Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5131 132 133 134 135244 245 246 247 248
Kurb
04.07.2010 22:38:11
SiwamieS: Eikös nää oo B-tuotteita kammoksumattomissa piireissä ihan halpissuosikit: http://www.thomann.de/fi/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.htm

Noi on suosikit myös monissa B-tuotteita kammoksuvissa piireissä. Hintalaatu-suhteeltaan pirun hyvät monitorit.
punk rock indie ST. BISMARCK
dyydfromhell
07.07.2010 16:38:24 (muokattu 07.07.2010 17:18:18)
En löytänyt parempaakaan ketjua, älkää hermostuko. Onko tuollaisia valmiita ilmaisia Sonic Boom tyylisiä efektejä jollain sivulla? Eli tuollainen äänivallisupertuhoefekti, joka toimisi loistavasti kertsin aloittamiseen? Ainakin Devin Townsendilta löytyy tuollaisia biiseistään.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=3D5OIyTZM9U Tuossa on ajassa 2:04 ja 6:10
trunkki
09.07.2010 09:47:41
En nyt jaksanut selata koko threadia läpi ja tätäkin kysymystä on kysytty varmaan 450 kertaa, mutta:

Äänitän Line6 POD Studio UX1:n kautta kitaraa. Siitä ei vaan saa mielestäni tarpeeksi tyydyttävää soundia. Ajattelin sitten mikittää vahvarin ja pitäis akkariakin äänittää missä ei oo mikkiä, joten jos ostaisin Shure SM57:n.
Enhän tarvitse mitään muita kamoja, kun tuossa Line6:ssa on mikkisisääntulo? Toisaalta en halua, että se muokkaa ääntä millään mallinnuksilla, kaippa siitä saa kumminkin ruuvailtua näin parempaa ääntä kuin suoraan pelkällä POD Studiolla.
Äänityssofta kyllä löytyy.
"..the chastisement of our peace was upon him; and with His stripes we are healed." Isaiah 53:5
gunner
09.07.2010 12:48:25
Olen miettinyt, että vähentääkseni piuhojen vaihtelua ostaisin jonkunlaisen pikkumikserin. Päällimäisenä tarpeena on saada Podista ja Fireboxista lähtevät äänet toistettua samojen monitorien kautta. Monitoreiksi olen gasitellut Genelecin 8020-paria.

Sisääntulevia stereokanavia tarvitsee siis olla vähintään kaksi (4 inputtia), mutta useammastakaan kanavasta ei välttämättä ole haittaa, jos niiden myötä hinta ei nouse vielä älyttömyyksiin.

Mitä tähän tarkoitukseen kannattaisi katsella, ja mitä taas ehdottomasti ei?

Esimerkkeinä olisi heittää vaikka nämä:
http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_1002.htm
http://www.thomann.de/fi/soundcraft_notepad_124.htm
Vauhti korjaa virheet
timooh
09.07.2010 12:59:11
heyoo!

Tilasin thomannilta tollasen keyboarding ku CASIO WK-110

( http://www.thomann.de/fi/casio_wk110.htm )

ja nyt on sellanen kysymys että pystynkö äänittää siitä suoraan jos vaan laitan ton USB reikään vai pitääkö siinä välissä olla jotain vempaimia?

en ole vielä saanut tilausta mutta tilauksen olen tehnyt niin siksi en voi kokeilla että toimiiko :P
tommiot
09.07.2010 13:00:53
timooh: heyoo!

