![]() 27.12.2014 22:22:10 | |
---|---|
Juhani_t: Taisin paikallistaa ongelman masterkanavaan työntämääni Tricompiin. Ilmeisesti en sitä osaa käyttää/säätää mutta sen poistamalla tämä bassojen hyökkäily lähti. Tokihan lopputulos ei ole nyt sitten niin paikallisradion kuuloinen, mutta se on vähäinen "haitta". Jotkut kompressorit on tosi herkkiä kovin muhkealle botnelle, joten niihin saattaa olla sisäänrakennettunakin jonkinlainen ylipäästösuotimella varustettu sidechain. Sen käyttäminen saattaa auttaa pumppaamisen vähentämisessä. Tricompista en kuitenkaan tiedä mitään, joten en osaa sanoa löytyykö siitä ko. ominaisuutta. Periaatteessa se on kuitenkin mahdollista tehdä softan sisäisellä reititykselläkin, jos jakaa miksauksen kahteen erilliseen ryhmään, joista toinen on ylipäästösuotimella varustettu sidechain-signaali. Sitä ei siis syötetä kuin masterissa olevalle kompuralle, mikäli siitä sidechain löytyy. Vähän työläs tapa tosin mun mielestä. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 28.12.2014 00:04:28 | |
Antti1: Jotkut kompressorit on tosi herkkiä kovin muhkealle botnelle, joten niihin saattaa olla sisäänrakennettunakin jonkinlainen ylipäästösuotimella varustettu sidechain. Sen käyttäminen saattaa auttaa pumppaamisen vähentämisessä. Tricompista en kuitenkaan tiedä mitään, joten en osaa sanoa löytyykö siitä ko. ominaisuutta. Periaatteessa se on kuitenkin mahdollista tehdä softan sisäisellä reititykselläkin, jos jakaa miksauksen kahteen erilliseen ryhmään, joista toinen on ylipäästösuotimella varustettu sidechain-signaali. Sitä ei siis syötetä kuin masterissa olevalle kompuralle, mikäli siitä sidechain löytyy. Vähän työläs tapa tosin mun mielestä. Presonuksen Tricompista löytyy infoa, mutta ei siinä tuommosta ole mahdollista tehdä: http://www.presonus.com/products/St … get/processing-and-effects-plug-ins Features Easy-to-use three-band compressor Automatic Threshold and Ratio settings Automatic attack and release times or single-knob adjustment Variable knee shape Saturation effect mimics classic levelers Näpräsin nyt vähän tuon kanssa taas ja ajaudun varmaankin nostelemaan syvimmät hiljaiset kuopat automaatiolla ylös ja mietin kompressoriasiaa sitten tarkemmin. "Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on." | |
![]() 28.12.2014 00:24:19 | |
Mä mieluummin kyllä heivaisin ongelmia aiheuttavan työkalun hittoon ja tekisin jollain, joka ei vaadi mitään ylimääräisiä pelastusoperaatioita. Mut saahan sitä toki vääntää, jos ihan tekemisen ilosta haluaa moista tehdä. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 11.01.2015 01:42:04 | |
Mors. En löytänyt parempaa aluetta tai topiccia tähän hätään. Olen ny koittanut saaha biisini itse miksattua. Se olis tarkoitus lähettää masteroitavaksi muualle. En oikeastaan edes tiedä miltä biisin pitäisi kuulostaa tarkalleenottaen miksaus-vaiheen jälkeen. - No tietysti varmaan mahdollisimman hyvältä, mutta kuulostaako? :D Jaellaas ny tuotos tänne, kertokaahan kuulostaako tää siltä kun pitää, kehtaako tätä vielä ees lähettää masteroitavaksi? tuotos haettavissa mp3-muodossa: https://www.dropbox.com/s/1h4vqhz7m … l6z6/alien_eyes_mixed_10.1.mp3?dl=0 | |
