Aihe: Mikki vai etunen ?
1 2
samic
24.11.2004 04:38:15

Minäkin aikoinaan mietin kans tuota mikki/etus hommaa että kumpaan ensin sijottaa rahansa.
ja sit kuiteskin päädyin siihen että ostan hyvän etusen ja huonomman mikin.

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … channel_one_micbundle_prodinfo.html
kalaman
kivi
24.11.2004 06:55:58 (muokattu 24.11.2004 06:56:32)
AJ:
omien kokemusten mukaan ainakin Rumpujen lähimikitys voi olla halvoilla mikeillä tekemätön paikka vuotojen vuoksi.
---
Taasen ambienssin ja yksittäinen kohde kerrallaan talteenottoon ei vuodolla ole niin suurta merkitystä. Ja mikin paikalla, kohteen säätämisellä sekä jälkimuokkauksella voi pelata enemmän.

Suuntakuvio on ominaisuus niin halvoissa kuin kalliissakin mikeissä. Ei kai niiden pitäisi vuotaa yhtään enemmän, jos mikkien sijoittelu on tehty oikein 1:3 -säännöllä, en ainakaan minä ole havainnut.

Mainio, halpa tomimikki on Carol Mud525, sellainen 58:in näköinen. Sitä olen ostanut itse, ja nähnyt yllätyksekseni muidenkin hyväkorvaisina pitämieni ihmisten ostaneen. Hinta lienee alle neljänkympin. Suuntakuvio on kardioidi, joten vuodoista ei liene ongelmia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Daunt
24.11.2004 09:14:56
Mainio, halpa tomimikki on Carol Mud525, sellainen 58:in näköinen. Sitä olen ostanut itse, ja nähnyt yllätyksekseni muidenkin hyväkorvaisina pitämieni ihmisten ostaneen. Hinta lienee alle neljänkympin. Suuntakuvio on kardioidi, joten vuodoista ei liene ongelmia.

Olen samaa mieltä, mutta pari asiaa kannattaa huomioida: mikki on hankalan kokoinen ja grilli ei kestä iskuja. Soundi on kyllä hyvä.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
kivi
24.11.2004 11:41:27 (muokattu 24.11.2004 11:42:27)
Olen samaa mieltä, mutta pari asiaa kannattaa huomioida: mikki on hankalan kokoinen ja grilli ei kestä iskuja. Soundi on kyllä hyvä.

Grillin "etupuoli" kannattaa laittaa alusta asti kiinni vanteeseensa pikaliimalla, ja koko ynnä muoto on sama kuin SM58:issa. Ei ainakaan mulle tuota mikityksessä ongelmia, tietysti, jos rumpali käyttää koko rummun pinta-alaa temmellyskenttänään, asia saattaa olla toinen...

:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
24.11.2004 13:38:14

tietysti, jos rumpali käyttää koko rummun pinta-alaa temmellyskenttänään, asia saattaa olla toinen...

tai jos tomit on kiellettyjä kokoja (lue: 8" ja 10").
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
kivi
24.11.2004 13:55:53
tai jos tomit on kiellettyjä kokoja (lue: 8" ja 10").

Mites se ruotsalainen äänittäjä tuossa Splendish-studiopäiväkirjassa sanoikaan, "alle 18" symbaaleilla ei ole mitään tekoa studiossa". Osta sinäkin patarummut tomeiksi, paljon kuulijaystävällisempää. Ja eipä vähän soi...
(Handsome Dick Manitoba)    
AJ
26.11.2004 00:27:00
Suuntakuvio on ominaisuus niin halvoissa kuin kalliissakin mikeissä. Ei kai niiden pitäisi vuotaa yhtään enemmän, jos mikkien sijoittelu on tehty oikein 1:3 -säännöllä, en ainakaan minä ole havainnut.

No en tiedä onko tuo pariiinkin kertaan tekemäni huomioni johtunut sitten siitä halpojen mikkien kirouksesta eli huonosta kestävyydestä ja laadusta. Yhtä kaikki, paskaa jälkeä on tullut siinä missä Shure 57/58-"taso" on antanut aina vähintäänkin kohtuu tuloksen.
kivi
26.11.2004 12:44:45 (muokattu 26.11.2004 12:46:31)
No en tiedä onko tuo pariiinkin kertaan tekemäni huomioni johtunut sitten siitä halpojen mikkien kirouksesta eli huonosta kestävyydestä ja laadusta. Yhtä kaikki, paskaa jälkeä on tullut siinä missä Shure 57/58-"taso" on antanut aina vähintäänkin kohtuu tuloksen.

