![]() 31.01.2015 16:11:07 | |
---|---|
Tässä olis raitoja. Jos tää dropbox linkitys nyt toimii. https://www.dropbox.com/sh/sibonytm … 5o45/AABDJ88jx_DEitf-orbHjqVha?dl=0 Rummut on vasta 3 raidalla eli Basari, Overit ja muu setti erikseen. Onhan noi yhtäkkiseltään taas ihmeellisen kuuloisia jo lähtöön, ideana oli aluks testata skitta soundia ja olen karusti jo alussa yrittänyt saada sellaisen sirinän pois lähinnä leikkaamalla yläpäät jostan ~7kHz pois. Näissä siis kaikki efektointiplugarit poistettu lukuun ottamatta kitaran kaappi impulssia joka on ollut insert-fx : nä. Ideoita, korjaus ehdotuksia innolla odottaen, Mika - | |
![]() 31.01.2015 16:48:13 | |
mutkis: Tässä olis raitoja. Jos tää dropbox linkitys nyt toimii. https://www.dropbox.com/sh/sibonytm … 5o45/AABDJ88jx_DEitf-orbHjqVha?dl=0 Rummut on vasta 3 raidalla eli Basari, Overit ja muu setti erikseen. Kurkkaan noi läpi, ainakin lähti latautumaan. Ja tosiaan unohdinkin sanoa, ettei tarvii esim. pannuista joka kilkutinta erikseen. Kitaraan olisi tietty ollut enemmän säätövaraa ilman sitä impulssia, mutta katsotaan miltä kuulostaa muokkaamattomana sen sun impulssin kanssa. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 31.01.2015 20:21:57 (muokattu 31.01.2015 20:34:39) | |
Mjoo'o, onhan tossa kaikennäköistä. Tästä tulee lista mun mielestä kehitettävistä asioista, koita kestää. Rummut: -balanssi aivan pielessä, ei kuulosta lainkaan luonnolliselta -aivan hillittömästi liikaa tilaääntä -samplevalinnat voisivat olla vähän napakammat Basso: -melko tuhnuinen lähtösoundi, pelastettavissa ehkä kuitenkin jälkityöstössä Kitarat: -aivan helvetisti liikaa bassoa ja alakeskaria, siis aivan törkeän paljon -yläpää ja keskiäänten purenta vähän kadoksissa alapään leikkelyn jälkeenkin Yleistä: -kaikesta sai karistaa alapäätä oikein urakalla pois -sovitukset on tukossa ja vähän harkitsemattomia, tämä vaikuttaa todella paljon lopputulokseen -erilaisille kitarapätkille kannattaa käyttää vähän erilaisia soundeja -soiton pitäisi olla paljon tiukempaa ja paremmin timessa, jotta lopputulos kuulostaisi napakalta ja selkeältä Mä antaisin reseptiksi rumpujen tekemisen kokonaan uudestaan, kokeile ruuvata balanssi luonnollisemmaksi ja tollaiseen metallinlätkytykseen saa vähentää tilaääntä todella paljon. Rumpujen pitää olla naamalla ja potkivat, ei jossain hallin takanurkassa hiljaksiin läpsyttelyä. Kitaroissa pitää olla keskiääntä ja purentaa, nyt lähtösoundi oli aivan tukossa. Basson erottuvuutta helpottaisi vähän läpileikkaavampi lähtösoundi, uudehkot kielet ja mikkivalinta (jos on useampia) vaikuttaa paljon. Sovitukset on tosiaan se toinen osapuoli, jossa olisi parantamisen varaa. Kannattaa miettiä, että missä kohtaa tarvitaan tuplauksia ja mitä ne tuplaukset soittaa. Kahden erilaisen riffin tykittäminen voi joskus toimia niin, että keskeltä tulee yksi kitara ja sivuilta tuplattuna vaikka jotain muuta. Joskus taas riittää se yksi riffi ja ylimääräiset sointuvallit vain tukkivat kokonaisuuden. Jos ei kuulosta massiiviselta, niin sitten voi tuplata