Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5178 179 180 181 182244 245 246 247 248
dewil
24.07.2012 20:16:14

Ei, vaan lähimikki.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Aki
24.07.2012 20:32:32

mattim: Ok. BTW, onko esim virvelin mikki overhead ?

Hyvin hyvin harvoin, jos silloinkaan. "Head" on englantia ja tarkoittaa "pää", kun taas "over" (myöskin englantia) tarkoittaa "yllä".
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
rintapek
24.07.2012 20:50:25

mattim: Ok. BTW, onko esim virvelin mikki overhead ?

Mikityksiä on vissiin yhtä monta kuin mikittäjiäkin.

Mut noin periaatteessa yksittäistä kannua äänittämään tarkoitettua mikkiä kutsutaan lähimikiksi tai erillismikiksi. Virvelissä monasti käytetään jopa kahta, eli ylä- ja alapuolista mikkiä. Ylämikillä poimitaan kalvosaundi ja alamikillä mattosaundi.
Haikalla saattaa olla ja on oma erillismikki, vaik se yleensä sijaitsee hyvin lähellä virveliä.

Overheadeiksi taas kutsutaan niit mikkejä, joiden on tarkoitus poimia ihan koko settiä. Jos muut runmut on erillismikitetty, ni yleensä noiden tarkoitus on lähinnä metsästää peltejä. Nimi tulee ihan siit, et yleensä noi on bongoapinan pään yläpuolella.

Tila-, tai ambienssimikit taas on niitä, joiden tarkoitus on sit poimia kauempaa sitä soittohuoneen akustiikkaakin kehiin.

Miksaaminen on sit se prosessi, mis nimensä mukaisesti noita ja muita instrumentteja sekoitetaan sopivaksi keitokseksi.

Mut joo. Kyl mä ihan oikeesti lähtisin siitä, et runmut on yks instrumentti, joka ensisijaisesti tarttee osata äänittää yhdellä mikillä. Tai stereoparilla. Tai ns. Bonhamilla, mis on erillismikki bassarissa ja yks (kaks) overheadia.
Tai mikki bassariin, toinen virveliin ja kolmas (kenties neljäs) overheadiksi.

Tää on äänityshommien alkuun- ketju. Mä en tosiaankaan kenellekään suosittele sitä, et äänityshommat alkaa sillä, et laitetaan runpuihin miljoona mikkiä, jos ei o aavistustakaan siitä mitä lisäarvoa niillä meinaa saada.
One kind of music only - the good kind
Spedemix
03.08.2012 15:25:13
rintapek: Tää on äänityshommien alkuun- ketju. Mä en tosiaankaan kenellekään suosittele sitä, et äänityshommat alkaa sillä, et laitetaan runpuihin miljoona mikkiä, jos ei o aavistustakaan siitä mitä lisäarvoa niillä meinaa saada.

Juurikin näin. Itsekkin lähdin tuossa rumpumikityksessä aikoinaan tuosta Bonham-mikityksestä liikkeelle, ja lähtenyt siitä pikkuhiljaa kasvattamaan mikkien määrää aina, kun tulee semmoinen fiilis, että tällä ja tällä lisämikillä pystyisin hallitsemaan paremmin näitä ja näitä asioita.
Lenco
12.08.2012 17:37:02

Reenikseltä löytyi kaapista 3 kappaletta Shuren 16A kondesaattorimikkiä, mitäs näillä pystyy/kannattaa mikittää/äänittää? Soveltuuko miten rumpumikeiksi tai kitara/basso vahvistimien mikitykseen?
Danko
12.08.2012 18:36:30

Lenco: Reenikseltä löytyi kaapista 3 kappaletta Shuren 16A kondesaattorimikkiä, mitäs näillä pystyy/kannattaa mikittää/äänittää? Soveltuuko miten rumpumikeiksi tai kitara/basso vahvistimien mikitykseen?

taajuusvasteen perusteella melkoisen kireäsoundinen elektreettimikki, mutta kokeilemalla selvinnee. http://cl.ly/3h2o3O1I0A1a
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
jussip
12.08.2012 20:45:43
Mulla on häiriöongelma tietokonekajareiden kanssa. Behringerin B2030A:t sieppaavat läppärin virtalähteen häiriötä kunnolla, eikä niitä voi päällä pitää tietokoneen virtalähteen ollessa seinässä. Häiriö vähenee oleellisesti irroitettaessa läppärin poweri.

Signaalitie on tietokoneelta Focusriten usb-interfacen kautta balansoimattomilla piuhoilla Behruihin. Olisiko balansoidut piuhat tässä avain onneen, tai onko antaa muita ideoita?

Kokeilin lisäksi Genelecin 8020B -kaiuttimia ja häiriötä ei ollut ollenkaan. Mutta Behringerien kanssa olisi tällä koneella elettävä.
varakeef
12.08.2012 23:00:13
jussip: Olisiko balansoidut piuhat tässä avain onneen, tai onko antaa muita ideoita?.

