Aihe: Mihin käytätte minkälaisia kompuroita?
1 2 3 4 5
Halsu
06.08.2006 23:46:39

Joo-o. Mullakin on tässä nettikoneella Magix Music Maker ohjelma jolla saa yhdellä hiirenklikkauksella päräytettyä hienoja drum n' bass looppeja joko bassolla tai ilman. Ja tosi helposti!

Eihän sitä koskaan oikeesti tarvi mutta helppoa se on!

Taisit missata pointin tahallasi??

Itse en ole vielä löytänyt yhtään asiaa jonka Logicilla/Cubasella/jne. pystyisi tekemään mutta Acidilla ei. Kyllä niitä varmaan on, uskoisin, mutta vastaan ei tosiaan ole tullut.

Kun samat asiat pystyy tekemään yhtä hyvin usealla eri tavalla, tykkään valita sen joka on minusta helpoin ja tehokkain.

Loopit olivat esimerkkinä vain koska tuon interfacefilosofoan erot noin hahmoittaa nopeasti ja ilman ylimääräistä selittelyä. Tai siis niin luulin ;-)
CU -- Eki
Antti1
06.08.2006 23:48:55 (muokattu 06.08.2006 23:49:19)
Pojat, miten tämä liittyy kompressoreihin?

EDIT: Tai äijänkäppyrät, ihan miten vaan ite tykkäätte.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Halsu
06.08.2006 23:51:45

EDIT: Tai äijänkäppyrät, ihan miten vaan ite tykkäätte.

Äijänkäppyrä taitaa olla jo lähempänä totuutta ,-/

Vaan toden sanoit, livisti taas pahemman kerran, sorry.

...ja terkkuja Timolle sinne pirittahotelliin!
CU -- Eki
loosah
06.08.2006 23:53:53

No eiks se liity sillee, että acidin loopit on jollain tavalla kompressoitua dataa? = )
GIGO
milcoin
06.08.2006 23:59:01
Taisit missata pointin tahallasi??

Eikun mulla on oikeesti se MM. Ostin Stockalta, 49.99 eur.

Itse en ole vielä löytänyt yhtään asiaa jonka Logicilla/Cubasella/jne. pystyisi tekemään mutta Acidilla ei. Kyllä niitä varmaan on, uskoisin, mutta vastaan ei tosiaan ole tullut.

On niitä, usko pois.

Kun samat asiat pystyy tekemään yhtä hyvin usealla eri tavalla, tykkään valita sen joka on minusta helpoin ja tehokkain.

Tietenkin.

Loopit olivat esimerkkinä vain koska tuon interfacefilosofoan erot noin hahmoittaa nopeasti ja ilman ylimääräistä selittelyä. Tai siis niin luulin ;-)

Mites olisi esimerkki elävästä elämästä? Esimerkin antaminen toiminnosta jota kukaan ei kuitenkaan käytä, kuuluu musaliikkeen myyjälle.

Ja kannattaa aina softaa suositellessa kertoa vähän millasta hommaa niillä yleensä duunaa.

Ja sit yks juttu. Näppäinpikakomennot nopeuttaa työskentelyä DAW:issa _huomattavsti_hiiriklikkailuun verrattuna. Se joka väittää muuta, ei oo koskaan tehny oikeesti äänisoftalla töitä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
07.08.2006 00:01:16
No eiks se liity sillee, että acidin loopit on jollain tavalla kompressoitua dataa? = )

Hoho.

Mut ei jos venyttää.

Se on silloin expandoitu.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
loosah
07.08.2006 00:11:04
Näppäinpikakomennot nopeuttaa työskentelyä DAW:issa _huomattavsti_hiiriklikkailuun verrattuna. Se joka väittää muuta, ei oo koskaan tehny oikeesti äänisoftalla töitä.

Nyt ku tota rupes miettimään, ni melkein ainoo toiminto johon käytän hiirtä on kursorin paikan osoittaminen tai plugarin twiikkaminen. Melkein kaiken muun hoitaa näppis.

Tääkään ei nyt millään tavalla liittynyt kompressoreihin, paitsi tuon plugari-sanan mainitseminen...
GIGO
Halsu
07.08.2006 00:30:20

Mites olisi esimerkki elävästä elämästä? Esimerkin antaminen toiminnosta jota kukaan ei kuitenkaan käytä, kuuluu musaliikkeen myyjälle.

Jaa, etkö koskaan tuo materiaalia projektiin, tee sille crossfadeja jne??

Itse teen noin lähes jokaisessa projektissa.

