albert18 15.01.2010 11:39:56 (muokattu 15.01.2010 11:43:11) | |
---|
Tylsiä videoita on jo nyt vaikka kuinka Mä en muista nähneeni kuin yhden innolla katsottavan musavideon. Toi video ei ollut tosin pointti mun aiemmassa viestissä, vaan se että saattaa tuo USB 3.0 tyhjentää pöydän (kun se hoitaa kaiken). Avoid activities that can
cause damage to your files, your computer or yourself. |
Zammy 15.01.2010 13:05:43 | |
---|
Maksetaanko sulle rahaa tuon USB 3.0:n hehkuttamisesta? Luulen ja toivon että 2015 vuoteen mennessä meillä on jotakin vähän kuumottavampiakin uutuuksia odoteltavissa kuin joku usbin uudempi versio. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
Pop Corn 15.01.2010 13:26:22 | |
---|
Jep, ja vaatii ihan eri lajin lahjoja kuin biisinteko. Tylsiä videoita on jo nyt vaikka kuinka. Se että tylsiä videoita on niin paljon johtuu siitä, että tylsiä biisejä on niin paljon. Jos biisi kantaa, ei sillä visuaalisella puolella ole niin väliä. Jos taas musiikki on huonoa, ei sitä mitkään booty sheikkaukset paranna (tai no katteleehan niitä :) Siis mun mielestä. Itseasiassa toi tekninen puoli ei ollut mulla mielessä, vaan se mitä niiltä videoilta joutuu tulevaisuudessa katsomaan kun niitä väsätään kaikenmaailman himastudioissa. Siis käsikirjoitukset, kuvaaminen editointi... Mä oon viimeaikoina katellut paljon juutuupista amatöörien musiikkivideoita, ja musta ne on monet olleet kivoja, ja monella tapaa paljon mielenkiintoisempia kuin kaupalliset videot (joista mä oon tällä hetkellä kyllä aika pihalla - ei kiinnosta katella). Välistä tulee vastaan aika uskomattomia lahjakkuuksia, ja silloin mulle riittää se yhdestä kohdasta, läppärin kameralla tallennettu video. Siis, pankaa pakettiin arvokasta, kunnon tavaraa, ihan sama mihin paperiin te sitten kääritte sen! . |
virtalahde 15.01.2010 14:53:00 | |
---|
Vuonna 2015 mulla on muuten todennäköisesti yhä Ken-Radin 40-luvun alussa valmistamat putket EQ:ssani. Niitä piisaa loppuiäksi. Jonkun uuden plugarin voin ehkä ostaa, jos ei siinä ole liikaa nappeja. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
Teijo K. 16.01.2010 10:08:33 | |
---|
Mä kaivoin esille jotain 5 vuotta vanhoja musalehtiä ja vertasin tähän päivään. Yllättävän vähän mitään ihan oikeasti radikaalia on tapahtunut. Lähinnä se on ollut sitä samaa vähän nopeemmin ja lisempää. Ja koska nää kotistudiot eivät ymmärrettävistä syistä liene kehityksen kärjessä, niin voisi olettaa että seuraavallakaan viisivuotiskaudella ei kauheasti mitään vallan sensaatiomaista pääse tapahtumaan. Ellei iske joku yllättävä muotivirtaus että kaikilla pitää olla x. Mutta tän x ei tarvitse olla mitenkään edistyneempää teknologiaa välttämättä. Se voi olla ihan mitä vaan. Ja sen ennustaminen vasta vaikeaa onkin. |
Klezberg 16.01.2010 12:01:40 | |
---|
Teijo K.: Mä kaivoin esille jotain 5 vuotta vanhoja musalehtiä ja vertasin tähän päivään. Yllättävän vähän mitään ihan oikeasti radikaalia on tapahtunut. Lähinnä se on ollut sitä samaa vähän nopeemmin ja lisempää. Ja koska nää kotistudiot eivät ymmärrettävistä syistä liene kehityksen kärjessä, niin voisi olettaa että seuraavallakaan viisivuotiskaudella ei kauheasti mitään vallan sensaatiomaista pääse tapahtumaan. Kirjoitin jo tuolla ketjun alussa tähän suuntaan, mietin mitä oli viisi, kymmenen ja kaksikymmentä vuotta sitten. Yhteenvetona tuntuu, että viimeisen kymmenen vuoden aikana on tulleet lähinnä softasynat ja ilmaisohjelmat. Mutta jo kymmenen vuotta sitten sai kotikäyttöön kohtuuhintaisen pc-pohjaisen äänityskaluston äänikortteineen, softeineen ja plugareineen. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