sen pätkän ja panoroida laitoihin. Jos sä vedät vielä noi samat osuudet kahteen kertaan, eli neljä kitararaitaa päällekkäin, niin soiton pitää olla äärimmäisen tarkkaa. Yleensä se on melko tarpeetonta ja mä esimerkiksi saksinkin ne pätkät aika surutta kokonaan pois, mun mielestä kokonaisuuden kärsimättä yhtään. Jonkun ylempää menevän tuplauksen jätin, panoroin keskelle ja levitin hieman stereoksi. Tämän soundista leikkasin kaiken alapään pois ja korostin yläkeskiääniä melko paljon. Helpompaa olisi tietty hakea vaan paremmin joukkoon istuva lähtösoundi, eikä pelastaa jälkityöstössä. Soittoon mä en kamalasti sano mitään, koska en tiedä miten tarkkaan tätä on hierretty, vai onko huitastu vain vasurilla sisään kokeilun vuoksi. Kannattaa kuitenkin sitten tosissaan tehtäviä juttuja äänittäessä koittaa tehdä hommat aivan parhaan kykynsä mukaan, koska uskottava nykymetallisoundi tulee hyvin pitkälti todella tarkasta soittotyylistä. Toisaalta sen äänitteelle soittamisen oppii paremmin, jos pyrkii aina täydellisyyteen, jopa soundidemoissaankin. Monille on ongelma soittaa äänitteelle soitin kerrallaan, vaikka muuten olisivatkin hyviä soittajia. Mä tein todella nopeasti jonkinlaisen näkemyksen aiheesta: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23696254/mutkis_1.mp3 Käytössä ei ollut mitään ihmeellistä, oikeastaan lähinnä eq oli ainoa oleellinen juttu. Loput oli jotain kikkailua stereolevityksellä ja delay leadiin, jotta sain sovituksen mielestäni ilmavammaksi yms. Masterin tietty ruttasin perstuntumalla about vertailukelpoiselle mölylle. E: Ohoh, alussa komppikitarat vähän raikaa, taisi lipsahtaa joku nappi väärään asentoon komppiraidan vola-automaatiota tehdessä. :D "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 31.01.2015 20:31:40 | |
mutkis: Itseä mietityttää myös se että joudun todella rajuja eq: tuksia tekemään varsinkin basso päähän kitara, ja muissakin, soundeissa. Onkohan tuo miksatessa normaalia vai onko todella niin että äänittäessä kitara jne. soundit ovat jopa ohkaiset? Vastaanpa tähän vielä, koska kyseessä on erittäin tärkeä kysymys, ehkä jopa studiotyöskentelyn kulmakivi. Pyri äänittämään soundi sellaisena, että se toimii ilman eq:ta yms. kikkailua. Jos soundi on huono tai kokonaisuuteen sopimaton tallentuessaan, niin sellaisena se pysyy lähes poikkeuksetta loppuun asti. En viittaa tällä nyt erityisesti tohon sun pätkään, vaikka siinä toki puutteita oli, vaan ihan yleisellä tasolla kaikkeen äänittämiseen. Toi soundin ohkaisuus on hyvin kyseenalainen juttu, sillä ohut soundi kuulostaa ohuelta miksauksessakin. On vaan kokeilun kautta ymmärrettävä, että mikä on kokonaisuuteen sopiva soundi. Yleensä se on paljon "ohuempi" kuin mitä studiohommien suhteen kokematon soittaja vekottimistaan vääntää. Tuntuu pitävän paikkansa erityisen hyvin raskaampaa musaa soittavilla henkilöillä, tiedän omasta kokemuksesta. :) Noi linjaäänittelyt tuppaavat korostamaan tätä ongelmaa, koska vahvistimia mikittäessä usein osa alapäämuhjusta jää tallentumatta monistakin eri syistä johtuen. Vahvaria mikittämällä on mun mielestä helpompi päästä maaliin, mutta onnistuu se kaappi-impulsseilla ja linjasoitollakin. Tuntuu vaan vaativan enemmän hiertämistä softassa. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 31.01.2015 20:53:03 (muokattu 31.01.2015 20:54:13) | |
