Aihe: Rumpumikityksesi
1 2
PwrChordAccent
25.08.2004 19:12:12 (muokattu 25.08.2004 21:34:40)

Overhead/underhead ei toiminut miksauksessa toivotusti (16K yläpuolella oli liian hiljaista), olis pitänyt mikittää riden kello erikseen jollain haulikolla. Bassarisoundin tukijana perinteisesti splitti ja alapäällä Alesis Microverb ja snaressa tukena Yamaha SPX900. Rummut ilman overheadeja ajettiin äänityksen jälkeen PA:han MXR:n 31-alueisen EQ:n läpi, jotta saatiin isoa jyminää ambiensseille.

Monta kertaa olen meinannut ajaa kaman PA:n läpi vaan koskaan ei olevinaan ole ollut aikaa moiseen kikkailuun, olen tyytynyt porraskäytävän soittovaiheen ambienssiin, tuoko toi kikka huomattavasti lisää potkua vai kuuleko sen vain miksaaja;)
Siirrätkö äänitettyä ambienssiraitaa muutamia millisekunteja alkuun päin vai annatko tulla delayllä?

Underheadeja en ole koskaan kokeillut, lähinnä syynä varmaan se että kaikilla hevaybandeillä pitää olla se 12 pellin setti niissä tuplaseteissä;) Loppuu I/O:t...

Edit: linkki ei toiminut
kivi
25.08.2004 23:05:42
Monta kertaa olen meinannut ajaa kaman PA:n läpi vaan koskaan ei olevinaan ole ollut aikaa moiseen kikkailuun, olen tyytynyt porraskäytävän soittovaiheen ambienssiin, tuoko toi kikka huomattavasti lisää potkua vai kuuleko sen vain miksaaja;)

Tuohan se sen verran, ettei rumpuihin tarvi sen kummemmin enää tilaa hakea:-)

Jytinä voi olla oikein sattuessa mel-koi-nen.

Siirrätkö äänitettyä ambienssiraitaa muutamia millisekunteja alkuun päin vai annatko tulla delayllä?

Tilanteen mukaan tehtiin. Sekä ja että. PA:t ajettiin korkeassa, akustiikaltaan hyvässä kiviseinäisessä huoneessa melkoisen kovaa, ja ensimmäinen ambienssi (PZM) oli kattopalkissa kiinni tuoden sellaisen kirkkaan huonesoinnin. Toinen ambienssi (C3000) puolestaan oli viereisessä ajoluiska/rappukäytävässä (ovi väliltä auki, koko talo soi) sellaisessa kohdassa, jossa mun mielestäni käsiä taputtaen kuulosti hyvältä.

Underheadeja en ole koskaan kokeillut, lähinnä syynä varmaan se että kaikilla hevaybandeillä pitää olla se 12 pellin setti niissä tuplaseteissä;) Loppuu I/O:t...

No, noi sopii paremmin sellaiseen Danu Tigerstedt -vääntöön, ei mullakaan ollut aiemmin ollut mahdollisuutta testata underheadeja. Iso yllätys oli, kuinka kapulanisku todella katoaa UH:ita käyttäessä, ja pellit aukeaa sillai hhHHUOOO!
:-)

Oli hiukan koomista, kun jouduttiin rigaamaan kaksi isoa rideä päällekkäin, jotta toiseen sai laitakomppauksen ja toisesta kelloniskut. Mutta kun aikaa kerran oli, ja rumpalin tekniikka sen kevyesti salli... no, overheadeilla kumminkin enimmän pelattiin.

Sisääntulot loppui meiltäkin kesken. Ambienssibasari piti jättää pois:-(
(bassarin eteen tyynyillä kehdotettu, samaan vireeseen pudotettu lattiatomi, jonka vastakkaisessa kalvossa mikki).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
milcoin
25.08.2004 23:09:55
PA:t rumpuhuoneessa ei ole mulle koskaan tuottanut suurempaa ahaa-elämystä. Parhaimmillaan lopputulos on ollut huono kopio jostain "oikeasta" mikkitekniikasta.
Olen hakenut leveämpää virveliä jne. En ole tosin yrittänyt koskaan mitään efektejä.

