sarjan vähän isompia monitoreja olen kuullut. Adameja taas sanottiin enemmänkin "nykyajan NS10:ksi", joka kuulostaa juuri siltä mitä haen. Eli "huonolta kuulostavia" monitoreja, joilla hyvältä kuulostavat miksaukset kuulostavat hyvältä muuallakin. Tuo Adamien yläkerta kyllä varmaan johtuu tuosta jännästä tweeteristä, mutta ilmeisesti siihen kuitenkin tottuu ihan kohtuullisen nopeasti. "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak | |
![]() 18.04.2009 23:54:13 | |
Kuulostaisi, että ne HS50M:t vois olla aika hyvät sun tarkotuksiin. Makuasioitahan nuo, mutta itselläni Geneleceillä kuunnellessa voi saada parhaiten sen vaikutelman, että soundilähde olisi oikeasti siinä nenän edessä. Tuo Adamien yläkerta kyllä varmaan johtuu tuosta jännästä tweeteristä, mutta ilmeisesti siihen kuitenkin tottuu ihan kohtuullisen nopeasti. Joo, siitä on keskusteltu tämän sivun ylälaidassa. Eli nauhatekniikalla duunattu tweeteri. Mulla tulee samalla tekniikalla varustellut Samsonit tässä noin viikon päästä, joten ehkä itsekin melkein sinne Adamin leirin suuntaan tavallaan lähdin siirtymään. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 19.04.2009 17:17:03 | |
Itse keikun tässä Behringerin B2031A:n ja Yamahan HS80M:n välillä. Vaikuttaisi, että päädyn Yamahaan, koska pidän Yamahaa luotettavana merkkinä ja ne näyttävät paremmilta. :) | |
![]() 19.04.2009 18:11:31 | |
Deinonychius: Itse keikun tässä Behringerin B2031A:n ja Yamahan HS80M:n välillä. Vaikuttaisi, että päädyn Yamahaan, koska pidän Yamahaa luotettavana merkkinä ja ne näyttävät paremmilta. :) Kyllähän ne paremmat on. Ja Yamahan tuotteisiin on usein liitettävissä tietty tasalaatuisuus. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 19.04.2009 23:55:24 (muokattu 20.04.2009 00:11:16) | |
8020a -parista tuli tarjousta sähköpostiin, hmm. Jos nuo irtoavat järkevään hintaan, niin voisin kyllä peräti ostaa ne pois. Jos ei korva sitten totukaan, niin luulisi että nuo varmaan saisi melko helposti vaihdettua joihinkin muihin. Adam A7 kiinnostaisi silti kyllä eniten, mutta se olisi pakko löytää myös käytettynä, eikä niitä oikein ole näkynyt. Torilla oleva pari on vain 50e halvempi kuin DV:llä. "If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak | |
![]() 30.11.2011 21:46:45 | |
Lainataan vanhaa ketjua, kun sopii aiheeseen. Eli onko kellään kokemusta Adamin A3X-aktiivimonitoreista? Erityisesti vertailu Genelecin 6010A-skobeihin kiinnostaa. Jälkimmäisiä kävin kaupassa kuuntelemassa, ja vakuuttivatkin, mutta kartoitan vielä vaihtoehtoja. yykaakoonee | |
![]() 01.12.2011 09:15:12 (muokattu 02.12.2011 10:40:34) | |
Mulla on ollu genen 8030:t lainassa nyt reilun vuoden, ja mulla ainakin niillä tuli alapäältään ylikorostunutta kamaa, toisin eihän ne kovin alas toistakaan. Muutenkin kaikki kuullosti jotenkin liian tasapaksulta ja hyvältä. Autostereoilla sai paremmin epämääräiset korostumat esille. Hommasin sittemmin omiksi purkeiksi KRK:n RP8:t, ja niillä kaiken kuulee jotenkin paljon selkeämmin, ja bassopääkin on paremmin esillä. Ehkä se hifistereomaisuus tekee sen, että kuulee samantien, miten matsku toimii normistereoissa. No kukin tyylillään. EDIT: mallinumero korjattu www.signumfreud.com | |
