Aihe: Kotistudio vuonna 2015
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18 19
albert18
19.01.2010 13:56:50 (muokattu 19.01.2010 14:17:41)

Eikös tämä ole vähän \"90-lukua\" ?

Ei ole 90-lukua juuri ollenkaan. 90-luvulla oikeat instrumentit ovat olleet kyllä vahvassa osassa myös äänityksissä. Äänitysstudiot ovat olleet äärimmäisen keskeisiä osia musiikkituotantoa.

Ajatuksessani tietokone tekee kaiken muun, paitsi laulannan. Ja lopulta senkin. Koko äänitysstudiota ei sitten tarvita mihinkään. Muttei se musiikkituotannon loppua merkitse.

Vain miksaaja sekä masteroija. Niin ja bändin poikien parametrit, sekä heidän tunneilmaisunsa instrumenteille sekä laululle. Ja nekin saatetaan tilata asiaan paremmin perehtyneeltä taholta, mille ei ole vielä ammattinimikettä.

Mutta nää on nyt tällaisia visioita ajasta jälkeen 2015
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Teijo K.
19.01.2010 14:16:01

albert18:

PS. Luulisin että vielä nähdään aika, jolloin instrumentaalitaustat tehdään puhtaasti tämän typpisillä menetelmillä. Bändin pojat kun ovat liian hankalia ja hyvä äänitys on kallista. Tämäkään ei toteudu vielä 2015.

PS2. Olen tehnyt harjotus CD:tä, joissa moniäänisen laulun kullekin äänelle soittaa taustan piano ja laulun laulaa tietokoneen tekemä ääni (suomeksi, työkaluna Harmony Assistant). Nopea ja halpa tehdä, sekä auttaa rivikansalaista kummasti oppimaan äänensä. Varsinaisiin levytysproduktioihin tietokoneen laulannasta ei vielä ole kuin kuriositeettina. Ei edes 2015.

PS3. Klassinen laulanta, jossa ihmisen ääni on kuin instrumentti, on ensimmäinen, joka tullaan korvaamaan koneella täysin vertailukelpoisesti. Sitäkään ei 2015.

Mä taas luulisin, että käy niinkuin aina ennenkin on käynyt, eli jos toi sun visio toteutuu, niin se tulee rikastamaan musantekoa, ei korvaamaan vanhoja menetelmiä. Katsotaan nyt esimerkin vuoksi vaikka Tabulatuureja. Keskiaikainen nuotinnosjärjestelmä, jonka länsimaisen nuottikirjoitus korvasi parempana. Tabulatuuri kuitenkin elää erittäin vahvaa renessanssia.

Sinänsä ni visiot on vähän liian kaukana tämmösen tavallisen basistin musanteosta että vaikea ottaa kantaa. Tuskin mulla lähtee tuollaiseen ikinä.
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Kurb
19.01.2010 14:37:02 (muokattu 19.01.2010 14:37:53)
state-of-mind: suicidal
skill-level: poor
midi-data: Joy Division - Unknown Pleasures

PROCESSING......

Kelaa nyt vähän. Sillonku tietokone rupeaa tekemään mun kuunteleman musan, niin taidan ampua itseäni päähän.

Ehkä viidessä vuodessa isot levy-yhtiöt ovat lopullisesti kiskoneet itseään turpaan ja kuolleet pois. Rakkaus musiikkiin ja valtavat konseptialbumit tekevät paluun. Elvis nousee haudastaan. Robocop suojelee valtakunnan eliittiä roskaväeltä. Karjala palautetaan. Lisäaineet poistuvat valmisruoista.

No, sittenpä nähdään. Mie luulen että mulla ainakin on kitara kädessä ja mikrofoni syljessä vielä kymmenenkin vuoden kuluttua.
doom.
Master Fader
19.01.2010 14:53:32
Sosiaalista vuorovaikutusta musiikin tekemisessä tarvitaan muuhunkin kuin esiintymiseen. Ainoastaan konserttimusiikin piirissä pärjätään hyvin pitkälle pelkillä nuoteilla. Bändisoittaminen on aina perustunut sosiaaliseen kanssakäymiseen ja soitajien persoonan esiintuomiseen. Tällainen musiikin tekeminen edes teoriassa ei ole mahdollista virtuaalisoittajan kanssa, koska koneella ei ole persoonaa ellei se ole käytännössä ihminen kaikkine tunteineen.
rintapek
19.01.2010 15:02:33

albert18:
Ajatuksessani tietokone tekee kaiken muun, paitsi laulannan.