Tilasin thomannilta tollasen keyboarding ku CASIO WK-110

( http://www.thomann.de/fi/casio_wk110.htm )

ja nyt on sellanen kysymys että pystynkö äänittää siitä suoraan jos vaan laitan ton USB reikään vai pitääkö siinä välissä olla jotain vempaimia?

en ole vielä saanut tilausta mutta tilauksen olen tehnyt niin siksi en voi kokeilla että toimiiko :P

Siinä lukee USB MIDI, eli varmaan USB:n kautta kulkee pelkkää midiä, ei ääntä. Selviää varmaan tutkimalla manuaalia esimerkiksi valmistajan kotisivuilta.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Cockscene
15.07.2010 02:00:52 (muokattu 15.07.2010 02:18:47)
No niin, nyt olis aikeissa sijoittaa kunnolla kerralla äänityskalustoon ja kotistudioon. Olen jo kerännyt kasan mikkejä: Rode Nt1-A, Shure SM-57 sekä Shure SM-58 joiden kaveriksi olen valinnut M-Audio Profire 2626 Firewire äänikortin/audiointerfacen.

Sitten olisi ongelmana monitorien hankkiminen. Olen tässä jonkin aikaa arponet eri mallien välillä lukien revikoita puolin ja toisin, silti pääsemättä koekuuntelemaan mitään vielä. Erityisesti minua kiinnostaisi Adam A7, A5 sekä A5X, sekä mahdollisesti budjettiratkaisuna Behringer Truth 2030A sekä mahdollisesti sarjan 2092A subbari.

Olen pohtinut pääasiassa nyt siis sitä, kumpi painaa enemmän vaakakupissa; Pitkäikäinen laadukkaampi studiomonitori, vaiko budjettiratkaisuun päätymällä säästynyt raha jonka voi mahdollisesti laittaa johonkin muuhun studiotavaraan, esim. rumpumikit.

Akustoinneille ei vielä tässä vaiheessa anneta mitään huomiota, sen asian kanssa tappelen erikseen myöhemmin. Tällä hetkellä tilana toimii n. 18^ huone jossa kulmasohva imee osan heijastuksista, jos imee. Aikomuksena on seuraavaan asuntoon järjestää täysin kotistudiota varten oma tila jonka sitten akustoin paremmin.

Laitteiston tarkoituksena on pystyä nauhoittamaan vähintään 8 kanavaa kerralla sisään mahdollisten rumpusessioiden sattuessa eteen, jolloin lainamikit kyllä hoituvat tarpeen vaatiessa. Pääasiallinen käyttö tuleekin sitten kitaroiden, basson sekä laulujen nauhoitteluun, samalla myös miksaamiseen. Liikuteltavuus on kaiken A ja O, monitorien koko tulee osaksi esiin tässä vaiheessa. Ennestään on kalustoa vahvistimien ja soittimien lisäksi tietokone(PC ja MacBook) sekä Line 6 Pod X3 Live ja Beyerdynamic DT-770 250ohm luurit.

Itsellä kiinnostaisi eniten monitoreista Adam A7 mutta niiden hinta vähän hirvittää, kun A5X kaiuttimessa on samaa materiaali elementti ja tweetteri on paranneltua sarjaa.

Ehdotuksia laitteiston suhteen, ollaanko oikeilla jäljillä vai mennäänkö perse edellä puuhun?

Edit. Unohdin mainita myös Mackie MR5 ja MR8 monitorit jotka hintansa puolesta sopisivat hyvinkin minulle, näistä kiinnostaa enemmän MR8 malli.
Basisti on lyömäsoitin.
Harmaapulu
18.07.2010 14:28:29
HEijs.

Haluisin ostaa sellasen mikrofoonin millä voi äänittää sekä akustista kitaraa että laulua (hyvällä laadulla) ja minkä voi kytkeä tietokoneeseen. Budjetti 200e asti. Vinkkejä??
Antti1
18.07.2010 14:34:32
Harmaapulu: HEijs.

Haluisin ostaa sellasen mikrofoonin millä voi äänittää sekä akustista kitaraa että laulua (hyvällä laadulla) ja minkä voi kytkeä tietokoneeseen. Budjetti 200e asti. Vinkkejä??

