![]() 19.06.2009 19:31:03 | |
---|---|
albert18: 1) Jos hommaankin mikserin jossa etuasteet on jo valmiina, ja äänen saa USB:n kautta PC:lle, niin onnistuuko äänitykset raita kerrallaan tai niin monta raitaa kun mikserissä on kanavia. Yleensä noissa usb-liitäntäisissä miksereissä saa vain kaksi raitaa (=yksi stereokanava) talteen kerrallaan. Mikserin input-kanavia voi reitittää stereolähtöön ja se menee sitten usb:n kautta tietokoneelle. Oma ratkaisuni on jo vuosikausia ollut analoginen mikseri ja monikanavainen äänikortti, jolloin saa tarvittaessa enemmänkin raitoja kerralla talteen. Esimerkiksi tälläinen: http://www.thomann.de/fi/yamaha_mw8cx.htm Hommasin itse juuri Yamahan mikserin, tosin MG-sarjaa eli ilman usb:tä. Vaikuttaa kelvolliselta kotikäyttöön. Tuon mw8:n kanssa tosin voi tulla rajoittavaksi, ettei siinä ole erillistä group-väylää tms. Eli jos haluat äänittää kitaran ja laulun yhtaikaa mutta eri raidoille, mutta äänittäessäsi kuulla ne järkevänä miksauksena (eikä kumpikin eri korvaan), niin enpäs heti keksi miten se tuolla tehdään. 2) Tuleeko vaikeuksia seurata (latenssit yms viiveet) PC:n äänikortilta (SB) kuulokkeilla kun raitaa äänittää ja samalla tarvii tietysti kuulla muilta raidoilta riittävästi signaalia pysyäkseen tahdissa. Siis tarkoitatko tässä että et hommaisikaan usb-mikseriä? Mikserin kanssahan on luontevinta reitittää kuuntelu suoraan mikseristä jolloin siinä ei ole latenssia ollenkaan (sikäli kun mikserissä on erillinen kanava kuuntelua varten, tuossa ei nyt tainnut olla). Itse laitan mikserissä kuunteluun tarvittaessa kaikua, se tulee silloin vain kuunteluun, ei raidalle. Aikomuksena on hommata myös MIDI-koskettimisto (ilman mitään äänigeneraattoreita), jonka ääni muodostetaan vasta PC:llä. Vaikuttaneeko asiaan. ASIOALL on jo käytössä. Koneessa on Intelin tuplaprossu, vauhtia yli 2 gigaa ja muistia useampi giga. Midi kiinni tietokoneeseen ja sinne sopivat softat, sitten kuuntelet sitä mikserin tai äänikortin kanssa samalla kun äänität. Taaskin edellyttää että mikserillä voi valita erikseen meneekö kanava kuunteluun tai talteen vai molempiin. Moni voisi tässä vaiheessa suositella mikserin unohtamista ja homman rakentamista pelkän äänikortin varaan. Silloin pitää katsoa, että äänikortti tukee tarvittavia reitityksiä, lähinnä juuri sitä että voi monitoroida suoraan. 3) Olen katsellut noita mikrofoneja ja ihmetellyt. On nauhamikkiä, kalvomikkiä (kondensaattorimikki?) pienellä ja suurella kalvolla. Mikähän olisi kotistudiokäyttöön (ei karaokea yms. esiintymistä) sopiva? Onko nauhamikit nimenomaan studiokäyttöön ajateltuja? Kotikäytössä on kai dynaamisia ja konkkakalvomikkejä. Itselläni on dynaaminen SM58 ja isokalvoinen NT1A. Jos pitäisi yhdellä selvitä, ottaisin tuon isokalvoisen. Mutta jokaisen tarpeet ovat erilaisia. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 19.06.2009 22:56:16 (muokattu 20.06.2009 10:41:06) | |
Kiitos ravakasta vastauksesta näin Juhannusaattona:) Klezberg: Yleensä noissa usb-liitäntäisissä miksereissä saa vain kaksi raitaa (=yksi stereokanava) talteen kerrallaan. Mikserin input-kanavia voi reitittää stereolähtöön ja se menee sitten usb:n kautta tietokoneelle. Ok, kullanarvoinen tieto. Tämä mikserin käyttö kaikkeen ei sitten käy. Olen kuitenkin avoin kaikenlaisille ratkaisuille. Toisaalta, eihän tuossa miksauspäydän hankinnassa todellakaan ole järkeä, jos ne kanavat haluaa erillisinä kuitenkin PC:lle ja siellä miksata. Kyllä sitä voi olla tyhymä:). Juuri tuon takiahan mä olen Audacityllä leikkinyt ja nyt ladannaut Abletonin testikäyttöön. Oma ratkaisuni on jo vuosikausia ollut analoginen mikseri ja monikanavainen äänikortti, jolloin saa tarvittaessa enemmänkin raitoja kerralla talteen. Mä en uskalla laittaa enää ainoataakaan korttia koneeseen, kun sen poweri on jo nyt aivan äärimmilleen kuormitettu (oli jo kerran takuukorjauksessa kun poweri hajos). Mutta täytyypä sitten katsella ulkoisia äänikortteja, siis ääniyksiköitä. Eikös se ääni voida kuitenkin viedä PC:n sisälle USB:n kautta - kunhan ääniyksikkö tukee monikanavaisuutta ja Ableton osaa vastaanottaa? Vai jääkö USB 2 liian ahtaaksi jos monen kanavan tietoa pitää siirtää. Tuon mw8:n kanssa tosin voi tulla rajoittavaksi, ettei siinä ole erillistä group-väylää tms. Eli jos haluat äänittää kitaran ja laulun