Se, että tuo on helpompaa Acidissa kuin muissa esimerkkisoftissa ei vaikuta kovin paljoa perinteiseen rock/pop nauhoitteluun, kaikkeen muuhun kyllä.

Ja kannattaa aina softaa suositellessa kertoa vähän millasta hommaa niillä yleensä duunaa.

Vegasilla editoin ja teen Tv-tuotantojen ääniä, Acidilla äänittelen pääasiassa ihan perinteistä pop/rock musaa oikeilla soittimilla soitettuna sekä jonkin verran midiä (sekin yleensä oikeasti soitettua, soundit vaan softasyntsasta).

Noita looppiominaisuuksia oon käyttänyt lähinnä kun on tarttenut äkkiä "ilmaista" musaa johonkin tuotantoon.

Ja sit yks juttu. Näppäinpikakomennot nopeuttaa työskentelyä DAW:issa _huomattavsti_hiiriklikkailuun verrattuna. Se joka väittää muuta, ei oo koskaan tehny oikeesti äänisoftalla töitä.

Tottakai - joissain tapauksissa. Vaan ei kaikissa. Ja jos luit aiemmat postini, kyllä ne näppislyhennykset noistakin löytyy.

Mitä töiden tekemiseen tulee, aikoinaan (öh, 90-luvun alkupuolella) elätin itseni lähes pelkästään äänihommilla, nykyään teen enemmän kuvaa... mutta kyllä minä joka viikko jotain äänihommiakin teen edelleen.

Mainitsit että Cubase/Logic -osastolta löytyy ominaisuuksia jotka Vegasista puuttuvat... haluaisitko mainita yhden tai kaksi?? Kiinnostaa ihan oikeesti.
CU -- Eki
milcoin
07.08.2006 00:54:50
Jaa, etkö koskaan tuo materiaalia projektiin, tee sille crossfadeja jne??

Itse teen noin lähes jokaisessa projektissa.

Ei noita juttuja voi verrata tollai. Käytön helppous on osien summa, ei yksittäisten toimintojen ketjuttaminen tms. Joskus tollanen toiminto voi estää nopean työskentelyn jne.

Se, että tuo on helpompaa Acidissa kuin muissa esimerkkisoftissa ei vaikuta kovin paljoa perinteiseen rock/pop nauhoitteluun, kaikkeen muuhun kyllä.

Tuo esimerkki nyt oli vaan aika ihmeellinen. Mites esim. moniraitamateriaalin editointi, tiedostonhallinta, routtaus, automaation editointi ja muut perusasiat. Ja ennenkaikkea itse äänitystilanne ja siihen liittyvät sessiota nopeuttavat tekijät. Kun kaiken pitää tapahtua nopeasti mielellään niin että kukaan ei missään vaiheessa kiinnitä huomiota mihinkään tekniseen.

Mutta tottahan on että leffahommissa tarvitaan monesti ihan erilaisia juttuja kuin musan teossa. Enkä mä tiedä kuinka suuri osa tälläkin voi olla post-porukkaa.

Vegasilla editoin ja teen Tv-tuotantojen ääniä, Acidilla äänittelen pääasiassa ihan perinteistä pop/rock musaa oikeilla soittimilla soitettuna sekä jonkin verran midiä (sekin yleensä oikeasti soitettua, soundit vaan softasyntsasta).

Kiitos.

Tottakai - joissain tapauksissa. Vaan ei kaikissa. Ja jos luit aiemmat postini, kyllä ne näppislyhennykset noistakin löytyy.

Perusidea on se että mitä enemmän näppilyhennyksiä käytät, sitä nopeammin työ etenee. Usko pois.

Mitä töiden tekemiseen tulee, aikoinaan (öh, 90-luvun alkupuolella) elätin itseni lähes pelkästään äänihommilla, nykyään teen enemmän kuvaa... mutta kyllä minä joka viikko jotain äänihommiakin teen edelleen.

Ehkä ne hommat kärjistyy silloin kun istuu niiden kanssa 24/7. Kaikki mahdolliset tilanteet tulee eteen jne. Jos taas tekee hitaammalla tempolla niin pikkujutuilla ei oo niin väliä.

Mainitsit että Cubase/Logic -osastolta löytyy ominaisuuksia jotka Vegasista puuttuvat... haluaisitko mainita yhden tai kaksi?? Kiinnostaa ihan oikeesti.

Esim. yhteensopivuus monen muun pajan kanssa?
kivi
07.08.2006 01:17:59 (muokattu 07.08.2006 01:21:10)

Vaikea sanoa, kun mulla on kyllä ostettu Acid, mutta se ei ole todellakaan uusin.

