![]() 24.11.2005 09:35:47 | |
---|---|
Siis "automatic track coloring" on se ominaisuus. Muistaakseni projektin täytyy olla luotu SX3:lla, että homma pelaa. | |
![]() 24.11.2005 09:36:38 | |
OK, kattelen kunhan pääsen musakoneen äärelle... -=Botnee!!=- | |
![]() 24.11.2005 11:25:10 | |
Millä latenssilla? Jos puhut äänikortin kuuntelumikserin käyttämisestä, ei kelpaa. Ei näpräämistä! :P No omassa systeemissä (äänikorteissa omat cpu:t) latenssi on 2-10ms. Silti ulkoiset vermeet käytössä helpompia, omasta mielestäni. Mut jokainen tekee tyylillään. Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia. | |
![]() 24.11.2005 12:16:54 | |
Itse oon käyttäny Nuendoa, PT:n Le ja HD(vai mikä tdm se nyt onkaan) versioita sekä himasta löytyy cubase. Ite oon huomannu omalla kohdallani että PT:n kanssa on nopeampi(helpompi?) äänittää ja hinkata jotain "eiku, eiku"-kohtia. Miksaaminen sen sijaan on itselleni PALJON miellyttävämpää cubasella(tai nuendolla). Näin mun kohdallani. Jos ei toimi ni ei toimi. Ei se sillä parane että sä pistät puol kämppää matalaks. | |
![]() 24.11.2005 12:55:59 | |
No omassa systeemissä (äänikorteissa omat cpu:t) latenssi on 2-10ms. Silti ulkoiset vermeet käytössä helpompia, omasta mielestäni. Mut jokainen tekee tyylillään. Kuten sanoin, sen erillisen äänikortin softamikserin näprääminen itse editorin lisäksi ei oikein nappaa... Juuh, monta erillistä kuuntelua on huomattavasti helpompi luoda isolla tiskillä. 10ms on muuten jo aika paljon. Ja tuon latenssin vaihtelu se vasta pelottavalta kuulostaakin. Mutta toki jokainen tyylillään, ja TDM- toollssit maksavat pirusti. Ei kaikkien budjetissa. Blah. | |
![]() 24.11.2005 13:59:12 | |
Raitojen "taustavärejä" joo, mutta itse waveja ei. Vai voiko? Cubasefoorumilla ainakin toivottiin tätä ominaisuutta SX 4:seen. Tätäkään en oikein ole hahmottanut. Kerropa mulle miten, koska defaulttina ei ainakaan tule. Pikkujuttuja joo, mutta mukavuutta ei ole koskaan liikaa! Ja käytän pääasiallisesti Cubasea. 3 versioissa ainakin saa tylsän lookin päälle ;) --> Preferences-->event display-->ruksi pois colorize event background ja ruksi päälle transparent events. | |
![]() 24.11.2005 14:24:43 | |
10ms on muuten jo aika paljon. Ja tuon latenssin vaihtelu se vasta pelottavalta kuulostaakin. Onhan se 10ms:a aika jonka ääni tarvitsee kulkeakseen hiukka päälle 3m. | |
![]() 24.11.2005 14:24:47 | |
Kuten sanoin, sen erillisen äänikortin softamikserin näprääminen itse editorin lisäksi ei oikein nappaa... Juuh, monta erillistä kuuntelua on huomattavasti helpompi luoda isolla tiskillä. Äänikortit tottelee täysin Logicia. Esim Cubasen kanssa homma ei toimisi. 10ms on muuten jo aika paljon. Ja tuon latenssin vaihtelu se vasta pelottavalta kuulostaakin. Latenssi riippuu täysin pluginista. Kompurat esim. on tuo 2ms. Massiivinen kaiku saattaa venyä 10ms. Raudan vuoksi latenssi on "kiinteä". Toistossa latenssi on 0ms. Mutta toki jokainen tyylillään, ja TDM- toollssit maksavat pirusti. Ei kaikkien budjetissa. Näimpä. Itse valitsin Logicin kun sain edullisesti (alle 50% ovh:n). Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia. | |
![]() 24.11.2005 14:51:51 | |
Onhan se 10ms:a aika jonka ääni tarvitsee kulkeakseen hiukka päälle 3m. Siirrä pirun hyvin soittavan komppisektion bassoraitaa 10ms ja kuuntele. Blah. | |
![]() 24.11.2005 15:08:49 (muokattu 24.11.2005 15:15:29) | |
Eiköhän ne inputit näytä just sitä mitä muuntimiin työntää.. oikeesti. Inputti klippaa mutta kanava ei. Eli jos katot vaan kanavaa, et huomaa klippausta. Voit groupata mikserin kanavia komennolla ALT+G jolloin ryhmitys toimii myös edit-ikkunassa... Mutta ryhmä koskee vain raitoja/kanavia, ei regioneita niinkuin PT:ssä on helppoa kun leikkaat kansioraidasta palasia ja siirtelet niitä klippikohtaisella pituustyökalulla, se vaikuttaa kaikkiin kansion alla oleviin audioraitoihin kerralla. Huonon oton paikkaaminen hyvällä sellaisella on kolmen hiirenpainalluksen takana. Ja kansioraidat saa + -merkistä auki salamannopeasti. Mutta et voi