Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5144 145 146 147 148244 245 246 247 248
kiiski
10.02.2011 16:53:27
LyraB: Onko vika äänikortissani, koneen asetuksissa vai samplituden asetuksissa?

Näillä tiedoilla sanoisin, että vika on äänikortissasi. Kerro siis lisää kokoonpanostasi.
LyraB
10.02.2011 20:17:11
kiiski: Näillä tiedoilla sanoisin, että vika on äänikortissasi. Kerro siis lisää kokoonpanostasi.

Hain mbnetistä äänikorttiani vastaavan ajurin ja asensin uudelleen. Nyt pelaa!

Kiitoksia!
tommiot
12.02.2011 12:24:28
Tartteeko mun ottaa jotain huomioon vinyylin masteroinnissa, vai hoitaako kaivertaja sen puolen?
Antti1
13.02.2011 20:59:50
Moridin: Tartteeko mun ottaa jotain huomioon vinyylin masteroinnissa, vai hoitaako kaivertaja sen puolen?

Mä en oo koskaan tollasta duunia hoitanut, tai ollut katsomassa, joten en osaa mitään faktahommia sanoa sen kummemmin. Sen verran tiedän kuitenkin, että liian "kuuma" masterointi voi aiheuttaa valtavan botnen kanssa neulalle vaikeuksia pysyä urassaan. Lisäksi myös jotkut ovat vedelleet erinäisillä plugareilla matalia taajuuksia monoksi keskelle masterissakin, vaikka miksaus muuten olisikin stereona.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
tommiot
14.02.2011 01:50:10
Antti1: Mä en oo koskaan tollasta duunia hoitanut, tai ollut katsomassa, joten en osaa mitään faktahommia sanoa sen kummemmin. Sen verran tiedän kuitenkin, että liian "kuuma" masterointi voi aiheuttaa valtavan botnen kanssa neulalle vaikeuksia pysyä urassaan. Lisäksi myös jotkut ovat vedelleet erinäisillä plugareilla matalia taajuuksia monoksi keskelle masterissakin, vaikka miksaus muuten olisikin stereona.

Käsittääkseni se vinyylin kaivertaja kuitenkin käy jotain asioita siitä läpi? Niinku ton alapään summauksen, volan säätämisen yms... No joo ei varmaan tarvii masteroida mihinkää -5dBFS tasolle kuitenkaan.

Samapa se toisaalta mulle on, kun oon ilmoittanut bändillekin että mulla ei sitten oo mitään hajua vinyylin masteroinnista, ja sieltä suunnalta ei oo mitään ohjeita tullut.
RasJukka
14.02.2011 19:19:47
Moi!
Kaipaan apua ja opastusta, kun kesällä saadaan kotistudio seuraavalle levelille, eli paperilta toteutukseen ;) Tarkotus ois että suurin osa musiikista tehtäis koneella esim Abletonilla. Sen lisäks haluttais äänitellä ainakin laulua ja (sähkö)kitaraa. Kaikki perus hommat on hallussa, mitkä mikit ja muut ostan jnejne mutta pari juttuu on vielä auki joihin kaipaisin vastausta:

1) Kun ostan konkka mikin, mitä muuta tarviin sen ja mun koneen välille, jolla se nauhotettais? (etuasteet, ehkä mikseri, äänikortti jne, paras äänenlaatu miten?)

2) Tarviinko biisien käsittelyyn Ableton Suiten lisäks jonkun toisen ohjelman/Oisko joku toinen parempi minkä lisäks ei sit tarvis? (Onnistuuko äänitys, äänityksen ja abletonilla tehdyn biitin yhdistys abletonilla, miksaus yms)

3) Studio tulee olee software painotteinen, tarviinko jonkun mikserin tai muuta?

4) Mitä itse vaihtaisit/poistaisit/lisäisit? Omia neuvoja ja ajatuksia?

Toivottavasti löytyy jeesiä, sitä tarvitaan
Apufuni
17.02.2011 16:24:28 (muokattu 17.02.2011 16:25:31)
Hei!

Minun olisi tarkoitus saada äänitettyä koneelle. Syntikan äänittämisessä ei tullut ongelmaa. Siinä vedettiin vaan piuha synasta tietokoneen mikki reikään, ja Audacity-ohjelmalla äänitettiin, ihan niillä asetuksilla mitkä audacityssä oli valmiina kun sen latasin.

Mutta ongelmani onkin sitten seuraava
--> Kun yritan saada äänitettyä kitaraa koneelle, äänenlaatu on törkeän huono. Karseeta rätinää ja kitara kuulostaa luonnottomalta.

