Aihe: Rumpujen äänitys kahdella mikillä
1 2
lethus1
09.12.2004 11:57:02
Riden kuulumattomuudesta vielä...

Itselläni on nyt puolentoistavuoden sisään kolmas vai neljäs ride menossa. Olen vaihdellut niitä melko tasaiseen tahtiin koska en ole vieläkään löytänyt sitä parasta, täydellistä rideä. Nyt olen kuitenkin lähellä. Ongelma vain on se, että se ei tosiaankaan ole mikään älytön kattilankansi vaan melko hyvin hanskassa pysyvä, maltillinen yksilö.

Onko riden mikittämisessä miten paljon järkeä ? Saako sillä "napakampaa" jälkeä verrattuna perus "2 overheadia" -mikitykseen nähden. Tai, varmasti saa, mutta onko se vaivan arvoista ? Hyöty/säätö -suhde siis hakusessa. Itse tykkään selkeästä ridesoundista, mutta en tahdo tuosta tämän hetkisestä ridestä enää paksumpaa.
konehes
09.12.2004 13:57:32
Onko riden mikittämisessä miten paljon järkeä ?

No jos on mikkejä käytössä mielin määrin niin mikitä vain. Kokeilemallahan se selviää. Eihän sitä tarvi välttämättä miksauksessa käyttää. Tämä siis äänittäessäsi rumpuja. Muuten varmaan pari overia oikein säädettyinä pitäis riittää pelteihin..
Teemu Tee
20.12.2004 15:26:48 (muokattu 20.12.2004 15:27:39)
Aiotaan välipäivinä tehdä ex-kitaristillemme kymmenkunta rummut-basso-koskettimet -taustaa treenikämpällä ja olen tässä pohdiskellut toteutustapaa rumpujen kohdalla. Päädyn mitä ilmeisemmin vanhaan, kohtuuhyvään konstiin eli kolmella mikillä äänittämiseen.

Basariin D112, snareen SM57, ovariksi V-Tech (Bonhamilaisittain). Lisäksi aattelin siinä sivussa ottaa Roden NT1-A:lla rumpujen edestä ja testailla millaista tulee. (ei miksaus vaan testikäyttöön...)

Osittain syynä vähään määrään mikkejä on halu päästä hiukan helpommalla miksatessa. Basariin ja snareen säädöt ovat jo tallentimen muistissa (eq+comp/gate), ainoastaan ovarin sijaintia ja säätöjä joutuu hakemaan hiukan enemmän. Basso ja koskettimethan ovatkin aika plug&playta tuollaisessa systeemissä.

Kiusauksena olis ottaa ovarit tuplana, lisäksi tomit viisseiskoilla, haitsu jollain konkalla jne.jne. Mutta auta armias sitä miksaamista... Tämäkin voi olla hyvä syy vähempien mikkien käyttöön!!! Ainakin mulle, joka miksaa.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Mikael
20.12.2004 15:42:42

Lisäksi aattelin siinä sivussa ottaa Roden NT1-A:lla rumpujen edestä ja testailla millaista tulee. (ei miksaus vaan testikäyttöön...)

Älä sano. Mä oon viime äänityksissä päätynyt käyttämään aika monesti ambienssimikkejä jopa overeita enemmän varsinaisessa miksauksessa. Viime viikonloppuna äänitimme uutta materiaalia sain älyttömän kokonaisen kuuloista soundia X/Y-parilla noin kahden metrin päästä setin edestä (2x AKG C414ULS) ja saattaa jopa jäädä noi overit kokonaan käyttämäti. Mikäli musassa on tilaa ja muuta materiaalia ei ole liikaa (esim. 12 raitaa kitaroita) niin tollain saa ne rummut silleen luonnollisesti sinne vähän taaemmas miksaukseen.
mutta miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Teemu Tee
21.12.2004 09:23:02 (muokattu 21.12.2004 09:24:54)
Älä sano.--- Mikäli musassa on tilaa ja muuta materiaalia ei ole liikaa (esim. 12 raitaa kitaroita) niin tollain saa ne rummut silleen luonnollisesti sinne vähän taaemmas miksaukseen.

