![]() 21.05.2007 11:09:49 | |
---|---|
Eikai tuossa nyt mitään vaikeaa ole? Päivässähän tuollaiset rakentelee (mikäli on pelit ja vehkeet), plus ehkä sitten viimeistelyyn vähän aikaa omien taitojen mukaan. Tämä kuulostaa aika kovalta väitteeltä. Mä epäilen kovasti, mutta saattaa olla. Noissa passiiveissahan on vaan niin kovasti kaikkia muuttujia, että äänenlaatu voi olla ihan mitä tahansa hyvän ja paskan väliltä samallakin sarjalla. Jakosuotimet, kotelot, elementtien tasalaatuisuus, oikean vahvistimen löytäminen jne. No jos sä aktiivi kaijuttimia rupeisit itse kyhäämään olisi ihan samat ongelmat sanoisin. | |
![]() 21.05.2007 11:15:54 (muokattu 21.05.2007 11:16:54) | |
No jos sä aktiivi kaijuttimia rupeisit itse kyhäämään olisi ihan samat ongelmat sanoisin. Jep jep, mutta niitäpä saakin valmiina kaupasta. Hintaa on hiukan ehkä enemmän joissain tapauksissa, mutta niissä on kokeilut kokeiltu valmiiksi. EDIT: Pointti ilmeisesti oli vähän epäselvä. Tarkoitin siis, että mun mielestä on parempi pitäytyä valmiissa ratkaisuissa, kuin lähteä kokeilemaan onneaan pienen säästön toivossa. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 21.05.2007 13:49:39 | |
Voisi heittää tähän väliin sellaisenkin ajatusmallin että jos on aivan aloittelija ja pykäämässä pientä kotistudiota, niin ei mahda olla yhtään huono ajatus kokeilla ensiksi vaikka halvemmillakin (alle 150 euron) monitoreilla. Jos homma alkaa luonnistumaan, niin sittenhän sitä voi pikkuhiljaa panostaa parempaan. | |
![]() 21.05.2007 14:53:53 (muokattu 21.05.2007 14:54:45) | |
EDIT: Pointti ilmeisesti oli vähän epäselvä. Tarkoitin siis, että mun mielestä on parempi pitäytyä valmiissa ratkaisuissa, kuin lähteä kokeilemaan onneaan pienen säästön toivossa. Mun pointti on se että samalla rahalla voi saada paljon paremmat kaiuttimet. Voihan esim. noita AW-10 kaiuttimia käydä Hifitalossa kuuntelemassa ennen kuin päättää sellaiset rakentaa. Anders Weckström (http://www.weckstromspeakers.fi/) joka tuon rakennussarjan on suunnitellut on kyllä melkoinen guru omalla alallansa joten ei tuossa voi pahasti vikaan mennä jos on huolellinen hommassa. Ne 150 EUR Made In China pöntöt on sitten mitä on, niissä on tn. käytetty n. 10 EUR elementtejä ja muutenkin huonoja komponentteja, ja kotelo tehty mahdollisimman ohuesta levystä. Vahvistimen watitkin ovat todennäköisesti vain hattiwatteja. Kotelon rakenteesta kertoo parhaiten paino, esim. ESI:t painavat 5 kg ja Tascam 7 kg. Genelecin 8030APM (samaa kokoluokkaa 5" bassokeskiäänisellä) painaa sekin vain 5.6kg mutta on kyllä silti rakenteeltaan varmasti parempi kuin esim. Tascam (tosin lisäpaino ei haittaisi siinäkään. Omat DIY tekeleet painavat jotain 20 kg kappale, periaatteessa ne ovat nuo samat AW-10 (Excel versio) kaiuttimet mutta 8" Seas Excel bassoelementillä ja erityyppisellä kotelolla, joka on 50 litrainen bassorefleksiviritteinen, päätteinä 2x UcD180 moduleita). Kaiuttimien rakentelu (ja suunnittelukin) on myös ihan jees ajanvietettä. | |
![]() 21.05.2007 15:24:59 | |
