Aihe: Kotistudio vuonna 2015
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Mikael
17.01.2010 15:53:58 (muokattu 17.01.2010 15:54:18)

Tätä on jo jatkunut sen verran pitään etten enää muista et olis jo puhetta kuunteluista, mikä on yks kotipajojen akilleen kantapäistä. Nähdäkseni Ik-Multimedian ARC:n kaltaisille korjaimille olis ainakin tilausta. Vaikkei niillä vaatekomerosta ja thruteista Petraxia leivotakaan niin ainakin isoimpien ongelmien korjaamiseen mun nähdäkseni olis mahdollisuudet olemassa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Teijo K.
17.01.2010 16:05:43

Lennu: Mä näkisin, että kun mobiililaitteisiin tulee enemmän ja nopeampaa kapasiteettia, niin jengi lähtee hanakammin äänittämään johonkin hyvään tilaan omilla vehkeillään. Sit ne jatkokäsittelee sen himassa. Ja sitä muutenkin saa siirrettyä häviöttömänä kätsysti vaikka miksaajakaverille toiselle paikkakunnalle, jossa se voi miksata akustoidussa tarkkaamossaan jne. Mutta siis mobiilius on mun mielestä tärkein seikka viiden vuoden perspektiivillä. Ei kotistudion letkujen väylänopeus.

Tota me ollaan tehty nyt jo pari vuotta. Mennään äänittämään jonnekin akustisesti hyvään tilaan ja miksattu jossain muualla. Nyt tekeillä olevaa ollaan äänitetty kolmessa erisoundisessa tilassa aina kulloinkin äänitetävän vaiheen mukaan.

Heh, hauska yksityiskohta, että juuri pukkasi mailiin tiedosto miksaajalta kun kirjoitan tätä. Miksaaja on Hyvinkäällä, itse olen Jyväskylässä. Olin itse Hyvinkäällä miksausten ekan viikon ajan mukana. Nyt säädetään viimeisiä loppurutistuksia. :)

Eli jos olet oikeassa niin me ollaan varsinaisia trendsettereitä. :)
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Klezberg
17.01.2010 16:08:59 (muokattu 17.01.2010 16:09:45)

Mikael: Tätä on jo jatkunut sen verran pitään etten enää muista et olis jo puhetta kuunteluista, mikä on yks kotipajojen akilleen kantapäistä. Nähdäkseni Ik-Multimedian ARC:n kaltaisille korjaimille olis ainakin tilausta. Vaikkei niillä vaatekomerosta ja thruteista Petraxia leivotakaan niin ainakin isoimpien ongelmien korjaamiseen mun nähdäkseni olis mahdollisuudet olemassa.

Aika usein kotistudiossa (kai?) äänitetään ja työstetään samassa tilassa, jolloin ne ongelmat jotka haittaavat kuuntelua tahtovat tunkea mukaan myös äänityksiin. Ainakin itselläni tuo on ollut ongelmana. No, yksi ratkaisu tuohon on se että tehdään äänitykset vaikka taskuvehkeillä siihen sopivissa tiloissa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Mikael
17.01.2010 16:19:22

Klezberg: Aika usein kotistudiossa (kai?) äänitetään ja työstetään samassa tilassa, jolloin ne ongelmat jotka haittaavat kuuntelua tahtovat tunkea mukaan myös äänityksiin. Ainakin itselläni tuo on ollut ongelmana. No, yksi ratkaisu tuohon on se että tehdään äänitykset vaikka taskuvehkeillä siihen sopivissa tiloissa.

Mä lähinnä meinasin huoneen aiheuttamia ongelmia miksatessa, jotka ovat valtavasti oleellisempia kuin jotkut väylänopeudet. Mut totta että tila änkeää myös äänityksiin jos ne tehdään siellä kotona - paskassa kuuntelussa lisäksi tilanteen korjaaminen on hankalaa. Tollasella automaattisella säätömenetelmässä olis mahdollista ainakin parantaa tilannetta.
Lennu
17.01.2010 16:37:13

Kuuntelun korjaamisessa on kyllä sellanen kantapää, että se pitää myydä jengille hyvin. Suurin osa ei tajua, mitä eroa heidän betonimakkarissa miksaamallaan matskulla on siihen petraxilla duunattuun. Tai ainakaan ne ei halua siihen panostaa. Ja perusteluja ne pitää elitisminä.

Mutta jos esimerkiksi iPhone-tyyppisellä kannettavalla laitteella saa siellä jo valmiiksi asiaan perehtyneen tyypin akustoimalla treeniksellä kaheksan rumpuraitaa tallennettua, niin ne saa lähetettyä sen kaverilleen välittömästi, möks tosta. Ja niiden ei itse tarvitse perehtyä kotistudionsa akustoimiseen, koska pitävät sitä toissijaisena asiana. Eli konseptina koko kotistudio kuihtuu, ja muksut saa muuttaa taas olkkarista takaisin omaan huoneeseen.

