![]() 18.08.2006 18:59:30 (muokattu 18.08.2006 19:01:54) | |
---|---|
Nytpä tuli mieleeni erityisen hyvää suomalaista rumpuzoundia: J.Karjalainen & Electric Saunan Marjaniemessä -levyllä on hienon kuuloista hommaa ihan tosin koko paska mut rummutkin kuulostaa todella hyvältä. Siitä mistä aita on matalin... | |
![]() 18.08.2006 19:16:14 | |
Asiaa sivuten. Kun 70-luvulla Rick Wakeman duunasi King Arthur levyään, kulutti hän pelkästään omien sanojensa mukaan kolme päivää pelkästään snaren/virvelin mikittämiseen. Ei senpuoleen, koko levy on älyttömän hyväsoundinen. | |
![]() 18.08.2006 19:18:02 | |
Asiaa sivuten. Kun 70-luvulla Rick Wakeman duunasi King Arthur levyään, kulutti hän pelkästään omien sanojensa mukaan kolme päivää pelkästään snaren/virvelin mikittämiseen. Ei senpuoleen, koko levy on älyttömän hyväsoundinen. 70-luvulla... heh. mikähän oli kondis? : ) Siitä mistä aita on matalin... | |
![]() 18.08.2006 20:11:21 | |
70-luvulla... heh. mikähän oli kondis? : ) Vaikka Rick olikin alkomahoolin uljas ystävä tuolloin, duuninsa hän teki kunnialla. Eikä sitä voi kiistää kukaan joka tuotoksiaan kuuntelee. Ei ihan kevyttä kauraa ja puolihuolimattomasti hutaistua. Täysiverinen ammattilainen ja vieläpä erittäin hyvä sellainen. Pistäkää perässä. | |
![]() 18.08.2006 20:30:07 | |
mikähän oli kondis? : ) Stadis... ja aina snadis. Vähintään. Rumpusoundi on ehkä karuin esimerkki siitä et kun soittaja osaa sitä on aika hankala jo sössiä, mut jos ei niin ei. | |
![]() 18.08.2006 20:31:13 | |
Asiaa sivuten. Kun 70-luvulla Rick Wakeman duunasi King Arthur levyään, kulutti hän pelkästään omien sanojensa mukaan kolme päivää pelkästään snaren/virvelin mikittämiseen. Ei senpuoleen, koko levy on älyttömän hyväsoundinen. Metallican Black Albumin rumpuja tehtiin puoli vuotta mitä ei kyllä lopputuloksesta huomaa millään tavoin. | |
![]() 18.08.2006 20:33:29 | |
Asiaa sivuten. Kun 70-luvulla Rick Wakeman duunasi King Arthur levyään, kulutti hän pelkästään omien sanojensa mukaan kolme päivää pelkästään snaren/virvelin mikittämiseen. Ei senpuoleen, koko levy on älyttömän hyväsoundinen. Jos mä nyt oikein muistan jotain stooria, niin Rush tai joku vastaava olisi aikoinaan käyttänyt kolme vikkoa pelkkään rumputsekkiin. No, sehän on heidän ongelmansa. Mutta tohon kuuntelemiseen: musta r&r on soundia, joten jos joku juttu kuulostaa hyvältä, on se hyväsoundinen. Ja jos asia on päinvastoin, sitä ei kuuntele pirukaan, joten se musa ei oo hyvää. Jos sitten samoista jos papereista joku taas sitten tekee kuunneltavaa, niin silloinhan kyse ei ookaan enää samasta teoksesta. Silloin se biisi toimiikin. Onhan sitä tullut vuoskymmenten varrella diggailtua kaikenlaista...mä muistan mimmonen shokki oli kuulla Rock´n Roll Bandin ekaa singleä "I´m Gonna Roll", missä Forsman hakkaa aivan vallankumouksellisen pelkistettyä komppia sen aikaisen koristelun sijaan. | |
![]() 18.08.2006 21:05:21 (muokattu 18.08.2006 21:13:48) | |