Vinkkejä? Joo, on: osta laajakalvoinen konkkamikki ja etusella varustettu, 48V phantomia antava interface, taikka mikkietuaste nykyistä äänikorttia varten. Budjetti tosin on snadi ongelma, mutta:

http://www.thomann.de/fi/alesis_io2_express.htm
http://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm

Siinä on setti, jonka laatu kelpaa vaikka levyn tekemiseen. Toki tarvitset konkalle sitten väistämättä vielä tukevan mikkiständin ja xlr-piuhan. Mieluusti laulua varten pop-filtteri myös, mutta sen voi virittää itsekin hätätilassa sukkahousuista ja rautalangasta.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Vessajono
21.07.2010 18:46:37
Pääsin alkuun tässä kotistudion pykäämisessä ostamalla M-Audio Delta 1010:n. Ko. kortissahan ei ole etuasteita joten seuraavaksi pitäisikin hommata vähintään 8-kanavainen etari hintaluokkaa "amatöörit budjettimeiningillä".

http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_pr_8_e.htm

Tuo SM Pro Audio Pr 8 E on vähän ollut kiikarissa, onko kokemuksia tekeekö sillä mitään? Jos ei, niin millä sitten tekee?
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
dewil
21.07.2010 19:56:20

Jos budjetti on toi >200€, niin se behkun etari on ihan pätevä hintaisekseen:
http://www.thomann.de/fi/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
tommiot
21.07.2010 19:58:37 (muokattu 21.07.2010 19:58:50)
dewil: Jos budjetti on toi >200€, niin se behkun etari on ihan pätevä hintaisekseen:
http://www.thomann.de/fi/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm

Mut ei kaikkein luotettavin ainakaan. Virtalähde käy aika kuumana kuulemma. Oma vehjekin sippas joku puoli vuotta sitten, täytyis tutkia mitä kyrvähti.

Se SM Pron 2U-kokoinen etuaste kai on ihan ok hintaisekseen? Tosta halvemmasta en oo osunu lukemaan mitään. Gearslutzilta voi vaikka vähän selailla keskusteluja.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Pasi B Pace
25.07.2010 20:12:50
Okei, elikkäs asia olisi, että pitäisi päästä äänittelemään tuplasettiä (2 Basaria, 2 etutomia, 2lattiatomia,) suht halvalla, tyyli olisi joku metallica/ fife finger death punch.
Tila on noin 20neliöinen "koppi" jossa rummut kummiskin soivat yllättävän hyvin.
samsonin mikseripöytä on jo valmiina (6x mic in 2x stereo) mutta tarvittaessa olen valmis/haaskaan silti rahaa uuteen pöytään.
Äänikorttina on M-audio delta 1010LT johon siis saa 8 sisääntuloa samaan aikaan.(2 mikkietusta)
Mulla on nurkassa joskus halvalla ostetut T.bone mikkisetti jossa tomimikit ovat suht hyvät, mutta vuotavat koko settiä paitsi peltejä.
Mutta asiaan olin ajatellut tälläistä kattausta:
Shure PG52 Basareihin (ehkä t.bonen Pienikalvoinen konkka nuijjapuolelle? jos tarvis)
Rode NT5/AKG C1000S Overeiksi (stereo vai mono?)
SM57 Virveliin
T.bonen Tomimikit tomeihin (malli on DC65)/T.bonen basarimikki lattiatomeihin (malli BD300, on muuten aika omiaan siellä )

No, Mitäs ajattelette? idea olisi vain saada kunnon soundia youtube tyylisiin videoihin ja myöhemmin johonkin demoon. (niin ja sitten noi t.bonet voisi joskus vaihtaa pois)
Antti1
25.07.2010 21:21:40 (muokattu 25.07.2010 21:22:11)
_PaZi_: No, Mitäs ajattelette?

Mä olen sitä mieltä, että lähimikittämällä kokonaan 7 rummun setin 8 kanavaa on aivan liian vähän. Eikö ole mitenkään mahdollista karsia vaikka toista basaria ja jopa yhtä tomia pois? Äänitteessä kukaan ei tule tajuamaan eroa lainkaan, mutta äänittäessä helpottaa hommia kummasti.

