Aihe: Soundin luominen masteroinnilla?
1 2 3
Notefix
01.11.2004 21:47:18

Vähän häiritsi se että laulu ja leadkitara taisteli keskenään...ei tiennyt kumpaa kuunnella. Tässä musassa laulua olisi voinut aavistuksen nostaa. Vähän oli joo kallellaan tuo stereokuva.

Muuten kyllä ihan mukavankuuloinen biisi. Kyl tollasta vois esim. radiosta kuulla hyvin tehtynä.
My name is Baron, Notefix Baron "
Timo JM
01.11.2004 22:08:10 (muokattu 01.11.2004 22:12:04)

Vähän häiritsi se että laulu ja leadkitara taisteli keskenään...ei tiennyt kumpaa kuunnella. Tässä musassa laulua olisi voinut aavistuksen nostaa.

Kuten jo sanoin, niin tää oli jo loppukliimaksia jolloin laulun ei olekaan tarkoitus olla enää niin framilla.

Vähän oli joo kallellaan tuo stereokuva.

Tätä mä en ymmärrä. Mun päässä soi tasapainossa vaikka kääntäisin luurit toisin päin. Mittarit menevät myös tasatahtia.

Kiva silti, että kommentoidaan. Mitenkäs ne vinkit ryhdikkyyden, erottelevuuden ja tanakkuuden parantamiseksi? Tässä on kuitenkin tarkoitus luoda julkaisukelpoista tavaraa. Vai liikutaanko jo sillä tasolla, että menee hienosäätämisen hienosäätämiseksi?

Terveisin nimim. "Uutta oppia nöyränä"

P.S. Koko biisi löytyy täältä:
http://kotisivu.mtv3.fi/divari/musiikki/Leikitaan_ystavaa.mp3
...siis mun mielestä.
Notefix
01.11.2004 22:20:52

Kuten jo sanoin, niin tää oli jo loppukliimaksia jolloin laulun ei olekaan tarkoitus olla enää niin framilla.

Juu, niin sanoit, mut se häiritsi vähän silti :) Liikaa informaatiota samaan aikaan ja samassa paikassa.

Tätä mä en ymmärrä. Mun päässä soi tasapainossa vaikka kääntäisin luurit toisin päin. Mittarit menevät myös tasatahtia.

Voihan olla että kuulen vain väärin.

Kiva silti, että kommentoidaan. Mitenkäs ne vinkit ryhdikkyyden, erottelevuuden ja tanakkuuden parantamiseksi?

Tavallaan diggaan joskus siitä että kannut on noin takana...mutta ryhtiä tulis lisää jos esim virvelin ja basarin tekis vähän tanakammaks ja kiinteämmäks.

Hmmm, leadiskitta oli kans vähän epiksessä :)

Mä luulen kyllä kans että tää pitäis miksata uusiks, jos julkaisukelpoista stuffia aikoo tehdä. Erottelua lisää ja päätöstä siitä mikä on se tärkein tässä biisissä. Nyt kaikki on vähän liikaa ristissä. Ei masterointi hirveesti auta.
kivi
02.11.2004 00:18:29 (muokattu 02.11.2004 00:25:22)

Mä en saa ajettua tuota biisiä goniometriin, että osaisin tarkkaan sanoa, miten energiatasot jakautuu. Joku tietokoneista enemmän ymmärtävä varmaan osaa kertoa, miten Windows Media Playerin ulostulo ohjataan toiseen äänikorttiin? Goniometri toimii mulla vain RME:n kortissa, winukka käyttää sisäänrakennettua.

Saattaa olla että jotain vinoutumaa tuli MP3-muunnoksessakin, koskapa...

Tää kokonainen biisi kuulosti reilusti tasapainoisemmalta, tosin joka kerta kun "soolokitara" puhkesi tiluamaan, sen vasemmalle puolen, siinä missä on välillä sellainen riffikitara, aukesi tyhjää tilaa. Mä ehdottaisin sen keskellä olevan soolokitaran ja keskellä olevan puhtaan funk-kitaran, molempien siirtämistä hiukan laidemmas, ja tuplaamista jollain 10ms delaylla toiseen korvaan. Silloin laulu lähtis dramaattisemmin tyhjältä keskikohdalta. Vaelsiko muuten virveli vähän tuossa keskellä biisin mittaan? Se oli paras silloin noin ekan säkeistön kieppeillä, kun virvelikaiku oli hiukan oikealla, about puoli kahdessa.