![]() 11.01.2015 02:06:13 (muokattu 11.01.2015 02:16:08) | |
Soundillisesti biisin tulisi olla niin valmis, ettei sitä tarvi yrittää pelastaa mitenkään. Jos/kun masteroija vielä puuttuu muun työn lisäksi soundiin, niin se duuni pitäisi olla hyvien asioiden parantamista virheiden korjaamisen sijaan. Jos miksauksessa on joku pielessä, niin se tulisi korjata miksauksessa. Käytäntö voi tietty monesti olla jotain muuta. Mut jos mennään tohon sun biisiin, niin ensimmäiseksi pistää merkille tukkoinen ja liian pinnassa oleva kitarasoundi. Siitä on alakeskari aika muhjuinen ja yläpää ei pure lainkaan. Ongelma on ihan perstuntumalla jossain 200-350Hz alueella. Koita selkeyttää sitä eq:lla ja tiputa äänenvoimakkuutta, tämä kuulostaa kitaristin miksaukselta. Bassossa taas on aika jännä narina yläpäässä, jota saattaisin harkita hillitseväni. Mä hakisin vähän alempaa keskiäänistä (kokeile 600-900Hz ympäristöstä) siihen erottuvuutta. Vola myös on hieman pienellä kitaroihin verrattuna, joskin se korjaantuu todennäköisesti kitaraa laskemalla. Rummuissa häiritsee eniten soundillisesti sellainen ohut läpsyttely, joka vaivaa vähän kaikkia ääniä. Niissä on boostattu yläpäästä jotain, joka ei kuulosta mun korvaan hyvältä. Lisäksi keskiäänet tuntuvat hukkuvan kokonaan ton kitaramuhjun taakse. Balanssi on myös hiukan outo, virveli on vähän hiljaisella ja sit taas esim. haikka raikaa aivan saakelisti. Lisäksi haikan soundi on kamalan koliseva, muut on kertaluokkaa parempia. Saatko tehtyä sille jotain? Synan soundi saisi olla myös vähän särmikkäämpi ja rosoisempi, jotta se erottuisi tuolta joukosta. Siihenkin auttaa todennäköisesti se, että kitaroista leikellään muhjut pois ja lasketaan äänenvoimakkuutta. Leadin kohdalla kitaroista voi varovaisesti vaikka automaatiolla tiputtaa äänenvoimakkuutta (ihan vaikka 2dB voi riittää) ja tarvittaessa kaivaa eq:lla siihen kohtaan lisää tilaa leadille olennaisille taajuuksille. Laulu on muuten ihan ok, mutta mä koittaisin vielä kompressoida vähän lisää ja tarvittaessa clip gainilla, automaatiolla tms. keinolla helpottaa kompressorin tehtävää yksittäisissä kohdissa. Välillä laulu on aika pinnassa ja sit toisinaan hukkuu aivan kokonaan jonnekin. Sit se täytyisi myös saada jotenkin uppoamaan miksaukseen, siihen mä käyttäisin ensin delayta ja sen lisäksi mahdollisesti plate-tyyppistä kaikua. Tietty laitteesta tai plugarista riippuen, ei se paras just välttämättä ole plate. Noiden jälkeen katsoisin vielä vähän äänenvoimakkuutta suuntaan tai toiseen, jottei kuulosta näin irralliselta elementiltä. Biisissä kuuluu 03:37 aikamoinen räpsähdys, kun siinä on ilmeisesti tehty leikkaa/liimaa -operaatio. Crossfadea kehiin. Kitarasoolo myös pätkii vähän oudosti, mä kokeilisin tehdä siihen jotain jännää. Vaikka ensimmäiseen pätkäisyyn, joka kuulostaa noise gatelta, delaylla toistoa-toa-toa-oa-oa-a-a. Sitten se loppu vaikka jollain faden ja delayn yhdistelmällä häipyilevästi "piiloon", jottei töksähdä niin pahasti. E: Tämä kaikki kuulokkeiden läpi ja väsyneillä korvilla, huomenna ja kaiuttimilla voin olla eri mieltä jostain asiasta. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 11.01.2015 16:56:12 (muokattu 11.01.2015 17:39:05) | |
