![]() 01.01.2007 14:29:19 | |
---|---|
Elikkä ny tarttis loihtia radiosoundi lauluun. Onko jotain kikka kolmosta tarjolla? EQ:lla ylä- ja alapäät poies, ehkä pientä säröä, tiukka kompurointi.. olisko se siinä? Hyvä lähtökohta vähintään... CU
--
Eki | |
![]() 02.01.2007 16:43:59 (muokattu 02.01.2007 16:44:17) | |
Miten bänditreenit helpoten talteen? Onnistuisiko Creativen mp3 soittimella, jolla voi nauhoittaa. Saako tuohon soittimeen jotenkin kiinni esim. Shure SM 57 tai 58? Muita saa ehdotella. Menenkin tästä tutkimaan Hakua käyttäen. | |
![]() 03.01.2007 11:01:32 | |
Kopsaanpa oman tekstini tuolta rumpupalstan äänitysketjusta: Äänitysvehkeeni ovat parantuneet huimasti siitä, kun viimeksi tähän ketjuun kirjoittelin ja nyt olisikin muutamien lisäkyssärien paikka, sillä kohta pitäis vakavissaan äänitellä. Olen oma rumputeknikkoni ja äänittäjäni :/ Mulla on siis mahdollisuus äänittää 4 raitaa yhtä aikaa ja mikkejä löytyy: 3 x TSM MT87 konkka TSM MT52 Shure SM57 Shure SM58 Selvää kai on, että nakkaan tuon MT52:n basariin, kun se on sitä varten tehty, SM57:n virvelille ja kahdesta TSM:stä värkkään stereoparin overeiksi mutta... Mitenkäs sen stereoparin asettelu? Olisiko tällaiselle aloittelevalle äänittäjälle sellainen A/B(?) asettelu helpoin, siis että toinen konkka sinne etutomarin ja toinen lattiatomarin paikkeille (ei useampia tomareita setissä)? Vain onko siitä tarkemmasta stereoparin sijainnin mittailusta ja värkkäilystä niin suuri hyöty, että se kannattaisi opetella heti? Ja mitenkäs tuo stereopari levitellään stereokuvaan sitten miksausvaiheessa, vai levitetäänkö edes? Äänitystila mulla on niin huono, että ambienssien poimiminen ois sama ku keräis koiranpaskaa kaduilta. | |
![]() 03.01.2007 11:45:56 | |
Mulla on siis mahdollisuus äänittää 4 raitaa yhtä aikaa ja mikkejä löytyy: 3 x TSM MT87 konkka TSM MT52 Shure SM57 Shure SM58 Selvää kai on, että nakkaan tuon MT52:n basariin, kun se on sitä varten tehty, SM57:n virvelille ja kahdesta TSM:stä värkkään stereoparin overeiksi mutta... Mitenkäs sen stereoparin asettelu? Olisiko tällaiselle aloittelevalle äänittäjälle sellainen A/B(?) asettelu helpoin. No miehän sanon aina, että Glyn Johns: http://johtaja.ath.cx/mnethaku/sear … ord=glyn+johns&c=0&dest=msg Ja kun MT87:ja on kolme voisi yhtä sellaista kokeilla virveliinkin. Sinänsä virvelimikki on luksusta ja usein aika lailla tarpeetonta luksusta. Helposti päätyy saamaan vaan virvelin liian kovalle jo sillä että virvelilinjaa edes avaa... Aika usein se pukkaa kyllä overeista aivan tarpeeksi. XY-pari on tietysti oikein kätevä ja ehkäpä AB:tä helpompi saada soimaan nätisti. Äänitystila mulla on niin huono, että ambienssien poimiminen ois sama ku keräis koiranpaskaa kaduilta. Voi sen etuambienssin silti ottaa talteen virvelin taltioimisen sijaan. Huonous on kuitenkin makuasia ja sellaistakin voi luovasti käyttää mausteena. Sitä paitsi, kyllä se huono tila tarttuu narulle övereistäkin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 03.01.2007 15:15:16 (muokattu 03.01.2007 15:20:12) | |
No miehän sanon aina, että Glyn Johns: http://johtaja.ath.cx/mnethaku/sear … ord=glyn+johns&c=0&dest=msg Jotain tuon tapaista esiteltiin myös eräällä videolla ja idea vaikuttaa aivan järkevältä. Ja kun MT87:ja on kolme voisi yhtä sellaista kokeilla virveliinkin. Sinänsä virvelimikki on luksusta ja usein aika lailla tarpeetonta luksusta. Helposti päätyy saamaan vaan virvelin liian kovalle jo sillä että virvelilinjaa edes avaa... Aika usein se pukkaa kyllä overeista aivan tarpeeksi. Mutta eikö sen virvelimikin avulla pääse käsiksi virvelin miksaukseen hieman tarkemmin? Siis että jos se overeissa hukkuukin hieman niin sittenpä sen saisikin kaivettua sieltä esiin? Voi sen etuambienssin silti ottaa talteen virvelin taltioimisen