Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 59 10 11 12 13244 245 246 247 248
Jape Muusa
10.10.2006 16:10:58 (muokattu 10.10.2006 16:12:25)

Hups!
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Halsu
10.10.2006 17:34:11

Hups!

Jep ;-)

Edellisenä yönä pari tuntia unta, sitten 16 -tuntinen työpäivä, jonka jälkeen nettiin vastailemaan viisaita. Järkevää.
CU -- Eki
masterhat
10.10.2006 19:31:02 (muokattu 10.10.2006 21:12:22)
mä olen aina kelannut etten sotkeudu rumpujen nauhoituksiin, muta nyt on kova polte tehdä hieman parempi demon demo bändikämpil, jonka sitten voi laittaa tuottajalle etiäpäin, jotta kappale saadaan lopulliseen muotoon paljon ennen virallista studiota, you know..

asiaan:
Niin, mulla on ihan kelpo läppäri, ja olenkin ajatellut hommata 8-kanavaisen firewiren nykyisen stereon sijaan. Sitten pitäisi ostaa rumpumikit? painotan että tämä tulee kämppä nauhaan, joten mitään huippu settejä ei ole tarkoitus ostaa. mielenkiinto kohdistuu väistämättä thomanin T.Bone setteihin. mulla on itsellään AKG:n C2000b konkka, ja se saa riittääkin aluksi overiksi. niin, jostain olin lukevinani että nuo on ihan kohtuullisia, ja varteen otettavia hintaansa nähden (T.bone). Basari mikki ja 3 tomi mikkiä ja virveli mikki, that's what I need. ehdotuksia. kämpillä on 12-kanavainen mikseri, josta saa (käsittääkseni) inserteistä joka raidan erikseen ulos. ja onkos se parempi vaihtoehto laittaa rumpumikit standien päihin, kuin sitä vastoin laittaa mikit clipseillä rumpujen vanteisiin kiinni (en tiedä oikea sanaa). ainakin mun mielestä tuntuu fiksummalta laittaa mikit standeihin. niin, jos olis jotain ehotuksia. sillee et pääsis alkuun hommassa. Ja mikseristä ei kannata varmaan aluksi ruuvailla kauheesti EQ:ta, kun nauhottaa rumpuja sisään?
Tehotyttö95
Halsu
11.10.2006 01:15:02 (muokattu 11.10.2006 01:16:29)

mielenkiinto kohdistuu väistämättä thomanin T.Bone setteihin. mulla on itsellään AKG:n C2000b konkka, ja se saa riittääkin aluksi overiksi. niin, jostain olin lukevinani että nuo on ihan kohtuullisia, ja varteen otettavia hintaansa nähden (T.bone). Basari mikki ja 3 tomi mikkiä ja virveli mikki, that's what I need.

Ainakin meikäläinen on "puolustanut" noita T.boneja aika aktiivisesti - mulla itselläni on T.Bone DC4000 -setti johon olen ollut tyytyväinen. Siinä tulee mukana OH-konkkapari, jos siihen päädyt, tuota C2000B:tä voisi käyttää tila/räyhämikkinä. Itselläni on syntynyt ihan nastaa jälkeä laittamalla laajakalvokonkka bassarin yläreunan korkeudelle, metrin-puolentoista päähän setin eteen.

Noista clipseistä/ständeistä: molemmat toimii, ständien etu on vapaampi sijoiteltavuus, ja runkoäänien eristys. Clipsien etu taas on että ne ovat kompakteja ja vievät vähemmän tilaa.

Itse nauhoitan kaiken täysin flattina ilman mitään EQ:ta tai muuta prosessointia - jotkut tykkäävät tehdä jo nauhoittaessa valmiimpaa... lienee makukysymys.
CU -- Eki
BenGlenton
12.10.2006 17:07:47
Yksi harkinnan arvoinen rumpumikkisetti on Shuren PG-sarjan setti, johon kuuluu basarimikki ja 4 snare/tomi-mikkiä. Hintaa hippasen vajaa 300 eur. Mukana tulee myös piuhat ja klipsit vannekiinnitystä varten. Toki mikit saa tavallisiin ständeihinkin kiinni. Toimivat myös keikkailukäytössä.

