Antti1 16.08.2012 23:27:57 | |
---|
Lahtari: Voiko tämän http://tascam.com/product/us-1641/ persiissä olevia linjatuloja ruokkia mikserin auxeilla. Ja jos voi, niin minkälainen piuha käypi hommaan ? Voi käyttää ja hommaan käy balansoitu tai balansoimaton plugipiuha, riippuen siitä sun mikseristäsi. Tosin liekö balansoidut auxit kovinkaan yleisiä, sitä en osaa sanoa. "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
Danko 16.08.2012 23:31:56 | |
---|
Lahtari: Voiko tämän http://tascam.com/product/us-1641/ persiissä olevia linjatuloja ruokkia mikserin auxeilla. Ja jos voi, niin minkälainen piuha käypi hommaan ? Äkkiseltään en löytänyt tietoa, onko linjatulot tai mikserin auxit balansoituja, mutta alle 10m vedoilla balansoimattomat kytkennät toiminnee - ts. normi monoplugi-monoplugi. "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 |
Lumikkin 16.08.2012 23:44:30 | |
---|
Loopista: Eli siis pedaalilla voisi tehdä loopin soittaessa - esimerkiksi midikoskettimistolla - mutta eikös sen voisi silloin myös nauhoittaa, koska piuhat koneessa kiinni? Tässä esimerkiksi sellaista looppijuttua, en tiedä sille parempaa nimeä: http://www.youtube.com/watch?v=PTSUR3RHh9M Mielekkäämpää olisi minusta siis soitella ja siitä rakennella kokeilemalla kuin että koneella rakentaa kuviota. Onko jollain ajatus, mikä pedaalin tulisi olla? |
Lumikkin 16.08.2012 23:50:43 | |
---|
Klezberg: --- Tosiaan, mun kokemuksen mukaan tuossa deluxe shockmountissa tuo integroitu pop-filtteri on niin, että ständin täytyy olla laulajan edessä. Mulla kotiäänityksissä olisi useimmiten kätevintä että mikkipuomi tulee sivusta laulajan eteen. Silloin tuo pop-filtteri on väärässä paikassa. Tai sitten en vain ole hoksannut jotain jekkua. Olisiko siihen olemassa jonkinlaista "niveltä", jolla tuon mikkiosan saisi käännettyä. |
Klezberg 16.08.2012 23:55:20 (muokattu 16.08.2012 23:56:21) | |
---|
Lumikkin: Loopista: Eli siis pedaalilla voisi tehdä loopin soittaessa - esimerkiksi midikoskettimistolla - mutta eikös sen voisi silloin myös nauhoittaa, koska piuhat koneessa kiinni? Tässä esimerkiksi sellaista looppijuttua, en tiedä sille parempaa nimeä: http://www.youtube.com/watch?v=PTSUR3RHh9M Mielekkäämpää olisi minusta siis soitella ja siitä rakennella kokeilemalla kuin että koneella rakentaa kuviota. Onko jollain ajatus, mikä pedaalin tulisi olla? Tietokoneen ja moniraiturisoftan kanssa voit äänittää pätkiä, panna ne soimaan ja soitella tai äänittää lisää. Hyvin joustavasti ja selkeästi. Pedaalit on livenä esiintymistä varten. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Klezberg 17.08.2012 00:00:04 (muokattu 17.08.2012 08:32:26) | |
---|
Lumikkin: Olisiko siihen olemassa jonkinlaista "niveltä", jolla tuon mikkiosan saisi käännettyä. On siinä niveliä, mutta ei se käänny miten vain. Se mikkihän on siinä shockmountissa yleensä pystyssä. Kun puomi tulee sivusta, niin pyöräytän sitä mikkiä 90 astetta ja se on oikein sinne päin mistä laulan. Mutta tuo integroitu pop-filtteri on nyt ihan sivussa. Kun mulla on erillinen pop-filtteri, niin sen saa säädettyä mihin vain. Jos koko höskän kääntää niin ettei mikki olekaan pystyssä niin sitten ehkä. Mutta tuo deluxe shockmount on sen verran painava, ja vielä yhdessä mikin kanssa että en lähde kokeilemaan. Tulee sen verran epästabiilin tuntuinen eikä konkkamikille tee hyvää kaatua telineen kanssa tai pudota siitä. Mutta tämähän vain tarkoittaa että meikäläisen tarpeisiin Roden perus-shockmount on kätevämpi kuin tuo Bundlessa tuleva deluxemalli. Ei tuosta siis kannata välittää. Jos mikkiständi mahtuu olemaan kokonaan sun edessä, niin silloin tuo pop-filtterikin on ihan oikein. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Lumikkin 17.08.2012 12:03:22 | |
---|
Kuinka paljon huonompaa jälkeä saan aikaiseksi tuolla t.bonen vastaavalla pakkauksella? Onko kyse huonommasta jäljestä? |
