![]() 14.08.2007 19:40:58 | |
---|---|
Semmoisen pienen argumentin voisin heittää tähän vielä omakohtaisesta kokemuksesta, että laadukkaan plugaripaketin kasaaminen tulee PC-puolella merkittävästi halvemmaksi kuin mäkkipuolella. PC-puolelle löytyy VST:nä niin paljon TODELLA hyviä ilmaisplugareita, että niillä + muutamalla kaupallisella peruskitkuttimella vääntää jo julkaisukelpoisen levyn jos osaa. Mäkkipuolelle (erityisesti intel) noita hyviä ilmaisia plugareita ei toistaiseksi löydy lähellekään vastaavassa mittakaavassa, mutta jos paalua on iskeä pöytään, samat pro-plugarit löytyvät toki molemmille koneille. Mulla on itsellä sekä macbookki (himakoneena) että muutama suhteellisen tehokas PC-työasema studiolla (sekä toolsilla että cubasella varustettuna), ja käytännössä kaikki miksausduuni hoidetaan PC-Cubase-yhdistelmällä koska siihen kokoonpanoon löytyy hinta/laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras paketti plugareita. ... Joo no jos mäkkipuolella on Logic pro 7 ja siihen hommaa vielä jokun bundlen mistä saa vähän paremman kompuran ja eq:n niin sillä kyllä jo pärjää. Kyllä pelkällä Logicillakin vääntää jo julkaisukelposta matskua jos vaan osaa vääntää... Ei siihen tarvita kymmeniä ilmaisplugareita. | |
![]() 14.08.2007 20:12:51 | |
Se on vaan kumma miksi ihmiset jotenkin vieroksuu mäkkiä, vaikka siihen nykyään saa se xp:nkin. Eli kaksi käyttistä samassa koneessa. Kuitenkin se osx on niin helppo käyttää, että kukatahansa joka pc:tä on käyttänyt osaa kyllä sitä käyttää. Ite en enää normaali pc-puolelle palaa mäkin jälkeen. | |
![]() 14.08.2007 20:30:13 | |
VST-plugi kääntyy ProToolssin ymmärtämäksi RTAS-plugiksi Fxpansionin VST-to-RTAS -adapter ohjelmalla joka maksaa 55 puntaa + toim. Toimii mac ja Winsu maailmoissa. http://www.fxpansion.com/index.php?page=15 Ja löytyy se VST to AU adapterikin samalta firmalta: http://www.fxpansion.com/index.php?page=5 Vähän tuossa ihmettelinkin, kun joku noita plugareiden epäyhteensopivuuksia manaili, mutta jos tuommoisen hommaa, niin ei kai siinä pitäisi mitään pulmia olla..? Rahallinen satsaus ei ole tosiaan järin suuri. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. | |
![]() 14.08.2007 20:41:53 | |
Ei ne koskaan 'omituisia' ole. Kyllä ne jonkulaisen holtittoman käytön seurausta aina on. Nettivirukset, sähköpostivirukset, pöljät ohjelma-asennukset (pällekkäisyydet, ristiriitaisuudet) tms. En oo vielä nähny konetta, joka boottailee itseään ilman minkäänlaista syytä... Yleensä löytyy troijalaisia, matoja, ei palomuureja, saati virustorjuntoja. Niin no... Minusta jotkut virheilmoitukset ovat omituisia oli ne sitten minkä tahansa aiheuttamia. Kaverilla joskus tuli semmonen varotus, että "Dinot hyökkää". Eipä siitä mitään haittaa ollut, mutta ei se kyllä enää kovin tavanomaistakaan ollut... Kerran on tainnut kone kaatua miksatessa, eipä juuri muuten, että en kovin holtiton ole sen kanssa ollut. Ja kyllä niitä omituisia virheilmotuksia sillon tällön tulee, vaikka ihan hyvät ja maksulliset palomuurit ja virustorjunnat onkin ollut. Noh, en ole maciä käyttänyt, niin en mene sen enempää sanomaan. Juttuja vaan olen kuullut, että olisi parempi, mutta en itse ole ainakaan vaihtamassa lähitulevaisuudessa pc:tä mihinkään. Taas tuli kirveelle töitä