tehdä folderiin fadeja tai esim autiomaatiota, ethän? Ja tosiaan, miksi IHMEESSÄ haluat kahdesta inputista yhdelle raidalle? tee mieluummin stereoraita josta ajat kahdesta monoinputista sisään ja myöhemmin voit klikata oikeella (PC) mikserin kanavan PAN -ikkunaan, valitse sieltä Dual Panning (se keskimmäinen vaihtoehto) ja voit monottaa/pannata kumpaakin monosignaalia stereon sisällä hyvin visuaalisesti miten tahdot pitämällä vasenta hiirennappia alhaalla liikuttaessasi. kätevää. En keksi äkkiä yhtään käyttöä tolle sun stereoraitakikkailulle mutta on tavallista summata esim. kaksi mikkiä yhdelle raidalle. Mikseri-ikkunassa ei voi vaihtaa kanavien järjestystä, se on totta mutta onko se huono jos se "täytyy" tehdä edit -ikkunassa. Raidasta kiinni ja siirto. Miksei niitä voi siirtää molemmissa ikkunoissa jos siirto kuitenkin koskee molempia ikkunoita? Ja siihen automaatioon. Protools toimii samalla periaatteella, paitsi Nuendo antaa oman automation -raidan audion alle + -merkistä. Eli sun täytyy ensin valita listasta automaation kohde jotta voit sitä muokata, kummassakin softassa. Jos haluat liittää vaikka LA-2A:n plugarin säädön automaatioon, se täytyy hakee listalta ja lisätä automaatioraidan toimintoihin. Nuendossa toimii kyllä myös niinkinpäin että meet plugariin, pistät Writen päälle ja kosket hiirellä haluamaasi nappia. Tämän napin toiminto ilmestyy samantien automaatiolistan ensinäkymään. Jos toi on kökkö ni on sitten protoolskin. Ihan miten tahdot. Automaation editoiminen on paljon muutakin kuin käsiteltävän parametrin valinta. Ja jos keksit protoolsissa nopeemman tavan kutistaa/laajentaa audiota tempoon samalla pitcillä tai ilman ni kerro. Nuendossa se onnistuu tuplaklikkaamalla audioraitaa ja maalaamalla audiosta halutun osan. Sitten vaan kerrot sille mihin tempoon haluat sen pistää ja painat enter. Ja se on siinä. On onnistunu jopa 120 BPM audiosoolon mätsääminen täydellisesti 105 BPM tempoon. Ja samalla pitchillä. Sieltä täytyy vaan valita se stretch/pitch -työkalu aktiiviseksi ennen toimintoa. en nyt muista mikä sen nimi oli mutta single audio editorin oikeessa yläkulmassa. Tämä siis N3:ssa. Audiosuiteen on olemassa useita plugareita jotka tekee just ton. Lisäksi voit kutistaa tai venyttää audiota ihan omalla työkalulla. Vielä yks juttu (tää ei koske sua eikä ketään muutakaan yksittäistä kirjoittajaa): Miettikää kahdesti ennekuin kommentoitte tyyliin: Se ja se softa on paljon nopeampi, enemmän toimintoja, kivemmat värit yms. Kyllähän kotinikkari voi tehdä ihan millä vaan ja saada ajan kanssa hyvää jälkeä. StudioTYÖSKENTLYSSÄ on kuitenkin paljon muutakin huomioitavaa. Toimintavarmuus on yksi. Yhteensopivuus on toinen. Ja se mikä sun mielestä on nopeeta editointia voi ammattilaiselle olla onnetonta räpellystä. Mutta juu, jatketaan mielenkiintoista keskustelua. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 24.11.2005 15:19:42 | |
Siirrä pirun hyvin soittavan komppisektion bassoraitaa 10ms ja kuuntele. Soita kitaraa kolmimetrisellä piuhalla (piuha suorana), eli kolmen metrin päässä kombosta. Eikö tule soittamisesta mitään, kun latenssia on aivan mielettömästi? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 24.11.2005 16:23:12 (muokattu 24.11.2005 16:26:38) | |
Soita kitaraa kolmimetrisellä piuhalla (piuha suorana), eli kolmen metrin päässä kombosta. Eikö tule soittamisesta mitään, kun latenssia on aivan mielettömästi? Siirsitkö ja kuuntelitko jo sitä bassoraitaa? Nää ois niinku näitä etenä/ takana- asioita, comprende? ...Ja studiossahan useimmiten se kitaravahvistimen elementti siirretään muusikon korvan juureen lähimikityksen ja luurikuuntelun keinoin. :P Blah. | |
![]() 24.11.2005 16:51:54 | |
