Aihe: Kotistudio aluilla - vinkkejä aloitteleville
1 2
Ukko
05.07.2005 10:03:40

Samat ominaisuudet löytyy muuten 60 euron n-Track Studion uusimmasta versiosta..

Kykeneekö n-Track tahdistumaan ulkopuolisiin raitureihin ?
PIM
05.07.2005 10:52:13
Kykeneekö n-Track tahdistumaan ulkopuolisiin raitureihin ?

Pystyy.

Vinkki: Osoitteesta www.fasoft.com löytyy kyllä omatoimiselle tietoa n-Trackin ominaisuuksista.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
VMM
05.07.2005 11:17:41 (muokattu 05.07.2005 11:20:04)
Ei tuo firebox mielestäni kauhean huonolta vaihtoehdolta näin alkuun näytä.
Mutta jos vähääkään meinaat enemmän äänitellä/rakentaa studiota käy tämä kyllä nopeasti pieneksi etuasteiden määrän/laadun sekä AD/DAn laadun vuoksi. En siis tarkoita, että laitteessa on jotenki huonot etuset tai konvertterit.

Kyllä tuossa Presonuksessa pitäisi olla oikeinkin hyvät etuset ja konvertterit. Tämän johdosta hintaa on tuon verran reilusti vaikkei kanaviakaan ole tuon enempää. Ei pitäisi hävitä reilun viidensadan kieppeillä pyöriville 8/8-korteille laadussa, ainoastaan määrässä. Ja käsittääkseni määrä oli se, mitä tässä ei tarvittu.
http://www.macmusic.org/articles/vi … hp/lang/EN/id/95/?vRmtQjpAznOhMaS=1

A: Laitteen tulot ottavat sisään ihan minkämuotoista tahansa signaalia (linja, instrumentti, mikrofoni).

Ja ei, en ole presonuksella töissä enkä edes omista kyseistä laitetta. Olen kylläkin vakavasti harkinnut tuon isoveljen, firepodin (10 in/out) hankkimista tulevaisuudessa arvosteluja luettuani. Näyttäisi olevan tosi hyvä hinta/laatusuhde ja varsin hyvät latenssit. Ei tosin ihan RME-tasoa, mutta eivät ole hinnatkaan.

Softista: Cubase SL on noin 350eur halvempi kuin SX ja erot ovat normaalikäytössä aika epäolennaisia. Mielestäni siis rajallisen budjetin kotistudioon ehdottomasti ennemmin SL kuin SX ja rahat johonkin tähdellisempään. Tossa vielä yhteenveto eroista:
http://www.steinberg.de/webvideo/cubasesl3/English(UK)/doc/Cubase%20Feature%20Comparison.pdf
PIM
05.07.2005 13:06:16
Jos koneessa on PCI-paikkoja niin minä kyllä pitäytyisin edelleen PCI-äänikorteissa firewiren sijasta. Samalla hinnalla PCI-korteissa saa kuitenkin selvästi enemmän ominaisuuksia ja teknisesti firewire-liitäntä ei sovellu niin hyvin audiokäyttöön kuin suoraan PCI-väylään ta PCMCIA-paikkaan isketty kortti. IT-alalla kun on töissä niin osaa arvostaa standardien tuomaa turvallisuuden tunnetta ja varmuutta laitteiden yhteensopivuudesta joten ainakin itse hommaisin ADAT-väyläisen PCI-kortin ja sen kaveriksi jonkun ADAT-väylänkautta korttiin liitettävän muunninsysteemin.

Mä en kyllä keksi että miten vois pahasti mennä metsään jos aloittais sillä alle neljänsadan euron Terratec EWS88D+ADA8000 paketilla, ja myöhemmin, sitten jos näyttää siltä, että noi ei sun asettamiasi laatustandardeja täytä, niin vois jomman kumman sitten korvata erikseen jollain paremmalla. Tuohon kun vielä lätkäisee n-Trackin softaksi niin siinä on alle viidellä sadalla eurolla jo sellainen softa+rauta-paketti millä studiohommissa pääsee jo todella hyvin liikenteeseen, ja joka useimmille riittää vaikka loppuiäksikin. Muistaakseni tuossa EWS88D:ssä on raudassa oma mikseri, millä saat kortin rautatasolla miksattua input ja playback kanavista tulevat signaalit stereoksi eli et tarvitse edes erillistä mikseriä kun laitat ulkolaitamoottorit ADA8000 kiinni ja miksailet kortin mikserillä niistä tulevista ja softasta tulevista signaaleista monitorimiksauksen.