Stereo vs mono on myös makuasia. Jos haette isoa ja leveää, niin stereona imo. Mikkien sijoittelu ja käyttö selviää myöskin ainoastaan kokeilemalla. Kannattaa miettiä haetteko overeilla peltejä, vai koko setin soundia ja tehdä hommat sen päätöksen vaatimalla tavalla.

Mä tekisin näin:

-1x bd, 3x tt, 1x sn rumpuina setissä
-2x oh (stereona; ab, xy, tai mikä nyt toimiikin)
-2x sn (ylä- ja alakalvo)
-1x bd
-3x tt

Siinäpä ne 8 kanavaa sitten onkin jo käytetty, jotka sisään maksimissaan saat.
Pasi B Pace
25.07.2010 21:49:22 (muokattu 25.07.2010 21:51:50)
Antti1: Mä olen sitä mieltä, että lähimikittämällä kokonaan 7 rummun setin 8 kanavaa on aivan liian vähän. Eikö ole mitenkään mahdollista karsia vaikka toista basaria ja jopa yhtä tomia pois?

hmm.. basaria on vaikea karsia pois koska tuplapedaalia ei ole ja uuden ja hyvän ostaminen olisi kallista sillä hinnalla saisi paremman äänikortin. Tuli mieleen että jos ostaisi toisen M-audion/vastaavan, niin tuplaantuisiko inputtien määrä vai olisivatko äänikortit "ristiriidassa"?

Antti1: Mä tekisin näin:

-1x bd, 3x tt, 1x sn rumpuina setissä
-2x oh (stereona; ab, xy, tai mikä nyt toimiikin)
-2x sn (ylä- ja alakalvo)
-1x bd
-3x tt

Siinäpä ne 8 kanavaa sitten onkin jo käytetty, jotka sisään maksimissaan saat.

Jos ostaisi toisen mikserin mihin pistäisi tomit? Ja siitä sitten stereona (niitä en ainakaan omasta mielestäni aio miksuksessa "rukata", sillä kuulostavat hyviltä.) niin jäisi kanavia auki enemmän?
Ja en välttämättä rupea pelleilemään snaren alakalvon kanssa VIELÄ ainakaan, koska siitä tulee ylinmääräistä säätöä jne.

Jos tekisi näin:

-2x bd =2 kanavaa
-4x tt =2 kanavaa
-2x oh =2 kanavaa
-2x snare =2 kanavaa (jos viitsi alapuolen kanssa ahertaa)
Antti1
25.07.2010 21:58:05 (muokattu 25.07.2010 21:59:17)
_PaZi_: Jos tekisi näin:

-2x bd =2 kanavaa
-4x tt =2 kanavaa
-2x oh =2 kanavaa
-2 kanavaa vaikka tilamikeille?

Tossa tapauksessa jää virppa pois, joka on yksi setin olennaisimmista osista. Mieluummin sitten noita yhdistelyjä harrastaessasi vedät molemmat basaritkin mikserin kautta monoksi ja yhdelle raidalle äänikorttiin. Niitä ei kuitenkaan levitetä stereoksi missään vaiheessa, yleensä ainakaan.

Mitä tulee siihen virpan alakalvoon, niin se on monesti myös varsin tärkeä osa sitä soundia. Mitään kovin suurta säätöä siitä ei koidu, se on rumpusetin helpoin osa melkolailla taltioida mielestäni ja säädöksi käy yleensä ronski leikkaus alapäästä, joskus selviää jopa ilman vaiheen kääntöä. Yläkalvoa paukkaa melko varmasti overimikeistä, käyttötavasta riippuen, mutta alakalvo/matto sensijaan jää monesti kuulumattomiin ilman erillistä mikitystä.

Tilamikit on ihan hyvä idea, mikäli tila kuulostaa hyvältä. Jos ei, niin ne on aivan hukkaan heitettyjä kanavia. Ne kyllä "liimaavat" settiä enempi kokonaisuudeksi, mutta pahimmillaan kuulostaa kolkolta kolinalta ja jytinältä omituisten kaikujen kera. Kannattaa kuitenkin kokeilla, mutta melko läheltä settiä.

