Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5164 165 166 167 168244 245 246 247 248
rintapek
11.01.2012 07:05:12

Aki:
Sillä tarkennuksella, että latenssi (ongelmana) on se kuin soittamisen aikana kuuleekin oman soittimensa viiveellä. Jos äänitetty raita toistuu äänityksen jälkeen väärässä kohdassa, on kyse eri ongelmasta. Tällöin äänikortti ja äänitysohjelma ovat eri mieltä äänikortin puskurien koosta. Tätä ongelmaa esiintyy jotakuinkin ainoastaan sysihalpojen integroitujen äänipiirien kanssa.

Piti ihan käydä kurkkaamassa, että noinko olen kirjoittanut ja näköjään tosiaan olen. Äänityshommien alkuun näköjään kuuluu laittaa semmoinenkin vinkki, että parin oluen jälkeen kannattaa pysyä kaukana siit tietokoneesta ja keskittyä vaikka siihen oluen juomiseen. Alkaa sormet kulkea ajatusta nopeammin. Mut eipä silti, aikanaan toikin ongelma oli ihan tuttu, tietokoneita taidettiin silloin kutsua nimellä 486.
One kind of music only - the good kind
rintapek
12.01.2012 00:28:55

Jatketaan tosta samasta aiheesta, vaikka ystäväni ei tällä palstalla olekaan esittänyt mitään spesifiä kysymystä. On kuitenkin esittänyt sen minulle ja aika moni suurinpiirtein samantyyppisten ongelmien kanssa vissiin painii? Ystäväni tosin ei ole äänihommissa aloittelija, vaan on kotipajassaan äänittäny vuosikymmenien varrella satoja lauluja. Hänen ongelmansa siis ei ole se, miten päästä äänihommissa alkuun, vaan se, että miten kasata semmoinen kotipaja mis hän pystyy keskittymään lauluntekoon, eikä äänityslelujen säätämiseen. Mielellään vielä semmoinen, joka käytettävyydeltään edes etäisesti muistuttaisi analogimaailmaa, koska omien sanojensa mukaan hän joutuisi pari vuotta opiskelemaan Hepreaa, että nämä nykytermit tulisivat jollain lailla tutuiksi.

Tavallaan hirveen hyvin ton ymmärrän, koska kaikissa asioissa ei voi soveltaa mitään ns. järkiperustetta. Jotkut tykkäävät 50- luvun amöriikanautoista, koska tykkäävät. Ei siin tuliterä ja moderni Daihatsu ole välttämättä se mieluinen vaihtoehto. Etenkin, kun homma on harrastus, niin harrastuksen parissa pitää viihtyä. Jos siinä toistuvasti nousee tuskanhiki otsalle, niin semmoinen harrastus jää pikkuhiljaa paitsioon.

Juu, on aikomukseni kirjoittaa jotain asiaakin. (toim. huom.)

Kotipajan rakentaminenhan on käytännössä systeemisuunnittelua. Siin on yleensä hirveen huono lähtökohta aloittaa kysymällä, et mikä lelu olis paras/parempi/parhain? (Anteeksi, rakas äidinkielenopettajani. Kyl mä sen Laudaturin kirjoitin, vaikka pelkäsitkin tapauksessani pahinta.) Jonkun verran joudun duunissani leikkimään opettajaa, ja hirmuisen moni ihan aikuinen ihminen tahtoo tietää vastauksen. Mut kun mulla saattaa mennä tunti jos toinenkin ihan sen kertomiseen, et mikä on se ratkaistava ongelma. Ei siin hirveesti auta kertoa, et oikea vastaus on 2710190049 ja ettikää itte sopiva yhtälö, millä tohon numeroon päädytään.