Tsekkaa:
http://www.shure.com/ProAudio/Produ … crophones/us_pro_PGDMK4-XLR_content
www.supremecourtband.fi
Tolvanen
12.10.2006 17:54:53 (muokattu 12.10.2006 17:55:43)
Ok nyt sit tämmösii "noob" kysymyksii tähän väliin...
Pitäisikö kitaroita mikittäessä vahvareitten eteen tunkea konkkamikit vai dynaamiset? Vaiko ihan sama? Mitäs eroa?

Edit: yhdys sana virheitä
Halsu
12.10.2006 22:22:14

Ok nyt sit tämmösii "noob" kysymyksii tähän väliin...
Pitäisikö kitaroita mikittäessä vahvareitten eteen tunkea konkkamikit vai dynaamiset? Vaiko ihan sama? Mitäs eroa?

Edit: yhdys sana virheitä

Erilainen soundi - makuasia. Perinteisesti lähimikitys on tehty dynaamisila, konkilla otettu tilaa mukaan vähän kauempaa. Mutta variaatioita riittää. Nykyään näkee konkkia lähimikkeinäkin jne.
CU -- Eki
Tolvanen
13.10.2006 10:49:41
Erilainen soundi - makuasia. Perinteisesti lähimikitys on tehty dynaamisila, konkilla otettu tilaa mukaan vähän kauempaa. Mutta variaatioita riittää. Nykyään näkee konkkia lähimikkeinäkin jne.
Ok, eli kokeilemalla oppii jne. Kiitän.
Robert
14.10.2006 00:07:57
Ollaan kasaamassa demoa bändille... Rummut, 2xkitaraa, laulu, basso... Ajateltiin että riittää että saa kaksi raitaa kerralla sisään. Eli rummut tulisi basari + overhead, ja muut instrumentit raita kerrallaan sisään. Ennestään löytyy pari shuren mikkiä. Basaria varten voisi hommata jonkun paremman.

Olisiko seuraavasta setupista mihinkään:

LEXICON Lambda Studio

http://www.thomann.de/thoiw3_lexicon_lambda_studio_prodinfo.html

AKG Perception 100

AKG Perception 100, 1" condenser microphone, cardioidpattern, frequency response 20-20.000 Hz, rugged housing,mounting system included

http://www.thomann.de/artikel-189464.html?iwid=3

tai

AKG D440 EMOTION SERIE

http://www.thomann.de/akg_d440_emotion_serie_prodinfo.html?iwid=3
...And Justice For All
Tolvanen
14.10.2006 01:25:08
Jaa-a vielä yksi kysymys minulta tähän... Eli siis olenko oikeassa luullessani, että paljon puhuttu DI boksi voidaan korvata mikserillä kitaraa suoraan äänikortiin nauhoittaessa? Eli ajaisivat saman asian? Oletukseni perustuu siis täysin arvailulle.
varakeef
14.10.2006 01:39:51
siis olenko oikeassa luullessani, että paljon puhuttu DI boksi voidaan korvata mikserillä kitaraa suoraan äänikortiin nauhoittaessa?

Et ole oikeassa. DI-box on impedanssisovitin, jolla kitarasta tahi bassosta tulevan heikommin miksauspöydän sisäänmenon kanssa pelittävä impedanssi muunnetaan pöydälle mieluiseksi.

Mutta jos on niin, että äänikortin linjasisäänmenossa ei ole tason säätöjä, voi miksauspöydällä kyllä nostaa heikon kitarsta tulevan signaalin linjatasoiseksi.

Eli kyseessä on kaksi eri asiaa. Signaalin voimakkuus ja signaalin impedanssi.

On myös huomattava, että jotkut interfacet ptävät sisällään myös instrumenttituloille suunntellun siäänmenon, jolloin di-boxi ei ole tarpeen.

