Aihe: Pienten kotistudioiden tulevaisuuden näkymät ,ei paljoa naurata.
1 2 3 4
tarzan
18.02.2008 21:22:53
Tämä on kyllä erikoinen keskustelu. Otsikko on jo itsessään outo ja sitten vielä keskustellaan studio-sanan etymologiasta - ihan kuin se jotenkin liittyisi asiaan.

Tämähän kuitenkin on muusikoiden.net, ei mitään uutta.
Ei perhana, sanoinko tuon oikeasti?
Teijo K.
20.02.2008 14:16:37

Tämä on kyllä erikoinen keskustelu. Otsikko on jo itsessään outo ja sitten vielä keskustellaan studio-sanan etymologiasta - ihan kuin se jotenkin liittyisi asiaan.

Musta tässä on puhuttu ennemminkin studio-sanan merkityksestä, ja se liittyy aiheeseen hyvinkin suoraan. Miten voit edes kuvitella puhuvasi jostain asiasta jos ei ole käytössä yhteistä kieltä? Jengihän puhuisi sitten ihan ohi toisistaan.

Toisekseen mitä sitten jos nämä jutut menee vähän ohi aiheesta? Minä en osaa ajatella tätä nettifoorumia yhtään sen kummempana kuin vaikka kahvilan pöytää. Porukka puhuu itseään kiinnostavista teemoista. Tarvii olla aika natsi jos menee siellä toteamaan että "ei nyt puhuta mopoista kun minä juuri aloitin keskustelun autoista".
eetuss
20.02.2008 20:14:45 (muokattu 20.02.2008 20:19:53)

Musta tässä on puhuttu ennemminkin studio-sanan merkityksestä, ja se liittyy aiheeseen hyvinkin suoraan. Miten voit edes kuvitella puhuvasi jostain asiasta jos ei ole käytössä yhteistä kieltä? Jengihän puhuisi sitten ihan ohi toisistaan.

Toisekseen mitä sitten jos nämä jutut menee vähän ohi aiheesta? Minä en osaa ajatella tätä nettifoorumia yhtään sen kummempana kuin vaikka kahvilan pöytää. Porukka puhuu itseään kiinnostavista teemoista. Tarvii olla aika natsi jos menee siellä toteamaan että "ei nyt puhuta mopoista kun minä juuri aloitin keskustelun autoista".

En mä ole sanonut että ei saisi! Tässähän mä koko ajan seuraan keskustelua! :D

Mä olen ihan vilpittömästi sitä mieltä että on ehkä enemminkin raivostuttavaa, jos joku on kyttäämässä ja alkaa kiljua että "OFFTOPIKKIA" heti jos joku sanoo yhdenkin väärän sanan. Tarkoitin (tai ainakin luulen niin) että tämä keskustelu on outo. Yhtä outo kuin otsikkokin.

Ja etymologiahan on ennemminkin sanojen alkuperästä kiinnostunut tieteenala, eikä niinkään nykymerkityksestä.

Mun mielestä monesti studiolla tarkoitetaan "soittotilaa", ei niinkään tarkkaamoa.

Kyllähän sitä moni sanoo XLR, ja taas vanhat paapat Ylellä sanoo Cannon. Yksi mielenkiintoinen sana on myös "media", joka on siis 'oikeesti' monikko sanasta "medium". Kuitenkin sanaa käytetään tarkoittamaan niin tiedotusvälineitä, kuin tyhjää CD-levyä. Ja monesti vielä yksikössä! :O

Että sellasta. Kiitos ja anteeksi.

EDIT: Wikipedian mukaan studio on taiteilijan työhuone. Tarkoittaako tämä sitä että työtämme arvostetaan? :D
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
theguru_
28.02.2008 11:17:26
Itseasiassa mä en jaksanut lukea tätä ketjua, mutta musta on ihan hyvä, että kotistudiot kuolee pois niiltä ihmisiltä, jotka ei oikeasti tajua mitä ne on duunaamassa. Sama meininki ku fotarin kanssa - kaikki on graafikoita, kun ne lykkää komiksanssia pihalle lensflaren ja sateenkaari-gradientin kera.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
Teijo K.
28.02.2008 13:13:43

Itseasiassa mä en jaksanut lukea tätä ketjua, mutta musta on ihan hyvä, että kotistudiot kuolee pois niiltä ihmisiltä, jotka ei oikeasti tajua mitä ne on duunaamassa. Sama meininki ku fotarin kanssa - kaikki on graafikoita, kun ne lykkää komiksanssia pihalle lensflaren ja sateenkaari-gradientin kera.