Onko kenelläkään tietoa voiko firewire-liitäntäisiä kortteja yleensä laittaa useamman rinnakkain kanavamäärän lisäämiseksi? Itselläni on sellainen käsitys että ei välttämättä. Kahdeksan kanavaa käy aika pian pieneksi jos sulla on enemmän ulkoisia äänilähteitä ja haluat kaikki stereona sisään joten tämä kannattaa ottaa myös huomioon kortinvalinnassa.
Mikael
05.07.2005 13:37:03

Onko kenelläkään tietoa voiko firewire-liitäntäisiä kortteja yleensä laittaa useamman rinnakkain kanavamäärän lisäämiseksi? Itselläni on sellainen käsitys että ei välttämättä. Kahdeksan kanavaa käy aika pian pieneksi jos sulla on enemmän ulkoisia äänilähteitä ja haluat kaikki stereona sisään joten tämä kannattaa ottaa myös huomioon kortinvalinnassa.

Riippuu ilmeisesti valmistajasta. Ainakin MOTU:n FW-liitäntäisiä 828 ja 896 -malleja voi laittaa useamman. Samoin on laita RME:n Fireface 800 -kortin kanssa. Digidesign 002 ja 002R toimivat vain yksi kerrallaan.
Oli miten oli, mutta näin on.
PIM
05.07.2005 14:31:14
Riippuu ilmeisesti valmistajasta. Ainakin MOTU:n FW-liitäntäisiä 828 ja 896 -malleja voi laittaa useamman. Samoin on laita RME:n Fireface 800 -kortin kanssa. Digidesign 002 ja 002R toimivat vain yksi kerrallaan.

Eli ilmeisesti noita halpoja firewire-laitetta ei ainakaan kannata ostaa siinä toivossa että niitä voisi laittaa useamman rinnakkain lisäkanavien tarpeen iskiessä. Tämä nostaa EWS88D osakkeita budjettiratkaisuna ainakin minun silmissäni.
Mikael
05.07.2005 14:37:33

Eli ilmeisesti noita halpoja firewire-laitetta ei ainakaan kannata ostaa siinä toivossa että niitä voisi laittaa useamman rinnakkain lisäkanavien tarpeen iskiessä. Tämä nostaa EWS88D osakkeita budjettiratkaisuna ainakin minun silmissäni.

Niin, tai ainakin kannattaa tarkistaa tuo asia. Noi oli ainoat mitkä mä tsekkasin. Toi sun esittämä budjettiratkaisu vaikuttaa varsin järkevältä ainakin aloittelijalle, joka ei ehkä osaa nähdä oman käyttönsä kannalta oleellisimpia asioita. Tolla pääse edullisesti alkuun ja laatukin on varmasti ainakin demoiluun varsin riittävää ja tostahan voi sitten lähteä rakentamaan lisää omien tarpeiden mukaan.
Oli miten oli, mutta näin on.
Kainz
05.07.2005 16:18:45
Tuo n-Track:han vaikuttaa varsin muakavalta softalta :). Melkein sanoisin, että hankippas tämä ja käytä rahat hardwareen (äänikorttiin) tai vaikka ihan johonki softasynaan, plugareihin tjsp. riippuen mitä tarvit. Luultavasti riittää softaksi sinulle paremmin kuin hyvin. Vielä kun hommaat läjän hyviä ilmaisia plugareja niin ihan mukava demostudio tälläkin syntyy.