Tuli mieleen että jos ostaisi toisen M-audion/vastaavan, niin tuplaantuisiko inputtien määrä vai olisivatko äänikortit "ristiriidassa"?

Tohon selviää vastaus lukemalla ko. kortin manuaalia. Jotkut toimii, monet ei.
Pasi B Pace
25.07.2010 22:11:22
Olit nopeampi kuin minä :) kun postasin, niin en tajunnut virppaa ja kerkesit vastaamaan ennen mun edittiä =)

mutta mutta..
Tohon alakalvoon sitten millainen mikki? kun ei budjetti salli mitään miljoonan mikkejä.
Tähän vaiheen kääntöön en erityisemmin ole tutustunut, mutta googletan paraikaa ;)
Ja tietenkin luen M-audion manuaalia =)
Mikäs mikseri olisi hyvä kaveriksi?

tämän parin tunnin aikana oppinut paljon.. Kiitos siitä
Antti1
25.07.2010 22:19:38
_PaZi_: Tohon alakalvoon sitten millainen mikki?

Ihan mikä tahansa sulta löytyy ja korkeita ääniä edes jotenkin poimii. Ei tämä nyt niin ihmeellistä rakettitiedettä ole, että jokaiseen asiaan tarvisi spesifejä työkaluja. Harrastelu on harrastelua ja se onnistuu vaikka rockbandin pelimikillä. :)

Tähän vaiheen kääntöön en erityisemmin ole tutustunut, mutta googletan paraikaa ;)

DAW-softastasi todennäköisesti löytyy raitakohtaisesti sieltä channelstripistä nappi tuota varten, joten etukäteen ei tarvitse tehdä mitään. Homma on kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä kiinni, että muilla mikeillä poimitaan alhaalta ylöspäin tulevaa ääntä ja tuolla ylhäältä alas tulevaa. Käännetään vaihe vastaamaan abouttiarallaa muita raitoja ja tadaa: homma toimii taas. Erona on ainoastaan soundi ja aina se teoriassa oikein oleva ei ole kuitenkaan parempi. Kannattaa käyttää korvaa tässä kohtaa.

Mikäs mikseri olisi hyvä kaveriksi?

Mä suosittelen, että otat kaiken mahdollisen ensin irti nykyisestä kalustostasi. Jos 8 kanavaakaan ei pysy ihan täysin hanskassa, niin ei kannata vaikeuttaa asioita turhan vuoksi. Rumpusetin saa hyvällä balanssilla ja soundilla talteen yhdelläkin mikillä, jos homma toimii.
Pasi B Pace
25.07.2010 22:27:39
SUURI kiitos näistä vinkeistä/tiedoista! huomenna täytyy sitten urakalla kokeilla, mitä kaikkea voi saada aikaan ja jos pystyn niin pistän ääninäytteitäkin :)
Pasi B Pace
26.07.2010 12:30:26 (muokattu 26.07.2010 13:32:03)
Noniin.
Jotain hommia olen jo kokeillut noilla t.boneilla, ja nyt pidän paussia niin katsoin thomanilla olisi tälläinen mikseri:
http://www.thomann.de/fi/phonic_am844d.htm

elikkäs siinä pitäisi olla joka kanavalle direct out, josta voisi vetää äänikorttiin?
No, menenpäs tästä jatkamaan=)

EDITtiä kehiin:
elikkäs nyt olen melkein varma, että voisi samalla mennä t.bonet vaihtoon..
Eivät olleetkaan niin hohdokkaita kuin muistin. Etutomeihin vielä menivät huvin, mutta kun tultiin lattiatomeihin kuului pelkkä läps.
Kaksi mikeistä kuului hyvin, ja toiset kaksi hiljempaa..(kierrätin kaikki mikit yhdessä tomissa)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)