Todennäköisesti olisivat.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Danko
12.08.2012 23:03:33 (muokattu 12.08.2012 23:03:48)

jussip: tai onko antaa muita ideoita?

Galvaaninen erotin.

e: http://koodinvuoksi.net/galvaaninen-erotin-rca-p-704.html
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
dewil
13.08.2012 10:53:40

Onko sulla kaikki audiolaitteet, läppäri mukaanluettuna samassa pistorasiassa?
Eri töpselit voivat olla eri maavaiheissa, joka aiheuttaa yleensä jonkinsortin hurinaa.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
jussip
13.08.2012 12:21:19
Ihan kunnon sirinäsuhinaa ja rätinää tulee kajareista ulos. Olen testaillut huoneessa eri pistorasioita, eikä siitä ollut apua ongelmaan.

Sama häiriö esiintyy myös kitaravahvistimella, sieppaa häiriötä läppärin ollessa päällä virtajohto kytkettynä. Herää kysymys onko tietokoneen virtalähde viallinen.
Aki
13.08.2012 16:18:51

jussip: Herää kysymys onko tietokoneen virtalähde viallinen.

Ei ole. Mutta se on ollut hurjan kustannustehokas valmistaa.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
jussip
13.08.2012 21:37:29
Vaihdoin balansoidun piuhan ja voíla: sihinä, suhina, pihinä ja rätinä ovat poissa. Kiitokset avusta!
Lumikkin
16.08.2012 17:42:19
Hei, Mie en ennää tiiä, mitenkä tässä tekisi, kun ei ole kokemusta laitteista, niin ei osaa arvioida. Fast track pro olisi tulossa yhdeltä myyjältä, mutta mikit ovat tässä pulmana. T bone myy edukkaasti settiä, jossa on ständi ja toisaalta vajaalla kahdella sadalla saa myös Rode NT1-setin, jossa ständi ja filtteri yhtälailla. Jotain on tarjolla myös täällä muusikoiden torilla. En halua mitään sähinöitä siinä vaiheessa, kun alan saada paketin kasaan ja äänittelemään koneelle juttuja, mutta meneekö turhan takia hifittelyksi, jos ostaa enemmällä rahalla.
Antti1
16.08.2012 17:48:03
Mitä sä haluat äänittää ja millaiset tilat sulla on käytössä? Onko mitään muita mikkejä, piuhoja, telineitä yms. kalustoa entisestään olemassa?
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Klezberg
16.08.2012 18:00:11 (muokattu 16.08.2012 18:17:24)

Lumikkin:
toisaalta vajaalla kahdella sadalla saa myös Rode NT1-setin, jossa ständi ja filtteri yhtälailla.

Oletko varma että tuossa setissä on mikkiständi? Itse ostin runsas vuosi sitten Rode NT1A Complete Vocal Setin, ja siinä oli shockmount, siis hässäkkä joka tulee mikkitelineeseen kiinni ja johon itse mikki tulee kiinni. Ei siis mikkitelinettä.

Olisin ostanut ihan pelkän NT1A:n, jossa siinäkin pitäisi tulla shockmount mukana, mutta oli kiire ja vain tämä oli äkkiä saatavilla. Tässä setissä tuli sitten tosiaan mukana myös pop-filtteri, mutta semmoista mallia joka on kiinteästi kiinni tuossa shockmountissa. Itse en oikein tykkää siitä ratkaisusta, kun se rajoittaa mikin suuntausta.

Käytännössä kai mikin mukana, ehkä jotain halpismikkejä lukuunottamatta, tulee aina semmoinen pidike jolla mikin saa telineeseen kiinni. Ne kun ovat lähes aina mikkikohtaisia.

Lisäys: tsekkasin, näkyy löytyvän myös tuommoinen Bundle jossa myös ständi mukana http://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_bundle.htm kun taas tässä setissä ei ole http://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_recording.htm

Tosiaan, mun kokemuksen mukaan tuossa deluxe shockmountissa tuo integroitu pop-filtteri on niin, että ständin täytyy olla laulajan edessä. Mulla kotiäänityksissä olisi useimmiten kätevintä että mikkipuomi tulee sivusta laulajan eteen. Silloin tuo pop-filtteri on väärässä paikassa. Tai sitten en vain ole hoksannut jotain jekkua.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Lumikkin
16.08.2012 20:09:07
Laulua(aika pehmeetä) ja akustisia soittimia olisi tarkoitus tallentaa. Haluaisin kuulla, miltä juttuni todella kuulostavat, kun tähän mennessä olen kerran käynyt ns.studiossa ja sitten miniDiskillä nauhoittanut. Tietokone on menossa uusintaan, ja tuo fast track on tulossa, muita kamppeita ei ole. Jännä kuitenkin, että vaikka jonkun halvemman mikin ostaa, niin pitäähän siihen ständit ja piuhat olla, niin hintaa nousee lähelle tuota Roden pakkausta.
Ajattelin siis, että jos laajakalvoisella kondensaattorimikillä voisi nauhoittaa myös nuo akustiset, sellon ja kitaran, niin ostaisin sellaisen, enkä kahta huonompaa?