Mut jos ton systeemisuunnittelun aloitan vaik omilta junnuvuosiltani, jolloin humppakärpänen pääsi puraisemaan. Silloin ei ollu kotitietokoneita, ei oikeestaan kotistudioitakaan, eikä mitään semikaupallisia demostudioita. Oikeisiin studioihin ei humppakärpäsen puremilla teineillä ollu mitään asiaa. Reenidemoja varten paikalle raahattiin jotain äänitykseen kelpaavaa beg, steal or borrow- periaatteella. En tätä sano sillä, et ennen oli kaikki paremmin ja diibadaaba, vaan ihan sillä, et tos joutui käyttämään sitä mielikuvitusta (mielikuvitusta, mulla? HAH) ihan sen funtsimiseen, et mitä, miten ja mis järjestyksessä äänittää ja millä konstilla sais ruokittua jotain järkevää signaalia nauhurin virkaa toimittavan rakkineen syötäväksi. Jos sinne narulle tarttui ylipäänsä mitään, niin äänittämisen simplex- oppimäärä tuli just siin paikassa suoritettua.

Tänäpänä toi homma sit on heittänyt häränpyllyä ja ongelma on tavallaan kääntynyt päinvastaiseksi. Ei tartte kuin Teekaupan sivuja selata, niin hetkessä löytää parituhatta äänitysvehkeeksi mainittua tuotetta, joiden speksit ja manuaalit pitäis jaksaa kahlata läpi löytääkseen tuotteen/tuotteet, jotka itseä parhaiten palvelis siinä omassa kotipajassa. Ja jos/kun löytää, ni sitä pitäis opetella tosissaan käyttämään (kuten tietty kaikkia laitteita rautakangesta alkaen), mut sitä hommaa ei yhtään helpota se, et yksinkertaisimmiltakin vaikuttavat laitteet on tungettu niin täyteen ominaisuuksia, et ne suurinpiirtein tekee kaikkea paitti ottaa su sensuroitu ja pyyhkii takapuolen.

Vertauskuvat on yleensä surkeita ja niin on tämäkin, mut tämä hemmetin nopea tekninen kehitys on johtanut siihen, et monet joutuu, tahtoo tai pääsee Hornetin puikkoihin samalla kun haaveilee mopokortista. Tarkoitukseni ei tosiaankaan ole asialla mitenkään besserwisseröidä, koska itte myönnän monissa asioissa olevani tän päivän tekniikasta pihalla kuin lumiukko lintulaudalla. Ihan vaan sillä, et esikoislikka on ny kuustoista ja nuoremmatkin vanhenee kovaa kyytiä. Pahaa pelkään, et humppakärpäsen purema on periytynyt geeneissä, koska kaikki neljä soittaa jotain. Jos tauti ei parane, ni heistä kukin vuorollaan löytää tiensä musanettiin kysymään, et mikä olis hyvä laite soiton äänittämiseen? Kalkkisfaijalta ei kannata kysyä, kun ei se muutenkaan ymmärrä mistään mitään. Heille kaikille on hirveen tuttuja semmoiset käsitteet kuin tietokone, MP3, stream, download, USB, FireWire, Appstore ja jos ei tänään ni ens kuussa vaik Thunderbolt. Kelanauhuria eivät ole koskaan nähneet, vaik semmoinen taloudessa on, mut on ollu käyttämättä kymmenisen vuotta. C- kasetin ovat nähneet, mut siitä lähinnä ihmettelevät, et mitä tommoisella tekee? Ihan semmoiset käsitteet kuin mono, stereo, kanava ja raita tulevat arvaukseni mukaan jonkun ajan päästä vaatimaan tän palstan kokeneemmilta aktiiveilta hirveen määrän kärsivällisyyttä ja kauheesti rautalankaa.

Mut jos aasinsillan kautta taas koittaisin palata asiaan, eli siihen ittelle mieluiseen kotipajaan. Toi voi tarkoittaa itsekullekin mitä vaan, koska joillekin se voi olla vaik semmoinen, mis kaikki instrumentointi tulee softasta alkaen rummuista päättyen radion sinfoniaorkesteriin, eikä oikeestaan muuta siihen kaipaa ko hyvää mikkiä ja superchannelstrippiä, jolla saapi laulun puskettua sekaan.