Viritelmäni on seuraava. Minulla on kitarasta piuha vahvistimeen. Vahvistimen "emulaten headphones" reiästä plugin kautta johto tietokoneen mikkireikään. Ja taas äänityksen yritin toteuttaa Audacityllä. En tiedä mitä pitäisi säätää, että saisin äänenlaadun paranemaan - edes kuulostamaan kitaralta.

Kiitos jos joku viitsi auttaa!

Terv. Apufuni
"Tunnen että mua seurataan, jokaista liikettä tarkkailaan" -Neumann
thekimble
18.02.2011 11:10:14

Apufuni: Hei!

Minun olisi tarkoitus saada äänitettyä koneelle. Syntikan äänittämisessä ei tullut ongelmaa. Siinä vedettiin vaan piuha synasta tietokoneen mikki reikään, ja Audacity-ohjelmalla äänitettiin, ihan niillä asetuksilla mitkä audacityssä oli valmiina kun sen latasin.

Mutta ongelmani onkin sitten seuraava
--> Kun yritan saada äänitettyä kitaraa koneelle, äänenlaatu on törkeän huono. Karseeta rätinää ja kitara kuulostaa luonnottomalta.

Viritelmäni on seuraava. Minulla on kitarasta piuha vahvistimeen. Vahvistimen "emulaten headphones" reiästä plugin kautta johto tietokoneen mikkireikään. Ja taas äänityksen yritin toteuttaa Audacityllä. En tiedä mitä pitäisi säätää, että saisin äänenlaadun paranemaan - edes kuulostamaan kitaralta.

Kiitos jos joku viitsi auttaa!

Terv. Apufuni

Tasot on varmaan liian korkeat. Onko sulla koneessa line in reikä. jos ei niin mene koneen ääni asetuksiin ja säädä mikki sisäänmenoa pienemmälle. jossain on vielä lisä gaini mikkilinjaan valittavissa niin sekin pois.
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
musicinme
22.02.2011 22:16:15
mitä mieltä ootte samson g trackista, toimiiko hyvin kun vaan tietsikkaan tökkää ? :)
http://www.thomann.de/fi/samson_gtrack.htm
Ansokki
24.02.2011 18:26:45
Laitetaas alottelijan kysymystä:

Eli läppärillä pitäisi kitaraa ja syntikkaa nauhotella. Ja lisäksi studiomonitorit on hankinnassa (Krk rp5 kiikarissa). Jos nyt oikein oon pohdiskellut niin ulkoista äänikorttia tarvittas, johon olen katsellut tämmöistä: http://www.emu.com/products/product.asp?product=15185
Saisin tuommoisesta vähä laadukkaampaa ääntä tuleville kaiuttimillekin kun ei läppärin äänikortti mitään hilloa taida olla. Tekeeköhän tuommoisella nyt mitään suunnitellussa käytössä vai olisiko halvempaa vaihtoehtoa tiedossa?
Mitenkäs tuommoiseen tuo syntikka olisi järkevin kytkeä kun siinä on kaksi 6.3 mm:n lähtöä? Saako sitä stereona äänikorttiin?

Noh, toinen kysymys ihan muuhun liittyen:

Asensin Korg M50:n plug-in editorin cubaseen, mutta editori ei löydä laitetta, vaikka itse cubase älyää ja voin ohjata muita plugareita Korgilla. Stand-alone editori toimii niinkuin pitääkin. Missähän kusee?
Ja viimeisenä ja varmasti vähäisimpänä kysymyksenä, mitä hyötyä tuo M50:n editori on Cubaseen saada? En ite sillä varmasti mitään tee mutta pitäs päästä kokeilee!
kotanea
25.02.2011 13:25:33

1) Kun ostan konkka mikin, mitä muuta tarviin sen ja mun koneen välille, jolla se nauhotettais? (etuasteet, ehkä mikseri, äänikortti jne, paras äänenlaatu miten?)

4) Mitä itse vaihtaisit/poistaisit/lisäisit? Omia neuvoja ja ajatuksia?

Vastaan niiltä osin kun omat kokemukset riittävät.

Tietokonepohjaisesta studiosysteemistä pitäisi yksinkertaisimmillaan löytyä
- kitara, mikki tai muu analogisen signaalin tuottoväline
- signaalin muuttamisväline tietokoneen ymmärtämään muotoon eli ulkoinen äänikortti/audiointerface, joka sisältää vähintään yhden mikrofonietuasteen. Ja sinun tapauksessa siis phantomvirransyötöllä varustettu versio.
- tietokone, jossa on ns. DAW ohjelma (digital audio workstation), jolla voi vähintään nauhoittaa. Miksaus, efektien lisääminen yms. äänen/äänitysraitojen käsittelyominaisuudet ovat tietenkin plussaa.
- tuotosten kuuntelemiseen vähintään kuulokkeet, mielummin kuulokkeet ja vahvistin+kaiuttimet tai aktiivikaiuttimet.