Ja sitten: tämähän oli se aloittelijoiden palsta?: miten tehdään looppi-olen nähnyt videoilla sen tehtävän jalkapedaalilla, mutta onko kyseessä kuitenkin tietokoneella tehtävä juttu. Mitä tarvitsen?

Kiitos, että jotkut todella vastaavat näihin kysymyksiin, kun ei ole ympärillä populaa, jolta kysyä. Jos joku intoontuu Joensuussa auttamaan/kuuntelemaan, niin sopisi sekin. ;)
Klezberg
16.08.2012 20:35:52 (muokattu 16.08.2012 20:45:35)

Lumikkin: Laulua(aika pehmeetä) ja akustisia soittimia olisi tarkoitus tallentaa.
...
Ajattelin siis, että jos laajakalvoisella kondensaattorimikillä voisi nauhoittaa myös nuo akustiset, sellon ja kitaran, niin ostaisin sellaisen, enkä kahta huonompaa?

Mä olen ollut NT1A:han tyytyväinen kohta 8 vuotta, lähinnä laulun kanssa. Kyllä sen pitäisi just tuommoisiin akustisiin soittimiin sopia. Tosin, ja tästä joku toinen voisi tietää enemmän, sen kanssa voi tulla vähän terävä soundi, jos pehmeätä on hakemassa.

Tää menee jo turhan pitkälle, mutta mä hommasin talvella halvan nauhamikin, ja olen sen kanssa saanut ihan uutta ulottuvuutta mun laulun äänityksiin. Just pehmeyttä mutta silti ilmavaa. Ja todennäköisesti sopisi sellon kanssa paremmin, voisin kuvitella. Mutta ikävä kyllä tuommoisesta ei ole ainoaksi mikiksi, ei sitten millään. Ja vähän hankalakin se on, vaatii paljon mikkietuvahvistimelta ja menee herkästi rikki. Ja mun kokemuksen mukaan, vaatii vähän enemmän säätämistä äänityksen jälkeen, ettei tule liian tummaa (kova proximity-effekti eli korostaa matalia läheltä äänittäessä).

Kuuntele tuolta http://maihinnousu.net/a/1525 vaikka Mie menen kohta methään, siinä on NT1A. Ja sitten Laulun taimia jossa on nauhamikki, samoin noissa Turhuus -lauluissa. Selkeämmin tuossa Turhuus asioitten syämmessä. Ja nuo on sitten vain tämmöisen ikuisen aloittelijan tekeleitä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Klezberg
16.08.2012 22:20:47 (muokattu 16.08.2012 22:23:37)

Lumikkin:

Ja sitten: tämähän oli se aloittelijoiden palsta?: miten tehdään looppi-olen nähnyt videoilla sen tehtävän jalkapedaalilla, mutta onko kyseessä kuitenkin tietokoneella tehtävä juttu. Mitä tarvitsen?

Mitä tarkoitat loopeilla ja mitä oikeastaan haluat tehdä. Nuo pedaalit on varmaan semmoisia livejuttuja. Soitat jotain livenä ja pedaali nappaa sen talteen ja alkaa toistaa sitä, sitten voit soittaa livenä itsesi kanssa.

Jos taas haluat tehdä äänityksiä joissa itse soitat eri juttuja ja soittimia, niin siinä ei yleensä puhuta loopeista. Siihen löytyy ohjelmia joilla voi äänittää useita raitoja niin että kuuntelee edellisiä samalla kun äänittää uutta, ja lopulta miksata näistä valmiin äänitteen. Täällä on valtavasti juttua semmoisesta. Voi olla että Fast Trackin mukana tulee jokin tuommoiseen sopiva ohjelma. Ja moni täällä suosittelee Reaper-nimistä ohjelmaa (itselläni ei ole kokemuksia).

Tietokoneella tehtäessä sanaa looppi käytetään myös valmiista musiikinpätkistä, yleensä yhdellä soittimella, ja pituudeltaan yksi tai useampi tahti, joista voi koota kappaleita ilman että itse soittaa tai äänittää välttämättä yhtään mitään. Ohjelma yleensä sovittaa ne loopit haluttuun tempoon ja sävellajiin. Itseäni tämmöinen ei juuri kiinnosta vaan haluan soittaa itse.

Sitten on vielä se, että joku tekee tuommoiseen käyttöön niitä valmiita looppeja, mutta sitä tuskin tarkoitat tuolla "miten tehdään looppi", vai tarkoitatko?
Lahtari
16.08.2012 23:17:54

Voiko tämän http://tascam.com/product/us-1641/ persiissä olevia linjatuloja ruokkia mikserin auxeilla. Ja jos voi, niin minkälainen piuha käypi hommaan ?
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)