Lahtari 23.01.2012 21:08:59 | |
---|
Antti1: Faktaa on se, että koko homma on fiktiota. Faktan olemassaolo puolestaan on fiktiota. Kompressorin tärkein tehtävä on palvella työn alla olevaa tuotosta parhaansa mukaan, eikä tehdä mitään muuta. Jos biisin kuuluu pumpata kuuluvasti, niin sit tehdään niin. Mikäli haetaan tasaisempaa rutistusta, niin täytyy toimia sen vaatimuksien mukaisesti. Olisiko heittää esimerkkiä, missä mielestäsi on homma karannut lapasesta ? I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too |
Antti1 23.01.2012 21:10:19 | |
---|
Lahtari: Olisiko heittää esimerkkiä, missä mielestäsi on homma karannut lapasesta ? Monissa bändien kellarituotoksissa, jossa on koitettu äänen tasoja kiskoa Metallican Death Magneticin tienoille. Ei mitään tiettyä kuitenkaan ole heittää. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
rintapek 24.01.2012 19:35:24 | |
---|
kiiski: Tuohon mono vs. stereo vs. luonnollisuus -aiheeseen: ei kai poprockia äänitettäessä muutenkaan yritetä tallentaa yhtyettä luonnollisesti? Tai siis ei sen pitäisi mielestäni olla mikään itseisarvo, sillä levyllä soivan biisin pitää usein olla jotain elämää suurempaa. Stereona äänitetyt rummut on usein helpompi istuttaa miksaukseen, sillä ne saa levitettyä keskeltä vek ja huspois laulun tieltä. Niin mono, kuin stereo on kummatkin ihan luonnollisia. Ja erillismikitetyt rummut kans ja kaikki silt väliltä. Lopputuloksen kannaltahan oleellista on se, et pääsee mahdollisimman lähelle haluttua maalia. Joka voi tilanteesta riippuen olla mikä vaan. Mut vanha korjaajan ohjehan on se, et jos ei tiedä mis vika on, niin sitä kannattaa lähteä ettimään halvimmasta päästä. Eli jos ne rummut ei yhdellä, kahdella tai neljällä mikillä edes muistuta rumpuja, ni korjautuuko ongelma jos mikkejä laittaa tusinan? Siis ottaen huomioon, et tämä on äänihommien alkuun- ketju. One kind of music only - the good kind |
Danko 24.01.2012 19:50:51 | |
---|
rintapek: Mut vanha korjaajan ohjehan on se, et jos ei tiedä mis vika on, niin sitä kannattaa lähteä ettimään halvimmasta päästä. Eli jos ne rummut ei yhdellä, kahdella tai neljällä mikillä edes muistuta rumpuja, ni korjautuuko ongelma jos mikkejä laittaa tusinan? Siis ottaen huomioon, et tämä on äänihommien alkuun- ketju. Itsehän näkisin ongelman olevan silloin settibalanssissa, eli äänilähteessä, jolloin esim. lähimikityksen lisääminen tuo myöhemmässä vaiheessa mahdollisuuden kaivaa kannujen sointia esiin liian lujaa soivien symbaalien alta. Vaihtoehdot siinä kohtaa lienevät siis vaihtaa joko soittajaa tai äänittäjää; siihen asti jokainen voi vaikka kuunnella Zepukoiden kakkoslevyä ja miettiä laitettiinko Glyn Johns -asetelman lisäksi pikkutomille oma mikki paikkaamaan lierihatun aiheuttamaa vaimentumaa. http://img43.imageshack.us/img43/5599/1125328969.jpg "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
passe 26.01.2012 01:25:41 (muokattu 26.01.2012 01:27:31) | |
---|