Jos mennään tuohon Behku ADA linjalle niin sen pariksi suosittelisin ennemmin vaikka tuota EMUn 1212m korttia Terratecin sijasta (kustantaa suunilleen saman verran). Kortissa on ADAT I/O (toimii myös optisena SPDIF), koaksiaalinen SPDIF, analoginen stereo sisään/ulos (mukana tulevan, varsin monipuolisen, mikserin kautta näitä voi käyttää monokanavina, eli 2 sisään 2 ulos), MIDIt, FireWire, oikeasti hyvät konvertterit (samat kuin Pro Tools HD I/O purkeissa) ja lisäksi vielä hardware FX jotka ovat varsin kätevät nauhoitustilanteessa/monitorimiksausta tehtäessä.

Nuo hardis FXt mahdollistavat todella pienellä latenssilla nauhoituksen/monitoroinnin (jos siis sekvensserisoftan fx sijastä käytetään kortin hardis fx). Raita lähetetään mikserillä ennen efektejä (tai jälkeen tai miten vain haluaa) softalle ja monitorointi ja efektit tapahtuvat suoraan hardwarena kortilta. Käytännössä tällä tavalla monitorointilatenssi on lähes 0ms.

Kortti tukee myös ns. "direct monitoring" ominaisuutta vaikkapa Cubasessa. Heität vain EMUn mikserin inserttiin "direct monitoring" palikan. Tämän jälkeen kun Cubasessa klikkaat sitä monitorointi namiskaa, monitoroi se oikeasti sitä hardwaren kautta softan sijaan. Ei mikään iso juttu, muta nopeuttaa joskus hieman työskentelyä. En tiedä tukeeko n-Track tätä, mutta ei tämä niin iso juttu loppujen lopuksi ole :)

Tähän voi myös ostaa, mikäli tarvetta myöhemmin tulee, niin tuon AudiodockM:n. Tällöin paketti on lähes sama kun tuo EMUn 1820m (ainoastaan tuo sync kortti jää puuttumaan). Lisäksi kummassakin kortissa (Emu tai Terratec) tuo kuulokekuuntelu jää vähän vähälle.. (varsinaista kuuloke etusta ei mielestäni löydy?).

Melkein sanoisin, että mikäli esim. SONARin mukana tulevat härpäkkeet eivät liikaa kiinnosta, niin hanki tuo n-Track. Tuosta äänikortista voikin sitten olla montaa mieltä. Firebox tai ADAT systeemi, uskon että kummatkin toimisivat. Toisaalta tuollaiseen ADAT systeemiin (varsinkin jos itse PCI kortin hardware on toimivaa hyvää/loistavaa tasoa) on kätevämpi sitte ostaa uusi ADAT boxi jos tahtoo parempia etusia ja D/A konversiota (vaikkapa jotain Focusriteä tjsp). Hintaa tulisi parisataa äänikortista, parisataa behkusta (ellet parempaa halua) ja muutamia kymppejä n-Trackistä. Ei paha, ei ollenkaan :)
azhrak
06.07.2005 16:36:47
Tämähän on lähtenyt hyvin käyntiin. :D Eivätkä off-topikit haittaa ollenkaan.

Vähän on vaikea tehdä päätöstä äänikortin suhteen, kun koko ajan tulee uutta infoa siitä, mikä olisikaan paras vaihtoehto. Nyt tuntuu siltä, että hommaan PCI-kortin. Firewiren liikkuvuutta ei ehkä ihan vielä tarvita, kun näin alkuun aion tutustua äänittämiseen vain kotona. Ja loppujen lopuksi raha se on, joka ratkaisee. Säästyisi jonkun verran parempiin monitoreihin, kun esim. nuo Dynaudiot (BM6A) ovat kappaleelta pari sataa Genelecejä (8030A) kalliimmat.

EMU 1212m ja ADA8000 tuntuu melko järkevältä setiltä tuohon hintaan (vaikka mistä minä mitään tiedän :D). Kuuloke-etusen puuttuminen vain harmittaa... Kannattaisiko hommata semmoinen ja mitä laitetta suositellaan?

