Aihe: Miksausjelppi -ketju
1 2 3 4 5
Juippi!
15.03.2009 21:45:35 (muokattu 15.03.2009 21:46:25)
Kiitokset avustuksestasi! Tänään tosiaan olin nauhottamassa, ja sain soundista todellakin paljon selkeämmän(ja virheitä sain korjattua). En muistanut ottaa biisiä kovalevylle, mutta ei kai sillä väliä.

Pistin vähemmän alataajuuksia, sekä precenseä nostin. Särön laatu muuttui myös aikalailla, kun pistin vahvistimesta vähemmän gainia(klo. 9:ään) ja sitten sitä boostasin bossin sd-1 uraltone modilla.
Tod.näköisesti tulee seuraavaksi nauhotettua bassot(tai komppiskebat), ja kattoo sitten että tarviiko tehdä mitään.

EDIT: Ja sm58:lla nauhotettu
http://www.mikseri.net/artists/?id=103408
masterhat
22.04.2009 22:44:52 (muokattu 22.04.2009 22:47:58)
herättelin henkiin vanhaa vanhaa kipaletta ja nyt kysynkin, että onko sähkökitara liian kovalla vai hiljaisella tässä. kertosäkeessä kitaran volaa on nostettu 1,52 db (muihin kohtiin verrattuna) kovemmalle, jotta tulee vähän enemmän in da face.

kipaleen panoroinnit on vielä vähän päin helvettiä, mut nyt pyydän kantoja tohon sähkökitara osastoon.

skebat lähtee jostain 1min 28s kohdalta tai jotain http://maihinnousu.net/s/?song_id=3321
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
iso j
24.04.2009 11:37:53

masterhat: herättelin henkiin vanhaa vanhaa kipaletta ja nyt kysynkin, että onko sähkökitara liian kovalla vai hiljaisella tässä. kertosäkeessä kitaran volaa on nostettu 1,52 db (muihin kohtiin verrattuna) kovemmalle, jotta tulee vähän enemmän in da face.

kipaleen panoroinnit on vielä vähän päin helvettiä, mut nyt pyydän kantoja tohon sähkökitara osastoon.

skebat lähtee jostain 1min 28s kohdalta tai jotain http://maihinnousu.net/s/?song_id=3321

Ei ne munmielestä mitenkään liiankovalla ole. Se mua jaksaa aina hämmästyttää että miksataan Numeroilla ja silmillä. Eikö ne korvat ole tärkeimmät?
Meinaan vaan että onkohan siinä kokonaisuudenkannalta juurikaan eroa tuleeko se kitara 1.52 db. tä kovempaa vai ei? Vai riittäiskö 1.50 db..?
Kun ois aina ilta ja Lauantai, eikä koskaan aamu ja Maanantai
masterhat
24.04.2009 17:48:07
iso j: Ei ne munmielestä mitenkään liiankovalla ole. Se mua jaksaa aina hämmästyttää että miksataan Numeroilla ja silmillä. Eikö ne korvat ole tärkeimmät?
Meinaan vaan että onkohan siinä kokonaisuudenkannalta juurikaan eroa tuleeko se kitara 1.52 db. tä kovempaa vai ei? Vai riittäiskö 1.50 db..?

no 1.52 tuli hiirellä kun klikkasin kovempaan niitä, ei mitenkään tarkoituksella noin tarkasti säädetty. Eli tässä tapauksessa on sama olisiko luku 1,52 1,6 2,5 vai 4.6. kertsissä tulee vaan niin paljon muuta tuuttausta, joten ajattelin mainita että kertosäkeen kitaroita on jo nostettu kovemmalle, jottei ne huku. ajattelin mainita

mut joo, korvilla mä miksaan. Ja kuten mun profiilissakin sanotaan, en tykkää miksaaamisesta juuri yhtään, joten siksi täältäkin kyselen, jotta saisin asian osaavilta tyypeiltä vinkkejä mikä mättää koska itse en sitä havaitse/jaksa havaita/ haluan päästä iizimmällä

ja kiitos näkemyksestä
puusormi
25.04.2009 19:58:30

Ollaan tekemässä demoa pohjalta "säästin, tein itse". Voisiko joku ystävällisesti kuunnella biisiä ja kertoa mitä korjaamista miksausessa olisi.

http://www.kylmamaa.net/ristilla_demo.mp3
Saapiko lähettää terveisiä?
Niq
26.04.2009 15:05:41

puusormi: Ollaan tekemässä demoa pohjalta "säästin, tein itse". Voisiko joku ystävällisesti kuunnella biisiä ja kertoa mitä korjaamista miksausessa olisi.