Suuret kiitokset nopeasta vastauksesta. Koitin nyt teikän antamien ohjeiden mukaan korjailla nuita epäkohtia. ja muutenkin kattoo yleistä balanssia. Rummuista koitin tuoda enempi keskiääntä esiin, nostin snarea, laskin haitsua. Syna-raitoja vois toki koittaa vielä prosessoida enempikin. onko nyt yhtään parempi ja selkeämpi? https://www.dropbox.com/s/pv078fdo8 … hg/alien_eyes_mixed_11.1v2.mp3?dl=0 Tokihan siinä vielä varmasti hiottavaa varmasti on, mutta et suunta olis edes oikea ja parempaan suuntaan. p.s älä välitä, kitarasoolo jäi jotenkin liian pintaan sain kuitenkin fiksummaksi. Loppuun pitäis kehittää joku fiksu fade. Täytyy laskea sitä volaa. Meinaa va läppärista hyytyä tehot kun 45 raitaa tuossa ni ei viitsi yhden asian takia taas avaa sitä ja korjata. E: korjasin ny kuitenkin, linkki muutettu. | |
![]() 11.01.2015 23:57:36 | |
Nyt mun mielestä kitarat taas häipyi ehkä liiankin taakse, eli jotain noiden puolivälistä olisi oma ratkaisuni. Ei välttämättä kamalan paljoa äänenvoimakkuutta lisäämällä, vaan eq:n kanssa sille tilaa hakemalla. Eikä mitenkään loukkauksena tuotosta kohtaan ole tarkoitus tätä sanoa, mutta mä en tolla vielä laittaisi rahojani kiinni kalliiseen masterointipajaan. Tässä on kuitenkin vielä niin reilusti parannettavaa, että paremmin saat rahoillesi vastinetta kokeilemalla vaikka noita ilmaiseksi hommia tekeviä harrastelijoita. Tässä studiopalstallakin on ollut asiasta keskustelua silloin tällöin. He toki tarjoavat sit ainoastaan todennäköisesti palveluksiaan audion muokkaamisessa, ei niinkään levyn valmisteluprosessissa. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 12.01.2015 01:04:09 | |
Antti1: Nyt mun mielestä kitarat taas häipyi ehkä liiankin taakse, eli jotain noiden puolivälistä olisi oma ratkaisuni. Ei välttämättä kamalan paljoa äänenvoimakkuutta lisäämällä, vaan eq:n kanssa sille tilaa hakemalla. Eikä mitenkään loukkauksena tuotosta kohtaan ole tarkoitus tätä sanoa, mutta mä en tolla vielä laittaisi rahojani kiinni kalliiseen masterointipajaan. Tässä on kuitenkin vielä niin reilusti parannettavaa, että paremmin saat rahoillesi vastinetta kokeilemalla vaikka noita ilmaiseksi hommia tekeviä harrastelijoita. Tässä studiopalstallakin on ollut asiasta keskustelua silloin tällöin. He toki tarjoavat sit ainoastaan todennäköisesti palveluksiaan audion muokkaamisessa, ei niinkään levyn valmisteluprosessissa. Juu ei mitään, tiedostan kyllä toki että parannettavaa löytyy paljonkin. Eikä laatu näillä olemassa olevilla vehkeillä lähellekkään DT:n luokkaa ylläkään. Lähinnä nyt että saan niin hyvän lopputuloksen kun voin ja että sitä kehtaa jollekin jopa esittääkin. Enkä tosiaan ole rahojani mihinkään kalliiseen pajaan tuhlailemassa, tutun studioon saan sen ns. "kaljapalkalla" Miksauspuoli vaan on sitte niin paljon työläämpi niin se täytyy koittaa hoitaa itse. | |
![]() 15.01.2015 14:14:46 | |
