Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5186 187 188 189 190244 245 246 247 248
Aki
14.10.2012 22:35:54

Lahtari: Kuulostaako oikealta jos basarimikkinä käyttämäni Audix D-6 vaatii gainia clippaamiseen asti että mikki suostuu toistamaan yläpäätäkin.

Bassarissa ei luonnostaan yleensä ole kovin paljon yläkertaa. Klipatessa muodostuva diskantti on säröä, sitä et halua mukaan. Mutta tarkistaisin seuraavat asiat:

- Kuulostaahan bassari luonnossa halutulta, eikä ole esimerkiksi täynnä superlonia?
- Kokeile eri sijoituksia. Syvyys- ja leveyssuunnan sijoitukset vaikuttavat molemmat mikin poimimaan soundiin merkittävästi.
- Kokeile varmuuden vuoksi eri mikkipiuhalla ja eri mikserin/äänikortin kanavalla.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Antti1
14.10.2012 22:56:22
Aki: Bassarissa ei luonnostaan yleensä ole kovin paljon yläkertaa.

On tai ei, niin D6 ei ole kyllä millään muotoa tummemmasta päästä noita värittyneen kuuloisia dynaamisia basarimikkejä. Esim. toiseen perustuttuun B52 verrattuna se on varsin raikkaan kuuloinen yläpäästään mun mielestä. Sikäli toi luonnehdinta kuulostaa kovin oudolta.

Mä en tiedä tarkalleen D6:n kapselin kiinnityksestä mitään, vaikka moisen olen omistanutkin, mutta ainakin OM-sarjalaisissa se on vähän mallia heikko. Ei voi vasaroida SM58:n tapaan. Mä lähtisin ensialkuun noiden piuhojen yms. lisäksi tarkastamaan, ettei mikin sisällä ole ainakaan mitään selkeästi näkyvää fyysistä hätää.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Lahtari
15.10.2012 00:12:44 (muokattu 15.10.2012 00:17:55)

Kiitos neuvoista. Kyseinen Audixi on reagoinut samalla lailla tuolla Tascamin äänikortilla ja Soundcraftin mikserillä. Punavalon pitää pilkahtaa, että tapahtuu mitään yläpäässä. Mahtaako noissa riittää sitten gaini ruokkimaan tuota rohmua. Molemmissa pitää mennä clippauksen rajoilla että mikki herää eloon. Basarissa ei muuten ole demppiä ja nuijapuolella on vielä muovilätkä lisänapsua tuomassa. Että kyllä siitä rummusta napsua tulee, mikki ei vaan suostu taltioimaan. Tuossa taannoin nauhoteltiin eri basaria ja siellä sitä napsua kyllä riitti. Tosi tarkkaa oli vaan sielläkin gainin kanssa.
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Antti1
15.10.2012 00:58:09
Jaa niin, toi gainipuoli jäi huomiotta. Mä en koskaan ole huomannut, että D6 olisi mitenkään erityisen vaativa mikki etuasteen suhteen. Koskaan ei ole kamalasti tarvinnut siis gainia nostella tiskistä niin live kuin äänityshommissakaan. Jokin kuulostaa olevan rikki.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Aki
15.10.2012 01:15:24 (muokattu 15.10.2012 01:16:30)

Lahtari: Tuossa taannoin nauhoteltiin eri basaria ja siellä sitä napsua kyllä riitti.

Kuulostaa siltä että joko D6 on mennyt sittemmin rikki, tai sitten tämä kyseinen bassari on se ongelma. Gain ei itsessään vaikuta taajuustoistoon, eli havaitsemasi diskantti on säröä.

Pystytkö kokeilemaan ongelmabassaria jollain muulla mikillä, tai jotain muuta bassaria (tai edes äänilähdettä) tällä D6:lla?

Edit: Kokeile myös se D6 toisella mikkipiuhalla.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Mysteria
15.10.2012 12:05:09

Eikö tuota napsahdus-soundia saa sitten equttamalla? Jos basari menee nauhalle omalla raidallaan niin luulisi tämän olevan hyvinkin yksinkertaista. Täällä siis toinen aloittelija. Itse käytän demotuksissa Superluxin WH5-mikkiä ja napsut otetaan mikserin equlla.
http://maihinnousu.net/a/2585
Antti1
15.10.2012 12:07:14
Mysteria: Eikö tuota napsahdus-soundia saa sitten equttamalla? Jos basari menee nauhalle omalla raidallaan niin luulisi tämän olevan hyvinkin yksinkertaista. Täällä siis toinen aloittelija. Itse käytän demotuksissa Superluxin WH5-mikkiä ja napsut otetaan mikserin equlla.