Wolfhorde mikserissä | |
![]() 14.08.2007 21:19:26 | |
PC-puolelle löytyy VST:nä niin paljon TODELLA hyviä ilmaisplugareita, että niillä + muutamalla kaupallisella peruskitkuttimella vääntää jo julkaisukelpoisen levyn jos osaa. Mäkkipuolelle (erityisesti intel) noita hyviä ilmaisia plugareita ei toistaiseksi löydy lähellekään vastaavassa mittakaavassa, mutta jos paalua on iskeä pöytään, samat pro-plugarit löytyvät toki molemmille koneille.... Tämä on kyllä ihan hyvä pointti! Intelmacille ei turhan paljoa ilmaisia plugareita ainakaan vielä löydy ja niistäkin mitä löytyy, aika moni on surkeaa luokkaa. Toki Toolsin tai Logicin omillakin plugareilla pääsee tiettyyn pisteeseen saakka, mutta valikoima ei ole läheskään samaa luokkaa kuin PC/VST yhdistelmällä. Mulla toimi PC-puolella kone audiokäytössä monta vuotta ilman suurempia ongelmia, mutta silti päädyin läppäriä hankkiessani Macbookiin ja olen ollut todella tyytyväinen. Syy Macin hommaamiseen oli yksinkertaisesti se, että se oli siihen aikaan halvin läppäri, jossa oli intelin tuplaprossu (en tiedä onko enää) ja se, että OSX:n käyttöliittymä tuntuu jostain syystä mukavammalta käyttää kuin XP:n. Mutta kyllähän se mäkkikin kaatuilee. Viimeksi tänään kun tuli sähkökatko kesken äänitysten. Toolssi kökkäsi siihen paikkaan ja kun sähköt tuli takaisin piti kone käynnistää uudelleen ennenkuin Toolssin sai takaisin päälle. | |
![]() 14.08.2007 21:57:30 | |
Mutta kyllähän se mäkkikin kaatuilee. Viimeksi tänään kun tuli sähkökatko kesken äänitysten. Toolssi kökkäsi siihen paikkaan ja kun sähköt tuli takaisin piti kone käynnistää uudelleen ennenkuin Toolssin sai takaisin päälle. Eikö sulla oo akkua siinä läppärissä? | |
![]() 14.08.2007 22:07:54 | |
Tämä on kyllä ihan hyvä pointti! Intelmacille ei turhan paljoa ilmaisia plugareita ainakaan vielä löydy ja niistäkin mitä löytyy, aika moni on surkeaa luokkaa. Toki Toolsin tai Logicin omillakin plugareilla pääsee tiettyyn pisteeseen saakka, mutta valikoima ei ole läheskään samaa luokkaa kuin PC/VST yhdistelmällä. Mä en kyllä ymmärrä näitä ilmaisien plugareiden hehkutuksia.... Itellä oli PC monta vuotta ja ei kyllä tullut pahemmin ilmaisplugareita käytettyä.Useita kyllä kokeilin mutta kaikki soundas ihan paskalta verrattuna ostettuihin mitä itellä oli. Jotain Voxengon guitar amp plugaria tuli pari kertaa käytettyä mutta ei senkään soundi mikään huima ollut. | |
![]() 14.08.2007 23:23:21 | |
Mä en kyllä ymmärrä näitä ilmaisien plugareiden hehkutuksia.... Itellä oli PC monta vuotta ja ei kyllä tullut pahemmin ilmaisplugareita käytettyä.Useita kyllä kokeilin mutta kaikki soundas ihan paskalta verrattuna ostettuihin mitä itellä oli. Jotain Voxengon guitar amp plugaria tuli pari kertaa käytettyä mutta ei senkään soundi mikään huima ollut. Jos konetta haetaan kotistudiokäyttöön, niin sitä rahaa ei todennäköisesti olla valmiita laittamaan softien lisäksi vielä plugareihin mitään hirveitä summia, joten kyllähän siitä on etua jos on tarjolla ilmaisia plugareita. Tottakai osalla ei tee yhtään mitään, mutta osa on ihan käyttökelpoista tavaraa. Eikö sulla oo akkua siinä läppärissä? Onhan mulla. Kone ei sammunut sähkökatkokseen, mutta äänityskovalevy ja äänikortti sammu. Sähkökatkoksen jälkeen kovalevy ja äänikortti heräsi henkiin normaalisti, mutta toolsi ei enää toiminut ennen kuin koneen käynnisti uudelleen.. | |
