Aihe: t.bone nauhamikistä..
1 2 3
blueroom
21.02.2007 00:19:03

Juu, esim näin:

Mathematically it works like this...

M = L + R

S = L - R

Therefore...

M + S = (L + R) + (L - R)
M + S = 2L

M - S = (L + R) - (L - R)
M - S = L + R - L + R
M - S = 2R

So by adding the outputs we get the signal for the left channel. By subtracting the outputs we get the signal for the right channel.

This can be done on a conventional mixing console. The M signal is fed to one channel panned centrally. The S signal is paralleled to two channels. One channel is panned left so that it adds to the M signal. The other channel is inverted in phase and panned right so that it subtracts from the M signal. (If your console doesn't have a phase button, then make a Y-cord with pins 2 and 3 on one of the two male XLR connectors swapped).

M signaalin suhde S signaaliin määrää muodustuvien "mikkien" kulman.

Tämän jälkeen sulla on L-R stereo signaali jota voi pannata miten haluaa

Matti

Tossa vielä pari softaa, joilla voi havainnollistaa miten se oikeastaan menee...
http://www.soundfield.com/downloads/software.php

pakko myöntää että ihan kokeilupohjalta olen omat ratkaisuni tehnyt. enkä ole kummempia ongelmia kohdannut. akkariin, perkussiohin ja muihin m/s:llä äänittämiini instrumentteihin oon saanut toimivan reteokuvan noin miten äsken kuvailin. totta on, että kun sidet laittaa laidoille, keskikanavaa hiljentämällä "levenee" ja toisinpäin, mutta sitähän kysyjä ei kysynytkään.
"...isä teki puusta, kusi tuli suusta."
ITTAM
21.02.2007 00:53:07 (muokattu 21.02.2007 00:54:48)
Käytännössä mä äänitän Nuendossa/Cubasessa M ja S signaalit
stereoraidaksi ja lykkään Voxengo MSED matriisi pluggarin (ilmainen)
siihen ja voila!, that´s it.
T. Matti
husvan
10.01.2008 17:59:06
nostampa vanhan ylös. Mites noitten etusten kanssa riittääkö focusrite saffiren ja mackie VLZ pro etuset RB500 kanssa? Jousia tarkoitus äänitellä. Eikö siihen hommaan mielummin RB500 kuin RM700? kenelläkään kokemuksia minkalainen toi miiki RM700 on verrattuna RM700?
Giipparisti
10.01.2008 19:22:19
En tiiä seiskan ja vitosen erosta, mutta kyllä perusjousiin pitäis rb500:n kanssa se gaini riittää. Onhan se kyllä tosi nihkeetä hiljasemmissa äänilähteissä...tai no, jos mikki on kaukana siitä fiulusta ja kaveri ei osaa soittaa kovaa ('kovaa' on soittamisessa tärkeintä) nii sit nousee kyllä kohinat kuin puun takaa jälkivahvistuksessa...

Äh, en mä tiedä mitä tässä selittelen, ei tostakaan sa mitään tolkkua, anteeksi häiriö.
Eteenpäin pääsee eteenpäin menemällä.
art-turku
10.01.2008 19:45:46
Näköjään noita t-kaupan mikkejä on muutkin levyttävät bändit käyttänyt. Scandinavian Music Groupin Missä olet Laila?-studiosessiokuvista näkyy selvästi RM700:t useasta paikasta. :)
tommiot
21.12.2008 13:54:12
Nostoa.

Myykö t.bonen ribboneita kukaan Suomessa? Pitäis rumpuambienssit saada tammikuun ekalle viikonlopulle hewymedal-äänityksiin, eli thomannilta ei enää ehdi tilata. Vai laitanko vaan TLM103:t, kun semmoset olis kyllä ylimääräisenä.
anapena
21.12.2008 14:04:39
Jos ei ole pakko T-bonea olla, niin nämä hemmot myy Golden Age Projecteja Suomesta:

www.bassmaxx.fi

Itse olen toiminut Thomen ja Lukalan kanssa, ja hyvältä on puuha tuntunut. Suosittelen. Palvelu on aika lailla henkilökohtaisempaa kuin nettikaupassa, kokeilut ja käyttösuositukset saa kaupan päälle.
tommiot
21.12.2008 14:07:23
Jos ei ole pakko T-bonea olla, niin nämä hemmot myy Golden Age Projecteja Suomesta:

www.bassmaxx.fi

Itse olen toiminut Thomen ja Lukalan kanssa, ja hyvältä on puuha tuntunut. Suosittelen. Palvelu on aika lailla henkilökohtaisempaa kuin nettikaupassa, kokeilut ja käyttösuositukset saa kaupan päälle.

