Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5106 107 108 109 110244 245 246 247 248
Antti1
09.07.2009 03:51:15 (muokattu 09.07.2009 03:52:34)
Alapääntoisto on tosi muhjuinen ja youtube pilaa loput. Kaikua on Finally Free:ssä aivan perhanasti liikaa, puolet vähintään pois ja mieluummin sen tilalle hyvä delay käyttöön. Säröä myös ihan perhanasti liikaa, voit tipauttaa neljänneksen gainista, ellei enempikin.

Niin pitikö näitä kahta nyt verrata keskenään, vai mikä oli homman idea? Hommaa jostain taustaraidat ilman kitaraa, tai midit ja pistä ne hiljaiselle taustalle jos pakko on taustat saada mukaan. Nyt siellä on niin paljon alkuperäistäkin kamaa sotkemassa, ettei näistä pätkistä oo mitään iloa.

EDIT: Seuraavaksi sitten hyvälaatuinen mp3 vaikka kehiin, mutta ei tota juutuupia. Ei tommosta hevonkukkua pysty mitenkään arvioimaan vakavasti.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Izer
10.07.2009 12:53:14
Olen tässä nyt äänityksiä vähän kokeillut ja harjoitellut. Mietin, että miten saisin kaiuttimista kuulumaan reaaliajassa sen äänen minkä mikki nappaa? Helpottaisi mikin sijoittelua.

Käytän Adobe Auditionia ja äänikorttina on E-MU 0404.
Ridin' with the wind!
gunner
10.07.2009 14:59:03
Izer: Olen tässä nyt äänityksiä vähän kokeillut ja harjoitellut. Mietin, että miten saisin kaiuttimista kuulumaan reaaliajassa sen äänen minkä mikki nappaa? Helpottaisi mikin sijoittelua.

Käytän Adobe Auditionia ja äänikorttina on E-MU 0404.

Kumpaakaan en ole käyttänyt, mutta perusperiaatteeltaan seuraavasti. Laitat raidan äänitysvalmiuteen ja kytket raidan monitoroinnin päälle. Tällöin kuulet mikin poimiman äänen. Monitorointipainike löytyy yleensä sieltä mute- ja solo-painikkeiden luota.

Reaaliaikaisuuteen auttaa asio-ajureiden käyttäminen, mikäli et niitä jo käytä. Joko emun oma asio-ajuri, tai asio4all.
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
Izer
12.07.2009 18:05:32
gunner: Kumpaakaan en ole käyttänyt, mutta perusperiaatteeltaan seuraavasti. Laitat raidan äänitysvalmiuteen ja kytket raidan monitoroinnin päälle. Tällöin kuulet mikin poimiman äänen. Monitorointipainike löytyy yleensä sieltä mute- ja solo-painikkeiden luota.

Reaaliaikaisuuteen auttaa asio-ajureiden käyttäminen, mikäli et niitä jo käytä. Joko emun oma asio-ajuri, tai asio4all.

Kiitos vihjeestä, pitää etsiä tuota monitorointia Auditionista. Asio-ajurit on käytössä ja viive kurissa :-)
Ridin' with the wind!
HIValicious
17.07.2009 22:34:46
Tarkotuksena ois äänittää omia biisejä, jossa soitan ite kaikki soittimet (rummut, kitara ja basso) sekä laulan. Ongelmana on se, että en oo koskaan ennen äänittäny mitään, saati tiedä mitään äänityskamoista.

Tarkotuksena ois siis ostaa sellanen nauhuri, jolla se onnistuis helposti. Eli siihen pitäis tietenki saada mikrofoni kiinni rumpuja ja laulua varten. Siitä pitäis myös saada siirrettyä musiikki helposti koneelle. Ja koska ite soitan kaikki soittimet, niin mun pitäis tietenki kuulla edellinen soitto (esim kuulokkeilla) samalla ku soitan seuraavaa soitinta.

Eli osaisitteko suositella siihen soveltuvaa mikkiä ja nauhuria? Ja jos hinta pysyis alle 600e ois hyvä, mut ei pieni budjetti ylitys haittaa =).

Toivottavasti joku ymmärsi :D
Antti1
17.07.2009 22:39:34
Mikiksi joku edullinen laajakalvoinen konkkamikki, käytettynä liikkuu torilla kaikenlaista. Vaikka Studio Projects B1 tai vastaava.