![]() 15.08.2007 00:32:52 (muokattu 15.08.2007 00:39:25) | |
Joo no jos mäkkipuolella on Logic pro 7 ja siihen hommaa vielä jokun bundlen mistä saa vähän paremman kompuran ja eq:n niin sillä kyllä jo pärjää. Kyllä pelkällä Logicillakin vääntää jo julkaisukelposta matskua jos vaan osaa vääntää... Ei siihen tarvita kymmeniä ilmaisplugareita. Jep, kuten sanoin, jos paalua on iskeä pöytään (vaikka tuhat euroa) niin alkaa mäkkiinkin löytyä. PC-puolen edullisilla softilla tarkoitin lähinnä Cubase SE/Reaper/FL Studio-hintaluokan softia + ilmaisia plugeja, joista saa oikeasti toimivan paketin kasaan muutamalla satasella. Logic on mainio hinta/laatusuhteeltaan juurikin noiden mukana seuraavien plugien takia, mutta halpa se ei ole. ... http://www.adamantiumstudios.com | |
![]() 15.08.2007 01:56:10 | |
Ota macci samantien 2 GB:n (2x1GB) keskusmuistilla, niin ei tule plugareita käyttäessä raja vastaan vähään aikaan. 13-tuumainen voi äänitysohjelmaa JA software-instrumentteja käyttäessä - jos niitä oli suunnitelmissa - kyllä olla aika tihru. Itse opin macin perusjutut viikossa, eikä todellakaan ole tehnyt mieli palata windowsiin, mitä musahommiin (Pro Tools LE) tulee. "There's not enough days in the week/ and the weeks go by quicker than drunks knock back liquor" (Neil Hannon, The Divine Comedy) | |
![]() 15.08.2007 08:43:05 | |
Niin no... Minusta jotkut virheilmoitukset ovat omituisia oli ne sitten minkä tahansa aiheuttamia. Kaverilla joskus tuli semmonen varotus, että "Dinot hyökkää". Eipä siitä mitään haittaa ollut, mutta ei se kyllä enää kovin tavanomaistakaan ollut... Tällainen virheilmoitus tulee aina, kun on asentanut system32 kansioon calculator.exe nimisen troijalaisen, mikä tulee piraatti xp:n mukana. En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet. | |
![]() 15.08.2007 12:42:58 | |
Tällainen virheilmoitus tulee aina, kun on asentanut system32 kansioon calculator.exe nimisen troijalaisen, mikä tulee piraatti xp:n mukana. :D Niin siihen mäkin "kovaan" hintaan sisältyy tosiaankin se käyttis mukana! Mun ensimmäinen musakone oli Amiga, josta PC:hen siirtyminen hirvitti kovin, muttei kauaa. Sama juttu Pc:stä mäkkiin. Se PC-puolelta tuttu tuhansien pikkuohjelmien, ilmais ja "ilmais" softien puute tuntui pelottavalta, muttei niitä kyllä oo jääny kaipaamaan kun osx:tä löytyy kaikki tarvittava itsestään ja logicilla pärjää jo itsekseen ja kyllä niitä ilmais plugareita löytyy mäkillekin. Ei tosin niiiin paljoa, kuin PC:lle, mutta laatu on ihan yhtä vaihteleva ;) Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 15.08.2007 21:55:13 (muokattu 16.08.2007 01:46:59) | |