Joo, tarkemmin asiaa mietittyäni olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että pienet kotistudiot ovat saaneet noi pienimmät ammattistudiot vaikeuksiin. Nyt kun kuka vaan voi ostaa kannettavaan ulkoisen kohtuuhintaisen äänikortin ja ladata netistä ilmaiset äänityssoftat ja tilata tompalta muutaman mikin niin ne demot äänitellään mieluummin treeniksellä kuin lähdetään studioon. Onhan se halvempaa pitemmän päälle ajatellaan, mutta yksi homma tossa unohtuu eli se että ei tule opittua sitä miten seillä oikeassa studiossa toimitaan. Sitten kun tulee se tilanne vastaan että se pikkukotipaja ei enää riitä niin yritetään hypätä suoraan johonkin isompaan ammattipajaan, ja ihmetellään että mites tää ei nyt onnistunutkaan.
Timo JM
28.02.2008 13:32:22

...mutta yksi homma tossa unohtuu eli se että ei tule opittua sitä miten seillä oikeassa studiossa toimitaan. Sitten kun tulee se tilanne vastaan että se pikkukotipaja ei enää riitä niin yritetään hypätä suoraan johonkin isompaan ammattipajaan, ja ihmetellään että mites tää ei nyt onnistunutkaan.

Mä taas olen sitä mieltä, että siellä oikeassa studiossa kaikki toimii paljon helpommin kun ei tarvitse vaivata päätään ylimääräisillä asioilla ja on asiantuntija pitämässä huolta kaikesta. Samalla tavalla se soittaminen tai laulaminen lähtee sormista ja äänijänteistä joka paikassa. Kuuntelukin on todennäköisesti parempi kuin jossain treenikämpällä.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
pimp
28.02.2008 13:59:56 (muokattu 28.02.2008 14:06:05)
Joo, tarkemmin asiaa mietittyäni olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että pienet kotistudiot ovat saaneet noi pienimmät ammattistudiot vaikeuksiin...

Onko näin? Ovatko pienimmät/jotkut ammattistudiot vaikeuksissa? Ettei vaan johtuisi pienemmistä ammattistudioista itsestään, ei joka hemmo nimittäin liikeyritystä saa pysymään pystyssä.

Näkisin että kotistudioiden varustelun ja halvan krääsän lisääntymisen myötä kynnys "oikeaan" studioon menemiseen lähinnä madaltuu, että ei se asiakasvirtoja hyviltä tekijöiltä syö.

Tai sitten siirrytään markkinataloudesta johonkin muuhun järjestelmään, joka poistaa osaamattomat tekijöiden joukosta.

yksi homma tossa unohtuu eli se että ei tule opittua sitä miten seillä oikeassa studiossa toimitaan...

Niin joo, siellä studiossa pitäisi osata soittaa ja laulaa hyvin ja monta kertaa peräkkäin. Tämä on oire siitä että "musaa" pystyy tekemään himassas koneella looppeina ja kolmen sekunnin pätkissä. Mutta tämäkin palvelee taas vaan niitä jotka osaa hommansa oikeasti; paskasta hyvä erottuu paremmin.
Teijo K.
28.02.2008 14:37:52

Mä taas olen sitä mieltä, että siellä oikeassa studiossa kaikki toimii paljon helpommin kun ei tarvitse vaivata päätään ylimääräisillä asioilla ja on asiantuntija pitämässä huolta kaikesta. Samalla tavalla se soittaminen tai laulaminen lähtee sormista ja äänijänteistä joka paikassa. Kuuntelukin on todennäköisesti parempi kuin jossain treenikämpällä.

Olen tästä edelleen eri mieltä. Kun treeniksellä äänitellään kaikessa rauhassa on fiilikset ja muut ihan erilaiset kun tuntemattomassa tilassa yrittää soittaa rennosti sitä sooloaan kun takaraivossa raksuttaa mittari mikä laskee sitä studioaikaan kuluvaa rahasummaa ja mikserin takana se äänittäjä joka on uppo outo tyyppi sanoo sen viidennen kerran että pitäiskö ottaa uusiksi.

