Aihe: Pieniä uusia huipputiskejä..
1 2 3
Locrian
10.10.2007 20:32:07
Tai EMT:tä, tai AMS:ää...

Muunmuassa...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Timo JM
10.10.2007 20:55:02

Muistan myös lukeneeni jostain että top-10 Billboard rockhiteistä suurin osa oli äänitetty ja/tai miksattu SSL:n 4000 -sarjalaisella, mikä on ollut omiaan luomaan rocksaundia 80-luvulta lähtien.

En voi väittää erottavani eri tiskien soundeja mutta SSL 4000 pitää kyllä sisällään jotain taikaa. Mikähän siinä on niin erilaista kuin muissa?
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Säätäjä
10.10.2007 22:43:47
SSL 4000 pitää kyllä sisällään jotain taikaa. Mikähän siinä on niin erilaista kuin muissa?

Saundi ;)

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Paska ihminen ja soittaja. Mun studio
sormunen
10.10.2007 23:04:39
Lexiconihan väittää jotenkuten, et jos kuuntelet mitään plattaa 80-90luvulta missä on kaikua, niin se on Lexiconi.. ;)

No kyllähän se 80-luvun suomalaisissakin vinttistudioissa edusti parasta ja lähes standardia laatua. Mutten mä kyllä osannut aavistaa, että he kehtaisivat sitä käyttöä oikein mainostaa... Toisaalta, eihän se laitteen vika ole, jos tila tapetaan ja sitä yritetään sitten rakentaa laitteen avulla.
koopop
10.10.2007 23:57:53

En voi väittää erottavani eri tiskien soundeja mutta SSL 4000 pitää kyllä sisällään jotain taikaa. Mikähän siinä on niin erilaista kuin muissa?

SSL:n kanavakompressori on omalaatuinen ja siten helposti tunnistettavissa. Middlen napsu on ihan omiaan ja sopii äärimmäisen hyvin rummuille ja rytmisille soittimille.

T: entinen SSL 4040G omistaja
Timo JM
10.10.2007 23:59:19 (muokattu 11.10.2007 00:13:33)

Saundi ;)

Hehee, tarkoitin tietysti teknisessä mielessä - minkä varmaan ymmärsitkin ;-)
milcoin
11.10.2007 00:03:35

Haluan hämmentää soppaa.

On kai yleisesti tunnustettu että aikoinaan SSL:t valtas alaa ei niinkään soundin vaan käyttettävyyden takia. Routtausmahdollisuudet, parametriset EQ:t, automaatiot, luotettavuus jne. vaikutti siihen että niistä tuli perustyökaluja joka studioon. Vähän kuin pultec, 1176 tai U87. Tiskistähän yritettiin muuten rakentaa alunperin mahd. väritön. Mut kanavakompuran atacki ja rakeinen eq yhdessä bussikompuran kans teki sit sitä soundia tunnetuks.

Ilmiötä voi verrata esim. mnetissä tapetilla olevaan autotuneen. Sen yleistymisen kautta viritetty laulusoundi on tunnistettava ja jopa haluttava tiettyihin juttuihin. Monet laulajat jopa (tietämättään) imitoi laulaessaan tunea. Vaikka pohjimmiltaan sitä käytetään nimenomaan käytännön syistä.

Entä NS10:t. Jos tutkittais kuinka moni top40 hitti on miksattu pääosin näsäkympeillä ja rankattais sen perusteella eri lähikenttämonitorien soundia, sais hiukan väärän kuvan.

Tuli vaan mieleen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Timo JM
11.10.2007 00:14:21 (muokattu 11.10.2007 00:16:37)

SSL:n kanavakompressori on omalaatuinen ja siten helposti tunnistettavissa.

Joo, se on kumma kun sen läpi pistää signaalin niin useinmiten soundiin tulee jotain namia. (Soolopuhaltimiin se ei mun mielestä tosin sovi.) Vaan mikähän sen salaisuus/historia on. Onko se vahinko vai ihan tarkoituksella sellaiseksi suunniteltu?

Luulisi, että tuollaista yleiskompuraa suunniteltaessa pyrittäisiin välttämään soundin värittymistä. Tässä tapauksessa värittyminen on vaan jotenkin ihmiskorvaa miellyttävää.

EDIT:

Tiskistähän yritettiin muuten rakentaa alunperin mahd. väritön. Mut kanavakompuran atacki ja rakeinen eq yhdessä bussikompuran kans teki sit sitä soundia tunnetuks.