lisäisin *eh nimittäin* tähän vielä sen verran että uusi käyttis vanhempaan (esim G4) macciin maksaa hikiset 129e. pointtina siis että applella tuo ns. rahastus on minimoitu, ja ammattilaisia kuten myös kotikäyttäjiä jotka heidän tuotteitaan käyttävät kohdellaan kunnioittavasti ja ymmärretään tyytyväisen asiakkaan arvo. tästä apukoulun pulitzer. edit: mulla siis yllättäen on macci :) "...isä teki puusta, kusi tuli suusta." | |
![]() 15.08.2007 23:54:37 | |
Mä en kyllä ymmärrä näitä ilmaisien plugareiden hehkutuksia.... Itellä oli PC monta vuotta ja ei kyllä tullut pahemmin ilmaisplugareita käytettyä.Useita kyllä kokeilin mutta kaikki soundas ihan paskalta verrattuna ostettuihin mitä itellä oli. Jotain Voxengon guitar amp plugaria tuli pari kertaa käytettyä mutta ei senkään soundi mikään huima ollut. Öäh. Mulla on mielestäni suhteellisen kattava läjä ostettuja plugareita Waveseista NI:n Komplete-bundleen, mutta kyllä meillä on studiokoneella läjäpäin ilmaisia/halpoja plugeja joita tulee käytettyä 99% projekteista (esim. Kjaerhusin molemmat sarjat, SIR, Fish-sarjan vehkeet, TBT:n plugarit, Saro-särömallinnus, MDA:n plugit, SmartElectronixit yms), Superwave, Crystal jne. Enivei, eivät ne mitenkään välttämättömiä tai korvaamattomia ole, mutta itse ainakin kaipaan vastaavia intel-mäkkipuolelle. ... http://www.adamantiumstudios.com | |
![]() 16.08.2007 11:39:52 | |
lisäisin *eh nimittäin* tähän vielä sen verran että uusi käyttis vanhempaan (esim G4) macciin maksaa hikiset 129e. pointtina siis että applella tuo ns. rahastus on minimoitu, ja ammattilaisia kuten myös kotikäyttäjiä jotka heidän tuotteitaan käyttävät kohdellaan kunnioittavasti ja ymmärretään tyytyväisen asiakkaan arvo. Eikös maciin pidä maksaa joka käyttispäivityksestä erikseen? Kattelin wikipediasta, että OSX ja XP julkaistiin molemmat vuonna 2001, jonka jälkeen OSX:ään on tullut neljä isompaa päivitystä ja viides on ilmeisesti tulossa. Osaako kukaan sanoa, että paljonko OSX:n pitäminen ajan tasalla on tullut maksamaan tähän mennessä? | |
![]() 16.08.2007 15:29:17 | |
Eikös maciin pidä maksaa joka käyttispäivityksestä erikseen? Kattelin wikipediasta, että OSX ja XP julkaistiin molemmat vuonna 2001, jonka jälkeen OSX:ään on tullut neljä isompaa päivitystä ja viides on ilmeisesti tulossa. Osaako kukaan sanoa, että paljonko OSX:n pitäminen ajan tasalla on tullut maksamaan tähän mennessä? Kyllä normaalit tietoturva- yms. päivitykset ovat ihan ilmaisia, nuo eri kissaeläinten nimillä varustetut versiot ovat ihan uusia käyttiksiä jokainen eikä niitä tarvitse "ajan tasalle" toimimattomuuden takia päivittää. Look behind you, a three-necked guitar! Barry White, I won't let you Barry White | |
![]() 16.08.2007 18:34:15 (muokattu 16.08.2007 18:36:38) | |
Eikös maciin pidä maksaa joka käyttispäivityksestä erikseen? Kattelin wikipediasta, että OSX ja XP julkaistiin molemmat vuonna 2001, jonka jälkeen OSX:ään on tullut neljä isompaa päivitystä ja viides on ilmeisesti tulossa. Osaako kukaan sanoa, että paljonko OSX:n pitäminen ajan tasalla on tullut maksamaan tähän mennessä? Ellen nyt ihan väärin ole käsittänyt, niin pyöreästi noin 400 euroa taitaa tulla loppusummaksi verrattuna windows xp:n nollaan euroon. Olettaen siis että jokainen päivitys on tullut hankittua. Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki. | |
