Aihe: Suositelkaa ammattilaista joka miksaisi ja masteroisi levymme
1 2 3 4
cubasisti
18.09.2005 11:15:07
Tämä nyt ei asiaan oikeastaan liity, mutta millä ihmeen laskutoimituksella 9/5=1

Kokonaislukujen jakolaskulla, josta heitetään jakojäännös pois. Tietokoneen kokonaislukuyksikkö laskee juuri sillä tavalla. Pyöristyksiä ei ole.
cubasisti
18.09.2005 11:58:38 (muokattu 18.09.2005 12:04:57)
En jaksais alkaa vääntää noista pyöristysvirhejutuista

Myöhäistä! Nännännää.

mutta sanotaan, että jos ohjelman summausväylän dynamiikka-alue on 192 desibeliä (32 bittiä * 6 desibeliä)

Sanotaan vaan, mutta väliäkös sillä, kun ei ole mitään 32 bittiä
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_F … nt_Standard#Single-precision_32_bit

Jos ohjelma pitää signaalit sisäisesti 32-bittisissä liukuluvuissa, niin merkitseviä numeroita ei ole 32 bittiä vaan 25. Tiesit varmaan.

"Dynamiikka-aluetta" 8-bittisellä eksponentilla (joka 32-bittisissä IEEE-liukuluvuissa on) riittää muistaakseni +750dB yli nollatason, mutta ne ovat tietysti ihan huuhaa-desibelejä. Etenkin siinä vaiheessa, jos eksponentti näyttää jotain muuta kuin nollaa, eli kun signaali on mennyt yli 0dBFS:n, liukulukujen automaattinen skaalausominaisuus alkaa todella aiheuttaa niitä pyöristysvirheitä.

saat olla vähintään kosmista värähtelyä suoraan aistiva ninja jos tosissasi väität että tuolla pyöristelyllä on jotain merkitystä.

On sillä jotain merkitystä. Kun puhutaan miksaus-"engineistä", niin aika harvoin niitä käytetään pelkkään summaukseen kaikki feiderit nollassa. Jokainen kerto- tai jakolaskuja sisältävä vaihe (vahvistus, feideri, EQ, efekti, jne), jonka signaali käy läpi, aiheuttaa uuden kerroksen virhettä.

SX1 vs. SX2 -kysymykseen veikkaisin, että johtuu panorointilain eroista.

EDIT: Yritin keksiä jotain sanottavaa threadin aiheeseenkin, mutta en keksinyt mitään.
sami_sumea
18.09.2005 12:41:48 (muokattu 18.09.2005 12:43:47)

Jos ohjelma pitää signaalit sisäisesti 32-bittisissä liukuluvuissa, niin merkitseviä numeroita ei ole 32 bittiä vaan 25. Tiesit varmaan.

Ok, sori, mun moka.. "Oikeaa" tarkkuutta ei tosiaan ole käytössä enempää kuin nuo mantissa-bitit (joita on muuten 23) antavat, plus 1 joka tulee sign-bitistä.

Saat piparisi. Eri asia on sitten voiko noita pyöristysvirheitä mitenkään ikinä kuulla, ja se, onko jossain muussa softassa tuo toteutettu paremmin, koska koko tuon signaalketjun lopputulokseen vaikuttavat myös käytetyt plugarit ja niiden tapa hoitaa laskenta. Eli edelleen uskon, että eri engineiden tapaa hoitaa tuo summaus on mahdotonta kuulla.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
cubasisti
18.09.2005 13:01:48 (muokattu 18.09.2005 13:05:10)
Ok, sori, mun moka.. "Oikeaa" tarkkuutta ei tosiaan ole käytössä enempää kuin nuo mantissa-bitit (joita on muuten 23) antavat, plus 1 joka tulee sign-bitistä.

Hmm. Eikö se ole kummiskin 25 bittiä. Kattos kun sitä mantissan ylintä bittiä ei tarvitse koskaan tallentaa, kun se on aina 1. Olisi haaskausta, jos bitti numero 22 olisi aina 1, eikö totta? IEEE-systeemi ottaa tämän huomioon. EDIT: No joo, kun kerran kaikissa numeroissa on yksi bitti sama, niin ei sitä voi oikein "tarkkuudeksi" sanoa. Eli sikäli tarkkuutta on 24 bittiä.

Eli edelleen uskon, että eri engineiden tapaa hoitaa tuo summaus on mahdotonta kuulla.

Sulla on siihen täysi oikeus.
zmb
18.09.2005 13:16:58
Vitti! Tää aihe menee kokoajan vaan perselleen...

Eihän noista teidän laskujutuista tavis tajua yhtään mitään!
Mites jos palattaisiin alkupeäiseen aiheeseen tai kubasen eroihin?!