Hei, Kiitos kommenteista ja pika miksaus esimerkistä! Joo on toi alkanut jo selkiintymään että sitä bassoa on kitaroissa ilmeisesti on liikaa ku sitä joutuu niin perhanasti leikkaamaan. Just sellasen purevan murisevan soundin haluaisin ja kun kotona linjaäänityksillä luovin eteenpäin niin sellainen sirinä on se joka on eniten puukottanut korvaan mutta ilmeisesti on vaan uskallettava ottaa alapäätä pois tai siis alapäästä pois. Toi rumpusoundi jonka "stemmasin" oli ehkä just se minkä olen "miksannutkin" mutta jotenkin tuntui että tapahtuiko siinä stemmauksessa jotain omituista. Toi oli joku Metal-Lick preset netistä jota yritin "parantaa" lähinnä pellit "kolahtelivat" mun mielestä liikaa joten niitä yritin rankasti pehmentää. Sovitukset on vähän niin ja näin siinä on parantamisen varaa varmaankin. Yleensä olen yrittänyt vetää about joka paikkaan kaksi kitaraa per puoli, mikä ei sekään siis varmaan kiinnostavin tapa, mutta tässä oli vähän ideanana kokeilla että saisinko leveämmäksi jotain kohtaa biisista tuolla. Soiton suhteen en tosiaan ole mikään virtuoosi mutta olihan tuolla muutama todella paha moka. Pari juttua oli sellaisia että ehkä johtuen tuosta mun äänitys soundista en tosiaan ole kuullut niitä noin pahoina kun tuossa sun miksauksessa. Siinä pomppasi pahasti korvaan. Toinen syy/tekosyy epätarkkuuteen on se että vedin tota useaan otteeseen, kyllästymiseen, kun tosiaan nuo soundit ja miksaus olisi kiva saada sellaiselle hyvälle amatööritasolle ja kitara soundeja äänittelin ja äänittelin. Musisointi aika melko kortilla niin toiveissa olisi että saisi tehostettua toimintatapoja niin että oppisi perusbalanssit ja äänityssoundit säätämään niin että ehtisi soittamaan enemmän ja ruuvaamaan vähän vähemmän vaikka se kivaa onkin. Paitsi kun hakkaa päätä seinään :) Mutta en siis missään nimessä ihan vasurilla kisko äänityksiä, valitettavasti. Tilaa oli tossa esimerkissä jo paljon enemmän ja ilmaa vaikka lähtösoundit ovatkin mitä ovat. Isot kiitokset mielenkiinnosta ja avunannosta! EDIT: ps. Piti pätkä laittaa mutta tuli näköjään koko raina, jäi vain soolot pois. Kiva. - | |
![]() 31.01.2015 21:14:31 | |
Äänität ja äänität ja kokeilet ja teet uudestaan ja aloitat uudestaan ennakkoluulottomasti alusta jne. Kyllä se sieltä sit tulee, se sun oma soundisi siis. Hyvän lähtösoundin äänittäminen on joskus erittäin vaikeaa, mutta se palkitsee välittömästi miksausvaiheessa. Ei tarvitse kuin lähinnä nostaa volaliuku sopivaan kohtaan ja panoroida haluamaansa paikkaan, niin siinäpä se miksaus sit jo onkin melko kohdillaan. Näin ainakin mun haavemaailmassani. :D Referenssien jäljitteleminen on ihan hyvä keino päästä alkuun, koita vaikka youtubesta etsiä jonkun lempipätkäsi isolated guitar/bass/drums/vocal. Usein laatu on kyseenalainen, mutta ihan riittävä opetteluun. Kannattaa kuitenkin muistaa käyttää omia korviaan mittarina, eikä pyrkiä vaan ihan 1:1 apinoimaan jo tehtyjä asioita. Varsinkin muiden tekemien miksauskikkojen numeroiden ja hertsien tarkasta tuijottelusta kannattaa pyrkiä eroon. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 31.01.2015 21:24:38 | |