Hyvä että n-track tuli esille. Siinä on sen verran halpa & OK softa, että tässä tilanteessa ajaa Cubasen ja Sonarin ohi. n-track on juuri sen hintainen, että sen voi sitten parin vuoden päästä heittää hyvillä mielin menemään, jos tulee tarve vaihtaa parempaan.

Sattuisiko joku tietämään, myykö joku suomalainen musiikkiliike tuota EMU 1212m korttia? En löytäny yhdenkään tuntemani liikkeen sivuilta sitä. ADA8000:sta myy St Paul's Sound ihan mukavaan hintaan 222€, ja jos tuo EMU löytyy Suomesta, niin ei tarvitsisi alkaa tilaamaan etc.

Kainz, sanoit, että niissä Dynaudion BM6A monitoreissa on "musikaalisempi" saundi kuin Geneleceissä. Olisi kiva kuulla itsekin tuo ero, eli tietääkö joku, mistä nuo monitorit löytyisivät kuunneltaviksi? Thomann ja Hedcom niitä ainakin myyvät (hedcomilla "tarjous" 1335€/pari). Tarkoitus on myös kuunnella musiikkia tulevien monitoreiden (olivat ne mitkä hyvänsä) kautta - ei ainoastaan tarkkailla ja miksailla. Vähän värikkäämpi saundi ei siis olisi pahasta, kunhan ei tingitä toistotarkkuudesta.
We were dead since the day we let god outside of our heads
Kainz
06.07.2005 17:52:45 (muokattu 06.07.2005 17:59:36)
Kyllä tuolla maintisemassasi musastoressa on ainakin 1820 ja 1820m sekä Emulator X yms. EMU-sälää. Koittappas kysäistä josko 1212m olisi myös saatavilla. Tuo Behku on ihan mukavan hintainen ko. paikassa myös.

Tuosta Behkusta vielä jonkinverran. Sehän on ihan hyvä ainakin siinä mielessä, että kanavat eivä heti kesken lopu. Tarvittaessa vaikkapa rummutkin saa sillä nätisti koneelle. Mutta tuli mieleen tässä myös sellainen vaihtoehto, että koska tuossa 1212:ssa on myös tuo stereo line-in (tai 2 monoa) tähän olisi mahdollista ostaa myös joku laadukkaampi kaksikanavainen mikkietunen (hinnaltaan siis siinä samoissa missä behku). Etuja olisivat ehdottomasti parempi etuasteiden laatu sekä 1212:sen huomattavasti paremmat konvertterit behkuun verrattuna. Toisaalta 2 kanavaa voipi jäädä pieneksi hyvinkin nopeasti. Tiedä sitten :).

Kuuloke-etunen on myös ihan hyvä vaihtoehto. Tai paremminkin joku kokonainen etuaste missä on volumepotikka ja kuulokelähtö (myös joku mikseri käy tähän hommaan loistavasti. Kunhan se on tarpeeksi laadukas hehe). Monitorithan ovat siis aktiiviset eli main volumea säätelisit siis raiturisoftan master kanavasta tai sitte EMUn softamikserin master/monitor kanavasta. Etunen mahdollistaisi "manuaalisen" volan säädön (joskus saattapi joku tiltata tjsp. ja saat korviisi metrin päästä 2x200w ulinaa. Not sou fan..). Samoin tosiaan etusista yleensä löytyvä kuulokelähtö olisi varmasti mukava.

Noista monitoreista.. Nämähän ovat aina erityisen herkkiä mielipiteille. Toiset pitävät toisesta ja toiset toisesta. Minun mielestäni Dynaudioissa (BM6A vs. Genen 1030A) on hieman pehmeämpi ja lämpimämpi saundi verrattuna geneihin. Samoin mielestäni kokonaissaundi on, niinkuin jo sanoin, jonkinverran "musikaalisempi". Myös bassopää on, taas minun mielestäni, hieman "terhakampi". Genelekeissä on sitten kyllä enemmän äänen säätömahdollisuuksia. Dynyissä ei ole kuin ylä/alapään lievät hyllyt. Mutta siis en edelleenkään ole sitä mieltä, että dynyt olisivat mitenkään sen kummemmin paremmat. Kuka tykkää mistäkin. Itse kykenisin miksailemaan tyytyväisenä ihan kummilla tahansa.