Eiks Band-in-a-box ollu jo 90- luvulla?
One kind of music only - the good kind
Roki
19.01.2010 15:02:58
Johan tietokoneet ovat osanneet säveltää annettujen parametrien mukaan vuosikymmeniä. Sanoittaminen on vähän hankalampi homma. Soittimet on jo mallinnettu melko hyvin ja ensimäiset laulajamallinnuksetkin ovat jo kaupasta ostettavissa.

Seuraavien puolenkymmenen vuoden aikana tulee sitten ilmeisesti tekoälypohjaiset miksaajat. Masterointiin riittää joku automaaginen tasonsäätö, joka ajaa sisääntulevan tavaran jonnekin -3dBFS-RMS-tasolle asiaankuuluvan digitaalisärön kera.

Lopputuloksena DAW-softassa on jäljellä valinta, jolla valitaan musiikkityyli, tai sitten sekin valinta on korvattu automaagilla joka hakee päivän kuumimman genren internjetistä.
Been there - done that - don't ask.
Klezberg
19.01.2010 15:33:22

Mä olen käyttänyt Band in a Boxia kohta 20 vuotta. Nykyään, kunnollisen modulin tai softasynan kanssa se tekee ihan kelvollista taustaa annettujen sointujen ja tyylimäärittelyn mukaan. Halutessa sen saa myös tekee sointukulun ja melodian. Tuosta kehitys varmaan jatkuu sillä että softa ohjaa myös soiton yksityiskohtia vivahteikkaammin.

Mutta tuommoisen kanssa saa sitten miettiä mitä harrastukseltaan haluaa. Se on kelpo apuväline moneen hommaan, esimerkiksi soittamaan taustoja kun treenaat jotain soolosoitinta, tai tekemään kiireellä tausta laulua varten. Mutta kyllä täytyy sanoa että on paljon palkitsevampaa soittaa itse basso, kitara, piano, haitari, klarinetti ja laulaa, tai edes osa noista, ja vaikkapa koneellisen rumputaustan päälle. Vaikkeivät soittosuoritukset per instrumentti olisi niin kummoisia. Harrastuksena nuo ovat ihan eri maailmoista, se että kone soittaa nappia painamalla, ja se että soitat jotain itse.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
kivi
19.01.2010 16:46:01
Mun täytyy sanoa että mä olen vähän ihmeissäni siitä, kuinka varauksettomasti täällä otetaan vastaan synteettinen musiikki ja erityisesti syntetoitu rytmi, taimaus ja groove.

Kas kun oma kokemus on vahvasti että alkuvaiheessa novelty-arvo (innostus mihin tahansa uuteen) teki jopa karuista raa'alla gridillä kvantisoivista trackereista kiinnostavia, ja iso osa 80-luvun soundimaailmaa onkin tietty keinotekoinen karuus jolla saadaan FM-synteesi istumaan joukkoon, mutta nyt kaiken konetyöskentelyn novelty-arvo on kadonnut liikakäytön myötä. Kun "puhtaudesta" ja "tarkkuudesta" on tullut standardeja joihin on saatavissa työkalut, ainakin oma korva on alkanut vahvasti hylkiä kaikkea nykyaikaisesti hyvin tehtyä, ja kuuloaistimuksen miellyttävyydessä olennaisimmaksi osaksi on noussut soundin "orgaanisuus", virheineenkin.

Ajatus siitä, että mallinnettu soitin on matemaattisesti puhdas ja siksi "parempi" kuin aito ja puuttellisin taidoin soitettu kuuluu mun mielestäni Otaniemen laboratorioihin, ja sen tuominen mukaan normaaliin musantekoon on samaa lajia sen Kummeli-sketsin kanssa jossa "emme tee virheitä elämässämme emmekä musiikissamme".