Aattelin koittaa lähestyä miksausta ihan eri näkökulmasta. Laskien kaikkien instrumenttien volaa reilusti, niin että jääpi sitä tilaa masterointi vaihetta silmällä pitäen. Tähän mennessä olen yleensä pitänyt kaikki niin sanotusti nollilla ja koska sitten tapahtuu clippausta niin masteria laskenut sen -12-15db. Mikä ilmeisesti on yleinen virhe aloittelevalla/amatööri miksaajalla. Aloitin myös poikkeuksellisesti miksaamisen nyt rummuista ja bassosta koittaen näiden "liittämistä" yhtenäiseksi. Nyt vaan askarruttaa tuo basso, sen soundi ja tuntuu ettei siinä oikeen ole munaa. Mitenhän saisin tuohon bassoon enemmän potkua? Tai ylipäätään et saisin sen toimii nuiden rumpujenkaa hyvin yhteen. Niissä on nyt rinnakkais compuraa, eq:ua ja gate. Asetuksia säädin niin et suhteellisen nopea release ja minimaalinen attack. Yläpäätä leikattu ja nostin yläkeskiääniä. Basson soitin itse plektralla. Kitararaidat on vielä täysin raa'at ja koskemattomat. Laitoin ne nyt mukaan soppaan kuitenkin. https://www.dropbox.com/s/kfreky0oea14rcj/Kothdlek%20mix1.mp3?dl=0 Mietteitä? | |
![]() 15.01.2015 15:56:09 | |
Basson voi koittaa jakaa taajuuskaistojen mukaan eri ryhmiin. Jotkut tekevät niin, että alapää tulee puhtaasta linjaraidasta, keskiäänet reilusti särötettyinä vahvarin tai mallinnuksen kautta ja yläpää sit tekijästä riippuen vähän miten haluaa. Toiset sit ajaa puhdasta täydeltä kaistalta snadisti keskareista scoopattuna ja siihen sitä pelkkää keskaria säröytettynä päälle. Sit noi voi ajaa ryhmään ja kompressoida yhdeksi nipuksi. Se säröytetty keskialue voi olla aika kapeallakin kaistalla, soundista riippuen vaikka vain 500-2000Hz. Mä itse tykkään aika keskiäänipainotteisesta bassosoundista, jossa ei ole sub-taajuuksia kamalan paljoa. Ei niitä alapäitä kannata kokonaan leikata pois millään hpf:llä kovinkaan ylhäältä, jos leikkaa ollenkaan, mutta hyvin harvoin tulee metallipuuhissa niitä välttämättä boostattua. Sama yläpään kanssa, se räyhä ei tuu välttämättä niistä ylimmistä kilinöistä lainkaan, jotka nekin on usein metallibassosoundissa itseasiassa yllättävän matalilla taajuuksilla. Mut jos vaikka raju 10kHz hyllyboosti kuulostaa hyvältä, niin sittenhän sillä kannattaa toki mennä. Meldalla on sellainen moniraita-analysaattoriplugari, joka osaa siis haistella noita eri soittimien välisiä taajuusbalansseja aika näppärän oloisesti. Kannattaa ehkä kokeilla sen demoa, jos vaikka avautuisi lisää ajatuksia miksauksen sotkuisimmista kohdista. Yleensä se voima ja selkeys tulee ylimääräisen kuran poistamisesta, eikä niinkään asioiden lisäämisestä. Tossa linkki: http://www.meldaproduction.com/plugins/product.php?id=MMultiAnalyzer "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 17.01.2015 15:11:29 | |
Zadam:Laskien kaikkien instrumenttien volaa reilusti, niin että jääpi sitä tilaa masterointi vaihetta silmällä pitäen. Tähän mennessä olen yleensä pitänyt kaikki niin sanotusti nollilla ja koska sitten tapahtuu clippausta niin masteria laskenut sen -12-15db. Mikä ilmeisesti on yleinen virhe aloittelevalla/amatööri miksaajalla. Itsekkin teen käytännössä aina näin (lasken yksittäisten soittimien volaa mieluummin, kuin masterin) mutta periaatteessahan asialla ei pitäisi olla mitään väliä. Erona ehkä se, että jos ajat raitoja kaikuihin, koska kaikki tulee niihin lujempaa, on teoriassa mahdollista että ne klippaa jos eivät satu olemaan floating point plugareita. Todellisuudessa se yksittäisten raitojen vs masterin tiputtaminen ei muuta saundia millään lailla. Jos se tekisi, musasoftassasi (sinä-passiivi) olisi jotain todella pahasti vialla. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