Mut jos hiemankin perinteisempi malli on mielessä, niin se ensimmäinen kysymys on se, et montako raitaa on tarve äänittää kerralla? Ja samantien omille muksuillenikin termit selviksi; mikserissä on kanavia, nauhurissa on raitoja. Humppakvartetin (okei, hardcoredoompunktrion) äänittää kertaheitolla livenä kuudellatoista kanavalla stereoraidalle, jos käytössä on 16- kanavainen mikseri ja se kalkkisfaijan vanha C- kasettidekki. Jos C- kasetti ei formaattina kelpaa, niin sit nauhuriksi kannattaa miettiä jotain muuta laitetta. Mut lopputuloksena on yksi stereoraita, jonka pitää olla miksattu suurinpiirtein oikealle hehtaarille ennen äänitysnapin painamista, koska äänityksen jälkeen sille ei voi ihmeitä tehdä.
Eli tarkennettuna ensimmäinen kysymys kuuluu, että montako raitaa kerralla pitää pystyä äänittämään? Siis siten, et kitara menee nauhurissa omalle raidalleen, basso omalleen, pimpparauta omalleen jne

Ja tää on nyt se miettimisen paikka, koska tuo on asia joka monesti määrittää budjetin lähtökohdan, etenkin silloin, jos sitä budjettia ei liikoja ole.

Tiedän, et mä monesti musanetissä rölötän kaikkea mitä sylki suuhun tuo, mut jos nyt vaihteen vuoksi koittaisin puhua niin totta kuin osaan.
Esim. rummut on ihan genrestä riippumatta poikkeuksetta yksi instrumentti. Vaikka siinä olis triplabassarit, kymmenen tomia ja nelkytseitsemän peltiä. Kyseessä on silti yksi runpali soittamassa yhtä instrumenttia. Kyl minust lähtökohdan täytyy olla se, et yksi instrumentti täytyy olla äänitettävissä yhdellä mikillä monona. Sinfoniaorkestereita äänitetään stereona kahdella mikillä.
Kunnes joku toisin todistaa, niin mä väitän, et raitamäärän tuplaaminen nelinkertaistaa työmäärän. Raitamäärän kymmenkertaistaminen sit sen satakertaistaa, eli kyseessä on logaritminen yhtälö. Ei mitenkään matemaattisesti todistettu, mut suhteellisuuden pitäis olla jokseenkin oikealla hehtaarilla.
Jos lähdetään siitä, et biisejä ei enää äänitysvaiheessa sävelletä, niin runpali soittaa yhtä kappaletta sen kolme minsaa. Pari, kolme ottoa, niin runpali selviää urakastaan puolessa tunnissa. Jos ne sit on tusinalla raidalla, niin niit pelkkiä kannuja saa miksata pari- kolme työpäivää. Kyl tos ehken kannattaa hetki miettiä, et onko se sitä kotipaja- tai treenikämppädemomeininkiä. Pelkästään mikkeihin investoidulla rahalla vois saada pari viikonloppua genreen keskittyneessä studiossa?

Toisekseen, tos voi rehellisesti kysyä itteltään, et mihin ne omat taidot ja osaaminen riittää? Mä voin kertoa, et olen suurinpiirtein kymppivanhasta alkaen touhunnu musavehkeiden kanssa. En mä mitään osaa vieläkään. Ihan mieluusti äänitän ne rummut yhdellä tai kahdella mikilla, tai vaik bassari- virveli overhead- yhdistelmällä, mis menee kolme tai neljä raitaa/kanavaa. Mut ton jälkeen mä suosiolla tunnustan, et mun osaamiseni oikeesti alkaa loppumaan. Mun osaamiseni joka tapauksessa loppuu huomattavasti aikaisemmin, kuin potentiaaliset lelut Teekaupasta.
Vaik mulle lyötäis sata mikkiä tumppuun, ni en mä niillä välttämättä sais kaivettua asiaan mitään lisäarvoa. Nojoo virvelin ylämikki ja mattomikki ja ratsulle oma mikki ja olishan näitä kuten se lottovoitto.
Mut ei. Tää on äänityshommien alkuun- ketju ja noi ei tosiaankaan ole mitn äänityshommien alkeita.