Kaiuttimien rakentelu (ja suunnittelukin) on myös ihan jees ajanvietettä. Onhan tuo, on tullut harrastettua. Kokemuksista viisastuneena osaan tosin sanoa, että ihan joka pojasta ei ole ainakaan suunnittelemaan pönttöjä, se on todella vaikeaa, jos meinaa saada kaupallisia ratkaisuja parempaa ääntä. Pitääkin pistää noi pöntöt harkintaan, ainakin kokeilun verran. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! | |
![]() 21.05.2007 16:16:47 | |
Voisi heittää tähän väliin sellaisenkin ajatusmallin että jos on aivan aloittelija ja pykäämässä pientä kotistudiota, niin ei mahda olla yhtään huono ajatus kokeilla ensiksi vaikka halvemmillakin (alle 150 euron) monitoreilla. Jos homma alkaa luonnistumaan, niin sittenhän sitä voi pikkuhiljaa panostaa parempaan. Olen Denzon kanssa samaa mieltä :) Basso se mukava soitin! | |
![]() 22.05.2007 00:54:15 | |
Jep jep, mutta niitäpä saakin valmiina kaupasta. Hintaa on hiukan ehkä enemmän joissain tapauksissa, mutta niissä on kokeilut kokeiltu valmiiksi. EDIT: Pointti ilmeisesti oli vähän epäselvä. Tarkoitin siis, että mun mielestä on parempi pitäytyä valmiissa ratkaisuissa, kuin lähteä kokeilemaan onneaan pienen säästön toivossa. No oli ja sanoisin että on parempi. PS. uskoisin 150e kaijuttimet mielummin kuin jotkut pakettistereon ainakin yhdessä vasen ja oikea kaijutin oli ihan eri paria tosin tämä on ääri tapaus ja valmistus virhe mutta silti pakettistereoiden kaijuttimien tai perus tietokone kaijuttimien luulen olevan vielä pahempaa kuraa et oletan niillä niiden tekevän jolla eri varsinaisia ole. Silti suosittelen harkitsemaan mitkä ostaa ja sopivasta paikasta jos ostetut onkin ihan kamalat että voi palauttaa. | |
![]() 22.05.2007 01:06:16 | |
mutta silti pakettistereoiden kaijuttimien tai perus tietokone kaijuttimien luulen olevan vielä pahempaa kuraa Jos monitorikaiuttimista puhutaan, niin pakettistereokaiuttimet, tai tietokonekaiuttimet eivät kuulu joukkoon. Kyselin noiden käytöstä taannoin aiheella "monitorointi kura-kamoilla". Kyllä niitä näköjään varmuudeksi käytetään, mutta... että voi palauttaa. Palautusoikeus ei ole itsestään selvä asia. Normaalikaupassa (pl postimyynti) harvinainen poikkeus. One kind of music only - the good kind | |
![]() 23.05.2007 05:53:12 | |
Jos monitorikaiuttimista puhutaan, niin pakettistereokaiuttimet, tai tietokonekaiuttimet eivät kuulu joukkoon. Kyselin noiden käytöstä taannoin aiheella "monitorointi kura-kamoilla". Kyllä niitä näköjään varmuudeksi käytetään, mutta... Kyl mä ainakin referoin melkein kaikkea kurakamoissa. Ripan pajan ghettoblaster on ehdoton ainaki masterointitarkotukseen :) Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. | |
![]() 23.05.2007 10:28:14 | |