![]() 17.01.2015 19:49:14 (muokattu 17.01.2015 19:49:45) | |
Spedemix: Todellisuudessa se yksittäisten raitojen vs masterin tiputtaminen ei muuta saundia millään lailla. Jos se tekisi, musasoftassasi (sinä-passiivi) olisi jotain todella pahasti vialla. Se on sitten myös yksi skenaario jos masterissa sattuu olemaan kompuroita tai jotain analogimallinnushärpättimiä, mitkä on herkkiä sille millä tasolla niitä ajelee. Riippuen toki DAWista, eli onko masterin insertit pre- vai post fader. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 20.01.2015 21:24:59 | |
saastara: Se on sitten myös yksi skenaario jos masterissa sattuu olemaan kompuroita tai jotain analogimallinnushärpättimiä, mitkä on herkkiä sille millä tasolla niitä ajelee. Riippuen toki DAWista, eli onko masterin insertit pre- vai post fader. Totta. Mutta tietääkseni ei yhdenkään DAW:in master fader ole pre-insert (jos joissa DAW:eissa on niin kertokaa jengi että että sit tietää varoa). Isompi huoli asiaan littyen on nimittäin ditheröinti. Master fader olisi paperilla maailman turhin keksintö jos sillä saa todella vaivattomasti ditheröinnin ketuiksi. Tämän takia itse en aikoinaan aloitellessani näitä hommia käyttänyt master fadereita koko miksauksen volan muutoksiin koska luulin niiden olevan post insert. Softat joissa tiedän (itse kokeilleena) Master faderin olevan pre-insert ovat mm. Pro Tools versiot 7-11 ja Logic Pro versiot 8-10. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
![]() 25.01.2015 19:28:23 (muokattu 27.01.2015 12:43:44) | |
On taas tullut vähän ääniteltyä uutta materiaalia, ja tällä kertaa on vähän enemmän oikeita soittimia mukana, ja kitaratkin tuli äänitettyä ihan oikean kaapin kanssa. Tuntuu että perusjutut alkaisi olla suunnilleen kasassa, automaatioita ei ole vielä tullut tehtyä, että levelit saattaa olla jossain kohtaa vähän liian hiljalla tai kovalla. Ajattelin nyt sitten heti alkuun pistää miksausta jakoon, koska turha sitä on jotain pikkutarkkoja detaileja hinkata jos perusasiat on pielessä. Jos kellään on tästä mitään kommentoitavaa, niin luen kyllä mieluusti. Ja itse klippi: https://soundcloud.com/vihaleipa/288-master | |
![]() 29.01.2015 11:47:19 | |
Megadethh2: On taas tullut vähän ääniteltyä uutta materiaalia, ja tällä kertaa on vähän enemmän oikeita soittimia mukana, ja kitaratkin tuli äänitettyä ihan oikean kaapin kanssa. Tuntuu että perusjutut alkaisi olla suunnilleen kasassa, automaatioita ei ole vielä tullut tehtyä, että levelit saattaa olla jossain kohtaa vähän liian hiljalla tai kovalla. Ajattelin nyt sitten heti alkuun pistää miksausta jakoon, koska turha sitä on jotain pikkutarkkoja detaileja hinkata jos perusasiat on pielessä. Jos kellään on tästä mitään kommentoitavaa, niin luen kyllä mieluusti. Ja itse klippi: https://soundcloud.com/vihaleipa/288-master Hyvänkuulonen miksaus. Yleisesti tässä on joku alamiddle mitä on ehkä kaikkialla muualla paitsi synassa ja bassossa liikaa. Breathing Black Metal since 1997 | |