Mä jostain syystä näkisin, että itse soittamisen ja miksaamisen raja-aidat ennemminkin kasvaa ja eriytyy. Sikäli kun se miksaaja soittajan mielestä tekee vielä hyvää jälkeä. Puhutaan nyt harrastuspuolella, ammattilaisten tarvii saada siitä jotain rahaakin, hoho.
[kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.]
Mikael
17.01.2010 16:40:36

Lennu: Kuuntelun korjaamisessa on kyllä sellanen kantapää, että se pitää myydä jengille hyvin. Suurin osa ei tajua, mitä eroa heidän betonimakkarissa miksaamallaan matskulla on siihen petraxilla duunattuun. Tai ainakaan ne ei halua siihen panostaa. Ja perusteluja ne pitää elitisminä.

Mutta jos esimerkiksi iPhone-tyyppisellä kannettavalla laitteella saa siellä jo valmiiksi asiaan perehtyneen tyypin akustoimalla treeniksellä kaheksan rumpuraitaa tallennettua, niin ne saa lähetettyä sen kaverilleen välittömästi, möks tosta. Ja niiden ei itse tarvitse perehtyä kotistudionsa akustoimiseen, koska pitävät sitä toissijaisena asiana. Eli konseptina koko kotistudio kuihtuu, ja muksut saa muuttaa taas olkkarista takaisin omaan huoneeseen.

Mä jostain syystä näkisin, että itse soittamisen ja miksaamisen raja-aidat ennemminkin kasvaa ja eriytyy. Sikäli kun se miksaaja soittajan mielestä tekee vielä hyvää jälkeä. Puhutaan nyt harrastuspuolella, ammattilaisten tarvii saada siitä jotain rahaakin, hoho.

Totta. USB3 on fantsumpi kuin akustokarhu.
Lennu
17.01.2010 16:43:28

Mikael: Totta. USB3 on fantsumpi kuin akustokarhu.

No tää mulla oli oikeestaan pointtina, en vaan osannu tiivistää :D
[kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.]
Mikael
17.01.2010 17:05:39

Lennu: No tää mulla oli oikeestaan pointtina, en vaan osannu tiivistää :D

Mut ehkäpä jos sen "akustiikan" saiskin jostain teknisesti näppärästä plugarista niin se vois olla kiintoisakin. Varsinkin jos siihen vois ladata sit haluamansa tarkkaamon... Real World 39,95$ :D
Lennu
17.01.2010 17:53:02

Joo. Sit 2050 voidaan mennä semmoselle startrek -holokannelle ja "lataa abbey road 1967".
albert18
17.01.2010 19:08:21 (muokattu 17.01.2010 20:10:16)

Kuuntelupuoli on kyllä selkeä ongelma kotistudioissa. Ratkaisua on tosin turha odottaa annetulla aikajänteellä.

Oliskos kuulokkeiden ja normaali-monitoreiden välimuodossa potentiaalia:

Onkos muuten kukaan koittanut ratkaisua, jossa munatuoli akustoidaan (siis munan muotoinen tuoli, jossa istutaan sisällä). Ei tarvis kovaäänisiinkään syöttää mahdottomasti tehoa, mutta silti olis kunnon surround:kin mahdollista.

Basson nollakohdatkin sais tapettua sijoittamalla riittävästi subwoofereita ja toisaalta ohut tuolin kuori toimis kuin auton peltikuori - bassot ei juuri heijastelis vaan karkais ulos.

Jos siitä sais vielä esteettisesti kauniin, niin ei olis sisustukselliset rajoituksetkaan ratkaisijana.

Tollanen muonatuoli on muuten suomalaista designia 60-luvulta. Protokappaleet tehty Helsingissä Kulosaaressa.
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
kivi
17.01.2010 19:37:19 (muokattu 17.01.2010 19:42:28)
albert18:
Tollanen muonatuoli on muuten suomalaista designia 60-luvulta. Protokappaleet tehty Helsingissä Kulosaaressa.

Tarkoitatko Eero Aarnion klassista "Pallotuolia"?

Niitähän oli alunperin juurikin kaiuttimilla varustettuna musiikinkuunteluun, sekä sellaista mallia jossa oli puhelin - ääni kun ei pallotuolin dempatuista sisuksista juuri ulos eikä sisään kuulu. Kaiuttimien kohdalla ongelma vain oli sama kuin kuulokkeilla kuunnellessa - kun ei tule heijastusta ja kaiuttimet ovat väistämättä sivuille eivätkä 60 asteen kulmassa edessäpäin, ei pääse syntymään normaalia stereokuvaa.