Virveliä toisin vähän enemmän eteen. Rummut on vähän diskanttiset ja munattomat, vai onko jopa kokonaissoundi. Muuten aika eheä ja hyvä miksaus mun mielestäni

Pakko sanoa että tuli mieleen Yö, laulaja vetää kuin Lindholm ikään (liikaa intoa, liian vähän taitoa ja huutaen koko ajan kaiken). Autotune onneks pelastaa edes vähän. Kertokaa nyt joku sille että tuo ei kuulosta yhtään rankalta vaikka varmaan tarkoitus olisikin. Lähinnä huvittavalta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Jazkaa
26.04.2009 15:22:33
puusormi: Ollaan tekemässä demoa pohjalta "säästin, tein itse". Voisiko joku ystävällisesti kuunnella biisiä ja kertoa mitä korjaamista miksausessa olisi.

OT:na, kuulostaa kitarat kyllä 3 Doors Downin radiobiisiltä, en nyt kyllä saa itse nimeä päähäni.
Useimmilta naisilta saa kaksi kertaa. Ensin saa vongata ja sitten saa jäädä ilman.
HTMono
26.04.2009 16:31:44 (muokattu 26.04.2009 16:34:18)
Jazkaa: OT:na, kuulostaa kitarat kyllä 3 Doors Downin radiobiisiltä, en nyt kyllä saa itse nimeä päähäni.

It's not my time. Ja on kyllä kovinkin samanlainen riffi, heh.

E: Tai no ei mtn...
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
puusormi
26.04.2009 21:40:39 (muokattu 26.04.2009 21:54:45)

Niq: huutaen koko ajan kaiken

20 vuotta on sanottu että elä perkele huuda koko ajan. En minä huudakaan aina, en ainakaan kamarikuorossa tai kun tulkitsen klassista tunteella vaikka jossain joulukonsertissa. Mutta kun särökitara soi, ei voi mitn, pakko huutaa. Ei tarvitse tykätä, ei se ole minulta pois. En minä itsekään ihan aina diggaile omia suorituksian aivan kybällä. Ysillä tai kasilla kuitenkin vähintään.

Mutta tuo munattomuus on tosiasia josta olen yrittänyt miksauksissani päästä eroon, vaan toistaiseksi on tasapainoiltu tuon lievän munattomuuden ja bassomössön välillä. Vaan jatkan kuitenkin tältä pohjalta jos muuten ei mitään tavatonta ole pielessä, jospa vaikka kompressoisi alimmat 150 Hz lyttyyn?

Tuo riffihän on aika peruskauraa Am-G-F-C -pohjalta. 3 doors down ei ole tuttu kun en oikeastaan kuuntele kuin suomalaisia bändejä ja radiostakin vain uutisia, mutta onhan noita samanlaisuuksia varmasti moneen suomipunk/rock bändiinkin tuossa biisissä löydettävissä.

edit: Oho, tuohan on oikeasti aika iso bändi tuo 3 doors down... olen minä nimen jossain kuullut ja itseasiassa onhan tuo Kryptonite tuttu biisi, vaan en tiennyt esittäjää... Mutta Kumikamelin tuotannon osaan ulkoa ja monen muun suomalaisen :)
HTMono
26.04.2009 23:20:24 (muokattu 26.04.2009 23:21:35)
Mutta tuo munattomuus on tosiasia josta olen yrittänyt miksauksissani päästä eroon, vaan toistaiseksi on tasapainoiltu tuon lievän munattomuuden ja bassomössön välillä. Vaan jatkan kuitenkin tältä pohjalta jos muuten ei mitään tavatonta ole pielessä, jospa vaikka kompressoisi alimmat 150 Hz lyttyyn?

Alapäät on aina ne vaikeimmat, minusta. Kokeiles lähtee silleen ettimään että et raavi alakertaa kokonaan pois vaan etsit niitä ongelmia tuolta yläbassojen/alamiddlen alueelta. 200-500khz alueelta löytyy mun mielestä tosi usein kaikkea turhaa. Säilyy botne mutta puuron saa kohtuu helposti veke.

Yks kikka kanssa tommosessa tanssittavammassa musassa on että kunhan säätäny basson ja basarin mieleisekses niin ajat ne vielä samaan ryhmään ja pistät siihen päälle kompuran. Botne saa tulla aika kovallakin, aina kun basari potkasee niin basso väistää tieltä ja vähän mössöä on taas vältetty. Kokeilemalla löytyy.