Mitenkäs ne vinkit ryhdikkyyden, erottelevuuden ja tanakkuuden parantamiseksi?

Jotain tossa jo tulikin, basson (joka on hyvä) ajaisin mielelläni samaan kompressoriin bassarin kanssa, niin ne tukisivat toisiaan. Samoin bassarista hakisin ehkä hiukan märkyyttä siihen kaveriksi, löytynee jostain 3,5k yläpuolelta. Ei mitään hevinapsua kuitenkaan, tällaiseen biisiin. Bassarin kokonaistasoa vois kans aavistuksen nostaa.

Nää nyt oli tällaisia kuulokkeet päässä tehtyjä arvioita, ja ne voi jättää sellaisina omaan arvoonsa.

Biisi oli oikeinkin hyvä. Radiosta kuulee koko ajan paljon huonompia. Lykkyä tykö.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
BenGlenton
02.11.2004 00:27:32
Kivi: olettaen että sulla on win2000 tai vastaava (win98:ssa hommaa toimii luultavasti vastaavasti), niin windowsin käyttämän äänikortin voi muuttaa: control panel -> sounds & multimedia -> Audio -välilehti -> Sound playback preferred device. Jos rme:n ajurit on kunnossa, niin pitäisi toimia.
http://www.supremecourtband.fi , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! MYYDÄÄN FOSTEX VC-8 ADAT-AD/DA-KONVERTTERI!
kivi
02.11.2004 00:31:31
Kivi: olettaen että sulla on win2000 tai vastaava

On vastaava. XP Professional, ja ajurit on kunnossa. Pitää kokeilla. Kiitos.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Timo JM
02.11.2004 07:02:42 (muokattu 02.11.2004 07:20:15)

Juuri tällaisia konkreettisia vinkkejä kaipasinkin. Kiitos taas kivi!

Tää kokonainen biisi kuulosti reilusti tasapainoisemmalta, tosin joka kerta kun "soolokitara" puhkesi tiluamaan, sen vasemmalle puolen, siinä missä on välillä sellainen riffikitara, aukesi tyhjää tilaa.

Hmm, mä en kyllä itse ole huomannut tällaista ilmiötä.

Mä ehdottaisin sen keskellä olevan soolokitaran ja keskellä olevan puhtaan funk-kitaran, molempien siirtämistä hiukan laidemmas, ja tuplaamista jollain 10ms delaylla toiseen korvaan. Silloin laulu lähtis dramaattisemmin tyhjältä keskikohdalta.

Okei, se funk-skitta on muutenkin tuplattu joten kokeileminen onnistuu helposti.

Vaelsiko muuten virveli vähän tuossa keskellä biisin mittaan? Se oli paras silloin noin ekan säkeistön kieppeillä, kun virvelikaiku oli hiukan oikealla, about puoli kahdessa.

Toi jonkun instrumentin vaeltelu on jännä juttu ja sinänsä tuttu ilmiö mulle. Olen huomannut, että ainakin jotkut stereolevittäjät aiheuttavat sitä. (Pistävät ilmeisesti vaiheet sekaisin.) Tässä tapauksessa en kuitenkaan itse huomaa sellaista. En tiedä mistä kuulohavaintosi johtuu.

Jotain tossa jo tulikin, basson (joka on hyvä) ajaisin mielelläni samaan kompressoriin bassarin kanssa, niin ne tukisivat toisiaan. Samoin bassarista hakisin ehkä hiukan märkyyttä siihen kaveriksi, löytynee jostain 3,5k yläpuolelta. Ei mitään hevinapsua kuitenkaan, tällaiseen biisiin. Bassarin kokonaistasoa vois kans aavistuksen nostaa.

Noi oli hyviä ja kokeilunarvoisia ehdotuksia.

Biisi oli oikeinkin hyvä. Radiosta kuulee koko ajan paljon huonompia. Lykkyä tykö.