albert18 16.01.2010 16:27:51 (muokattu 16.01.2010 16:47:56) | |
---|
Maksetaanko sulle rahaa tuon USB 3.0:n hehkuttamisesta? Mulla ei ole minkäänlaisia rasitteita musiikkibisneksessä. Eikä elektroniikka-bisneksessä. Tuo USB 3.0 vaan näyttää niin triviaalin selkeältä ja myös hyvältä lähivuosien hittituotteelta, etten voi olla hehkuttamatta. Semminkin, kun ymmärrän ettei täällä kovinkaan moni kykene oikeasti arvioimaan uuden tekniikan kilpailukykyä. En myöskään omaa mitään suosituimmuuslistaa näistä väylistä. Mulle riittää kun toimii annetussa tehtävässä, on halpa ja sille löytyy laaja käyttäjäkunta. Luulen ja toivon että 2015 vuoteen mennessä meillä on jotakin vähän kuumottavampiakin uutuuksia odoteltavissa kuin joku usbin uudempi versio. Toivoa voi, mutta jos se ei ole jo näkyvissä, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se ei tule myöskään nurkan takaa viiden vuoden kuluessa keskiverron kotistudion käyttöön. Se mistä uudesta saadaan _tietää_ tällä viisivuotiskaudella on sitten eri asia. Onhan USB:n liittimissä varattu paikat optiselle kuidullekin. Mutta ei ne tule edes markkinoille viidessä vuodessa. Jos koskaan. Mä kaivoin esille jotain 5 vuotta vanhoja musalehtiä ja vertasin tähän päivään. Yllättävän vähän mitään ihan oikeasti radikaalia on tapahtunut. USB 2.0 ja Firewire400/800 ovat yleistyneet, PC:n ja Mäkkien kapasiteetit on lisääntyneet moninkertaisiksi ja DAW-softat halventuneet, yhtenäistyneet ja tulleet monipuolisemmiksi. Eihän viidessä vuodessa keskivertokuluttajan käytöön kehity mitään radikaalia (tuotekehitys, markinointi, hintakehityksen asettuminen). Mutta hyvä on kuitenkin hahmottaa mihin ollaan menossa, jotta investointien suuntaamiseen olisi muitakin ajatuksia kuin kunkin omassa pääkopassa ilmiintyvät näkemykset. Varmasti meistä suurin osa tekee kuitenkin investointeja tällä aikavälillä. Lopuksi yleisenä toteamuksena: Tässäkin ketjussa on selkeästi näkyvissä kuinka eri viivoilla me ollaan ennustajina. Ja osalla ei ole edes kysymys ennustamisesta vaan uskonkappaleen toistamisesta ja oman uskon vankistamisesta. *jää miettimään omaa uskoaan* Avoid activities that can
Zammy 16.01.2010 16:41:11 | |
---|
Niin varmaan oot oikeassa että USB 3 yleistyy. Mulla on pointtina ollut lähinnä se, että ketä kiinnostaa kun eihän tuo mitään oikeasti uutta tuo. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
albert18 16.01.2010 16:55:32 (muokattu 16.01.2010 17:07:30) | |
---|
Mulla on pointtina ollut lähinnä se, että ketä kiinnostaa kun eihän tuo mitään oikeasti uutta tuo. Se tuo käyttöön vähintään huolettomuutta, kun sen resurssit eivät ole kriittisiä sovelluksen kannalta. Nythän äänikorttiostosta miettiessä on otettva huomionn millä nopeudella saadaan kuinkakin monta kanavaa siirrettyä milläkin bittisyvyydellä ja yhteen vai kahteen suuntaan. Sekä USB 2.0 että Firewire 400 että 800 väylillä. USB 3.0:lla mietintä siirtyy enemmänkin siihen, kuinka paljon levyasema kykenee tallettamaan aikayksikössä ja prosessori käsittelemään. Avoid activities that can