Toisaalta, miksauspöytiin on soitettu kitaroita sisään ilman di-boxeja maailman sivu. Soundi on erilainen, mutta saattaa olla hyvinkin käyttökelpoinen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Muovinen
17.10.2006 10:36:46

Lisää noobie-kyssäreitä.

Miten saan M-Audion Delta 1010:stä yhtä aikaa lähdöt sekä monitoriparille (outeissa 1 & 2) että kuulokevahvarille (Art HeadAmp)? Yritin säätää M-Audion paneelista ulostuloja mutta Artille ei tullut hönkää mistään.

Saanko yhdestä Deltan ulostulosta stereosignaalin kuulokevahvaria varten? Artissa kun on vain yksi stereosisääntulo...
musiikkia ->Muovinen ->LEVYLISTA
SamPpaa
17.10.2006 19:44:42
Laitetaas tänne kun ei jaksa aloittaa uutta ketjua..

Ostin rme adi-8 pro:n, Enkä pääse testaamaan sitä vielä. Kun käytän sitä digi 001:n kanssa, niin tuleeko ongelmia synkkaamisen kanssa. 001:ssä ei muistaakseni ole WC:tä...
faq1
19.10.2006 10:43:27
Voisko joku antaa hieman viitearvoja mitä taajuusalueita (Hz) EQ:lla kannattaa lähteä korostamaan/vaimentamaan seuraavilla soittimilla:

Bassokitara, akustinen- ja sähkökitara ja piano? Taidan antaa jouset olla koskemattomana.

Onko oikeansuuntainen tapa saada soittimet erottumaan miksauksessa (siis panoroinnin, EQ:n ymv lisäksi) seuraavasti: taustalla olevat soittimet (jouset) pitemmällä kaiulla ja sopivasti "kuiva/kaiutettu ääni"-säädöllä hieman lisää kaiun osuutta, sekä lähellä olevat (esim kitara) lyhyellä, mutta samalla kaikutyypillä (ja myös "säätämällä suora ääni/kaiutettu -suhdetta enemmän kuivan puolelle)?

Kokeilin taustajousiin 1.5 s kaikua, kun taas lähellä oleviin noin 0,5 s. Kaikutilaksi valitsen tilakooksi jotakin Medium.Large.., koska taustalla soi jousiorkesteri.

Mihin yllä mainituista soittimista kannattaa erityisesti käyttää kompuraa ja mihin ei? Esim. jos pianoääntä menee litistämään, niin eikö kuuntelunautinto laske välittömästi!!
Antti1
20.10.2006 19:48:21 (muokattu 20.10.2006 19:51:44)
Bassokitara, akustinen- ja sähkökitara ja piano? Taidan antaa jouset olla koskemattomana.

Noihin kaikkiin pätee sama sääntö: kaiva niistä epäolennaisia ja toisten soittimien tiellä olevia taajuuksia pois. Kannattaa miettiä mikä on se olennaisin osa teosta (esim. piano) ja lähteä sen pohjalta rakentamaan taajuusbalanssia. Homma menee tukkoon, jos kaikki tulee koko alalta, koskee myös jousisoittimia. Useimmista saa kuitenkin kaivaa alinta alapäätä pois ja sitten kokeilemalla ujutat ne ikäänkuin lomittain eq:n avulla. Muista, että vaikka jokin instrumentti on lähtökohtana, ei sekään voi soida kaikilla taajuuksilla.

Noi kaiut sun kannattaa unohtaa kokonaan, niitä tarvitaan oikeasti todella vähän. Koita saada miksaus toimimaan kompuralla ja eq:lla. Jos se ei toimi, niin ei se rupea kaiullakaan elämään sen enempää. Kun olet tyytyväinen "kuivaan" miksaukseen, rupea ujuttamaan kaikuja joukkoon. Mä olen sitä koulukuntaa, että mahdollisimman vähän erilaisia kaikuja, mieluummin samaa tilaa vähän kaikille.