Konkkamikki vaatii toimiakseen ns. phantom virran (yleensä 48V). Lähes kaikista edullisistakin ulkoisista etuasteista/äänikorteista tämä löytyy.
Eli tietokoneen ja soittimen/mikin väliin kannattaa laittaa erillinen mikkietuaste/äänikortti, joka kytketään tietokoneessa yleensä USB porttiin (myös FireWire porttiin kytkettäviä löytyy, mutta varsinkin uudet läppärit joissa portti on ovat harvassa).
Tietokoneen oma mikkiliitäntä/äänikorttikin toimii, mutta äänenlaatu on mitä on.

Alussa riittää edullinen, parilla mikki-etuasteella varustettu versio. Mikäli haluaa useita soittimia / mikrofonien signaalia äänittää yhtäaikaa, pitää äänikortissa olla useita mikkietuasteita (esim. rumpujen äänitys, kitaran äänitys usealla mikrofonilla tms.) ja/tai linjasisääntuloja. Tai sitten mikseri hommata väliin.
USB-etuasteiden/äänikorttien valmistajia on monia, en osaa lähteä vertailemaan kun ei ole kokemusta. Itselläni on Presonus ja olen toistaiseksi ihan tyytyväinen ollut.
Mikseriä ei systeemiin välttämättä tarvitse, itse en käytä.

Tässäpä tätä alkuun.
Joonamusic
25.02.2011 23:02:22
HEi vaan kaikki. Kyselisin vähäsen niinkutsutun 'reverse reverb' efektin tiimoilta että mikä on omilla kokemuksilla kätevin tapa saada tuo käänteinen kaiku esim. yhteen virvelin iskuun tai esim. lauluun?
Danko
26.02.2011 11:27:51

Joonamusic: HEi vaan kaikki. Kyselisin vähäsen niinkutsutun 'reverse reverb' efektin tiimoilta että mikä on omilla kokemuksilla kätevin tapa saada tuo käänteinen kaiku esim. yhteen virvelin iskuun tai esim. lauluun?

Varmaan aika softakohtaista miten workaround menee, mutta Toolsilla olen itse kopioinut halutun kaiutettavan pätkän uudelle raidalle, kääntänyt sen, kaiuttanut sopivilla asetuksilla (wet 100%; silloin efektin suhdetta alkuperäiseen raitaan voi säätää myöhemmin) ja kääntänyt uudestaan. Nämä kaikki siis AudioSuiten kautta offline-toimenpiteinä.
"Rock-jazz syntyi aikoinaan siitä, ettei osattu soittaa jazzia eikä rockia. Fuusion kehittyminen vaati lisäksi sen, ettei osattu miksata." -Jouni Kesti
Joonamusic
27.02.2011 22:55:21
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb78_beta.htm

Onko kokemuksia kyseisestä konkka mikistä?

Mitä tuo low cut tarkoittaa käytännössä saundiin?

Onko olemassa mikkejä jotka ei kiertäisi niin paljon?
Antti1
27.02.2011 22:58:52
Joonamusic: http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb78_beta.htm

Onko kokemuksia kyseisestä konkka mikistä?

Ei valitettavasti ole.

Mitä tuo low cut tarkoittaa käytännössä saundiin?

Se leikkaa alapäätä. Mitä ja kuinka paljon, sitä ei kokeilematta tiedä.

Onko olemassa mikkejä jotka ei kiertäisi niin paljon?

Onko olemassa studiotyöskentelyssä tilannetta, jossa mikin kiertoa on mahdollista saada aikaan? Jos on, niin mikä ja mitä silloin teet? Vastaus kysymykseen: riippuu mihin verrataan. Mikä se "niin" on?
Joonamusic
27.02.2011 23:42:54
Tarkoitin LIVE käytössä että onko olemassa mikkejä jotka kiertävät vähemmän kovilla voluumilla kun soittaa niin?

Mihin tätä low cuttia käytetään?
Rumpuihin?
Lauluun?
Antti1
28.02.2011 00:20:08
Joonamusic: Tarkoitin LIVE käytössä että onko olemassa mikkejä jotka kiertävät vähemmän kovilla voluumilla kun soittaa niin?

Ok, mutta mikä on se vertailukohta? Mikä mikki sulla kiertää liian paljon? Onko kaikki muut kamat, säädöt ja sijoittelu täysin asian tasalla? Paraskin mikki on mahdollista saada kiertämään helposti osaamattomissa käsissä.

Mihin tätä low cuttia käytetään?
Rumpuihin?
Lauluun?