Siirsitkö ja kuuntelitko jo sitä bassoraitaa?...Ja studiossahan useimmiten se kitaravahvistimen elementti siirretään muusikon korvan juureen lähimikityksen ja luurikuuntelun keinoin. :P :p ittelles... No en ole soittanut studiossa pohjia luurit päässä sitten 80-luvun. Hyvin on sujunut. Samoin treenikämpillä ja keikoilla. Edellisen kerran olen kokenut soittoa haittaavaa latenssia langattoman lähettimen kanssa noin vuonna 1993 kun tuli pakottava tarve kuunnella miltä se kitarasoundi nyt sille miksaajalle kuulostaa. Mutta että latenssin poistamiseksiko niitä luureja ja lähimikitystä käytetäänkin? Bassoraidan siirtäminen ei kerro mitään. Kysehän on siitä, pystyykö basisti enää soittamaan jos hän kuulee soittamansa äänen sadasosasekunnin viiveellä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 24.11.2005 16:56:32 | |
Muutama metri soitossa ei tunnu missään, mutta 10ms latenssi on ihan karmeeta! Mikä lie, onko ne latenssiluvut sitten oikeesti isompia vai mikä, mutta ero on huima. "Would you believe he has eye infection?" | |
![]() 24.11.2005 16:58:57 | |
Äänikortit tottelee täysin Logicia. Esim Cubasen kanssa homma ei toimisi. Riippuu äänikortista, tolla ei oo välttämättä mitään tekemistä softan kanssa. Hyvä galluppi tämä. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 24.11.2005 17:56:06 (muokattu 24.11.2005 18:50:48) | |
Muutama metri soitossa ei tunnu missään, mutta 10ms latenssi on ihan karmeeta! Mikä lie, onko ne latenssiluvut sitten oikeesti isompia vai mikä, mutta ero on huima. Tätä olen yrittänyt sanoa... Sen lisäksi, kuuntelulatenssi saattaa hyvinkin haitata laulajan vireitä ja muuta kummallista. Ei ole olallakohautettava asia. Blah. | |
![]() 24.11.2005 18:25:18 | |
Vielä yks juttu (tää ei koske sua eikä ketään muutakaan yksittäistä kirjoittajaa): Miettikää kahdesti ennekuin kommentoitte tyyliin: Se ja se softa on paljon nopeampi, enemmän toimintoja, kivemmat värit yms. Kyllähän kotinikkari voi tehdä ihan millä vaan ja saada ajan kanssa hyvää jälkeä. StudioTYÖSKENTLYSSÄ on kuitenkin paljon muutakin huomioitavaa. Toimintavarmuus on yksi. Yhteensopivuus on toinen. Ja se mikä sun mielestä on nopeeta editointia voi ammattilaiselle olla onnetonta räpellystä. Mutta juu, jatketaan mielenkiintoista keskustelua. Eli PT on ainoa oikea vaihtoehto ammattimaiselle työskentelylle? | |
![]() 24.11.2005 18:48:41 (muokattu 24.11.2005 18:50:01) | |
Eli PT on ainoa oikea vaihtoehto ammattimaiselle työskentelylle? Ei tietenkään. Mutta kaupallisen äänitysstudion pää-äänitysvälineen, editorin ja mikserin yhdistelmänä tällä hetkellä mielestäni markkinoiden paras hintaansa nähden. Mutta jokaiselle yksittäiselle osa-alueelle löytyy varmasti yhtä hyvä ellei parempikin vaihtoehto- varsinkin jos rahaa haluaa käyttää reilusti enemmän kuin mitä PT HD rautoineen maksaaa... :) Ja tosiaan, muut softat toimivat varmasti paremmin esim. säveltäjän työkaluina. Blah. | |
![]() 24.11.2005 19:24:40 | |
Ei tietenkään. Mutta kaupallisen äänitysstudion pää-äänitysvälineen, editorin ja mikserin yhdistelmänä tällä hetkellä mielestäni markkinoiden paras hintaansa nähden. Mutta jokaiselle yksittäiselle osa-alueelle löytyy varmasti yhtä hyvä ellei parempikin vaihtoehto- varsinkin jos rahaa haluaa käyttää reilusti enemmän kuin mitä PT HD rautoineen maksaaa... :) Ja tosiaan, muut softat toimivat varmasti paremmin esim. säveltäjän työkaluina. No se olikin ironinen kysymys.. Jos seuraa ulkomaisia foorumeita, niin ei PT ole ihan niin kuningas enää. Mua vaan rasittaa väitteet että PT on ainoa ammattilaisäänityksen työkalu, vaikket sinä niin ole sanonutkaan eikä kukaan muukaan täällä suoraan. Kovia juttuja tehdään monilla muillakin, eikä ne ole mitään "räpläyssoftia". Mä käytän HD ProToolsia toisessa duunissa (+control24), toisessa Nuendoa. Mä henkilökohtaisesti olen tykännyt hoitaa sessioita Nuendolla. Siinä ei enää ole kysymys paremmuudesta vaan mihin on tottunut. No joo, tästä on turha väitellä. nimim. Alsihad | |
![]() 24.11.2005 19:42:34 | |
Inputti klippaa mutta kanava ei. Eli jos katot vaan kanavaa, et huomaa klippausta. Edelleen, sulla on väärä meteringmoodi päällä jos klippausta ei jossain kohtaa näy. Mutta et voi tehdä folderiin fadeja tai esim autiomaatiota, ethän? Tota pitää kokeilla, ainakin noita voi cuttailla yms... ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)