![]() 25.02.2009 16:36:18 | |
---|---|
Aivan. Katsokaas, mun "saivartelun" tarkoitus ei ollut kertoa, miten kukakin saa puhua. Tarkoitus oli tuoda esiin tämän vaihe-sanan epämääräinen käyttö ja siitä seuraava sekaannus. Palaan aivan ensimmäiseen viestiin. Nimimerkki ejhfi kysyi, kuinka saada Leslie pysymään vaiheessa. Kun kysymys muotoillaan täsmällisemmin eli, kuinka saada Leslie pysymään monona tai enemmän monona, nähdään, että mistään kauhean omituisesta asiasta ei ollutkaan kysymys. Ja ihmiset vastasivatkin aivan hyvin tähän kysymykseen. Samat tekniikat tähän pätevät kuin muihinkin stereoäänityksiin. Ilmiö tuntui omituiselta, koska siihen yritettiin soveltaa sanaa, joka koetaan vähän epämääräiseksi. Halusin vain täsmentää ja auttaa aivan kuten automekaanikko huomauttaisi korjaamolla, jos joku käyttäisi mäntä-sanaa, kun hän puhuisi sylinteristä. | |
![]() 25.02.2009 16:53:49 | |
Master Fader: Aivan. Katsokaas, mun "saivartelun" tarkoitus ei ollut kertoa, miten kukakin saa puhua. Tarkoitus oli tuoda esiin tämän vaihe-sanan epämääräinen käyttö ja siitä seuraava sekaannus. Palaan aivan ensimmäiseen viestiin. Nimimerkki ejhfi kysyi, kuinka saada Leslie pysymään vaiheessa. Kun kysymys muotoillaan täsmällisemmin eli, kuinka saada Leslie pysymään monona tai enemmän monona, nähdään, että mistään kauhean omituisesta asiasta ei ollutkaan kysymys. Ja ihmiset vastasivatkin aivan hyvin tähän kysymykseen. Samat tekniikat tähän pätevät kuin muihinkin stereoäänityksiin. Ilmiö tuntui omituiselta, koska siihen yritettiin soveltaa sanaa, joka koetaan vähän epämääräiseksi. Halusin vain täsmentää ja auttaa aivan kuten automekaanikko huomauttaisi korjaamolla, jos joku käyttäisi mäntä-sanaa, kun hän puhuisi sylinteristä. Sitäpaitsi koko tämä "vaiheen määrittely" ja "virhe"-sanan kiistäminen vaihekeskustelun yhteydessä on asia, joka tulee täällä vuosittain esille. Joka vuosi siitä päästään konsensukseen, ja aina se lipsahtaa joltakulta taas. :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 25.02.2009 17:37:03 | |
Master Fader: Palaan aivan ensimmäiseen viestiin. Nimimerkki ejhfi kysyi, kuinka saada Leslie pysymään vaiheessa. Noh, mitä vastaisit kysymykseeni, kuinka äänittää Leslien pillit stereona siten, että kanavien välistä tahatonta polariteettieroa ei ole havaittavissa? :D En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 17:51:12 | |
Noh, mitä vastaisit kysymykseeni, kuinka äänittää Leslien pillit stereona siten, että kanavien välistä tahatonta polariteettieroa ei ole havaittavissa? Kauempaa vaikkapa MS-parilla? | |
![]() 25.02.2009 17:53:14 | |
Niin sä viittaat ilmeisesti tähän: "Eikä mitään vaihevirhettä edelleenkään ole. Enintään se voisi tarkoittaa kanavien välistä tahatonta polariteettieroa. "Painoin vahingossa polariteetinkääntönapin pohjaan." Tämä voisi olla vaihevirhe." No tältä tietysti vältytään tarkistamalla, ovatko molempien mikkietusten vaiheenkääntönapit samassa asennossa. Eikö niin? :-) | |
![]() 25.02.2009 18:09:28 | |
JoKo: Kauempaa vaikkapa MS-parilla? Tietysti ehkä näinkin, mutta tarkoitus ei ole välttämättä saada mukaan huonetta. Puhutaan siis lähimikityksestä. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 18:10:14 | |
Master Fader: No tältä tietysti vältytään tarkistamalla, ovatko molempien mikkietusten vaiheenkääntönapit samassa asennossa. Eikö niin? :-) Jos ne ovat? :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 18:31:37 (muokattu 25.02.2009 18:34:09) | |
