Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5150 151 152 153 154244 245 246 247 248
Antti1
02.05.2011 23:32:39
art-turku: Suurin vaarahan voi olla ettei konkkamikki kestä basarin tuottamaa äänenpainetta kuten dynaaminen. Eli esimerkiksi jazz-hissuttelussa ei varmaan olisi poissuljettu vaihtoehto. Sitäpaitsi nuo nykyajan konkat eivät taida olla enää niin nirsoja äänenpaineen suhteen?

Sekin ja sit ilmavirta on toinen vihollinen. Sitä vastaan voi taistella vaikka isolla pop-filtterillä.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
JoKo
03.05.2011 01:04:56
Suurin vaarahan voi olla ettei konkkamikki kestä basarin tuottamaa äänenpainetta kuten dynaaminen

On ihan tavanomaista laittaa konkkamikki basarin eteen, joten en usko että se siitä äänenpaineesta hajoaa. Basarin sisään en kyllä sitä kuitenkaan laittaisi.
t3Mz
03.05.2011 09:41:48
t3Mz: Olen nyt hommannut thomannilta studio kamaa

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm
http://www.thomann.de/fi/m-audio_dmp_3.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_802.htm
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc400_grossmembranmikro.htm

Joku varmasti osaisi kertoa minulle mitä johtoja tarvin ynnä muut liitännät.

Mikrofonista XLR-johto Fast Trackiin. Fast Trackista USB-johto koneeseen. Muut laitteet ovat turhia tässä kohtaa.

Fast Trackista ei löydy linjasisääntulojakaan noille mikrofonietusille, olettaisin noiden Instrument-sisääntulojen olevan DI-sisääntuloja. Jos linjasisääntulot löytyisivät niin DMP:n takaa menisi balansoitu plugijohto niihin ja mikrofonista XLR-johto DMP:hen.

Oonko nyt ostanu turhaan noi preampin ja mikserin.
Luin netis kirjotuksia ja ymmärsin et tarvisin noiki et saan hyvälaatusta ääntä ulos
kiiski
03.05.2011 10:03:44 (muokattu 03.05.2011 10:05:45)
t3Mz: Oonko nyt ostanu turhaan noi preampin ja mikserin.
Luin netis kirjotuksia ja ymmärsin et tarvisin noiki et saan hyvälaatusta ääntä ulos

No toi mikrofonietuaste todennäköisesti hakkaa Fast Trackin oman, mutta mikserille en kyllä millään keksi käyttöä.

EDIT: Ja varoituksen sana: se mikrofonietuaste ei automaattisesti paranna soundia, jos esim gainit on päin helvettiä.
Antti1
03.05.2011 11:00:18
t3Mz: t3Mz: Fast Trackista ei löydy linjasisääntulojakaan noille mikrofonietusille, olettaisin noiden Instrument-sisääntulojen olevan DI-sisääntuloja.

Jos katsoisit edes sitä laitteen etupaneelia, niin huomaisit varmaan liittimien yhteydessä olevan line/instrument -painikkeet, joka on juurikin tuota impedanssisovitusta varten. ;)
kiiski
03.05.2011 11:13:27 (muokattu 03.05.2011 11:14:47)
Antti1: Jos katsoisit edes sitä laitteen etupaneelia, niin huomaisit varmaan liittimien yhteydessä olevan line/instrument -painikkeet, joka on juurikin tuota impedanssisovitusta varten. ;)

Saakeli! En hiffannut painikkeita, syytän Thomannin suttuisia kuvia ja omaa kärsimättömyyttäni. Pahoittelen mokaani, eli mikrofonietuaste ei ollutkaan turha hankinta :)
Antti1
03.05.2011 11:15:21
kiiski: Saakeli! En hiffannut painikkeita.

Pahoittelen mokaani, eli mikrofonietuaste ei ollutkaan turha hankinta :)

Kyllä mä uskoisin tosta etusesta olevan iloa varsinkin epäherkkiä mikkejä käyttäessä, interfacen omista loppuu esim. 57:lla potku kesken.
Juhimuskeli
03.05.2011 11:16:10
Olen tässä pohtinut...