Kivi: Mihin etuseen ajat Behringerin mittamikkejä?
Mulla ne oli kyllä ikävän ohuet rummuissa. Bassokaapin edessä sen sijan paras mikki mitä löytyi. Ei proximityä joten alakerta oli todella tiukka ja keskiäänet pehmeitä. Kamat oli Musicman Ampegin putkinuppiin ja sormilla ja kaikki pehmeys ja nyanssit tuli talteen. Suosittelen.
Kuulemma kontrabassossakin lyömätön.

Kiva nähdä mitä ihmiset käyttää. Toi virvelin kylkimikki näyttää olevan suosittu. Jatkakaa olkaa hyvä.
Pako - jazzittomien viimeinen lahjapaikka eiku....
kivi
25.08.2004 23:20:50
PA:t rumpuhuoneessa ei ole mulle koskaan tuottanut suurempaa ahaa-elämystä. Parhaimmillaan lopputulos on ollut huono kopio jostain "oikeasta" mikkitekniikasta.
Olen hakenut leveämpää virveliä jne. En ole tosin yrittänyt koskaan mitään efektejä.

No, meillä tuo PA todella soundas hyvältä, ja oli miksauksessa isoksi avuksi. Kilowatin Cervin-Vegoja ajettiin, ja EQ:lla säädettiin hirveän tarkkaan että rummut todella soi.

Kivi: Mihin etuseen ajat Behringerin mittamikkejä?
Mulla ne oli kyllä ikävän ohuet rummuissa.

Sama vika Rahikaisella. Ikävän ohut on totta. Art Tube Pac lämmittää minkä pystyy. Muuten meillä oli etusina sellainen Behringerin upouusi 24-kanavainen pöytä, josta todella käytettiin vain sisääntuloja, ei mitään säätimiä. Olisinpa jo silloin ollut ostanut Soundtracksini, joka on hiukan eri maailmasta
:-)

Bassokaapin edessä sen sijan paras mikki mitä löytyi. Ei proximityä joten alakerta oli todella tiukka ja keskiäänet pehmeitä. Kamat oli Musicman Ampegin putkinuppiin ja sormilla ja kaikki pehmeys ja nyanssit tuli talteen. Suosittelen.
Kuulemma kontrabassossakin lyömätön.

Jännää. Pitää kokeilla, kun tässä tulee sessioita kontran kanssa. C1000S toimii bassokaapin edessä (kohtisuoraan, elementtien leikkauspisteeseen, lähimikiksi joku muu) ja kontrassa myös.

Toi virvelin kylkimikki näyttää olevan suosittu.

Joo, sen verran ollaan palattu historiassa takaisin, että kopsahdus saa taas kuulua. Mikä ei oo paha. Sen sijaan sitä kohina-gate-mattosoundia mun ei tuu ainakaan vielä ikävä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
milcoin
25.08.2004 23:49:03
Joo, sen verran ollaan palattu historiassa takaisin, että kopsahdus saa taas kuulua. Mikä ei oo paha. Sen sijaan sitä kohina-gate-mattosoundia mun ei tuu ainakaan vielä ikävä.

Just tossa kokeilin whitenoise-virvelikikkaa. Koitan ajatella sillai että jos yritän saada 90-luvun alun jenkki lo-budjettisoundia mun pitää ymmärtää mikä oli silloin ilmapiiri.

Bon Jovi:t ja muut oli mainstreamia ja jokainen pikkupaja jenkeissä yritti sitä soundia. Siks joku Nirvanan "Bleach" kuullostaa miltä kuullostaa. Toinen vastaava ilmiö tavataan suomalaisessa kiljupunkissa kun studion mikserissä on edellisen illan humppa-asetukset. Ja laulussa armoton Midiverb-hallikaiku:)

Tämä on sitä populaarimusiikin historiaa.
Pako - jazzittomien viimeinen lahjapaikka eiku....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)