Jos monitorikaiuttimista puhutaan, niin pakettistereokaiuttimet, tai tietokonekaiuttimet eivät kuulu joukkoon. Kyselin noiden käytöstä taannoin aiheella "monitorointi kura-kamoilla". Kyllä niitä näköjään varmuudeksi käytetään, mutta... Palautusoikeus ei ole itsestään selvä asia. Normaalikaupassa (pl postimyynti) harvinainen poikkeus. No ei kuulu muuten joukkoon vaan tarkoitan että 150e "studiokaijuttimet" lienee noita parempi vaihtoehto jos nykyisin tekee noilla toisilla ja eikä kallimpaan ole varaa. ps. postimyyntiin laki vaatii tosin kaikki ei anna kuten yksi suomalainen muuten mainio liike. Jota on täällä foorumillakin kehuttu. Siinä onkin syy miksi yritän kaiken kaupassa katsoa tai tilaan thomannilta vaikkei se niin kivaa muuten ole. | |
![]() 23.05.2007 11:17:42 (muokattu 23.05.2007 11:20:36) | |
Aijjaa. Pehkuista tulee kyllä enemmän ihan alinta alapäätä kuin 1029:stä, mutta se niiden botne ei mun mielestä ollu kovin tämäkkää ja tarkkaa. 8040 toistaa kokolailla alas myös, mutta runsaasti tarkemmin ja dynaamisemmin kuin 2030. Niitä olen vertaillut vierekkäin. Mikä Behringereissä on mielestäsi parempaa kuin 1029:ssä? No ihan se, että niitä viitsii kuunnella. 1029:llä saa miettiä koko ajan, että pitäskö satsata vielä toinen tonni subbariin kun ahistaa se totaalisen kalju munattomuus alapäässä (hyh, kuulostipa se kaksimieliseltä... no enivei). Kokonaisuutena behkuissa on IMHO miellyttävämpi toisto, vaikkakin 1029:llä yläpää on luonnollisemman kuuloinen. Varmasti 1029 + subi hakkais ton behku (+subi yhdistelmän), mutta behkuissa pitää aina ottaa huomioon niiden halpa hinta. Mua ei kiinnosta satsata tohon kalliimpaan vaihtoehtoon, vaikka oliskin parempi. Tää on just hyvä. E: Juu, itsekin oon niitä genen uusia malleja testaillut ja kuulostavat huomattavasti nätimmältä kuin nuo 1029:t. Mutta siltikin: nyt on just hyvä :) HK: Tältä herralta aika paljon sanottu, en vaan oikein osaa itse päättää onko kyse sarkasmista vai ei. ;) Ee uo sarkasmia. Ei jaksa enää taistella isoa beetä vastaan -- paskaako se mua hyödyttää. Pah | |
![]() 30.05.2007 13:14:11 | |
Mitäs muuten suosittelisitte näin ohimennen, jos Behringerin 2030A:t vaihtaisi astetta paria parempiin ja budjetti olisi noin tuhannen euron luokkaa, mutta mieluummin kuitenkin alle kuin yli? Tähän hetkisessä paletissa on mukana myös Behkun subbari, jonka kohtalosta en ole vielä päättänyt. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 30.05.2007 13:27:10 | |
Mitäs muuten suosittelisitte näin ohimennen, jos Behringerin 2030A:t vaihtaisi astetta paria parempiin ja budjetti olisi noin tuhannen euron luokkaa, mutta mieluummin kuitenkin alle kuin yli? Tähän hetkisessä paletissa on mukana myös Behkun subbari, jonka kohtalosta en ole vielä päättänyt. Dynaudio BM5A, saa alle tonnilla parin. Itselläni on tommoset, en hirveästi niillä ole vielä ehtinyt miksaamaan, mutta toistaiseksi tuntuu kyllä varsin hyviltä. Ero edellisiin pönttöihini (Tannoy Reveal) on kyllä melkoinen. Ja kyllähän tonnilla saa esim. Genelecin 8030:t. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | |
![]() 07.10.2007 19:17:29 | |
Behringer 2030A modausta: http://www.hifimaailma.fi/foorumi/v … id=18d610911a4abeb15fae14c14fc97e15 | |
![]() 09.10.2007 22:06:15 | |