Vaatii ihan eri taitoja tehdä hyvä treenisäänite ja hyvä soittosuoritus studiossa. Etenkin nykyisinä aikoina kun loputon editoimisen mahdollisuus on kenen vain hyppysissä. Sitten nimenomaan kuulee noilta työkseen tekeviltä että bändit tulee studioon, ei osaa soittaa omia biisejään ja toteaa vaan, että "senhän saa korjattua miksauksessa". Kun niillä itellä on ollut vuosi aikaa sen aiemmankin demon jälkikäsittelyihin.

Mutta ihan samalla tavalla kun treenis ei ole keikkapaikka, niin treenis ei myöskään ole studio. Mun mielestä.
Teijo K.
28.02.2008 14:51:02 (muokattu 28.02.2008 14:52:39)

Onko näin? Ovatko pienimmät/jotkut ammattistudiot vaikeuksissa? Ettei vaan johtuisi pienemmistä ammattistudioista itsestään, ei joka hemmo nimittäin liikeyritystä saa pysymään pystyssä.

Ei ne tietenkään niin yksinkertaisia asioita ole, mutta edesauttamassa ehkä.

Näkisin että kotistudioiden varustelun ja halvan krääsän lisääntymisen myötä kynnys "oikeaan" studioon menemiseen lähinnä madaltuu, että ei se asiakasvirtoja hyviltä tekijöiltä syö.

Mulla on omakohtaisia kokemuksia ja olen kuullut sensuuntaista että päinvastoin menisi. Kun kasarilla tätä hommaa itse aloittelin, siis soittelua, niin ei tullut kuuloonkaan että oltaisiin tehty mitään "muistikirja"-tyyppistä äänittelyä monimutkaisempaa seillä treeniksellä. Heti kun tuli vähänkin tarvetta demolle mitä läheteltiin sitten keikanhaussa jne. niin matka kulki kohti paikkakunnan pikkustudiota. Halvinkin neliraituri kasetilla huom. maksoi niin paljon, että meidän työläistaustainen orkesteri sai yhteisin ponnistuksin ostettua sellaisen joskus vuosien päästä. Ja sillä sitten teki vähän paremmin noita muistikirjademoja, mutta kyllä se vähänkin vakavampi vaati taas matkaa sinne lähistudioon.

Nyt viimesten bändien kanssa ollaan nyhjätty treeniksellä aina vuosi per demo. Samoin noi muutamat tutut jotka on tehneet täsmälleen samoin. Ennen oltaisiin otettu se studio pariksi päiväksi ja puskettu se demo ulos siinä ajassa. Nyt sitten sinne studioon lähtenyt tosta lähipiiristä tasan ne jotka on päättäneet tehdä oikean levyn /saaneet sopparin. lis: Niin ja sitten suoraan vähän parempaan, se lähikaupungin pikkupaja ohittaen.

Niin joo, siellä studiossa pitäisi osata soittaa ja laulaa hyvin ja monta kertaa peräkkäin. Tämä on oire siitä että "musaa" pystyy tekemään himassas koneella looppeina ja kolmen sekunnin pätkissä. Mutta tämäkin palvelee taas vaan niitä jotka osaa hommansa oikeasti; paskasta hyvä erottuu paremmin.

Tämä!
pimp
28.02.2008 15:31:28
Ei ne tietenkään niin yksinkertaisia asioita ole, mutta edesauttamassa ehkä.

Mulla on omakohtaisia kokemuksia ja olen kuullut sensuuntaista että päinvastoin menisi. Kun kasarilla tätä hommaa itse aloittelin, siis soittelua, niin ei tullut kuuloonkaan että oltaisiin tehty mitään "muistikirja"-tyyppistä äänittelyä monimutkaisempaa seillä treeniksellä.

Mun omakohtainen kokemus on taas se, että edelleen on niitä bändejä, jotka treenaa ja tekee biisejä, ja treenaa ja soittaa keikkoja ja treenaa ja käy äänittämässä... Niinkuin niitä oli silloin ennenkin. Niitä ei silleen kiinnosta vaikka t-kaupasta saisikin konkkamikkejä kympillä ja netistä softat ilmaiseksi. Ne vaan soittaa.