Jos ne ovat samassa asennossa, sittenhän me voidaan sanoa, että mikieillä on sama polariteetti tai että ne ovat samassa vaiheessa. Eikös niin tehdä? Onnistuimme äänityksestä virheettä. Mä uskoisin, että se, mitä sä haluat tietää, on se, kuinka kaventaa stereokuvaa leslietä äänittäessä. Tämä hoituu AB-tekniikan puitteissa pistämällä mikkejä lähemmäksi toisiaan ja XY-tekniikassa pienentämällä kulmaa mikkien välillä. MS-tekniikalla ei sinänsä ole mitään tekemistä stereokuvan kanssa, muuten kuin, että S-kanavalla on helppo määrittää, kuinka paljon stereota halutaan. Sivuhuomautuksena muistutan vielä, että monokuuntelussa S-kanava ei kuulu ollenkaan. Ja kun stereokuvaa kavennetaan, se goniomittarikin käyttäytyy rauhallisemmin. Itse tykkään äänittää tosiaan siitä kulmasta. Niin kai useimmat meistä. | |
![]() 25.02.2009 19:02:22 (muokattu 25.02.2009 19:03:26) | |
Master Fader: Mä uskoisin, että se, mitä sä haluat tietää, on se, kuinka kaventaa stereokuvaa leslietä äänittäessä. Tämä hoituu AB-tekniikan puitteissa pistämällä mikkejä lähemmäksi toisiaan ja XY-tekniikassa pienentämällä kulmaa mikkien välillä. Itse asiassa en, koska jos haluaisin kapeamman stereokuvan äänittäisin joko monona tai sitten MS-tekniikalla. AB ja XY puolestaan vilahtavat miinuksen puolella ja se on juurikin se, jonka haluan eliminoida pois. Mitä enemmän plussaa, sen parempi. Kyse on itse asiassa siitä kuinka saada 3D toimimaan kaksiuloitteisessa kuvassa kolmiulotteisena tai siis jotensakin noin. Tokihan voisin Leslien korvata stereo choruksella, jolloin saisin AB välillä kulkevan stereokuvan, mutta kun sekään ei ole se pointti. Ajatushan on tavallaan mahdoton ja absurdikin, mutta koska sana "mahdoton" ei kuulu käsitteistööni ja diggaan absurdsmista yli kaiken, on jotenkin luonnollista, että asia askarruttaa meikäläistä :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 19:29:50 | |
ejhfi: Itse asiassa en, koska jos haluaisin kapeamman stereokuvan äänittäisin joko monona tai sitten MS-tekniikalla. AB ja XY puolestaan vilahtavat miinuksen puolella ja se on juurikin se, jonka haluan eliminoida pois. Mitä enemmän plussaa, sen parempi. Kyse on itse asiassa siitä kuinka saada 3D toimimaan kaksiuloitteisessa kuvassa kolmiulotteisena tai siis jotensakin noin. Tokihan voisin Leslien korvata stereo choruksella, jolloin saisin AB välillä kulkevan stereokuvan, mutta kun sekään ei ole se pointti. Ajatushan on tavallaan mahdoton ja absurdikin, mutta koska sana "mahdoton" ei kuulu käsitteistööni ja diggaan absurdsmista yli kaiken, on jotenkin luonnollista, että asia askarruttaa meikäläistä :) Joo, näin sitä musaa tehdään. | |
![]() 25.02.2009 19:33:10 | |
hulio: Joo, näin sitä musaa tehdään. Ei, ei musaa tällä tavalla tehdä. Musaa tehdään musisoimalla :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 19:34:24 | |
Okei, mä taisin oivaltaa yhden asian. Sä et ilmeisesti tarkoita goniometrillä goniometriä vaan phase correlation meteriä. (Suomennosta en tiedä.) Katsos, kun goniometri ei mene miinukselle. Katsopas tämä linkki:' http://www.izotope.com/support/help/ozone/pages/meters_correlation.htm Onko tämä se mittari, josta sä puhut? Tämä menee miinukselle silloin, kun stereomateriaalissa on enemmän erotussignaalia kuin summaa. Eli enemmän M:ää kuin S:ää. | |
![]() 25.02.2009 19:51:23 | |
