Aihe: Halpaa akustointia
1 2 3 4 517 18 19 20 21 22 23 24 25 26
temsku
28.06.2015 09:54:27
Kiitos vastauksesta. Tämä selvensi asiaa paljon.
Nyt ehkä hiukan ymmärrän mitä olen tekemässä
hekuj
13.07.2015 15:57:40
Onko kellään kokemusta Hofa Basstrapeista? Toimiiko käytännössä?
Varmasti halvemmallakin pääsisi mutta jos tässä nyt ei saa itse aikaiseksi tehdä mitään niin auttaisiko nuo?
Huone on pieni noin 3Mx3M kiviseinillä ja 60, 120, 240hz pahat piikit. Muutenkin tuntuu alapää todella levottomalta nyt kun seinillä reilusti 500hz ylöspäin toimivaa vaimennusta.

Tästä siis kyse:
http://www.thomann.de/fi/hofa_basstrap.htm

Vaatisi pari päälekkäin per nurkka, 2-3 nurkkaan tarvisi, yhdessä ovi niin ei onnistu.
balz
20.10.2015 21:32:42
Luin koko ketjun läpi, mutta pariin juttuun vielä kaipaisin selvennystä. Miksaustilaa vuokrakämpässäni olen akustoimassa ja ensiheijastus-, pilvi- ja takaseinäjutut on mulle aikalailla selvät, mutta bassoansat oiskin vähän isompi projekti ja mietityttää - niille on myös kova tarve tässä mun miksausnurkassa. Vaihtoehtoina siis superchunk tai levy kulmaan ja tyhjää takana.

Kysymyksiä:

1) ymmärsinkö oikein, että jos laittaa levyn kulmaan ja sen taakse jää ilmarako, niin sellainen bassoansa vaimentaa vain tiettyjä bassotaajuuksia?

2) riittääkö sellaseksi levybassoansan levyksi yht. noin 8 cm:n paksuudelta tavaraa?

(ois saatavilla tuommosta http://aijaa.com/eKOzTm 4cm paksua, jostain Nokian kokoustiloista purettua jäykkää, mutta suht kevyttä levyä, 60x120cm, toisella puolella kangaspinnoite. Noita siis jos laittaisi 2 päällekkäin. Osaako joku sanoa tollasesta levystä mitään?)

3) ymmärsinkö oikein, että superchunk vaimentaa bassotaajuuksia laajemmalta alueelta, joten olisiko varmempi ratkaisu?

4) kannattaako superchunkiin siis leikata minkäänlaista ilmarakoa nurkkaan, vai antaa mennä ihan kulmaukseen asti?

Kiitos!
saastara
20.10.2015 21:41:53
balz: Luin koko ketjun läpi, mutta pariin juttuun vielä kaipaisin selvennystä. Miksaustilaa vuokrakämpässäni olen akustoimassa ja ensiheijastus-, pilvi- ja takaseinäjutut on mulle aikalailla selvät, mutta bassoansat oiskin vähän isompi projekti ja mietityttää - niille on myös kova tarve tässä mun miksausnurkassa. Vaihtoehtoina siis superchunk tai levy kulmaan ja tyhjää takana.

Kysymyksiä:

1) ymmärsinkö oikein, että jos laittaa levyn kulmaan ja sen taakse jää ilmarako, niin sellainen bassoansa vaimentaa vain tiettyjä bassotaajuuksia?

2) riittääkö sellaseksi levybassoansan levyksi yht. noin 8 cm:n paksuudelta tavaraa?

(ois saatavilla tuommosta http://aijaa.com/eKOzTm 4cm paksua, jostain Nokian kokoustiloista purettua jäykkää, mutta suht kevyttä levyä, 60x120cm, toisella puolella kangaspinnoite. Noita siis jos laittaisi 2 päällekkäin. Osaako joku sanoa tollasesta levystä mitään?)

3) ymmärsinkö oikein, että superchunk vaimentaa bassotaajuuksia laajemmalta alueelta, joten olisiko varmempi ratkaisu?