jatkuu ensi numerossa, jos en saa bannia sitä ennen. Mä putoan nyt unilaatikkoon, siel aamuun asti oon ...jne
Hurmeli
19.01.2012 15:51:30
Aloha!

Olisi tarkoitus hankkia vermeet lauluäänitystä varten kotiolosuhteissa.

Tekninen tietämys mikrofoneista ja nauhoittamisesta on ikävä kyllä nolla. Olen kuitenkin katsellut tälläisiä vehkeitä:

M-Audio Fast Track Pro
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm

Rode NT1-A
http://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_recording.htm

Nuo saisi Thomannilta kätevässä bundlessa reiluun kolmeen sataan.

Eli ääni mikkiin ja siitä jotenkin tietokoneelle. Toimivatko nämä ja jos ei niin mikä avuksi? Löytyykö vastaavasta hintaluokasta hyviä vaihtoehtoja? Olenko täysin hakoteillä? :)

Kiitoksia!
Einola
20.01.2012 19:29:24

Olen rumpali, Jos haluan äänittää korkealaatuista(ko?) ääntä(kö?) tarvitsen(ko?):
-PC, jossa jokin äänitysohjelma
-Mikseri? esim.
http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_x1832_usb.htm
-Rumpumikit, esim. http://www.thomann.de/fi/superlux_drk_k5c2.htm
-Piuhat

Onko kutakuinkin näin?
Henri Henri Olavi
20.01.2012 20:09:23
DrummerBoy13: Olen rumpali, Jos haluan äänittää korkealaatuista(ko?) ääntä(kö?) tarvitsen(ko?):
-PC, jossa jokin äänitysohjelma
-Mikseri? esim.
http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_x1832_usb.htm
-Rumpumikit, esim. http://www.thomann.de/fi/superlux_drk_k5c2.htm
-Piuhat

Onko kutakuinkin näin?

About.

Jos sä haluat työstää matskuas äänityksen jälkeen siinä sun äänityssoftassas, niin hommaa joku muu kuin tuo paska Behringerin USB-mikseri. Se kun antaa ulos vain stereon.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Einola
20.01.2012 21:07:14

Toi mikseri oli iha vaa esimerkki, tietääkö kukaa hyvii miksereitä, jossa oli about 6-8 mikkipaikkaa?
Danko
20.01.2012 21:34:36

DrummerBoy13: Toi mikseri oli iha vaa esimerkki, tietääkö kukaa hyvii miksereitä, jossa oli about 6-8 mikkipaikkaa?

Onko sen pakko olla mikseri?
http://www.thomann.de/fi/256918tascam_us1800.htm
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_ultra_8r.htm
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
Henri Henri Olavi
20.01.2012 21:41:33
DrummerBoy13: Toi mikseri oli iha vaa esimerkki, tietääkö kukaa hyvii miksereitä, jossa oli about 6-8 mikkipaikkaa?

Tässä on about ton verran mikkipaikkoja. Muutama enemmän, mutta ei niitä voi koskaan liian vähän olla. Tätä pystyy myös laajentamaan. En ole kuullut negatiivisia kommentteja laadusta, voin suositella:

http://www.ams-neve.com/Products/Music/88RS/88RS.aspx
passe
20.01.2012 22:20:30
Henri Henri Olavi: Tässä on about ton verran mikkipaikkoja. Muutama enemmän, mutta ei niitä voi koskaan liian vähän olla. Tätä pystyy myös laajentamaan. En ole kuullut negatiivisia kommentteja laadusta, voin suositella:

http://www.ams-neve.com/Products/Music/88RS/88RS.aspx

Jotenkin tylsä tuo väri...
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Henri Henri Olavi
20.01.2012 22:30:11 (muokattu 20.01.2012 22:30:23)
passe: Jotenkin tylsä tuo väri...