Cubase/Logic -osastolla sellaisia nastoja juttuja joita mä arvostan (saattaa olla Acidissakin nykyään, Vegasia en oo käyttänyt koskaan):

-Helpot ja monipuoliset routtaukset joko virtuaalitiskin ja aliryhmien kautta, tai vaikka ulkokautta
-Hyvin toimiva plugarituki, kutakuinkin kaiken saa kelpaamaan
-Freeze-efektointi
-Raidan muokkaus maalaamalla
-Monipuoliset monitorointioptiot latenssinkorjauksineen
-Raitojen äänitysvalmius ilman eri säätöjä
-Raitojen todella monipuoliset vienti- ja tuontioptiot
-Intuitiivinen snapshot-automatiikka eli pöydän saa tosi nätisti lukemaan ja kirjoittamaan
-Erittäin toimiva midiosasto, kaikkineen
-Pöydässä valmiit EQ:t ja koko kanavan viilauksien saaminen graafisessa muodossa yhdelle ikkunalle

Mitä vielä? Logicin valtteja on vielä se loistava "Energize"-toiminto ja ehkä kaikkein intuitiivisin kuminauhamuokkaushässäkkä raidoissa mitä missään (Pro-Tools puree pölyä). Se on myös ehkä vaikein ohjelma jonka koskaan olen manuaalista opetellut.
:-)

Siitä vanhasta Acidista muistelisin, että kaikki kyllä kävi nopeasti, mutta jonkinlaisessa matalaresoluutioisessa välitilassa, eli duunatessa ei kuullut lopullista juttua vaan vain sinne päin olevan työversion..?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
07.08.2006 01:42:05

Ei noita juttuja voi verrata tollai. Käytön helppous on osien summa, ei yksittäisten toimintojen ketjuttaminen tms.

Tästä olemme täysin samaa mieltä -

Tuo esimerkki nyt oli vaan aika ihmeellinen. Mites esim. moniraitamateriaalin editointi,

Toimii hyvin - tukee ripple -editointia jne. Voit myös esim. niputtaa haluamasi raidat folder trackiksi ja leikellä sitä kuin se olisi yksi raita.

tiedostonhallinta,

Itse käytän ihan perinteistä windowsin tiedostonhallintaa, mulla on aika vakiintuneet ja omasta mielestäni fiksut hakemistorakenteet jolloin homma pysyy hanskassa.

Tuossa on kyllä myös media manager, jolla voi lisätä metadataa fileisiin, tehdä hakuja jne.

routtaus,

Taittuu busseihin, auxeihin ja tietty suoraan mastereihin (myös 5.1). "Insertit", eli siis efektipaikat löytyy kanavista, busseista ja mastereista. Ja tietysti niistä AUX -efekteistä.

automaation editointi

Suoraan timelinellä, mukavia apuja, saa esim nauhoitetusta slideridatasta ylimääräiset keyframet pois jne.

ja muut perusasiat. Ja ennenkaikkea itse äänitystilanne ja siihen liittyvät sessiota nopeuttavat tekijät. Kun kaiken pitää tapahtua nopeasti mielellään niin että kukaan ei missään vaiheessa kiinnitä huomiota mihinkään tekniseen.

Äänityskanavien input-routtaus yhden napin takana, tukee punch in/outia, useampia ottoja samalle raidalle, reaaliaikaista inputmonitorointia (kanavaan laitetuilla efekteillä ja ilman) jne.

Perusidea on se että mitä enemmän näppilyhennyksiä käytät, sitä nopeammin työ etenee. Usko pois.

Kyllähän minä niitä käytänkin, aina kun se nopeuttaa toimintaa. Näppislyhennykset ovat luonnolisesti vapaasti confattavissa, kuten interfacekin.

Ehkä ne hommat kärjistyy silloin kun istuu niiden kanssa 24/7. Kaikki mahdolliset tilanteet tulee eteen jne. Jos taas tekee hitaammalla tempolla niin pikkujutuilla ei oo niin väliä.

Poppihommia oon päässyt pääosin tekemään ihan omaan rauhalliseen harrastustahtiin, noita muita taas hirmu ressissä 24/7 - nytkin on vielä monen tunnin duuni tehtävänä, deadline huomenaamulla. Jää taas unet väliin (niinkuin jäi vapaa viikonloppukin ;-)

Esim. yhteensopivuus monen muun pajan kanssa?