sijaan. Huonous on kuitenkin makuasia ja sellaistakin voi luovasti käyttää mausteena. Sitä paitsi, kyllä se huono tila tarttuu narulle övereistäkin. No niin varmasti tarttuu. Tilaa voisi kai yrittää parantaa erilaisilla akustointiratkaisuilla. Kattoon voisi ainakin viritellä jotain, sillä se on aika matala, eikä siinä ole mitään mikä hajottaisi ääntä. Mä vähän luulen etten osaisi tehdä sillä ambienssiraidalla mitään :/ Yhdellä konkalla ja basarimikillä (no SM58) tuossa tilassa äänitettyjä rumpuja voi kuunnella näistä biiseistä jos se mitenkään auttaa vinkkien antamisessa (biisit ADHD Revisited ja Monster): www.mikseri.net/muovinen | |
![]() 07.01.2007 20:03:26 | |
Soittelin Cubaseen kitaralla audioraitaa, jossa oli jo 6 muuta audioraitaa efekteillä höystettynä. Tuntui, kuin soittoni ei millään pysynyt oikeassa tahdissa, kun kuuntelin. Onkohan syy siinä, että kone ei jaksa pyörittää efekteineen niin montaa raitaa täysin viiveittä (2,8 GHz, 512 MB) ja siitä saa vaikutelman että kitararaita ei olisi ihan kohdallaan? Varmaan auttaisi, jos poistaisi muiden raitojen efektit käytöstä. Luulen että voisi olla hyvä tehdä olemassa olevista raidoista väli "audiomixdown" ja tuoda se Cubaseen sekä soittaa sen kanssa aina uusi raita. Olenko oikeilla jäljillä? | |
![]() 07.01.2007 21:23:41 | |
Soittelin Cubaseen kitaralla audioraitaa, jossa oli jo 6 muuta audioraitaa efekteillä höystettynä. Tuntui, kuin soittoni ei millään pysynyt oikeassa tahdissa, kun kuuntelin. Onkohan syy siinä, että kone ei jaksa pyörittää efekteineen niin montaa raitaa täysin viiveittä (2,8 GHz, 512 MB) ja siitä saa vaikutelman että kitararaita ei olisi ihan kohdallaan? Varmaan auttaisi, jos poistaisi muiden raitojen efektit käytöstä. Luulen että voisi olla hyvä tehdä olemassa olevista raidoista väli "audiomixdown" ja tuoda se Cubaseen sekä soittaa sen kanssa aina uusi raita. Olenko oikeilla jäljillä? Joo, jos ei koneesta löydy hirveätä vääntöä niin kannattaa pitää efektit minimissään siinä nauhoitusvaiheessa. Yksi tapa "löysätä vyötä" nauhoituksen ajaksi on suurentaa latenssia äänikortin kontrollipaneelista. Onhan latenssi-käsite ainakin noin suunnilleen tiedossa? Sometimes more is more | |
![]() 08.01.2007 10:47:50 (muokattu 08.01.2007 10:49:23) | |
No miehän sanon aina, että Glyn Johns: http://johtaja.ath.cx/mnethaku/sear … ord=glyn+johns&c=0&dest=msg Ja kun MT87:ja on kolme voisi yhtä sellaista kokeilla virveliinkin. Sinänsä virvelimikki on luksusta ja usein aika lailla tarpeetonta luksusta. Helposti päätyy saamaan vaan virvelin liian kovalle jo sillä että virvelilinjaa edes avaa... Aika usein se pukkaa kyllä overeista aivan tarpeeksi. XY-pari on tietysti oikein kätevä ja ehkäpä AB:tä helpompi saada soimaan nätisti. Mä testasin vinkistä menneellä viikolla Led Zeppelinillä käytössä ollutta mikitystä, tiedä sitten kuinka menestyksekkäästi. Ainakin itse olin kovin innoissani ja tyytyväinen. Homman nimi on siis se, että kaksi konkkamikkiä sijoitetaan cap-parina rumpalin sivuille siten että vasen on noin rumpalin pään korkeudella, kohdistettuna virveliin ja matkaa virvelin ja mikin välillä tasan 110cm. Rumpalin oikealla puolella oleva mikki noin kolmanneksen alemmas, matkaa virveliin se sama 110cm, mutta kohdistus basariin. Siitä mihin tää perustuu, mulla ei ole mitään hajua. Kai siinä on mukavat vaiheet. :) Ja olihan siinä, ainakin itse tykkäsin kovasti siitä old-skool rokkisoundista, joka tuosta tuli. Tämän pystyy myös huoletta yhdistämää tähän tunnetumpaan Bonham-metodiin, eli 2 rumpukapulan päähän rumpalin polvesta sijoitettuun overiin. Noilla nimimerkki Muovisen mikeillähän nää jipot onnistuu oikein mainiosti. Eli se TSM MT52 basariin ja noi kaikki MT87:t overikäyttöön. Suosittelen testaamaan. "Smoking makes it easier to disappear in a puff of smoke.
