Niskamies 03.05.2005 12:25:23 | |
---|
Saanko vielä tähän väliin kysäistä että miksi olet äänittänyt niin hiljaa? Kait mä oon pelännyt että tulee piikki ja ääni menee särölle. Kun esim. laulua on tullu ääniteltyä, niin dynamiikkaa on niin valtavasti joissain tapauksissa ettei hirveän paljoa gainia uskalla laittaa ettei menisi särölle. Meitsi on meshissä. |
askomiko 03.05.2005 12:51:16 (muokattu 03.05.2005 13:09:36) | |
---|
Ok. Mitä tuohon kokonaisvoimakkuuteen tulee, niin tässäpä visuaalinen esitys tuon latin-mp3:n pohjalta. Normalizella saat kovimman piikin nollaan. Sitten katselet viisun kuvaajaa, ja huomaat, että kokonaisvoluumi on yhä alhainen, kun joku piikki vie koko tilan. Näyttää tältä: http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/nauhotus-demo/piikki.jpg Mikä ratkaisuksi? No, rutataan sitä piikkiä pienemmäksi. Eli kompressori käteen, ja asetuksia viilaamaan. En nyt sen kummemmin puutu niihin, mutta ideana olisi rutata pelkkä piikki, ei matalampaa osaa. Näyttää tältä: http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/nauhotus-demo/ruttu.jpg Nyt piikki näkyy leikkautuneen, mutta muu melu on vain voimistunut, eikä vielä ruttaantunut. Nyt kokonaisvoluumi on reilusti kovempi, ja dynamiikka pienempi. Minusta on hyvä rutata vähintäänkin sen verran etteivät yksittäiset piikit pääse syömään tilaa hirveän paljon pois. Ja maksimissaan sen verran ettei mittari putoa kertsissä nollasta ollenkaan = oma suosikkini ;) (Tuolta samasta kansiosta voit kuunnella toimiiko sellainen.) http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/nauhotus-demo/lujaa.jpg Ei siinä järkeä ole, mutta hauskaa se on. |
Niskamies 03.05.2005 14:37:01 | |
---|
Ei siinä järkeä ole, mutta hauskaa se on. Kiitoksia, aina sitä oppii uutta. Mä en ole vaan PT:ssä hokannut että miten näkyisi tollainen kuva, missä näkyy noi volumit? Siis raitakohtaset äänenvoimakkuudet näkyvät tottakai, mutta tota koko jutun äänenvoimakkuutta en ole löytänyt. Valaisisiko joku minua tässä? Meitsi on meshissä. |
monotone 03.05.2005 15:22:38 | |
---|
Kiitoksia, aina sitä oppii uutta. Mä en ole vaan PT:ssä hokannut että miten näkyisi tollainen kuva, missä näkyy noi volumit? Siis raitakohtaset äänenvoimakkuudet näkyvät tottakai, mutta tota koko jutun äänenvoimakkuutta en ole löytänyt. Valaisisiko joku minua tässä? Ei sitä näykään ennen kuin summaat sen master-fileksi. Bounce to disk, vai mikä se oli. Sitten avaat sen omana sessiona, esmes. If knowledge hangs around your neck like pearls instead of chains you are a lucky man. |
Niskamies 03.05.2005 15:24:40 | |
---|
Ei sitä näykään ennen kuin summaat sen master-fileksi. Bounce to disk, vai mikä se oli. Sitten avaat sen omana sessiona, esmes. Ok, noin ajattelinkin että sen voi tehä, mutta ajattelin jos olisi toinen tapa. Meitsi on meshissä. |
lurkki 03.05.2005 16:14:12 (muokattu 03.05.2005 16:14:50) | |
---|
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
askomiko 03.05.2005 18:49:28 (muokattu 03.05.2005 19:03:23) | |
---|
|
lurkki 03.05.2005 20:49:35 (muokattu 03.05.2005 21:24:53) | |
---|
