Aihe: Konkkamikit hankintaan, antakaas suuntaa..
1 2
varakeef
24.11.2004 21:12:33
Se on henkimaailman juttu. Isokapselisissa konkkamikeissä noita harrastetaan, kun ovat osin käsityötä, ja soundivaihtelut saattavat olla jonkinlaisia.

Lähinnä pienikalvoisissa olen nähnyt mainostettavan sovitettuja pareja, en niinkään isokalvoisissa.

Sovitetuista pareista lienee todellista hyötyä vain silloin, kun tehdään oikeita stereoäänityksiä - siis taltiodaan vaikka kamariorkesteri stereoparilla vanhan liiton malliin. Rumpuövereissä sillä ei toden totta ole merkitystä, eri laidoilta tulee kuitenkin melkoisen erilaista informaatiota narulle...
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
zmb
25.11.2004 21:33:09
Musakaupassa yxs myyjä kaupitteli tota oktavaa. Sanoi että hyvä venäläinen mikki, vähän c1000 mukainen. Vähän ajan kuluttua kuulin myyjän sanovan kaverilleen, että mikkihän on halpa paska. Jäi sitten testaamatta...

Miun kanta on ehottomasti överixs ja lauluu behkun bee-ykköne. hinta/laatu suorastaan "legendaarinen" "oon puhunut"
Setti: kannut: Tama Granstar (6 tomilla) pellit: Meinl, Amun ja Byzance, New Sound krässi, Zild. Oriental trash kiina
kiiski
25.11.2004 21:54:16
Meinasin jo vastata zmb:n kirjoitukseen, mutta taisi olla vähän liian ovelasti naamioitu provokaatioyritys :)
shamaani74
25.11.2004 22:39:10
itse olen nauhoitellut paljon Behringer B-1 parilla. En voi olla kuin tyytyväinen mikkeihin. Hintaa tulee stereoparille n.230€. mikissä käytetään kuulemma samaa kapselia kuin Roden NT1ssä. ja mikin mukana tulee kova laukku, tuulisuoja ja shockmount. merkkinähän behringer herättää närää, mutta tämä tuote on saanut kyllä kaiken kunnioitukseni. haehan googlella käyttäjien kommentteja niin saat kuvaa tyytyväisyysasteesta. lykkyä hankintaan! ps. itse ostin st.pauls-soundista koska myivät halvemmalla kuin thomann(115€/kpl).
askomiko
25.11.2004 22:56:07
käytetään kuulemma samaa kapselia kuin Roden NT1ssä.

Jaa notta, onko noin? Jotta Rode myy australiasta kapseleita kilpailijalle, Behkulle. Anna tilastotietoa.
Mikko Kankaanpää
25.11.2004 23:39:49 (muokattu 25.11.2004 23:40:03)

Jaa notta, onko noin? Jotta Rode myy australiasta kapseleita kilpailijalle, Behkulle. Anna tilastotietoa.

Eikös nuo kaselit tule kaikkiin halvemman luokan mikkeihin kaukoidän alihankkijoilta (tai alihankkijalta), tai näin olen kuullut huhuttavan.

Mikko
http://www.uraltone.com
kiiski
26.11.2004 08:20:42
En viitannut tuolla provo-jutulla niinkään Behringerin mikkeihin, vaan Oktavan dissaamiseen. Oktavan mikit taitavat olla kalliimpiakin kuin Behringerin mikit, joten niiden luokitteleminen halvoiksi paskamikeiksi on aika raju veto :)

Behringerin mikkejähän on intouduttu täälläkin kehumaan välillä, haulla löytyy ihan hyvin tietoa.
kompelonnora
26.11.2004 11:37:00
Eikös nuo kaselit tule kaikkiin halvemman luokan mikkeihin kaukoidän alihankkijoilta (tai alihankkijalta), tai näin olen kuullut huhuttavan.

Molemmissa (B-1 ja NT-1) on käsittääkseni Pekingin tehtaan kapseli, tosin ei kannata ihmetellä jos ne vaihtaa alihankkijaa kesken kaiken kertomatta kenellekään (vanhoissa NT-1:ssä on käsittääkseni Shanghaissa tehty kapseli). Mutta kun noiden kapselien laatu ei ole ihan tasainen, vaikuttaa myös se, millaista laadunvalvontaa Rode/Behringer itse tekee ja miten ne valitsee kapselit...

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen, itse ottaisin ilman muuta pienikapseliset mikit, joissa mahdollisimman hyvä kuvio ja neutraali "off-axis", todennäköisesti hyperkardioidit. Huonoissa huoneissa isokapselisten mikkien epämääräisempi kuvio voi olla katastrofi overhead -käytössä. Se soundi voi joskus tietenkin olla hyvin rock, mutta jos on vain yksi pari, suosittelen neutraalimpaa paria.

t. Marko
Mikael
26.11.2004 13:05:46

Nyt ku on noita "kuulemma" ja "huhujen mukaan" ja "käsittääkseni" niin olispa kiva jos joltain löytyis ihan faktatietoa tai vaikka joku linkki mistä löytyis ikäänkuin vähän pidemmälle menevää tietoa aiheesta. Røden omalta kotisivulta saa (luonnollisesti) sellaisen käsityksen, että hommat hoidellaan itse siellä austraaliassa, mutta löytyisköhän jotain riippumatonta lähdettä noiden em. "xxx"-määreiden tueksi.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
PIM
26.11.2004 13:19:20
E=Fb, Einstein's theory of music
kompelonnora
26.11.2004 13:53:27
Nyt ku on noita "kuulemma" ja "huhujen mukaan" ja "käsittääkseni" niin olispa kiva jos joltain löytyis ihan faktatietoa tai vaikka joku linkki mistä löytyis ikäänkuin vähän pidemmälle menevää tietoa aiheesta.