Tämä menee vielä naurettavammaksi .. ja jätkät suoltaa laskukaavoja ihan tosissaan! Jou jou.
stam1naaa!
sami_sumea
18.09.2005 13:49:39

Tämä menee vielä naurettavammaksi .. ja jätkät suoltaa laskukaavoja ihan tosissaan! Jou jou.

Pitäähän sitä jotain tekemistä olla tässä nauhoittelun ohessa kun kitaristi käy röökillä :)

Mut joo, kyllä tää menee naurettavuuksiin, et eiköhän lopeteta tähän..

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Mohla
18.09.2005 14:04:29

Joo, lukkoa ja bannia!
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Marzi
22.09.2005 23:44:50

Täällä lapr päin on ammattiukkoja jotka hoitaa masteroinnin ammattitaidolla ja hyvällä jäljellä. N. 30-50e/lätty

Täyspitkä levy, ammattimies ja 50€?
JEP jep. Hyvä tuntipalkka.

Lapr päin taitaa olla €uron inflaatio aika paljon muuta Suomea kovempaa.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
askomiko
23.09.2005 12:02:17 (muokattu 23.09.2005 12:02:34)
Lapr päin taitaa olla €uron deflaatio aika paljon muuta Suomea kovempaa.
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
Ukko
23.09.2005 16:27:41

JEP jep. Hyvä tuntipalkka..

Oikeasti aika sairasta tämän maailman meno eli sulle ei tarvis maksaa paljon mitään palkkaa osaamisestasi mutta minun työni on niin vaikeaa ja arvokasta että siihen ei pienet rahat riitäkään.
dewil
24.09.2005 19:18:16

Oikeasti aika sairasta tämän maailman meno eli sulle ei tarvis maksaa paljon mitään palkkaa osaamisestasi mutta minun työni on niin vaikeaa ja arvokasta että siihen ei pienet rahat riitäkään.

Että, mitäettä???
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
-septimisti-
24.09.2005 22:52:34
Ei saatana.
milcoin
25.09.2005 08:48:17
JEP jep. Hyvä tuntipalkka.

Lapr päin taitaa olla €uron inflaatio aika paljon muuta Suomea kovempaa.

Mitäs arvelet että ammattilaisella menee levyn masterointiin aikaa. Siis jos editointi jätetään kokonaan pois. Heitä arvio.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
xerxes
25.09.2005 16:20:37
Mitäs arvelet että ammattilaisella menee levyn masterointiin aikaa. Siis jos editointi jätetään kokonaan pois. Heitä arvio.

10 minuuttia??? Ainakin tuosta hinnasta päätellen.
Relax.
Ukko
26.09.2005 19:02:33

Että, mitäettä???

Sitä sitä.
zmb
28.09.2005 22:26:02

Mäne ja tiedä.

Ainakin liikkui kotistudiossa tehdyn 4 biisin levyn kanssa, ainakin kahtena eri versio cd:n kanssa paikallisessa musakaupassa kaverilla kuunteluttamassa.
stam1naaa!
milcoin
29.09.2005 01:12:38

Mä oon kattonu vierestä kun ammattilainen teki sävytystä n. 5 min/biisi. Loppuaika menikin järjestystä ja fadeja miettiessä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Mikael
29.09.2005 08:54:09

Mä oon kattonu vierestä kun ammattilainen teki sävytystä n. 5 min/biisi. Loppuaika menikin järjestystä ja fadeja miettiessä.

Mä oon kattonut vierestä kun ammattilainen teki sävytystä n. 15-20 min/biisi, eli noin 3-4 kuuntelukertaa per biisi niin, että ekalla kuuntelulla ei tehty vielä mitään muuta kuin kuunnteltu. Koko hommaan (11 bisiä) meni kuutisen tuntia (sis. ruokailu ja tauot).
"melkein puoliammattilainen"
lurkki
29.09.2005 09:45:09
Ihan vaan ajatuksena:
Voisiko olla niin että nopeasti kuunneltu ja duunattu masterointi toimii jopa paremmin kuin puhki ruuvattu a/b-testattu ja sweepattu. Tietenkin, jos sen näin muotoilee.

Välttämättä nopeus ei johtuisi presettien käytöstä ja yliolkaisuudesta. Tietenkin referenssi pitää olla tuossa tapauksessa päässä eikä genre-artistien levyillä.

joopajoo
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
milcoin
30.09.2005 21:44:50
Ihan vaan ajatuksena:
Voisiko olla niin että nopeasti kuunneltu ja duunattu masterointi toimii jopa paremmin kuin puhki ruuvattu a/b-testattu ja sweepattu. Tietenkin, jos sen näin muotoilee.

Juurikin näin. Tiedän tyyppejä jotka "masteroi" yhtä biisiä 2 päivää. Sitä kutsutaan opiskeluksi eikä masteroinniksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)