Aihe: Laulumikki pitkäsoitolle
1 2 3
Sinap
16.01.2006 23:33:01
Noista lauluraidoista kannattaa tehdä oma masteri jolloin masteroinnissa niitä voidaan vielä lämmittää erikseen jollain analogi/putkiEQ:lla yms. tilpehöörillä, taikka vetäää nauhan kautta.

Tuo laitetaan korvan taakse :) Voiks siinä olla sitten kaikki prosessointi mukana? Ekut tietenkin mut esim kaiku? Vai sillee et ottaa puhtaan laulun, jolloin jättäis masteroijan harteille sen? Jos käyttäis siellä vasta jotain pro kompuraa ni silloin kaikua ei voi tietty olla. Sen verran olan itekin masterointia harrastanu et laulun irrottaminen muusta massasta helpottais touhua.
hannu666
16.01.2006 23:38:24
Laulu on kuitenkin biisin tärkein elementti, jonka soundia on tyhmää pilata vaan sen takia, että sen sais mahdollisimman lujaa. Enempi se kompura siihen soundiin vaikuttaa kun ne muutamat bitit.

Niin on, en mäkään nyt sentään sitä laulua niin lyttää että saundi menis pilalle, joku roti :o)
milcoin
16.01.2006 23:43:43
Noista lauluraidoista kannattaa tehdä oma masteri jolloin masteroinnissa niitä voidaan vielä lämmittää erikseen jollain analogi/putkiEQ:lla yms. tilpehöörillä, taikka vetäää nauhan kautta.

Miks vaan lauluista?Kyllä mä stemmit ymmärrän mutta niitä ei tehdä ton takia.
Kyllä siinä masterointisetää ahdistaa jos pitää prosessoida raitoja erikseen masteroinnissa.

Tollasen operaation jälkeen saattaa kyllä olla objektiivisuus kaukana...
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
hannu666
17.01.2006 07:57:51 (muokattu 17.01.2006 20:38:11)
En ole päässyt kokeilemaan mutta tämä mikki olisi kiinnostava:

http://www.violet-design.ee/index.p … ;Itemid=99&op=page&SubMenu=

Myydään täällä:
http://www.dolphinmusic.co.uk/?page … dffe0325adc&manufacturer_id=331

Nämä Violetit ovat Blue mikkien alkuperäisen suunnittelijan uusia (ja vanhoja) mikkejä, eli tuolla taitaa olla Bluenkin merkillä myytyjä malleja.

Etusista en tiedä kun nuo hyvät kaupan etuset on vähän liian tyyriitä (joten siis rakennan itse). Neve Portico olisi hyvä. Focusritella varmaan äänittää riittävän puhtaasti. Noista lauluraidoista kannattaa tehdä oma masteri jolloin masteroinnissa niitä voidaan vielä lämmittää erikseen jollain analogi/putkiEQ:lla yms. tilpehöörillä, taikka vetäää nauhan kautta.

Testasin joskus Riffiin pari Bluen mikkiä, Baby bottle ja Bottle, toi baby bottle oli hintasekseen erittäin hyvä ja näyttää samalta ku toi Violetin Junior- mikki, tsekkaan speksit jos löydän ne bluen omat vielä jostain niin katsotaan olisiko kyseessä sama tai miltei sama mikki, sitä voin suositella lämpimästi.

Ite Bottle, ei ollut kovin hyvä muussa ku laulussa, ja hintaa mikillä yli 5000 euroa...aika hurjaa touhua...

Ps. Neven portico ON hyvä... :o)
BenGlenton
17.01.2006 16:01:07
Hoplaa,

Shuren SM7 lähtisi tällä hetkellä 380e ebaysta, kotipaikka Saksassa.

http://cgi.ebay.de/Dynamisches-Stud … ssPageNameZWD4VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jos jotain kiinnostaa, itsellä ei valitettavasti ole varallisuutta tällä hetkellä poistaa tuota.
www.supremecourtband.fi
ile.pop
20.01.2006 12:01:51 (muokattu 20.01.2006 12:04:55)
Olen kyllä ymmärtänyt, että jotkut masterointisedät (Suomessakin(halutessa)) koostavat lopullisen tuotoksen esim. :(kaikki stereoita) rummut efekteineen, muut efekteineen, laulut efekteineen tai kuivana ja lauluefektit erikseen. Tai ihan sillä yhdistelmällä millä haluaa.=D

Edit: Ja pienenä lisäyksenä alkuperäiseen, että ehkä kannattaisi kokeilla niitä mikkejä kyseisen solistin kanssa. Se kun vain on surullista mutta totta, että ei se U47 tai reference cardioid ihan kaikille sit kuitenkaan sovi. Ilmeisesti SE-electronics tekee mikkejään jo kohtuullisella tasalaadulla ja osissa kohtuusoundi?
milcoin
20.01.2006 17:42:47
Olen kyllä ymmärtänyt, että jotkut masterointisedät (Suomessakin(halutessa))

Toi on leffahommissa ihan ok mutta ei kyllä musapuolella. Masteroinnista menee koko tarkoitus jos noin tekee.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
ile.pop
20.01.2006 23:09:45
Täytyy pojilta vielä varmistaa tämä asia jahka törmään, mutta kyllä tämmöiset bouncet toolsista otettiin ulos ja mainittiin masterointi samassa lauseessa. Ja ihan kyllä pelimiehet kyseessä, tai sit mä olin tosi pahasti ulkona siinä tilanteessa=D.
On guuluu...
milcoin
21.01.2006 01:03:13
Täytyy pojilta vielä varmistaa tämä asia jahka törmään, mutta kyllä tämmöiset bouncet toolsista otettiin ulos ja mainittiin masterointi samassa lauseessa. Ja ihan kyllä pelimiehet kyseessä, tai sit mä olin tosi pahasti ulkona siinä tilanteessa=D.

Kyllähän noin VOI tehdä. Kuinka järkevää se on musahommissa, on toinen asia.
passe
21.01.2006 19:35:36 (muokattu 21.01.2006 19:41:27)
Olisko kellään piffata jotakin hyvää linkkiä, jossa noista biteistä ja piikeistä kerrottaisiin ytimekkäästi. On niin paljon tätä hajatietoa ko. aiheista, että olis mukava saada opeteltua nää jutut lopultakin edes jotenkuten kunnolla. Miten bitit ja piikit korreloivat toisiaan, mitkä ovat yleisiä asetuksia nauhoitettaessa jne... Joku jo tossa mainitsi, ettei pop/rock hommissa ole niin väliä äänitätkö 16 vai 24 bittisenä? Varmaankin meikäläisen korvilla vähintäänkin totta, mutta eipä tuosta haittaakaan lie, jos yrittää kiskoa maksimaalisen laadun irti laitteista. "Good is in the details...". Ja nämä "piikit", puhutaanko nyt siis softan nauhoitus-asetuksista, vai kompuran gain reductionista?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)