Lumikkin 17.08.2012 12:08:58 | |
---|
Tai löytääkö joku ajattelemisen arvoisen, mutta halvemman kuin kahdensadan euron pakkauksen thomannilta. Kun en oikein ymmärrä, jos halvimman ja rode pakkauksen väliin jää vielä älyttömästi vaihtoehtoja, että ovatko ne välissä olevat yhtään sen erikoisempia kuin tuo halvin. |
Aki 17.08.2012 13:20:10 | |
---|
Lumikkin: Tai löytääkö joku ajattelemisen arvoisen, mutta halvemman kuin kahdensadan euron pakkauksen thomannilta. Kun en oikein ymmärrä, jos halvimman ja rode pakkauksen väliin jää vielä älyttömästi vaihtoehtoja, että ovatko ne välissä olevat yhtään sen erikoisempia kuin tuo halvin. Röde NT1A on aika hyvä mikki. Kun olet vasta alottelemassa äänityksiä, lopputuloksen pullonkaula ei ole t.bone vs Röde. Mutta jahka olet kotvan äänitellyt, ehkäpä päivittänyt kaiuttimet parempiin yms, alkaa eroa luultavasti jo vähän olemaan. Eli t.bonen 30€:n isokalvoinen konkkamikki on mielestäni aivan passeli äänityshommien alkuun. Siinä tilanteessa 160€:n hintaerolla todella on merkitystä enemmän kuin eri isokalvokonkkien soundi- ym eroilla. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Lumikkin 17.08.2012 13:29:58 | |
---|
Studio Projects B1 K&M 23966 Popkiller XL Cordial CAM 6 BK Millenium MS-2001 Tällaiselle paketille tulee hintaa 185e. Voisinko olla tyytyväinen sijoitukseen, vai voisinko saada kamppeet halvemmalla ja silti tyytyväisenä? |
Erska88 17.08.2012 13:33:25 | |
---|
Itse omistan Roden NT1 mikin mutta olen silti kotiäänityksiä tehnyt enemmän tavallisilla dynaamisilla, koska isokalvoiset konkat on niin herkkiä että ne poimii väkisin naapurihuoneen tietokoneen huminan, ulkona ajavan ambulanssin, kaiun makkarissa vaikka se onkin tungettu mahd täyteen tavaraa, vaikka noisea Rodessa ei ole nimeksikään. Lopputulos silti usein kuulostaa "suihkussa laulelulta" *oma kokemukseni omasta kodistani* Kunnollisissa olosuhteissa (jonkin sortin äänityskopperossa missä sit on jo kaikki huonekaiku tapettu, käyttäisin oitis Rodea) Omasta mielestäni sain paremmat vokaalit yhteen kappaleeseeni kotona SM57:lla kuin Rodella. Makuasioita mutta MIELESTÄNI isokalvoiset konkat alkaa oleen niin tarkkoja pelejä että niilä ei aloittelevaa äänittelijä voita mitään, päinvastoin perusmikit on niin paljon vaivaa säästävämpiä. Sitäpaitsi itse en niin välitä ainakaan kauheasti siitä litinästä ja lätinästä mitä konkat helposti poimii... En tiedä menikö aiheen ohi kirjoitteluni mutta menköön, haukkukaa sitten jälkeen :) |
Lumikkin 17.08.2012 13:43:14 | |
---|
|
Lumikkin 17.08.2012 13:46:39 | |
---|
Erska88, tuohan on hyvä huomio, että kun ne poimii niin hyvin, niin saattavat poimia "liiankin hyvin" kaiken mahdollisen. |
Antti1 17.08.2012 13:48:21 | |
---|
Lumikkin: Osassa mikkejä on USB-liitäntä... Unohda kaikki USB-liitännällä olevat mikit. "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
Erska88 17.08.2012 13:55:53 | |
---|
Lisättäköön tähän tuosta "Teebonen" maineesta sen verran että itselläni on T.bonen tc140 pienikalvoiset rumpuoverheadit, jotka juurikin budjettisyistä ostin saadakseni rumpuäänitykset rullaamaan. oisko rapian satkun maksanu. Käytössä ne on toimineet erinomaisesti VARSINKIN rumpujen overheadeina. Miinuksena sen verran että ne ei kestä kovinkaan hyvin läheltä tulevia ääniä (muissa tehtävissä), mutta mitään oikeasti pahaa sanottavaa ei ole. isokalvosista en tiedä tarkemmin mutta oon kuullut puhuttavan samoista asioista kuin itse mainitsin. PS. Isokalvoset ON HERKKIÄ. En tiedä saisko tällä kauheesti kehuskella mutta kyllä niillä naapuria kuuntelee :DDD tuli kerran puolivahingossa testattua... Soittelu on ihan yleisestikkin kivaa hommaa :) |
Lumikkin 17.08.2012 15:14:54 | |
---|
|
kivi 17.08.2012 18:14:54 | |
---|