Behringer 2030A modausta: http://www.hifimaailma.fi/foorumi/v … id=18d610911a4abeb15fae14c14fc97e15 Kyllä noi hifistit ovat ihan loistavaa porukkaa. Parhaat naurut on irronnu hifiharrastajat.org ja vastaavista voorumeista. Kannattaa muistaa, että monitorointia ja kuuntelemista varten suunnitellut kaiuttimet ovat aivan erilaisia. "Hi-fi"-kaiuttimilla ei pysty eskokaan miksaamaan, koska kaikki kuulostaa niin makeelta. Ja niin pitääkin! Itse ainakin haluan musiikkia kuunnellesani mahdollisimman miellyttävän, vaikkakin värittyneen saundin. En sitä, jonka miksaaja kuulee monitoreistaan (jotka 80/100% ovat ns-10:t). Se on ihanaa kuunnella omia paskamiksauksiaan hifiympäristössä, ku silloin tuntee, että on saanut jotain hienoa aikaiseksi... GIGO | |
![]() 10.10.2007 02:57:53 | |
Kas kummaa kun eivät vaihtaneet kullattuja liittimiä tilalle ja vedelleet äänitussia vähän pintaan. Peltikorva puupäässä. | |
![]() 10.10.2007 09:48:57 | |
Kas kummaa kun eivät vaihtaneet kullattuja liittimiä tilalle ja vedelleet äänitussia vähän pintaan. Tulipa mieleen kun Kuutamolla-elokuvassa se yks heppu nosti kaiutinjohdot kymmenen senttiä irti lattiasta semmosilla legopalikkaviritelmillä. Äänenlaatu parani selvästi. Oli lukenu kuulema Hifi-lehdestä. Sori offari... Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | |
![]() 11.10.2007 08:33:38 (muokattu 11.10.2007 08:58:25) | |
Kyllä noi hifistit ovat ihan loistavaa porukkaa. Parhaat naurut on irronnu hifiharrastajat.org ja vastaavista voorumeista. Kannattaa muistaa, että monitorointia ja kuuntelemista varten suunnitellut kaiuttimet ovat aivan erilaisia. "Hi-fi"-kaiuttimilla ei pysty eskokaan miksaamaan, koska kaikki kuulostaa niin makeelta. Ja niin pitääkin! Itse ainakin haluan musiikkia kuunnellesani mahdollisimman miellyttävän, vaikkakin värittyneen saundin. En sitä, jonka miksaaja kuulee monitoreistaan (jotka 80/100% ovat ns-10:t). Se on ihanaa kuunnella omia paskamiksauksiaan hifiympäristössä, ku silloin tuntee, että on saanut jotain hienoa aikaiseksi... Jahas, milläs kaiuttimilla sitten oikein sitten kuuntelet musiikkia (siis niikuin "hifisti")? Nimittäin kun käy noilla hifimessuilla kuuntelemassa nykyisiä kaiuttimia niin ainakin omasta mielestä ne kuulostavat paljon tasapainoisimmilta ja erottelevammilta kuin monet studiomonitorit, vaikka pitäisi olla toisin päin. Tuo hifikaiuttimien isotteleva ja ääntä parantava toisto on kyllä jo luettava historiaan kuuluvaksi myytiksi, nykyisillä hifikaiuttimilla ja studiomonitoreilla ei ole enää juuri mitään eroa äänellisesti, ihan samassa kastissa mennään. Itse asiassa monet studiomonitorit ovat kaiuttimina jopa niin huonoja että ne eivät edes kelpaa kriittiseen kuunteluun puutteidensa vuoksi. Ja mitä tulee suunnitteluun niin siinäkään ei ole mitään suurempaa eroa ainakaan äänellisissä vaatimuksissa. Tasainen taajuusvaste, hallittu suuntaavuus ja särön minimointi ovat yhtäläisiä tavoitteita, lisäksi studiomonitorilta edellytetään toimintaalueellaan riittävää äänenpainetta ja käytön kannalta tärkeitä suojauksia, mekaanista