Basso soundeista kuvittelin että olis ollu jopa ihan jees mutta tosiaan en ole edes basisti. Kuulostiko muuten rumpu hommat raivostuttavan koneellisilta, eli iskee korvaan vai olisiko mennyt läpi biisissä? Nyt kun tyttö nukkumassa niin ehtii taas kokeilla uusilla soudeilla ja ajatuksilla :) - | |
![]() 31.01.2015 21:42:02 | |
mutkis: Basso soundeista kuvittelin että olis ollu jopa ihan jees mutta tosiaan en ole edes basisti. No sanotaan näin, että siinä oli mun mielestä vähiten ongelmia, mutta mä itse haen huomattavasti kirkkaampaa soundia äänittäessä, jos linjasoundia tulee käytettyä. Tähän vaikuttaa tietty äänityslaitteistokin aika paljon, veditkö jonkun DI-boxin tai interfacen hi-z liitännän kautta? Jos et, niin se todennäköisesti selittää yläpään uupumisen, ellei sitten basso vaan oo tummasoundinen. Kuulostiko muuten rumpu hommat raivostuttavan koneellisilta, eli iskee korvaan vai olisiko mennyt läpi biisissä? En mä oikein osannut kiinnittää siihen huomiota, koska mun mielestä balanssi oli niin epäluonnollinen. Crashit iski välillä aivan helvetisti, ride ja haikka oli kadoksissa, sekä se tilaäänen määrä teki kaiken tosi etäiseksi tota erillistä basaria lukuunottamatta. Mun mielestä konerumpuja ei yleensä näissä demobiiseissä kannata ruveta liikaa ruuvailemaan ja humanizerit saattaa vaan tehdä soitosta entistä epäluonnollisempaa, kun ei ne ymmärrä siitä soivasta kompista yhtään mitään. Yleensä hyvät rumpalit ei munaile ihan randomilla, vaan kappaleen fiilikseen sopivalla tavalla ohi robottimaisesta suorituksesta. Humanize-toiminnot sit vaan tekee kompista ja biisistä välittämättä mitä sattuvatkaan tekemään. Paras ratkaisu softarummuilla on soittaa ne jollain tavalla oikeasti, eli vaikka sähkörummuilla. Jos ei ole tarjolla, niin saatavana on myös rumpaleiden valmiiksi soittamia midi-komppeja. Niitä voi liittää ja leikellä mielensä mukaan miten vaan. Jotkut jaksaa napsutella kiippareilla, joillain on jotain sormilla naputeltavia padeja ja mitä kaikkea nyt löytyykään. Näidenkin ongelmana on dynamiikan hallinta ja se, että rumpusettiä soitetaan perinteisesti neljällä raajalla samanaikaisesti. Se ei ole kovinkaan helppoa esimerkiksi kiippareilla tykittäessä. Tiivistän ton äskeisen yhteen ainoaan kysymykseen: tarvitseeko sitä konerumpalia ruveta naamioimaan edes muuksi kuin mitä se oikeasti on? "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 31.01.2015 22:38:39 (muokattu 31.01.2015 22:49:13) | |