Kiitos kiitos, sinnehän sitä oltais kovasti menossa :-)

Uskaltaako kukaan muu laittaa miksaus/masterointi vertailuja näytille? Ajattelin, että tällä tavalla voitais hälventää näiden eri työvaiheden välistä mystisyyttä. Tästähän on usein ollut täällä puhetta.
...siis mun mielestä.
aantila
02.11.2004 20:10:37 (muokattu 02.11.2004 20:13:17)
On vastaava. XP Professional, ja ajurit on kunnossa. Pitää kokeilla. Kiitos.

Totalyser toimii ainakin Firefacella Mplayerista käsin kun tekee em. temput.

-AA-
Säätäjä
03.11.2004 20:21:23
Uskaltaako kukaan muu laittaa miksaus/masterointi vertailuja näytille? Ajattelin, että tällä tavalla voitais hälventää näiden eri työvaiheden välistä mystisyyttä. Tästähän on usein ollut täällä puhetta.

Mä voisin yrittää saada jotain vertailtavaksi tässä kuukauden sisään, teen kaverin bändin ep-levyä ja voin toki laittaa samplet esille, jos saan vaan bändiltä luvan. Uskoisin et onnistuu. Suomenkielistä rock -musiikkia.
Loud fucker!
samic
03.11.2004 22:23:58

www.morian.tk
askomiko
03.11.2004 23:21:19 (muokattu 09.11.2004 15:44:49)
Mukavasti tuossa tukkoisuus on vähentynyt. Säikähdin ihan alussa, että se pumppaa basarin tahtiin, mutta niinpä taisi tehdä originaalissakin.

Tukkoisuuden vähentäminen on minulle se masteroinnin kuningastemppu jota en osaa ollenkaan. Avataan keskialue sillai mukavaksi ja vaimennetaan huonoja bassotaajuuksia juuri oikein.
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
pkhlo
04.11.2004 00:17:14
http://personal.inet.fi/koti/perat/withering-unmastered.mp3
http://personal.inet.fi/koti/perat/withering-mastered.mp3

Tässä on finnvoxilla masteroitua.
päätelkää tuosta pajan meininkiä...

Oho, Finnvoxilla! Onneks mun ei tarvi ammatikseni näitä kuunnella ja miettiä. Pidän nimittäin enemmän tosta masteroimattomasta versiosta. Tosi mukavasti headroomia. Masteroitu on mun makuun ammuttu liian lyttyyn, kulloinkin pinnalla oleva ääni tai taajuus ylikorostuu limitoinnin myötä. Preesenssit ja botnethan tossa masteroidussa on kuulaat mutta, mutta...

No, niinku sanottu en onneks tajua näistä mitään, niin et mä saan muodostaa oman Urpo-mielipiteeni ilman tiedon lisäämää tuskaa ;-)
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
askomiko
04.11.2004 14:26:31 (muokattu 04.11.2004 14:38:55)
Tätähän ei tietenkään voi sanoa masteroinniksi kun se on miun tekemä, mutta kumminkin:

http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/Sekalaiset/Poppis_eka.mp3
http://koti.mbnet.fi/~fisq/mp3/Sekalaiset/Poppis_toka.mp3

Ylä- ja alaosastoa on lisätty, voluumia ja säröä toki myös, joskaan ei yhtä brutaalisti, kuin mitä tavakseni on muodostunut, ku tää ei oo ihan niin hevi... Epähifiä, epähifiä.

Pitäsköhän survasta demostudioon myös.
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Timo JM
04.11.2004 17:19:44

Tätähän ei tietenkään voi sanoa masteroinniksi kun se on miun tekemä, mutta kumminkin.

Tottakai se on masteroitu teki sen kuka tahansa. Hyvältähän tuo kuulosti ainakin luureilla. (Täytyy tsekata skobeilla uudestaan kun perhe ei ole kotona.) Haitsussa oli sellainen aika häiritsevä kirkas "nips" mikä johtuu ilmeisesti soittajan tekniikasta?

Mitä muuten käytät särön tuottajana?
...siis mun mielestä.
rattledad
04.11.2004 22:59:13

Pidän nimittäin enemmän tosta masteroimattomasta versiosta. Tosi mukavasti headroomia. Masteroitu on mun makuun ammuttu liian lyttyyn...