kestoa ja hyvää ergonomiaa (hifikaiuttimelle vähemmän tärkeitä ominaisuuksia). Studiomonitoreissa kautta linjan vaatimukset tosin ovat kovemmat mikä sitten näkyy hinnassakin (tai ainakin pitäisi, jotenkin en usko että esim. Behringer 2030A on kovin hyvä kaiutin jos lähdetään mittailemaan säröjä, koteloresonansseja yms. asioita, kuten tuossa hifimaailman foorumin jutussa ilmeni niin paljon on muoviosia käytetty, ja löytyipähän niistä jotain ylimääräisiä vuotokohtiakin, aika huonoa tavaraa). Toki hifiosastolla on toimijoita iso joukko ja mukaan mahtuu kaiken maailman lifestyle-osaston edustajia ja kaiken maailman huijareita, mutta yleisesti ottaen hifi- ja high end -puolella vaatimukset ovat melko kovia. High endissä tosin on kyllä joitakin subjektivismia korostavia suuntauksia, nää on niitä eniten huvitusta aiheuttavia tyyppejä jotka vertailee kaapelien paremmuuksia ja töpselin asentoja yms. outoja asioita. Nykyäänhän ei enää myydä hifinä kuin kunnon erillislaitteita, aiempi "pakettistereoiden" segmentti on kutistunut minipakettistereoihin joita marketit ovat täynnä, mutta niillä ei ole varsinaisesti enää mitään tekemistä hifin kanssa. Niin ja lisätään vielä sellainen tosiasia että suurin osa musiikista masteroidaan high end -hifikaiuttimilla kuten Wilson (WATT), Dunlavy, B&W (Nautilus 800), Von Schweikert, ATC (enemmänkin kyllä monitoriosastoa, elementtejä käytetään tosin molemmilla sektoreilla), PMC, Egglestone etc. etc. Kuuntelu/miksauspuolella tuo ei ole vielä niin yleistä kun ihan hyviä studiomonitoreitakin on vielä olemassa .. | |
![]() 11.10.2007 12:21:41 | |
Jahas, milläs kaiuttimilla sitten oikein sitten kuuntelet musiikkia (siis niikuin "hifisti")? No pääasiassa kuuntelen sellasta pientä radiota, joka meillä on keittiössä. Siinä on sellanen yks pieni kaiutin. Niin ja sitten vielä tietenkin autossa. Siellä onki oivat systeemit, ku on kaiuttimia ympäri autoa. Edessä taitaa olla neljä ja takana kaks. Sanon sitä 4.2-systeemiks. Se on vähän sama ku 5.1-kuuntelu, mutta ilman subbaria. Jos hommaisin subbarin, ni kutsuisin sitä 4.2.1-kuunteluks. Vähän niin ku paranneltu surround siis. GIGO | |
![]() 12.10.2007 22:39:41 (muokattu 12.10.2007 22:43:39) | |
Tulipa mieleen kun Kuutamolla-elokuvassa se yks heppu nosti kaiutinjohdot kymmenen senttiä irti lattiasta semmosilla legopalikkaviritelmillä. Äänenlaatu parani selvästi. Oli lukenu kuulema Hifi-lehdestä. Sori offari... Kullatut liittimet ja kalliit kaiutinkaapelit on toki aika huuhaata, mutta kotelon tiiviys ja esim. tuo nostaminen irti lattiasta voivat vaikuttaa ihan oikeesti siihen soundiin... Edit: Äh, oli nostanut siis KAAPELIT irti lattiasta, ei kaiuttimia, heh. My bad. Oon mä nähnyt yhen hifistin passiivisen etuasteen sisältä, se oli vetänyt siellä kaikki piuhat niin että ne kulki aina suoraan ja teki sit 90 asteen mutkan ja kulki taas suoraan - soundi kulkee kuulemma paremmin suorassa johdossa kuin mutkalla olevassa. CU
--
Eki | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)