yhtaikaa mutta eri raidoille, mutta äänittäessäsi kuulla ne järkevänä miksauksena (eikä kumpikin eri korvaan), niin enpäs heti keksi miten se tuolla tehdään. OK, tääkin oli mulle ihan uutta. Tuo on minusta tarpeellinen ominaisuus. Vaikka periaattessa pelkän metronomin varasskin tuo pitäs pystyä tekemään. Siis tarkoitatko tässä että et hommaisikaan usb-mikseriä? Mikserin kanssahan on luontevinta reitittää kuuntelu suoraan mikseristä jolloin siinä ei ole latenssia ollenkaan. Ajattelin tuon niin, että samalla kun äänitän Abletonilla, se ajaa haluamani raidat SB:n kautta kuulokkeisiini. Mutta riittääkä prosessorissa vääntöä, sekä lukemaan USB:ltä tulevaa dataa eri raidoille, että yhdistämään luetun ja halutut kanavat äänikortille lähetettäviksi, ilman nikottelua ja viivettä. Tällöin monitorointi onnituisi suoraan PC:n äänikortin lähdödtä (kts. myös seuraava repliikkini). Midi kiinni tietokoneeseen ja sinne sopivat softat, sitten kuuntelet sitä mikserin tai äänikortin kanssa samalla kun äänität. Taaskin edellyttää että mikserillä voi valita erikseen meneekö kanava kuunteluun tai talteen vai molempiin. Tarkoitus on hommata sellainen keyboerd josta saa USB:n kautta MIDIN:n sisään. Tällöin prossu joutuu sekä tallettamaan datan { ... osaako nuo mikseriohjelmat/äänieditorit tallentaa sen MIDI-komentoina, vai pitääkö ne muuntaa ääniksi (WAW tms. dataksi) Abletonissa sisäisesti -> löysin vastauksen jo, yleensä osaavat}? Sen lisäksi MIDI-komennot tulee lähettää äänikortille. Osaako äänikortit käsitellä samanaaikaisesti prosessorin lähettämää MIDI-dataa (tehdä siitä WAW-ääntä) että WAW-dataa? Prosessorin äänikortin ulostulosta äänisignaali voidaan kytkeä monitorointikuulokkeille (jos viivettä tai pätkimistä ei esiinny). Moni voisi tässä vaiheessa suositella mikserin unohtamista ja homman rakentamista pelkän äänikortin varaan. Silloin pitää katsoa, että äänikortti tukee tarvittavia reitityksiä, lähinnä juuri sitä että voi monitoroida suoraan. Kyllä mut on jo suostuteltu:) Mä en tarvitse mikseriä. Olen kääntänyt takkini:) Kunhan innostuin tuosta yksinkertaisuudesta. Mutta mielelläni näkisin ulkoisen ääniyksikön, jossa on vastaavat ominaisuudet: Tavara USB:n kautta omille kanavilleen ja siihen saa suoraan kiinni sekä laulu- että kitaramikin. Kotikäytössä on kai dynaamisia ja konkkakalvomikkejä. Itselläni on dynaaminen SM58 ja isokalvoinen NT1A. Jos pitäisi yhdellä selvitä, ottaisin tuon isokalvoisen. Mutta jokaisen tarpeet ovat erilaisia. Kyllä mä aluksi ajattelin selvitä yhdellä mikrofonilla. Olen katsellut tällaista: THE T.BONE SC450 + POPKILLER 98€ http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc_450_popkiller.htm Hyvää Juhannusaattoa toivottelee, Albert PS. 20.06 Kun lukee näitä juttuja lisääntyy kysymykset: Jos tyytyis tallentamaan yhden äänen kerrallaan, niin tällaisella äänikortilla sais ainakin kovasti dataa aikaseksi EMU 0202 USB 24bit/192kHz A/D and D/A, 1 mic/line/hi-Z preamp, 1 line/hi-Z preamp, stereo headphone output, zero-latency direct monitoring http://www.thomann.de/fi/emu_0202_usb.htm Meniskö tuo äänitys niin että kitara/laulumikki kiinni tuohon mic/hi-Z preamppiin, PC:ltä jo tallennettua signaalia line in kanavaa ja kuulokkeisiin monitorointi. Tallennus vain yhdestä kanavasta (kitara/laulumikki) ja jos latenssia ilmenee tallennetulla raidalla, niin ei ole mikään ongelma synkronoida jälkeenpäin se kohdalleen Abletonissa. Tarviiko tuossa vielä DI:n eteen? A. | |
![]() 20.06.2009 10:37:50 | |
albert18: Toisaalta, eihän tuossa miksauspäydän hankinnassa todellakaan ole järkeä, jos ne kanavat haluaa erillisinä kuitenkin PC:lle ja siellä miksata. Vaikka raidat haluaakin sellaisenaan koneelle miksattavaksi, niin oman kuuntelun järjestämisessä mikseristä on kyllä hyötyä (edellyttäen että mikserissä on se toinenkin väylä). Itse en luopuisi mikseristä, juuri jouduin hankkimaan tuon Yamahan kun Behringer hajosi :-) Mä en uskalla laittaa enää ainoataakaan korttia koneeseen, kun sen poweri on jo nyt aivan äärimmilleen kuormitettu (oli jo kerran takuukorjauksessa kun poweri hajos). Voisit harkita ottaa sen SB:n pois, muutenkaan ei ole mitenkään varmaa että ohjelmat/ajurit tukevat kahden äänikortin käyttöä yhtaikaa. Mutta täytyypä sitten katsella ulkoisia äänikortteja, siis ääniyksiköitä. Eikös se ääni voida kuitenkin