En minä siis mitään tästä tiedä ja joku tietävä voisi varmaan paremminkin kertoa, kunhan takarivistä huutelen...
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
puusormi
26.04.2009 23:44:10 (muokattu 27.04.2009 11:38:47)

heikkimononen: 200-500khz alueelta löytyy mun mielestä tosi usein kaikkea turhaa. Säilyy botne mutta puuron saa kohtuu helposti veke.

Noita olen aina koettanut siistiä mutta ongelmakseni tulee se, että miksaus muuttuu helposti riipivän kuuloiseksi. Heti kun tulee vähän lisää tauhkaa tuolle alueelle riipivyys poistuu ja miksausta kestää soittaa kovempaakin ilman ongelmia.

Yks kikka kanssa tommosessa tanssittavammassa musassa on että kunhan säätäny basson ja basarin mieleisekses niin ajat ne vielä samaan ryhmään ja pistät siihen päälle kompuran. Botne saa tulla aika kovallakin, aina kun basari potkasee niin basso väistää tieltä ja vähän mössöä on taas vältetty. Kokeilemalla löytyy.

Tuotakin olen harrastanut joskus, mutta tässä halusin laittaa bassarin rinnakkaiskompressoidulle rumpuraidalle lisäämään pumppausta. Duckasin kuitenkin nyt ehdotuksesi innoittamana kokeeksi bassoa tuolla bassorummulla (siis bassolle kompura jonka sidechainiin bassari), kun bassoa vaimentaa bassarin alta n. 5 dB nopealla atakilla ja n. 60 ms releasella selkiytyy alakerta huomattavasti ja alataajuuksia pystyi lisäämään.

edit:
http://www.kylmamaa.net/ristilla_demo2.mp3

Tuossa on kompressointia lisätty 0-115Hz alueella, bassoa duckattu bassorummun edestä ja vähän virvelin volaa nostettu. Myöskin rumpujen rinnakkaiskompressiokanavaan on pistetty ihan vähän säröä lisää.

Minusta ainakin alapää toimii melko hyvin niin monitoreista, pikkustereoista kuin auton soittimesta. Miltä se teistä kuullosta?

Ja olette oikeassa muuten, 3 doors down on pöllinyt meidän riffin :)
theguru_
27.04.2009 22:47:31 (muokattu 27.04.2009 23:01:13)
Minusta ainakin alapää toimii melko hyvin niin monitoreista, pikkustereoista kuin auton soittimesta. Miltä se teistä kuullosta?

Kyseisessä kappaleessa on kömpelö taajuusbalanssi. Mitäs jos vaikka rakentaisit yläpään ensin ja jättäisit noi säröasiat tuonnemmas. Pelleissä oli hiihtokisat ja lokalisaatio muutenkin häiritsevä. Stereokuva oli selkeesti vasemmalla tai vaiheisen kuulonen. Taustaköörit/Tuplaukset ei olis tehnyt pahaa lauluraidoille. Basso tuli kovempaa kuin kitarat ja mun mielestä tilanteen olis voinut hoitaa päinvastoin. Pohjaskebat olis voinut tuplata.

Dukkaukset, säröt yms. tulee siinä vaiheessa kun kustu asioita ja mitään ei ole tehtävissä imho.
Asiasta toiseen: oliko tossa konerummut? :)
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
loosah
27.04.2009 23:11:15
heikkimononen:. 200-500khz alueelta löytyy mun mielestä tosi usein kaikkea turhaa.

Hertsipoliisista päivää! Tietenkin tarkoitit 200-500 Hz-aluetta. Itse laajentaisin tuon "tärkeän" alueen 100Hz:stä 1 KHz:iin. Ala-middleä siivoamalla saa ihmeitä aikaan, koska niin monen soittimen perusäänes on vahvimpana juuri tuolla alueella. Jos sovitus on vielä kaiken lisäksi huono, ts. kaikki soittimet sahaavat samalla alueella, on luvassa varmasti mutainen katastrofi.

Yksi tärkeä asia, mikä menee helposti ohi on se, että 100 hertsistä 200 hertsiin on aivan yhtä suuri hyppy kuin 4 kilosta 8 kiloon. Pienetkin muutokset ala-middlessä selkiyttävät yleissaundia huomattavasti. Liika siivoaminen tuolla alueella tekee taas saundista helposti muovisen ja liian kliinisen.