Antti1: Monissa bändien kellarituotoksissa, jossa on koitettu äänen tasoja kiskoa Metallican Death Magneticin tienoille. Ei mitään tiettyä kuitenkaan ole heittää. Mulla on tuossa ainakin yksi muistitikullinen näitä:) Mutta asiaakin: Kun miksaatte bassoa ja basaria tuolla alataajuuksilla niin mitenkäs se EQ. Paristakin eri lähteestä lueskelin, että siinä kohtaa missä bassoa boostataan siinä basaria dipataan ja päinvastoin? Tehdään aina kaverille tilaa. Miltä tällainen karkea yleistys kuulostaa? Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
Danko 26.01.2012 04:02:08 | |
---|
passe: Paristakin eri lähteestä lueskelin, että siinä kohtaa missä bassoa boostataan siinä basaria dipataan ja päinvastoin? Tehdään aina kaverille tilaa. Miltä tällainen karkea yleistys kuulostaa? Kyllä, tai sidechainaa bassokompressorin haukkaamaan muutaman dB:n joka bassarin iskun tieltä. Toimmii. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
passe 26.01.2012 08:54:17 | |
---|
Danko: Kyllä, tai sidechainaa bassokompressorin haukkaamaan muutaman dB:n joka bassarin iskun tieltä. Toimmii. No niin just, onhan tätä tullut välillä kokeiltuakin. Ei sitä näin alkutohkeissaan oikein näköjään osaa hahmottaa, että saman asian voi usein tehdä useammalla eri tavalla. Mutta tuo perus sidechain:hän toimii vain yhteen suuntaan, basso antaa tilaa basarille. Eikö niin? Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
Antti1 26.01.2012 09:52:54 (muokattu 26.01.2012 15:26:34) | |
---|
passe: No niin just, onhan tätä tullut välillä kokeiltuakin. Ei sitä näin alkutohkeissaan oikein näköjään osaa hahmottaa, että saman asian voi usein tehdä useammalla eri tavalla. Mutta tuo perus sidechain:hän toimii vain yhteen suuntaan, basso antaa tilaa basarille. Eikö niin? Kyllä sä saat millä tahansa lanattua mitä tahansa. Pohdinnan arvoinen asia on vain, että onko siinä mitään järkeä ja tuottaako sidechainiin ohjaussignaaliksi syötetty möly mitään järkevää lopputulosta. Esim. basson kanssa minkään ohjaaminen kuulostaa mun mielestä jo lähtökohtaisesti huonolta idealta. E: Jaa lukihärö, en ymmärtänyt oikein. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
Danko 26.01.2012 15:24:04 | |
---|
passe: Mutta tuo perus sidechain:hän toimii vain yhteen suuntaan, basso antaa tilaa basarille. Eikö niin? Toki, eikö se silloin riitä jos toinen antaa tilaa? Ikinä ei pitäisi urautua samoihin työtapoihin, miksasin varmaan pari vuotta varaten bassarille oktaavin 40-80 Hz ja bassolle 80-160 Hz (tai toisinpäin, biisistä riippuen). Nykyisellään annan taajuuksien mennä päällekkäin ja sc-kompressoin, kun tuntuu olevan parempi boogie. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
passe 26.01.2012 22:32:36 (muokattu 26.01.2012 22:33:00) | |
---|
Danko: Ikinä ei pitäisi urautua samoihin työtapoihin... Heh, tämähän se on se piru. Se on olevinaan niin rankkaa lähteä joka kerta sen EQ:n kanssa ikään kuin nollasta vääntämään. Mukavuudenhalu pistää jatkuvasti etsimään alitajuisesti niitä patenttiratkaisuja joita ei oikeasti ole olemassa. Jotain suuntaviivoja on kuitenkin plokkailtava, mielenterveyden ylläpitämiseksi. Olen nyt koittanut pitäytyä perus raitakohtaisen EQ:tuksen ja kompuroinnin parissa, opetella niitä. Lähinnä se on alkuun sitä, että yrittää suunnilleen hahmottaa niitä alueita/raameja joita yleensä mistäkin instrumentista työstetään. Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