Tässä uudelleen rytmikitarat vedettynä kitara plugareiden läpi. Rumpu soundeja säädetty. Liidit ja Bassot edelleen samat. Mitä mielipiteitä? Kitara soundit mielestäni liian repivät säröltään TSE 808 -> Le456 -> LeCab vasemmalla ja oikealla TSE 808 -> LeGion -> LeCab oikealla. Nyt kaipaisin lisää tilaa soitinten väliin, joku delay paras vai joku room/hall tyyppinen reverb? Ai niin ja linkkiä pätkään http://maihinnousu.net/s/23689 EDIT: Niin joo eihän tietenkään konerumpuja ihmiseksi helpolla vedetä mutta olisi se kiva jos ei ihan silmille hyppisi että gridi: t paukkuu. fillithän tulee addictiven jostan Metal tms. packista tai hieman varioiden kun niita pari on mutta kompit joutuu yleensä tekemään itse kun se oma ajatus kompista on yleensä jotain ihan muuta kuin mitä noista olen löytänyt. Komppejahan niissä muutenkin vähän. sähkörummut olisi kivat, joskus omistinkin, mutta sit joutuisi opettelemaan niidenkin soiton ja tämänhetkinen soittotila/nurkkaus on noin metri kertaa puolitoista joten pienellä mennään :) EDIT2: Bassona siis Ibanez Sr505 joka on vedetty Hotone Heart Attack -> Presonus Audiobox ja sit kahteen raitaan joilla efektoinnit. Toi hotone Heart Attack kitara purkki on tuossa välissä oikeastaan siksi että noi Audiobox: n sisääntulot on niin kuumat että Toi mun Ibanez Rg321 kitarakin orkkis mikeillä klippaa kun iskee suoraan sisääntuloon. Volumea pitää muuten ruuvata kitarasta/bassosta miltei alle puolen jos haluaa suoraan basson tai kitaran kiinni sisääntuloon. tästä syystä Heart Attack välissä ja siitä volume säädetty sopivalle. - | |
![]() 01.02.2015 00:34:24 (muokattu 01.02.2015 00:53:34) | |
Mä tein pienen pätkän tosta biisistä, jossa koitan demonstroida noita mun ideoitani. Kaikki soundit on täysin muokkaamattomia, ne on vaan soitettu interfacen kautta kitaramallinnokseen ja that's it. Ainoa poikkeus on leadin delay. Soundit heitetty lennosta miten sattuu, ei ollut mitään valmista. Löytyy Mesa Rectifier komppikitaroista, Peavey 5150 komppien tuplauksista ja bassosta, Framus Cobra leadista ja ENGL Savage toisista leadeista. Kaikissa eq melkein klo 12, paitsi depth minimissä ja kaikista paitsi pääkompeista ja bassokitarasta leikattu bassoa. Rumpuina toimii SSD4 ja ensimmäinen vastaan tullut metal niminen preset. Tästä löytyy ensin luurit päässä äänitetty ja "miksattu" versio: https://www.dropbox.com/s/gmdbp3dl9u4gmb8/Mutkis2.mp3?dl=0 Tuolta löytyy toi mp3 ja kaikki käyttämäni raidat waveina, latautuvat vielä johonkin klo 0:40 asti tosin, jos satut jo näkemään tämän viestin: https://www.dropbox.com/sh/qylm69zf … 92z8/AABtDVNqHb8M7oGl3QbB8dSXa?dl=0 Tein tämän pikaisena demonstraationa siitä miten noita moninkertaisia tuplauksia yms. voisi kenties käyttää metallimusan sovituksissa. Kuva kertoo varmaan aika paljon siitä millaisia asetuksia mä käytin miksaukseen, jos se mietityttää: https://www.dropbox.com/s/sdry5uutlqfqkn1/asetukset.jpg?dl=0 "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 01.02.2015 01:13:12 | |
Kiitti. Nappasin nuo filet. Huvittaa kyllä että "biisi" on heti paljon tiukemman ja tykimmän kuulonen. Ihmetyttää vaan miten noi kitara soundit on heti jo käyttövalmiin kuuloset. Ei kyllä suoraan tunnu noin eläviltä, ainakaan mun plugareilla. nyt unta palloon jos huomenna ehtis taas kokeilla. - | |