Master Fader: Okei, mä taisin oivaltaa yhden asian. Sä et ilmeisesti tarkoita goniometrillä goniometriä vaan phase correlation meteriä. (Suomennosta en tiedä.) Katsos, kun goniometri ei mene miinukselle. Katsopas tämä linkki:' http://www.izotope.com/support/help/ozone/pages/meters_correlation.htm Onko tämä se mittari, josta sä puhut? Tämä menee miinukselle silloin, kun stereomateriaalissa on enemmän erotussignaalia kuin summaa. Eli enemmän M:ää kuin S:ää. Taidat olla oikeassa. Tämä mittari jota tuossa havainnossani käytin on Gonio3 oskilloskooppi, jossa on samassa sekä goniometri että tuo phase correlation meter. Eli juurikin yhdistettynä nuo samaisen Ozonen mittarit. Olen pahoillani erheellisestä johdatuksestani. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 20:17:47 | |
Kato ei siinä mitään. Ne on yleensä samoissa kuorissa, niin kuin tässäkin vehkeessä, joka on mun nenäni edessä tällä hetkellä. Mulla vaan oli eri kuva päässäni. Mutta sitten asia on täsmälleen niin yksinkertainen, kuin kuvasin. MS-tekniikalla sä voit määritellä sen mittarin vaihteluvälin just siihen, mihin sä haluat. Tai sitten, jos sulla on joku stereolevitin plugari, kuten Wavesin S1 Imager, sä voit sillä säätää sitä helposti. MS-koodaukseen sekin perustuu. Se mittari tietysti heiluu edes takas, koska leslie moduloi stereokuvaa, mutta siihen vaihteluväliin sä voit helposti vaikuttaa. Se miinukselle meno ei ole mikään virhe. Se vain tarkoittaa sitä, että materiaalissa on enemmän stereota kuin monoa. Mitä enemmän S:ää on, sitä enemmän monosummauksessa häviää. Se on selvä. Sä voit vaikka ajatella, että jos se mittari näyttää nollaa, puolet matskusta häviää monossa. Se mittari silloin näyttäisi sen säilyvän osan suhteellisen määrän. | |
![]() 25.02.2009 20:45:32 | |
Master Fader: Tai sitten, jos sulla on joku stereolevitin plugari, kuten Wavesin S1 Imager, sä voit sillä säätää sitä helposti. MS-koodaukseen sekin perustuu. Miksi mun pitäisi levittää Leslien liki ääretöntä stereokuvaa? Se miinukselle meno ei ole mikään virhe. Se vain tarkoittaa sitä, että materiaalissa on enemmän stereota kuin monoa. Ai, koska mä tulkitsen sen niin, että juurikin tuo "-" osoittaa sen käänteisen polaarisuuden. Esim. jos käännän etusesta vaiheen, niin kaikki se, mikä oli ennen plussalla onkin nyt miinuksella. Sä voit vaikka ajatella, että jos se mittari näyttää nollaa, puolet matskusta häviää monossa. Monossahan se myös näyttää nollaa, kuten myös MS-parissa. Eli idea onkin juuri nyt se, että kuinka tehdä tämä setup niin, että saisin osoittimen pysymään mahdollisimman lähellä juurikin tuon nollan ja +1:n välissä, ilman että viisari käy miinusalueella? Koskapa miten mä tämän ajattelen, niin +1:ssä ollaan stereokuvassa ja kun tullaan nollille, niin ollaan monossa. Monossa lepassahan pillit ovat mikin suuntaisesti, kun taas stereotilanteessa toinen pilleistä pillit ovat jossain aivan toisaalla. Nyt kun asennan mikit AB:na tai XY:nä eli tapaan jolla yleensä stereo otetaan vaikka suhteessa 3:1, niin kääntäähän se osan matkalla tuon polaarisuuden. Tämä on nyt juurikin se asia, jonka haluan ratkaista :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 21:04:23 (muokattu 26.02.2009 14:02:10) | |