No, niinku sanottu en onneks tajua näistä mitään, niin et mä saan muodostaa oman Urpo-mielipiteeni ilman tiedon lisäämää tuskaa ;-)

Toinen Urpo-mielipide l. ääni masteroimattomalle versiolle.

Mitä tarkoitit tällä: päätelkää tuosta pajan meininkiä...
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Neljä Ruuvia
05.11.2004 18:48:38

Saattaa olla että jotain vinoutumaa tuli MP3-muunnoksessakin, koskapa...

Vaelsiko muuten virveli vähän tuossa keskellä biisin mittaan? Se oli paras silloin noin ekan säkeistön kieppeillä, kun virvelikaiku oli hiukan oikealla, about puoli kahdessa.

Mä oon ollu ämpärikolmosissa huomaavani tota jonkun verran. Tosin nykyäänhän en jaksa juurikaan kuunnella soundia...Minulle riittää nykyään ku selvän saa ja soinnut kuulee. Tietysti sekin taas muuttuis jos olis tekemässä jotain proggista mut muuten siis levyjä kuunnellessa ja silleen,you know :-)
kivi
05.11.2004 21:43:57 (muokattu 05.11.2004 21:44:37)
Mä oon ollu ämpärikolmosissa huomaavani tota jonkun verran. Tosin nykyäänhän en jaksa juurikaan kuunnella soundia...Minulle riittää nykyään ku selvän saa ja soinnut kuulee. Tietysti sekin taas muuttuis jos olis tekemässä jotain proggista mut muuten siis levyjä kuunnellessa ja silleen,you know :-)

Valitettavasti suuri yleisö taitaa ajatella samalla tavalla. Miten muuten selitetään se, että jengi kuuntelee ihan tyytyväisinä mp3:sia ja on jopa valmiita pitämään niitä hyvänä vaihtoehtona parempiresoluutioiselle äänitteelle..?

Tää oli itse asiassa aika opettavainen kuuntelutuokio. Yritettiin arvioida ämpärien perusteella, vaikka järki sanoo, ettei edes minidiskin resoluutio riitä selkeiden arvioiden tekemiseen. CD:n alan jo hyväksyä, mutta ne onkin nykyään järjestään parempisoundisia kuin alkuaikoina.

Silti vaan piti päteä
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
06.11.2004 12:16:44

Valitettavasti suuri yleisö taitaa ajatella samalla tavalla. Miten muuten selitetään se, että jengi kuuntelee ihan tyytyväisinä mp3:sia ja on jopa valmiita pitämään niitä hyvänä vaihtoehtona parempiresoluutioiselle äänitteelle..?

Niinpä...kehitys on aika outo. Periaatteessa olisi mahdollisuus tehdä huomattavasti parempisaoundisia äänitteitä, mutta käytännössä jengi kuuntelee mp3:ia tietokoneen kajareista useimmiten. Samoin levytkin masteroidaan usein kuuntelukelvottomiksi.
Teijo K.
06.11.2004 15:44:12 (muokattu 06.11.2004 15:57:20)

Jännää että minä en kuule "hyvän" mp3 ja cd välillä mitään eroa, mutta paraskaan cd ei minusta pääse lähellekään vinyyliä. Elikkäs tästä seuraa se, että aina ensisijaisesti yritän etsiä vinyylinä levyt, mutta jos ei löydy niin mp3 ja cd olisivat tasavertaisi kilpailijoita jos mp3 olisi laillisesti myytävänä.

Ps. niin unohtui vielä, että noista tuo masteroimaton muka kuulosti kivemmalta. En voi kehua kuuntalulaitteistoa hyväksi täällä näin.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Juntunen
06.11.2004 15:45:25

Pidän nimittäin enemmän tosta masteroimattomasta versiosta. Tosi mukavasti headroomia. Masteroitu on mun makuun ammuttu liian lyttyyn, kulloinkin pinnalla oleva ääni tai taajuus ylikorostuu limitoinnin myötä. Preesenssit ja botnethan tossa masteroidussa on kuulaat mutta, mutta...

Hmm minustakin tuo masteroimaton oli jokseenkin miellyttävämmän kuuloinen. Jotenkin tosiaan täynnä oli tuo masteroitu.
Dian - "Luotaantyöntävää"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)