Kun puhutaan siitä, miten tekniikka on kehittynyt ja miten hyvää kamaa on saatu aikaiseksi vaikka 40 vuotta sitten, kun tiedettiin mitä sen aikaisilla laittella pitää tehdä. niin tänäpäivänä törmää joka kohdassa siihten, oli mitkä tahansa tämänpäivän härvelit, niin "ei voi saada kunnollista tavaraa aikaiseksi" tai sitten "vaan ok" tai jotain. Mutta missä se määritellään, onko nauhoitettu tavara minkä laatuista? minua on yritetty houkutella studioihin nauhoittamaan ja maksamaan tuhansia euroja muutamasta kipaleesta, kun nämä miehet sanovat, että en kotona saa aikaiseksi sellaista, kuin "oikeassa studiossa" vaikka eivät ole kuulleet edes, mitä olen nauhoittanut. voin olla väärässä, mutta minusta tuo on täyttä paskaa. pakkohan nääillä vehkeillä on saada hyvää ja kaunista aikaan.

minä alussa pähkäilin mitä ihmeellisimpien asioiden parissa ja muutamat asiat on tuntuneet loksahvan kohdilleen. Alussa ongelmaa oli räpsähtelyiden kanssa, mutta mittarit kun näyttivät olevan kohtuudella. siihen auttoi se kun lakkasin kuuntelemasta korviani ja aloin katsomaan mittareita. kun luotin korviini, niin nauhoitin lauluakin ihan hiljaisella ja sitten se oli sellaista piiperrystä ja kun aloin ohjelmassa käsittelemään, niin sain vain kohina ongelmaa ja ohutta kaukaista ääntä. nykyjään olen nauhoittanut kovemmalla sisäänmenolla ja antanut räpistä kanavan, (koska tuo räpinä saattaa johtua vaikka muistin vähyydestä, koska pakattuna kuulostaa puhtaalta) sitten vain laittanut kompressorin sinne ja kaikua. ja se on siinä.

netti on täynnä plugareista, millä saa äänen vaikka mten solmuun ja kierolle, mielestäni mikään noista ei tunnu parantavan ääntä. paras taitaa tosiaan olla tuo yksinkertainen tapa. ja tietysti minulla pienen kivan lisän antoi raidan tuplaus ja pannaus molempiin laitoihin. nyt se ääni on siinä läsnä ja paikalla.

tuohon pientä aloittelijan mielipidettä, mitä olen huomioinut.
rintapek
03.05.2011 11:44:10

Juhimuskeli: Olen tässä pohtinut...

Kun puhutaan siitä, miten tekniikka on kehittynyt ja ... pakkohan nääillä vehkeillä on saada hyvää ja kaunista aikaan.

Noi "vehkeet" on pensseli ja maalipurkki. Jos/kun osaa maalata, niin osaa valita pensselinsä ja maalinsa.
Tai kuten eräs puutaidetta tekevä kertoi, kun kysyin, että miten tuommoinen puukaiverrustaulu syntyy. Hän kuulemma näkee kuvan puussa ja taltalla ottaa roskat pois sen ympäriltä. Koska taltat ei o vuosikymmeniin mitenkään oleellisesti kehittyneet, niin mä en viittinyt kysyä, et tulisko super-deluxe- taltalla parempia kuvia.
One kind of music only - the good kind
Danko
03.05.2011 11:51:10

Juhimuskeli: netti on täynnä plugareista, millä saa äänen vaikka mten solmuun ja kierolle, mielestäni mikään noista ei tunnu parantavan ääntä. paras taitaa tosiaan olla tuo yksinkertainen tapa.

Kaiken maailman glitch-plugareille harvoin tosiaan käyttöä löytyy, mut itse näkisin kompurat, ekvat, reverbit ja delayt ennen kaikkea TYÖKALUINA. Jos ainoa työkalusi on vasara, kaikki onglemasi näyttävät nauloilta.
"Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." -Jouni Kesti
Oppilas84
03.05.2011 12:23:09
Moikka!

Mulla ois tässä tämmönen pieni pähkinä mitä oon mietiskellyt. Mulla on Shuren SM58 mikki ja olen pistänyt sen presonuksen etuasteen kautta tietokoneeseen kiinni, äänilähteenä toimii tällä hetkellä 2 aktiivimonitoria.

Kysymys kuuluukin seuraavasti...

Lauluun olisi kiva saada vähän kaikua tai muita efektejä livenä, onnistuuko se jotenkin jonkun softan/plugarin kautta vai onko ainoa vaihtoehto ostaa mikseri.

