Aihe: Basarin kompressointi nauhoittaessa
1 2 3
saastara
28.03.2009 19:22:55
dewil: Mä oon varmaan miksannu vaan liian hyviä rumpaleita :D

Onnekas paskiainen.
"It's not enough to know which notes to play. You got to know why they need to be played."
Mikael
28.03.2009 19:59:05

dewil: Mä oon varmaan miksannu vaan liian hyviä rumpaleita :D

Näinpä. Yleensä triggaamisen tarve vähenee sitä mukaa kun rumpali paranee...

No ehkä hevi ja joku konemusa on vähän eri mut aika usein demoja tehdessä tosta on nimenomaan ollut hyötyä. Aika monesti ongelma on justkin se balanssi soitossa niin että vaikka bassaria soitetaan tosi hiljaa ja haitsua taas vitun lujaa ja sit sitä haitsua on myös siellä bassariraidalla ja silloin on kätevää jos on se bassari äänitettynä erikseen. Samoin tomit on monesti sellainen asia joita varsinkin nopeammilla temmoilla monet rumpalit soittavat tosi hiljaa. Ja demoja tehdessä on yleensä myös kiire jolloin triggaus nopeuttaa hommaa aika huomattavasti ja kun se soundi on rummun oma niin ei tuu niin päälleliimattua tunnelmaa. Sample samasta rummusta on vähänniinku täydellinen gate :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Timo JM
28.03.2009 23:54:00 (muokattu 28.03.2009 23:54:44)

Mä siivoan tomiraidat niin, ettei sieltä tule mitään muuta kuin ne tietyt iskut. Silloin sitä kautta ei pääse kuulumaan mitään ylimääräistä. Haitsua tarvitsee harvoin edes avata kun se tulee overeista yleensä ihan riittävän kovaa. Mulla trigatessa rumpujen miksausbalanssi tuppaa olla erilainen kuin pelkässä luomumeiningissä, jolloin haitsukanavallekin tulee helpommin käyttöä.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Werihukka
29.03.2009 00:01:40

saastara: Jos rumpalin jokainen polkaisu ei ole puhdasta timangia mutta halutaan säilyttää setin oma soundi niin saattaapi tulla yllättävän käytännölliseksi.

Myöskin sillon, kun tempot on sitä luokkaa, että basarista ei vaan saa sitä "täysillä poljettua" eli raskaammassa musiikissa ns. hyvää saundia, niin se triggaus on ihan kohallaan... ei sen basarin hiplaaminen kuulosta kovin hyvältä siinä. Toki kai niitä löytyy myös semmosia rumpaleita, jotka polkee lihakset maitohapolla 32-osia ja kalvo pitää vaihtaa joka biisin välissä, mutta varmaan harvemmassa ovat he, jotka ilman oikeata tekniikkaa soittaisi ihan mielettömän nopeasti.

Samplet nyt on meikäläisellä kuitenkin ollut aika miedossa maustekäytössä. Eli reilusti alle puolet samplea yleensä sekotettuna sinne mikitetyn joukkoon on tullu laiteltua.
Groovi
29.03.2009 10:09:38
Werihukka: Myöskin sillon, kun tempot on sitä luokkaa, että basarista ei vaan saa sitä "täysillä poljettua" eli raskaammassa musiikissa ns. hyvää saundia, niin se triggaus on ihan kohallaan... ei sen basarin hiplaaminen kuulosta kovin hyvältä siinä. Toki kai niitä löytyy myös semmosia rumpaleita, jotka polkee lihakset maitohapolla 32-osia ja kalvo pitää vaihtaa joka biisin välissä, mutta varmaan harvemmassa ovat he, jotka ilman oikeata tekniikkaa soittaisi ihan mielettömän nopeasti.

Tässä kohtaa hyötyy paljonkin kahdesta basarista verrattuna tuplapedaaleihin. Tuollaisessa kasarityylisessä tupla-mätkeessä ne basarit ehtii jopa soida, toisin kun tuplapedaalin kanssa. Ehkä jostain vanhoista Cozy Powelin biiseistä vois löytyä referenssiä sille basareiden "huminalle", mitä ei voi tehdä tuplapedaaleilla.
Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä.
Mikael
29.03.2009 10:25:48

Timo JM: Mä siivoan tomiraidat niin, ettei sieltä tule mitään muuta kuin ne tietyt iskut.