ejhfi: Miksi mun pitäisi levittää Leslien liki ääretöntä stereokuvaa? En mä sanonut, että sun pitää levittää stereokuvaa. Mä sanoin, että sä voit tällä vekottimella SÄÄTÄÄ sitä. Ai, koska mä tulkitsen sen niin, että juurikin tuo "-" osoittaa sen käänteisen polaarisuuden. Esim. jos käännän etusesta vaiheen, niin kaikki se, mikä oli ennen plussalla onkin nyt miinuksella. Äläpä tulkitse sitä niin. Monossahan se myös näyttää nollaa, kuten myös MS-parissa. No sitten se ei ole sellainenkaan mittari, jonka mä luulin sulla olevan. Phase correlation mittarissa +1 on mono. MS-pari voi olla mitä tahaansa, riippuen sun asetuksista tietenkin. Kokeilepa vielä sitä mittaria. Mä luulen, että se näyttää +1 monolla. Eli idea onkin juuri nyt se, että kuinka tehdä tämä setup niin, että saisin osoittimen pysymään mahdollisimman lähellä juurikin tuon nollan ja +1:n välissä, ilman että viisari käy miinusalueella? Koskapa miten mä tämän ajattelen, niin +1:ssä ollaan stereokuvassa ja kun tullaan nollille, niin ollaan monossa. Monossa lepassahan pillit ovat mikin suuntaisesti, kun taas stereotilanteessa toinen pilleistä pillit ovat jossain aivan toisaalla. Nyt kun asennan mikit AB:na tai XY:nä eli tapaan jolla yleensä stereo otetaan vaikka suhteessa 3:1, niin kääntäähän se osan matkalla tuon polaarisuuden. Tämä on nyt juurikin se asia, jonka haluan ratkaista :) Okei. No ensin sun pitää kertoa mulle, mikä ihmeen mittari sulla on. Minkä niminen se mahtaa olla? Onko sulla manuaalia? | |
![]() 25.02.2009 21:05:01 | |
(Mä en näköjään osaa käyttää tota lainausmodea.) | |
![]() 25.02.2009 21:21:03 | |
Master Fader: Okei. No ensin sun pitää kertoa mulle, mikä ihmeen mittari sulla on. Minkä niminen se mahtaa olla? Onko sulla manuaalia? Gonio3 http://www.kvraudio.com/get/2061.html En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 25.02.2009 21:21:30 (muokattu 25.02.2009 21:23:04) | |
Okei mä tsekkasin ton Gonio3:n webbisivun. http://www.uk-music.de/index.php?page=gonio Siellä sanotaan että: there is a correlation graph (phase meter) available (only Gonio3). It displays the cosine of the phase angle between the two channels. Eli se mittaa vaihekulman cosinia. Kanavien välinen vaihekulma voi olla tietenkin mitä vain nollan ja 360 asteen välillä. Monosignaalilla kanavien välinen vaihekulma on 0. Jos et mua usko, niin laskepa itse tietokoneesi laskimella nollan cosini. Se on 1. Ääritapauksessa, jossa kanavat ovat vastavaiheessa, vaihekulma on tietenkin 180 astetta. Sen cosini on -1. Se on siis toisin sanoen just sellainen mittari, jota mä kuvailin ja joka tossa koko ajan mun nenän edessä näyttää mulle näitä asioita. Mittaapa uudestaan, tai sitten vain luota muhun. Vaihtoehtoisesti voit toki inttää vastaan. | |
![]() 25.02.2009 23:12:53 (muokattu 26.02.2009 11:15:54) | |
Master Fader: Eli se mittaa vaihekulman cosinia. Kanavien välinen vaihekulma voi olla tietenkin mitä vain nollan ja 360 asteen välillä. Monosignaalilla kanavien välinen vaihekulma on 0. Jos et mua usko, niin laskepa itse tietokoneesi laskimella nollan cosini. Se on 1. Ääritapauksessa, jossa kanavat ovat vastavaiheessa, vaihekulma on tietenkin 180 astetta. Sen cosini on -1. Hmm, joo selviö ja kun puhutaan 0 & 360 asteista, niin on oikeastaan kyse samasta asteesta ja nollaahan ei myöskään ole, vaan 360:n jälkeen tulee 0.00' 01". Voipi olla että mä olen keksinyt yhden jännän hommelin, muunnellun MS-parin, asiaa pähkiessäni, mutta pitää testata sitä vielä hiukan lisää riippuen siitä onko sillä käyttöä. Palaan asiaan ja jaan tämän innovaationi, jos se osoittautuu käyttökelpoiseksi. Voi olla että ei, mutta testaan kuitenkin, kun vain saan urkurin saapumaan paikalle ;) Edit: Funtsailin asiaa taas aamulla teetä lipittäessäni ja edelleenkin on ratkaisematta sellainen seikka, että kuinka saan osoittimen pysymään "+" -alueella 0:n ja +1:n välillä. Ilmeisesti mun pitää hankkia se toinen lepa ja ottaa ne stereoparilla tai jotain ... :D En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)