Samaa mieltä, mutta kun nämä yhtiöt ei anna tarkkoja tietoja tuotteistaan minkäs teet? Kirjoita niille ja valita. Jos saat käsiisi tuollaisen mikin, tai jos sulla jo on sellainen, niin voithan tietenkin avata sen, tässä pikaohje tunnistukseen:

http://groups.google.fi/groups?hl=f … ai3tvq%249ui%241%40panix2.panix.com

t. Marko
Mikael
26.11.2004 14:08:57

http://www.audiomidi.com/assets/3216_SE_Mics_SOS_04.pdf

Tää oli hyvä. Muistankin lukeneeni tän SOSin. Vielä jos vaan pääsis pidemmälle ja pystyis vertailemaan jotta mitkä osat mistäkin mikeistä löytyy...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
askomiko
26.11.2004 14:13:27
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen, itse ottaisin ilman muuta pienikapseliset mikit, joissa mahdollisimman hyvä kuvio ja neutraali "off-axis", todennäköisesti hyperkardioidit.

Viime Riffissä taisi olla jotain kehua Rode NT5:stä vuotoäänen suhteen, Reiskakohan se kirjoitti vai kuka. Eli värittymätöntä sivuääntä tulee niistä.
kivi
26.11.2004 14:20:37
Viime Riffissä taisi olla jotain kehua Rode NT5:stä vuotoäänen suhteen, Reiskakohan se kirjoitti vai kuka. Eli värittymätöntä sivuääntä tulee niistä.

NT5 on kyllä hyvä. Erittäin käyttökelpoista jälkeä niillä saa, voin hyvällä omallatunnolla suositella monipuoliseksi valinnaksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
zmb
26.11.2004 18:43:58
Meinasin jo vastata zmb:n kirjoitukseen, mutta taisi olla vähän liian ovelasti naamioitu provokaatioyritys :) Mutta, onpa se totta. Joka sana äksistä piittäämatta :-)
Setti: kannut: Tama Granstar (6 tomilla) pellit: Meinl, Amun ja Byzance, New Sound krässi, Zild. Oriental trash kiina
Säätäjä
29.11.2004 10:20:16
NT5 on kyllä hyvä. Erittäin käyttökelpoista jälkeä niillä saa, voin hyvällä omallatunnolla suositella monipuoliseksi valinnaksi.

Samaa mieltä :-)
Loud fucker!
shamaani74
29.11.2004 10:59:39
mulle on ihan sama mikä kapseli loppujen lopuksi mikissä on jos se soundaa hyvältä. olen päässyt vertaamaan omia mikkejäni(B-1) mm. neumann RSM 191 ja Rode NT2 kanssa. täytyy sanoa että hintaan nähden behkut pärjäsivät loistavasti. paras olisikin päästä nauhoittamaan muutamilla vaihtoehdoilla samaa juttua ja kuunnella joko hyvillä kuulokkeilla, tai loistavilla monitoreilla. niin usein törmää siihen että tyypeillä pitää olla kalliit ja hienot mikit, mutta loppupäässä onkin sitten sellaista kohina- ja ummetusvermettä ettei mikin soundista ole paljoakaan jäljellä. ihan kaikkeen nauhoitukseen nuo B-1setkään ei pysty(kuten sen tyypin mikit yleensä). itse olen nauhoitellut lähinnä akustista soitantaa, klassista, kuoroja, kirkkourkuja yms. hyvän etusen kanssa B-1 on erittäin kohinaton mikki. ja halpa. eipä muuta.
Dr.Groove
05.12.2004 11:07:57

Electronic Musician -lehti arvosteli taannoin todella huolella joukon stereo-mikkejä (ks. http://emusician.com/mics/emusic_sum/index.html), sieltä saanee aika hyvän vertailun ja perusteet näille vaihtoehdoille.

Tuon lukeneena päädyin vihdoin kolmisen viikkoa sitten kantamaan kotiini Røde NT4:n (stereomikki, jossa mikit ovat kiinteästi ristissä XY-asennossa, ks. http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_rode_nt4_prodinfo.html) ja olin erittäin positiivisesti yllättynyt sen soundeista. Kokeilin sitä akustiseen kitaraan ja lauluun, ja vertailukohtana minulla olivat sekä AKG 414 TL II ja Røde NTV putkimikki (molemmat monona).

Sekä laulussa että kitarassa NT4:n soundi oli täysin vertailukelpoinen noiden kahden muun mikin kanssa, eroja oli, mutta erot olivat soundin erilaisuutta, ei soundin huonoutta.

Erilaisten kokeilujen jälkeen päädyin käyttämään NT4:sta useimmiten lisäämään stereokuvaa AKG 414:n tai Røde NTV:n monona äänittämäni pääsignaalin rinnalle. Varsinkin akustiseen kitaraan tämä toi tilaa, läsnäoloa ja avaruutta merkittävästi lisää. Vasta tämän kokeilun jälkeen itselleni kolahti kuinka kova juttu stereoäänitys on.

Kyllä Røden tuotteissa hinta-laatusuhde on markkinoiden parhaimmasta päästä.
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
telescope
15.12.2004 19:35:22
Onkos kellään M-audion Nova konkkamikistä kokemusta. Käsittääkseni M-audio on yleensä ihan kelpo rojua tehnyt ja tää ois ainakin halpa. http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … n_kondensatormikrofon_prodinfo.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)