Toinen "tärkeä" alue sijaitsee mielestäni suunnilleen 2Khz-5Khz välissä. Siellä päätetään, kuulostaako saundi piikikkäältä ja ilkeältä vai miellyttävältä ja korvia rasittamattomalta. Siitä ylöspäin mentäessä asiat muuttuvat vähempiarvoisiksi, vähättelemättä kuitenkaan silkin pehmeää yläpäätä, jonka jotkut osaavat niin hienosti tehdä.
GIGO
HTMono
28.04.2009 00:14:48
loosah: Hertsipoliisista päivää! Tietenkin tarkoitit 200-500 Hz-aluetta.

Oho, painovirhe paholainen pääsi yllättämään.

Itse laajentaisin tuon "tärkeän" alueen 100Hz:stä 1 KHz:iin. Ala-middleä siivoamalla saa ihmeitä aikaan, koska niin monen soittimen perusäänes on vahvimpana juuri tuolla alueella. Jos sovitus on vielä kaiken lisäksi huono, ts. kaikki soittimet sahaavat samalla alueella, on luvassa varmasti mutainen katastrofi.

Näin minäkin olen tämän päätellyt. Yksittäinen soitin / raita voi kuulostaa vielä varsin siedettävältä mutta kun lätkäsee paljon soimaan yhtä aikaa, varsinkin juuri huonosti sovitetussa rock-musiikissa niin aikalailla saa siivota. Olisikos tähän sitten jotain kovia neuvoja miten tätä pystyis miettimään jo äänitysvaiheessa? Musta kyllä tuntuu että ei mitenkään kun ne juuri mainitsemasi perustaajuudet oleilee siellä hyvin pitkälti ja jotainhan voi aina tarvita...
puusormi
28.04.2009 09:06:02 (muokattu 28.04.2009 09:26:11)

theguru_: Kyseisessä kappaleessa on kömpelö taajuusbalanssi. Mitäs jos vaikka rakentaisit yläpään ensin ja jättäisit noi säröasiat tuonnemmas. Pelleissä oli hiihtokisat ja lokalisaatio muutenkin häiritsevä. Stereokuva oli selkeesti vasemmalla tai vaiheisen kuulonen.

Hiihtokisat? Lokalisaatio? Kömpelö taajuusbalanssi? Vaiheinen (Star Trek?)? Osaisitko sanoa jotain konkreettista esimerkkiä (saa vaikka vääntää rautalangasta, en pahastu) mitä tuo tarkoittaa ja miten sitä voisi korjata? Kun vähän meinaa mennä yli hilseen.

Ilmeisesti ainakin meinaat sitä etteivät overeista kuuluvat rummut ja muut kanavat ole aivan samoissa paikoissa stereokuvassa? Tämä on mahdollista, yritin kyllä kuullostella näitä paikoilleen, mutta äkkinäisen (=minä itse) mikittämät rummut eivät ole kaikkein paras lähtökohta. Tuossa rumpujen stereokuvassa tuli semmoinen juttu että solotettuna rummuissa haitsu kuullostaat tulevan oikeasta kohtaa eli vähän oikealta (rumpujen edestä katsoen), mutta kitaroiden kanssa haitsu tulee enemmän vasemmalta. Maskaavatkohan kitarat tai basson yläpäät jotenkin?

Taustaköörit/Tuplaukset ei olis tehnyt pahaa lauluraidoille. Basso tuli kovempaa kuin kitarat ja mun mielestä tilanteen olis voinut hoitaa päinvastoin. Pohjaskebat olis voinut tuplata.

Laulut oli tuplattu koko ajan, tuplaus oli alussa paljon pienemmällä, mutta ekan kertosäkeen alusta sen vola nousee. Stemmat (vieläpä ihan mietyt harmoniat) oli, mutta tykästyimme tuohon köyhän miehen ozzy-tyyppisesti efektoituun laulusoundiin kertissä (eli niitä pitch shiftereitä eri puolille stereokuvaa) ja jätin stemmat pois.

Dukkaukset, säröt yms. tulee siinä vaiheessa kun kustu asioita ja mitään ei ole tehtävissä imho.

Niin siinä helposti käy, paskaa pitää yrittää pöyhiä kaikilla netistä ja kirjoista löytyvillä konsteilla ettei se lemahtaisi :) Ei vaan, oppia ikä kaikki.

Asiasta toiseen: oliko tossa konerummut? :)

Rumpalimme Teemu on kyllä melkoinen kone, mutta ei varmaankaan siinä mielessä kuin tässä on tarkoitettu. Ei ole edes trigattu tai korvattu sämpleillä mitään.