Kun 70-luvulla Rick Wakeman duunasi King Arthur levyään, kulutti hän pelkästään omien sanojensa mukaan kolme päivää pelkästään snaren/virvelin mikittämiseen. Jos mä nyt oikein muistan jotain stooria, niin Rush tai joku vastaava olisi aikoinaan käyttänyt kolme vikkoa pelkkään rumputsekkiin. Tossa seinän takana asuu meidän DIVARi bändin Saksasta Suomeen rantautunut basisti joka oli aikanaan useamman vuoden Scorpionsin kiertueilla ääniteknikkona. Kotimaassaan mies on saanut alan koulutuksen ja kertoi, että maailmalla on studioäänityksiin erikoistuneita rumpuspesialisteja jotka tilataan session alussa paikalle varmistamaan paras mahdollinen sointi. (En tiedä oliko tää kenellekään mikään uutinen.) Mä ainakin uskon, että maailmalla tehdään vielä paljon hyväsoundisia levyjä luomurummuilla ilman triggauksia. Jotenkin tuntuisi epäuskottavalta, että esimerkiksi Simon Phillips suostuisi sample-laastarointiin Toton levyillä. Voisin lyödä ziljardista vetoa ( jos mulla olis), että luomu on yhtä kaukana niistä kuulemistani rummuista ku huumorintaju mun vitseistä. Saattaahan se tietysti olla Straton kohdalla noinkin. Paha sanoa kun en ole ollut paikan päällä. Vaan miksei se hyväsoundinen luomutus onnistuisi Suomessa siinä missä muuallakin? ...mä muistan mimmonen shokki oli kuulla Rock´n Roll Bandin ekaa singleä "I´m Gonna Roll", missä Forsman hakkaa aivan vallankumouksellisen pelkistettyä komppia sen aikaisen koristelun sijaan. Hmm, tuskinpa se nyt kovin vallankumouksellisen pelkistettyä oli. Remuhan oli tehnyt samaa jo useamman vuoden :-) ...siis mun mielestä. | |
![]() 18.08.2006 21:09:16 | |
Tossa seinän takana asuu meidän DIVARi bändin Saksasta Suomeen rantautunut basisti joka oli aikanaan useamman vuoden Scorpionsin kiertueilla ääniteknikkona. Kotimaassaan mies on saanut alan koulutuksen ja kertoi, että maailmalla on studioäänityksiin erikoistuneita rumpuspesialisteja jotka tilataan session alussa paikalle varmistamaan paras mahdollinen sointi. (En tiedä oliko tää kenellekään mikään uutinen.) Mä ainakin uskon, että maailmalla tehdään vielä paljon hyväsoundisia levyjä luomurummuilla ilman triggauksia. Jotenkin tuntuisi epäuskottavalta, että esimerkiksi Simon Phillips suostuisi sample-laastarointiin Toton levyillä. www.drumdoctors.com www.drumparadise-la.com Suomessa vastaava meisinki ei ole ihan samassa mittakaavassa... ;) | |
![]() 18.08.2006 21:17:03 | |
Metallican Black Albumin rumpuja tehtiin puoli vuotta mitä ei kyllä lopputuloksesta huomaa millään tavoin. Jesh mutta Rickillä olikin rockorkan ohella myös sinfonia-orkka. Se voi myös tuoda tiettyjä ennalta aavistettvia odotuksia rumpumikityksen suhteen. Eikä se ollut mitään sellon ees taas sahaamista Metallican tapaan. | |
![]() 18.08.2006 22:10:34 (muokattu 18.08.2006 22:12:13) | |