Tarkoituksena olisi jossain välissä hommata hyvä PA-Laitteisto ja siihen kylkeen mikseri, mutta budjetti ei anna tässä vaiheessa myöden.

Iso kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista! :)
Antti1
03.05.2011 12:30:28
Oppilas84: Lauluun olisi kiva saada vähän kaikua tai muita efektejä livenä, onnistuuko se jotenkin jonkun softan/plugarin kautta vai onko ainoa vaihtoehto ostaa mikseri.

Softalla onnistuu. Mahdolliseksi ongelmaksi jää enää latenssit, mutta sitäkin pystyy kiertämään. Puhtaan signaalin otat rautamonitoroinnin kautta ja pistät johonkin sekvensseriin tms. softaan kaiun pyörimään ikäänkuin auxin/sendin kautta. Kaiku tulee äänikortista ja ajureista riippuen viivellä, mutta se ei varmaan mikään mahdoton päänvaiva ole. Toimivuustakuu 20%, riippuu about kaikesta.
Kre-per
03.05.2011 12:33:14
Antti1: Toimivuustakuu 20%, riippuu about kaikesta.

Myyntimiehiä :)
If Columbus had a navigator, America wouldnt exist.
rintapek
03.05.2011 12:43:22

Antti1: Kaiku tulee viivellä, mutta se ei varmaan mikään mahdoton päänvaiva ole.

Allekirjoitusainesta ;-)
One kind of music only - the good kind
Oppilas84
03.05.2011 13:02:36
Antti1: Softalla onnistuu. Mahdolliseksi ongelmaksi jää enää latenssit, mutta sitäkin pystyy kiertämään. Puhtaan signaalin otat rautamonitoroinnin kautta ja pistät johonkin sekvensseriin tms. softaan kaiun pyörimään ikäänkuin auxin/sendin kautta. Kaiku tulee äänikortista ja ajureista riippuen viivellä, mutta se ei varmaan mikään mahdoton päänvaiva ole. Toimivuustakuu 20%, riippuu about kaikesta.

Iso kiitos jo tähän mennessä, käytössä on kevyen kevyt Adobe Audition, enkä ainakaan äkkiseltään saanu toimimaan/löytänyt tapaa saada efektejä toimimaan reaaliajassa.
Klezberg
03.05.2011 13:06:33

Antti1: Softalla onnistuu. Mahdolliseksi ongelmaksi jää enää latenssit, mutta sitäkin pystyy kiertämään. Puhtaan signaalin otat rautamonitoroinnin kautta ja pistät johonkin sekvensseriin tms. softaan kaiun pyörimään ikäänkuin auxin/sendin kautta. Kaiku tulee äänikortista ja ajureista riippuen viivellä, mutta se ei varmaan mikään mahdoton päänvaiva ole. Toimivuustakuu 20%, riippuu about kaikesta.

Tää on yks syy miksi itse käytän kotiäänittelyssä mikseriä, vaikka liturgia nykyään kuuluukin että mikserillä ei niissä hommissa tee mitään :) Kyllähän kaikki hommat onnistuu tietsikalla, mutta minkä kanssa kukin haluaa säätää.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Antti1
03.05.2011 14:48:58
Oppilas84: Iso kiitos jo tähän mennessä, käytössä on kevyen kevyt Adobe Audition, enkä ainakaan äkkiseltään saanu toimimaan/löytänyt tapaa saada efektejä toimimaan reaaliajassa.

Eipä kestä, toivottavasti saat toimimaan. Siitä on jo 7 vuotta aikaa, kun itse viimeksi käytin Auditionia, joten sen suhteen en osaa jeesata. Ideana on kuitenkin laittaa haluttu sisääntulo softamonitorointiin ja siihen kanavaan 100% wet kaiku vaikka insertiin. Kaikuraidan äänenvoimakkuutta muuttamalla saat joko enemmän tai vähemmän kaikua puhtaan signaalin rinnalle.

Klezberg: Tää on yks syy miksi itse käytän kotiäänittelyssä mikseriä, vaikka liturgia nykyään kuuluukin että mikserillä ei niissä hommissa tee mitään :) Kyllähän kaikki hommat onnistuu tietsikalla, mutta minkä kanssa kukin haluaa säätää.

