Aihe: 4-raituri aloittelijalle
1 2 3 4 5
sammakko54
24.02.2006 15:55:07
En alkanu uutta aihetta kirjottaan kun täällä oli tämmönen.

noista vanhoista viesteistä on jo pari vuotta aikaa niin mitä suosittelisitte?

Ite aattelin jotain halpaa alle 100 €
Oisko Tascam portaone hyvä?
Ostetaan neliraituri. katso rofiili!
kivi
24.02.2006 16:06:44
En alkanu uutta aihetta kirjottaan kun täällä oli tämmönen.

noista vanhoista viesteistä on jo pari vuotta aikaa niin mitä suosittelisitte?

Ite aattelin jotain halpaa alle 100 €
Oisko Tascam portaone hyvä?

http://www.audiodivari.com/index.ph … on=1de2a1608cdfc0875db263b20db92904

FOSTEX X-12 99 e
Helppoa ja halpaa äänitystä! Analoginen 4-raituri.Äänittää normaalille c-kasetille,äärettöman yksinkertainen käyttää.Nyt biisit ja ideat talteen.Linkistä löytyvät kuvat,manuaalit ja käyttö-ohjeet.Kunto:Tämä yksilö on uusi ja paketissa! Koodi 666395
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
sammakko54
24.02.2006 16:16:38
http://www.audiodivari.com/index.ph … on=1de2a1608cdfc0875db263b20db92904

FOSTEX X-12 99 e
Helppoa ja halpaa äänitystä! Analoginen 4-raituri.Äänittää normaalille c-kasetille,äärettöman yksinkertainen käyttää.Nyt biisit ja ideat talteen.Linkistä löytyvät kuvat,manuaalit ja käyttö-ohjeet.Kunto:Tämä yksilö on uusi ja paketissa! Koodi 666395

Vähän liiankin helppoa. Jotain monipuolisempaa olen hakemassa. Ja tuohan on uusi. Käytettynä saa varmaan parempia?
Sertzo S
24.02.2006 16:19:40

Käytettyjä neliraita-kasettimankkoja on muusikoiden.netin torillakin näkynyt 50-100 euron hintaan. Sieltä vain hakemaan, Fostex ja Tascam ovat tunnetuimpia merkkejä. Neliraita-kasettipeli on vanhaa tekniikkaa, mutta ei suinkaan käyttökelvoton. Sellaisilla vuosia sitten tekemäni sadat ja sadat demot ovat edelleen äänenlaadultaan vähintään siedettäviä.

Mulla oli Korg D8-digikone, jonka möin. Noita löytynee käyttyinä luulisin. Minusta se oli ainakin mulle aivan ok. Maksoi aikoinaan 7500mk, mutta jos käytettnä löytyy, niin hinnat saataisi olla 250.300€ tai jopa allekin.
kivi
24.02.2006 16:22:51
Vähän liiankin helppoa. Jotain monipuolisempaa olen hakemassa. Ja tuohan on uusi. Käytettynä saa varmaan parempia?

Joo, varmasti. Mutta se monipuolisuus on osin myös näennäistä.

Kannattaa hakea niitä Tascamin tuplanopeudella pyöriviä, isokokoisia harmaita neliraitanauhureita; 122, 244 tai mitä ne mallit nyt olikaan, niissä on hyvät osat, laatu-EQ:t ja hyväsoundiset etuasteet, ja c40 tai c60 -pituista krominauhaa käyttäessä soundi on "levykelpoinen".

Porta-1 ja Porta-05 sun muut on ihan kuraa niiden vanhojen rinnalla
;-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
kivi
24.02.2006 16:25:14
Mulla oli Korg D8-digikone, jonka möin. Noita löytynee käyttyinä luulisin. Minusta se oli ainakin mulle aivan ok. Maksoi aikoinaan 7500mk, mutta jos käytettnä löytyy, niin hinnat saataisi olla 250.300€ tai jopa allekin.

Torilla on yksi Fostex DMT8VL-digikasiraituri myynnissä 150 euroa. Se on hyvä peli demontekoon, sisääntuloja on tosin vain 2 kerralla, mutta isommalla kovolla ja v2.0-käyttiksellä toimii.

Mullakin on sellainen nurkassa. Harvoin tulee käytettyä. Maksoi aikoinaan käytetyn henkilöauton verran...
Ukko
24.02.2006 17:21:13

Ikävä totuus vielä tänäkin päivänä on että bändikäyttöön soveltuvaa digiraituria ei käytettynäkään saa paljonkaan alle tuhannen euron.

Jokuhan myi siellä Yamahan MD8 nauhuri/mikseriä. Olisko ollut 400-500 euroa. Hyvä vehje. Mulla on ollut jo v:sta 1998 ja pelaa ihan hyvin. Siinä saa kaikki kahdeksan raitaa kerrasta sisälle.
Ukko
24.02.2006 17:23:44

Maksoi aikoinaan käytetyn henkilöauton verran...

Skoda vm-1978 ?
kivi
24.02.2006 17:26:24
Skoda vm-1978 ?