Sitten on niitä joita teknologia ja sen suomat mahdollisuudet taas kiinnostaa, joitakin enemmän ja joitakin vähemmän. Jotkut niistä soittavat bändeissä ja jotkut tekevät musahommia itsekseen. Bändit jotka sitten unohtuvat demottelemaan vuosiksi sen soiton ja treenaamisen kustannuksella ampuvat itseään jalkaan. Eihän se haittaa vaikka kaikki treenit äänittäisi 24 raidalle, jos sitä nauhoitetta kuunnellaan jotenkin rakentavasti.
Teijo K.
28.02.2008 15:35:10

Mun omakohtainen kokemus on taas se, että edelleen on niitä bändejä, jotka treenaa ja tekee biisejä, ja treenaa ja soittaa keikkoja ja treenaa ja käy äänittämässä... Niinkuin niitä oli silloin ennenkin. Niitä ei silleen kiinnosta vaikka t-kaupasta saisikin konkkamikkejä kympillä ja netistä softat ilmaiseksi. Ne vaan soittaa.

Mulla on sellainen tuntuma vaan, että noi suhteet olisi muuttuneet. Vaikea sanoa tietenkään mitään varmaa. Miten pitkä kokemus sulla tästä touhusta on? Sehän paljon ratkaisee kokemuspohjaa miettiessä.

Sitten on niitä joita teknologia ja sen suomat mahdollisuudet taas kiinnostaa, joitakin enemmän ja joitakin vähemmän. Jotkut niistä soittavat bändeissä ja jotkut tekevät musahommia itsekseen. Bändit jotka sitten unohtuvat demottelemaan vuosiksi sen soiton ja treenaamisen kustannuksella ampuvat itseään jalkaan. Eihän se haittaa vaikka kaikki treenit äänittäisi 24 raidalle, jos sitä nauhoitetta kuunnellaan jotenkin rakentavasti.

Tästä olen samaa mieltä, siksipä nykyisessä bändissä ei tohon olla lähdettykään enää.
Notefix
28.02.2008 15:50:25 (muokattu 28.02.2008 15:50:55)

Hmmm, ristiriitaiset mietteet asiasta. Nythän Suomessa on enemmän studioita kun koskaan, isoja ja pieniä. Mielenkiintoista nähdä tuleeko pudotuspeliä ja millaista se on luonteeltaan.

Sinänsä tuntuu että studioiden "arvolle" on käynyt vähän niinkuin musiikillekin, se on devalvoitunut. Kaikki ovat äänittäjiä ja miksaajia ja studioksi kutsutaan sitä nurkassa olevaa pc:tä.

Isossa maailmassa studiobisnes on kyllä hiipumassa, koskien nimenomaan niitä isoja "oikeita" stuioita. Moni legendaarinen mesta on suljettu jenkeissä tai asiasta keskustellaan.
"Layers of layers of shit!"
Roksennus
28.02.2008 15:56:46
Joo, tarkemmin asiaa mietittyäni olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että pienet kotistudiot ovat saaneet noi pienimmät ammattistudiot vaikeuksiin.

Meitsinkin bändillä ois paljon paremmat mahikset menestyä jos suomessa olis vähemmän pinnalle pyrkiviä bändejä =)
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Teijo K.
28.02.2008 16:12:04

Meitsinkin bändillä ois paljon paremmat mahikset menestyä jos suomessa olis vähemmän pinnalle pyrkiviä bändejä =)

Nyt en ymmärrä yhteyttä tohon mun kirjoitukseen, pystyisitkö hieman selventämään?
Roksennus
28.02.2008 16:19:05
Nyt en ymmärrä yhteyttä tohon mun kirjoitukseen, pystyisitkö hieman selventämään?

Sitä tarkoitan että kilpailussa heikoimmat jää jalkoihin. Studioiden määrä on tiukassa kasvussa (koti- ja ns. oikeat studiot) ja väistämättä joutuvat useatkin studiot laittamaan lapun luukulle. Ei siinä mun mielestä mitään epäreilua ole...
Teijo K.
28.02.2008 16:22:51 (muokattu 28.02.2008 16:23:31)

Sitä tarkoitan että kilpailussa heikoimmat jää jalkoihin. Studioiden määrä on tiukassa kasvussa (koti- ja ns. oikeat studiot) ja väistämättä joutuvat useatkin studiot laittamaan lapun luukulle. Ei siinä mun mielestä mitään epäreilua ole...

Ei munkaan mielestä.

Edelleenkään en tajua miten toi itsestäänselvyys liittyy tohon kirjoitukseen mitä lainasit?
Mismatch error
28.02.2008 20:50:14 (muokattu 28.02.2008 20:51:12)
Edelleenkään en tajua miten toi itsestäänselvyys liittyy tohon kirjoitukseen mitä lainasit?