4) kannattaako superchunkiin siis leikata minkäänlaista ilmarakoa nurkkaan, vai antaa mennä ihan kulmaukseen asti?

Kiitos!

Materiaalin ilmavirtauksen vastustuksen (tai miksikä sitä suomeksi sanotaankaan), merkitys korostuu silloin kun ruvetaan menemään syvempiin ansoihin. 10cm höttöä ja 10cm jäykempää kamaa, voi olla, että jäykempi matsku vaimentaa tehokkaammin ja tasaisemmin. Kun laitetaan puoli metriä sitä matskua, lopputulos voi olla todella erilainen.

Kannattaa noilla erilaisilla laskureilla laskeskella ja vertailla, että minkälainen tiheys toimii parhaiten tietyillä syvyyksillä.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
saastara
20.10.2015 21:49:54 (muokattu 20.10.2015 21:50:12)
hekuj: Onko kellään kokemusta Hofa Basstrapeista? Toimiiko käytännössä?
Varmasti halvemmallakin pääsisi mutta jos tässä nyt ei saa itse aikaiseksi tehdä mitään niin auttaisiko nuo?
Huone on pieni noin 3Mx3M kiviseinillä ja 60, 120, 240hz pahat piikit. Muutenkin tuntuu alapää todella levottomalta nyt kun seinillä reilusti 500hz ylöspäin toimivaa vaimennusta.

Tästä siis kyse:
http://www.thomann.de/fi/hofa_basstrap.htm

Vaatisi pari päälekkäin per nurkka, 2-3 nurkkaan tarvisi, yhdessä ovi niin ei onnistu.

Ennen kuin laittaa 900€ tohon operaatioon, kokeilisin itse ostaa vaikka pari pakettia kivivillaa 1/20 hinnasta, tunkea nurkkiin ja katsoa jeesaako. Jos jeesaa, askartelee puusta ja kankaasta pienet rimat, niin ei näytä ihan niin kammottavalta. Jos tuntuu, että ei auta, kokeilee kaupallisia ratkaisuja ja tekee ylijäämävillasta vaikka pomppulinnan tai ylimääräisiä akustiikkalevyjä.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
warlock
13.11.2015 23:48:02
Apuva kaivattais.
Olis tarkoitus alkaa akustoimaan omaa musahuonetta pieneksi studio/kuuntelu huoneeksi, ja akustoinnin kanssa olen pähkäilly pään puhki.
Huone on kooltaan noin 3,1*2,7m. Pintamateriaalina puupaneeli joka pinnassa.

Minkähänlaista ajatusta teiltä tulis tällaiseen akustointiin?
Oon täällä yrittäny lukea aikasempia juttuja mutta en oikein ole päässy vielä jyvälle tästä hommasta.

Itte olen ajatellu näitä seinään

http://www.thomann.de/fi/eq_acousti … s_classic_wedge_foam_tiles_grey.htm

Olenko ihan hakoteillä???
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
villeh
14.11.2015 14:00:19 (muokattu 15.11.2015 11:25:28)

Jos tilasi ei ole kellarissa niin lähtökohtaisesti sulla ei ole mitään suurta alapää ongelmaa, mikäli puupaneelin alla on villaa niin toimii jo itsessään bassoja demppaavasti. (Tietenkin todellisuus selviää vasta mittaamalla) jos sellasen perustoimivan ratkaisun haluat niin esiheijasteet pois 10cm paksuilla parocin cos5 tehdyillä ansoilla, tubesta löytyy ohjeita bass trap nimellä. Nämä laitat sivuseinille monitorien ja korvien väliin ja kattoon. Sit etu ja takaseinille. Jos alapää on brobleema niin sitte corner bassträppejä.