viedä PC:n sisälle USB:n kautta - kunhan ääniyksikkö tukee monikanavaisuutta ja Ableton osaa vastaanottaa? Vai jääkö USB 2 liian ahtaaksi jos monen kanavan tietoa pitää siirtää. Itselläni usb:n takana on vain lähinnä midiä, joten omia kokemuksia ei ole. Ajattelin tuon niin, että samalla kun äänitän Abletonilla, se ajaa haluamani raidat SB:n kautta kuulokkeisiini. Mutta riittääkä prosessorissa vääntöä, sekä lukemaan USB:ltä tulevaa dataa eri raidoille, että yhdistämään luetun ja halutut kanavat äänikortille lähetettäviksi, ilman nikottelua ja viivettä. Tällöin monitorointi onnituisi suoraan PC:n äänikortin lähdödtä (kts. myös seuraava repliikkini). Abletonia en tunne. Mutta tuo kahden "äänikortin" samanaikainen käyttö ei välttämättä onnistu. Ja muutenkin tuossa ratkaisussa kuuntelu kiertää Abletonin kautta, joten viiveitä voi tulla. Parempi olisi yksi monikanavainen äänikortti, jossa on tuki sille kuuntelun voi kytkeä heti äänikortilta. Tarkoitus on hommata sellainen keyboerd josta saa USB:n kautta MIDIN:n sisään. Tällöin prossu joutuu sekä tallettamaan datan { ... osaako nuo mikseriohjelmat/äänieditorit tallentaa sen MIDI-komentoina, vai pitääkö ne muuntaa ääniksi (WAW tms. dataksi) Yleensä osaavat, jotain ohjelmia on joissa ei ole miditukea. Sen lisäksi MIDI-komennot tulee lähettää äänikortille. Osaako äänikortit käsitellä samanaaikaisesti prosessorin lähettämää MIDI-dataa (tehdä siitä WAW-ääntä) että WAW-dataa? Prosessorin äänikortin ulostulosta äänisignaali voidaan kytkeä monitorointikuulokkeille (jos viivettä tai pätkimistä ei esiinny). Ratkaisevaa on, missä ja millä aiot tehdä midistä ääntä. Käytännössä vaihtoehdot ovat ulkoinen moduli tai softasyna. SB:n tyyppiset äänikortit kyllä sisältävät jonkinlaisen midisynan, mutta ne istuvat heikosti näihin äänityshommiin. Käytännössä tarvitset siis jonkin softasynan. Ohjelmasi soittaa midiä ja softasyna tekee siitä ääntä jonka äänikortti toistaa. Softasynan tekemä ääni voidaan myös tallettaa äänenä raidalle. Ulkoisen midimodulin kanssa alkaakin sitten tulla jo mikserille käyttöä. Kyllä mut on jo suostuteltu:) Mä en tarvitse mikseriä. Olen kääntänyt takkini:) Kunhan innostuin tuosta yksinkertaisuudesta. Mutta mielelläni näkisin ulkoisen ääniyksikön, jossa on vastaavat ominaisuudet: Tavara USB:n kautta omille kanavilleen ja siihen saa suoraan kiinni sekä laulu- että kitaramikin. Mikeistä puheenollen: konkkamikki tarvitsee phantom-virtaa, miksereissä sitä on yleensä tarjolla, äänikorteissa ei ilman muuta --kannattaa tarkistaa. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 20.06.2009 10:45:45 (muokattu 20.06.2009 11:06:34) | |
Poistettu - mistä näitä viestejä oikeen tulee. | |
![]() 20.06.2009 10:47:02 (muokattu 20.06.2009 11:10:23) | |
albert18: Kun lukee näitä juttuja lisääntyy kysymykset: Jos tyytyis tallentamaan yhden äänen kerrallaan, niin tällaisella äänikortilla sais ainakin kovasti dataa aikaseksi EMU 0202 USB 24bit/192kHz A/D and D/A, 1 mic/line/hi-Z preamp, 1 line/hi-Z preamp, stereo headphone output, zero-latency direct monitoring http://www.thomann.de/fi/emu_0202_usb.htm Meniskö tuo äänitys niin että kitara/laulumikki kiinni tuohon mic/hi-Z preamppiin, PC:ltä jo tallennettua signaalia line in kanavaa ja kuulokkeisiin monitorointi. Tallennus vain yhdestä kanavasta (kitara/laulumikki) ja jos latenssia ilmenee tallennetulla raidalla, niin ei ole mikään ongelma synkronoida jälkeenpäin se kohdalleen Abletonissa (jos siis viive on joka kohdassa sama). Tarviiko tuossa vielä DI:n eteen? Itse vastaten: Tarvitsee jos mikki tarvitsee phantom virtaa. Keyboardin osalta täytyy jättää miettimiset myöhempään. Kuitenkin 2 vaihtoehtoa näkyy olevan käytännössä mahdollisia: 1. Keyboardissa jonkinlaiset äänet, joista voi monitoroida soittoa. Ilmeisesti tarvitaan ainakin jokin kielisoitin ja toiseksi puhallintyyppinen - ne kun eroavat soittamisen kannalta oleellisesti. Varsinainen ääni generoidaan myöhemmin PC:llä laadukkaammasta äänipankista. 2. Puhdas MIDI-keyboard ja yksinkertainen syntetisaattori. Tavara äänitetään sisään MIDI-komentoina, ja monitoroidaan kuten kitaran ja laulun tapauksessa (keyboardin/syntikan ääni sisään mic/hi-Z preamppiin). Äänikortilta ei siten nauhoiteta ääntä keyboard-tapauksessa ollenkaan. Albert | |
![]() 20.06.2009 10:54:28 (muokattu 20.06.2009 10:57:44) | |