Mulla on hämärä muistikuva että yritin kehitellä pallotuoliin perustuvaa kuuntelutilaa noin niinkuin ideatasolla jo joskus 12-14 -vuotiaana (70-luvun loppupuolella) jolloin taustalla tietenkin oli enemmän edes siedettävien ja jotenkin kohtuuhintaisten ei-umpikuulokkeiden puute (kunnes lopulta tuli Sennheiserin ekat puoliavoimet HD-sarjalaiset) vs. halpojen irtokajarien saatavuus ja toisaalta kodin jatkuva taustamelu. Pallotuolia ei kyllä kotona ollut kuin haaveissa, vaahtomuovista ja pahvista rakensin jotain koemallia. Ei tainnut toimia. Muistan että sunnittelin vastaavaa kuuntelutilaa myös silloin tien varsiin tulleisiin puolipallonmuotoisiin hiekoitusastioihin rakennettavaksi. Itse asiassa mulla taisi suunnitelmiin kuulua täysi puolikaari 1" - 3,5" elementtejä jotka sijoitettaisiin tuottamaan oma osansa stereokuvan kaaresta ja trimmereillä sitten kalibroitaisiin tuottamaan korvien kohdalle sama äänenpaine; idea jonka Philipsin laboratorio oli keksinyt vaivaiset 30 vuotta aiemmin. Luultavasti mulle itselleni idea lähti Bang&Olufsenin silloisista "ympärisäteilevistä äänitiloista" joihin olin juuri tutustunut sitä katta että olin aina isäni mukana kesät ympäri Suomea rakentamassa messuja ja keräsin sieltä sitten kaikki stereoesitteet ja tutkin kaikki esittelylaitteet kuten vain lapsi joka viettää messuilla kaiken aikansa rakennustöiden alusta loppupurkuun.
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
albert18
17.01.2010 20:05:54 (muokattu 17.01.2010 20:24:19)

Tarkoitatko Eero Aarnion klassista "Pallotuolia"?

Tarkoitan kyllä. Muistin tuolin nimen hiukan pieleen.

Piti käyttää kuukeliakin ja heti eka hitti löysi "egg chair":

"Acousticom presents the first 5.1 surround Sound Egg Chair with a 10" Sub woofer. The Sound Egg's official release will be at The International CES 2010 Booth: South 2 25815 in Las Vegas on Jan 7th through 10th."

http://news.ecoustics.com/
josta search-kenttään artikkelin nimi: "Acousticom Sound Egg Chair"
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Mikael
17.01.2010 20:54:13 (muokattu 17.01.2010 20:55:12)

albert18: Kuuntelupuoli on kyllä selkeä ongelma kotistudioissa. Ratkaisua on tosin turha odottaa annetulla aikajänteellä.

Miten niin? Ratkaisujahan on jo nyt tarjolla - esim: http://www.ikmultimedia.com/arc/features/ sekä kaiutinvalmistajien omat DSP-mallit. Mä veikkaisin että noita tulee lisää ja hinnatkin tulevat entistä lähemmäs kotistudioheppua - vai joko löytyy ilmainen vst?
Teijo K.
17.01.2010 21:01:05

Tossa akustiikan parantamisessa on miusta sellainenkin juttu, että se kotistudion käsite on niin monimuotoinen. Itse tuppaan äänitysstudiosta puhuttaessa ajattelemaan tilaa. En niitä kamoja. Tavallaan se studio on studio vaikka siellä ei olisi laitteen laitetta, mutta mitkään laitteet jossain kerrostalokaksion makkarissa eivät saa mua ajattelemaan studiota. Yleisempi ajattelutapa lienee kuitenkin se, että se studio on ne laitteet, ja sillä tilalla ei ole merkitystä.

Jos toi liikkuvien äänityslaitteiden kehitys etenee, niin joku voisikin keksiä sellaisen liikeidean, että laittaisi vain hyvän tilan ilman kamoja, ja vuoraisi sitten sitä kotiäänittäjille. :)
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Mikael
17.01.2010 21:04:28 (muokattu 17.01.2010 21:04:55)

Teijo K.:
Jos toi liikkuvien äänityslaitteiden kehitys etenee, niin joku voisikin keksiä sellaisen liikeidean, että laittaisi vain hyvän tilan ilman kamoja, ja vuoraisi sitten sitä kotiäänittäjille. :)

Hyviä tiloja on kyllä tarjolla äänityskäyttöä ajatellen vaikka kuinka - kaikki pitäjät vanhoja hienoja vanhoja isoja puisia kouluja ja nuorisoseurantaloja.... Tarkkaamoja vaan niissäkään ei oo.
albert18
17.01.2010 21:19:43 (muokattu 17.01.2010 21:23:55)

Miten niin? Ratkaisujahan on jo nyt tarjolla - esim: http://www.ikmultimedia.com/arc/features/ sekä kaiutinvalmistajien omat DSP-mallit. Mä veikkaisin että noita tulee lisää ja hinnatkin tulevat entistä lähemmäs kotistudioheppua - vai joko löytyy ilmainen vst?