Siis RMS -12? On pakko olla enemmän, Tuossa on siis koko biisi; 5:20. On siellä ajoittain toki kovempiakin kohtia mutta se täytyy sellaisista nopeista ääneksistä joiden tehotaso jää pieneksi. Tabla ja haitsu siinä kai koko ajan käy katossa, mutta silti sen tablan saundi on kuin ikkunasta katselisi. Siitä mä en ole varma, että pitäiskö noihin jättää yleensä ottaen headroomia, puhuvat kai että -3dBFS olisi hyvä, mutta yhtälailla "kuin seinään" limitoitu ei saundanne sen paremmalta vaikka se loppuukin hyvän matkaa ennen nollaa. ...jos.. ei ole hyvillä kamoilla ja näkemyksellä menty, kuten tuossa. ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
askomiko 03.05.2005 23:41:13 | |
---|
Nii. Kantsinee sitä tilaa jättää jos hifistelee, mikähän se raja oli, jotta tietynlaisilla äänillä saa menemään CD:n muuntimet särölle ja sekaisin jo reilusti ennen nollaa. Jossain oli niitä hienoja tutkimuksia vaikka mistä. Hyvää lukemista. |
lurkki 04.05.2005 00:01:20 | |
---|
Jossain oli niitä hienoja tutkimuksia vaikka mistä. Hyvää lukemista. Sellainenkin oli jossain että säästökoodauksissa tulee ottaa huomioon että särökomponentti, kanttiaalto, sisältää 157% enemmän energiaa siniaaltoon verrattuna ja siten headroomia saisi olla 6db jotta algoritmeille jäisi tilaa toimia mallinnuksen mukaan. Tää ei nyt liittynyt taaskaan tähän.. ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
Timo JM 04.05.2005 14:12:21 | |
---|
Mä olen tosta äänittämisestä sitä mieltä, että turha niitä nollan ylityksiä on pelätä. Pääasia ettei kuulosta pahalta. ...siis mun mielestä. |
Niskamies 04.05.2005 14:50:46 | |
---|
Mä olen tosta äänittämisestä sitä mieltä, että turha niitä nollan ylityksiä on pelätä. Pääasia ettei kuulosta pahalta. Siis äänitysvaiheessa? Eikös nollarajan ylittäminen kuulu aina digitaalisena särönä? Meitsi on meshissä. |
Jucciz 04.05.2005 14:58:48 | |
---|
Siis äänitysvaiheessa? Eikös nollarajan ylittäminen kuulu aina digitaalisena särönä? No ei ainakaan kasetille vedettäessä. :) |
askomiko 04.05.2005 15:00:48 | |
---|
Siis äänitysvaiheessa? Eikös nollarajan ylittäminen kuulu aina digitaalisena särönä? Periaatteessa, mutta ei pienet ylitykset sillon tällön mitään haittaa. Vähemmän minusta kuin hirveän alhainen taso. |
Jaskanpoika 04.05.2005 15:17:27 | |
---|
Entäs se kun äänittää esim. kitaraa, niin katotteko äänitystason master-kanavan mittarista vaiko raidan omasta? |
Niskamies 04.05.2005 15:49:39 | |
---|
Entäs se kun äänittää esim. kitaraa, niin katotteko äänitystason master-kanavan mittarista vaiko raidan omasta? Mä ainakin katon raidan omasta, eihän master tasolla ole äänitystvaiheessa merkitystä. Jos se menee särölle, niin sitten virtuaalifaderia alaspäin. Mulla ei aina äänityksissä välttämättä edes ole master raitaa, se ilmaantuu sitten myöhemmin. Meitsi on meshissä. |
askomiko 04.05.2005 16:15:18 | |
---|
Entäs se kun äänittää esim. kitaraa, niin katotteko äänitystason master-kanavan mittarista vaiko raidan omasta? Perusmikserissä on vain yksi mittari masterissa, ja kanavan saa valtaamaan sen mittarin itselleen painamalla solo-nappia. Eli ikäänkuin molemmista se katsellaan. Jos raidalle on oma mittarinsa niin sitten siitä. |
Timo JM 04.05.2005 22:14:00 | |
---|