Kaipa tuokin on ominaisuus ;-)

Vegas tukee AAF:ää ja EDL:ää, Acid näköjään ei.
CU -- Eki
Halsu
07.08.2006 02:06:52

-Helpot ja monipuoliset routtaukset joko virtuaalitiskin ja aliryhmien kautta, tai vaikka ulkokautta
-Hyvin toimiva plugarituki, kutakuinkin kaiken saa kelpaamaan
-Raidan muokkaus maalaamalla
-Monipuoliset monitorointioptiot latenssinkorjauksineen
-Raitojen äänitysvalmius ilman eri säätöjä
-Raitojen todella monipuoliset vienti- ja tuontioptiot
-Erittäin toimiva midiosasto, kaikkineen

Nuo ylläolevat tuntuisivat kaikki löytyvän - ulkoikautta routtaukseta en ole varma, enpä oo ottanut selvää kun mulla ei ole sitä tukevaa rautaa.

-Freeze-efektointi
-Intuitiivinen snapshot-automatiikka eli pöydän saa tosi nätisti lukemaan ja kirjoittamaan
-Pöydässä valmiit EQ:t ja koko kanavan viilauksien saaminen graafisessa muodossa yhdelle ikkunalle

Näistä olen hieman epävarmempi -

- Jos freeze -efektointi tarkoittaa efektien "jäädyttämistä" suoraan äänitiedostoon, tuo muistaakseni onnistuu kyllä.

- Tuosta mikserituesta muistelisin että ainakin jonkinlainen supportti sille löytyy kyllä, tuohonkaan en ole paneutunut kun en moista rautaa käytä. ReWireä tuo taisi kanssa tukea.

- Noissahan ei ole "perinteistä mikseriä" lainkaan, kaikki prosessointi (volume/pannia lukuunottamatta) tapahtuu joko DirectX tai VST -plugareilla. Niitä saa ladottua peräkkäin "tabeihin" käytännössä melko rajattiomasti, mutta vain yhden interface kerrallaan on näkyvissä.

Mitä vielä? Logicin valtteja on vielä se loistava "Energize"-toiminto ja ehkä kaikkein intuitiivisin kuminauhamuokkaushässäkkä raidoissa mitä missään (Pro-Tools puree pölyä). Se on myös ehkä vaikein ohjelma jonka koskaan olen manuaalista opetellut.
:-)

Mää taas en innostunut Logicin kuminauhoista erityisemmin... voi taas olla sen vanhentuneen PC -logicin vikaa. "Energize" toiminto on minulle uusi tuttavuus.

Siitä vanhasta Acidista muistelisin, että kaikki kyllä kävi nopeasti, mutta jonkinlaisessa matalaresoluutioisessa välitilassa, eli duunatessa ei kuullut lopullista juttua vaan vain sinne päin olevan työversion..?

Kyllä tuo ihan lopullista tekee koko ajan ymmärtääkseni...

Kävin netissä katselemassa miltä uusimmat Cubase / Logic näyttävät, ja ainakin Cubase oli saanut ilahduttavassa määrin Acidmaisia piirteitä. Hienoa, heh!
CU -- Eki
Mikael
07.08.2006 09:45:40

mitens ne kompensaattorit? käytättekö?
Siitä mistä aita on matalin...
Halsu
07.08.2006 10:22:36

mitens ne kompensaattorit? käytättekö?

Tosiaan ,-)

Mä kompressoin / limitoin useimmiten kolmeen kertaan suhtkoht hienovaraisesti - kutakin raitaa, kutakin ryhmää ja vielä mastereita.

Aika usein mulla on masterinserteissä semmonen kompressio/limitointisetuppi, joka vastaa "oikeampaa" finaalin masteroimista lyttyyn - eli kuuntelen valmiiksi "masteroitua". Itselleni tuntuu olevan helpompi löytää hyvähkö balanssi näin.
CU -- Eki
kivi
07.08.2006 11:04:52
Aika usein mulla on masterinserteissä semmonen kompressio/limitointisetuppi, joka vastaa "oikeampaa" finaalin masteroimista lyttyyn - eli kuuntelen valmiiksi "masteroitua". Itselleni tuntuu olevan helpompi löytää hyvähkö balanssi näin.

Olen kokeillut samaa viime aikoina, ja vaikka se onkin pakko kytkeä pois ääntä huonontamasta ennen lopullisen miksauksen laskettamista, siinä on tietty järki.

Ollapa joku niin hyvä kompressori, ettei se yhtään kiusaisi mastereissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
07.08.2006 11:50:12 (muokattu 07.08.2006 23:38:36)

Olen kokeillut samaa viime aikoina, ja vaikka se onkin pakko kytkeä pois ääntä huonontamasta ennen lopullisen miksauksen laskettamista, siinä on tietty järki.