Jos musiikkia pitäisi kuunnella niin en kyllä kumpiakaan siihen tarkoitukseen ottaisi. Ovat ne sen verran kaukana kuitenkin "hifi" ympäristöistä. Mutta jos pitäisi valita niin Dynaudioilla mieluummin musiikkia kuuntelisin.

Jos Thomanin hintoja katselet niin tuo BM6A on sielä 777kpl eli 1554e. Tässä valossa tuo 1355e ei miltään kauhean pahalta näytä. Dynyt Suomesta taitavat olla itseasiassa halvemmat kuin Genet saksasta. Tosin Genejä saa kyllä Suomesta luultavasti edullisemmin, kunhan siis jaksaa vain etsiä ja tehdä kauppaa :). Kuuntelusta en kyllä tiedä. Hedcomillä ei ainakaan mielestäni mitään varsinaista myymälää ole; ainoastaaan noutopiste. Suosittelisin kyllä, että mikäli mahdollsita, antaisit tyypit kummillekkin monitoreille. Se on niin paljon kiinni korvistasi ja siitä mikä sinulle sopii.
azhrak
07.07.2005 11:53:20 (muokattu 07.07.2005 12:23:04)
2 kanavaa ei aivan riitä. :)

Liitännät pitäisi löytyä mikille (tai kahdelle), DI kitaralle ja stereokanava synalle. Tämä siis tällä hetkellä. Tarkoitus olisi kuitenkin hommata digitaalinen piano kun varallisuus kasvaa, joten siihenkin olisi kiva olla streokanava valmiina. Eli setsemän kanavaa on se riittävä määrä.

Katselin thomannilta niitä kuuloke-etusia, ja parissa sopivan hintaisessa oli myös monitoreille säädettävä ulostulo: PRESONUS HP4 (139€) ja BEHRINGER HA4700 POWERPLAY PRO-XL (111€). Osaako joku sanoa noista jotain? En ole vielä selaillut arvosteluja kummastakaan, mutta muusikoiden.netin käyttäjien kommentteja ei voita mikään. ;)

Paremman mikkietuasteen voin hankkia myöhemminkin. Luulen, että näin alkuun pärjään Behringerin ADA8000:lla, vaikka kyseisestä merkistä on varoiteltu puolelta jos toiselta.

Monitoreista vielä... Kumpi voittaa: Dynaudio BM6A vai Mackie HR824?
PIM
07.07.2005 13:59:58
Paremman mikkietuasteen voin hankkia myöhemminkin. Luulen, että näin alkuun pärjään Behringerin ADA8000:lla, vaikka kyseisestä merkistä on varoiteltu puolelta jos toiselta.

Toisin kuin pelkiin yleistyksiin uskomalla saattaisi kuvitella niin Behringerillä on myös todella hyviä tuotteita (siis ainakin hintalaatusuhteeltaa) ja onneksesi sekä ADA8000 että Powerplay kuuluu niihin.
Kainz
07.07.2005 15:30:47 (muokattu 07.07.2005 15:31:37)
Ihan mukavia pelejä näyttivät olevan. Itse en omaa minkään asteista kokemusta kummastakaan. Tuo Presonuksen vermes näytti jotenkin laadukkaammalta. Myönnän kyllä myös ihan avoimesti, että minulla on pahemman laatuinen Behringer allergia :D. Sen verran huonoja kokemuksia on firman laitteista ollut. Ei niinkään välttämättä äänenlaadullisessa mielessä, vaan tuon laitteiden ehjänä pysymisen kannalta (Behringerit tuntuvat minulla laitteesta riippuen joko toimivan, mutta kuulostavan *askalta. Tai kuulostavan OKlta, mutta hajoilevan koko ajan). Sanonpa nyt kuitenkin vaikka ei ehkä pitäisi; Minun mielipiteeni on, että mitä vähemmän behkua sen parempi ;).