Eikös nollarajan ylittäminen kuulu aina digitaalisena särönä? Mä en hirveesti jaksa keskittyä teknisiin yksityiskohtiin tai teorioihin, vaan mielummin siihen miltä kuulostaa, mutta käsittääkseni 16 bittinen säröytyy häiritsevämmin kuin vaikkapa 24 tai 32 bittinen. Mä olen käyttänyt Cubasessa 32:ta eikä säröydy (siis kuuluvasti) vaikka kuinka hyppii punaisella. Äänikortilla ja sen konverttereilla taitaa myös olla tekemistä asian kanssa. Asioihin paremmin vihkiytyneet saavat vääntää rautalankaa puolestani. ...siis mun mielestä. |
sami_sumea 05.05.2005 00:10:53 (muokattu 05.05.2005 00:16:49) | |
---|
Mistä johtuu että nauhotusten äänenvoimakkuustaso jää suhteellisen matalaksi? Mä säädän soittimien keskinäiset voimakkuudet hyviksi, ja sen jälkeen käytän Wavesin masterizerplugaria ja nostan äänenvoimakkuustason suht. korkeaksi. Miksi biisien äänenvoimakkuustasot ovat silti matalia? Tässä yksi näyte: No, tossa suurin ongelma on se, että sulla jää jopa piikkitasot pari desibeliä alle maksimin, saati sitten RMS-taso joka on kymmeniä desibelejä alle kaupallisten äänitteiden tason. Eli ilmeisesti sulla on bouncessa joku mastervolume-säädin joka ei ole täysillä (?) Yleensä se, että biisi soi lujaa lähtee jo hyvästä sovituksesta. Miksaus tuossa biisissä ei ole oikein kohdallaan ja tuollaisia soundeja on vaikea saada soimaan lujaa muutenkaan. Bassosta tuntuu puuttuvan botne kokonaan, sekin laskee "perceived loudnessia". Yleisesti, lisää volaa saa kun pistää biisin vaikka ensin monialuekompuran ja sitten brickwall-limitterin läpi (Wavesin C4, L2 esimerkiksi on just omiaan tohon jos niitä vaan osaa käyttää). Vetäisin pätkän tossa kokeeks ilmaisten x-buzin kompuran ja limitterin läpi vähän turhankin ärjyillä säädöillä.. Soi ainakin lujempaa.. Muuten en tiedä laadusta kun tein himassa luurit päässä. http://www.tuhkimo.net/lyttyyn.mp3 ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. |
Niskamies 12.05.2005 15:35:04 | |
---|
Ok. Mitä tuohon kokonaisvoimakkuuteen tulee, niin tässäpä visuaalinen esitys tuon latin-mp3:n pohjalta. Normalizella saat kovimman piikin nollaan. Sitten katselet viisun kuvaajaa, ja huomaat, että kokonaisvoluumi on yhä alhainen, kun joku piikki vie koko tilan. Näyttää tältä: http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/nauhotus-demo/piikki.jpg Mikä ratkaisuksi? No, rutataan sitä piikkiä pienemmäksi. Eli kompressori käteen, ja asetuksia viilaamaan. En nyt sen kummemmin puutu niihin, mutta ideana olisi rutata pelkkä piikki, ei matalampaa osaa. Näyttää tältä: http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/nauhotus-demo/ruttu.jpg Nyt piikki näkyy leikkautuneen, mutta muu melu on vain voimistunut, eikä vielä ruttaantunut. Nyt kokonaisvoluumi on reilusti kovempi, ja dynamiikka pienempi. Minusta on hyvä rutata vähintäänkin sen verran etteivät yksittäiset piikit pääse syömään tilaa hirveän paljon pois. Ja maksimissaan sen verran ettei mittari putoa kertsissä nollasta ollenkaan = oma suosikkini ;) (Tuolta samasta kansiosta voit kuunnella toimiiko sellainen.) http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/nauhotus-demo/lujaa.jpg Ei siinä järkeä ole, mutta hauskaa se on. Vielä sen kysyisin, että noi piikithän kuulu lytätä kompuralla? Mitä käytännössä limitterillä sitten tehdään? Meitsi on meshissä. |