Ei paha, ei paha. Tarkoitus on tehdä tuon äänityksemme päälle vain kitaralla kompit ja soolo + tietysti laulu (ilman stemmoja), joten voisinhan tietty vaihteeksi miksata rummut hiukan isommaksikin. X/Y -systeemiä varten mulla on vain yksi konkkapari, joten täytynee vaihtaa Rode ovariksi ja V-Tech -pari asennella ottamaan settiä kauempaa.

Oletko muuten ottanut lisäksi lähimikeillä ja jos niin millä lailla niitä mukaan???

EDIT: Kuuntelin tuossa juuri takavuosina eräässä studiossa tekemiämme rumpuäänityksiä. Siinä huoneambienssien mukaan ottaminen TEKEE soundin.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Mikael
21.12.2004 12:04:34 (muokattu 21.12.2004 12:49:37)

Oletko muuten ottanut lisäksi lähimikeillä ja jos niin millä lailla niitä mukaan???

Joo yleensä mä otan kyllä aika kattavasti mikäli resurssit antaa myöden. Miksatessa lähden sit yleensä liikkeelle kuuntelemalla vain overeita ja/tai vain ambiensseja ja lisään siihen bassarin ja haen balanssin näille. Jos soitto on balanssissa ja äänitys on onnistunut niin se on aika pitkälti siinä. Tarpeen mukaan sit lisäilen asioita (monesti vähän snarea ja oman soiton kyseessä ollen haitsua, mitä taas yleisesti ottaen harvoin tarvitsee lisätä).

EDIT: Kuuntelin tuossa juuri takavuosina eräässä studiossa tekemiämme rumpuäänityksiä. Siinä huoneambienssien mukaan ottaminen TEKEE soundin.

Samaa mieltä - varsinkin jos tila on hyvä. Paskassa tilassa jotuu sit taas enempi meneen lähimikeillä. Rumpuhommissa sellaisten yleispätevien sääntöjen laatiminen on tosi hankalaa - kaikki riippu kaikesta.
Mikael
21.12.2004 14:31:46 (muokattu 21.12.2004 14:33:10)

joten täytynee vaihtaa Rode ovariksi ja V-Tech -pari asennella ottamaan settiä kauempaa.

Tätä mä oon myös muuten harrastanut. Mono-overi ja stereo-ambienssi. Muistaakseni OH: Rode NTK / Amb: 2x AudioTechnica AT4040 toimi ainakin mainiosti. Itseasiassa toi NTK on niin hyvä overi, että tekis todellakin mieli hankkia toinen sellanen stereo-hommia varten.
88-keys
21.12.2004 23:53:34
Riden kuulumattomuudesta vielä...

Täällä oli joskus hetki sitten linkki kuvaan rumpusetupista (jota en itse kuollaksenikaan löytänyt), jossa kaksi overia oli sijoiteltu seuraavasti: Toinen rumpalin/setin eteen ja toinen sivulta (vasemmalta, jos oikeakätinen rumpali) osoittamaan keskelle.

Itse kokeilin tuota yhdellä jazz -keikalla pari viikkoa sitten. Siellä oli rumpalilla ihan kohtuullisen kuuloinen setti, joka myös hyvin tarkasti viritettiin. Kokeilin noita overeita ja kun ne tarpeeksi matalalle aseteltuna asettuvat riden molemmille puolille (ride oli siis hyvin matalalla) ja etummainen hieman sivulta tulevaa ylempänä, kuului tuo jazzarille tärkeä ride todella hyvin. Myös normaalissa paikassa sijainnut crash kuului, vaikka sitä ei niin paljon käytetykään.

Mulla taitaa olla jopa äänitystäkin tuosta keikasta, tosin live -vetoja. Mikkeinä Neumannin km 183 (mustat).
varakeef
22.12.2004 23:25:16
Tässä on hivenen elitismiltä haiskahtava artikkeli muutaman mikrofonin tekniikoista:

http://www.mercenary.com/3micdrumstuf.html

Ja nykyinen suosikkini, Glyn Johns metodi:

http://www.danalexanderaudio.com/glynjohns.htm
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)