Tilaan syntyy kapeita ja välillä tiheitäkin seisovanaallon piikkejä ja nollakohtia. Lisäksi on eri suuntiin eteneviä heijastuksia (syntyy helposti kaoottinen tilanne, perhosensiipiefektejä). Ton hallinta DSP-laskennalla voi olla melkoisen hankalaa ja mahdotontakin. Ainakin ilman reaaliaikaista mittausta.

Jos tilassa olis yks korva ja sen paikka kunakin ajanhetkenä tarkaan tiedossa, niin noilla taajuuskorjaus-/vaihe-menetelmillä olis suht helppo tehtävä. Mutta miten korjata kahdelle korvalle samassa tilassa ja vielä huomioida niiden liikkuvan melkoisesti kuuntelijan pyöritellessä päätä.

Tämä nyt on mutua, enkä ole päässyt koskaan kuuntelemaan näitä vehkeitä.
Teijo K.
17.01.2010 21:20:15

Mikael: Hyviä tiloja on kyllä tarjolla äänityskäyttöä ajatellen vaikka kuinka - kaikki pitäjät vanhoja hienoja vanhoja isoja puisia kouluja ja nuorisoseurantaloja.... Tarkkaamoja vaan niissäkään ei oo.

Niihin voi olla äkkinäisen vaikea päästä. Meillä on ollut tuuria kun on oikeissa paikoissa tuttuja, ja nää meidän äänityspaikat on juurikin olleet noita. Miksaus sitten muualla. Sellainen 100 vuotta vanha hirsinen rehtorin asunto olikin kyllä hemmetin hyväsoundinen tila. Puoltoista kertaa korkeemmat huoneet kuin modernissa asunnossa jne.

Se tarkkaamo olisi ollut kyllä plussaa. Ja tarviihan jengi miksaamojakin.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
albert18
17.01.2010 21:37:43 (muokattu 17.01.2010 21:44:44)

Hyviä tiloja on kyllä tarjolla äänityskäyttöä ajatellen vaikka kuinka

Noita nyt tarvii vain terävimmän kärjen läheisyydessä olevat entusiaistit. Terävin kärki ja ammattilaiset ovat sitten kunnon studioilla. Hieman mutkia oikoen.

Minusta näyttää kotitarveharrastajien lukumäärän olevan keskellä räjähdysmäistä kasvua (ihmiset ällistelevät kuinka halvoilla vehkeillä kyetään tänäpäivänä saamaan ihan oivallista jälkeä). Ja tullee jatkumaan vielä pitkään. Pääosa tyytynee kuitenkin omiin vehkeisiin makkarin tai työhuoneen nurkassa.
Teijo K.
17.01.2010 21:41:25

albert18: Noita nyt tarvii vain terävimmän kärjen läheisyydessä olevat entusiaistit. Terävin kärki ja ammattilaiset ovat sitten kunnon studioilla. Hieman mutkia oikoen.

Minusta näyttää kotitarveharrastajien lukumäärän olevan keskellä räjähdysmäistä kasvua. Ja tullee jatkumaan vielä pitkään. Pääosa tyytynee kuitenkin omiin vehkeisiin makkarin tai työhuoneen nurkassa.

Onhan se varmaan niinkin. Mikä siinä nyt on se harrastus sitten. Säätäminen "studiossa", vai musanteko. Kunnon akustiikassa äänittämällä säästää kymmeniä tunteja säätämisaikaa musanteolle.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Klezberg
17.01.2010 21:46:02 (muokattu 17.01.2010 21:46:28)

albert18: Noita nyt tarvii vain terävimmän kärjen läheisyydessä olevat entusiaistit. Terävin kärki ja ammattilaiset ovat sitten kunnon studioilla. Hieman mutkia oikoen.

Minusta näyttää kotitarveharrastajien lukumäärän olevan keskellä räjähdysmäistä kasvua. Ja tullee jatkumaan vielä pitkään. Pääosa tyytynee kuitenkin omiin vehkeisiin makkarin tai työhuoneen nurkassa.

Mikä ei kumoa sitä että homman heikoin lenkki on yleensä se tilan akustiikka, mikä vaikuttaa siihen että talteen tulee valmiiksi värittynyttä ääntä ja siinä tilassa miksatessa se värittyy vielä lisää. Tie parempaan jälkeen kulkisi kuitenkin sitä kautta että pyrkii löytämään keinot välttää tuo, sen sijaan että viilaa bittinopeuksia tai säätää plugareita. Itselläni vei noin 15 vuotta tajuta tämä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)