![]() 01.02.2015 13:02:16 | |
mutkis: Toi hotone Heart Attack kitara purkki on tuossa välissä oikeastaan siksi että noi Audiobox: n sisääntulot on niin kuumat että Toi mun Ibanez Rg321 kitarakin orkkis mikeillä klippaa kun iskee suoraan sisääntuloon. Volumea pitää muuten ruuvata kitarasta/bassosta miltei alle puolen jos haluaa suoraan basson tai kitaran kiinni sisääntuloon. tästä syystä Heart Attack välissä ja siitä volume säädetty sopivalle. Tämä on kanssa aika yleinen ongelma varsinkin näissä halvemmissa audiointerfaceissa, ongelmaan ratkaisu on ostaa erillinen DI-boksi. Itellä oli kanssa sama ongelma ja ostin tälläsen: http://www.thomann.de/fi/palmer_pan_01.htm Tuota voin ainakin suositella, halvasta hinnastaan huolimatta oikein laadukas tuote. | |
![]() 15.03.2015 19:50:27 (muokattu 15.03.2015 21:16:36) | |
Ääh, jeesaisiko joku miestä mäessä. Itsellä on aivan hitosti ongelmia saada miksaukseen sitä kuuluisaa ilmaa. Miksaus on aina jotenkin purkkimainen tai ahtaan kuuloinen. Joskus vähemmän, joskus aivan tolkuttomasti. Esimerkiksi tämä on sieltä onnistuneemmasta päästä, vaikka vieläkin pianossa(kin) joku tökkii. Kyseessähän on VST-instrumentti, joten mielessä on käynyt voiko siitä kovin ilmavaa saadakaan ilman, että soittaa raidan kaiuttimen läpi ja äänittää siitä. http://www.mikseri.net/artists/drea … ynthesis/towards-inevidable/566718/ No mutta tämän päivän urakka tuntui jo masentavalta. Tavoitteena oli saada tuosta mahdollisimman laajan ja kaukaisen kuuloinen. Tavoitteena siis mahdollisesti jotain tämän kaltaista: https://www.youtube.com/watch?v=xoSridCnqN8 Noh.. Lopputulos oli tämä: http://www.mikseri.net/artists/kaik … ryonaa/ds-unwanted-memories/566998/ On kai se omalla tavallaan ihan sympaattinen soundiltaan, mutta aika kaukana siitä mitä oikeastaan olin hakemassa. Itseasiassa soundi on vain lytistynyt siitä mikä se kuivana olisi ollut. Mikä meni pieleen..? Masterointi oli sitten toinen episodi. Laitoin master limiterit, compurat, equtin käsin piikit pois ja loppujenlopuksi lopputuloksesta tuli äänenvoimakkuudeltaan suunnilleen yhtä hiljainen kuin efektitön (ilman minkäänlaisia efektejä, kaikuja yms.) biisi. Tekisi melkein mieli lyödä hanskat tiskin päälle ja todeta, että ei tämä miksaus nyt vaan ole mun juttu. Moni nuori kaveri tuntuu löytävän kuukaudessa sen syvimmän olemuksen jolla saadaan tosi hienoa lopputulosta aikaan mutta meitsi hakkaa päätä seinään kymmenen vuotta ja parhaimmillaankin lopputulos on siedettävää. Edit. Ja lisätään nyt vielä sen verran, että eniten hämmästyttää juuri se, että yhteen soittimeen saadaan niin paljon tilan tuntua. Jotenkin tuntuu, että äänimaailmasta on helpompi saada paremman kuuloinen jos soittimia on useita monelta eri taajuuden alueelta. | |
![]() 15.03.2015 21:20:22 | |
Okei, leväytin tuon epäonnistuneen biisin uudestaan auki, poistin kaikki efektit ja muutin koko piano-soundinkin omaksi luottosoundiksi. Jotenkin sai heti alkuun paremman lähdön ja tuttua soundia osaa jotenkin paremmin hieroa, joten ehkä tästä saa viilattua vielä jotain. Mutta tosiaan se äänimaailman kapeus tulee vielä vastaan jossain vaiheessa. Kokeilin tuossa aikaisemmin tuplata pianon, joista toiseen laitoin julmetusti reverbiä mutta se ei ainakaan selvästikään toimi. | |