Ei ole henkilökohtaista kokemusta Mackieistä. Muutenkin tuo "kumpi voittaa"-kysymys on melko hankala syistä jotain olen ennemminkin maininnut. Se on niin paljon kiinni korvistasi ja mistä itse pidät. Onhan niitä paljon monitoreita tuossa sarjassa: KRK, Mackie, Genelec, Dynaudio, Adam jne.. Kaikki ovat laatu merkkejä ja kaikilla miksaaminen varmasti onnistuu.
Rushack
08.07.2005 22:46:26
Jeps, olen ajatellut alkaa soittaan koneelle melodista heviä. (syntikkaa, kitarasooloi) Mutta huono asia on kun en tiedä näistä oikein mitään.

Elikkä kysymykseen:

Riittääkö "hyvän" äänikortin osto, ajurit ja musiikkiohjelmat alkuun? Vai olisiko hyvä hankkia DI-boksi, mikseri, mikki tai jotain muuta laitteita?

Olisin hyvin kiitollinen, jos auttaisitte, kiitos.
Kainz
08.07.2005 23:16:00

Riittääkö "hyvän" äänikortin osto, ajurit ja musiikkiohjelmat alkuun? Vai olisiko hyvä hankkia DI-boksi, mikseri, mikki tai jotain muuta laitteita?

Hmh, se nyt rippuu paljolti mitä aiot tehdä. Jos äänität kitaraa vahvistimesta tarvitset mikin ja äänikortin jossa on mikkietunen. Jos taas sinulla on POD tms. härveli on siinä ainaki linjalähtö (usein myös USB tjsp), jolloin äänikortista ei tarvitse löytyä kuin line in.

Syntikoissa taas sama juttu. Äänitätkö ulkopuolista synaa analogi-lähdoillä varustettuna vai meinaatko soitella pääasiassa erilaisia virtuaalisyntikoita koneella? Joka tapauksessa jonkinasteinen koskettimisto on aika must ;).

DI-boxia tarvit jos haluat äänittää kitaraa suoraan sen outputista mikkietuseen (ellei etusessa erikseen ole valmiutta ottaa vastaan korekaimpedanssista signaalia).

Ulkoisella mikserillä et mielestäni tee juuri mitään.

Näin yhteenvetona tarvites ok softan (tuo n-Track on halpa ja varsin monipuolinen). Äänikorttiin/etuasteisiin ja monitoreihin kannattaa panostaa. Äänikortin latenssi on todella tärkeä varsinkin softasynilla soitettaessa. Efektit yms. saat plugineina äänityssoftaan. Ulkopuolista fx-unittia ei kannata siis ajatella (ellei mennä 2000e+ laitteisiin).

Toivottavasti valaisi edes hiukan :)
rattledad
08.07.2005 23:40:04 (muokattu 08.07.2005 23:41:46)

2 kanavaa ei aivan riitä. :)

Liitännät pitäisi löytyä mikille (tai kahdelle), DI kitaralle ja stereokanava synalle. Tämä siis tällä hetkellä. Tarkoitus olisi kuitenkin hommata digitaalinen piano kun varallisuus kasvaa, joten siihenkin olisi kiva olla streokanava valmiina. Eli setsemän kanavaa on se riittävä määrä.

Eikö tosiaan kaksi kanavaa riitä jos tarkoituksesi on soittaa itse kaikki raidat kuten tuosta aloitusviestistä - Tarkoitus on äänittää kitaraa ja laulua (ei yht'aikaa) ja leikkiä MIDIllä - ymmärsin? En oikein tajua mihin noita enempiä sisäänmenoja tarvitaan...
Rushack
09.07.2005 16:04:49 (muokattu 09.07.2005 16:07:51)
Kainz kiitoksia avusta.

Minkälaista ääntä tulee pöytämikin kanssa?
Olisiko hyvä hankkia parempi mikki?
Minkälaista suosittelisitte näin alkuun?
Ja minkälaista äänikorttia suosittelisitte näin alkuun myös?

