Aihe: Rumpujen viritys
1 2 3
Roberto
22.12.2005 07:40:50

En voi enempää yhtyä tohon!! Uskokaa tai älkää mutta metallin äänittäminen on HUOMATTAVASTI vaativampaa kun esim. Rockin äänittäminen, kokemuksen syvällä rintaäänellä!!! On muuten tullut nauhoitettua MUUTAMA rokkki ja hevilevy...

On muuten ihan oma alansa toi metallin äänittäminen.

Vaativampaa vai älyttömämpää?
Mikael
22.12.2005 09:16:52 (muokattu 22.12.2005 09:17:06)

Uskokaa tai älkää mutta metallin äänittäminen on HUOMATTAVASTI vaativampaa kun esim. Rockin äänittäminen, kokemuksen syvällä rintaäänellä!!! On muuten tullut nauhoitettua MUUTAMA rokkki ja hevilevy...

No nyt kun on oikein ammattimies paikalla, niin kerros amatöörille jotta mikä siitä metallista tekee niin huomattavasti vaativampaa?
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Antti1
22.12.2005 10:36:09
Jos sä olet amatööri, niin mä oon varmaan ihan aloittelija, mutta yritetään. Mun kokemukseni mukaan metalliheebot haluaa soundeihinsa enempi kaikkea, kun kaiken pitää olla ison ja massiivisen kuuloista. Biisitkin on usein kovin nopeatempoisia ja sovitukset ei oo kovin väljiä --> pitää mahduttaa (liian) paljon kamaa pieneen tilaan ja saada kaikki vielä kuulumaan. Tosin ei joku Bohemian Rhapsodyn kaltainen rockooppera välttämättä sen helpompi nakki ole...

En mä tiiä, veikkaisin että johtuu lähinnä metallimiesten paskasta soundikorvasta ja huonosta sovitustaidosta. Muhun noi ainakin pätee. :)
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
hannu666
22.12.2005 14:17:05 (muokattu 22.12.2005 14:23:00)
No nyt kun on oikein ammattimies paikalla, niin kerros amatöörille jotta mikä siitä metallista tekee niin huomattavasti vaativampaa?

Eipäs aleta piikittään, täälä on varmasti ammattilaisia joka musiikin saralta joka veneeseen, niinkuin olet sinäkin.

Perus rokkia on aika paljon helpompi tehdä, pari kitaraa ja soolot, rummut basso ja laulut plus stemmat, ehkä jotain hilavitkutinta jos sille tuntuu.

Metallissa taas mennään eri kaavan kautta, Rummut, normibasso, säröbasso, vähintään 4-8 leadikitaraa, ja niihin melodiat ja soolot, koneet, sekä huutolaulu, puhtaat laulut ja siihen päälle hilavitkuttimet.

Esimerkki mun tekemästä pläjäyksestä rokkia, (vaikka "pellin alla möyrii") biisi :

http://www.netikka.net/jat/index.php?sivu=1&alasivu=3#

Esimerkki mun tekemästä pläjäyksestä heviä:

http://www.nicoleband.com/mp3/Nicole-Valta.mp3

Toki on vaan mun mielipide mutta mun mielestä kummatki miksaukset ajavat hyvin asiansa, toiseen on vaan mennyt aikaa kolme kertaa enemmän niin äänitykseen sekä miksaukseenkin, ja ehkä tossä hevimätössä nyt on hieman enemmän instrumentteja saada mahtumaan taajuusvasteeseen ku rokissa, saat miettiä pariin otteeseen mitenkä lähdet rakentaan tota pakettia ettei mee munilleen ja lopputulos on kamalaa mössöä.

Ja siitä vielä, miksi ihmeessä kun täälä palstalla ilmaisee mielipiteensä niin joku urpo hyökkää heti kimppuun, eikö tähän keskustelun pitäisi luoda meille jotain avarakatseisuutta ja olla hyvää oppia itsekullekkin, ja vielä mukavaa ajanvietettä?

Jouluja!!
hannu666
22.12.2005 14:23:53
Vaativampaa vai älyttömämpää?

Rokkiin verrattuna kumpaakin :o)
Mikael
22.12.2005 14:34:23

Eipäs aleta piikittään...

Snadiin piikkiin kandee totutella. Täähän on vaan tällasta ystävällismielistä pikku sanailua : )

Mulle vaan pisti silmään toi että joku musastaili on mukamas lähtökohtaisesti jotenkin vaativampaa kun joku toinen. Kaikki on kuitenkin tapauskohtaista ja vaativuus on ainakin mun mielessä ihan muuta kuin vaan editoinnin, raitojen ja säädön määrä.

Joulua vaan sinnekin. Mä panin just pukille Neumann-tilauksen vetämään : )
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Notefix
22.12.2005 15:47:03

Mulle vaan pisti silmään toi että joku musastaili on mukamas lähtökohtaisesti jotenkin vaativampaa kun joku toinen. Kaikki on kuitenkin tapauskohtaista ja vaativuus on ainakin mun mielessä ihan muuta kuin vaan editoinnin, raitojen ja säädön määrä.

Jep, täsmälleen samoilla linjoilla!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
milcoin
22.12.2005 23:37:24
Perse edellä puuhun sanon minä. Jos puhutaan siitä mikä on vaativaa ja mikä ei, pelkkä musatyyli ei yksin vaikuta.

Kysehän on (toivottavasti) aina loppujen lopuksi siitä miten biisin tunnetila välittyy kuulijalle. Korjatkaa jos olen väärässä mutta sen ympärille koko ääniteteollisuus on rakennettu. Ja jossain musassa tunnelma välittyy siitä että soitto on tiukkaa, kitarat isoja, virveli napakka, basari lätkyy yms. Toisessa hommassa on taas tärkeämpää laulajan tulkinta, pieni nokillaan soittaminen yms.

Molemmissa kuulijaa kosiskellaan eri tavoin. Ja yhtä paljon.

Joten mun mielestä se, että grindirumpalin pitäis vetää kokonaisia ottoja on sama kuin jonkun blueslaulajan tunettaminen. Siinä ei oteta huomioon sitä miten biisin tunnelma välittyis parhaiten kuulijalle.

Hyvää Joulua muuten itse kullekin, softaan ja outboardiin katsomatta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Notefix
23.12.2005 11:13:51

Kysehän on (toivottavasti) aina loppujen lopuksi siitä miten biisin tunnetila välittyy kuulijalle.

Jep, noin. Loppujen lopuksi aika yksinkertaista....noin niinku teoriassa.

Hyvää Joulua muuten itse kullekin, softaan ja outboardiin katsomatta.

Samaa!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)