saastara 16.01.2010 16:56:52 (muokattu 16.01.2010 16:57:04) | |
---|
Hitler used Telefunkens. |
albert18 16.01.2010 17:12:52 (muokattu 16.01.2010 17:13:32) | |
---|
Itse kokisin mielenkiintoiseksi pohtia mitä muutoksia näyttöjen ja resoluutioiden koon kasvaminen tuo audiosoftien käyttöliittymiin. Saataisiinko vihdoin jotain toimivampia ratkaisuja ja metaforia niihin kuin potikoiden yms. rautajuttujen suora mallintaminen ja hiirellä käpistely? Musasoftien taiteellinen luonne vaikuttaa myös tuohon suunnitteluun, silmäkarkki tekee psykologisia jippoja sille mitä plugarilta odottaa ja niin edelleen. Kuitenkin näissäkin arvostaisin enemmän kattavia, hyvin dokumentoituja kontrolleja sekä laajoja mittaristoja jotka tekevät efektin virittämisestä helpompaa. Osa efektien kontrolleista voi olla jossain advanced-napin alla, jos jotkut parametrit on oikeasti säädetty soundaamaan hyviltä niin voi olla hyväkin ettei niihin tule koskettua. Mittareissa pointtina olisi tämä "jos kompura kuuluu, sitä on liikaa"-logiikka, kevyemmässä käytössä uusavutonta auttaa jos myös näkee paljonko dynamiikkaa lähtee ja milloin. Komppaan tätä näkemystä. Toivoisin käyttöliittymien suunnitteluun vähemmän noiden vanhojen äänipöytien yms. modulien ulkoasun kopiointia näyttö/näppis/hiiri ympäristöön ja lisää näyttö/näppis/hiiri lähtöisyyttä suunnittelussa. Funktionalismi kunniaan! Avoid activities that can
Klezberg 16.01.2010 17:17:51 | |
---|
albert18: Se tuo käyttöön vähintään huolettomuutta, kun sen resurssit eivät ole kriittisiä sovelluksen kannalta. Nythän äänikorttiostosta miettiessä on otettva huomionn millä nopeudella saadaan kuinkakin monta kanavaa siirrettyä milläkin bittisyvyydellä ja yhteen vai kahteen suuntaan. Joo, mutta tuo koko ongelma on syntynyt vasta kun on siirrytty ulkoisiin äänikortteihin. Minulla ei ole ollut tuollaisia huolia tähänkään asti, käytössä sisäinen väylällä istuva äänikortti. Ja sitten tuo kaksisuuntaisuus. Normaalissa äänittelyssä rajat tulevat vastaan jos haluaa monitoroida softapohjaisten plugarien kautta, se on enemmän vääntö- ja latenssiasia. On sitten yksilöilistä, onko tuolle oikeasti tarvetta, itselläni ei ole, mutta ymmärrän että vaikkapa softapohjaisen kitaravahvistinmallinnuksen kanssa tuolle tulee tarvetta. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
albert18 16.01.2010 17:34:42 (muokattu 16.01.2010 17:39:28) | |
---|
Normaalissa äänittelyssä rajat tulevat vastaan jos haluaa monitoroida softapohjaisten plugarien kautta, se on enemmän vääntö- ja latenssiasia. Uusien multicore-prosessorien kanssa vääntöä riittää (kommunikointi on rinnakkainen prosessi). Toisaalta USB3.0 vapauttaa prosessorin kapasiteettia muuhun käyttöön ja on nopeampi data-taajuudeltaan. Se ei myöskään vaadi pollausta, vaan äänikortti voi lähettää dataa "välittömästi". Myös latenssit asettuu em. syistä järkeviin rajoihin. Avoid activities that can
Klezberg 16.01.2010 17:45:22 (muokattu 16.01.2010 17:54:06) | |
---|