http://youtu.be/fiJ6mI450c4
http://youtu.be/B9u7k2V4YPw

Tekijä noille löytyy varmasti täältäkin mikäli et itse pysty noita värkkäämään

Vaahtomuoveilla teet tilasta vaan paskemman, ja halvemmalla pääset noilla villa-ansoilla
www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
warlock
16.11.2015 11:10:56
villeh: Jos tilasi ei ole kellarissa niin lähtökohtaisesti sulla ei ole mitään suurta alapää ongelmaa, mikäli puupaneelin alla on villaa niin toimii jo itsessään bassoja demppaavasti. (Tietenkin todellisuus selviää vasta mittaamalla) jos sellasen perustoimivan ratkaisun haluat niin esiheijasteet pois 10cm paksuilla parocin cos5 tehdyillä ansoilla, tubesta löytyy ohjeita bass trap nimellä. Nämä laitat sivuseinille monitorien ja korvien väliin ja kattoon. Sit etu ja takaseinille. Jos alapää on brobleema niin sitte corner bassträppejä.

http://youtu.be/fiJ6mI450c4
http://youtu.be/B9u7k2V4YPw

Tekijä noille löytyy varmasti täältäkin mikäli et itse pysty noita värkkäämään

Vaahtomuoveilla teet tilasta vaan paskemman, ja halvemmalla pääset noilla villa-ansoilla

Villaa mulla on omasta takaa varastossa monta pakettia. Alkuperäinen idea olikin tehdä niistä.
Ongelma onki se että alapää on täysin kadoksissa. Ylä sekä Keski äänet tulee liikaakin. Monitoreista on Ylä-ääniä leikattu niin paljo kuin mahdollista. Eri monitoreita ja kaiuttimia tullu kokeiltua mut aina sama ongelma
villeh
16.11.2015 17:31:48

warlock: Villaa mulla on omasta takaa varastossa monta pakettia. Alkuperäinen idea olikin tehdä niistä.
Ongelma onki se että alapää on täysin kadoksissa. Ylä sekä Keski äänet tulee liikaakin. Monitoreista on Ylä-ääniä leikattu niin paljo kuin mahdollista. Eri monitoreita ja kaiuttimia tullu kokeiltua mut aina sama ongelma

Ok, eli sitte mittamikki jostain ( mikäli ei löydy lainaan keneltäkään sielläpäin niin tkaupasta satkulla ja myy pois kun ei enää tarvi) ja rewillä pyöräytät läpi. Se on ainut konsti todeta mitä siellä todella tapahtuu, uppaat filsut sit tänne johon mukaan pohjapiirrustus sijoittelusta. Niin ei tarvi analysointia het opetella. Saattaa olla niin että jotkut noista puupaneelirakenteista toimii resonaattoreina ja jos ne jostain ihme säkästä osuu huonemoodien viereen niin sillion koko alakerta on aika hysteerinen. Perustilanteessa sen kyllä vain vuoristorata jossa esim 70hz ei soi ja 90 tulee ihan hulluna jne mut luonto on joskus fysiikkaakin ihmeelisempi.

Tosi budjettiratkaisuna voi käyttää myös perus konkkamikkiä ja pallokuviona aina parempi. Myös rew sweeppejä voi testata pyyhkiä ihan korvakuulolta,kyl niistä volerot huomaa
warlock
18.11.2015 22:44:10
villeh: Ok, eli sitte mittamikki jostain ( mikäli ei löydy lainaan keneltäkään sielläpäin niin tkaupasta satkulla ja myy pois kun ei enää tarvi) ja rewillä pyöräytät läpi. Se on ainut konsti todeta mitä siellä todella tapahtuu, uppaat filsut sit tänne johon mukaan pohjapiirrustus sijoittelusta. Niin ei tarvi analysointia het opetella. Saattaa olla niin että jotkut noista puupaneelirakenteista toimii resonaattoreina ja jos ne jostain ihme säkästä osuu huonemoodien viereen niin sillion koko alakerta on aika hysteerinen. Perustilanteessa sen kyllä vain vuoristorata jossa esim 70hz ei soi ja 90 tulee ihan hulluna jne mut luonto on joskus fysiikkaakin ihmeelisempi.