Ollapa joku niin hyvä kompressori, ettei se yhtään kiusaisi mastereissa.

Mulla on masterissa viime aikoina majaillut dbx 566 tai/ja LA-4 tai sit softana Fairchild 610.
Siitä mistä aita on matalin...
Timo JM
07.08.2006 22:13:50 (muokattu 07.08.2006 22:45:12)

Tuli mieleen, että viimeksi kun testasin ACID:in 5 versiota ihmettelin kun yhteen raitaan ei saanut piirrettyä muuta kuin yhtä luuppia. Biisissä kun rumpuosuus voi kuitenkin koostua todella monesta luupinpätkästä saattaa rumpuihin ilmeisesti palaa useampia kymmeniä raitoja? Vai enkö ole osannut käyttää ohjelmaa oikein?

Mä harrastan tota samaa ja laitan lyttääjät sitten pois päältä ennen lopullista prosessointia. Toki täytyy myös kuunnella ilmankin, ettei joku (vaikkapa virveli) ole kohtuuttoman lujalla.
...siis mun mielestä.
Halsu
07.08.2006 23:41:25

Tuli mieleen, että viimeksi kun testasin ACID:in 5 versiota ihmettelin kun yhteen raitaan ei saanut piirrettyä muuta kuin yhtä luuppia. Biisissä kun rumpuosuus voi kuitenkin koostua todella monesta luupinpätkästä saattaa rumpuihin ilmeisesti palaa useampia kymmeniä raitoja? Vai enkö ole osannut käyttää ohjelmaa oikein?

Juu silleen ne vanhat versiot toimi. Idioottimaista. Uusimmassa ei oo enää tota(kaan) ongelmaa.

Aina silloin tällöin onnistuu tuo masterien miksatessa ruttaaminen niin hyvin että käytän sitä omaa setuppia loppuun asti, ja teen ruttaamattoman kopsun vaan backupiksi jos muistan...

Omaan ja kaveripiirin käyttöön tulevat demot jäävät yleensä tälle asteelle.

Julkaistavaksi menevän kaman (lähinnä siis ne TV -spotit jne.) taas käyn usein ruttaamassa masterille jossain oikeammassa paikassa jossa on asianmukainen kuuntelu jne.
CU -- Eki
loosah
07.08.2006 23:43:47
Mä harrastan tota samaa ja laitan lyttääjät sitten pois päältä ennen lopullista prosessointia. Toki täytyy myös kuunnella ilmankin, ettei joku (vaikkapa virveli) ole kohtuuttoman lujalla.

Itse miksaan yleensä perusbalanssit jne. ilman mitään masterkompuraa. Miksauksen keskivaiheilla laitan sitten kompuran päälle saadakseni vähän fillistä ja tietääkseni, miltä tuotos voisi kuulostaa masteroinnin jälkeen. Lopullisen bouncen teen kuitenkin lähes aina ilman mitään muuta ku analog channelia. Annan sitten masteroijan hoitaa loput.

Vaikka duuni ei menis edes erillisen masteroijan kautta, on signaaliketju sama. Sitten "masteroin" itse eri sessiossa kuunnellen ja katsellen vain stereoraitaa.
GIGO
Antti1
07.08.2006 23:48:44 (muokattu 07.08.2006 23:51:06)
Kun aihepiiri kerran lipsuu muutenkin pahasti, niin kysäisenpä "yhden" mieltäni askarruttavan kysymyksen: kuuluuko mielestänne master-kanavan rukkaaminen (eq, kompressori jne.) miksausvaiheeseen, jos se parantaa miksauksen soundia? Pitäisikö lähtökohtaisesti saada homma toimimaan yhtä loisteliaasti ilman masterin koplaamista? Saatteko sen toimimaan? Missä menee loppupeleissä miksaamisen raja? Eikö masterointipajan guru kuitenkin löydä melko varmasti tuoreilla korvillaan parannettavaa, vaikka miksaaja olisi mielestään kiillottanut homman ihan loppuun asti? Kuinka paljon on hyvää jättää tarkoituksella varaa masterointiin, vai kannattaako pyrkiä parhaimpaansa jälkeenpäin tehtävää parantelua täysin huomioimatta? Oletan nyt, että tuskin ketään miksatessa ihan ruttuun vielä vetää. Tai jos vaikka vetääkin, niin onko homma menetetty?

EDIT: Pistetään samantien tukkimiehen kirjanpito pystyyn, että kuinka moni lukee ton yhden sanan tuolta alkupäästä väärin...
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)