albert18: Uusien multicore-prosessorien kanssa vääntöä riittää (kommunikointi on rinnakkainen prosessi). Toisaalta USB3.0 vapauttaa prosessorin kapasiteettia muuhun käyttöön ja on nopeampi data-taajuudeltaan. Se ei myöskään vaadi pollausta, vaan äänikortti voi lähettää dataa "välittömästi". Myös latenssit asettuu em. syistä järkeviin rajoihin. Niin, mun pointti oli että mulla ei ole koskaan ollutkaan mitään tuollaista ongelmaa jonka usb3 ratkaisee, kun käytössä on ollut väylällä istuva äänikortti. Mahdollinen latenssi on johtunut muusta. Siksi mun on vaikea pitää juuri tuota niin oleellisena asiana. Nopeudet ja väännöt kasvavat joo, ja mahdollistavat kaikenlaista, mm. saman asian tekemisen tehottomammalla tavalla kuin ennen. Edit. Pitää vielä selventää "saman asian tekemistä tehottomammalla tavalla". Oikeastaan ainoa mihin tarvitsen äänityksen aikana efektejä monitorinnoissa on kaiku. Sen olen jo parikymmentä vuotta järjestänyt hardiksella. En näe mitään kehitystä itselleni siinä että siirtyisin kierrättämään tuon kaiun äänikortin, pc:n ja softien kautta. Se tuntuu hankalalta ja tehottomalta tavalta tehdä tuo tuttu ja yksinkertainen asia. Samaten minulla on kitaravahvarimallinnuksessa hardista. Ymmärrän kyllä että se joka lähtee nollasta nykyään, varmaan päätyy enemmän softaratkaisuihin. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
albert18 16.01.2010 19:14:39 (muokattu 16.01.2010 19:22:19) | |
---|
Ymmärrän kyllä että se joka lähtee nollasta nykyään, varmaan päätyy enemmän softaratkaisuihin. Näin on minunkin mielestä - ainakin jos investointi tapahtuisi vuonna 2015. Nykyisin mulle riittää hyvin tuo 2 kanavainen (2.1 surround), mutta en olisi siitä niinkään varma enää viiden vuoden päästä. Myös raudan päivityksessä (vanha rauta hajoaa, ei ole enää ajureita, tarvii lisää kanavia/kapasiteettia yms.) on sitten mietittävä kokonaisratkaisua, ettei systeemin kehityksestä tule kovin tempoilevaa ja Euroja kulu tarpeettomasti. Oikeastaan ainoa mihin tarvitsen äänityksen aikana efektejä monitorinnoissa on kaiku. Sen olen jo parikymmentä vuotta järjestänyt hardiksella. En näe mitään kehitystä itselleni siinä että siirtyisin kierrättämään tuon kaiun äänikortin, pc:n ja softien kautta. Se tuntuu hankalalta ja tehottomalta tavalta tehdä tuo tuttu ja yksinkertainen asia. Samaten minulla on kitaravahvarimallinnuksessa hardista. Näin on minullakin, mikseri ja hardis tekee minullakin monitorointiäänen nykyään, ja nauhoitus menee kuivana suoraan äänikortilta DAW-ohjelmalle. Mutta kun näistä vermeistä tekee aika lopun (jos tekee), niin todennäköisesti päädyn softaratkaisuun. Ei siis enää erillistä mikseriä eikä ulkoisia hardis-moduleita monitorointiin. Avoid activities that can
Klezberg 17.01.2010 00:34:28 | |
---|
albert18: Näin on minullakin, mikseri ja hardis tekee minullakin monitorointiäänen nykyään, ja nauhoitus menee kuivana suoraan äänikortilta DAW-ohjelmalle. Mutta kun näistä vermeistä tekee aika lopun (jos tekee), niin todennäköisesti päädyn softaratkaisuun. Ei siis enää erillistä mikseriä eikä ulkoisia hardis-moduleita monitorointiin. Mulla on vähän semmoisia kokemuksia että softapohjaiset ratkaisut eivät tee asioita helpommiksi. Samalla rahalla saa varmaan monipuolisempia säätömahdollisuuksia, joita ei tarvitse tai ehdi edes opetella käyttämään. Mulla on ihan semmoinen juttu, että tykkään saada klaraa harjoitellessa vähän kaikua mukaan, koska huone on pieni ja akustisesti kehno. Kuulokkeet korville, niks naks ja parin sekunnin päästä soittelemaan. Tietokoneen kanssa sama homma jäisi yksinkertaisesti tekemättä, siihen menisi niin paljon aikaa. Sitä mukaa kun olen oppinut enemmän soittamaan, olen alkanut myös viehättyä noista värkeistä joilla voi suoraan äänittää, sähköt päälle ja painaa nappulaa. Toki jossain vaiheessa homma siirtyy sitten tietsikalle, mutta se on sitten jatkoprosessointia eikä siinä tule mieleen usb:n siirtokapasiteetit. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Teijo K. 17.01.2010 13:57:49 | |