En suinkaan ole kiistämässä mallinnettujen soitinten käyttökelpoisuutta, mutta olen vahvasti sitä mieltä että niiden hyvyys ei ole mallinnuksen tarkkuudessa, vaan siinä osataanko niitä käyttää kuten muitakin soittimia, omana itsenään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
19.01.2010 16:54:09

kivi: Mun täytyy sanoa että mä olen vähän ihmeissäni siitä, kuinka varauksettomasti täällä otetaan vastaan synteettinen musiikki ja erityisesti syntetoitu rytmi, taimaus ja groove.

Minusta nuo äskeiset kannanotot enemmänkin kyseenalaistivat kuin kannattivat. Niin tuo omani kuin sitä edeltävät kunnes tullaan Albertiin joka selvästi haluaa koneen tekevän mahdollisimman paljon.

Vai missä tässä mennään ristiin.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
albert18
19.01.2010 17:15:50 (muokattu 19.01.2010 18:27:35)

Niin tuo omani kuin sitä edeltävät kunnes tullaan Albertiin joka selvästi haluaa koneen tekevän mahdollisimman paljon.

Vaikka mä olen tuonut esiin jossain kohtaa jonkin yksittäisen toiveeni (muistelisin hämärästi), niin mitään "haluamistani" en ole viesteissäni esittänyt. Näkemykseni keskimääräisestä vuonna 2015 hankittavasta kotistudiosta ja visitot sen jälkeisestä ajasta perustuu muuhun kuin mun haluun.

En oikein ymmärrä miten mun halu voisi edes asiaan vaikuttaa.

Mun täytyy sanoa että mä olen vähän ihmeissäni siitä, kuinka varauksettomasti täällä otetaan vastaan synteettinen musiikki ja erityisesti syntetoitu rytmi, taimaus ja groove.

Mä en ole esittänyt missään viestissäni synteettistä säveltämistä, taimausta tms.
Sen sijaan synteettisen äänen generoinnin kyllä, mutta siihenkin varataan työkalu, jolla asiantuntija käsittelee äänen vireen, voiman, että taimauksen. Tekee siitä siis oman näkemyksensä. Se mitä tulee MIDI:stä äänimodulin avullahan on bulkkitavaraa (pl. sävellykselliset ansiot). Käsittelee siis asioita joita taiteilija voi käsitellä aitoa soitinta soittaessaa. Vain noilla parametreillä on vaikutusta taiteelliseen lopputulokseen itse äänessä.

Otaniemen laboratorioihin
Nää laboratoriohöpinät on tyhjänpäiväisiä. Otaniemessä kun tehdään kaikenlaista. Retuperästä alkaen. Monen projektin kunnianhimo vertautuu suoraan sen vaikutukseen opintopisteisiin.

band-in-the-box
On hauska lelu ja sillä voi kehittää mukavia harjoituksia. Vuonna 2010.

En suinkaan ole kiistämässä mallinnettujen soitinten käyttökelpoisuutta, mutta olen vahvasti sitä mieltä että niiden hyvyys ei ole mallinnuksen tarkkuudessa, vaan siinä osataanko niitä käyttää kuten muitakin soittimia, omana itsenään.

Minusta niitä tullaan käyttämään aivan varmasti sekä omina itsenään, mallintamaan mekaanista tai elektronista "aitoa" intrumenttia, sekä jatkamaan sen ominaisuuksia siinä missä mallinnus antaa mahdollisuuden ja soinnissa on käyttökelpoisuutta.