Lumikkin: http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc450_valueset.htm Eli tämä olisi sitten ihan ok. Onko tuo pakettiin tarjottu windshield "Diameter: 15,5cm (incl. border)" riittävä leveydeltään? Vai pitäisikö vaihtaa isompaan. Ei pidä, jo siitäkin syystä että isommalla filtterillä lähdet kumminkin heilumaan turhaan siinä mikin edessä. Lauluja äänittäessä on hyvä opetella pitämään jalat kuin naulattuina lattiassa, aikoinaan (80-luvulla) yhtä ekoista levyistä tehdessä silloinen varsin kokenut äänittäjä laittoi isoja laatikoita mikkitelineen eteen ettei päästy liian lähelle :-D (Hän myös naputti koko biisin ajan solistia rumpukapulalla takapuoleen että tämä pysyisi tahdissa, mutta se on toinen tarina. ;-D ) |
Klezberg 17.08.2012 19:26:16 | |
---|
Tuo että isokalvoinen nappaa herkästi ylimääräisiä ääniä on kyllä totta. Itselläni siitä ei niinkään ole ollut ongelmia pelkkää laulua äänittäessä, mutta se että ottaisi yhtaikaa laulun ja säestyksen on kotioloissa ollut todella hankalaa. Saahan ne, mutta lauluraidalle tulee niin paljon muutakin että miksaamisessa on vaihtoehdot vähissä. Samantien voisi sitten kaiken äänittää kerralla :) Dynaamisen mikin kanssa kyllä onnistuu. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
kivi 17.08.2012 20:12:04 | |
---|
Klezberg: Tuo että isokalvoinen nappaa herkästi ylimääräisiä ääniä on kyllä totta. Itselläni siitä ei niinkään ole ollut ongelmia pelkkää laulua äänittäessä, mutta se että ottaisi yhtaikaa laulun ja säestyksen on kotioloissa ollut todella hankalaa. Saahan ne, mutta lauluraidalle tulee niin paljon muutakin että miksaamisessa on vaihtoehdot vähissä. Samantien voisi sitten kaiken äänittää kerralla :) Dynaamisen mikin kanssa kyllä onnistuu. Sinä varmaankin laulat ja soitat esimerkiksi haitaria samalla kertaa, mutta akustisen kitaran soittajille voin suositella J.Pekka Mäkelän (ja mun) studiotyöoppaista ("Kotistudio" ja "Oma Studio ja äänittämisen taito") löytyvää aika simppeliä kikkaa joka toimii varsinkin demoja soitellessa kun halutaan kumminkin kunnolla erillinen kitara ja lauluraita. Eli, mennään soittamaan pöydän ääreen, ja laitetaan kitaralle mikitys pöydän alle ja laululle pöydän päälle. Tuleehan siitä heijastuksia, mutta se ei välttämättä ole paha; johan se Rober Johnsonkin meni naama nurkkaan päin saadakseen seinästä tukevamman soundin, ja monet äänittäjät pystyttää rummut niin että alin lattiatomi on seinää vasten saadakseen sointiin vähän läskiä. Mikkejä valitessa kannattaa miettiä miksi tiettyjä mikkejä käytetään tiettyihin juttuihin. Konkkamikkejä käytetään, koska niiden rakenne on herkempi kun äänen poimiakseen ei tarvitse voittaa magneettikentän vastusta, kuten dynaamisissa pitää. On kuitenkin niin herkkiä dynaamisia mikkejä, että ne vastaavat käytännössä konkkamikin speksejä, tällainen on muun muassa Sennheiser MD441. Kivi |
Klezberg 17.08.2012 21:04:24 (muokattu 17.08.2012 21:28:44) | |
---|
kivi: Sinä varmaankin laulat ja soitat esimerkiksi haitaria samalla kertaa, mutta akustisen kitaran soittajille voin suositella J.Pekka Mäkelän (ja mun) studiotyöoppaista ("Kotistudio" ja "Oma Studio ja äänittämisen taito") löytyvää aika simppeliä kikkaa joka toimii varsinkin demoja soitellessa kun halutaan kumminkin kunnolla erillinen kitara ja lauluraita.
Joo, arvasit oikein, mutta dynaamisen kanssa sekin onnistuu. Mutta kyllä mä silti mieluummin otan sen laulun konkkamikillä tai nykyään tuolla nauhamikillä. No, konkkamikin kanssa jo midi-koskettimiston kolina lauluraidalla on aika ikävä. Tässähän taisi lopulta olla kysymys siitä millä mikillä aloittelijan kannattaa äänitykset aloitella. Siinä oli monenlaista mitä haluttiin äänitellä. Ja yksi mikki taisi vain olla hankinnassa, joten ehkä oli ennenaikaista nostaa tuo vuotoasia pöydälle. Vaikka itse nykyään harvemmin käytän dynaamista, niin semmoisen kanssahan pelkästään tuli varmaan ensimmäiset kymmenen viisitoista vuotta ääniteltyä. Mitenkähän porukoilla nykyään? huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |