Aihe: Näin rakensin oman kasiraita-kotistudion
1 2
Jabbe
15.03.2005 12:50:21 (muokattu 15.03.2005 12:52:37)
Hienoa, räkkisi innoittamana rupesin itse suunnittelemaan vastaavaa. Voin syyttää sinua pian noin 800€ menetyksestä.. :D Ei vaan, hieno studio sinulla ja mahtavaa että jaoit työvaiheet kanssamme. Tuosta on paljon apua omaa vastaavaa suunnitellessa.

Tuli itseasiassa kysyttävääkin: Mitä kaapeleita ostit? Mullakin tulis kaikenmaailman Behringer-rojua ja ajattelin kytkeä kaikki pariin patchbayhin (onko noilla Neutrikin patchbaylla mitään eroa B:hen?), joten iso kasa piuhankolvausta olisi tiedossa. Mikä olisi edullista mutta hyvälaatuista kaapelia patchkäyttöön, ja mitä plugiliittimiä?

EDIT: Jotain tämäntyylistä?
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_neutrik_np2c_prodinfo.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … w3_cordial_cpk_220_rt_prodinfo.html
Hyvät biisit on kyl parhaita.
Reddie
15.03.2005 15:10:32 (muokattu 15.03.2005 15:12:25)
Tuli itseasiassa kysyttävääkin: Mitä kaapeleita ostit? Mullakin tulis kaikenmaailman Behringer-rojua ja ajattelin kytkeä kaikki pariin patchbayhin (onko noilla Neutrikin patchbaylla mitään eroa B:hen?), joten iso kasa piuhankolvausta olisi tiedossa. Mikä olisi edullista mutta hyvälaatuista kaapelia patchkäyttöön, ja mitä plugiliittimiä?

Meikäläinen käytti tota Cordialin mikkipiuhaa, sitä jotakin parempaa sorttia, oliskohan ollu toi CMK222. Plugeina käytin siellä missä tarvitaan suurta roudattavuutta niin noita Neutrikin NP*C-mallia olevia. Patchbayssä ja muissa räkin sisäisissä kytkennöissä plugeina toimi Neutrikin Kiinan tehtaan tekemät NYS228. Noi NYSit ei oo ne parhaat todellakaan, mutta hintalaatusuhteeltaan käytössään oivat. Ei oo mulla (vielä) mennyt yksikään paskaksi. Helppoja kolvata. Noita Neutrikin Banthameitahan väitetään erinomaisiksi, mutta hinta onkin heti se lähemmäs 5€ ton NYSin 1,40€ sijaan. XLR-plugeina toimi Neutrikin NC*FX ja NC*MX ja kaikessa muussakin plugitarpeessa Neutrik auttoi. Samaten Cordial toimitti kaikkien piuhojenkin virkaa. Tavarat löytyi Noretronista, http://www.noretron.fi .

Ja noilla Neutrikin ja Behkun patchbayllä on varmastikin laadullista eroa, mutta tykkäsin tossa Behkussa siitä että normalisoinnin voi vaihtaa kytkimellä siitä bayn päältä.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Reddie
21.03.2005 13:45:18 (muokattu 21.03.2005 13:46:58)
Nonih.. Eli nyt tuli sitten eka klippi väännettyä. Kyseessä on siis miksaamaton raakatekile. Klippi on väännetty täysin em. mainitulla laitteistolla, pois lukien se että laulut, akkarit ja huuliharppu on vedettyä AKG C900:n mikin läpi. Tuol kuule välillä esim. sen että D5:sen säätöön ei oo kyl käytetty kunnolla aikaa (pari virheellistä triggausta) mut muuten täytyy sanoa että laitteisto pelasi erittäin joustavasti ja vaivattomasti ja kyseisessä. klipissä olevat 21 raitaa päätyi erittäin nopeasti kovalevylle.

Öööh... Klippi on myös sitten väännetty tietynlaisessa "hurmoksessa" vailla ehkä joidenkin peräänkuuluttamaa "musiikillista tarkkuutta".. PAH SANON MINÄ! :D

http://reddie.1g.fi/tavaraa/shuabbada.mp3
Adam & Santtu
The Vairus
Micolo
23.03.2005 23:46:49
NO perkule tulihan niitä rumpujakin sinne loppuun, pelkäsin jo pahinta...
Kauneus on kuuntelijan korvassa...
Reddie
24.03.2005 04:08:18
NO perkule tulihan niitä rumpujakin sinne loppuun, pelkäsin jo pahinta...

Ja tulee tyylillä.. ;)
Adam & Santtu
The Vairus
Reddie
29.08.2005 17:00:41 (muokattu 29.08.2005 17:05:22)
Nonih... Nyt on aikaa kulunut ja studioon kerennyt vähän tutustua joten ajattelin kirjoittaa tämmöisen jonkin moisen "mitäs tämän kaiken jälkeen" -tarinan tänne.

Laitteistolla olen nytten demottanut biisejä omalle bändille, tehnyt pari biisiä omaksi huviksi, pari biisiä kavereille. Jotenkin edes "oikeita" projekteja on ollut demo minkä tein kaverin duetolle, toinen demo minkä tein kavereiden bändille jotta ne pysty näyttää levy-yhtiölleen kaikki biisit mitä niillä oli ja sitten uusi Adam & Santtu -levy "Hei, Me Laulamme Jälleen, Hei!" mikä ilmestyy ihan kauppojenkin hyllylle.

Kokonaisuutena laitteisto on toiminut aika saumattomasti yhteen. Paremmin kuin mitä odotin tolla budjetilla saavani. Suurimmat ongelmat on ollut kun ADA8000:sta posahti virtalähde ja E-MU:n pienet yhteensopivuus ongelmat.. ADA:n kanssa oli vielä niin kiire saada studio takas pystyyn että ratkaisuksi päätyi käydä hakemassa kaupasta toinen ADA. Järkeilin että nyt tarvii sitten enää päivittää äänikorttia kun haluan 16-raitaiseen siirtyä. E-MU taas tekee välillä sitä että kun starttaan koneen niin ääniä ei kuulu. Tokenee sillä kun buuttaan koneen uudestaan, ja tota tapahtuu harvoin, joten senkin kanssa elää. Epäilen että ongelma on lähinnä Windows XP:n.

Tässä voisin sit tarkemmin analysoida eri laitteita:

Line 6 BassPodXT Pro:
Erittäin helppo peli työskennellä. Tää peli on kyllä siis ollut mulla jo pidemmän aikaa (melkein vuoden). Tästä on helppo saada biisiin kuin biisiin sopiva soundi (mun mielestä jopa helpompi kuin kitara-veljestään) ja kun nauhotuksen voi hoitaa usealla eri analogisella tai digitaalisella tavalla niin kivaa on. Ongelmia: Tällä hetkellä ollut huollossa yli 1½kk kun ne ei Ruotsin maalta lähetä jotain kaavioita tänne Suomenmaan huoltoon.

Millenium MPS300-sähkörummut + Alesis DM5:
Ajaa justiinsa sen mitä hain. Lähinnä näitten kanssa työskentelen sillä viissiin (kun itse toimin) että nakutan rummuista jotenkuten menevän biitin MIDInä koneelle, jonka jälkeen rupean editoimaan komppia ja soundia kohilleen koneelta. Toimii loistavasti. "Aitojen" rumpaleiden kanssa tehtäväksi onkin sitten jäänyt vaan väärien triggauksien poisto MIDI-raidoista, koska en ole vieläkään saanut aikaiseksi säätää tota DM5:sta kohdilleen. MPS300:sen setti ei kyllä mitään nautittavaa soittotuntumaa tarjoa, mutta jos tavoitteena on vain välittää viesti eteenpäin, niin toimiihan toi. Yhden padin oon joutunut kolvailemaan uusiksi.

E-MU 1212m äänikortti:
Ym. yhteensopivuus probleemaa lukuunottamatta mitään ongelmia ei oo pelin kanssa ollut. Rautaefekteistä en oo vielä niin paljon iloa saanut. Lähinnä olen käyttänyt niitä aiheuttamaan kaikua kuunteluun siinä vaiheessa kun koneesta loppuu vääntö. Tällöin toimii ihan kivana lisäpotkuna. Pienenä detailina mainittakoon että kaipaisin numeerista näyttöä siitä että kuinka lujaa tavara tulee sisään. Nyt tulee helposti gainit asetettua pari dB:tä tarpeettoman alas klippailun pelossa. Erittäin helppokäyttöinen vehje, kunhan jaksaa manuaalin lukea.

Behringer Powerplay Pro-8 HA8000 kuulokevahvistin:
Toimii. Ei kai tää nyt niin monimutkaista ole... Vahvistaa ääntä moneen kuulokkeeseen samaan aikaan. :D

Behringer Ultragain Pro-8 Digital ADA8000:
Noh, tää oli sit se meikäläisen susibehku. Eli siis se virtalähde poksahti. Muuten toiminut oikein kivasti, ja ihan kivalla äänenlaadullakin. Huvittaisi kuulla että mihinköhän tämä pystyisi kunnon kellon kanssa. Netistä luettujen juttujen perusteella parantaisi vähän soundia. Klippivalo tuntuu joskus vähän valehtelevan (klippaa vaikka valo ei vilku), mutta toi voi olla myös mun korvien välissä. Hintaansa nähden kelpo peli.

Behringer Ultramizer Pro DSP1424p DSP:
Tätä oon käyttänyt parin lätyn masterointiin sekä livenä pari kertaa kimalletta tuomassa. Lähinnä oon masiinasta käyttänyt stereolevitystä, exciteria ja super bassia.. Kun käyttää mauan kanssa niin tuo kivasti loistetta.

Behringer Ultrapatch Pro PX3000 patchbay:
Patchbay. Ei oo rikki menny ja ääni menee läpi.

dbx ProVocal mikrofonietuaste:
Tää on uus hankinta minkä ostin Adam & Santun levyn nauhotuksen yhteydessä. Palkasta oli jäänyt vähän yli niin sehän piti jotenkin käyttää. Mulla oli tätä projektia varten lainassa kaverilta Röden NT1-A mikki (Propsit Jirille pari kuukautta venähtäneestä lainasta) ja halusin vähän parempaa etuastetta kun toi Behku. Tai oikeastaan kun Studioteciin astelin niin sanoin myyjälle että "mua on ruvennut nyt ahdistamaan toi rautakaluston puute (oon enemmän raudan kuin softan fani), joten lyö mulle kompura, kaiku tai etuaste kouraan". Tuli sitten laite missä on kaikki. :D

Laitteesta löytyy siis mikkietunen, mikkietus-mallinnus, EQ, kompura, de-esser, gate, chorus, flanger, delay ja reverbi eli kaikki mitä vois kuvitella tarvitsevan lauluun. Kyllä sen eron huomas tohon Behkuun, vaikka se ei iso ero ollutkaan. Levylle käytin tosta vaan tota etusta ja pikkasen kompuraa. Mua kiinnostaa päästä käyttämään tätä peliä livenä. Sitä mä vähän silmällä pidinkin kun tän hankin.

Shure SM57 mikrofonia
AKD D880 mikrofoni:
Perusmikkejä joista en rupea jauhamaan sitä enempää kun mitä täällä on jo kirjoituksia.

Lainakamojakin on täällä jaloissa pyörinyt, mutta tossa noin pääpiirteissäin noi tunnelmat. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu isokalvoisen konkan hankinta, mielellään Röden K2, konkkapuikko-pari ovareiksi ja muutenkin, äänikortin vaihto väh. 16-kanavaiseksi, mikserin hankinta ja rautakaluston lisääminen. Että tässä tämmöiset jälkilöylyt.

Ai nii sitten yksi asia mikä todellakin oli hieno huomata: Opetelkaa se kolvaus. Kaikki piuhat on toiminu, pelannut hienosti ja varmasti ja sitä taitoa on tarvinnut muuten vaan ihan joka välissä ku tähän ryhtyi. Säästänyt multa jo nyt vaikka kuinka paljon rahaa.

Ja sitten edes muutamia ääninäytteitä:
http://www.mikseri.net/adamjasanttu
http://www.mikseri.net/artists/beendrivingformiles.42468.php
Adam & Santtu
The Vairus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)