PS. Jos nyt vielä painotan (kovasti yritetään mun suuhun pistää väitteitä. Mistä näitä oikeen tulee):
- Minulla ei ole halua pistää kone tekemään mahdollisimman paljon. Vain se mikä sille sopii hyvin ja mistä ihmiselle on hyötyä.
- Musan teossa en ole ehdottanut säveltämisen, sovittamisen, live-esiintymisen, miksauksen, mastroinnin enkä "taiteellisen siveltimenvedon" ottamista pois ihmiseltä. En usko näin käyvän vakavassa mielessä koskaan.
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Master Fader
19.01.2010 17:29:15
Näitä softaskenaarioita voidaan lähestyä tässä muutamaakin kautta. Ensinnäkin voidaan miettiä, tuleeko näitä uudenlaisia tekoälysoftia kuten virtuaalisoittajia ylipäänsä olemaan. Toiseksi voidaan miettiä, miten ne saattaisivat yleistyä ja kolmanneksi kukin voi miettiä oman arvomaailmansa kautta näiden mahdollisten softien arvoa. Itse uskon, että kaikkia ehdottamiamme sovelluksia tullaan näkemään. Virtuaalisoittimia, -soittajia, -miksaajia ja -masteroijia. Varmaan myös virtuaalikriitikoita. Parhaiden näistä uskon myös yleistyvänkin, mutta olisi hyvin outoa, jos tulevaisuuden musiikintekijät olisivat perusluonteeltaan aiva toisenlaisia, kuin mihin me olemme länsimaissa tottuneet. Kulttuurissamme omaperäisyydellä on itseisarvo taiteen tekemisessä. Jos vakavasti otettavaa musiikkia, ammatti- tai amatöörivoimin, alettaisiin tekemään valmiista paketeista (kehittynyt band-in-the-box), tämän perustavaa laatua olevan paradigman täytyisi muuttua, mitä on hyvin vaikea millään tavalla kuvitella.
Kurb
19.01.2010 17:35:34 (muokattu 19.01.2010 17:36:06)
Master Fader: Kulttuurissamme omaperäisyydellä on itseisarvo taiteen tekemisessä. Jos vakavasti otettavaa musiikkia, ammatti- tai amatöörivoimin, alettaisiin tekemään valmiista paketeista (kehittynyt band-in-the-box), tämän perustavaa laatua olevan paradigman täytyisi muuttua, mitä on hyvin vaikea millään tavalla kuvitella.

Joskin myönnettäköön, että Microsoft Songsmith tekee aika rautaista jälkeä.

Ei vais, olen kyllä 100% samaa mieltä. Ja kuten aikaisemmassa viestissä yritin vienosti vihjata, ei tietokone voi ikinä ladata musiikkiin sellaista tunnetta ja paloa, jota esim. Joy Divisionin musassa on. Tai ylipäätänsä missä tahansa hyvässä musassa.
doom.
Klezberg
19.01.2010 17:39:58 (muokattu 19.01.2010 17:43:39)

albert18: Vaikka mä olen tuonut esiin jossain kohtaa jonkin yksittäisen toiveeni, niin mitään haluamistani en ole yleensä viesteissäni esittänyt . Näkemykseni keskimääräisestä vuonna 2015 hankittavasta kotistudiosta ja visitot sen jälkeisestä ajasta perustuu muuhun kuin mun haluun.

Jos asiat joita esität eivät ole sinun omia preferenssejäsi, on vähän vaikea mieltää miksi esität juuri niitä eikä jotain muuta. Siis asioita kuten usb-väylän tehostuminen, subbarisuodattimien ajaminen pc:ssä softalla, kypärän tai pallotuolin käyttäminen akustoinnin sijaan.

Eihän nuo ollenkaan ole itsestäänselviä asioita tämän harrastuksen kannalta. Loppujen lopuksi aika periferisiä, erikoisia, noin kiinnostuksen kohteina.
Master Fader
19.01.2010 17:41:02
Kurb: Joskin myönnettäköön, että Microsoft Songsmith tekee aika rautaista jälkeä.

Ei vais, olen kyllä 100% samaa mieltä. Ja kuten aikaisemmassa viestissä yritin vienosti vihjata, ei tietokone voi ikinä ladata musiikkiin sellaista tunnetta ja paloa, jota esim. Joy Divisionin musassa on. Tai ylipäätänsä missä tahansa hyvässä musassa.

Teoriassa voisi, mutta emme olisi kiinnostuneita siitä. Ehkä entintään vitsinä kuuntelisimme virtuaali -Joy Divisioinia. Itse en pahemmin kuuntele sitä originaalinakaan.
Teijo K.
19.01.2010 17:54:05 (muokattu 19.01.2010 17:57:25)

Klezberg: Minusta nuo äskeiset kannanotot enemmänkin kyseenalaistivat kuin kannattivat. Niin tuo omani kuin sitä edeltävät kunnes tullaan Albertiin joka selvästi haluaa koneen tekevän mahdollisimman paljon.