Aivan. Mun mielestä kuuntelu onkin hyvä järjestää eri kautta ja kokonaan raudalla, jos vaan mitenkään mahdollista. Softasynat ja muut toki vaatii sitten koneen kautta kierrättämisen, mutta eihän niitä aina käytössä ole. Pienessä kotistudiossa (=tietokone jossain random paikassa pienellä pöydällä) ei vaan aina ole kauhean näppärää pitää hillitöntä laitearmadaa, joten jostain joutuu välillä karsimaan. Naisillakin on tapana motkottaa liioista härveleistä. :(
Juhimuskeli
03.05.2011 17:54:19
En ees jaksa kommata suunnilleen mitään...

sanon vaan, että täyttä paskaa puolet asioista täällä!

ja jättäkää nuo elämän filosofian viisaudet oman päänne sisään. yksinkertaisille ihmisille suoria ja yksinkertaisia vastauksia.

halvalla voi saada hyvää aikaan. kaiken ei tarvitse aina maksaa tuhansia.

täyttä paskaa on myös "soundi lähtee sormista" jos nupikoita osaa väännellä, niin paskoista kamoista saa hyvää tavaraa ulos. tämän voin omasta kokemuksesta sanoa. tuolla noita kitaroita ja vahvareita on seinä täys. hinta luokalla laidasta laitaan. ei pidä aina lyödä aloittelijoita lyttyyn.
Antti1
03.05.2011 19:19:51
Juhimuskeli: sanon vaan, että täyttä paskaa puolet asioista täällä!

ja jättäkää nuo elämän filosofian viisaudet oman päänne sisään. yksinkertaisille ihmisille suoria ja yksinkertaisia vastauksia.

Kenelle tämä vuodatus nyt mahtaa olla suunnattu ja mikä mielestäsi sitä paskaa on? Jos sä et edes kerro mikä mielestäsi huonosti on, niin et sä voi olettaa asioiden parantuvan. Sensijaan voit varmasti olettaa, että sun kohtelu tulee huonontumaan angstikohtausten ja kansainvälisen sormimerkin heiluttelun seurauksena. Eli, mitä asiaa tää nyt koskee, vai ajattelitko purkaa vaan päiväkirjalle pahaa oloasi?

halvalla voi saada hyvää aikaan. kaiken ei tarvitse aina maksaa tuhansia.

Halvalla voi saada hyvää aikaan ja kaiken ei tarvitse aina maksaa tuhansia, se on totta. Halvalla voi saada myös huonoa aikaan. Erittäin kalliillakin voi saada huonoa aikaan. Kaikki palaa tähän sun sekavaan itsesi pussiin puhumiseen: täyttä paskaa on myös "soundi lähtee sormista" jos nupikoita osaa väännellä, niin paskoista kamoista saa hyvää tavaraa ulos.

Sä sanot ensin, että "soundi lähtee sormista" on paskaa, mutta sama virke jatkuu toteamalla väittämä todeksi. Missä logiikka ja mitä yrität sanoa? Tarkoitatko, että tekijän taidot määrittelevät lopputuloksen hyvyyden? Sitä tuo sanontakin tarkoittaa.

ei pidä aina lyödä aloittelijoita lyttyyn.

Kuka on lytännyt aloittelijoita? Tämä ketjuhan on aloittelijoiden alkuunpääsemisen helpottamista ja auttamista varten. Mikäli kokemuksen mukanaan tuoma tieto tuntuu aloittelijasta väärältä tavalta neuvoa, niin voi ehdottaa jotain muutakin. Monien snadisti asioihin perehtyneen, ja silti auttamattomasti pihalla olevan, perisynniksi voi laskea melkolailla saman asian: luullaan tietävänsä asioista paljon ja poikkeava näkemys leimataan vääräksi vastaukseksi, tai vittuiluksi. Sen jälkeen kysellään niin kauan, kunnes joku suostuu antamaan vastaukseksi kysyjän oman oletuksen ja kyräily jatkuu muiden väärässäolemisesta maailman tappiin. Sen jälkeen tulee usein tämän kaltaisia purkauksia. ;) Ei sillä, että sä välttämättä samaan olisit syyllistynyt.
Juhimuskeli
03.05.2011 21:36:26
Niin toi filosofia juttu ärsyttää, kun kysytään musiikista, niin vastauksena tulee vasaraa ja nauloja. toi on ärsyttävää

ja täällä ei tunnu olevan mitään logiiggaa. harmittavan vähän saa vastauksia kysymyksiin. täytyy toki kiittää muutamasta suuntaa antavasta vastauksesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)