Poistettu | |
![]() 20.06.2009 11:09:46 | |
albert18: a Jos tyytyis tallentamaan yhden äänen kerrallaan, Niin, joudut nyt miettimään riittääkö se vai pitääkö saada kitara ja laulu kerralla talteen. Käytännössä näissä hommissa käy kuitenkin aina niin, että tehdessä vasta oppii ja alkaa tajuta mitä tarvitsee. Ja sitten joutuu päivittämään laitteistoa. 1. Keyboardissa jonkinlaiset äänet, joista voi monitoroida soittoa. Ilmeisesti tarvitaan ainakin jokin kielisoitin ja toiseksi puhallintyyppinen - ne kun eroavat soittamisen kannalta oleellisesti. Varsinainen ääni generoidaan myöhemmin PC:llä laadukkaammasta äänipankista. 2. Puhdas MIDI-keyboard ja yksinkertainen syntetisaattori. Tavara äänitetään sisään MIDI-komentoina, ja monitoroidaan kuten kitaran ja laulun tapauksessa. Äänikortilta ei siten nauhoiteta ääntä tässä tapauksessa ollenkaan. Kummassakin tapauksessa voi itse asiassa jo soittaessa tallettaa sekä midin että äänen. Mutta kyllä jo soittaessa pitäisi kuulla lopullinen soundi, se kun vaikuttaa soittotekniikkaan. Ei sähkökitarallakaan oikein toimi että "äänitän nyt cleaninä ja lisään särön sitten myöhemmin". Silti sillä että otetaan myös midi talteen mahdollistetaan se että soittoa voi korjailla myöhemmin. No joo, kyllähän sitäkin tulee tehtyä että on jo valmis midiraita jolle sitten haetaan sopivaa soundia. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 20.06.2009 11:21:51 (muokattu 20.06.2009 11:30:59) | |
Klezberg: Niin, joudut nyt miettimään riittääkö se vai pitääkö saada kitara ja laulu kerralla talteen. Joo, jäin miettimään noita tilanteita joissa joku kaveri olis mukana soittamassa - se kun ei ole ihan sama kuin kumpikin yksinään. Toisaalta laulaa ja soittaa yht'aikaa on hankalampi kuin jompi kumpi yksin. Ainakin mulle. Mutta parempi lähteä vaan yksinkertaisemmalla vaihtoehdolla liikenteeseen. Ei tule ainakaan suuria virheinvestointeja. Käytännössä näissä hommissa käy kuitenkin aina niin, että tehdessä vasta oppii ja alkaa tajuta mitä tarvitsee. Ja sitten joutuu päivittämään laitteistoa. Näinhän se on monessa muussakin elämän alalla. Ilman Muusikoiden.net:tiä tässä vois olla pohjattoman suon tuntua. Kummassakin tapauksessa voi itse asiassa jo soittaessa tallettaa sekä midin että äänen. Mutta kyllä jo soittaessa pitäisi kuulla lopullinen soundi, se kun vaikuttaa soittotekniikkaan. Ei sähkökitarallakaan oikein toimi että "äänitän nyt cleaninä ja lisään särön sitten myöhemmin". Silti sillä että otetaan myös midi talteen mahdollistetaan se että soittoa voi korjailla myöhemmin. Mä en haluaisi lyödä koskettimiston ääntä lukkoon vielä tallennusvaiheessa, vaan ainoastaan itse soittamisen tapahtumat talteen (MIDI). Ainakin kitaran kanssa joutuu kyllä jotain pedaaleja hommaamaan, eikä se koskettimillakaan onnistu ilman. Jos äänen laatu on muuten riittävä monitoroinnissa niin loput voinee leipoa sitten editorissa. Albert | |
![]() 20.06.2009 11:57:44 (muokattu 20.06.2009 12:00:43) | |
albert18: Mä en haluaisi lyödä koskettimiston ääntä lukkoon vielä tallennusvaiheessa, vaan ainoastaan itse soittamisen tapahtumat talteen (MIDI). Eihän se lukkoon tulekaan lyödyksi jos on myös midi tallessa. Onpahan se alkuperäinen ottokin jo valmiina äänenä. Edit: Mutta pointti oli enemmänkin siinä että soittaessa on parempi jo kuulla se oikea soundi, koska eri soundit vaativat erilaisen touchin soittaessa. Sama se meneekö ääni myös samantien talteen, saa sen siitä midistä myöhemminkin jos syntikan asetukset ovat tallessa. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 20.06.2009 13:12:02 | |
Klezberg: Eihän se lukkoon tulekaan lyödyksi jos on myös midi tallessa. Onpahan se alkuperäinen ottokin jo valmiina äänenä. Edit: Mutta pointti oli enemmänkin siinä että soittaessa on parempi jo kuulla se oikea soundi, koska eri soundit vaativat erilaisen touchin soittaessa. Sama se meneekö ääni myös samantien talteen, saa sen siitä midistä myöhemminkin jos syntikan asetukset ovat tallessa. Joo, jos PC:n tehot riittää ja ääni on laadukas, niin turvallisin tie toi on. Nyt kun olen taas lisää lukeneena hieman viisaampi, niin tuo aikaisemmin mainetsemani äänikortti taitaakin olla markkinahöperrystä 24bit/194khz näytteenottotaajuudella. Joten sen voikin unohtaa. Mutta miten olisi tällainen ääniyksikkö: http://www.thomann.de/fi/alesis_io2.htm ALESIS IO|2 2 channel 24bit/48kHz USB audio interface - high-end A/D and D/A conversion through integrated USB audio interface, 2 XLR mic inputs with 48V phantom power plus 2x 1/4" balanced line inputs that can accept guitar level signals, 1/4" balanced main outputs, 1/4" TRS inserts on input channels and 1/4" TRS headphone output. Dedicated four segment signal/clip LED meter on both channels, ultra low-latency ASIO 2.0 drivers (with zero-latency hardware monitoring), 24bit S/PDIF I/O for digital recording, MIDI input/output, USB powered Onko tuo 48kHz kuinkin rajoittava tekijä, vai onko parempi ostaa suoraan joku oikeasti 24bits/96kHz näytteenottoon kykenvä? Esim EDIROL UA-25 EX http://www.thomann.de/fi/edirol_ua_25_ex_b_stock.htm Tämä on varmasti parempi mutta onko se kaksi kertaa parempi kuin Alesis? Osaako kukaan muuten kommentoida tuohon aiemmin esittämääni proseduuriin 2 kanavaisella äänikortilla äänittämisestä ääni kerrallaan. Onko siinä jotain periaatteellista vikaa? Albert | |
![]() 20.06.2009 14:47:50 | |
albert18: Joo, jos PC:n tehot riittää ja ääni on laadukas, niin turvallisin tie toi on. Nyky-PC:eillä tehot riittää aika pitkälle. Nyt kun olen taas lisää lukeneena hieman viisaampi, niin tuo aikaisemmin mainetsemani äänikortti taitaakin olla markkinahöperrystä 24bit/194khz näytteenottotaajuudella. Joten sen voikin unohtaa. ... Onko tuo 48kHz kuinkin rajoittava tekijä, vai onko parempi ostaa suoraan joku oikeasti 24bits/96kHz näytteenottoon kykenvä? Heh, itse en ole vielä siirtynyt 16bits/44.1kHz:stakaan mihinkään vaikka äänikortista löytyisikin. Tuosta 24bitistä pitäisi kotihommissa olla enemmän hyötyä kuin näytteenottotaajuuden nostosta. Osaako kukaan muuten kommentoida tuohon aiemmin esittämääni proseduuriin 2 kanavaisella äänikortilla äänittämisestä ääni kerrallaan. Onko siinä jotain periaatteellista vikaa? Toimiihan se, tottakai, ja niinhän se yksinään puuhatessa väkisinkin menee. Pohjaksi rumpukomppi, jos sellaista käyttää, sen päälle sitten soitin kerrallaan. Ainoa mutta on se jos haluaa laulaa samalla. Itseltäni syntyy lauluun sopiva pianokomppi vain jos laulan samalla mukana. Mutta tuonkin saa tehtyä niin että tallettaa digipianosta midin ja samalla laulun äänikortin kautta. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 20.06.2009 16:02:03 (muokattu 20.06.2009 18:38:20) | |
Voihan pahus tuo ALESIS IO|2 on USB 1.1 joka tietää vaan vaikeuksia. Toinen vaihtoehto (EDIROL UA-25 EX ) maksaa yli 200. Onko tässä palattava kuitenkin mikserivaihtoehtoon joka hinnaltaan on melkoisen lähellä: ALESIS MULTIMIX 8 USB 2.0 Maksaa alle 300 EUR ja ominaisuuksia riittää: 8-channel 24bit/96kHz analogue mixer, integrated multi-channel USB2.0 audio interface, 10 recording inputs, 2 monitoring inputs, high-gain balanced mic/line inputs with phantom power (XLR and 1/4" balanced jack), 2 stereo inputs (balanced jack), switchable 75Hz highpass filters, aux send (to onboard or external FX), stereo aux return, 28-bit onboard FX (100 presets including reverbs, delays, chorus, flanging, pitch and multi-FX), 3-band EQ per channel with high/low shelving and mid bandpass/cut, separate main and monitor outs (balanced), headphone out. Kanavia siirtyy PC:lle USB 2.0:n kautta useita (multi-channel USB2.0 audio interface ... sen täytyy merkitä enemmän kuin 2). Tällä vois ymmärtääkseni monitoroidakin jo parempaa ääntä kun itsessään on noita äänenmuokkausominaisuuksia. Mutta noi groupit/subgroupit monitorointia varten puuttuu - en ainakaan näe missään, tai en sitten ymmärrä näkemääni. Mutta tarviiko niitä jos korviinsa saa kaikki miksatut kanavat. Hmm .. tarvii jos äänitys tapahtuu soitin kerrallaan. Vai mitenköhän tää menee tällä vehkeellä? Onko se nyt tässä laite loppuelämäksi ... tai kun ääni vielä kulkee ja sormet toimii? Albert PS. Valmistajan sivulta tarkistelin speksejä: 10-direct outputs to your computer for recording and 2 return inputs for monitoring Highgain mic/line (XLR and 1/4 balanced) inputs with phantom power, 2 stereo balanced 1/4 Line inputs, aux send (to onboard or external effects), stereo aux return Switchable 75Hz high pass filters 100 onboard 28-bit preset effects including reverbs, delays, chorus, flanging, pitch and multieffects 3band EQ per channel with high/low shelving and mid