Tomien kanssa ongelma ei niinkään ole vuoto, vaan se että varsinkin tollasessa rokimmassa hommassa liian hiljaa hiplatut tomit vaan kuulostaa paskalta vaikka mitä tekis.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Werihukka
29.03.2009 15:57:14

Groovi: Tässä kohtaa hyötyy paljonkin kahdesta basarista verrattuna tuplapedaaleihin. Tuollaisessa kasarityylisessä tupla-mätkeessä ne basarit ehtii jopa soida, toisin kun tuplapedaalin kanssa. Ehkä jostain vanhoista Cozy Powelin biiseistä vois löytyä referenssiä sille basareiden "huminalle", mitä ei voi tehdä tuplapedaaleilla.

Aivan. Kyllähän kaksi kalvoa soi ihan erilailla, kun yhteen kalvoon kahdella nuijalla mäiskiminen. Tuohan se toki omaa haastetta siihen rumpujen virittämiseen ja mikittämiseen, että saa samat saundit pihalle.

Luulis, että on sen arvosta jos hakee tommosta ns. parempaa luomu tuplabasaria. Täytys kyllä päästä joskus kokeilemaan tommosta äänittämään. Nykyään vaan on tuplapedaalit varmaan enemmän huudossa.
Grave
03.06.2009 22:15:11

No niin...

Kirjoitan tänne nyt pienenä tilannepäivityksenä alkuperäiseen kirjoitukseeni. Päätin pikaisen pähkäilyn jälkeen kuitenkin kokeilla uhrata yhden nauhoituskanavan mikitetyn basarin lisäksi myös trigatulle sähkörumpumodulista otetulle soundille. Näitä sitten sekoitin sopivassa suhteessa, että basari pysyi koko ajan tiukkana, mutta ei kuitenkaan mielestäni luisunut tuohon karvalakisti trigattuun säilykepurkkisaundiin. Homma toimi tällä tavoin omasta mielestäni niin tanakasti, ettei Behringerin kompressorin kanssa tullutkaan lähdettyä kikkailemaan kompressointia lennosta tai jälkikäteenkään.

Lopputuloksena saatua basarisoundia, ja rumpu- ym. soundia yleisestikin voi kuunnella tuolta sivulta yhden kappaleen verran:

http://www.suomalaistasisua.fi/sisu … e/bandilista/bandisivu?bid=13226953
no se .. näin ja nii. on muutki. ehh totaniin ää se asia on mutta mä teen, itse asioita, oli se sitten öö.. negatiivista, ynnämuuta niin.. se tekee siitä sen.
tommiot
04.06.2009 09:35:19 (muokattu 04.06.2009 09:35:39)
Werihukka: Aivan. Kyllähän kaksi kalvoa soi ihan erilailla, kun yhteen kalvoon kahdella nuijalla mäiskiminen. Tuohan se toki omaa haastetta siihen rumpujen virittämiseen ja mikittämiseen, että saa samat saundit pihalle.

Luulis, että on sen arvosta jos hakee tommosta ns. parempaa luomu tuplabasaria. Täytys kyllä päästä joskus kokeilemaan tommosta äänittämään. Nykyään vaan on tuplapedaalit varmaan enemmän huudossa.

Onneks niiden kahden basarin ei kuitenkaan tarvii kuulostaa ihan täysin samalta. Me saatiin aika vaivattomasti kaks basaria kuulostaa hyvältä oman bändin EP:n nauhoituksissa (edelleen kesken johtuen kitaristien eli myös mun aikaansaamattomuudesta). Ja ne ei edes ollu identtiset basarit, vaan toisessa oli puuvanteet ja toisessa metalliset. Triggeröityä saundia niihinkin tulee kyllä sekaan.

Kahdella basarilla mulla vaan meinas loppua hahmotuskyky tilamikkien ja overheadien sijoittelussa, että ne pysyis jotenkin keskellä ja snaren kanssa linjassa, yhtä kaukana snaresta, jne... :) Mut kyllähän ne lopulta asettui.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)