![]() 16.03.2015 01:31:03 | |
Guitar83: Tavoitteena siis mahdollisesti jotain tämän kaltaista: https://www.youtube.com/watch?v=xoSridCnqN8 Noh.. Lopputulos oli tämä: http://www.mikseri.net/artists/kaik … ryonaa/ds-unwanted-memories/566998/ Vähän samantyylistä pianoa on mullakin tällä hetkellä haussa. Attackia, velocitya tai vastaavaa tuosta ainakin pitää saada pois. Ja equlla jotain 500-1000 hz monttua. Ehkä. Ympärille ilmaa useammalla erilaisella delaylla ja reverbilla. Ja soft knee kompressori. Breathing Black Metal since 1997 | |
![]() 16.03.2015 13:20:49 | |
Guitar83: Ääh, jeesaisiko joku miestä mäessä. Itsellä on aivan hitosti ongelmia saada miksaukseen sitä kuuluisaa ilmaa. Miksaus on aina jotenkin purkkimainen tai ahtaan kuuloinen. Joskus vähemmän, joskus aivan tolkuttomasti. Esimerkiksi tämä on sieltä onnistuneemmasta päästä, vaikka vieläkin pianossa(kin) joku tökkii. Kyseessähän on VST-instrumentti, joten mielessä on käynyt voiko siitä kovin ilmavaa saadakaan ilman, että soittaa raidan kaiuttimen läpi ja äänittää siitä. http://www.mikseri.net/artists/drea … ynthesis/towards-inevidable/566718/ No mutta tämän päivän urakka tuntui jo masentavalta. Tavoitteena oli saada tuosta mahdollisimman laajan ja kaukaisen kuuloinen. Tavoitteena siis mahdollisesti jotain tämän kaltaista: https://www.youtube.com/watch?v=xoSridCnqN8 Noh.. Lopputulos oli tämä: http://www.mikseri.net/artists/kaik … ryonaa/ds-unwanted-memories/566998/ Mjoo, no itse pianosaundinhan pitää muuttua. Noissa sun pätkissä siinä pianossa on sellainen tietty kirkkaus atakissa (tulee vähän mieleen Yamahan C7 piano, en olis yllättyny jos olisi vaikka samplatty moisesta), kun taas tossa verrokkipätkässä kuulostaa pumpulimaisemmalta (vähän niin kuin Steinwayn pianot). Tota eroa on hankalahko saada EQ:lla muutettua/aikaiseksi; parempi olisi jos käyttäisit sopivampaa pianopankkia. Toi sun nykynen pianosaundi sit toimiikin ihan pirun hyvin semmosissa täyteen arratuissa biiseissä. Mä en ihan usko että se kailottimien äänitys olisi (helppo) vastaus syvyyteen. Tod näk ainakin kampasuodatusta kuulisit lopputuloksessa jos summaisit orkkista ja reamppaystä. Sit ku oot löytänyt sopivamman pianosaundin, niin ehdottaisin että laitat kahta kaikua: Yksi todella tumma ja lyhyt huonekaiku joka paksuntaa jokaisen pianonuotin atakin ja sit yksi joku ihan naurettavan pitkä (10 sek?) Lexicon -tyyppinen epäluonnollinen halli (=paljon modulaatiota kaiussa). miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
![]() 16.03.2015 20:14:44 (muokattu 16.03.2015 20:15:10) | |