band pass/reject Separate 1/4 balanced main and monitor outs, headphone out 24bit, 44.1 to 96 kHz operation with highend A/D and D/A conversion through an integrated USB 2.0 Audio interface Joten 10 kanavaa siirtyy PC:lle (tarkemmin 8 kanavaa sekä miksauksen stereokanavat). Mita sitten tarkoittanee "2-return inputs for monitoring" - tuossa kontekstissa ymmärtäisin PC:ltä saatavan USB:n kautta äänisignaalia. Edit: Löysin tuohon vastauksen: Se on niin kuin kuvittelin. PC voi lähettää kahdella kanavalla audiota ulos päin. PC:n oman äänikortin tai integroidun voi (ja ilmeisesti pitääkin) korvata tällä mikserillä. Jos noi high gain mic linet on sitten niin high gain että ne kykenevät lukemaan myös kitaramikkiä, niin en tarvitse mitään esivahvistinta eteen. Toinen asia on sitten kuinka hyvät noi esivahvistimet on. Signaali kohinasuhteita en löytänyt mistään, mutta eikö Alesis ole melkoisen turvallinen merkki? Niin että pistänkö tilauksen menemään, vai kiusaanko teitä vielä kysymyksillä? Kiitos muuten vastauksista, on tää melkoista vuoristorataa selvitellä tarpeitaan ja laitetarjontaa. A. PS2. YoyTube:ssa on video jossa Alesiksen insinööri kertoo laitteesta: http://www.youtube.com/watch?v=TZx8DI3mOW4 Lyhyesti: USB 2.0 on parempi kuin Firewire. Sekä toiminnallisesti että läpäisykyvyltään. PS3. Löysin review:n jossa tuohon kitaramikrofonin liittämiseen otetaan kantaa: It's a bit of a shame that there are no insert points on these channels, as this means that there's no easy way to compress mic signals before they reach your recorder. And before you say 'most people will use plug-ins for that', let me ask you why Alesis have then bothered including EQ. I also felt that Alesis might have considered including a high-impedance input on one of the channels for DI'ing electric guitars, which would have saved the home studio owner the expense of a separate DI box. Koko teksti: http://www.soundonsound.com/sos/aug08/articles/alesisMultimixUSB16.htm Tuolla mainitaan myös mikkitulojen max vahvistuksen olevan 60dB, mikä saattaa olla hieman alakanttiin joillekin mikeille (jostain tekstistä jäi mieleen). A. | |
![]() 20.06.2009 22:02:04 | |
Tulevaisuutta koskien ìhmettelen että olisikohan tällainen koje minkään arvoinen kotiäänityshommissa? http://www.thomann.de/fi/behringer_ … ss_bdi21_analog_modeling_preamp.htm Halvalla budjetilla varmaankin tulee nauhoiteltua jos ylipäätään sitä aion tehdä, ja tuo kapistus vaikuttaisi olevan siihen kohtuuhyvä, kai. Minkäslaista äänenlaatua tuollaisesta saisi irti tuon 1/4 ulostulon kautta suoraan tietokoneeni äänikorttiin ujutettuna? Voisiko tuohon boksiin lykätä suoraan basson kiinni ilman vahvistimia tms. siinä välissä? Ai niin, tällainen on nykyinen äänikorttini: http://www.amazon.com/Creative-Sound-Blaster-Audigy-LS/dp/B0000AJ68Z Olisiko sitten parempi satsata enemmän äänityslaitteistoon, vai saisiko tuollaisella kuvailemallani "setupilla" ollenkaan tyydyttävää jälkeä aikaiseksi? | |
![]() 20.06.2009 22:15:28 | |
Xolair: Olisiko sitten parempi satsata enemmän äänityslaitteistoon, vai saisiko tuollaisella kuvailemallani "setupilla" ollenkaan tyydyttävää jälkeä aikaiseksi? No riippuu täysin millainen jälki sua tyydyttää ja kuinka hyvin osaat noita laitteita hyödyntää. Huonommillakin kamoilla saa hyvän äänitteen aikaan, jos osaa tehdä. Jokatapauksessa toi bassovemputin voi olla ihan hyvä hankinta, vaikka päivittäisitkin kamojasi paremmaksi ajan myötä. Sehän nyt on puoli-ilmainen kuitenkin. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 20.06.2009 22:24:25 (muokattu 20.06.2009 22:25:30) | |
Antti1: No riippuu täysin millainen jälki sua tyydyttää ja kuinka hyvin osaat noita laitteita hyödyntää. Huonommillakin kamoilla saa hyvän äänitteen aikaan, jos osaa tehdä. Jokatapauksessa toi bassovemputin voi olla ihan hyvä hankinta, vaikka päivittäisitkin kamojasi paremmaksi ajan myötä. Sehän nyt on puoli-ilmainen kuitenkin. No, sellaista jälkeä jota kehtaisi kuunnella, miksei jopa tehdä biisejä nettiin jne. Miten sen nyt sanoisi... ei tuolla varmaankaan mitään studiojälkeä laakista tule, taitaa olla mahdotonta tuolla vehkeellä, mutta siis kuitenkin sellaista "nettibiiseille" tarpeeksi hyvää laatua soisi tuolta olettavan. Tai sitten olen turhan vaativa tuolla hinnalla. Mitenkäs muuten, saako tuohon boksiin siis suoraan lykättyä basson ilman välilaitteita ja sitten boksista johto äänikortille? Plus 1/8 adapteri, tietysti. | |