Mihin yllä mainituista soittimista kannattaa erityisesti käyttää kompuraa ja mihin ei?

Vaatiiko joku sointi erityisesti kompuraa? Onko dynamiikka hakusessa, vai haluatko jotain tietyntyylistä pärinää soundiin? Täysin teosta tuntematta mä lanaisin kaikkea pikkasen, tasaisemmin kurnuttavia lähteitä enemmän, sooloinstrumentteja ehkä vähemmän. Jos ei meinaa jokin päästä esiin, niin koita tehdä kopio raidasta ja lanaa se melko lyttyyn ja avaa aavistuksen taustalle tukemaan alkuperäistä raitaa.

Esim. jos pianoääntä menee litistämään, niin eikö kuuntelunautinto laske välittömästi!!

Ei pidä paikkaansa, soundi muuttuu vain erilaiseksi. Olet varmaan näitä poppibiisejä, joissa pianoa renkutetaan? Ei niissä pahemmin dynamiikkaa ole jäljellä ja silti kuulostaa ihan ok:lta. Klassinen ja tunnelmointi erikseen. Koita jotain siitä puolivälistä.

EDIT: Kato vaikka näistä vähän vinkkiä: http://www.theprojectstudiohandbook.com/directory.htm
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
faq1
20.10.2006 20:49:31
Eli hyvin miksattu (ideaalinen) teos on kuin koottu palapeli. Jokaiselle palalle (soittimelle) on oma aukkonsa (tilansa) siinä, eikä mikään mene päällekkäin.
Antti1
20.10.2006 20:51:14
No periaatteessa noin, muttei ehkä ihan niin rankasti. Sanotaan nyt vaikka, että se on ikäänkuin sormiliitoksilla rakennettu laatikko, joka liimataan kompuroilla, hiotaan eq:lla ja maalataan kaiuilla.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
kalakukko
22.10.2006 21:29:19 (muokattu 22.10.2006 21:30:02)
mitenkähän toi Latenssihomma menee?

Johonkin 'ei ASIO' tyyppiseen MME äänikorttiin äänitin kitaraa suoraan linjaan. Yhen raidan äänitettyäni vedin harmonian siihen päälle. Monitoreista kuulu kyllä ihan reaaliajassa mun soitto kun äänitin edellisen raidan päälle ja kuulosti hyvältä siinä äänitystilanteessa. SItten ku kuuntelin ni tokaks äänitetty raita alkoikin pari sekuntia myöhemmin kuin se ensimmäinen. No sai sen toisen raidan sit siirrettyä siihe ekan kohalle.

Mutta onko tossa kyse jostain latenssista sitten? Eli korjaantuneeko tilanne kun kohta saan koneeseen kiinni tommosen ASIO -kortin?

Tämä sotki ajatuksia siksi että olin luullu ton latenssin meinaavan sitä että siinä soittotilanteessa kuulen monitoreista äänet myöhemmin kuin mitä soitan ne - hankaloittas soittamista tommone sotkeminen aika lailla vaikka vaan yhen raidan purkkiin pistäs. Mutta mitenkäs oikeen on?

Toivottavasti joku tajus jotain näistä mun höpötyksistä :D
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
loosah
22.10.2006 22:16:18

Tämä sotki ajatuksia siksi että olin luullu ton latenssin meinaavan sitä että siinä soittotilanteessa kuulen monitoreista äänet myöhemmin kuin mitä soitan ne - hankaloittas soittamista tommone sotkeminen aika lailla vaikka vaan yhen raidan purkkiin pistäs.

Tuotahan se juuri tarkoittaa.
GIGO
kivi
22.10.2006 22:29:36
Tuotahan se juuri tarkoittaa.

Kyllä. Ja ainoa syy, miksi et nyt kuule soittoasi viiveellä, on että äänikorttisi ilmeisesti osaa monitoroida "raudan kautta", eli kuuntelet soittamaasi raitaa suoraan etkä ohjelmasta. Jos yrität kuunnella äänittyvää raitaa ohjelmasta, niin siinä se viive on.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)