Pitäisiköhän tämä nyt ottaa kehuna vai moitteena kun noita konesoundeiksi arvellaan. Nimittäin akustisesti vähän huonossa tilassa (kipsilevyseinäinen ja -kattoinen autotalli + kasa mattoja) pääasiassa t- ja b-tuotteilla (+ samson virvelin ala- ja 57 yläkalvossa) on nuo rummut äänitetty behkun digimikserin etusilla. Ilmeisesti katosta tulevat heijastukset tekevät vähän tepposta myös pelti/haitsu soundiin arveli eräs ääni-ihminen, sieltä suunnalta emme älynneet vaimentaa heijastuksia millään kotikonstilla.
theguru_
28.04.2009 10:36:44 (muokattu 28.04.2009 10:45:29)
Osaisitko sanoa jotain konkreettista esimerkkiä (saa vaikka vääntää rautalangasta, en pahastu) mitä tuo tarkoittaa ja miten sitä voisi korjata? Kun vähän meinaa mennä yli hilseen.

Tietysti, kun en ole kuullu raaka-faileja niin vaikea mennä sanomaan mitä pitäisi tehdä. Mutta kuten sanoin tsekkaa vaikka se yläpää ensin. Lauluraita auki ja kasaat sitten sinne kaikki muut soittimet joissa on yläpäätä ts kilosta ylöspäin, ja yrität saada sen järkeväksi. Balanssit, ja alapää. Sit laitat alamidlen timantiks - leikkaat sen verran mitä tarvii ilman, että miksaus jää ohueksi.
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
dewil
28.04.2009 11:41:54

Taas vois vääntää kättä siitä, mikä on hyvää soundia ja mikä tarkoituksenmukaista jne.
Mutta mä itseasiassa diggailin tän miksauksen soundeja. Autenttista 80-90 luvun indiepunkrock "tehdään musaa kun se on niiiin siisitii"-soundia
Miksaus ei kuulostanu ollenkaan limp-pisquetilta tms. modernimmalta nykyrokilta vaan just siltä mitä se olikin, eli rokkidemolta. Mutta mutta, kaikki kuuluivat basarista pelteihin, joten se siitä täydellisen taajuusbalanssin hakemisesta. Nykyään useimmat aloittelevat(kin)miksaajat yrittävät tehdä äänitteistään "jonkin" kuuloisia, eikä niinkään miksata materiaalista sen itsensä kuuloista.
Tässä oli tehty jälkimmäisellä tavalla.
Stereokuva oli suorastaan hämmentävä. Yleensä miksaukset leviävät aavistuksen skobeista ulos. Tää miksi jäi skobejen sisäreunojen väliin, kuin kiilattuna :D

Mun mielestä tolta pohjalta on hyvä jatkaa!
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
puusormi
28.04.2009 17:05:59

dewil: Stereokuva oli suorastaan hämmentävä. Yleensä miksaukset leviävät aavistuksen skobeista ulos. Tää miksi jäi skobejen sisäreunojen väliin, kuin kiilattuna :D

Tämä on Nilsiä-sound: miksauksessa äänet kaiuttimien sisältä, miksaajalla pään sisältä.
masterhat
16.06.2009 15:52:36
hey, innostuin taas musisoimaan, mutta jotenkin tää ny ei soundaa vielä ihan siltä miltä pitäis, lähinnä nuo laulut hämmentää, en oikein tiedä mitä niille pitäisi tehdä

osaako joku auttaa?

http://maihinnousu.net/s/?song_id=3959

Kiitos ja kumarrus!!
theguru_
16.06.2009 21:36:57 (muokattu 16.06.2009 21:38:49)
masterhat: hey, innostuin taas musisoimaan, mutta jotenkin tää ny ei soundaa vielä ihan siltä miltä pitäis, lähinnä nuo laulut hämmentää, en oikein tiedä mitä niille pitäisi tehdä

osaako joku auttaa?

http://maihinnousu.net/s/?song_id=3959

Kiitos ja kumarrus!!

- Mulle sähkökitarat kuulostaa sialta.
- Säröasia on lähtenyt käsistä koko biisin osalta - sitä on vaan liikaa.
- Laulut vois taimata, ettei ne kuulostais kiireisiltä.
- Häiritsee se, että kaikki elementit on naamassa.

Ja kommentit tehty suoraan infected mushroom:n levyn jälkeen.

mun 2 senttiä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)