Minkä hintaisia nuo on? Ja missäpäin Suomea sijaitsee? Pitäis melkeinpä pääkaupunkiseudulla olla, paitsi jos nopea toimitus matkahuollon kautta joulun ja uudenvuoden välillä onnistuu :)
anapena
21.12.2008 14:16:25
Kaverit ja mikit ovat Turussa, luulisi että matkahuolto tai postittelu onnistuu. Laita mulle vaikka yksityisviestinä sähköpostiosoite, niin laitan mulla olevan hinnaston sulle. Toki noi hemmotkin sulle sen laittaa, saattaa olla tuoreempikin versio olemassa. Hinnat ovat aika lailla samaa tasoa kuin muillakin merkeillä. Esittelyversion tai muuten korkatun saattaa saada halvemmalla.
Ruotsista saattaa saada tilaamalla vielä halvemmalla, esim. Musik Börsenistä, mutta toimitusaika on pidempi, ja kokeilu käytännössä mahdotonta.
tommiot
21.12.2008 14:19:32
Kaverit ja mikit ovat Turussa, luulisi että matkahuolto tai postittelu onnistuu. Laita mulle vaikka yksityisviestinä sähköpostiosoite, niin laitan mulla olevan hinnaston sulle. Toki noi hemmotkin sulle sen laittaa, saattaa olla tuoreempikin versio olemassa. Hinnat ovat aika lailla samaa tasoa kuin muillakin merkeillä. Esittelyversion tai muuten korkatun saattaa saada halvemmalla.
Ruotsista saattaa saada tilaamalla vielä halvemmalla, esim. Musik Börsenistä, mutta toimitusaika on pidempi, ja kokeilu käytännössä mahdotonta.

Tossahan olikin mainos torilta. Vajaa 400 euroo oli parilla hinta. Vähän liikaa tänhetkiseen rahatilanteeseen, kun t.bonet saa kuitenkin 200e halvemmalla. :(
anapena
21.12.2008 14:34:55 (muokattu 21.12.2008 14:38:16)
No siis, ne halvimmat tikkarimallit, R2, on jotain hiukka päälle satasen ketale, ja joku prikkavajaa oli allekin sen. Kannattaa kysyä.
tommiot
21.12.2008 18:54:28
No siis, ne halvimmat tikkarimallit, R2, on jotain hiukka päälle satasen ketale, ja joku prikkavajaa oli allekin sen. Kannattaa kysyä.

Joo pistin mailia sinne. Onks sulla kokemusta noista tikkareista?
Mikael
21.12.2008 19:07:51

Joo pistin mailia sinne. Onks sulla kokemusta noista tikkareista?

Taitaa olla aika pitkälle sama kuin t.bone RB700. Rumpukäytössä en oo noita käyttänyt, mut flyygelin ja kitaravahvistimien kanssa ihan hyviä tuloksia. R1:t on itellä ja niillä oon rumpujakin äänitellyt ja ollut kyllä tyytyväinen.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
tommiot
21.12.2008 19:13:34 (muokattu 21.12.2008 20:11:24)
Taitaa olla aika pitkälle sama kuin t.bone RB700. Rumpukäytössä en oo noita käyttänyt, mut flyygelin ja kitaravahvistimien kanssa ihan hyviä tuloksia. R1:t on itellä ja niillä oon rumpujakin äänitellyt ja ollut kyllä tyytyväinen.

Mitenkähän mahtavat sitten erota... Ei viittis turhaan ostaa kun konkkamikkejä on kyllä ja eiköhän niilläkin pärjäis. Eli ostais sitten tarpeeks hyvät nauhamikit kun ostaa. Ne RB500:t ei kyllä ollu pöllömmän kuuloiset sillon kun voxilla oltiin nauhottelemassa rumpuja joskus...