Ei eq:lla voi luoda yhtään mitään soundiin, jota siinä ei jo itsessään ole. Jos signaalista puuttuu yläpää, niin sitten se puuttuu eq:n vääntelyn jälkeenkin. Siksi on tärkeää aina koittaa taltioida joko täysin valmis signaali, tai ainakin ääni, joka sisältää kaiken halutun informaation jatkotyöstöä ajatellen.
rintapek
15.10.2012 12:15:11

Mysteria: Eikö tuota napsahdus-soundia saa sitten equttamalla? Jos basari menee nauhalle omalla raidallaan niin luulisi tämän olevan hyvinkin yksinkertaista. Täällä siis toinen aloittelija. Itse käytän demotuksissa Superluxin WH5-mikkiä ja napsut otetaan mikserin equlla.

Ei. Jos signaalitiessä on jotain hämärää, tai jos se mikki on vaik rikki, niin se ei equlla ehjäänny.

Periaatteessa tietty kitarankin saa vireeseen softalla, mut himputisti helpommalla pääsee, jos virittää skitan ennenko painaa rec- nappia.
One kind of music only - the good kind
Mysteria
15.10.2012 12:21:55

rintapek: Ei. Jos signaalitiessä on jotain hämärää, tai jos se mikki on vaik rikki, niin se ei equlla ehjäänny.

Periaatteessa tietty kitarankin saa vireeseen softalla, mut himputisti helpommalla pääsee, jos virittää skitan ennenko painaa rec- nappia.

No joo, totta. Ajattelin vain, että tätä metallimusiikissa jo standardiksi tullutta basarisoundia harvemmin saa aikaan akustisella rummulla. Tai joku voisi minulle nyt kertoa, miten se oikeasti tehdään. Itse olen vain laittanut mikin basarin sisään osoittamaan lyöntikalvoa ja equttanut rajusti. On toiminut meillä treenikäytössä ja biisien esituotantodemoja tehdessä.
kivi
15.10.2012 12:28:06 (muokattu 15.10.2012 12:30:07)
Mysteria: No joo, totta. Ajattelin vain, että tätä metallimusiikissa jo standardiksi tullutta basarisoundia harvemmin saa aikaan akustisella rummulla. Tai joku voisi minulle nyt kertoa, miten se oikeasti tehdään. Itse olen vain laittanut mikin basarin sisään osoittamaan lyöntikalvoa ja equttanut rajusti. On toiminut meillä treenikäytössä ja biisien esituotantodemoja tehdessä.

Jaa, "märkä" basari? Lyöntikalvoon Flam Slam tai vastaava, kalvoa hiukan löysemmälle, kova nuija ja sitten EQ:lla jyrkkä kuoppa 50 ja 2500 Hz väliin. Kuulostaa ihan kamalalta :-P

Edit: En mä siitä kitaran softalla virittämisestäkään tiedä. Celemony toi joku vuos sitten isolla melulla markkinoille "polyfonisen" Melodynen, mutta nyttemmin ovat aika vaisuja sen suhteen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
15.10.2012 12:29:46
Mysteria: No joo, totta. Ajattelin vain, että tätä metallimusiikissa jo standardiksi tullutta basarisoundia harvemmin saa aikaan akustisella rummulla. Tai joku voisi minulle nyt kertoa, miten se oikeasti tehdään. Itse olen vain laittanut mikin basarin sisään osoittamaan lyöntikalvoa ja equttanut rajusti. On toiminut meillä treenikäytössä ja biisien esituotantodemoja tehdessä.

Kuulostaako tää sun mielestäsi metallisoundilta: http://www.youtube.com/watch?v=b1geaAPxbgI

Se on ainoastaan tasoiltaan ja panoroinnilta säädettyä rummun soundia, ei eq:ta, kompressiota tms.
kivi
15.10.2012 12:34:57
Antti1: Kuulostaako tää sun mielestäsi metallisoundilta: http://www.youtube.com/watch?v=b1geaAPxbgI

Se on ainoastaan tasoiltaan ja panoroinnilta säädettyä rummun soundia, ei eq:ta, kompressiota tms.

Kuulosti kyllä sekä soitto että soundi just niin pahalta kuin metallirummut yleensäkin, eli varmasti lajissaan erinomaiselta :-D

EQ ja kompressio on vain sanoja. Mikkivalinta ja mikin sijoittelu on ekuttamista siinä missä erillislaitteiden käyttö.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
15.10.2012 12:38:10
kivi: Mikkivalinta ja mikin sijoittelu on ekuttamista siinä missä erillislaitteiden käyttö.

Tota pointtia mä koitin tuoda esillekin, eli tärkeää olisi pyrkiä taltioimaan tarkoitusta palveleva soundi. Mut en mä sijoittelua ihan eq:n vastineena näkisi, tai varsinkaan toisinpäin. Totta on kuitenkin, että sekin taajuusvasteeseen vaikuttaa, mutta vaikuttaa paljon muuhunkin.
Mysteria
15.10.2012 12:51:00

Tuolla aikaisemmin sanoinkin, että joku joka paremmin tietää niin voi kertoa miten soundi haetaan, itse heitin vain oman kokemukseni, että miten ollaan toimittu. No, tässä nyt on tullut neuvoja. Mutta voinko mennä säätämään rumpukalvoja löysemmälle jos rumpali on ne jo säätänyt itselleen mielestään optimaalisiksi?
Antti1
15.10.2012 12:55:30
Mysteria: Tuolla aikaisemmin sanoinkin, että joku joka paremmin tietää niin voi kertoa miten soundi haetaan, itse heitin vain oman kokemukseni, että miten ollaan toimittu. No, tässä nyt on tullut neuvoja. Mutta voinko mennä säätämään rumpukalvoja löysemmälle jos rumpali on ne jo säätänyt itselleen mielestään optimaalisiksi?