![]() 16.08.2007 20:24:28 | |
Jees kiitosta. Kannettava tietskan on tosiaan oltava kun kamoja pitää roudailla melkoisesti. Puhuttiin, että hyvin kasattu PC voi pelata paremmin kun mäkki, mutta ei mulla toistaseks tietotaitoo oikeen sellaseen riitä. Aika alottelija oon vielä ja toistaseks jotain perus Aceria käyttäessä on ollut ärsyttävänä ongelmana esim. että ääni häviää vähän väliä kokonaan. Sitteku boottaa softan ni taas pelaa hetken. Sanoisin, että ihan vaan vähän hermoja raastavaa :P Vieläku vaikka jotain skittaraitaa äänittää sisään ja kesken biisin menee hiljaseks ni kiva siinä jatkaa soittamista ku ei kuule taustoja/ klikkiä/ mitä nyt tarvisi. Käytin ennen Kristallia ja aattelin oisko siinä häikkää, mutta sama ongelma jatkunu Cubacen kanssa. Ongelma on melko satunnainen eikä välttämättä tarvi olla paljoo niitä raitojakaan, että ei se varmaan mistään powerien loppumisesta kiinni ole. Toinen ongelma on silloin tällöin raidoille tuleva kumma napsuminen. Tiiä site onko noissa joissain liittimissä tai vaikkapa firewire porteissa jotain häikkää. Tämä Acer multa kuitenkin lähtee ja uus kone pitää hommata, mutta perskele jos nää samat ongelmat seuraa uuellekin koneelle ni sitte pitää ruveta enempi selvittää missä vika '-' OIsko jollain mitään hajua kummastakaan probleemasta? Ja läppärin budjetin ois noin 1500 euroa, että ei siihen hintaan juurikaan noita 13 tuumasia isompia mäkkejä taida saada. Ja kuitenkin vissiin kannattas ottaa tommone intelCoreDuo prossulla varustettu? Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta. | |
![]() 16.08.2007 20:47:17 (muokattu 16.08.2007 20:48:40) | |
hyvin kasattu PC voi pelata yhtä hyvin kun mäkki : D Ja läppärin budjetin ois noin 1500 euroa, että ei siihen hintaan juurikaan noita 13 tuumasia isompia mäkkejä taida saada. Ja kuitenkin vissiin kannattas ottaa tommone intelCoreDuo prossulla varustettu? Vaik tämä ja siihen toinen giga muistia sekä ulkoinen kovalevy (tai useampi): http://www.tector.fi/product_info.p … ?cPath=126_120&products_id=2055 Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 16.08.2007 20:52:41 (muokattu 16.08.2007 20:53:20) | |
Puhuttiin, että hyvin kasattu PC voi pelata paremmin kun mäkki, mutta ei mulla toistaseks tietotaitoo oikeen sellaseen riitä. Tässähän nämä avainsanat on. En epäile hetkeäkään, etteikö PC voi toimia paremmin kuin Mac, mutta se vaatii vähän kiinnostusta. Jos ei kiinnosta/jaksa/osaa, niin Mac on sinua varten. Ok, 1500 käytössä, mun ehdotus: osta toiseksi halvin Macbook (1249 euroa). Toisin kuin halvimmassa, siinä on polttava DVD-asema, joka on hyvä olla esim. varmuuskopioita varten (+isompi kovo ja tehokkaampi prossu). Jotta saadaan koko puolitoistatonnia tuhlattua, niin siihen sitten 2 gigaa muistia ja ulkoinen kovalevy audiofaileja varten firewire-väylään, niin sillä väännät pirun pitkälle. Jos pieni näyttö alkaa jossain vaiheessa hajottamaan, niin nakkaat siihen isomman näytön kiinni. Edit: no niin, olin hidas, Mikael kerkes. :) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)