No niin, no. Sanotaan vaikka, että saman verran kuin mun m o l e m m a t Wartburg 535 Touristini y h t e e n s ä
:-D

Halutaan ostaa Moskvitsh Elite Pickup, halvalla. Tarjoukset mulle pian.
Almost famous
24.02.2006 17:34:55
Ei mulla mitään kasettiraitureita vastaan ole, mutta jos omistaa edes kohtuullisen tietokoneen niin kannattaa harkita sitä digitaalistakin vaihtehtoa. Esim. Mackiellä näyttäs olevan tarjous, että kun ostaa Spiken äänikortiks, niin saa Traction 2 softan mukaan. Eikös tuo Traction2 ole kuitenkin ihan asiallinen softa? Ainakin tuo traction on yksinkertanen käyttää. (en sitten tiedä onko miten monipuolinen, mutta aloittelijalle varmasti ihan hyvä.

Suurin etu kai tuossa tietokone puolen hommassa on suuri määrä ilmaisplugareita, (ja puhun nyt sit niistä laillisesti ilmaisista) joilla saa hoidettua monta semmosta juttua mihin hardwarena menis paljon rahaa. Niin ja tietysti editoinnin helppous. (toisaalta on sitten myös se huono puoli, että on kaikkea liikaa)

Kyllähän ne kasettiraiturit on yhäkin monessa asiassa parempia kuin tietokone. Homma toimii kun painaa rec+play, eikä tule yllättäen mitään ihme erroreita tai latenssiongelmia. Niin ja ne biisitkin pysyy huomattavasti varmemmin siinä kasetilla kun kovalevyllä.

Pakko muuten myöntää, että yhäkin ne kasetti aikaiset demot kuulostaa mun korvaan jotenkin miellyttävämmälle kun nämä tietokoneella äänitetyt. (eikä kyllä ollut mikään hyvä se mun raituri)
Ukko
24.02.2006 20:26:25

No niin, no. Sanotaan vaikka, että saman verran kuin mun m o l e m m a t Wartburg 535 Touristini y h t e e n s ä

Voi v..tu. Sä olet rikas. Kax autoo :/
kivi
24.02.2006 20:33:18
Voi v..tu. Sä olet rikas. Kax autoo :/

Ne on kyllä romutettu jo aikaa sitten. Nyt tars mersulle "pelastusveneen" niitä päiviä varten, kun se ei lähde liikkeelle.
:-D
sammakko54
24.02.2006 21:19:33

Porta-1 ja Porta-05 sun muut on ihan kuraa niiden vanhojen rinnalla
;-)

Eli tuolla Porta onella ei tee sitten mitään? Ei oikein tahdo löytyä noita 122 ja 244 mistään. Onko mitään hyviä Fostex merkkisiä?
kivi
24.02.2006 21:23:18 (muokattu 24.02.2006 21:24:57)
Eli tuolla Porta onella ei tee sitten mitään?

No, ei se huono ole, jos sä sen satasella saat. Porta05:ttä en ehkä suosittelisi millään rahalla, se nyt vain yksinkertaisesti ei oo musikaalinen (mulla on tuossa kirjahyllyssä yksi).

Pointti oli vain siinä, että ne vanhat harmaat on oikeasti todella hyviä. Niin hyviä kuin kasettimankasta ikinä saa. Porta-onessa ei oo yhtä kalliita osia, mutta toimiva pelihän sekin on.
JPQ
25.02.2006 01:06:12

Vaikka teoriassa konemuusikon alku olenkin silti tykkään raitureista
enempi kun softista. Joten paikkansa niille on jos ei olisi
luuleetteko että niitä tehtäisiin vielä ? softiahan tehdään siksi kun
tietokoneen käyttö on niin hienoa olevinaan.
JPQ
25.02.2006 01:23:27

No, ei se huono ole, jos sä sen satasella saat. Porta05:ttä en ehkä suosittelisi millään rahalla, se nyt vain yksinkertaisesti ei oo musikaalinen (mulla on tuossa kirjahyllyssä yksi).

Pointti oli vain siinä, että ne vanhat harmaat on oikeasti todella hyviä. Niin hyviä kuin kasettimankasta ikinä saa. Porta-onessa ei oo yhtä kalliita osia, mutta toimiva pelihän sekin on.

Miten se ei ole musikaalinen ? eli onko ääni digitaalisen kalsa tai
miten koska se on se miten sen minä miellään eli ylidiskanttiseksi
(joka onnistuu vain digitaali tekniikalla yleensä) miellän ei
musikaalisuuden. Vai onko sen käyttö insinööri tiedettä? vai mistä on
kyse. Mielenkiintoista on itseni kannalta se kun noita Yamahan
moniraitureita onko se USB tiedon siirto uusissa standardien mukaista
lienee ehkä kun ajuria ei siihen kait tarvita tosin se että toimii
windowsissa,macissa ilman ajuria ei tarkoita kait mitään windowsin
tuki on vähän väljempi kuin standardi sanoo. Tosin tämä pohdinta ei
ole ajankohtaista eikä liity kysyjään mitenkään.
kivi
25.02.2006 01:43:01
Miten se ei ole musikaalinen ? eli onko ääni digitaalisen kalsa tai
miten koska se on se miten sen minä miellään eli ylidiskanttiseksi
(joka onnistuu vain digitaali tekniikalla yleensä) miellän ei
musikaalisuuden.