Mä oon kans niin fed up with beige. tai vastaavuudet, So last season! Nyt on taas raudan ja tyylikkään matan aika:

http://www.behringer.com/EN/Products/ADA8000.aspx
Danko
22.01.2012 01:08:23

rintapek: Esim. rummut on ihan genrestä riippumatta poikkeuksetta yksi instrumentti. Vaikka siinä olis triplabassarit, kymmenen tomia ja nelkytseitsemän peltiä. Kyseessä on silti yksi runpali soittamassa yhtä instrumenttia. Kyl minust lähtökohdan täytyy olla se, et yksi instrumentti täytyy olla äänitettävissä yhdellä mikillä monona.

Minkä takia Luoja on sitten suonut ihmisrodulle kaksi korvaa? Munsta stereona äänittäminen on aina ok; jos miksausvaiheessa tulee ahdasta, voi aina huonomman kanavan tiputtaa pois.
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
rintapek
22.01.2012 01:54:48

Danko: Minkä takia Luoja on sitten suonut ihmisrodulle kaksi korvaa? Munsta stereona äänittäminen on aina ok; jos miksausvaiheessa tulee ahdasta, voi aina huonomman kanavan tiputtaa pois.

Mä en ihan tontyyppisestä filosofiasta ole pätevä väittelemään. Jos kuuntelet runpusettiä puolen metrin päässä, ni varmasti erotat, et ratsu on toisella puolella ko haikka. Mut jos kuuntelet kymmenen metrin päässä, ni korviesi kannalta kyseessä on yksi piste.

Mut kuinkas sattuikaan, ni just tänään kävin soittokaverin kotipajaa virittelemässä. Asiaan kuului ettiä mahdollisimman helppokäyttöinen wav- Mp3- konvertteri. Piti lyödä semmoinen kaverin muistitikulle. Mä sit muutaman olin löytävinäni ja testasin niitä ja testilevyksi sattui oman stressiklubin pikatuuraajaa varten tehty tallenne. Joka siis on tehty sillai, et pändi kiinni mikseriin ja siit stereoraita purkkiin. Eikä mitn muuta.
Samal muistitikulla (minnepinne på svenska) sattui olemaan kaverin teoksia, joit hän on aikanaan tehny, tietääkseni ihan kaupallisessa studiossa. Osa niist on saanu ihan kivasti radiosoittoakin.
Ja ko oli noita tilaisuus rinnakkaisvertailla, ni mä väitän, et mun stressiklubin pikatallenteessa oli saundit tallella ja ne oli jotenkin raikkaampia ja terveemmän kuuloisia, vaik hiton hyvin ittekin tiedän tuhat asiaa mitkä meni pieleen.
Danko
22.01.2012 02:14:35

rintapek: Ja ko oli noita tilaisuus rinnakkaisvertailla, ni mä väitän, et mun stressiklubin pikatallenteessa oli saundit tallella ja ne oli jotenkin raikkaampia ja terveemmän kuuloisia, vaik hiton hyvin ittekin tiedän tuhat asiaa mitkä meni pieleen.

Ja niissäkö oli rummut yhellä mikillä monona vedetty, vai mikä oli tämän paatoksen punainen lanka?
rintapek
22.01.2012 13:22:54

Danko: Ja niissäkö oli rummut yhellä mikillä monona vedetty, vai mikä oli tämän paatoksen punainen lanka?