Tosi budjettiratkaisuna voi käyttää myös perus konkkamikkiä ja pallokuviona aina parempi. Myös rew sweeppejä voi testata pyyhkiä ihan korvakuulolta,kyl niistä volerot huomaa

Täytyypä hommata mittamikki jostain. Mutta ensin täytyy tuossa viikon päästä kun lopultakin on aikaa, tyhjentää koko huone ylimääräisestä roinasta ja kokeilla vähän eripaikassa kaiuttimia. Nyt on sinällään monitorit huonoimmassa mahollisessa paikassa kun ne on nurkassa.
balz
23.11.2015 16:53:29
Nyt kaipaisin konkreettisia vaihtoehtoja COS 5:lle, kun sitä on huonosti saatavilla. Bassoansojen tekoon siis, superchunkiin. Eli mitä muita vastaavia villoja on? Mielellään tietenkin halvemmasta päästä.
villeh
23.11.2015 20:22:08

balz: Nyt kaipaisin konkreettisia vaihtoehtoja COS 5:lle, kun sitä on huonosti saatavilla. Bassoansojen tekoon siis, superchunkiin. Eli mitä muita vastaavia villoja on? Mielellään tietenkin halvemmasta päästä.

Vaikka parokin extraa jos syvyys on +40 cm, höttösempää kun cossi mut niin pitääkin syvempiin ansoihin
balz
23.11.2015 20:57:58 (muokattu 24.11.2015 00:54:45)
villeh: Vaikka parokin extraa jos syvyys on +40 cm, höttösempää kun cossi mut niin pitääkin syvempiin ansoihin

eli jos superchunk-kolmio on syvimmältä kohalta 40+ cm, niin sillon höttösempää?
tosta mun bassoansasta taitaa tulla syvimmillään vähän vajaa 40cm tai noin 40cm.
villeh
24.11.2015 14:19:13

balz: eli jos superchunk-kolmio on syvimmältä kohalta 40+ cm, niin sillon höttösempää?
tosta mun bassoansasta taitaa tulla syvimmillään vähän vajaa 40cm tai noin 40cm.

vaikka vähän rajoilla niin silti käyttäisin extraa, siihen päällypintaan mikä jää nurkasta katsojaa kohti laittaisin villalevyt ns naamalleen pystyyn ja siihen pintaan runsaalla puulimalla ohut ruskee raksapaperi kiinni, sisään villakolmiota ta kuinka ne nyt haluakaan sinne leikellä. Pintapaperi auttaa alakerran kadottamisessa ja reflektoi vähän yläkertaa takasin.
Fasec
02.12.2015 14:59:54
Onko kenelläkään kokemuksia akustointilevyjen päällystämisestä kankaalla? Ilmeisesti kankaan tulisi olla hyvin ilmaa läpäisevää. Peruskankaista ei valitettavan usein ole tarjolla ilmavirtaustuloksia. Useimpien tiedoissa on mainittuna vain paino ja materiaali.

Tulisiko kankaan olla polyesteria, puuvillaa, villaa vai onko tällä merkitystä? Entä onko kevyempi automaattisesti parempi, jos haetaan ilmavirtaavaa materiaalia? Ymmärtääkseni paksukin kangas voi olla ilmavaa, mutta tämä tuskin selviää perinteisellä puhallustestillä.

Tietysti aina voi turvautua akustisiin kankaisiin, mutta niiden tarjonta on heikkoa ja hinnat korkeita. Tarkoitus olisi löytää budjettiluokan ratkaisu rumien levyjen peittämiseen akustoinnin kärsimättä.
villeh
03.12.2015 21:22:33

Fasec: Onko kenelläkään kokemuksia akustointilevyjen päällystämisestä kankaalla? Ilmeisesti kankaan tulisi olla hyvin ilmaa läpäisevää. Peruskankaista ei valitettavan usein ole tarjolla ilmavirtaustuloksia. Useimpien tiedoissa on mainittuna vain paino ja materiaali.