No niin, eli siis vahinko kuten epäilinkin.
Daunt
11.10.2007 09:50:05
Luulisi, että tuollaista yleiskompuraa suunniteltaessa pyrittäisiin välttämään soundin värittymistä. Tässä tapauksessa värittyminen on vaan jotenkin ihmiskorvaa miellyttävää.

Tää on nyt ihan pelkkää provoa, mutta osattiinko 70-luvulla tehdä mitään neutraalia/transparenttia äänentoistoon liittyvää?

:D
Roberto
11.10.2007 10:28:20

Tää on nyt ihan pelkkää provoa, mutta osattiinko 70-luvulla tehdä mitään neutraalia/transparenttia äänentoistoon liittyvää?

:D

Niin... koskas se nauha keksittiinkään... eikueiku, sehän pitää aina vetää muroille :D

Vai meinaats niinku nyky-transparenttia, eli jotain digi-ryönää?
Daunt
11.10.2007 12:19:43
Heh, joo. Ehkä vähän turha vertailla, koska 30 vuoden päästä nykypäivän transparentti on taas ihan kuraa :)
milcoin
11.10.2007 12:51:27
Heh, joo. Ehkä vähän turha vertailla, koska 30 vuoden päästä nykypäivän transparentti on taas ihan kuraa :)

Mun mielestä transparentti on nyt jo kuraa:)
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
koopop
11.10.2007 14:43:00

Haluan hämmentää soppaa.

On kai yleisesti tunnustettu että aikoinaan SSL:t valtas alaa ei niinkään soundin vaan..

Jep, asiaa..

Isoja SSL:iä käytetään edelleenkin isoissa broadcast- installaatioissa, tosin digitiskit on nykyään niin hyviä että ajavat jo isojen analogitiskien ohi luotettavuudessa ja käytettävyydessä. Ei oo kauaa kun Conan O' Brienin ohjelmaa xx vuotta palvellut SSL 6000 -sarjalainen pistettiin myyntiin. Ei kannata enää pitää. Hyvin oli tosin palvellut.

Tiskien routtaus on ollut iso asia saundin ohella. Isoilla 90-luvun SSL / Neve / Trident / -pöydillä ei vaan miksaa helposti musaa tai äänitä, vaan myös tekee vaikka 4 miksua samaan aikaan, mikä on juuri se ominaisuus miksi isoja tiskejä käytetään. Esim. tuplaliukuisella 32+8 -buss inlinepöydällä hoituu jo isoimmatkin äänitykset. Yksi miksu soittajille, yksi kuunteluun, yksi vaikka kamerayksikölle, yksi DAT:ille ja moniraitakakku ryhmien perään. Ja silloin ei epäluotettavia tai puutteellisia pöytiä paljon kateltu.

Mä olen sitä mieltä että hyvin suunnitellulla pöydällä on helppoa olla luova, koska asiat käy käden käänteessä, nappia painamalla. SSL pisti pakettiin paljon sellaisia ominaisuuksia jotka edesauttoivat helppoa työskentelyä ja tietysti Total Recall:in myötä päästiin miksuihin takaisin käsiksi myöhemminkin kun pöytä oli jo nollattu. Kuka tietää missä pöydässä on ensimmäisenä esitelty toimiva TR?

SSL 4k -sarjalaisen kanavakompura on omiaan, mutta se, että tiskin sisäinen logiikka mahdollisti helpon parallel- kanavoinnin yms, edesauttoi omalta osaltaan SSL -rocksaundin syntymistä. Ja SSL:n listen mic -kompurahan on legenda..

Trident toimii täysin samalla signaalilogiikalla kuin SSL ja Nevet. Audioryhmiä ei ole kuin 4x2, mutta busseja sitävastoin se 32, jotka toimii miksauksessa ylimääräisinä auxeina, joita voi ajaa siis pikkuliu'ulla ja palauttaa johonkin fyysiseen kanavaan tai kahteen, jossa on aux -miksauksen masterkompura ja EQ. Näin esim. parallelmiksut onnistuu pikkuliu'uilla, helposti.
Reddie
11.10.2007 16:27:32 (muokattu 11.10.2007 16:27:50)
Löyty se tarkka Lexicon-sloganikin: Today, Lexicon processing is heard on over 80% of all recordings- broadcast, film soundtracks, and music alike.

http://www.lexiconpro.com/history.aspx
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)