Aihe: Kotidemo vai studioon?
1 2 3 4
sami_sumea
23.08.2006 18:16:23

pelkkä makea soundi ei voi olla perustus vaan perustuksen pitää olla tanakka rytmi, biitti ja groove ja lisäksi musiikillisesti toimiva.

Niin, muuten ko. musiikkia kutsutaan teknoksi :)

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
Aki
23.08.2006 18:50:39

Niin, muuten ko. musiikkia kutsutaan teknoksi :)

Onko teknossa muka makeita soundeja? Eipä ole osunut korvaan.
FAQ: Classic30 aina rikki; AD**VT > Cube; 100W-50W=3dB; kuuluu hurista jos ei koske kieliin. :o)
sami_sumea
23.08.2006 18:58:11

Oikaisuksi, "teknolla" en tässä tapauksessa tarkoita punkkapukkaa-corollan takaluukkuhelvettiä :)

Kunnon minimalistinen teknoäijä ei muuta teekään kuin viilaa viikkokausia jotain yhtä soundia.. Jollain James Holdenin tapaisella äijällä nuo soundit ovat niin tappiin asti hiotut kaikkine kikkailuineen että biisit tuppaavat väkisinkin jäävän soundin varjoon.

Toisaalta se ei aina ole paha asia, ainakin itse saan hyvinkin kiksejä loppuun asti viilatusta soundista konepuolella.

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
kivi
23.08.2006 19:21:05
Kunnon minimalistinen teknoäijä ei muuta teekään kuin viilaa viikkokausia jotain yhtä soundia.. Jollain James Holdenin tapaisella äijällä nuo soundit ovat niin tappiin asti hiotut kaikkine kikkailuineen että biisit tuppaavat väkisinkin jäävän soundin varjoon.

Toisaalta se ei aina ole paha asia, ainakin itse saan hyvinkin kiksejä loppuun asti viilatusta soundista konepuolella.

Ei tekno oo ristiriidassa tuon määrittelyni kanssa. Hyvä teknobiitti on rakenteeltaan sellainen, että siinä on kuulevinaan variaatioita ja mitä edemmäs kuuntelee, aina uudet elementit nousevat esiin.

Haaste on se, että kaikki elementit ovat mukana alusta asti, ja silti tapahtuu kehitystä, jopa draaman kaari.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
januszian
23.08.2006 20:41:20 (muokattu 23.08.2006 20:42:39)

sen enempiä lukematta paitsi pari ekaa loistavaa, sanon että kyllä on maailma nykysin perseestä kun kaikki pitää saada heti.

Ennen orkesterit soittivat biljardi keikkaa ja saivat kuuntelijoita ja SITTEN menivät nauhottelemaan. Nykyään mennään Idolsiin ja saadaan diilit kouraan ja sitten opetellaan KAIKKI alusta.

Itse puollan ihan ehdottomasti tuota livesoiton tärkeyttä. Ja helvetin huonosti käyttelen mitään korvaavia kikkoja nauhoituksissani. Jos ei taikaa tartu narulle soittamalla niin ei sinne ansaitse päästä.

Siltikin nuo omat nauhoitukset on mun mielestä korvaamattomia nimenomaan biisin tekemisessä ja sovittamisessa. Kuullaan miltä valmis tuotos kuulostaisi ns. "oikeana" nauhana. Ja korjataan mikä mättää.

Sitten mennään stuudioon valmiin paketin kera ja otetaan fiilis talteen.

Niin ja rummut vedetään ihan ehdottomasti ykkösellä sisään.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
loosah
23.08.2006 21:47:42
Itse puollan ihan ehdottomasti tuota livesoiton tärkeyttä. Ja helvetin huonosti käyttelen mitään korvaavia kikkoja nauhoituksissani. Jos ei taikaa tartu narulle soittamalla niin ei sinne ansaitse päästä.

Toi onki hieno ajatus, mutta nykyään tunnutaan ajattelevan, että vika on tuottaja/äänittäjä/miksaaja-osastolla, jos homma kusee. Kaikkihan voidaan nykyään "muka" hoitaa studiossa... Jos haluu hommia tehdä, joutuu vähän karsimaan tuosta idealistisesta "taikaa narulle"- ajatuksesta, vaikka se totta onkin. Parempi vaan korjata ja soittaa itse kaikki jälkeen päin tarpeen vaatiessa. Työtähän se ääniäijän homma kuitenkin vaan on. Joskus on kyllä sitten hauska myös äänittää helmiä ja fiilistellä.
GIGO
milcoin
23.08.2006 23:22:38 (muokattu 23.08.2006 23:25:19)
Kyllähän poikien pitää saada hyvä nauha. Ei ne halua kuullostaa itseltään, ne haluaa kuullostaa Metallicalta.

Arvatkaa mihin pajaan ne menee seuraavalla kerralla; siihen jossa ne kuullosti Metallicalta vai siihen jossa ne kuullosti itseltään?

Noin lievästi kärjistäen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
loosah
23.08.2006 23:24:43 (muokattu 23.08.2006 23:26:18)
Ei ne halua kuullostaa itseltään. Ne haluaa kuullostaa Metallicalta..

Tuossahan se lopullinen totuus seisookin. Eikä edes kärjistettynä.