EDIT: Kuuntelin Sound On Soundin pätkiä noista mikeistä ja mono ambiensseista kuulosti R2 jopa paremmalta mun korvaan kuin R1. Vähemmän honottava saundi.
anapena
22.12.2008 00:16:09 (muokattu 22.12.2008 00:23:32)
Mä vähän pruuvasin tavallisella puheella ja mölinällä R2sta, ja totesin sen siihen käyttöön ihan liian epäherkäksi, ainakin mun perusetuasteella. Päädyin herkempään Tube Activeen, tosin kukkaro keveni samalla enempi...kunnolla en ole vielä kerinnyt testaamaan. Sinänsä R2 kuulosti mukavalta, tube activessa on hiukka särmää mukana, toivottavasti se ei rupea ärsyttämään. Jotenkin tuntuu siltä, että joudun ribboniin jonkin verran totuttelemaan, vaatii todnäk hiukan kokeiluja, että keksii sopivan käyttötavan. Dynaamiset ja konkat ovat tuttuja, mutta miten noihin pitäisi suhtautua? Aika näyttänee...saattaahan se huutonettiinkin joskus päätyä, jos ei yhteiselo ala sujua. Kannattanee aloitella näillä halpiksilla, ennen kuin innostuu asiasta enemmän.
tommiot
23.12.2008 14:57:49 (muokattu 23.12.2008 14:58:28)
Mä vähän pruuvasin tavallisella puheella ja mölinällä R2sta, ja totesin sen siihen käyttöön ihan liian epäherkäksi, ainakin mun perusetuasteella. Päädyin herkempään Tube Activeen, tosin kukkaro keveni samalla enempi...kunnolla en ole vielä kerinnyt testaamaan. Sinänsä R2 kuulosti mukavalta, tube activessa on hiukka särmää mukana, toivottavasti se ei rupea ärsyttämään. Jotenkin tuntuu siltä, että joudun ribboniin jonkin verran totuttelemaan, vaatii todnäk hiukan kokeiluja, että keksii sopivan käyttötavan. Dynaamiset ja konkat ovat tuttuja, mutta miten noihin pitäisi suhtautua? Aika näyttänee...saattaahan se huutonettiinkin joskus päätyä, jos ei yhteiselo ala sujua. Kannattanee aloitella näillä halpiksilla, ennen kuin innostuu asiasta enemmän.

R2-pari meni tilaukseen. Käväisin Soundatassakin kyselemässä olisko ollut mitään halpiksia, kun kävin Ruoholahteen heittämässä levinneen Mac Pron huoltoon, mut niillä ei ollut tarjoita kun Beyerdynamicin hypercardioideja...

Noi tulee siis pääasiassa rumpuambiensseiksi, joten eiköhän se 55db gaini riitä.
tommiot
30.12.2008 17:41:00
R2-pari tuli tänään. Teen vertailun t.bone RB500:n kanssa viikonloppuna kun ollaan äänittämässä rumpuja EP:lle. Klippejä tulee sitten.
anapena
31.12.2008 20:02:02
Noni, odotan vertailuja mielenkiinnolla!
UCR5
07.01.2009 19:55:57
Jos tämä pitää paikkansa..

http://www.thomann.de/fi/news_msg_l … nnelmoi_tbone_mikin_aeaerellae.html

..niin mitä sanovat levyn kuulleet äänityssaundista? (En omista ko. levyä)

Ei ainakaan mikin hinta päätä huimaa.

Tämä ei ole mainos, vaan mun pitää hankkía pari rahapussilleni sopivaa studiomikkiä demon / omakustanteen tekoon.

Pitää täysin paikkansa. Myös seuraava levy J.Karjalainen & V-M Järvenpää "Paratiisin Pojat" on äänitetty samaisella t.bone RM700 mikillä, tietystikkin livenä ja monona.
tommiot
09.01.2009 00:46:04 (muokattu 09.01.2009 00:46:29)
http://d3.mikseri.net/m/62c/6001590 … /streetwise%20-%20drum%20sample.mp3

Tossa on ne GAP R2:t ambiensseina lähimikkien ja overheadien seassa. En oo vielä ehtinyt tekemään pätkiä niistä t.bone/GAP-vertailuista, katotaan kunhan ehtii duuneilta.

Karkeasti arvioituna R2 oli huomattavasti keskialuevoittoisempi. Eli aika rujo saundi verrattuna t.boneen. Silti uppos mun mielestä nätisti sekaan. Alapääleikkurin laitoin 100 hertsiin ja jollain viidellä desibelillä tiputin 300 hertsin alueelta turhaa alamiddleä. Tomien editointi kesken, älkää ihmetelkö kun niiden sointi katkeilee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)