Start smoking today, be a ninja tomorrow!"
-Tompsi | |
![]() 08.01.2007 14:47:51 (muokattu 08.01.2007 14:49:49) | |
Nyt on pakko kysyä. Internetin syövereissä samoillessani kompastuin laitteeseen, joka kantaa nimeä Fostex VR800. Eli siis seuraavanlainen laite: http://www.sonicstate.com/digital/model.cfm?modelID=2021 Ilmeisesti kyseisellä laitteella on mahdollista äänittää ADATin kautta 8 raitaa kerrallaan. Jostain ebaystä bongasin vehkeen ja hinta oli reippaasti alle kahdensadan euron. Niin jos ostaisi tuon ja sitten kaveriksi Behringerin ADA8000 -hässäkän, niin teoriassahan pitäisi pystyä äänittämään 8 raitaa kerrallaan? Ja koon puolestahan tuon veisi sitten helposti kämpiltä kotiin ja imuttelisi äänitykset koneelle miksattavaksi. Niin että, onnistuuko noilla laitteilla 8 samanaikaista raitaa? Vai tarvitseeko jotain vielä väliin/lisäksi? Surprise, Cockfag! | |
![]() 09.01.2007 12:24:48 | |
Luulen että voisi olla hyvä tehdä olemassa olevista raidoista väli "audiomixdown" ja tuoda se Cubaseen sekä soittaa sen kanssa aina uusi raita. Olenko oikeilla jäljillä? Joo, tälleen teen minä aika usein. Pienenä sivukaneettina suosittelen aina noihin välimiksattuihin raitoihin merkkaamaan, mitä efektejä ollaan käytetty ja millä asetuksilla, että pääsee tarvittaessa helpommin "seuraamaan jälkiään taaksepäin", jos/kun huomaa, ettei se jokin efekti siinä ollutkaan hyvä idis. ! | |
![]() 13.01.2007 18:23:21 | |
Terve! Olen vasta aloittelemassa nauhoitushommia. Nauhoitan klassista kitaramusiikkia. Käytössäni on Boss Micro BR, Samsonin kondensaattorimikrofoni sekä Alton 100e mikseri. Nauhoituksissani kuuluu jonkin verran taustasuhinaa. Kysymykseni kuuluukin, että johtuuko se enimmäkseen mikseristä, joka ei näemmä ole kovin hyvä? Jos ostan Art Tube MP-etuasteen ja otan siitä virtaa mikrofoniin ja heitän mikserin pois, niin olisikohan silloin vähemmän suhinaa? | |
![]() 15.01.2007 15:36:04 | |
Voi kyllä johtua siitä Samsonin konkastakin. Eri mikrofonit aiheuttavat eri määrän taustakohinaa. Rode mainostaa tuotteitaan erittäin vähäisellä kohinalla. Lainaa kaveriltasi tms. erillinen mikkietunen tai toinen mikseri ja kokeile oliko vaikutusta. Niin ja ainakin halvat putkietuset tapaavat kohista enemmän kuin trankuilla toteutetut. | |
![]() 15.01.2007 16:05:43 | |
Kohinaa voit lisätä myös säätämällä tasot väärin. Gainilla vahvistetaan ensin ja sitten hienosäädellään liu'ulla. Myös mitä kauempana mikrofoni on äänilähteestä sitä heikomman signaalin tulee tallentaneeksi. Kun tätä heikkoa signaalia sitten vahvistaa, tulee vahvistaneeksi myös taustakohinaa (mikrofonin itsensä kohinaa, mikserin kohinaa jne.). Tuhon voi viimeistellä kompressorilla ja ekvalisaattorilla. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 15.01.2007 16:13:52 | |
Kiitoksia vastauksista, täytyy testailla. | |
![]() 15.01.2007 22:20:20 (muokattu 15.01.2007 23:15:44) | |
