Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5136 137 138 139 140244 245 246 247 248
Point
16.10.2010 14:23:28
musicinme, kannattaa ihan tosissaan ostaa/lainata J. Pekka Mäkelän Kotistudio-kirja. Älyttömän hyvä opus, josta oppii ihan älyttömästi juttuja. Itse opiskelin äänittämisen perusteet tämän foorumin ja tuon kirjan avulla. Suosittelen.

Mutta, tarvitset siis interfacen, eli äänikortin ja mikin siihen kaveriksi.
Esimerkiksi M-audiolla on halpoja Fast Track-sarjalaisia äänikortteja, joiden mukana tulee yleensä joku DAW, kuten Cubase LE. T.Bonella on ihan hyviä halpoja konkkamikkejä, vaikkapa SC400. Tollasella paketilla pääsee alkuun ihan hyvin.
musicinme
17.10.2010 11:37:59
oon tulu semmosee tuloksee et jos saan rahat kokoon niin ostan ton rode nt1. ja toki selvitän kaikki asiat ennen ostoa
musicinme
17.10.2010 17:31:08
eli nyt on uus ongelma. oon lukenut joka paikasta mut en tajua mikä on se joka toimii "mikkivahvistimena"/"kaiuttimena" eli jos ostan ton röde nt1:n niin pitääkö siihenkin olla joku etuaste tai joku. en ole miksaamassa välttämättä mitään vaan lähinnä vain lauluun. onko tuo rode nt1 siihen sopiva vai onko se vain miksaukseen käytettävä paketti ? eli jos kuvaan lauluvideoita, sopiiko tuo siihen tarkotukseen. ja EN osta videokameraan mikkiä. tätä tarkoitan

http://www.youtube.com/watch?v=4yW8Bjr56Ws&feature=related
Point
17.10.2010 18:32:29
En tajua kysymystä. Ostat vaan mikin, äänikortin, äänitysohjelman ja kaiuttimet/kuulokkeet. Tai sitten käytät koneen omia kaiuttimia. Mikä on vielä ongelma?
kotoilija
24.10.2010 19:43:09
Oliskos tietoa kuinka pitkät johdot tämän http://www.thomann.de/fi/behringer_podcastudio_usb.htm mukana tulee? Ja tuleeko tuo mikserin virtajohto mukana?
Point
24.10.2010 21:15:30
Noista kuvista voi yrittää hahmottaa piuhojen pituuksia. Virtajohtokin näyttäisi mukana olevan.
musicinme
24.10.2010 23:25:31
Cool-guitarist: Oliskos tietoa kuinka pitkät johdot tämän http://www.thomann.de/fi/behringer_podcastudio_usb.htm mukana tulee? Ja tuleeko tuo mikserin virtajohto mukana?

itsekin katoin tota mut onko toi niiku "valmis paketti" vai tarviiko viel lisäks jotai kamoja ?
naamajänis
26.10.2010 14:24:06 (muokattu 26.10.2010 14:53:42)
Noniin terveppä vaan kaikille näin alkuun.
Eli homman nimi onse että mitä tarvitsen ja miten äänitän kitarat ja sähkörummut sekä laulun?
ja mikä on etuaste sun muut tarvittavat eli mikä niiden tehtävä on jne. Ja kun yksin soitan niin miten saan ne kaikki valmiiksi kappaleeksi eli "päällekkäin".
Kiitos
kiiski
26.10.2010 17:15:06
naamajänis: Noniin terveppä vaan kaikille näin alkuun.
Eli homman nimi onse että mitä tarvitsen ja miten äänitän kitarat ja sähkörummut sekä laulun?
ja mikä on etuaste sun muut tarvittavat eli mikä niiden tehtävä on jne. Ja kun yksin soitan niin miten saan ne kaikki valmiiksi kappaleeksi eli "päällekkäin".
Kiitos

Moro!

Selaappa tätä ketjua vähän taaksepäin, tätä kysytään viikon välein.
t0iv0n3n
28.10.2010 22:16:52
Oon näistä kuullu että ois aika hyviä vekottimia : M-AUDIO FAST TRACK MKII,SHURE SM57LC
Mitäs tähän vielä tarvis,en tajua näistä yhtään mitään..
SiwamieS
28.10.2010 22:28:34 (muokattu 28.10.2010 22:28:58)
t0iv0n3n: Oon näistä kuullu että ois aika hyviä vekottimia : M-AUDIO FAST TRACK MKII,SHURE SM57LC
Mitäs tähän vielä tarvis,en tajua näistä yhtään mitään..

Mikkipiuhan ja tietokoneen jossa on usb-liitin. Lisäksi tarvitset jonkun äänityssoftan koneelle. Fast trackin mukana varmaan tulee joku.
I wanna see movies of my dreams
t0iv0n3n
29.10.2010 14:23:30
elikkä läppärin vissiin?no voikos tota sit nauhottaa johki tikulle tai jotain?ei jaksais pöytäkonetta raahata
gunner
29.10.2010 14:59:17
t0iv0n3n: elikkä läppärin vissiin?no voikos tota sit nauhottaa johki tikulle tai jotain?ei jaksais pöytäkonetta raahata

http://www.thomann.de/fi/zoom_h1_bundle.htm tollasen hankit.
t0iv0n3n
29.10.2010 15:02:23
lisää rahanmenoo :D
jaffis
30.10.2010 15:45:43 (muokattu 30.10.2010 15:52:17)
Terves!