![]() 05.12.2011 01:00:53 | |
EikkaKuikka: Lainataan vanhaa ketjua, kun sopii aiheeseen. Eli onko kellään kokemusta Adamin A3X-aktiivimonitoreista? Erityisesti vertailu Genelecin 6010A-skobeihin kiinnostaa. Jälkimmäisiä kävin kaupassa kuuntelemassa, ja vakuuttivatkin, mutta kartoitan vielä vaihtoehtoja. Tilasin T-kaupasta kesällä muutaman parin monitoreita jotta pääsin tekemään vertailua. Siellä on kun on se kätevä 30 päivän money back, no questions :) Kävin myös kaupassa kuuntelemassa ne perus Yamahat ja Genelecit. Koin että Yammut on kolkon kuuloiset. Isommat Genelecit (8020 ja ylöspäin) oli tietenkin kivan kuuloiset mutta liian kalliit, pienet 6010:t taas liian junnut. Ainakin ne on sopivan pienet, eli kokoonsa nähden hyväsoundiset. Niiden saitillakin niitä myydään tietokonekaiuttimina. Hinnan ja soundin kultainen keskitie löytyi mulle KRK Rokit RP5G2-monitoreista. Mulla oli ne vierekkäin pöydällä Adamin A3X:n kanssa ja halusin kyllä rakastaa niitä Adameita kun se on niin kehuttu merkki. Mutta hiukka ponnettomaltahan ne kuulosti. Ihan sama juttu kuin Yammun ne femmatuumaiset, millä jos pystyt miksaamaan niin sitten levy kuulostaa ilmeisesti upealta. Mulla kuitenkin skobet tuplaa miksauskajareiden lisäksi ihan työhuoneen äänentoistona ja pitää siinä nyt vähän munaa olla. Hyvännäköiset ne Adamit on ja virtakytkin etupuolella on plussaa. Myöskin linkkitoiminto (säädät volumea yhdestä, säätyy molemmissa) on kiva mutta siis ponneton alapää vaatii kaverikseen subbaria mikä taas on ihan oma sotkunsa, vähintään parin huntin lisäsijoitus ja sitten vielä se sijoittelukin. Pöytäkajareina noi KRK:t menee riittävän alas jotta basari ja bassokitara on työstettävissä ja kuitenkin kokonsa puolesta ovat vielä sijoiteltavissa työpöydälle ilman että esteettinen osa aivoistasi kirkuu tuskasta joka kerta kun istut pöydän ääreen. Iä! Iä! | |
![]() 05.12.2011 10:48:27 | |
On mielestäni vähän vinoa verrata samassa lauseessa Genelec 8020 ja Adam A7 keskenään. Genelecin 8000-sarja, ja Genelec yleensä, on "kaikkien" ammattistudioiden lemmikkimerkkejä, ja yleisesti tunnustettu maailman studiomonitoreiden kärkikaartiin kuuluvaksi, mitä Adam ei samasssa mitassa todellakaan ole. Mutta 8020 in pikkuruinen pöytäkaiutin, jonka alapää yltää 66 Hziin, kun A7 yltää 46 Hz:iin. Jos vertailukohteena on A7 niin Geneleceistä pitäisi ottaa 8040, jotta toistoalueita voisi verrata. Sellaista väitettä, että "Geneleceillä kaikki kuulostaa hyvältä", en ole ikinä kuullut, ja olen sentään alaa seuraillut yli kolmekymmentä vuotta. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 05.12.2011 17:40:17 | |