rintapek 26.01.2012 23:04:16 | |
---|
passe: Heh, tämähän se on se piru. Se on olevinaan niin rankkaa lähteä joka kerta sen EQ:n kanssa ikään kuin nollasta vääntämään. Mukavuudenhalu pistää jatkuvasti etsimään alitajuisesti niitä patenttiratkaisuja joita ei oikeasti ole olemassa. Jotain suuntaviivoja on kuitenkin plokkailtava, mielenterveyden ylläpitämiseksi. Onhan noita, mut ne ei o kaikille samat. Siis tarkoitan, et jos touhuaa oman musansa tai sen oman bändinsä kanssa, mis instrumentit ja laulajat on koko ajan samat. Ehkäpä tahtoopi, et se bändi saundaa omaltaan, eikä joka biisi eri bändiltä? Jos mun stressiklubin kundit sanois, et koitetaas nyt tehdä jotain metallica- tyyppistä tähän väliin, niin sit sais hankkia akkuporan pyörittämään potikoita, eikä siit sittenkään tulis mitään. One kind of music only - the good kind |
Klezberg 26.01.2012 23:14:58 | |
---|
rintapek: Onhan noita, mut ne ei o kaikille samat. Siis tarkoitan, et jos touhuaa oman musansa tai sen oman bändinsä kanssa, mis instrumentit ja laulajat on koko ajan samat. Ehkäpä tahtoopi, et se bändi saundaa omaltaan, eikä joka biisi eri bändiltä? Jos mun stressiklubin kundit sanois, et koitetaas nyt tehdä jotain metallica- tyyppistä tähän väliin, niin sit sais hankkia akkuporan pyörittämään potikoita, eikä siit sittenkään tulis mitään. No, mä puuhaan yksikseni, ja olen nyt vuosien jälkeen oppinut, että jos mä vaihdan mikin paikkaa, tai itte olen vähän eri paikassa, puhumattakaan että mä äänitän eri huoneessa, niin ne eq:t on syytä laittaa kuuntelemalla eikä niinkuin aina ennenkin. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Aki 27.01.2012 14:45:13 (muokattu 27.01.2012 14:45:33) | |
---|
passe: Paristakin eri lähteestä lueskelin, että siinä kohtaa missä bassoa boostataan siinä basaria dipataan ja päinvastoin? Tehdään aina kaverille tilaa. Miltä tällainen karkea yleistys kuulostaa? Käytännössä tämä useiten toimii hyvin. Mutta paljon olennaisempaa kuin se EQ:n asento on se miltä kyseiset soittimet luonnostaan kuulostaa. Jos bassari jysähtää luonnostaan 60Hz:ssä ja Presari hömisee 150Hz:ssä, ne menee jo valmiiksi ristiin ihan sopivasti. Jos haluat miksata ne toisinpäin (esim reggae), niin ruuv ruuv sitten vaan. Toisaalta, Tower of Powerin TOP -levyllä muistaakseni sekä basso että bassari pököttää melko korkeella, ja tuleehan siitäkin omanlaisensa fiilis. Ja sitten se perinteinen ihan periaatteellinen murina kaikkia karkeita yleistyksiä vastaan... Sen sijaan että pistää mieleen taajuuksia joita ruuvaisi, yritä pistää mieleen se soundi jonka haluat saavuttaa. Tavoitteena että pystyisit ruuvaamaan EQ:n valmiiksi ilman asteikkoja. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
kmh 27.01.2012 18:22:07 | |
---|
Olennaista on sekin että jos toista leikkaa, toista ei välttämättä tarvitsekaan enää boostata. Tämän takia EQ:ta säädetään koko miksauksen soidessa eikä soolona. Tuo "tehdään kaverille tilaa" on tosiaan yleispätevä juttu joka pitää ottaa huomioon jo sovitusvaiheessa. Harmittavan usein tämä jää tyystin huomiotta ja muusikot luovatkin sitten puuroa yhdessä kun eivät kuuntele toisiaan. |