Ostin kuulokevahvistimeksi behringer ha400 microampin ( http://www.thomann.de/fi/behringer_ha400.htm ) ja nyt ongelmana on seuraava:

Kun liitän microampin Motu 8pre:n kuulokelähtöön useamman luurinkäytön toiveessa, kuuluu mussiikki vain monona, eli vasemmasta luurista. Johtuuko tämä siitä että olen kytkenyt motun ja microampin normaalilla kitarapiuhalla?

Pitäisikö minulla olla jokin stereopiuha, joka sitten päättyy tuollaiseen "normi" kitaraplugiin?

-S

edit: piuha on siis motun "phones" lähdön ja microampin "input" sisääntulon välissä.
edit2: Pystynkö kytkemään motun microamppiin motun main out L-R lähdöistä stereopiuhalla ja liittämään sen microampin inputtiin ilman, että tarvii pelätä laitteiden hajoamista?
Antti1
30.10.2010 16:10:08
jaffis: Pystynkö kytkemään motun microamppiin motun main out L-R lähdöistä stereopiuhalla ja liittämään sen microampin inputtiin ilman, että tarvii pelätä laitteiden hajoamista?

Näin sun juuri pitäisi tehdä. Monoa monosta monoon, stereona stereosta stereoon. Stereo voi olla myös kaksi "stereopiuhaa", eli balansoituna signaalina, yhdellä kolminapaisella johdolla, kahdella kaksinapaisella jne. Käytä siis ulostulona nimenomaan mainia, älä kuulokelähtöä.
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
tommiot
31.10.2010 23:00:48 (muokattu 31.10.2010 23:03:00)
Antti1: Näin sun juuri pitäisi tehdä. Monoa monosta monoon, stereona stereosta stereoon. Stereo voi olla myös kaksi "stereopiuhaa", eli balansoituna signaalina, yhdellä kolminapaisella johdolla, kahdella kaksinapaisella jne. Käytä siis ulostulona nimenomaan mainia, älä kuulokelähtöä.

Niin eli ns. inserttipiuhallahan tuo menee, kun Behkun tulo on kerran balansoimaton TRS. Jos Motussa oli siis balansoidut plugilähdöt.

Esim http://www.thomann.de/fi/cordial_cfy_3_vpp.htm
Mr. Johnny
01.11.2010 11:12:10

Hei!

Selvennystä kaivattaisiin seuraavanlaiseen asiaan. Tällä hetkellä olen nauhoittanut kaiken vetämällä mikin tai kitaran suoraan äänikorttiin(focusrite saffire pro40). Olen alkanut pohtimaan ihan hardware kompressorin/limitterin ostamista. Jos nyt äänitän esim laulua jota haluan jo nauhoitusvaiheessa hieman kompressoida, niin tämä ilmeisesti pitää ennen kompressoriin laittoa kytkeä jo matkalla esivahvistimeen, eikö? Minulla on käytössä myös yamahan pikkumikseri jonka läpi voin laittaa sen ensin menemään, ja sitten kompressoriin ja siitä äänikorttiin. Vai onko se mahdollista kierrättää jotenkin ton äänikortin kautta kompuraan ja takaisin äänikorttiin ennen kuin se on mennyt DAWiin, jolla siis välttäisin mikserin käytön?

Toinen kysymys koskee kompressointia(tai mitä tahansa muuta ulkoisen efektin käyttöä) miksatessa. Eli jos kytken mainoutin(joka normaalisti siis menee kaiuttimiin suoraan(yksi sonyn vahvistin välissä)) suoraan kompressoriin, niin tästä sitten jälleen vahvistimeen(sony) josta kaiuttimiin ja näin voin siis kuunnella miltä tämä kuulostaa. Kuinkas sitten kun haluan nauhoittaa tämän materiaalin? Käännänkö koko systeemin esim kompurasta suoraan takaisin äänikorttiin ja nauhoitan tämän raidan vanhan päälle vai esim uudelle raidalle? Vai kuinka asia kannattaisi toteuttaa niin että pystyy samanaikaisesti kuuntelemaan ja miksaamaan sekä nauhoittamaan tämän materiaalin?
varakeef
01.11.2010 11:36:37
Tuossa 8pre:ssä ei ole kuin yhdet päälähdöt (balansoitu vasen ja oikea, TRS-plugit) ja yksi kuulokeulostulo (balansoimaton stereoplugi).

Itse kytkisin monitorit sinne päälähtöihin ja olosuhteiden pakosta kuulokevahvistimen kuulokeulostulon perään, TRS-plugipiuhalla.

Saat säädettyä MOTU:sta yleistasot monitoreille ja kuulokkeille erikseen, ja kuulokevahvistimesta vielä eri kuulokkeille erikseen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kiiski
01.11.2010 12:15:05
Mr. Johnny: Kuinkas sitten kun haluan nauhoittaa tämän materiaalin?

Laitteessa näyttää olevan ylimääräisiä "line out"-ulostuloja. Itse reitittäisin miksauksen aikana tapahtuvan efektoinnin tuollaisesta liittimestä kompressoriin ja kompressorin ulostulosta tuollaiseen "mic/line input"-liittimeen. Muista huomioida mahdollinen vaihevirhe (muutettaessa digisignaalia analogiseksi ja takaisin syntyy äänikortista riippuen aina jonkun verran viivettä)

Oletan, että puhutaan tästä:
http://www.dv247.fi/assets/products/58155_l.jpg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)