Ja jos eivät kuulosta, syy ei ole maksavassa asiakkaassa (heissä itsessään), vaan ääniäijässä...
GIGO
dewil
24.08.2006 00:13:28

Joku tekno-äijä, joka on kuullu vain scorpionsia, vois sanoo rokkigenrestä ihan samaa.
Kunnon konemusan vääntäminen vaatii vähintään yhtä paljon perehtymistä ja paneutumista,
kuin ns. oikea musiikki.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
PJS
24.08.2006 00:18:55

Komppaan. Ei ole minullakaan satoja keikkoja takana, eikä ole edes bändiä. Mutta sekä biisien teko että niiden äänittäminen ilmaisohjelmillakin on pirun hauskaa ja mielenkiintoista. Luovaa sitten kai.
Eli siis äänittely ja studiogurun leikkiminen voi olla hauska harrastus sekin, itsessään!

jees. Itselläkin vaikka onkin pari ihan oikeeta bändiä, niin valtaosa musiikin luomisesta tapahtuu ýksin neljän seinän sisällä. Kun on perfektionistinen luonne ja haluaa hioa ja hinkata omaa näkemystään niin kauan että biisi on äänitetty ja vastaa sitä mitä on haettu. on kotistudio touhu munsta korvaamatonta. Mutta kyllä oon samaa mieltä siinä, että ihan oikeitten bändien jotka haluu keikkoja ja levytyssopimuksen, kannatta ehdottomasti opetella soittamaan ennen levyn tekoa.
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
Timo JM
24.08.2006 00:52:44 (muokattu 24.08.2006 01:08:03)

Mun täytyy sanoa, että mulla on vähän toisenlainen kokemus ensimmäisestä studiokäynnistä kuin monella muulla.

Meillä oli aika perkuleen tiukka trio vuonna 1985 (siis 21 vuotta sitten) jolla päätettiin mennä täältä Helsingistä erääseen aloittelevaan demostudioon Hämeenlinnaan tekemään oikein kunnon nauhaa. (Takana oli kyllä jo muitakin bändejä mutta niiden demot oltiin tehty aina omin nokkinemme.)

Jokainen voi itse päätellä tästä livenä vedetystä instrumenttaalipätkästä oliko aihetta olla pettynyt studiotyön tekniseen tasoon.

http://kotisivu.mtv3.fi/kitaristinbiisit/sataset_pinoon.mp3
...siis mun mielestä.
milcoin
24.08.2006 01:06:31
Jokainen voi itse päätellä tästä livenä vedetystä instrumenttaalipätkästä oliko aihetta olla pettynyt studiotyön tekniseen tasoon.

Tolta analoginen voi pahimmillaan soundata, juu. Kitaran choruskin tehtiin jollain quadraverbin sukuisella?

Oliko kallis reissu?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Timo JM
24.08.2006 01:10:49

Oliko kallis reissu?

Ei onneksi koska basistilla oli suhteita. Mitä tästä opimme basisteista ;-)
...siis mun mielestä.
januszian
24.08.2006 02:00:08

Toi onki hieno ajatus, mutta nykyään tunnutaan ajattelevan, että vika on tuottaja/äänittäjä/miksaaja-osastolla, jos homma kusee. Kaikkihan voidaan nykyään "muka" hoitaa studiossa...

- JA JUURI SE NYKYPÄIVÄSSÄ KUSEEKIN! Ennen se feimi piti ansaita osaamisella...!! Nykyään sinne mennään perseellä ja tisseillä ja Antti Tuiskulla...

Jos haluu hommia tehdä, joutuu vähän karsimaan tuosta idealistisesta "taikaa narulle"- ajatuksesta, vaikka se totta onkin. Parempi vaan korjata ja soittaa itse kaikki jälkeen päin tarpeen vaatiessa. Työtähän se ääniäijän homma kuitenkin vaan on. Joskus on kyllä sitten hauska myös äänittää helmiä ja fiilistellä.

- Onneksi meitsi ei teekään mitään rahasta. Itse ajattelin keskustelun aika yleistävänä enkä niinkään pelkän nauhottajan näkökulmasta. Enkä itteäni minään nauhottaja/miksaajana ees pidä. Omistan kampetta ja huvittelen.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
ejhfi
24.08.2006 07:41:52

En voi oikein muuta todeta kuin, että kuulostaa juuri siltä miltä kyseisen aikakauden demot yleensäkin kuulostavat noin niin kuin soundillisesti. Omilla kotinurkilla oli tuohon aikaan parikin verstasta, missä tehtailtiin ihan saman soundisia tuotoksia. Se oli sitä "midiverbien" aikaa se.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Conrad Lant
24.08.2006 09:19:18

- JA JUURI SE NYKYPÄIVÄSSÄ KUSEEKIN! Ennen se feimi piti ansaita osaamisella...!! Nykyään sinne mennään perseellä ja tisseillä ja Antti Tuiskulla...

Ei sitä eroa niin hirveästi tolla osastolla ole koskaan ollut. Muinaishistoriassa kun artisti ei osannut käytettiin studiomuusikoita, nykyään laulaa beat detective ja autotune kun se on vaan niin paljon halvempaa.

Sinänsä en näe mitään pahaa sen lopullisen tuotoksen kokoamisessa useammasta otosta jos sovituksellinen näkemys yms. on soittajalla muuten hanskassa. Itse asiassa kun on tullut äänitettyä useampaa tässäkin ketjussa kirjoittanutta niin aikalailla jokaisen kohdalla on näin tehty :-)
No one prayed for Sodom
Raimo
24.08.2006 11:47:34

Hei, toihan on aika kova! Sehän pitäisi vaan remasteroida. ;)

Äläs nyt, Antti on pirun lahjakas olemaan Antti Tuisku.
Uutta näytettä...
Timo JM
24.08.2006 16:27:59

Ei sille pysty tekemään mitään kun se on pelkkää kaiun lätinää :-(
...siis mun mielestä.
blueroom
24.08.2006 23:03:32

oujee! suomen police ;)
Raimo
24.08.2006 23:12:35

oujee! suomen police ;)

Joo, ja Van Halen- sointukiertoa... Rok!
Uutta näytettä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)