Hmm, tuskinpa se nyt kovin vallankumouksellisen pelkistettyä oli. Remuhan oli tehnyt samaa jo useamman vuoden :-) No onhan Affe Forsman vähän eri tason rumpali kuin Remu, vaikkei samaa karismaa omaakaan, ja vaikka Remu on "vähän" kovempi kaveri. ;-) Affen rumputyöskentelyä oli ja on ilo seurata. Hm. Mä olen muistaakseni viimeksi diggaillut rumpusoundeja yksittäisenä elementtinä silloin kun Eppu Normaalin Akun Tehdas ilmestyi - silloin diggasin Akun hi-hateista, ja siitä miten Pantse ne mikitti. Nykyään en ehkä niin. Jotkut sinänsä huonot ja summittaisesti läiskyvät Phil Taylorin aikaisen Motörheadin overheadsoundit vetoavat muhun nyt enemmän. Muuten asia on mulle aivan samantekevä. Diggaamissani 60-luvun levyissä ei rumpuja usein edes kuule, ja musta olis nykyäänkin asiallista ennemmin jättää virveli kuulumattomiin slovaripuolella kuin tehdä niitä saakelin scorpionshevi-tykinlaukauksia, joista tulee mieleen hyvänäkin päivänä lähinnä Gorki Park ("Bäng bäng, say tättärärää!"). Plussaa saa kaikki, jotka älyävät korvata rokkilevyillä tomit patarummuilla. Se pitäisi tehdä pakolliseksi. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 18.08.2006 22:17:36 | |
Plussaa saa kaikki, jotka älyävät korvata rokkilevyillä tomit patarummuilla. Se pitäisi tehdä pakolliseksi. Sittenhän jenkki-krisnubändi P.O.D. on varmaan sun suosikkeja, satellite nimisellä läpimurtolevyllä on "hittibiisi" nimeltä Youth of the Nation jossa tomikomppi on tuplattu patarummulla. Siisti soundi, Randy Staub äänittänyt ja Chris Lord-Alge miksannut. Gary Gersch teknikkona Drum Fetish -firmasta ja tottakai Gretschin pannut. Hirveä bändi. | |
![]() 18.08.2006 22:19:37 (muokattu 18.08.2006 22:20:50) | |
Uskomattoman hyvät rummut on myös Deep purplen "machine head"-levyllä. Rasmuksen "into"lta löytyy sitten ehkä nykyaikaisempi versio sellasista saundeista, joista diggaan. Ja näähän ei nyt liity mitenkään suomalaisiin rumpukurkomiksaajiin... No mutta. GIGO | |
![]() 18.08.2006 22:30:37 | |
Uskomattoman hyvät rummut on myös Deep purplen "machine head"-levyllä. Rasmuksen "into"lta löytyy sitten ehkä nykyaikaisempi versio sellasista saundeista, joista diggaan. Ja näähän ei nyt liity mitenkään suomalaisiin rumpukurkomiksaajiin... No mutta. Eikös Rasmuksen uusimman rummut nauhoitettu sähkösetillä, symbaalit aitoina. Vahva mielikuva sanoo, että näin jostain lueskelin. "Good is in the details..." | |
![]() 18.08.2006 22:35:46 | |
Sittenhän jenkki-krisnubändi P.O.D. on varmaan sun suosikkeja, satellite nimisellä läpimurtolevyllä on "hittibiisi" nimeltä Youth of the Nation jossa tomikomppi on tuplattu patarummulla. Siisti soundi, Randy Staub äänittänyt ja Chris Lord-Alge miksannut. Gary Gersch teknikkona Drum Fetish -firmasta ja tottakai Gretschin pannut. Hirveä bändi. Neva hööd. (Tosin piti käydä tarkistamassa oliko levy hyllyssä, ei ollut :-) varmaan puolet mun laaserlevyistä on jotain mitä en vapaaehtoisesti kuuntelisi.) Mut Randy Staubilla ja Chris Lord-Algella kuten sillä toisellakin Lord-Algella on hetkensä. Kokeiles joskus oikeita patarumpuja tomikompeissa ennen kuin tyrmäät. Pesee ne noi nykyajan top-10 -soundit miten päin vaan. Muistan kun joskus 70-80 -lukujen taitteessa kuulin ekan kerran pop-biisissä patarumpu-tomifillin (Dag Vagin kappaleessa Rulla På, jos en väärin muista - en oo kuullut levyä enkä koko bändiä sen koommin) ja kuuntelin sen yhden ainoan fillin varmaan 75 kertaa peräkkäin nostaen neulaa taaemmas levyllä, ennen kuin annoin levyn soida loppuun. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 18.08.2006 22:45:27 | |