Tuo room-kaiun yhdistäminen isompaan tuntui hieman tuuppaavan urakkaa oikeaan suuntaan, kiitokset vinkistä! Loppujenlopuksi vaihdoin soundia hieman, mutta en kovin paljoa pehmeämmäksi. Varsinaiseen pianoraitaan heitin yhden room-kaiun ja toisen vähän pidemmän. Lisäksi tuplasin midi-raidan ja laitoin sen soittimeksi jonkin pianoa hieman muistuttavan, mutta pehmeämpisoundisen pimputtimen. Scarbee MKI taisi olla nimeltään. Tuo raita on taas pyritty saamaan luonnottaman levälleen ja miksattu niin hiljaiseksi ettei sitä juuri edes kuule. Tukee alarekisteriä. Kolmas piano-raita on sitten kuitenkin se, jolla sai selkeimmin illuusion tilasta. Siitä leikkasin vasemman käden soiton pois kokonaan ja laitoin jäljelle jääville nuoteille hitonmoisen reverbin. Hieman huijausta siis, mutta haitanneeko se mitään kun se tuntui toimivan riittävän hyvin. :) Äsken sain tuon urakoitua sellaiseksi, että olen riittävän tyytyväinen siihen. Eihän se vieläkään mikään suoranainen mestariteos ole miksaukseltaan, mutta olen lopputulokseen verraten tyytyväinen: http://www.mikseri.net/artists/drea … synthesis/unwanted-memories/567023/ En tiedä mikä aivojumi eilen tuon kanssa iski. Aivan karmean kuuloinen tuo eilinen kyhäelmä. | |
![]() 24.03.2015 00:05:58 | |
Taas on tullut pitkästä aikaa ääniteltyä jotakin, vanhan bändini biisin äänittelin itsekseni ja nyt tarvisin ns. toista korvaparia tsekkaamaan tämän, basson kanssa on lähinnä ongelmia, halusin tähän melko in your face-bassosoundin, mutta tuntuu siltä että basso on ehkä hieman yliampuva. Muutenkaan pieni ohjeistus ei olisi pahitteeksi. Rummut on koneella tehty, muuten on kyllä ihan oikeat soittimet käytössä. Klippiä: https://copy.com/DOiv32aEInpOfddW | |
![]() 13.02.2016 10:29:38 | |
Päivää. Olen harrastelija ja nyt ostin Behkun air XR-18 digimikserin ja pitäis saada parametrit kohilleen, jotta tulis siedettävää ääntä ulos. Eli eniten tarvitsisin apua eq:n ja kompuran säädöissä ja tietääkö joku jotain sivua, josta löytyisi "mallisäädöt" kaikille soittimille? Eli ei mitään maailmanongelmia ratkaisevia universaaleja säätöjä, joiden jälkeen miksausta ei enää tarvita, vaan jotain pohjasäätöjä, joiden jälkeen voi lähteä säätämään oman maun mukaan. Presonuksen sivuilta löysin jotkut peruskompura ja eq-säädöt rummuille, kielisoittimille ja laululle, mutta en löydä kyseistä sivua enää (näinkö unta :). Kiitos ja anteeks. | |
![]() 13.02.2016 13:23:36 | |
mikanu_666: Päivää... Päivää päivää. Hakemasi asetukset ovat eq:n napit neutraaliasennossa ja kompura kokonaan pois päältä. Se on se asetus, josta kannattaa lähteä säätämäään. Kuulostaa vittuilulta, muttei sitä ole. Sä haet juuri niitä universaaleja miksauksen poistajia ja sellaisia ei ole olemassakaan. Ihan jokaikinen kerta jokainen instrumentti vaatii erilaiset säädöt. Siihen napin asentoon vaikuttaa soittaja, soitin, vahvistin, muut signaalitien romut, mahdollisen mikin asettelu, käytetty mikki, johdot, etuasteet, tilan akustiikka, biisin tyyli, miksaajan/äänittäjän fiilis jne. Loputon suo, mitään yleispätevää ei ole olemassakaan. Tälle olisi muuten parempikin ketju tossa pykälää alempana, toi aloittelijaketju. Tämä on enemmänkin tarkoitettu ääniesimerkillä varustettuihin konkreettisiin tapauksiin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)