Kainz, minun koskettimet on Hobbyhall halpa materiaalia. En usko että se on tarpeeksi hyvä, joten teen synan varmaan tietokoneen kautta.
azhrak
10.07.2005 22:17:51
Eikö tosiaan kaksi kanavaa riitä jos tarkoituksesi on soittaa itse kaikki raidat kuten tuosta aloitusviestistä - - ymmärsin? En oikein tajua mihin noita enempiä sisäänmenoja tarvitaan...

Kaksi riittää, jos haluan vaihtaa piuhoja aina, kun vaihdan äänilähdettä. Se ei ole pidemmän päälle kovin mukavaa. Ja esim. digitaalipianoa ja synaa soittaisin luultavasti yhtäaikaisesti (esim pianosaundia toiselta ja mattoa toiselta). Lisäksi otan huomioon seikan, että saatan soittaa jotain kaverin kanssa, jolloin esim. kitara (1) ja syna (2) = 3 sisääntuloa olisi ok. Mutta olethan toki oikeassa, kahta sisääntuloa tarvittaisiin yhtäaikaisesti pääasiassa.

Monitoreiden valinnassa olen vielä vaiheessa. Olen miettinyt, jos hommaisi subbarin samalla kertaa, tosin siinä tapauksessa joutuisin tinkimään monitoreiden laadussa hieman. Esim. Genelecin 8030A:t ja 7050B yhdistelmä (jotain 1700€). Tiedän, että subbari ei ole ehkä kovinkaan hyvä idea, varsinkaan kun huone ei ole kuin vajaat 19m2, mutta se toisi sitä meininkiä soittoon. Jos taas luovun sibbarin hankinnasta, satsaan vähän parempiin monitoreihin (esim ne dynaudion bm6a) ja saan siten myös hieman enemmän alapäätä, kuin huonommilla ilman subbaria... Sitten kun rahaa taas on, voisi hommata niihin parempiin monitoreihin subbarin kaveriksi (ja sekin on sitten tietysti parempi kuin niiden huonompien subbari - ja kalliinpi). Ei tässä vielä tiedä mitä tekisi. Onneksi ostan laitteita vasta ensi kuussa. Aikaa vielä on... (tosin se tarjous niistä bm6a monitoreista saattaa hedcomilla umpeutua)
Woodoo
30.07.2005 20:58:11
Aluksi meinasin hankkia Macien tiskin, mutta mieli muuttu ihan täysin kun tätä keskustelua luin. Tällä hetkellä äänikortti on Guilemotin ISIS ja se kun ei tue XP:tä. On hiukan hermot jo mennyt sen kanssa. Tuosta Behkun pöydästä kiinnostuin juuri sen adat meningin ansiosta. Siitä kiinnostaisikin kohinataso. En hirveästi ymmärrä jos sanotaan desipeleinä mutta onko se kohinaltaan siedettävä ja mikkietuset, ovatko ne hyvä laatuiset? Kun merkkinä Behringer hiukan pelottaa. Voiko tuota mikseriä pitää vain autotalli välineenä vai voisiko sillä mitenkään pärjätä hieman pidemmälle? Niin ja ne efektit mitä siinä on, minkä laatuisia ovat? Nykyisessä kortissa ei siis ole näitä adat väyliä, mutta mikä olisi järkevä vaihtoehto adat korteiksi, toinen voisi olla aivan pelkkä adat, mutta toisessa saisi olla joitakin analogisia liittimiä ja midi liittimet. Korttien ei tarvitse olla mitään huippu juttuja. Se on tärkeää että yhteensopivuusongelmia ei tulisi. Lähinnä midiä tarvitsen vain basarin triggaamiseen ja sitäkään ei tarvitse saada monitoroitua, koska senhän kyllä kuulee ilmankin. Nauhoituksen aikaiseen monitorointiin lähinnä tarvitsisin niitä ulostuloja kortista ettei mene liian vaikeaksi jos nekin ottaa pöydästä. En tiedä puhunko ny ihan liian ihmeellisiä. Yleensä teen näitä juttuja aikas OVYTOS (On Vain Yksi Tapa Ottaa Selvää:) tähän mennessa saatuun jälkeen olen ihan tyytyväinen, mutta hieman liian yksipuoliset laitteet ovat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)