Ei, ku sähköpannut yhdellä piuhalla monona ;-)

Ei mulla ole asian suhteen paatosta. Tää on äänihommien- alkuun- ketju. Olen just jeesaamassa kaveria kotipajan rakentamisessa ihan alusta lähtien. Aina hänellä on semmoinen ollu, mut se on nyt viis vuotta ollu rappiolla, ihan syystä, et hän ei näiden digivehkeiden kanssa oikein pärjää. Ja kun siellä on läjä vuosien saatossa hankittuja leluja, joit hän ei oikein kunnolla sit kumminkaan osaa käyttää, niin pajan käyttöaste on jääny olemattomaksi.

Mut me ei nyt tosiaankaan lähdetty liikenteeseen siitä, et mitä kivaa lelua pitäis OSTAA, vaan siitä, et mimmoisen kotipajan kaveri oikeesti tahtoo. Ja kun kyseessä on kotipaja, niin siinä ei mennä ihan puhtaasti äänittelyn ehdoilla. Pitää ottaa huomioon se tilojen muu asuinkäyttö, sekä hellasärö.

Ystäväni tapauksessa runpujen mikitysongelma ratkesi niinkin helposti, että sitä ei ole. Rouvansa hyväksyy miehensä soittohommista jokseenkin kaiken muun, paitti sen, että joku alkaa kellarissa paukuttamaan runpuja milloin hän katsoo telkkarista putousta tms. Niinpä ton kotipajan rummut on sähköiset nyt ja aina. Mut tilan muu käyttö sanoo, et ne sähköpannut ei siihen tilaan mahdu olematta tiellä. Mut ne mahtuu oikein hienosti viereiseen varastohuoneeseen, mist voi vaik ottaa oven pois, eikä tartte muuta miettiä kuin piuhavedot. Ne voi siirtää monona, stereona tai kuudella kanavalla ja sit ne voi siirtää midinä ja käyttää jotain rumpusoftaa. Paluukanaviksi parit luurit.

Mut siis runpuäänityksistä sevverran, et on pomminvarmaa, että sinä saat yhdellä mikillä aikaan enemmän kuin minä kymmenellä. Niinpä voit ja sinun halutessasi kannattaa käyttää just niin montaa mikkiä kuin katsot tarpeelliseksi. Mut jos mä en saa runpuja saundaamaan kuuntelukelpoisilta yhdellä tai kahdella mikillä, ni ongelma ei ole mikkien määrässä, vaan mun taidoissa. Ja se ongelma ei ratkea menemällä mikkikauppaan.
Tottehamn
22.01.2012 19:29:15
Moi ! Olen tossa yrittänyt ihan koneelle vähän äänitellä akustista raitaa. Audio technica pro 70 toimii mikkinä mutta ongelmana on se että äänen voimakkuus katoaa äänittäessä, mikki pitää pitää erittäin lähellä kitaraa että saa edes jonkinlaista ääntä. Ääni itsessään on selvää mutta erittäin hiljaisella kun jälkeimpäin kuuntelee äänitettyä osuutta. Olen jopa boostannut micin windowsin recordin hallinnasta. Tietääkseni kyseisellä vehkeellä pitäisi pystyä äänittämään ihan kelpo tason akustista rämpyttelyä. Onko mitään tehtävissä ?
Danko
22.01.2012 19:35:36

Tottehamn: Moi ! Olen tossa yrittänyt ihan koneelle vähän äänitellä akustista raitaa. Audio technica pro 70 toimii mikkinä mutta ongelmana on se että äänen voimakkuus katoaa äänittäessä, mikki pitää pitää erittäin lähellä kitaraa että saa edes jonkinlaista ääntä. Ääni itsessään on selvää mutta erittäin hiljaisella kun jälkeimpäin kuuntelee äänitettyä osuutta. Olen jopa boostannut micin windowsin recordin hallinnasta. Tietääkseni kyseisellä vehkeellä pitäisi pystyä äänittämään ihan kelpo tason akustista rämpyttelyä. Onko mitään tehtävissä ?