Joo, tarkemmin asiaa mietittyäni olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että pienet kotistudiot ovat saaneet noi pienimmät ammattistudiot vaikeuksiin.

Studiolla paremmat mahikset ilman kilpailijoita.

Bändillä sama homma.

Näinkö?
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
Roksennus
28.02.2008 21:45:45

Bändillä sama homma.

Näinkö?

nimenomaan.
Teijo K.
28.02.2008 22:31:41

Mulla ei ole pikkustudiota eikä ole koskaan ollutkaan jos se kävi jollain mielessä. Toi oli vaan tommonen huomio, ei mikään valitus elämän epäreiluudesta. Tätähän te ajoitte takaa eikö?

Pointti siis oli, jos tätä nyt pitää alkaa rautalangasta vääntämään se, että moni tuntemani bändi käyttää treenistä sellaiseen käyttöön mikä musta olisi pikkustudion paikka. Hyvin monesta eri syystä mitä olen tossa aiemmin käynyt läpikin noissa muissa viesteissäni.
pimp
28.02.2008 23:54:31
Mulla on sellainen tuntuma vaan, että noi suhteet olisi muuttuneet. Vaikea sanoa tietenkään mitään varmaa. Miten pitkä kokemus sulla tästä touhusta on? Sehän paljon ratkaisee kokemuspohjaa miettiessä.

Niin.. ei mulla tietenkään ole vertailupohjaa entisiin aikoihin, olen kovin nuori, mutta kerroin vain omista havainnoistani ja tässä maailman kolkassa. Kaikki bändituttavuudet tästä lähipiiristä tekevät sitä hommaansa enemmän tai vähemmän tosissaan ja keskittyvät siihen olennaiseen. He ovat sitä studioiden riistaa ja toki käyttäneet aikaisemmin jonkun kaverinsa kotistudiopalveluja hyväkseen demonteossa.

Siitä en tiedä onko suhteet tässä asiassa muuttuneet, kun en tiedä mitä ennen oli. Nykyään voi helposti todeta nopealla vilkaisulla että koko musiikkituotannon kenttä on ammattimaistunut vauhdilla suomessa. Alkaen siitä bänditoiminnasta tuntuu että tekijöillä on selkeämpi tavoite tekemisissään ja tekniikan kehittyessä paremmat työkalut itsensä toteuttamiseen. Lisäksi tekniikkaan tutustumalla tulee tutuksi sen rajoituksista. Miksaajien työtaakan vähättelijöitä oli varmasti ennenkin. Entisistä ajoista olen tallenteiden välityksellä huomannut sen, että suomessa meni välillä läpi ihan mikä vaan ja tuottettiin uskomatonta skeidaa. Tässä ollaan menossa laajalla rintamalla eteenpäin.

Se, mikä oli demo 80-luvulla ja mikä nyt, on mielestäni turha vertaus. Tietokone voi nykyään olla biisintekijälle apuväline ideoiden tallentamiseen, sovitteluun ja kokeiluun. Myös bändidemot ovat kunnianhimoisempia teoksina kuin ennen. Kuitenkin ne ovat vain demoja, niillä on sama käyttötarkoitus kuin ennen. Jos tarvitsee tehdä promo, omakustanne tai mikään mitä jaetaan muille, se tehdään jossain missä osataan.

Kierrellen ja kaarrellen koitetaan nyt päätyä johonkin väittämään. Siis itse olen sitä mieltä että paljous on voimavara, joka ei ainakaan ajan edetessä mihinkään katoa, ja josta kannattaa ottaa kaikki irti jotenkin positiivisesti. Paskaa on tehty aina ja aina tullaan tekemään ja nyt myös kaiken informaation ollessa sormepäissäsi sitä jaellaan joka maailman kolkkaan. Menneisyyden haihattelu on aina ollut turhaa, ei silloinkaan mikään ollut hyvin. Kasvava kilpailu antaa paineita niille ravintoketjun yläpäässä stondaaville pysyä kehityksen kelkassa ja jos joku studio jossain rytisee, niin se jäi jälkeen. Markkinat hoitaa sen. Vastavuoroisesti kasvava kilpailu puristaa enemmän niitä timantteja siitä massasta, kun taso nousee koko rintamalla niin ne huiput on parempia myös.

jos tässä nyt oli enää järkeä,
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)