Ei sillä tavalla epämusikaalinen, vaan paljon helpommin: Minäpä selitän, koska tää asia a) kiinnostaa sua oikeasti ja b) musta tuntuu, että tästä tulee olemaan sulle hyötyä.

Meillä on joukko taajuuksia. Tiettyjä taajuuksia kutsutaan säveliksi ja ne havaitaan korvilla. (On toisia taajuuksia, jotka havaitaan esimerkiksi valona tai lämpönä, mutta se on toinen asia.) Jotkut taajuudet ovat musiikin teossa käyttökelpoisempia kuin toiset. Jotkut näistä käyttökelpoisista taajuuksista kuulostavat tavallisimmissa käyttötarkoituksissa (musiikin teko) helpommin hyvältä kuin toiset.

Sitten meillä on ekvalisaattori. EQ. Sen ei tarvitse olla 31-alueinen graafinen EQ, jossa kuuloalueemme 20 herzistä 20 kiloherziin on jaettu 31 osaan, terssin väleihin. Eikä se useinkaan ole täysparametrinen EQ, jossa voimme säätää taajuuden, leikkauksen tai korostuksen, sekä käsiteltävän alueen laajuuden - niin sanotun Q-arvon.

Ei, useimmiten tämä EQ on ihan vain kaksi tai kolme nuppia, jotka on nimetty esimerkiksi bass, middle ja treble -nupeiksi. Nämä ovat ekvalisaattoreita, joissa korostettava taajuus ja korostuksen laajuus on lukittu paikoilleen, ja ainoastaan korostuksen tai leikkauksen voimakkuus on säädettävissä.

No, jos tällaisen EQ:n korostuksen keskikohta on väärällä kohtaa sillä käsiteltävään musiikkiin nähden (ja meikäläisessä sävelajattelussa musiikki ei todellakaan voi olla missä kohdin tahansa), tai Q-arvo on vääränlainen musiikkiin nähden; se tuo vääriä harmonioita mukaan tai jättää korostuksen ulkopuolelle tarvittavia hyviä harmonioita - sellainen EQ on epämusikaalinen.

eikä tämä päde vain EQ:hun. Yksinkertaisimmassakin vahvistinlaitteistossa on luvuttomasti paikkoja, joissa äänen suhteen tehdään valintoja. Jos nämä valinnat ovat musiikin suhteen vääriä, on laite epämusikaalinen, vaikka se toimisi teknisesti ajatellen täysin oikein.

Vai onko sen käyttö insinööri tiedettä? vai mistä on
kyse. Mielenkiintoista on itseni kannalta se kun noita Yamahan
moniraitureita onko se USB tiedon siirto uusissa standardien mukaista
lienee ehkä kun ajuria ei siihen kait tarvita tosin se että toimii
windowsissa,macissa ilman ajuria ei tarkoita kait mitään windowsin
tuki on vähän väljempi kuin standardi sanoo. Tosin tämä pohdinta ei
ole ajankohtaista eikä liity kysyjään mitenkään.

Mielenkiintoinen kysymys, mutta tuo ei periaatteessa liity tähän mitenkään - tai oikeastaan liittyy, sillai laajemmassa kontekstissa, että elektroniikan komponentteja ei ole ensisijaisesti suunniteltu valitsemaan meitä miellyttävimpiä harmonioita, siinä vaiheessa kun ne valitsevat, mitä hylätä ja mitä korostaa. Ne on tehty luomaan matematiikkaa, ja matematiikan kannalta ruman kuuloinen valinta on aivan yhtä validi kuin kauniskin.

Kauneus on katsojan silmässä, sanotaan.

Tuossa eräs syy sille, miksi jotkut laitteet ovat musikaalisempia kuin toiset. Eikä eron tarvitsisi olla edes tekninen - käyttömukavuuskin sanelee, että joissakin laitteissa päädytään ratkaisuihin jotka eivät miellytäkään, vaikka vieressä olisi hankalammin tavoitettava mutta luontevamman kuuloinen valinta.

Lisää valkoviiniä:-)
JPQ
25.02.2006 15:00:17

Kivi: tarkoitat jos oikein sinut ymmärsin oikeastaan samaa tai ainakin
sitä joka ilmiön jota ajan takaa aiheuttaa.
Lennu
25.02.2006 16:09:05

Kivi: tarkoitat jos oikein sinut ymmärsin oikeastaan samaa tai ainakin
sitä joka ilmiön jota ajan takaa aiheuttaa.

Mä en tajunnu?
JPQ
26.02.2006 02:59:25

Mä en tajunnu?

Kivi siis puhui ilmeisesti samasta asiasta vähän toisin sanoen kuin
minä. Sanoisin selitti tieteellisemmin.:)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)