Näin mä ainakin yritin tehdä. Liian kohteliaasti varmaan kun jäi epäselväksi. :)
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
albert18
19.01.2010 17:57:45 (muokattu 19.01.2010 18:15:48)

Jos asiat joita esität eivät ole sinun omia preferenssejäsi, on vähän vaikea mieltää miksi esität juuri niitä eikä jotain muuta. Siis asioita kuten usb-väylän tehostuminen, subbarisuodattimien ajaminen pc:ssä softalla, kypärän tai pallotuolin käyttäminen akustoinnin sijaan.

Eihän nuo ollenkaan ole itsestäänselviä asioita tämän harrastuksen kannalta. Loppujen lopuksi aika periferisiä, erikoisia, noin kiinnostuksen kohteina.

Saattaa olla, että sinulla on kilometrejä niin paljon takana musiikkivermeiden kanssa, että siinä on muodostunut jonkinlaista massan jatkuvuutta. Ihminen pelkää ja asettuu helposti muutosvastarintaan, jos totuttu meinaa lipsua pois alta.

Perusteluja:

- Minusta USB-väylän tehostuminen aiheuttaa triviaalin kehityksen myös musantekorintamalla. Tässä voi käydä jopa niin, että se valloittaa ammattistudiotkin. Ja tämä näkynee jo 2015. Useampi on tätä USB 3.0 väylää vähätellyt kirjoituksissaan. Hyvä näin kun näkemyksiä on, 2015 tulee hyvin nopeasti kuitenkin kohdalle.

- subbarisuodattimien ajaminen pc:ssä softalla: koska digitaalisesti voidaan toteuttaa laadukkaampi suodin kuin analogitekniikalla. Noi kalliimmat subbarit sisältävät DSP:n. Muun muassa tämän takia.

- kypärän tai pallotuolin käyttäminen akustoinnin sijaan: Kotistudioissa on äänentoisto selkeä ongelma miksauksessa. Tästä olisi ehkä mahdollisuus päästä eroon em. ratkaisuilla, vaikka äänitysongelmaa se ei ratkaisekaan. Kait. Ehkä ideassa on jotain vikaa, kun kukaan ei ole sellaista markkinoille asti saanut studion monitorointilaatuisena. Tätähän en esitä vuoden 2015 studioon.
Gardiner
19.01.2010 18:02:09

Zammy: Eihän tuosta puutu enää kuin usb 3.0

http://muusikoiden.net/dyn/users/68971.jpg
Basso-ansat on jo kolmen soittohuoneen nurkassa. :-)
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Teijo K.
19.01.2010 18:08:45

Se, että musassa kyse on aina paljon enemmän kaikesta muusta kuin teknisestä ylivertaisuudesta, tuo mieleen että voi ihan yhtä hyvin vaihteleva muoti tuoda jotain analogisia osasia takaisin kotistudioihinkin. Joku behringer keksii valmistaa analogisummaimen ja yhtäkkiä kaikki ostaa sellaisen. Tai jotain ihan muuta. Se että mikä on paperilla parasta ja mitä jengi käyttää ei ole välttämättä sama asia. Fiilis on niin tärkeä näissä asioissa.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Teijo K.
19.01.2010 18:10:42

Gardiner: http://muusikoiden.net/dyn/users/68971.jpg
Basso-ansat on jo kolmen soittohuoneen nurkassa. :-)

Nyt näyttää komeelta. Kelpaisi mullekin.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
kivi
19.01.2010 18:11:07
Klezberg: Minusta nuo äskeiset kannanotot enemmänkin kyseenalaistivat kuin kannattivat. Niin tuo omani kuin sitä edeltävät kunnes tullaan Albertiin joka selvästi haluaa koneen tekevän mahdollisimman paljon.

Eiköhän ongelma ollut lukijan päässä, omassani siis.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)