Runkovaimennus on usein halvoissa mikeissä puutteellinen. Niissä saa tavallista enemmän varoa, ettei mikään osa telineestä tai rungosta koske mihinkään. Ettei olis tästä kysymys?

Toinen juttu on sitten se, että mittamikit kuten Behringer ECM8000 ovat omnidirektionaalisia, jos olet tällaista yrittänyt käyttää, niin varmaan kuulostaa mielenkiintoiselta erottelut jossain tavanomaisessa asetelmassa.

Mut hei, sitä mä en kiistä, että halvoilla mikeillä työskentely saattaa olla yhtä tuskaa huonon soundin vuoksi...
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
26.11.2004 13:20:21

Mites toi laadullinen balanssi suhtautuu näissä tällä haavaa tuolla kukkaron puolella? Onkos hintataso kaveruksilla öpaut 1:1:teen vai kallistuuko jommankumman eduksi?

Hmm... no itseasiassa mulla on kyllä etuset kalliimpia kun mikit.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
askomiko
26.11.2004 14:36:02
Ei kai niiden pitäisi vuotaa yhtään enemmän, jos mikkien sijoittelu on tehty oikein 1:3 -säännöllä, en ainakaan minä ole havainnut.

Entäs jos vuotoa tulee saman verran, mutta toisen mikin vuoto kuulostaa hiljaiselta oikealta ääneltä, ja toisella vuotosoundi on hiljainen räikeästi vääristynyt ääni.
kivi
26.11.2004 14:39:17
Entäs jos vuotoa tulee saman verran, mutta toisen mikin vuoto kuulostaa hiljaiselta oikealta ääneltä, ja toisella vuotosoundi on hiljainen räikeästi vääristynyt ääni.

Kuten sanoin: "Mut hei, sitä mä en kiistä, että halvoilla mikeillä työskentely saattaa olla yhtä tuskaa huonon soundin vuoksi..."

(Handsome Dick Manitoba)    
askomiko
26.11.2004 14:46:09
Eipä silti, kerran äänitin Rode NTV:llä ilman etusta, siis suoraan linjasisäänmenoon. ... Toimi sekin. Äänestän mikkiä. Etuset on kyllä kivoja kun niissä on nappuloita ja ne syö paljon sähköä ja käy kuumana.
Teemu Tee
26.11.2004 15:57:31
Eipä silti, kerran äänitin Rode NTV:llä ilman etusta, siis suoraan linjasisäänmenoon. ... Toimi sekin. Äänestän mikkiä. Etuset on kyllä kivoja kun niissä on nappuloita ja ne syö paljon sähköä ja käy kuumana.

Juu ja kun ottaa valot pois, sitä putken hehkun tuomaa fiilistä ei voita mikään!!!
Tyhjän saa pyytämättäkin
AJ
27.11.2004 10:35:43 (muokattu 27.11.2004 10:37:26)
Runkovaimennus on usein halvoissa mikeissä puutteellinen. Niissä saa tavallista enemmän varoa, ettei mikään osa telineestä tai rungosta koske mihinkään. Ettei olis tästä kysymys?

Toinen juttu on sitten se, että mittamikit kuten Behringer ECM8000 ovat omnidirektionaalisia, jos olet tällaista yrittänyt käyttää, niin varmaan kuulostaa mielenkiintoiselta erottelut jossain tavanomaisessa asetelmassa.

Mut hei, sitä mä en kiistä, että halvoilla mikeillä työskentely saattaa olla yhtä tuskaa huonon soundin vuoksi...

Tarkalleenottaen AKGs89 ja joku spiritin 58-kopio(~50e uutena/kpl) olivat yhdet mikit, joilla ei tehnyt rummuissa mitään. Ei siis mitään varsinaisia rumpumikkejä, mutta pitäs käydä siinä missä SM58 yleismikkinä. Edelleen se hinta mielessä ;). Mielestäni tiukalla budjetilla kannattaisi sijoittaa pariin kohtuulaatuiseen yleismikkiin kuin ostaa kasa ultrahalpoja erikoismikkejä.

Profiilissa on referenssit millä normaalisti nauhoittelen, eli en vertaa kuin 100€-150€ hintaluokan mikkeihin ja silti eroa kuin yöllä ja päivällä.
mamiti
02.12.2004 14:53:51
Hyvä etunen parantaa useimpien mikkien soundia. Jos sinulla jo on kohdemateriaaliin sopiva mikki, vaikka halpakin, niin hommaa etunen. Jos on epäsopiva mikki tai kehnonkuuloinen tila, niin hyvä etunen kertoo sen selkeämmin kuin huono.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)