Kerro lisää laitteistostasi. Käytätkö tietokoneen omaa äänikorttia? Todennäköisesti esivahvistuksen määrä loppuu kesken, jolloin ratkaisuja ovat laadukkaampi etuaste tai suoraan erillinen interface.
Aki
22.01.2012 23:22:44

rintapek: Mut jos kuuntelet kymmenen metrin päässä, ni korviesi kannalta kyseessä on yksi piste.

Ihminen kuulee kaiken stereona luonnossa. Sellaista tilaa ei olekaan jossa rummut, tai mikään muukaan äänilähde kuulostaisi "monolta" 10m päästä.

rintapek: Kyl minust lähtökohdan täytyy olla se, et yksi instrumentti täytyy olla äänitettävissä yhdellä mikillä monona.

Lähtökohdat ja periaatteet on äänihommissa vaarallisia, ne saattaa olla pahana jarruna kehitykselle, tai jopa onnistumiselle.

...Ja ko oli noita tilaisuus rinnakkaisvertailla, ni mä väitän, et mun stressiklubin pikatallenteessa oli saundit tallella ja ne oli jotenkin raikkaampia ja terveemmän kuuloisia

Miksaustavoitteena on kovin harvoin terveen tai edes raikkaan kuuloinen lopputulos. Pikatallenteesi on varmasti luonnollisempi, mutta uskallan veikata ettei yhtä tasapainoinen, eikä erilaisissa huonoissa äänilähteissä siedettävästi soiva miksaus kuin tuo radiojulkaisu.

Tottehamn: Audio technica pro 70 toimii mikkinä mutta ongelmana on se että äänen voimakkuus katoaa äänittäessä

Onko äänenvoimakkuus jatkuvasti liian pieni, vai tapahtuuko siinä muutos äänityksen aikana, tai äänityksen aloituksen yhteydessä? Tarkistathan että mikrofoni saa kunnolla jännitettä, joko paristosta tai phantomista. Tarkista myös että mikrofoni on kytketty kunnolliseen mikrofoniliitäntään.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
kiiski
23.01.2012 11:45:37
Tuohon mono vs. stereo vs. luonnollisuus -aiheeseen: ei kai poprockia äänitettäessä muutenkaan yritetä tallentaa yhtyettä luonnollisesti? Tai siis ei sen pitäisi mielestäni olla mikään itseisarvo, sillä levyllä soivan biisin pitää usein olla jotain elämää suurempaa. Stereona äänitetyt rummut on usein helpompi istuttaa miksaukseen, sillä ne saa levitettyä keskeltä vek ja huspois laulun tieltä.
Lahtari
23.01.2012 21:00:15

4D: Kun konpurat pumppaavat ja se kuulostaa vittumaiselta.

Olisiko jollain antaa tästä esimerkkiä puolikuurolla aloittelijalle. Joku väitti maailmanlaajuisessa internet-tietoverkossa, että kompuran pitää pumpata kuuluvasti ja joku oli toista mieltä. Mikä on faktaa ja mikä fiktiota ?

http://voiceofaddiction.com/fr_home.cfm

Kuulastelkaa vaikka tuota Wrecking Ball-rallia. Malliesimerkki aiheesta ?
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Antti1
23.01.2012 21:04:12
Lahtari: 4D: Mikä on faktaa ja mikä fiktiota ?

Faktaa on se, että koko homma on fiktiota. Faktan olemassaolo puolestaan on fiktiota. Kompressorin tärkein tehtävä on palvella työn alla olevaa tuotosta parhaansa mukaan, eikä tehdä mitään muuta. Jos biisin kuuluu pumpata kuuluvasti, niin sit tehdään niin. Mikäli haetaan tasaisempaa rutistusta, niin täytyy toimia sen vaatimuksien mukaisesti.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)