Tulisiko kankaan olla polyesteria, puuvillaa, villaa vai onko tällä merkitystä? Entä onko kevyempi automaattisesti parempi, jos haetaan ilmavirtaavaa materiaalia? Ymmärtääkseni paksukin kangas voi olla ilmavaa, mutta tämä tuskin selviää perinteisellä puhallustestillä.

Tietysti aina voi turvautua akustisiin kankaisiin, mutta niiden tarjonta on heikkoa ja hinnat korkeita. Tarkoitus olisi löytää budjettiluokan ratkaisu rumien levyjen peittämiseen akustoinnin kärsimättä.

Netistä löytyy testejä miten esim muovikalvo vaikuttaa ja tästäkin topiikista löytyy siihen linkkauksia, mutta näin pähkinänkuoressa sillä kankaan ilmavirtauksella ei ole mitään merkitystä, esim paksuhko muovikalvo heijastaa ihan sikavähän 5kilosta ylöspäin ja sen voi taas korvata laittamalla esim jotain vanua tai mattoa päälle ja yläpäät taas absortoituu. Se että kangas jotenkin estäis äänen pääsyn ansaan on urbaania legendaa, sillä mieti paljon kangas seinä syö ääntä, ei yhtään, kuin taas äänieristävät seinät on ihan eri luokkaa. Suurin osa esim mun pajan ansoista on päällystetty 3mm mdf levyllä, joka on vähän eri luokkaa kuin mikään kangas, sit sen päällä on kangas vaan näön takia. Äänimiehet pelkää rättiä ainoastaan PAn edessä jos se ei päästä ääntä kunnolla läpi tai on kastunut umpeen, siinä katoo yläpäät. Eli paras kangas on komein ja halvin minkä löydät
Niq
04.12.2015 08:47:29

Laita kangas/muovi kaiuttimen eteen ja musat soimaan. Ota kangas pois: havaitsetko eron?

Tää on helppo konsti minkä vaan aineen akustisten ominaisuuksien kartoittamiseen ilman fysiikan yhtälöitä, testituloksia tai mittamikkejä. Kyllä siitä jo korvalla kuulee että syökö joku aine pelkkää yläpäätä vai lähteekö keskialuettakin. Munakennomiehille oon aina tätä suositellu, ei oo kukaan niistä sen jälkeen enää väittänyt, että niitä voi näppärästi käyttää äänen eristämiseen. ;)
Fasec
04.12.2015 16:23:19
Kiitokset vastauksista! Ihan asiaa tuntuu olevan. Hyvä ettei siis tarvitse lähteä investoimaan kalliisiin kankaisiin. Testaan toki vielä tota kangasjuttua kaiuttimen edessä. Simppeli testi, vaan enpä osannut itse keksiä.
xlat
14.12.2015 22:51:44
Mulla on ongelmana betonisessa olohuoneessa aivan järjetön 30 ja 60 Hz korostus, joka saa koko huoneen jyrisemään aivan älyttömän kovaa kun soittaa uruilla noita nuotteja. Mittasin huoneen ja tein simulaation ja siellähän ne piikit ovat näkyvissä. Soitinta ei voi siirtää, joten on keksittävä jotain muuta, millä ihmeellä saisin jyrinää edes vähän pienemmäksi. Se on täysin sietämätön. Tässä vielä kuvat simulaatiosta ja huoneen pohjaratkaisusta:

Simulaatio: https://www.dropbox.com/s/5qdxlb55dej1nny/screenshot.76.jpg?dl=0

Huone: https://www.dropbox.com/s/pukf9v58y4js7wv/screenshot.75.jpg?dl=0
dewil
15.12.2015 02:33:54

Jos äänilähdettä ei voi siirtää huoneessa paikkaan, joka sytyttää huonemoodeja maltillisemmin, niin homma vaatii todella järeitä bassoansoja, oikein sijoitettuina. Tai sitten soittelet vain kuulokkeilla.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)