sam_u 30.01.2012 18:49:56 | |
---|
Mulla on dynaaminen mikki ja siihen "isoon plugiin" päättyvä piuha(en muista millimäärää). Kun sen laittaa kiinni interfaceen onko väliä että laittaako tolla piuhalla vai kannattaako olla normaali mikkipiuha? |
kmh 30.01.2012 19:08:53 | |
---|
sam_u: Mulla on dynaaminen mikki ja siihen "isoon plugiin" päättyvä piuha(en muista millimäärää). Kun sen laittaa kiinni interfaceen onko väliä että laittaako tolla piuhalla vai kannattaako olla normaali mikkipiuha? Iso plugi = 1/4" = 7mm? Saattaa olla että interfacesta riippuen et saa tarpeeksi gainia etuasteesta, ja varsinkin jos piuha on balansoimaton saattaa kokonaisuus olla alttiimpi häiriöille. Suosittelisin lämpimästi sitä XLR-piuhan käyttöä. |
Antti1 30.01.2012 19:15:46 | |
---|
kmh: Iso plugi = 1/4" = 7mm? Hömm hömm... 6,3mm. Tarkkuutta, kun nyt aloittelijoita kuitenkin neuvotaan. Voi mennä puurot ja vellit helposti sekaisin. ;) "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
passe 13.02.2012 15:15:02 | |
---|
Kun ei oikein sopivaa threadiä löytynyt niin kysellään täällä: Yamaha NS 20M Onkos kellään kokemusta noista tarkkailukaiuttimina? Entäpä tiukka katuhinta, paljonko noista kannattaa pulittaa? Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
puliai 22.02.2012 17:31:40 | |
---|
Terve! Koitin haulla pikaisesti etsia apua kyseiseen ongelmaan, mutta nopeasti katsottuna en ratkaisua löytänyt... Siispä asiaan. Hommasin jokin aika sitten m-audion fast track USB audio interfacen, sekä t.bonen sc-1100, ja niillä nauhottelu kitara,laulu & harppu onnistuu yhdelle raidalle hyvin, mutta sitten kun koitan nauhottaa niitä erillisille raidoille niin jää raitojen kaikki tavara väkisinkin muutaman millisekunnin jälkeen edelliseen raitaan verrattuna = latency? miten tämän ongelman saisi korjattua? vai pitääkö mun suurennuslasin avulla niitä raitoja kohilleen laittamaan... softana mulla pro tools ja sony ACID demo. |
kiiski 22.02.2012 18:01:14 | |
---|
puliai: Hommasin jokin aika sitten m-audion fast track USB audio interfacen, sekä t.bonen sc-1100, ja niillä nauhottelu kitara,laulu & harppu onnistuu yhdelle raidalle hyvin Siis saat tallennettua ne kaikki kerralla livenä yhdelle raidalle onnistuneesti, mutta: sitten kun koitan nauhottaa niitä erillisille raidoille niin jää raitojen kaikki tavara väkisinkin muutaman millisekunnin jälkeen edelliseen raitaan verrattuna Eli äänität ensin esim. kitaran ja koitat laulaa siihen päälle, mutta laulu tulee muutaman millisekunnin jäljessä? miten tämän ongelman saisi korjattua? Mä luulen, että sä teet jotain väärin ja selität ongelman vähän huonosti. -Saatko kaikki eri instrumentit tallennettua omille raidoilleen siten, että sillä raidalla ei ole mitään vuotoja? Tämän voi tarkistaa esim. Pro Toolsissa painamalla kanavakohtaista S-nappia (Solo) jolloin kuulet vain sen raidan sisällön. -Miten tarkkailet jo äänitettyä ääntä kun teet päällekkäisäänityksiä? Jos kuuntelet samaan aikaan nauhalla olevaa tavaraa kaiuttimista, kuulee mikrofoni toki sen ja siitä aiheutuu ongelmia. -Miten huomaat tuollaisen muutaman millisekunnin viiveen? |