En viitsinyt uuta threadiä aloittaa, koitetaan täällä. Eli pikkuhiljaa on nyt mobiilit kamat hommattu ja läppäri tweakkailtu. Olenkohan sammuttanut jonkun Windowsin palvelun jolle olisikin ollut käyttöä vai onko nämä jotain tiettyjä asetuksia joita olen vahingossa mennyt sohaisemaan? Eli; Duunailen projektin parissa (just nyt Cubase LE, mutta sama juttu muillakin softilla), kun klikkaan start valikkoa tai vaikkapa haen tehtävien hallinta valikon esiin siinä musiikin juostessa, niin Cubase "jäätyy", eli kaikki pysähtyy. Kun sitten palaan takaisin Cubase ikkunaan, niin homma jatkuu siitä mihin aiemmin jäätiin. Sama juttu jos klikkaan koko Cubase-ikkunan alas, stop... Ärsyttävää! Samaten, kun avaan Cubasessa raidan efekti-ikkunan ja siellä edelleen jonkun tietyn plugarin, niin tuo plugari-ikkuna aukeaa sen efekti-ikkunan taakse. Eikä auta vain klikata sitä taakse jäänyttä ikkunaa, ei tapahdu mitään. Pitää joko siirtää tai sammuttaa päällimmäinen ikkuna. Ärsyttävää! Mikä neuvoksi? Sometimes more is more | |
![]() 16.01.2007 21:55:04 | |
Sanokaas jotain miksereitä mitä voisi käyttää rumpujen nauhoituksissa. Hinta luokka uutena vaikka 200-400e. Basarissa käytän shure beta 52, virveleissä ja tomareissa shure sm57, lautasille sit pari jotain mikkiä. Niin ja basarissa on triggeri. Pitäisi siis saaha nuo kaikki siihen mikseriin kiinni. Äänikorttina on M-Audio Delta Audiophile 2496 ja softana cubase. Vittuku ei tiiä noista jutuista :( | |
![]() 18.01.2007 16:51:45 | |
kun klikkaan start valikkoa tai vaikkapa haen tehtävien hallinta valikon esiin siinä musiikin juostessa, niin Cubase "jäätyy", eli kaikki pysähtyy. Kun sitten palaan takaisin Cubase ikkunaan, niin homma jatkuu siitä mihin aiemmin jäätiin. Sama juttu jos klikkaan koko Cubase-ikkunan alas, stop... Ainakin osittain tähän liittyy se Cubasen ASIO-ajurien asetusten rasti "run on backround" tai jotain siihen suuntaan. Eli ajatuksena se että jatkaako audio-ohjelma signaalin syöttämistä ASIO-korttiin silloin kun ohjelma laitetaan "taustalle". Korjatkaa jos olen väärässä, ei ole cubasea nyt koneella josta voisin tarkistaa. | |
![]() 18.01.2007 18:00:26 | |
Sanokaas jotain miksereitä mitä voisi käyttää rumpujen nauhoituksissa. Tämä aihe on käsitelty jo kertaalleen toisaalla (Ristiinpostailua mutta menköön ;-) http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=117978&o=60 CU
--
Eki | |
![]() 18.01.2007 18:56:02 | |
Pitäisi Cubase SE3:ssa saada audioraitaa hieman siirrettyä, koska on lievästi epäsynkassa. En keksi, miten sen tekee hallitusti, kysymyksessä on hyvin pieni siirto. Voisko joku antaa vinkkejä miten se tehdään!! Luonnollisesti raitaa voi "raakasäätää" tarttumalla siihen hiirellä kiinni ja siirtämällä koko höskää, mutta nyt tarvitaan kienosäätöapuja. | |
![]() 18.01.2007 19:10:51 | |
Pitäisi Cubase SE3:ssa saada audioraitaa hieman siirrettyä, koska on lievästi epäsynkassa. En keksi, miten sen tekee hallitusti, kysymyksessä on hyvin pieni siirto. Voisko joku antaa vinkkejä miten se tehdään!! Luonnollisesti raitaa voi "raakasäätää" tarttumalla siihen hiirellä kiinni ja siirtämällä koko höskää, mutta nyt tarvitaan kienosäätöapuja. Se "visuaalisin" tapa; Se musta vaakatasoinen palkki siinä heti ylimmän raidan yläpuolella, se jossa lukee valinnastasi riippuen joko sekunnit tai tahdit. Klikkaa sen päällä hiiren vasuria ja vedä hiirtä ylös/alaspäin, pitäen nappia koko ajan pohjassa. Näin saat venytettyä/supistettua raitoja, runsaasti! Tsekkaa myös "SNAP"-nappula (se lumihiutale nappi) pois päältä hienosäätäessä. Jos snap on päällä, niin siirrettävä event:ti tipahtaa aina lähimmälle tahtiviivalle.. Sometimes more is more | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)