![]() 29.01.2015 11:59:49 | |
Zadam: Asetuksia säädin niin et suhteellisen nopea release ja minimaalinen attack. Sellainen on monesti toiminu mulla että basson sustainia korostan parallel kompressoinnilla ja attackia sitten kompressorilla jossa on asetettu pitkä attack time. Jotain 10-50 millisekuntia. Ja jos basso on jaettu ylempiin ja alempiin taajuuksiin niin alemmissa pidempi attack time kuin ylemmissä. Samoin release time. Breathing Black Metal since 1997 | |
![]() 30.01.2015 22:04:17 | |
Terve! Kaipaisin hieman apua. Netistä on tullut luettua ja katsottua ties mitä opetus videoita jne. mutta jotenkin ei homma toimi. Yritän soiton ohessa opetella äänittämään ja "miksaamaan" biisit sellaisiksi että kehtaa kavereille soitella, ja koska ruuvaaminen on pääsääntöisesti kivaa :), ilman että heti kuulee että rupunen kotiäänityshän tämä. Tässä teille pätkää yhdestä biisistä toivoisin kommentteja ja vinkkejä että mikä on eniten pielessä ja miten korjata. Omat ajatukset on että toivoisin lisää tilan tuntua siis tarkoittaen sitä että olisi yhdessä soitettu samassa tilassa tai edes samassa talossa. Tällä hetkellä tuntuu aivan erillisiltä nuo soittimet. Pahiten ehkä rummut. Äänityksestä sen verran että kitarat on äänitetty Hotone Heart Attackin kautta suoraan koneelle ja joku kaappi impulssi perässä. Bassot äänitetty suoraan koneelle ja tehty 2 raitaa, alapää kompressoitu rajusti "puhtaana" ja korkeammat taajuudet eriraidalla TSE B.O.D pluginin läpi Rummut (Addictive Drums) klikkailtu koneelle ja laitettu joku midi humanizer. Tässä linkki: http://maihinnousu.net/s/23683 Varsinkin kitara raitoja on joutunut eq: ttamaan rajusti varsinkin basso alueella. Kiittäen Mika ps. Esim. tuo Megadethh2: sen pätkä oli aivan loistavan kuuloista tavaraa. Tilaa ja eloa on soittimien välissä. Kysynkin siis kuinka päästä siihen suuntaan? - | |
![]() 31.01.2015 00:14:31 (muokattu 31.01.2015 00:17:56) | |
mutkis: Terve! Kaipaisin hieman apua. Netistä on tullut luettua ja katsottua ties mitä opetus videoita jne. mutta jotenkin ei homma toimi. Yritän soiton ohessa opetella äänittämään ja "miksaamaan" biisit sellaisiksi että kehtaa kavereille soitella, ja koska ruuvaaminen on pääsääntöisesti kivaa :), ilman että heti kuulee että rupunen kotiäänityshän tämä. Tässä teille pätkää yhdestä biisistä toivoisin kommentteja ja vinkkejä että mikä on eniten pielessä ja miten korjata. Omat ajatukset on että toivoisin lisää tilan tuntua siis tarkoittaen sitä että olisi yhdessä soitettu samassa tilassa tai edes samassa talossa. Tällä hetkellä tuntuu aivan erillisiltä nuo soittimet. Pahiten ehkä rummut. Äänityksestä sen verran että kitarat on äänitetty Hotone Heart Attackin kautta suoraan koneelle ja joku kaappi impulssi perässä. Bassot äänitetty suoraan koneelle ja tehty 2 raitaa, alapää kompressoitu rajusti "puhtaana" ja korkeammat taajuudet eriraidalla TSE B.O.D pluginin läpi Rummut (Addictive Drums) klikkailtu koneelle ja laitettu joku midi humanizer. Tässä linkki: http://maihinnousu.net/s/23683 Varsinkin kitara raitoja on joutunut eq: ttamaan rajusti varsinkin basso alueella. Kiittäen Mika ps. Esim. tuo Megadethh2: sen pätkä oli aivan loistavan kuuloista