Leo Lindgren: Tilasin T-kaupasta kesällä muutaman parin monitoreita jotta pääsin tekemään vertailua. ... ... Hinnan ja soundin kultainen keskitie löytyi mulle KRK Rokit RP5G2-monitoreista ... Kävinpäs Helsingin DLX:ssä testaamassa juurikin noita KRK RP5-monitoreja, ja kun siellä oli myös nämä Genelecin 6010A:t, joten laitoin rinnakkain testiin. Tosin RP5-pari oli ylemmällä hyllyllä ja leveämmin aseteltuna, mutta samassa tilassa samoilla biiseillä kuitenkin. Johtuikohan tilasta, kuuntelijan korvasta vai peräti kaiuttimista itsestään, mutta yllättäen mielestäni RP5:ssa ei ollut huomattavasti parempaa, "munakkaampaa", bassotoistoa kuin pikku-Geneleceissä, jotka sitten otin kotiinkin mukaan. Eihän näistä tosiaan hirveää jytää saa millään aikaan, eikä näitä "sillä korvalla" olekaan tehty, mutta omalla alueellaan erittäin selkeä ja tasapainoinen toisto. Rokkia kuunnellessa (Wanhaa rokkia) bassokuviot toistuvat vielä ihan selkeästi, tosin basari jo kuuluu usein melko vaimeana. Kyllähän nämä musiikinkuuntelussa kaipaisvat vielä subbaria kaveriksi, ja tällä hetkellä kyllä himottaa Genelecin 5040A-subbari. Tosin vielä mietityttää että kannattaako meikän oikeasti musiikinkuunteluun ihan näin kalliita laitteita ostaa, meikän korva kun ei välttämättä eroa hieman edullisempaan settiin erottaisi. 6040A-parin hinnalla (430€) kun voisi jo saada ihan pätevän subbarin sisältävän setin. Muttamutta, pitää vielä vähäsen ämpyillä, saakohan näitä edes takaisin kauppaan enää vietyä kun ovat pari päivää olleet käytössä. =P yykaakoonee | |
![]() 06.12.2011 16:21:39 | |
Kävinpä minäkin testaamassa musakaupassa monitoreja. Rinnakkain KRK RP5 G2 ja astetta isompi malli, RP6. RP6 jytisi kyllä enemmän ja tuntui täyteläisemmältä ja tuhdimmalta, varsinkin kauempaa kuunneltuna. RP5 kuulosti ohuemmalta, mutta erityisesti diskanttien osalta erottelevalta. Oma tilani on kuitenkin pieni ja kuunteluetäisyys lyhyt, joten päädyin tuohon pienempään malliin. Olivat kuitenkin loppu sillä erää, mutta ensi viikolla pitäisi tulla lisää. Sitten pääsee kuuntelemaan kotosallakin. Sen verran voisi tuon koekuuntelun perusteella sanoa, että kuuntelun puolesta rajoittava tekijä on nyt tilani akustiikka, se siis seuraavaksi työn alle. Tähän asti olen työskennellyt pelkästään luureilla. Kakka roiskusi. | |
![]() 09.12.2011 15:47:52 | |
EikkaKuikka: Eihän näistä tosiaan hirveää jytää saa millään aikaan, eikä näitä "sillä korvalla" olekaan tehty, mutta omalla alueellaan erittäin selkeä ja tasapainoinen toisto. Rokkia kuunnellessa (Wanhaa rokkia) bassokuviot toistuvat vielä ihan selkeästi, tosin basari jo kuuluu usein melko vaimeana. Kyllähän nämä musiikinkuuntelussa kaipaisvat vielä subbaria kaveriksi, ja tällä hetkellä kyllä himottaa Genelecin 5040A-subbari. Toi oli mun dilemma just, eli parillinen Rokitteja on alta 300€ ja Genelecit 430€ ja siihen pitäis vielä subbaria laittaa. Rokitit kuulosti hyvältä sellaisenaan ja 8-sarjan Genelecit on aivan liian kalliit. Subbarin kanssa on vielä se sijoittelukin (tietokoneen viereen pöydän alle..?) ja pienten kajareiden kaverina tulee iisisti semmonen smiley-EQ soundi eli kihinää ylhäällä ja muhinaa alhaalla mutta siihen väliin jää vähän epämääräisyyttä. Lisäksi oli niukka fiilis pikkugensuista kun entinen naapuri oli ostanut 6010:t vaatekaappistudioonsa ja oli melko innoissaan niistä, mutta musta ne kuulosti vähän bassottomilta. Anyway, tilanpuutehan se aina määrää. Jos pystyisinkin järjestämään studiohuoneeksi pyhitetyn tilan itselleni niin pöytä olisi metrin