Eikös Rasmuksen uusimman rummut nauhoitettu sähkösetillä, symbaalit aitoina. Vahva mielikuva sanoo, että näin jostain lueskelin. Ei pidä paikkaansa. | |
![]() 18.08.2006 22:52:28 | |
Kokeiles joskus oikeita patarumpuja tomikompeissa ennen kuin tyrmäät. Pesee ne noi nykyajan top-10 -soundit miten päin vaan. Muistan kun joskus 70-80 -lukujen taitteessa kuulin ekan kerran pop-biisissä patarumpu-tomifillin (Dag Vagin kappaleessa Rulla På, jos en väärin muista - en oo kuullut levyä enkä koko bändiä sen koommin) ja kuuntelin sen yhden ainoan fillin varmaan 75 kertaa peräkkäin nostaen neulaa taaemmas levyllä, ennen kuin annoin levyn soida loppuun. En todellakaan tyrmää! Pitää katsastaa toi biisi, ja toki kokeilla joskus äänittäessä itekin jos on mahdollista. siis se tuplaussoundi sillä P.O.D.:n levyllä on tosi siisti, keskialueella on hieno klangi. Kerran oon soittanut patoja levylle asti, itseasiassa kyseessä oli tässä topikissa mainitun bändin levy "hei lihava ester". Oli säätöä nostaa se patarumpu HIP-studion ikkunasta sisään. | |
![]() 18.08.2006 23:00:54 | |
En todellakaan tyrmää! Pitää katsastaa toi biisi, ja toki kokeilla joskus äänittäessä itekin jos on mahdollista. siis se tuplaussoundi sillä P.O.D.:n levyllä on tosi siisti, keskialueella on hieno klangi. Kerran oon soittanut patoja levylle asti, itseasiassa kyseessä oli tässä topikissa mainitun bändin levy "hei lihava ester". Oli säätöä nostaa se patarumpu HIP-studion ikkunasta sisään. Uskotaan:-) Semmoinen säävaraus, että saatan muistaa biisin väärin. Tästä nyt kumminkin on aikaa. Toinen kokeilemisen arvoinen tuplaus on tuplata rumpukomppi vispilöillä ja kompressoida läjään. Se on kans näitä, mistä on vaikea sanoa miten ne on tehty. :-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 18.08.2006 23:14:07 (muokattu 18.08.2006 23:18:52) | |
Eikös Rasmuksen uusimman rummut nauhoitettu sähkösetillä, symbaalit aitoina. Vahva mielikuva sanoo, että näin jostain lueskelin. Ainaki mä oon näin sanonu ja myös kuvitellut. Asian kuulin f-f-f-falling videon kuvausten jälkeen post-prodin aikana. Mistäs näistä sitten varmasti tietää?!? Ja sit taas toisaalta, mitä väliä...Rummut saundaa kuitenkin superhyviltä. edit: on ne hiton ruåtsalaiset kuitenkin meitä edellä kaikessa... itsemurhatilastoista en ole ihan varma, mutta ainakin muissa asioissa. heko. GIGO | |
![]() 18.08.2006 23:30:42 | |
Ainaki mä oon näin sanonu ja myös kuvitellut. Asian kuulin f-f-f-falling videon kuvausten jälkeen post-prodin aikana. Mistäs näistä sitten varmasti tietää?!? Ja sit taas toisaalta, mitä väliä...Rummut saundaa kuitenkin superhyviltä. edit: on ne hiton ruåtsalaiset kuitenkin meitä edellä kaikessa... itsemurhatilastoista en ole ihan varma, mutta ainakin muissa asioissa. heko. Sen mitä mä oon ruotsalaisten kollegoiden kanssa asiasta jutellu, ne ei ite nää sitä noin ollenkaan. Apinoivat epätoivoisesti Karmilan virvelikaikuja ja Jussilan masterointeja. Mut hei, onhan niillä (meillä) sentään Marie Serneholt. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)