![]() 20.06.2009 22:53:30 | |
Xolair: No, sellaista jälkeä jota kehtaisi kuunnella, miksei jopa tehdä biisejä nettiin jne. Miten sen nyt sanoisi... ei tuolla varmaankaan mitään studiojälkeä laakista tule, taitaa olla mahdotonta tuolla vehkeellä, mutta siis kuitenkin sellaista "nettibiiseille" tarpeeksi hyvää laatua soisi tuolta olettavan. Tai sitten olen turhan vaativa tuolla hinnalla. Kyllä sä saat noilla kamoilla tehtyä vaikka kaupallisen julkaisun, jos sulla taidot vaan riittävät. Enempi tulee ongelmia latenssin yms. kanssa tuolla äänikortilla, kuin varsinaisesta äänenlaadusta. Se on ihan totta, ettei tuon muuntimet yms. oo luksusta, mutta aivan riittävät alkuun pääsemiseksi. Osta ja kokeile. Mä väitän, ettet saa todennäköisesti parempaa laatua paremmalla äänikortilla tähän hätään. Siihen tarvitaan kokemusta ja kysymyksenasettelusta päätellen sitä sulla ei äänityshommista vielä juurikaan ole. Mitenkäs muuten, saako tuohon boksiin siis suoraan lykättyä basson ilman välilaitteita ja sitten boksista johto äänikortille? Plus 1/8 adapteri, tietysti. Mietippä: jos se on kerran bassolle tarkoitettu esivahvistin? Piuha kiinni ja vehkeet soimaan vaan. Mikä hemmetti on 1/8 adapteri? Se mitä sä haet todennäköisesti on 6,3mm-3,5mm -adapteri ja sillä ei oo mitään tekemistä 1/8 kanssa. :) Kannattaa kiinnittää huomiota sitten siihen, että toi esivahvistin on mono ja suurin osa miniplugeista stereo. Äänittäessä sinne tulee sisään vain stereokanavan toinen puoli, jonka toisesta puolesta sä äänität sitten monoraidan. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 20.06.2009 23:13:41 | |
Antti1: Kyllä sä saat noilla kamoilla tehtyä vaikka kaupallisen julkaisun, jos sulla taidot vaan riittävät. Enempi tulee ongelmia latenssin yms. kanssa tuolla äänikortilla, kuin varsinaisesta äänenlaadusta. Se on ihan totta, ettei tuon muuntimet yms. oo luksusta, mutta aivan riittävät alkuun pääsemiseksi. Osta ja kokeile. Mä väitän, ettet saa todennäköisesti parempaa laatua paremmalla äänikortilla tähän hätään. Siihen tarvitaan kokemusta ja kysymyksenasettelusta päätellen sitä sulla ei äänityshommista vielä juurikaan ole. Mietippä: jos se on kerran bassolle tarkoitettu esivahvistin? Piuha kiinni ja vehkeet soimaan vaan. Mikä hemmetti on 1/8 adapteri? Se mitä sä haet todennäköisesti on 6,3mm-3,5mm -adapteri ja sillä ei oo mitään tekemistä 1/8 kanssa. :) Kannattaa kiinnittää huomiota sitten siihen, että toi esivahvistin on mono ja suurin osa miniplugeista stereo. Äänittäessä sinne tulee sisään vain stereokanavan toinen puoli, jonka toisesta puolesta sä äänität sitten monoraidan. Mjoo, kyllä tuolla kai sitten alkuäänittelyyn saa tarpeeksi hyvää laatua. Voisikohan tuota latenssia sitten vähentää, jos sitä hirveästi ilmaantuu? Ja kyllä, tuolla 1/8 plugilla tarkoitin juuri 6.3mm - 3.5mm:n adapteria, olisi pitänyt tarkentaa lisää. Toimisiko muuten se (jos tuo kerrran äänittää yhden stereokanavan), että "kahdentaa" tuon äänitetyn kanavan saaden näin kaksi (stereo?)kanavaa? :P | |
![]() 20.06.2009 23:39:28 | |
Xolair: Mjoo, kyllä tuolla kai sitten alkuäänittelyyn saa tarpeeksi hyvää laatua. Saa saa, noilla on ihan hyvä harjoitella. Sitten myöhemmin pistät kuuntelun kuntoon, ostat paremman äänikortin jne. Tuo Behringer ei muodostu pullonkaulaksi vielä piiiitkään aikaan. Voisikohan tuota latenssia sitten vähentää, jos sitä hirveästi ilmaantuu? No jos sä äänität ihan rautamonitoroinnilla (mielestäni tuokin on ns. full duplex -äänikortti), etkä kierrätä ääntä softan kautta, niin ei tule mitään ongelmia latenssin kanssa. Softasynat yms. sitten alkaa aiheuttamaan harmaita hiuksia ja siinä vaiheessa pääset helpoimmalla ostamalla tarkoitukseen paremmin soveltuvan kortin. Siihen asti tuo kuitenkin on ihan hyvä vehje demoiluun, jos ei mitään kummallisia ajuriongelmia rupea ilmaantumaan. Toimisiko muuten se (jos tuo kerrran äänittää yhden stereokanavan), että "kahdentaa" tuon äänitetyn kanavan saaden näin kaksi (stereo?)kanavaa? :P Siis häh..? 8| Homma menee basson tapauksessa niin, että sä et pääsääntöisesti tee stereosignaalilla mitään, koska bassosta tulee ainoastaan monosignaalia. Tuota kahdentamista sanotaan kopioimiseksi ja se