Nauhuriksi sitten tää uus hitti: http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=2009
Fuck this shit! It's gone too far!
HIValicious
17.07.2009 22:47:49
Kiitti, molemmat näyttää mun silmissä täydellisilt mun tarkotukseen :D. Täytyy mennä kauppaan viel kyselemään noista =)
Xolair
19.07.2009 17:33:09
Taisipa sitten tuosta äänikortistani mennä Line In -liitäntä sököksi, kun ei enää mitään sitä kautta kuulu kaiuttimista/tallennu esim. Audacityyn. Mic In kyllä toimii, mutta volyymiä pitää olla niin vähän että en usko sen hirveän hyvin tyydyttävän. Näköjään Audacityssä nauhoitukset tallentui aiemmin 32-bittisenä vaikka äänikortti tukee korkeintaan 24 bittiä, voiko tuollainen asetus ylikuormittaa sitten tuota liitäntää tai jotain sellaista? Yhtäkkiä vain huomasin pienen tauon jälkeen eräänä päivänä että LI:stä ei mitään kuulu...

Uuden äänikortin osto edessä, nähtävästi.
Antti1
19.07.2009 17:39:30
Xolair: Taisipa sitten tuosta äänikortistani mennä Line In -liitäntä sököksi, kun ei enää mitään sitä kautta kuulu kaiuttimista/tallennu esim. Audacityyn.

Oletko varma, ettei ole vain softapuolen vika esimerkiksi sisääntulomikserin valinnoissa?

Näköjään Audacityssä nauhoitukset tallentui aiemmin 32-bittisenä vaikka äänikortti tukee korkeintaan 24 bittiä, voiko tuollainen asetus ylikuormittaa sitten tuota liitäntää tai jotain sellaista?

Ei, ei voi. Ajattelepa hetkonen. Se input on fyysinen käkkärä ja toi bittisyvyys tapahtuu ainoastaan digitaalisena datana koneen sisällä. Se mitä on tapahtunut on sisään mennyt 24-bittinen ääni, jonka Audacity on tallentanut 32-bittiseen formaattiin. Vähän sama, kuin tallentaisit jo kertaalleen mp3:ksi pakatun tiedoston häviöttömäksi audiotiedostoksi, noinniinkuin vertauskuvallisesti.
Xolair
19.07.2009 18:04:31 (muokattu 19.07.2009 18:04:56)
Antti1: Oletko varma, ettei ole vain softapuolen vika esimerkiksi sisääntulomikserin valinnoissa?

Kaikenlaiset ääniasetukset on tarkistettu ja tarkistettu vielä kaupan päälle, ei niissä pitäisi olla mitään häikkää. Koittelin vielä ääniajureita asennella, muttei tuolla ollut mitään vaikutusta.

Kun en ollut itsekään mitään sohinut ääniasetuksissa ennen tuon LI:n toimimattomuuden havaitsemista, niin syy on joko se että LI on pask... rikki tai sitten joku muu on käynyt asetuksia rämpläämässä, mikä on varsin epätodennäköistä. Ainakin ottaen huomioon sen että perheeni jäsenet eivät koskaan koneen asetuksia rukkaile.
Deino
19.07.2009 21:22:13

Vähän outo kysymys, mutta...

Onko mitään haittaa jos tuolissa on niin korkea selkänoja, että se menee pään yli? Vaikuttaako äänenlaatuun jotenkin?
Antti1
19.07.2009 22:32:42
Deino: Vaikuttaako äänenlaatuun jotenkin?

No sun on helppo kokeilla tuo silleen, että olet sellaisessa "sissipaska-asennossa" valmiina. Ensin olet siinä tuolissa ja sitten vaikka kädellä heivaat sen kauemmas, mutta yrität pysyä mahdollisimman samassa kohdassa.

Heijastuksiinhan tuo lähinnä vaikuttaa. Kuuletko sit taas sen eron, niin siihen en osaa vastata. Se riippuu tuolin rakenteesta, pintamateriaalista, pehmusteesta, pään sijainnista suhteessa siihen niskatukeen jne.
-jss-
20.07.2009 11:43:12 (muokattu 21.07.2009 07:41:09)
Tunnetteko kirjallisuutta akustisten instrumenttien äänityksestä, mielellään ääninäytteiden kanssa? Kiinnostava aihe olisi äänitystilan ominaisuuksien huomioiminen soittajan ja mikrofonien sijoittelussa, jos sellaisesta yleensä jotain infoa löytyy. Esim. kirjasta Bartlet et Bartlet: Practical Recording Techniques, ei löydy kovin paljon tietoa aiheesta.

Kiitos.
Harrastelija
23.07.2009 14:40:14
Laitetaas oikein kysymyksenä tänne...

Kauan harkitsemani Pro Tools 8 kotiutui toissa päivänä M-Box Minin kera ja hiukan on fiilis kun olis kotiin palannut. Kai tuo sitten on se "meikäläisen softa" kun seiskan jälkeen ei mikään muu oikein ole istunu.