Mun mielestä sun kannattaa keskustella aiheesta rumpalin kanssa. Jos hänellä on kovin vankkumaton näkemys siitä, että tuolla vireellä tulee hyvä soundi, niin totta se varmaan sitten äänitteellekin välittyy? Mun mielestä mahdollinen huono soundi nauhalla on yksi merkki siitä, että ehkä kaikki ei nyt sit kuitenkaan ole täysin kondiksessa siellä soittimen päässä. Hyvä soundi on melko helppo äänittää vähintäänkin kelvollisena, huonosta on vaikea leipoa edes sitä kelvollista.
Mysteria
15.10.2012 12:59:48

Antti1: Mun mielestä sun kannattaa keskustella aiheesta rumpalin kanssa. Jos hänellä on kovin vankkumaton näkemys siitä, että tuolla vireellä tulee hyvä soundi, niin totta se varmaan sitten äänitteellekin välittyy? Mun mielestä mahdollinen huono soundi nauhalla on yksi merkki siitä, että ehkä kaikki ei nyt sit kuitenkaan ole täysin kondiksessa siellä soittimen päässä. Hyvä soundi on melko helppo äänittää vähintäänkin kelvollisena, huonosta on vaikea leipoa edes sitä kelvollista.

Totta. Meidän rumpali on tosi tarkka kamoistaan ja säädöistään. Muistan eräänkin tapauksen kun menin basarin etukalvon paria ruuvia hieman kiristämään kun näytti että ovat irtoamassa. Rumpali tulee treeneihin ja kysyy heti että miksi tämä kuulostaa tältä. Sen jälkeen olen antanut rumpujen olla :D
rintapek
15.10.2012 13:17:06

kivi:
Edit: En mä siitä kitaran softalla virittämisestäkään tiedä...

Johtunee siitä, että osaat virittää kitaran.

Mut asia, jota mä en ymmärrä on se, et jos on aikomus äänittää akustisia rumpuja ja nähdään vaivaa mikkivalinnoissa ja niiden sijoittelussa... jos se haluttu loppusaundi löytyy suoraan sähkörummusta tai rumpusoftasta?
rintapek
15.10.2012 13:19:17

Mysteria: Mutta voinko mennä säätämään rumpukalvoja löysemmälle jos rumpali on ne jo säätänyt itselleen mielestään optimaalisiksi?

Lyhyt vastaus. Toisten soittimiin ei kosketa. Koskaan.
kivi
15.10.2012 13:21:01
Mysteria: Totta. Meidän rumpali on tosi tarkka kamoistaan ja säädöistään. Muistan eräänkin tapauksen kun menin basarin etukalvon paria ruuvia hieman kiristämään kun näytti että ovat irtoamassa. Rumpali tulee treeneihin ja kysyy heti että miksi tämä kuulostaa tältä. Sen jälkeen olen antanut rumpujen olla :D

Tuo on yks tapa "tappaa" etukalvon sointia. Mutta musta tuntuu nyt kyllä siltä, että teillä ei ehkä rumpalin kanssa oo ihan sama mielikuva siitä, miltä rumpujen pitäis kuulostaa. Voi olla että sinä olet oikeassa, mutta oletko kokeillut sellaista että pyrkisit hakemaan mahdollisimman uskollisesti juuri sitä sointia mikä rumpalin rummuista hänen omilla säädöillään lähtee?
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
15.10.2012 13:22:54
rintapek: Mut asia, jota mä en ymmärrä on se, et jos on aikomus äänittää akustisia rumpuja ja nähdään vaivaa mikkivalinnoissa ja niiden sijoittelussa... jos se haluttu loppusaundi löytyy suoraan sähkörummusta tai rumpusoftasta?

Jos ainoa löytyvä asia on ne akustiset rummut, eikä oo varaa uusiin kamoihin? Tai jos rumpali ei osaa soittaa hyvin sähköpöntöillä ja ei ole halukas esim. mesh-kalvoihin ja triggaamiseen? Kaikilla ei ole ihan loputtomasti rahaa vaativia vaihtoehtoja käytössään, se on varmasti suurin syy. Toisaalta sit taas joku vaan voi yksinkertaisesti haluta soittaa niillä akustisilla ilman sampleja, jotta äänitetty matsku on "aitoa asiaa". Ei se ole tuokaan lainkaan turhanpäiväinen argumentti mun mielestä, jos niin haluaa toimia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)