Ihan mihin tahansa, missä sen vaikutus on haluttu. Toisinsanoen: jos lähtösoundissa on liikaa bassoa vaikka proksimiteettiefektin takia, niin silloin voi käyttää alapääleikkuria jo mikissä siistimään mikserille menevää signaalia. Se leikkaa bassoa, ei se ole sen ihmeellisempi juttu.
Joonamusic
28.02.2011 00:33:47
Antti1: Ok, mutta mikä on se vertailukohta? Mikä mikki sulla kiertää liian paljon? Onko kaikki muut kamat, säädöt ja sijoittelu täysin asian tasalla? Paraskin mikki on mahdollista saada kiertämään helposti osaamattomissa käsissä.

Ihan mihin tahansa, missä sen vaikutus on haluttu. Toisinsanoen: jos lähtösoundissa on liikaa bassoa vaikka proksimiteettiefektin takia, niin silloin voi käyttää alapääleikkuria jo mikissä siistimään mikserille menevää signaalia. Se leikkaa bassoa, ei se ole sen ihmeellisempi juttu.

Tällä hetkellä on käytössä shuren sm58 ja ongelma on kun vokaalit ovat pääasiassa screamo ja treenikämppä suht pieni ja volumet kovat, joten kiertäminen on todella herkässä.

Miten onko tietoa live esiintymisistä että jos on lava jossa kaijuttimet ovat reilusti kauempana onko tämä ongelma läsnsä sielläkin?
Antti1
28.02.2011 00:43:29
Joonamusic: Tällä hetkellä on käytössä shuren sm58 ja ongelma on kun vokaalit ovat pääasiassa screamo ja treenikämppä suht pieni ja volumet kovat, joten kiertäminen on todella herkässä.

Ethän/ettehän pidä mikin grilliä ja kapselia nyrkin sisällä? Se muuttaa suuntakuviota kohti palloa ja saa minkä tahansa mikin kiertämään. Lisäksi tekee soundista puuroa öristessäkin, vaikka se miten kovikselta näyttäisi ja kuulostaisi treeniksellä huutaa suoraan nyrkkiin.

Kiertoon vaikuttavat mm. laulajan mikkitekniikka, mikin sijainti kaiuttimeen nähden, kaiuttimen suuntakuvio mikin suuntakuvioon nähden (58:lla on syytä pitää kaiutin melkolailla suoraan mikin takana), mahdolliset eq:n säädöt (korostus=evil, todella suuret leikkaukset=evil), koko laitteiston gainstruktuuri (katsokaa, ettei signaali missään kohtaa mene särölle ja toisaalta missään ei jää paljoa alle nollatason) ja tilan akustiikka. Jos se kaiuttimen ääni pääsee heijastumaan jostain kovasta pinnasta suoraan mikkiin, niin kierto on melko taattua.

SM58 ei ole teillä ongelman syy, kierto-ongelma on jossain muualla. On olemassa mikkejä, jotka eivät ole yhtä kiertoherkkiä, mutta 58 täytyy saada toimimaan tai muuten ei kyllä mikään pelasta. Soundiasiat on sit toinen juttu.

Miten onko tietoa live esiintymisistä että jos on lava jossa kaijuttimet ovat reilusti kauempana onko tämä ongelma läsnsä sielläkin?

Reilusti kauempana? Monitorihan voi olla kirjaimellisesti jalan alla, eli matkaa pahimmillaan metrin paikkeilla mikistä kaiuttimeen. Lähestulkoon koskaan ei kierrä, jos tietää mitä tekee. Siihen kuuluu myös bändin soittobalanssi ja yleinen voimakkuus erittäin paljon, yksi liian lujaa vetävä saa pilattua koko loppubändin jutun.
konehes
04.03.2011 14:47:37
Moi,

Olen ostamassa Behringer TRUTH B2030A -monitorit ja niille lattiatelineet. Telineet kuitenkin maksavat aika tavalla, mutta en haluaisi ostaa huonoja tai rumia. Onko tällainen setti soveltuva noille kajareille tai onko tässä ylipäätään mitään järkeä:

Mikrofonitelineet: http://www.thomann.de/fi/km_2601.htm

Telineiden päähän: http://www.thomann.de/fi/km_aufnahmeplatte_fuer_26740.htm

Kajareiden alle: http://www.thomann.de/fi/the_takustik_isopad_6.htm

Eniten arvelluttaa se, että kestääkö tuollainen ständi monitorin painon (lähinnä se kiristysosa) ja sitten tuo "lautanen", jolla monitori lepää. Eli mahtaako sopia kierteensä puolesta ständin päähän? Molemmat ovat kuitenkin merkkiä K&M.

Mikäli tämä setti ei toimi, niin toinen vaihtoehto on Milleniumin ständit: http://www.thomann.de/fi/millenium_bs3000_monitorstand.htm

Arvelluttaa kuitenkin maksaa 150 euroa kyseisen merkin telineistä.
cherub with heavy metal machine
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)