Ulkoiset kovalevyt läppärin suhteen on kuitenkin vähän heikoilla tällä hetkellä, mutta toimiskohan projektilevynä vanhan pöytäkoneen 7200 rpm kovo verkon kautta samalla tavalla kun ulkoinen USB tai FW levy? Ei kai siinä pitäs mitään eroa olla ja liikennekin varmaan ihan riittävän nopeaa?

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Juippi!
27.07.2009 16:13:25 (muokattu 27.07.2009 16:19:28)
Reaperiin käsittääkseni täytyy erikseen hankkia editori, ja nyt pitäis jonkunlainen monipuoliseen käyttöön soveltuva editori saada. Mistähän näitä löytäisi, onko ilmaisia vai maksullisia? Audio editoria tarkoitan siis.
Antti1
27.07.2009 16:43:51
Juippi!: Reaperiin käsittääkseni täytyy erikseen hankkia editori, ja nyt pitäis jonkunlainen monipuoliseen käyttöön soveltuva editori saada. Mistähän näitä löytäisi, onko ilmaisia vai maksullisia? Audio editoria tarkoitan siis.

Mitäköhän tämä sun monipuolinen tarkoittaa ja mitä sä sillä aiot tehdä? Mitä sä et saa Reaperilla tehtyä, jota sä haluaisit?

Lataa netistä ilmainen Wavosaur.
PeaceOfThunder
29.07.2009 14:42:03
Kertokaapas nyt. Oon just miettimäs että mitä kannattaa ostaa jos meinaan äänittää bändin kanssa demoa. Joten voittekste auttaa alkuun että mitä kamoja mun kannattais ostaa heti ensinmäisenä. Jotain sellast mis ois USB liitäntä eli saisin koneelle äänitettyy. mulla ei ole macbookia joten en voi käyttää logic prota jota oon kokeillu ja sillä oli helvetin helppo miksata ja oliski niin ei tarttis ostaa varmaa ku mikkejä ja jotain muuta mut jos ois jotain sellast et saisin yhel laitteel äänitettyy 2kitaraa ja basson ja sitte saisin vaik mikitettyy rummut ja äänitettyy mut mille mä äänitän rummut? en tiiä sitä yhtään. oon vast alottamas musiikkiteknologian opiskelun itsenäisesti mutta kun en tiedä mitä kamaa mä tartten. Joten auttaa jos voitte auttaa. En jaksanu lukee ku ekan sivun täst keskustelust mut silti. Auttakaa!!
-Cale
29.07.2009 17:53:16
Laitetaan nyt tännekin:

Kitarat jää liian raa-an kuuloisiksi, ja liian pintaan. Hiljemmalle laitettaessa taas niitä ei erota kunnolla. Haluaisin niiden sulautuvan paremmin muuhun pakettiin. Millaisia tehokeinoja käytätte sliipatumpien (ei liian) kitaroiden miksaamiseen?
Antti1
29.07.2009 18:30:52
-Cale: Laitetaan nyt tännekin

Samat sanat:

Parametrisella eq:lla tiukalla leikkauksella (=iso q-arvo) kaikki ylimääräinen ja huono pois yläbassoista/alamiddlestä (jostain 100-300Hz alueelta). Jos alin alakerta hukkuu, niin hpf:llä voit leikellä alapäätä aika jyrkästikin joskus pois. 80Hz on hyvä lähtökohta yleensä, korvat kertoo loput.

Mieluummin vähennät mössöä, kuin korostat selkeyttäviä piirteitä. Vieläpä niin päin, että ensin efektiketjussa korjailu ja sen jälkeen vasta soundin varsinainen "kiillottaminen".

EDIT: Niin tällä konstia tosiaan sulautuu paremmin pakettiin ja sä voi laittaa niitä hiljemmalle, jolloin muutkin soittimet saavat tilaa enempi.
gunner
29.07.2009 18:33:19
Mä oon miettiny noita tuplauksia särökitarahommissa. Tarkottaako se yleisesti sitä, että kitaroita vedetään yks vasempaan ja yks oikeeseen kanavaan, jollon se on vähintään periaatteessa tuplattu. Vai tarkottaako se sitä, että noi kaks kitaraa tuplataan, jollon lopputuloksena on 4 kitararaitaa?

Joskus koitin laittaa 4 raitaa, 2 panoroituna äärilaitoihin ja 2 ristiin keskemmälle. Lopputuloksena mössöä ja lukuisten vaihevirheiden aiheuttamaa flangerointia. En hirveesti vakuuttunut, ja olenkin päätynyt vain kahteen raitaan. Silti väkisin jää miettimään, että löytyykö se kuningassaundi jostain tuolta lisätuplauksien maailmasta, vai ymmärsinkö jotain väärin?
"Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)