ainoastaan nostaa äänenvoimakkuutta n. 3dB. Mitä sä tuolla sitten oikein hakisit? Vai tarkoititko siis sitä, että äänittäisitkin yhdellä kertaa kahta erillistä kanavaa? Tässä tapauksessa siis vasenta ja oikeata laitaa. Se kyllä onnistuu. Esimerkiksi pistät mikserin oikeasta ja vasemmasta ulostulosta sopivan stereopiuhan line inputiin äänikortissa, jonka lisäksi panoroit mikseriin menevät äänilähteet täysin vasempaan ja oikeaan laitaan. Silloin sulle tulee koneelle kaksi (periaatteessa) erillistä signaalia. Softasta sä voit valita toisen MONORAIDAN äänittämään vasenta laitaa ja toisen oikeaa. Voithan sä äänittää ne stereoksikin, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin. Kannattaa kuitenkin miettiä näitä hankintoja siltä kantilta, että mitä tulee jatkossa tarvitsemaan. Riittääkö sulle pelkkä basson äänitysmahdollisuus, vai haluaisitko niihin biiseihin jotain muutakin? "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 21.06.2009 01:11:42 (muokattu 21.06.2009 01:12:39) | |
Antti1: Saa saa, noilla on ihan hyvä harjoitella. Sitten myöhemmin pistät kuuntelun kuntoon, ostat paremman äänikortin jne. Tuo Behringer ei muodostu pullonkaulaksi vielä piiiitkään aikaan. No jos sä äänität ihan rautamonitoroinnilla (mielestäni tuokin on ns. full duplex -äänikortti), etkä kierrätä ääntä softan kautta, niin ei tule mitään ongelmia latenssin kanssa. Softasynat yms. sitten alkaa aiheuttamaan harmaita hiuksia ja siinä vaiheessa pääset helpoimmalla ostamalla tarkoitukseen paremmin soveltuvan kortin. Siihen asti tuo kuitenkin on ihan hyvä vehje demoiluun, jos ei mitään kummallisia ajuriongelmia rupea ilmaantumaan. Siis häh..? 8| Homma menee basson tapauksessa niin, että sä et pääsääntöisesti tee stereosignaalilla mitään, koska bassosta tulee ainoastaan monosignaalia. Tuota kahdentamista sanotaan kopioimiseksi ja se ainoastaan nostaa äänenvoimakkuutta n. 3dB. Mitä sä tuolla sitten oikein hakisit? Vai tarkoititko siis sitä, että äänittäisitkin yhdellä kertaa kahta erillistä kanavaa? Tässä tapauksessa siis vasenta ja oikeata laitaa. Se kyllä onnistuu. Esimerkiksi pistät mikserin oikeasta ja vasemmasta ulostulosta sopivan stereopiuhan line inputiin äänikortissa, jonka lisäksi panoroit mikseriin menevät äänilähteet täysin vasempaan ja oikeaan laitaan. Silloin sulle tulee koneelle kaksi (periaatteessa) erillistä signaalia. Softasta sä voit valita toisen MONORAIDAN äänittämään vasenta laitaa ja toisen oikeaa. Voithan sä äänittää ne stereoksikin, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin. Kannattaa kuitenkin miettiä näitä hankintoja siltä kantilta, että mitä tulee jatkossa tarvitsemaan. Riittääkö sulle pelkkä basson äänitysmahdollisuus, vai haluaisitko niihin biiseihin jotain muutakin? Tuolla kahdentamisella tarkoitin esim. Audacityssä duplicate-toiminnon tekemistä monoraidalle ja siitä yhdistämällä toisen raidan vasempaan ja toisen oikeaan. En tiedä tulisiko siitä varsinaisesti "stereoääntä", luultavasti ei. Unohtui näköjään taas tarkentaa ilmaisua, kai. Mikseriä en omista ja en tule omistamaankaan vähään aikaan, luulen ma. Kaipa pitänee sitten keksiä keino saada tuo monoääni stereoksi. Eikun kumpaankin kanavaan. Tai siis... äh, mä oon liian väsyny ny. Tai laitamyöt--- köh. | |
![]() 21.06.2009 02:02:10 (muokattu 21.06.2009 02:04:13) | |
Xolair: Kaipa pitänee sitten keksiä keino saada tuo monoääni stereoksi. Eikun kumpaankin kanavaan. Et sä tarvii mitään keinoa, johan mä sen tuolla aiemmin ilmoitin: valitset sekvensserisoftasta äänityslähteeksi sen stereosisääntulon toisen puolen, jolta se basson (tai minkä tahansa) ääni tulee koneelle. Sulla ei ole mitään hyötyä muuttaa basson ääntä stereoksi, koska se ääni olisi stereoraidasta huolimatta siltikin monoa. Mono tulee kyllä molemmista kaiuttimista ihan yhtälailla ja sä pystyt siirtämään sitä sitten sekvensserissä äänikuvassa ihan mihin tahansa haluatkin. EDIT: Muutenkin sun on parempi unohtaa toi stereoraita kokonaan äänitellessä. Mulle ei tuu just oikeastaan yhtään mitään mieleen, joka olisi parempi äänittää suoraan stereoraidalle. Mieluummin tulee äänitettyä kaikki stereomikityksetkin sitten kahdelle erilliselle laidalle, jotta saa pelattua kanavatasapainon, efektoinnin, panorointien jne. kanssa paljon vapaammin. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)