seinästä ja monitorit ständeillä siinä jolloin voisi yhtä hyvin olla vaikka 8" monitorit. --- Qurulle vielä, ellet saanut erityisen hyvää diiliä DLX:ltä niin Thomann vois olla parempi veto. Femmatuumaiset Rokitit on 135€/kpl T-kaupassa ja toimitusaika tuskin sitä viikkoa pidempää anyway. Mahdollinen palauttaminen ja muu paljon helpompaa, ei tartte stadiin lähteä ja postimyynnissä on paremmat ehdotkin asiakkaan kannalta. Kivijalkaliikkeellä ei oo mitään velvollisuutta ottaa niitä takaisin. Iä! Iä! | |
![]() 09.12.2011 16:29:40 | |
Leo Lindgren: Toi oli mun dilemma just, eli parillinen Rokitteja on alta 300€ ja Genelecit 430€ ja siihen pitäis vielä subbaria laittaa. Rokitit kuulosti hyvältä sellaisenaan ja 8-sarjan Genelecit on aivan liian kalliit. Subbarin kanssa on vielä se sijoittelukin (tietokoneen viereen pöydän alle..?) ja pienten kajareiden kaverina tulee iisisti semmonen smiley-EQ soundi eli kihinää ylhäällä ja muhinaa alhaalla mutta siihen väliin jää vähän epämääräisyyttä. Lisäksi oli niukka fiilis pikkugensuista kun entinen naapuri oli ostanut 6010:t vaatekaappistudioonsa ja oli melko innoissaan niistä, mutta musta ne kuulosti vähän bassottomilta. Nyt kun viikon näilllä musiikkia kuunnellut, niin kyllä uskaltaisin väittää että lähikenttämonitoroinnissa näistä kyllä irtoaa riittävät bassot. Pitäydyn sanoissani että ei näistä hirveää jytää irtoa, mutta alarekisteri on kuitenkin ainakin meikän makuun ja meikän musiikin kuunteluun riittävää. Ja haluaisin korostaa että se on nimenomaan selkeää. Tällä hetkellä AC/DC:n Black Ice soimassa, ja ei tässä tartte ruveta arpomaan mitä siellä basson varressa tapahtuu tai millon basaria poljetaan. Tosin tilanne on sitten hieman toinen jos kuuntelee ns. NRJ-matskua, jossa bassontoisto tarkoittaa lähinnä "jumputusta". Ja nyt kun tätä 6010-paria yksinään hehkutin, niin mainittakoon että menin sitten kuitenkin tilaamaan sen 5040A-subbarin tähän kaveriksi, saa nähä mitä sitten tapahtuu... =P Ps. Ja näistä muuten lähtee helvetisti mökää näin pieneiksi mötiköiksi! yykaakoonee | |
![]() 10.12.2011 00:20:48 | |
EikkaKuikka: Ps. Ja näistä muuten lähtee helvetisti mökää näin pieneiksi mötiköiksi! Siis noihan on ihan omaa luokkaansa pieniksi skobeiksi. Se elementtikin on vain 3", monet paljon isommat purnukat joissa on 4" tai 5" kajari kuulostaa paljon paskemmalta. Se näkyy kyllä hinnassakin. Jos tuumia hakee niin saahan sitä vaikka jotkut 8" halpikset samalla hinnalla kun yhden tuollaisen 6010:n :P Tykkäsin että soundi on selkeä, kaipasin vain itse myös monitoroinnin lisäksi mahdollisuutta ihan vaan luukuttaa musaa satunnaisesti :) En lainkaan epäile systeemiesi äänenlaatua, loppupeleissä sen subbarin kanssa tuo lysti tulee kuitenkin maksamaan lähempänä tonnia, eikö? Luulisi sillä rahalla jo irtoavan jotain mistä iloitakin :) Erinomaisen asiallista että olet tyytyväinen ostokseesi, sehän on ihan totaalisen perseestä jos ostat jotain ja viikkotolkulla on se "pitäis rakastaa mutta ei tää nyt ihan ole..." fiilis ennenkuin saa päätettyä suuntaan tai toiseen :P Iä! Iä! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)