tavaraa. Tilaa ja eloa on soittimien välissä. Kysynkin siis kuinka päästä siihen suuntaan? Kiitos kommentista, mieltä lämmittää tälläiset kommentit kummasti. Mitä tuohon omaan miksauseen tulee niin budjettikamoilla sekin on äänitetty vahvasti. Seuraavanlaista laitteistoa käytin pääosassa: - Bugera 333-nuppi - 350 e - Itsetehty 1x12-kaappi Bentonin elementillä - 20 e - Harley Benton Tube Screamer kopio - 30 e - Miditech Audiolink II-audiointerface - 50 e - t.bone MB-75-mikrofoni - 30 e - Palmer PAN 01 DI - 30 e - Superlux HD 681B-kuulokkeet - 20 e - Epiphone Les Paul Standard Plustop - 400e - Ibanez Gsr 180-basso - 180 e Tuossa suurimmaksi osaksi kaikki oleellinen millä tuo pätkä on nauhoitettu. Eli osoittaa jälleen hienosti ettei siedettävän kuuloisen äänitteen tekemiseksi tarvitse sijoittaa omaisuutta laitteisiin. Mitä tuohon klippiisi tulee, niin suurin ongelma on mielestä raitojen keskenäinen balanssi, lähinnä kitarat jyrää rumpujen lätistessä hyvin vaimeasti taustalla. Hyvä kikka on laittaa miksaus soimaan tosi hiljaa, silleen että se hädin tuskin kuuluu ja yrittää säätää balanssi siten että kaikki soittimet kuuluvat hyvin. Jos esim. sieltä silloin kuuluu vain pelkät kitarat, niin niitä kannataa suosiolla laittaa sillon hiljemmalle. Laita balanssit paremmin kuntoon ja postaa sitten vaikka uusi klippi? | |
![]() 31.01.2015 11:28:40 | |
Kiitos kommenteista. Jonkun näköinen kitara-fiksaatio ("kitaristi" kun olen) päällä kun ne tuppaa olemaan aina liian kovalla. Nyt laskin hieman kitara tasoja. Kokeilin pikaisesti tuota vinkkiä että laittaa tosi hiljaiselle ja kyllähän ne kitarat oli suunnilleen ainoat jotka kuuluivat. Tässä siis uutta näytettä kehiin pikaisen balanssin säädön jälkeen. Itseä mietityttää myös se että joudun todella rajuja eq: tuksia tekemään varsinkin basso päähän kitara, ja muissakin, soundeissa. Onkohan tuo miksatessa normaalia vai onko todella niin että äänittäessä kitara jne. soundit ovat jopa ohkaiset? Olisiko mahdollista saada vaikka näytettä särökitarasta joka on just se äänitetty raaka-soundi ja sen jälkeen tietoa että miten sitä on sen jälkeen käsitelty? Pyrkimys on siihen että saisi mahdollisimman pienellä käsittelyllä miksattua, mutta tällä hetkellä tuntuu että joutuu kokoajan lisäilemään "pieniä" pelastuksia ja lopulliset soundit on aikakaukana siitä mitä äänitettäessä. Eli siis todennäköisesti ruuvaan äänittäessä "liian" hyvät soundit jotka eivät sitten sovikaan miksaukseen. Tässä jälleen linkki: http://maihinnousu.net/s/23686 - | |
![]() 31.01.2015 11:42:57 | |
mutkis: http://maihinnousu.net/s/23686 Mun mielestä ensimmäinen ongelma on toi rumpujen soundi, se on vaan löysä ja etäinen. Sit pitäisi saada bassokin jytisemään ja mörisemään vähän paremmin, jotta se tukisi kitaroita. Kitarat on taas jotenkin keskialueelta ohuen kuuloiset, voi johtua melkein mistä vaan. On todella vaikea sanoa mitään reseptiä, koska en tiedä lähtökohtaa ja tekemiäsi asioita. Mikäli kiinnostaa tarkempi ruodinta ja ehdotukset, niin laita vaikka dropboxiin, google driveen, onedriveen tms. pilvipalveluun noi täysin muokkaamattomana moniraitana saataville. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)