---|
Jos toi USB väylän nopeutuminen on se suurin juttu, niin koen kyllä itse että aika vähäisiä muutoksia tulossa. Itse aloitin aikoinaan kotistudiotouhut kelamankulla ja kasettineliraiturilla. Kun niitten tilalle tuli tietokone niin siinä oli oikeasti iso muutos. Mun mielestä. Kun se koko äänityksen tekemisen ajatus muuttui siinä samalla. Ihan soittajatasolla. |
Klezberg 17.01.2010 14:17:14 | |
---|
Teijo K.: Kun niitten tilalle tuli tietokone niin siinä oli oikeasti iso muutos. Mun mielestä. Kun se koko äänityksen tekemisen ajatus muuttui siinä samalla. Ihan soittajatasolla. Mä olen tästä ihan samaa mieltä, kun olen tuon siirtymän itsekin elänyt. Se tietokone toi siihen mukaan aivan uudenlaiset mahdollisuudet jatkokäsitellä sitä äänitettyä materiaalia ja se vaikutti koko touhuun. Paitsi itse äänittäminen ei niin kauheasti muuttunut. Ja tästä minusta tuossa edellä keskusteltiin ja siihen tuo usb-juttukin lähinnä liittyi: mahdollisuudesta käyttää rajattomasti plugareita äänityksen aikana. Ja sellaisen kehityksen järkevyydestä en ole ollenkaan varma, tuntuu että äänitysvaiheessa pitäisi keskittyä ihan muihin asioihin kuin plugarien säätämiseen. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Lennu 17.01.2010 14:57:44 | |
---|
Mä näkisin, että kun mobiililaitteisiin tulee enemmän ja nopeampaa kapasiteettia, niin jengi lähtee hanakammin äänittämään johonkin hyvään tilaan omilla vehkeillään. Sit ne jatkokäsittelee sen himassa. Ja sitä muutenkin saa siirrettyä häviöttömänä kätsysti vaikka miksaajakaverille toiselle paikkakunnalle, jossa se voi miksata akustoidussa tarkkaamossaan jne. Mutta siis mobiilius on mun mielestä tärkein seikka viiden vuoden perspektiivillä. Ei kotistudion letkujen väylänopeus. [kokarek: En kehtaa tuhlata aikaani niiden kommentointiin kun et sinäkään ollut tuhlannut aikaa niiden säveltämiseen.] |
Klezberg 17.01.2010 15:05:06 | |
---|
Lennu: Mä näkisin, että kun mobiililaitteisiin tulee enemmän ja nopeampaa kapasiteettia, niin jengi lähtee hanakammin äänittämään johonkin hyvään tilaan omilla vehkeillään. Sit ne jatkokäsittelee sen himassa. Ja sitä muutenkin saa siirrettyä häviöttömänä kätsysti vaikka miksaajakaverille toiselle paikkakunnalle, jossa se voi miksata akustoidussa tarkkaamossaan jne. Mutta siis mobiilius on mun mielestä tärkein seikka viiden vuoden perspektiivillä. Ei kotistudion letkujen väylänopeus. Joo, tässä on tolkkua. Äänittämisen pitää onnistua helposti ihan missä vaan, siellä missä se soittaminen toimii parhaiten. Mä huomaan jo kotonani että enemmän ja enemmän tykkään äänittää olohuoneessa enkä siellä missä varsinainen "kotistudiokalusto" on. Taskutallentimet on yksi askel tuohon suuntaan, ja saa nähdä kuinka mobiililaitteissa etenee kehitys kohti todellista yleiskäyttöistä taskutietokonetta. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |